فضای مجازی


یاد
بهزاد غریب‌پور گرافیست پیشکسوت و تصویرگر در ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.
بهزاد غریب‌پور سال ۱۳۳۶ در شهر سنندج متولد شد. او دانش‌آموخته رشته گرافیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود، با تأسیس استودیوی «تینو گرافیک» در سال ۱۳۶۳، فعالیت‌ خود در حیطه تصویرگری و طراحی گرافیک و تبلیغات را پی‌گرفت که تا ۱۳۹۴ ادامه داشت. تدریس در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه هنر و ده‌ها دوره و کارگاه آموزش تخصصی تصویرگری و طراحی کتاب از دیگر فعالیت‌های فرهنگی غریب‌پور بوده است.او همچنین مدیریت هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشارات افق، محراب قلم، قدیانی، سروش و غیره را نیز عهده‌دار بوده است. غریب‌پور ازسال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۳ عضو هیأت داوران بسیاری از جشنواره‌های تجسمی بوده که دوسالانه تصویرگری تهران، جشنواره تصویرگری شاهکارهای ادبی و جشنواره هنرهای تجسمی فجر از آن جمله‌ هستند. از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ عضو نخستین هیأت مدیره انجمن تصویرگران ایران بوده است. از فعالیت‌های بین‌المللی غریب‌پور می‌توان به شرکت در گردهمایی طراحی کتاب آسیاپاسیفیک یونسکو، سال ۱۹۸۴ در ژاپن اشاره کرد. همچنین او در سال ۱۹۹۹ عضو هیأت داوران جشنواره نوما، در همان مرکز فرهنگی یونسکو بود. غریب‌پور سال ۲۰۰۱ به دعوت یونسکو در براتیسلاوا کارگاه برگزار کرد و سال ۲۰۰۳ عضو هیأت داوران جشنواره براتیسلاوا بود.«راز آبگیر»، «سبزپوش مهربان»، «چهل قصه»، «ترانه‌های کودکان»، «بزبزقندی»، «پرنده طلایی» و «همه حق دارند»، از جمله کتاب‌هایی‌ هستند که وی تصویر کرده است. غریب‌پور همچنین تصویرگر ده‌ها طرح جلد و پوستر بوده است.
 نما و رسانه
در آستانه شب یلدا، شبکه‌های سیما برنامه‌های متنوعی را برای طولانی‌ترین شب سال تدارک می‌بینند. «پنج ستاره» و «سلام تهران» نیز خودش را آماده حضور در این کنداکتور مهم می‌کند. مسابقه «پنج ستاره» شبکه پنج سیما، قرار است ویژه برنامه 120 دقیقه‌ای این شبکه تلویزیونی در شب یلدا باشد. براساس پیگیری‌های تسنیم، این مسابقه که با اجرای حسین رفیعی در حال آماده‌سازی است، همچون برخی ویژه برنامه‌های دیگر با دعوت از چهره‌های هنری، فرهنگی و ورزشی شبی متفاوت را برای یلدای ایرانیان تدارک می‌بیند. همچنین قرار است «سلام تهران» دیگر ویژه برنامه شبکه 5 سیما در شب یلدا باشد.
انیمیشن سینمایی لوپتو به کارگردانی عباس عسگری و انیمیشن کوتاه بیا آشتی کنیم به کارگردانی عبدالله علیمراد از آثار مرکز انیمیشن سوره در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان احمدآباد که در کشور هند برگزار می‌شود، به نمایش درمی‌آیند.چهارمین دوره این جشنواره که از ۲۴ تا ۲۹ دسامبر برابر با ۳ تا ۸ دی ماه برگزار می‌شود، با هدف جذب مخاطب بیشتر برای سینمای کودک در سراسر جهان شکل گرفته است و میزبان رقابت بین بچه‌های دانش‌آموز برای ساخت فیلم است و به آنها بستری می‌دهد تا کار و مهارت‌های خود را به‌عنوان فیلمساز به نمایش بگذارند.
تئاتر
نمایشنامه «سروهای همیشه سروناز» با محوریت روایت داستان زندگی امینه وهاب‌زاده بانوی امدادگر و جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس به نویسندگی و کارگردانی ندا ثابتی درقالب رویداد بین‌المللی تئاتر«صاحبدلان» خوانش می‌شود. ندا ثابتی نویسنده و کارگردان نمایشنامه‌خوانی «سروهای همیشه سروناز» که در بخش نمایشنامه‌خوانی دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» حضور دارد، با اشاره به موضوع این نمایشنامه به ایرنا گفت: «سروهای همیشه سروناز» مونولوگی است از زندگی دختری که در دوره هشت سال دفاع مقدس شیمیایی شده است. این نمایشنامه براساس زندگی واقعی امینه وهاب‌زاده است و این دختر که به‌عنوان یک امدادگر در جبهه حضور دارد، با ضبط صدای خود به بیان خاطراتش از جنگ، اسارت و اتفاقاتی که باعث شیمیایی شدنش در هشت سال دفاع مقدس شده است، می‌پردازد. بخش نمایشنامه‌خوانی این رویداد هنری از ۲۰ تا ۲۴ آذرماه با حضور ۸ گروه نمایشی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. 
دنیای کتاب و ادبیات
دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و جبهه مقاومت «جایزه سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی» با معرفی برگزیدگان خود به کار خود پایان داد. در این دوره کتاب‌ها، رساله‌های دکتری و فصلنامه‌های پژوهشی در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت تولید و منتشر شده طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در پنج گروه نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، تاریخی و بین‌الملل مورد ارزیابی داوران قرار گرفته است. همچنین در این مراسم از چهارده پژوهشگر فعال در عرصه دفاع مقدس و جبهه مقاومت؛ استاد نصرت اله محمودزاده، سعید علامیان، داوود رنجبر، دکتر یحیی نیازی، مرتضی قاضی، سردار حسن رستگارپناه، مصطفی رحیمی، دکتر محسن شاهرضایی، موسی ترابی، دکتر محسن مرادیان، معصومه رامهرمزی، مرحوم نادر طالب‌زاده، مرحوم محمد سرور رجایی و مرحومه مریم کاظم‌زاده تجلیل به عمل آمد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8079/16/636892/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها