انتظار 11 ساله معلمان به پایان خوش رسید

صدور احکام رتبه بندی برای 802 هزار معلم


گروه اجتماعی/ یکی از بهترین خبرهای هفته جاری این بود که «احکام رتبه‌بندی تمام معلمان مشمول صادر شد» سرپرست معاونت برنامه‌ریزی آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۸۰۲ هزار معلم صادر شده است. مزایای رتبه‌ «آموزشیار معلم» هم واریز می‌شود و ترمیم حقوق برای افراد جامانده انجام شده است. معلمان مهرآفرین هم مشمول رتبه‌بندی قرار گرفتند و زمان اعمال احکام از اول مهر ۱۴۰۱ است.
صادق ستاری فرد در هفته پیش رو در گفت‌وگویی اعلام کرد که «۸۰ درصد معلمان مزایای رتبه یک رتبه‌بندی را ماه گذشته همراه با معوقات هشت ماهه دریافت کردند. ۲۰ درصد باقی مانده فرهنگیان هم تا پایان آذر ماه مزایای ۹ ماه گذشته را دریافت می‌کنند». قرار بود تا مناطق و استان‌ها تا 16 آذر نسبت به صدور احکام رتبه‌بندی اقدام کنند تا حقوق‌ها همراه با مزایا در این ماه پرداخت شود و همچنان کار تعیین رتبه‌ها صورت بگیرد. حالا خبر می‌‌رسد که احکام 802 هزار معلم صادر شده است؛ احکامی که طی یک فرایند کارشناسی شده صادر شده است و از مردادماه به صورت رسمی آغاز به کار فرایند بارگذاری مدارک و اجرایی شدن صدور احکام کلید خورد. حالا از حدود ۸۱۰ هزار نفر از معلمان مشمول رتبه‌بندی فرهنگیان،  بالای 99 درصد این رتبه‌بندی به سرانجام رسیده است. این در حالی است که یکی از نگرانی‌ها این بود که در این احکام آخرین مدرک تحصیلی معلمان اعمال شود که بخشنامه آن نیز صادر شد و این مهم نیز به انجام رسید.
آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان ۱۲ تیرماه امسال پس از بیش از 11 سال مطالبه فرهنگیان در دولت سیزدهم ابلاغ شد. این آیین‌نامه پس از رفع ایرادات که توسط کمیسیون تلفیق مجلس اعلام‌ شده بود، پانزدهم مردادماه سال جاری نهایی شد.۲۲ مردادماه  سامانه رتبه‌بندی معلمان به صورت آزمایشی باز شد و  از ۲۶ مردادماه سامانه به‌صورت رسمی شروع به کار کرد. در عین حال تا پیش رفتن مراحل صدور احکام، دولت بیکار ننشست و مبالغی را به صورت علی‌الحساب به حساب معلمان مشمول طرح واریز کرد.
هر چند درباره مشمولان رتبه‌بندی هنوز هم رایزنی برای مشمولان ادامه دارد تا معلمان طرح مهر آفرین نیز شامل آن شوند اما یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم به معلمان که کار بزرگ بر زمین مانده‌ای بود، محقق شده است. طرحی که به گفته کارشناسان برای معلمان هم موجب افزایش دستمزد و هم موجب افزایش میزان دانش آنها خواهد شد. در دولت قبل کمبود اعتبار مانع اجرای آن شد اما اکنون دولت سیزدهم بودجه مشخصی را برای اجرای هرچه سریع‌تر این طرح در نظر گرفت. امتیاز نهایی معلمان براساس شیوه ‎نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی که به مدارس ارسال شد، محاسبه شده است و ملاک آن، امتیازات خودارزیابی، مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه و بررسی ارزیابان است‌ که مطابق الگوهای سنجش شایستگی‎های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام شده است.
صادق ستاری فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که حدود ۸۰ درصد از مشمولان، مزایای رتبه آموزشیار معلم و حدود ۹۰ درصد از همکاران فرهنگی، مزایای ترمیم حقوق را دریافت کرده‌اند.
به گفته وی، ترمیم حقوق از اول مهر اعمال شده که در ماه‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت و شامل ضریب ریالی 3 هزار امتیاز و افزایش ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی عائله‌مندی است. درخصوص رتبه‌بندی نیز صدور احکام آموزشیار معلم (۴۵ درصد مجموع حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل) برای مشمولین از ۳۱ شهریور۱۴۰۰ اعمال شد، وجوه و معوقات نیز از اول فروردین۱۴۰۱به مدت ۸ ماه پرداخت شده است. با این حال، طبق قانون استخدام کشوری و قانون مدیریت خدمات کشوری، برای همکاران تابع صندوق بازنشستگی کشوری، مقرری ماه اول (افزایش حقوق نسبت به ماه قبل) از ترمیم حقوق و رتبه‌بندی کسر شده است و طبیعتاً مقرری ماه اول در زمان واریز معوقات سال۱۴۰۰ دیگر کسر نخواهد شد.
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع برنامه ریزی آموزش و پرورش همچنین پیشتر خبر داده بود که: «با توجه به اینکه در چندماه گذشته علی‌الحسابی به میزان تقریباً ۵۰ درصد از معادل ریالی رتبه آموزشیار معلم برای مدت ۹ ماه (۶ ماهه سال۱۴۰۰ و ۳ ماه ۱۴۰۱) واریز شده است، در فیش حقوقی، این کسور تحت عنوان برگشت جبرانی منظور شده است.»
به زبان ساده، خالص دریافتی این ماه معلمان شامل، اختلاف حقوق آبان ماه و مجموع معوقات مزایای رتبه آموزشیار معلم ۸ ماه نخست ۱۴۰۱و نیز۲ماه ترمیم حقوق مهر و آبان با علی‌الحساب ۳ ماه واریز شده، مقرری ماه اول و سایر کسورات قانونی است.
مسئولان در آموزش و پرورش از وزیر تا معاونان در حالی که قبلاً وعده داده بودند که احکام صادره برای پرداخت حقوق‌ها در آذرماه ترمیم می‌شود و جاماندگانی چون معلمان نقل و انتقالی و بازنشستگان نیز احکام جدیدشان را در آذر دریافت می‌کنند، حالا سربلند است که این وعده محقق شده است.

بــــرش
وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت خبر داد
تبدیل وضعیت ۸ هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش
​​​​​​​وزیر آموزش و پرورش از تغییر وضعیت ۸ هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
نوری در حاشیه جلسه هیأت دولت با اعلام این خبر افزود: آنچه که در قانون برای وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با قانون تبدیل وضعیت ایثارگران معین شده چیزی حدود ۸ هزار نفر است که کار آنها انجام شده است. وی افزود: اگر فردی طبق قانون، موضوع تبدیل وضعیت شامل حالش شود حتماً این قانون برای او نیز انجام می‎شود. نوری در گفت‌و‌گو با ایرنا نیز با اشاره به آخرین وضعیت استخدام معلمان در آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیرو گفت: بر اساس تکالیفی که تعیین شده، جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان است. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مراحل آن در دست انجام است تا برای جذب نیروهای مورد نیاز از طریق دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان اقدام شود. بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، در سال تحصیلی جدید و با وجود ورود ۷۳ هزار نیروی جدید، باز هم این وزارتخانه با کمبود معلم روبه‌رو بوده به طوری که بخشی از نیاز خود را از طریق جذب سرباز معلم و استفاده از معلمان بازنشسته جبران کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8079/14/636879/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها