با هدف حمایت از شالیکاران و رونق بازار

خرید توافقی برنج مازندران آغاز شد


ساری- به‌دنبال صادرات نخستین محموله برنج مازندران به روسیه که با هدف حمایت از شالیکاران و رونق بازار برنج صورت گرفت، سازمان تعاون روستایی، خرید توافقی ارقام پرمحصول را نیز آغاز کرد تا کشاورزانی هم  که اقدام به کشت انواع برنج پر محصول کرده بودند زیر چتر حمایتی دولت قرا بگیرند.
خرید توافقی ارقام پرمحصول برنج مازندران در حالی آغاز شده است که امسال بازار برنج استان‌های شمالی به علت کاهش تقاضا دچار رکود شده بود و قیمت انواع برنج کاهش قابل توجهی داشته است و گفته می‌شود هنوز حدود 60 درصد محصول تولیدی مازندران روی دست کشاورزان مانده است.
تولید برنج در کشور امسال رشد 20 درصدی  داشت و انتظار می‌رود که در مازندران نیز با 215 هزار هکتار شالیزار تولید شلتوک به 1.5 میلیون تن و برنج سفید به حدود یک میلیون تن برسد. حدود دو سوم تولید برنج مازندران مربوط به ارقام محلی با کیفیت نظیر طارم و هاشمی و مابقی انواع برنج پرمحصول است.
«حسن عنایتی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: خرید توافقی برنج‌های ارقام پرمحصول شامل رقم فجر، ندا و شیرودی با رویکرد حمایتی دولت از کشاورزان با قیمت تنظیم بازاری از دیروز (چهارشنبه) در هفت مرکز استان آغاز شده است. وی در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: هر کیلو برنج رقم ندا با کیلویی 33 هزار تومان و شیرودی با 41 هزار و 600 تومان خریداری می‌شود.به گفته وی مراکز آمل، بابل، ساری، قائمشهر، میاندرود، نکا و بهشهر آماده خرید برنج‌های پرمحصول با همکاری سازمان اتکا و شرکت تعاونی روستایی هستند که وجه خریداری برنج نیز حداکثر در بازه زمانی ۱۵ روزه به حساب کشاورزان پرداخت می‌شود.
عنایتی با اشاره به اینکه خرید توافقی برنج صرفاً از کشاورزانی انجام می‌شود که اطلاعات آنها به‌عنوان شالیکار در سامانه خدمات کشاورزی ثبت شده است، گفت: در مرحله نخست ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول از شالیکاران خریداری می‌شود که در صورت استقبال محدودیتی برای ادامه خرید وجود نخواهد داشت.رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران وضعیت تولید و کیفیت برنج‌های امسال استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از ۲۱۵هزار هکتار زمین‌هایی که زیر کشت اول رفته بود، حدود ۶۸هزار هکتار آن از ارقام پرمحصول بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کسادی و بی‌رونقی بازار برنج پس از گذشت چهار ماه از ورود نخستین برنج تولیدی و بخصوص حدود یک ماه از ورود برنج کیفی کشت دوم، بی‌سابقه بوده است.به گزارش ایرنا، درحال حاضر قیمت برنج کیفی طارم هاشمی و صدری در شالیکوبی‌های استان مازندران بسته به درصد شکستگی ۷۸ تا ۸۲ هزار تومان به ندرت خرید و فروش می‌شود. قیمت عمده‌فروشی ارقام پرمحصول برنج از جمله فجر در هر کیلو گرم ۵۲ تا ۵۵ هزار تومان، شیرودی ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان و ندا ۳۳ تا ۳۶ هزار تومان است. 
طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی پارسال ۶۴ هزار هکتار از اراضی شالیکاری مازندران زیر کشت ارقام پرمحصول رفت که این رقم حدود ۱۸ هزار هکتار از سال ۱۳۹۹ بیشتر بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8079/12/636852/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها