اخبـــــار


در نشست تخصصی هوش مصنوعی، فرهنگی و حکمرانی آینده اعلام شد
تدوین سند راهبردی هوش مصنوعی در کشور

اکرم رضایی ثانی/ بعد از ظهر روز گذشته نشست تخصصی هوش مصنوعی، فرهنگی و حکمرانی آینده در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد. علیرضا معینی، معاون فرهنگی دانشگاه علم و صنعت در نشست تخصصی هوش مصنوعی، فرهنگی و حکمرانی آینده اظهار کرد: در کشور ما دانشمندانی تربیت شدند که دیگر نمونه آن تربیت نشدند و چون نگاه توحیدی داشتند رشد کردند اما نگاه مادی منجر به رشد نمی‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: رهبری تأکید داشتند که در زمینه علم و فناوری کار انجام شود و امروز در بحث دفاعی و هسته‌ای و خیلی از فناوری‌ها پیش رفتیم ولی در برخی از موارد مانند فضای مجازی کوتاهی کردیم.
ملازاده دبیر ستاد تدوین سند ملی هوش مصنوعی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: ما در معاونت علمی از سه سال و نیم پیش تمرکز بر هوش مصنوعی را شروع کردیم و سعی‌ داشتیم با استادان و نخبگان این حوزه ارتباط بگیریم و در همین راستا کارگروه تخصصی هوش مصنوعی را تشکیل دادیم. همزمان بحث فرهنگ‌سازی این موضوع برای مسئولان را هم در نظر داشتیم. برآوردی که داشتیم این بود که باید به‌صورت متمرکز به توسعه این فناوری فکر شود، در همین راستا با شورای عالی انقلاب فرهنگی مذاکراتی داشتیم و در نهایت تلاش داریم ذیل سند نقشه جامع علمی کشور ستاد تخصصی هوش مصنوعی را مصوب کنیم و امیدوارم تا آخر سال این اتفاق بیفتد. همچنین تلاش شده تا ستاد تدوین سند راهبردی هوش مصنوعی در کشور بزودی تدوین شود. باید بتوانیم تولید علمی که در دانشگاه صورت می‌گیرد را تبدیل به راه کارهایی در راستای ارتباط با صنعت کنیم.
در ادامه جبل عاملی رئیس دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت گفت: به نظر می رسد هوشمند‌سازی در مسیر تحول شکل می‌گیرد یعنی در یک فرایند زایشی است. اگر می‌خواهیم به هوشمندی نگاه مقطعی داشته باشیم قطعاً آسیب‌هایی که رویکردهای قبلی به ما تحمیل کرده نمایان خواهد شد. ماهیت حکمرانی، ایجاد تحول است، برای ویژگی‌های یک حکمرانی تحولگرا مفاهیم متعددی در سیر تاریخ ذکر شده مانند مفهوم فناوری نرم، دولت هوشمند، حکمرانی نرم و حکمرانی سخت. در ادامه میان دانشکده کامپیوتر و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهمنامه‌ای امضا شد.


رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد
کلاف سردرگم افزایش مصرف دارو در کشور
 
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به مغفول ماندن فارماکواپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی دارویی) بر لزوم توجه ویژه به این حوزه تأکید کرد.
دکتر سیدحیدر محمدی در همایش فارماکواپیدمیولوژی اظهار کرد:  اخیراً دچار کمبود دارو شده بودیم که بروز این چنین رخدادهایی ناشی از مغفول ماندن بخش فارماکواپیدمیولوژی است؛ چراکه در مواقعی ممکن است الگوی مصرف دارو در کشور تغییر پیدا کند و باید مانع کمبود دارو و همچنین کاهش کیفیت دارو شویم.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مصرف دارو در کشور بیان کرد: موضوع افزایش مصرف دارو کلاف سردرگمی است که باعث ایجاد سؤال در ذهن سیاستگذاران تأمین دارو شده به طوری که مصرف سرم‌های تزریقی از ۱۱ میلیون عدد در ماه به ۲۵ میلیون عدد در ماه رسیده و حل این مسأله با کمک اساتید دانشگاه‌ها و پزشکان بیمارستانی قابل انجام است.
وی تصریح کرد: زمان ابلاغ تعرفه‌های پزشکی، سهم دارو در آن کوچک‌ترین حد ممکن در نظر گرفته می‌شود ولی زمان منطقی کردن مصرف دارو، اهمیت بالایی پیدا می‎کند و برای حل این مشکل از همکارانمان در حوزه‎های بالینی و بیمارستانی مشورت گرفته و به کمک آنها میزان مصرف دارویی مثل آلبومین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافت ولی رها کردن این روند منجر شد مجدداً شاهد بحران کمبود آلبومین باشیم.
معاون وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر نگاه بلندمدت به اصلاح الگوی مصرف توسط مسئولان، افزود: مصرف آنتی بیوتیک با کمک داروسازان بالینی و بیمارستانی و بخشی از طریق اقتصادی، منطقی‌تر شد و با اصلاح الگو در یکی از بیمارستان‌ها ماهانه یک میلیارد تومان هزینه‌های غیرمنطقی مرتبط با دارو و تجهیزات کاهش یافت.

بیمه رایگان برای ۱۰ میلیون نفر از سه دهک اول

مدیرکل دفتر بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت گفت: براساس برنامه‌‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده، اکنون ۱۰ میلیون نفر از سه دهک اول جامعه به صورت رایگان بیمه هستند.
حنان حاجی‌محمودی اظهار داشت: به همین منظور این افراد، دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای پیگیری وضعیت بیمه خود ندارند و سازمان بیمه سلامت به صورت سیستماتیک بیمه این افراد در سه دهک اول را تمدید می‌کند. وی ادامه داد: اما دیگر دهک‌های جامعه باید با استفاده از کد دستوری #۱۶۶۶* وضعیت پوشش بیمه‌ای خود را پیگیری کنند تا مشخص شود که تحت پوشش چه سازمان یا صندوق بیمه‌ای هستند. حاجی‌محمودی گفت: همچنین دیگر دهک‌ها که اکنون از خدمات بیمه‌ای سازمان‌ها یا صندوق‌های بیمه‌ای بهره‌مند هستند با استفاده از این کد دستوری از وضعیت برقراری اعتبار بیمه‌ای خود نیز آگاه خواهند شد که بیمه آنها برقرار است یا نه. وی درباره میزان مبلغ حق بیمه پرداختی از سوی دیگر دهک‌های جامعه تصریح کرد: دهک 4 موظف به پرداخت ۱۰ درصد حق بیمه و دهک ۵ و ۶ نیز موظف به پرداخت ۲۵ درصد حق بیمه خود هستند. مدیرکل دفتر بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: اکنون در حال رایزنی برای جذب بیشتر منابع اعتباری از دولت هستیم تا بتوانیم هفت دهک اول را به صورت رایگان بیمه کنیم.
حاجی‌محمودی افزود: برای این موضوع باید مصوبه تعرفه‌ها در سال آینده اصلاح شود که امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این اتفاق رخ دهد.

طغیان‌هایی از یک ویروس تنفسی در اطفال

مدیر آزمایشگاه ملی آنفلوانزا و استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در حال حاضر در زمینه بیماری‌های آنفلوانزا و کرونا، شرایط آرامی را داریم، گفت: در حال حاضر طغیان‌ها و موج‌های یک ویروس تنفسی دیگر به نام RSV که مربوط به کودکان و نوزادان است، در کشور گزارش می‌شود. دکتر طلعت مختاری آزاد درباره وضعیت آنفلوانزا در کشور به ایسنا گفت: اکنون که کووید19 کاهش یافته، عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوانزا، زودتر از زمان مورد انتظار، خودش را نشان داد. به عنوان مثال در ایران یک ماه قبل اوج اپیدمی آنفلوانزا را شاهد بودیم، اما اکنون موارد آن کاهش یافته و مواردش بسیار کم است. در حالی که در شرایط معمولی، از الان به بعد باید موج آنفلوانزا را می‌دیدیم. مختاری آزاد درباره وضعیت کرونا در کشور نیز گفت: در کرونا تعداد مواردمان بسیار کم و در مطالعات ما تنها 5 درصد از نمونه‌ها مربوط به کرونا است. وی با بیان اینکه بنابراین در حال حاضر در زمینه بیماری‌های آنفلوانزا و کرونا شرایط آرامی را داریم، گفت: البته یک ویروس تنفسی دیگر به نام RSV که مربوط به کودکان و نوزادان است و جزو عفونت‌های تنفسی ویروسی بوده و کووید باعث شده بود که مدتی دیده نشود، اما در حال حاضر طغیان‌ها و موج‌هایی از این بیماری در کشور گزارش می‌شود. علائم آن مانند همه بیماری‌های تنفسی است که برای کودکان و نوزادان هم خطرناک است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8079/14/636881/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها