روی خط بازار


شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی کاهشی شد

بیش از ۲۸۰ شرکت صنعتی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس که به‌صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند بیشتر از نصف تولید کشور را در اختیار دارند. بر این اساس، با توجه به بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان وضعیت تغییرات تولید صنعت کشور را رصد کرد.
شاخص تولید صنعتی در ماه‌های تابستان ۱۴۰۱ بین ۶ تا بیش از هفت درصد رشد کرد. شاخص تولید صنعتی در نخستین ماه پاییز ۷.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در یک سال اخیر بوده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در خلاصه مدیریتی آمده است: شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در آبان‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶٫۵ درصد رشد کرد که نسبت به رشد مهر‌ماه اندکی کاهش داشته است. در این ماه رشد شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی (بزرگترین صنعت کشور) برای دومین ماه متوالی (نسبت به مدت مشابه سال قبل) منفی شد. اما رشد قابل توجه و بالای ۲۷ درصد تولید در صنعت خودروسازی و ساخت قطعات (که رکوردی برای رشد یک صنعت در سال‌های اخیر به حساب می‌آید) باعث عدم افت جدی رشد شاخص تولید صنعتی کل شد. بررسی آمار موجودی انبار نیز نشان می‌دهد که متوسط موجودی انبار در صنایع به جز خودروسازی افزایش یافته است که می‌تواند نشان دهنده روند کاهشی رشد شاخص تولید در ماه‌های آتی باشد. بررسی ترکیب رشد شاخص تولید صنعتی نشان می‌دهد که رشد مثبت تولید در شرکت‌های بزرگ، واردات محور و تولیدکنندگان کالاهای نهایی (مصرفی و سرمایه‌ای) اتفاق افتاده است.

 
ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس

دستورالعمل حاکمیت شرکتی به کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شد.
مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس، دستورالعمل حاکمیت شرکتی را به کلیه ناشران ثبت شده و مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ کرد. در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار طبق بندهای 2، 8، 11 و 18 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی)، این دستورالعمل تصویب شد. در این مصوبه، الزامات شرکت‌ها برای بهبود حاکمیت شرکتی، شفافیت اطلاعات و گزارشگری مالی آورده شده است و شرکت‌های بورسی و فرابورسی باید ساختار خود را بر این اساس تنظیم و نسبت گزارش عملکرد خود را در خصوص مندرجات این مصوبه منتشر کنند.


اطلاعیه سمات درباره افرادی که سود سهام عدالت دریافت نکردند

به گزارش «ایران» و به نقل از روابط عمومی سمات، در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع آن دسته از مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی 1399 را دریافت نکرده است، می‌رساند این گونه مشمولان باید نسبت به درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir یا در سایت سهام عدالت به نشانی https://sahamedalat.ir اقدام کنند تا سود سهام عدالت برای این دسته از مشمولان واریز شود.
در ادامه این اطلاعیه آمده است که علاوه بر شماره شبای نامعتبر، «حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت» از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شد سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود. بر این اساس مشمولان سهام عدالتی که یکی از دلایل فوق شامل آنها می‌شود باید نسبت به رفع و اصلاح این مغایرت‌ها اقدامات لازم را انجام دهند تا در مراحل آتی سود سهام عدالت به حساب این افراد واریز شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8079/10/636841/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها