وزیر نفت خبر داد

توافق با چین برای توسعه میادین نفت و گاز 


گروه سیاسی/ پس از جلسه دیروز هیأت وزیران، 16 عضو دولت در میان خبرنگاران حاضر شدند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند؛ پرسش و پاسخی که مبتنی بر نیازهای روز جامعه است و برخی زمینه‌ساز خبرهای مهمی نیز شد، مانند اعلام محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور که در سفر آیت‌الله رئیسی به خراسان جنوبی، گازرسانی به همه شهرها و روستاهای این استان محقق می‌‌شود. آنچه می‌‌خوانید، گزارشی از حاشیه روز گذشته جلسه هیأت دولت در حیاط پاستور است.
منصوری: افتتاح طرح‌های مهم در سفر استانی خراسان جنوبی
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به آغاز دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور از ۲۴ آذرماه و با سفر به خراسان جنوبی از افتتاح چندین طرح عمرانی و اقتصادی مهم در این استان خبر داد.
محسن منصوری با بیان اینکه این سفر دو روزه است و ۱۵ عضو هیأت دولت رئیس جمهور را همراهی می‌‌کنند، درباره جزئیات این سفر گفت: رئیس جمهور در سه جلسه کارشناسی و تخصصی نظرات نخبگان فرهنگی و اجتماعی را خواهد شنید، سپس در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان حضور می‌‌یابد ‌و در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان شرکت می‌‌کند. وی، ملاقات‌های مردمی در دو شهرستان بیرجند و نهبندان را از دیگر بخش‌های این سفر برشمرد و افزود: طرح‌های مهم اقتصادی هم‌ گشایش می‌‌شود که مهم‌ترین آن فولاد آهن اسفنجی قائن است که بیش از ۴۵۰  شغل مستقیم و 2 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌‌شود.
منصوری گفت: طرح مهم دیگر تصفیه‌خانه ‌و مجموعه فاضلاب شهرستان بیرجند است که ۲۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و از مطالبات قدیمی و نیازهای ضروری مرکز استان بوده است و در مجموعه کویر تایر خط نوین لاستیک و محصولات استراتژیک در صنایع سنگین راه‌اندازی می‌‌شود. وی ادامه داد: با تلاش شبانه روزی وزارت نفت و دستور ‌پیگیری رئیس جمهور گازرسانی به همه شهرستان‌ها، روستاها و شهرک‌های صنعتی واجد شرایط به طور ۱۰۰ درصد انجام شد و امیدواریم شاهد گشایش گره‌های استان یکی پس از دیگری باشیم.
معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار کرد: در مجموع حد فاصل دو سفر رئیس جمهور به این استان، در تعهدات جلوتر هستیم، کما اینکه در سفر اول ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مصوبه اجرایی داشتیم که امروز بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از تعهدات عملی شده است و جلوتر از تعهدات هستیم.
وحیدی: تجمعات قانونی را به رسمیت می‌شناسیم
وزیر کشور درباره طرح ساماندهی تجمعات، با بیان اینکه ما تجمعات قانونی را به رسمیت می‌شناسیم، به تجمعات فراوان سال گذشته اشاره کرد و گفت: بنابراین ممکن است این امر نیازی به لایحه نداشته باشد، اما اگر به جایی رسید که نیاز بود، لایحه تهیه خواهد شد. احمد وحیدی درباره تغییرات استانداران هم اظهار کرد: هر تغییری ممکن است، که اگر باشد، گسترده نخواهد بود. وی درباره لایحه جامع انتخابات گفت که به دولت ارسال شد تا در کمیسیون‌ها بررسی شود. طرح نمایندگان هم در این زمینه در دستور کار است.
محرابیان: تراز صادرات برق ایران مثبت است
وزیر نیرو درباره صادرات برق، اظهار کرد: در برخی از ماه‌ها که برق مازاد داشته باشیم، صادر می‌کنیم و در زمان‌های دیگر که نیاز به تأمین برق بیشتری داشته باشیم وارد می‌کنیم، اما در طول سال تراز همواره مثبتی داریم.
علی اکبر محرابیان، درباره وضعیت آب نیز گفت: بیش از ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است که امیدواریم بارش‌های خوبی داشته باشیم تا بتوانیم حجم سدها را پر کنیم، اما با این میزان موجودی، طبیعتاً نیازمند مدیریت مصرف هستیم. وزیر نیرو از مردم خواست همچون گذشته و قوی‌تر مدیریت مصرف را انجام دهند.
میرکاظمی: بررسی دومرحله‌ای لایحه بودجه با نظر رئیس مجلس
رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به طولانی شدن روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دولت، گفت که درصورت برگزار شدن یک جلسه دیگر، کار بررسی تبصره‌های بودجه در هیأت وزیران به اتمام می‌رسد. مسعود میرکاظمی افزود: برنامه ما این بود که لوایح برنامه هفتم و بودجه 1402 را همزمان تدوین و به پیش ببریم اما به دلیل اینکه همه سازمان درگیر آن بود، تأخیری در ارائه لوایح پیش آمد. وی اضافه کرد: براساس نظر رئیس مجلس، با دومرحله‌ای شدن بررسی لایحه بودجه در مجلس، ابتدا تبصره‌ها،‌ منابع و مصارف به مجلس ارسال می‌شود و پس از تصویب آن‌، جداول و ریز مصارف بودجه در اختیار مجلس قرار می‌‌گیرد.
زارع پور: مشکلات مالی رایتل مربوط به گذشته است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به انتشار نامه شرکت رایتل مبنی بر ورشکستگی این اپراتور به دلیل محدودیت اینترنت، اعلام کرد که این نامه مربوط به بیش از یک ماه پیش است. عیسی زارع پور با بیان اینکه در این مدت اتفاقات زیادی در کشور افتاده است، اضافه کرد: ترافیک مصرفی و تولیدشده در کشور افزایش پیدا کرده و طبیعتاً درآمد این اپراتورها هم از طریق مکالمه افزایش یافته است. بنابراین، این نامه‌ که الان رسانه‌ای شده، مبنای تخصصی ندارد. وی با بیان اینکه در حال بررسی جبران ضرر و زیان آسیب‌دیدگان از اتفاقات اخیر هستیم، تأکید کرد: عده‌ای تلاش دارند ضعف‌های مدیریتی خود را به گردن اتفاقات اخیر بیندازند. شرکت رایتل از گذشته مشکلات مالی داشته و ما در حال بررسی این نامه هستیم، اما ورشکستگی محرز نشده است. وزیر ارتباطات درباره واکنش اینستاگرام به درخواست ایران نیز گفت: اینستاگرام هنوز پاسخی به نامه مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر تأسیس دفتر در ایران نداده و اظهارات برخی افراد پیرامون تأسیس دفتر اینستاگرام در ایران حدس و گمان است. وی درباره افزایش قیمت تلفن ثابت اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران یک شرکت خصوصی است باید درآمد و هزینه آن متناسب باشد زیرا در غیر این صورت نمی‌تواند به مردم خدمات ارائه بدهد. باوجود این، در قبال افزایش نرخ تلفن ثابت و همراه، یک بسته نیز برای مردم در نظر گرفته شده است.
خاندوزی: حمایت از سهامداران خرد در لایحه بودجه
وزیر امور اقتصادی و دارایی از استقبال سهامداران خرد از طرح بیمه سهام خبر داد و اعلام کرد: بیش از ۵۰۰ هزار نفر از سهامداران خرد از طرح بیمه سهام که در آبان ماه اجرا ‌‏شد، استقبال کردند. سیداحسان خاندوزی ابراز امیدواری کرد که حمایت از سهامداران خرد هم در بودجه ۱۴۰۲ و هم در لایحه برنامه هفتم باشد.
اوجی: توافق با چین برای توسعه میادین نفت و گاز 
وزیر نفت با اشاره به سفر هیأت چینی به تهران که به ریاست معاون نخست وزیر این کشور انجام شد، اعلام کرد: در جریان این سفر توافقنامه و تفاهمنامه‌های خوبی با چین درخصوص توسعه میادین نفتی و گازی و میادین مشترک انجام شد. جواد اوجی همچنین با بیان اینکه در فصل زمستان سوخت هیچ واحد صنعتی را قطع نخواهیم کرد، گفت: با توجه به فصل سرما و یخبندان در اکثر استان‌ها تلاش دولت این است تا زمستان بدون چالش را پشت سر بگذارد و از این رو از همه درخواست داریم تا الگوی مصرف را رعایت کنند. وی با یادآوری اینکه تعرفه مشترکان پرمصرف گاز از ۱۶ آذر افزایش یافته است، اظهار کرد: اما تعرفه پله‌های اول تا سوم مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کردند افزایش نمی‌یابد. وزیر نفت اعلام کرد: تمامی خانواده‌هایی که زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و الگوی متناسب مصرف گاز را رعایت می‌‌کنند، از تعرفه گاز رایگان برخوردارند. اوجی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، امسال از سال‌های قبل سردتر است، ادامه داد: اقدامات خوبی انجام شده تا امسال زمستان بدون چالش بویژه در بخش خانگی داشته باشیم. وزیر نفت گفت: ۱۲ پله برای تعرفه گاز در نظر گرفتیم که برای پله‌های اول تا سوم که سقف الگوی مصرف را رعایت می‌کنند هیچ افزایش قیمتی نداشته و نداریم و پله‌های بعدی که افزایش مصرف داشته باشند، افزایش قیمت در نظر گرفته شده که در قبض دی ماه صادر می‌‌شود و این دسته از مشترکان گله‌مند نشوند. به گفته اوجی حدود ۷۰ درصد مشترکان ما از پله‌های اول تا سوم هستند که ۵۰ درصد بیشتر مصرف ندارند و افزایش تعرفه برای آنها اعمال نشده است. وزیر نفت همچنین با بیان اینکه گازوئیل یورو ۵ پالایشگاه اصفهان به میزان ۱۵میلیون لیتر آماده بهره‌برداری است، افزود: در ۱۰ پالایشگاه که روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت فرآورش می‌شود برنامه کیفی سازی سوخت را شروع کردیم. پس از تولید گازوئیل یورو ۵ در پالایشگاه اصفهان، تولید آن در پالایشگاه آبادان و پالایشگاه‌های دیگر را نیز در دستور کار داریم. وی گفت: کیفی سازی بنزین و گازوئیل را در راستای هوای پاک برای تمامی پالایشگاه‌های فعلی در دستور کار داریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8079/1/636900/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها