سرپرست معاونت بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور در گفت‌و‌گو با «ایران»:

عرضه 25 هزار تن گوشت منجمد از شنبه در بازار


نفیسه امامی
خبرنگار

​​​​​​​

گرانی گوشت قرمز از هفته‌های گذشته در بازار جولان می‌دهد و کماکان قیمت‌های فعلی اجحاف بزرگی برای مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود. اگرچه همچنان منابع رسمی اعلام می‌کنند کمبودی در تولید و عرضه گوشت وجود ندارد اما قیمت با نرخ‌های بیش از 300 هزار تومان برای هر کیلو در بازار عرضه می‌شود. در شرایطی که قیمت هر دام زنده تا حدود یک ماه و نیم قبل به طور میانگین 80 هزار تومان بود ولی حالا دامدار دام زنده را در حدود ۱۰۰ تا 110 هزار تومان به فروش می‌رساند. نرخ گوشت پس از کشتار به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد اما در بازار قیمت گوشت قرمز به ۲۵۰ تا 320 هزار تومان در هر کیلو رسیده است. وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود شرایط فعلی اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده، از جمله اینکه شرکت پشتیبانی امور دام کشور را موظف به حمایت از تولید قراردادی گوشت قرمز در کشور کرده است و این شرکت باید از تولید قراردادی گوشت قرمز حمایت کرده و در تأمین تسهیلات و اجرای طرح با معاونت امور دام وزارتخانه همکاری کند. با تصمیم قرارگاه امنیت وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای هفته آینده گوشت منجمد گوسفند و گوساله با قیمت مصوب از طریق سامانه در سراسر کشور توزیع می‌شود. علاوه بر سامانه کلیه میادین میوه و تره بار، اصناف تهران، اتحادیه و تشکل‌ها، می‌توانند در سامانه ثبت نام کنند و با مراجعه به سردخانه‌ها، گوشت قرمز منجمد گوسفند و گوساله مورد نیاز خود را تحویل بگیرند تا با افزایش مشارکت‌کنندگان روند توزیع تسریع گردد. محمد جعفری سرپرست معاونت بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» در تشریح دلایل اصلی گرانی اخیر گوشت قرمز گفت: چند مؤلفه مهم در جهش قیمتی و رسیدن نرخ گوشت به این نقطه نقش داشته است. یکی از فاکتورهای مهم خشکسالی پی‌‌در‌پی از سال 1399 تا 1401 بود که باعث شد آمار کشتار در این سال‌ها روند افزایشی داشته باشد و وزن دام زنده نیز کمتر شود و دام به وزن معقول برای کشتار نرسد. وی اضافه کرد: بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها قیمت علوفه افزایش یافت، اما قیمت دام سبک و سنگین پایین آمد. در شرایطی که هزینه‌های تمام شده بالا رفته بود، اما قیمت دام در حال کاهش بود. از سوی دیگر اختلاف ارزی میان ایران و سایر کشورهای همسایه همچنان انگیزه قاچاق برای دام را حفظ کرده است.
جعفری به موضوع صادرات دام به عنوان ایجاد عامل روانی در بالا رفتن قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: مجوز صادرات دام زنده برای تعدیل قیمت در تابستان داده شد اما اثر روانی آن باعث بالا رفتن قیمت گوشت شد، اگرچه هیچ کمبودی را در بازار رقم نزد.
وی مقطع زمانی فعلی را در هر سال باعث گرانی در قیمت گوشت عنوان کرد و گفت: هر سال در زمستان به طور معمول زایش دام و پرواربندی عرضه دام کم می‌شود و افزایش قیمت‌ها هم طبیعی است اما امسال رشد قیمت‌ها به مراتب بیشتر از سال قبل بود. این در حالی است که قیمت‌های فعلی سود حداقلی را برای دامدار به همراه دارد و هنوز دام زنده برای تولیدکننده زیانده است.
خرید 25 هزار تن گوشت منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام
جعفری با اشاره به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای تعدیل قیمت‌ها گفت: تفاوت میان نرخ فروش دام و قیمت تمام شده باعث شد انگیزه نگهداری دام برای دامدار باقی نماند. به همین منظور ستاد تنظیم بازار دستورالعمل خرید دام را به شرکت پشتیبانی اعلام کرد و ما 25 هزار تن گوشت منجمد 5 تکه سبک و سنگین را با 72 هزار رأس دام سنگین و 620 هزار رأس دام سبک با قیمت کیلویی 220 هزار تومان خریداری کردیم درحالی‌که قیمت‌ها در آن زمان میانگین به 180 هزار تومان رسیده بود. با توجه به قیمت 220 هزار تومانی خرید اکنون هر کیلو گوشت مخلوط سنگین با قیمت 145 هزار تومان و مخلوط دام سبک با قیمت 135 هزار تومان در درب کشتارگاه به فروش می‌رسانیم.
جعفری اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار با توجه به شرایط فعلی به وزارت جهاد کشاورزی اجازه استفاده از ذخایر شرکت پشتیبانی را داده است و به همین منظور از 7 دی ماه امسال مجوز توزیع گوشت منجمد به استان‌ها بدون محدودیت با هماهنگی اداره جهاد کشاورزی استان‌ها توسط مباشران یا از طریق سامانه توزیع در استان‌ها داده شده است. سرپرست معاونت بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با توزیع گوشت قرمز در سامانه ستکاوا گفت: توزیع گوشت در سامانه ستکاوا شفافیت قیمتی را به همراه دارد زیرا از زمان تحویل گوشت توسط مباشر از درب کشتارگاه تا تحویل به مصرف کننده قابل رصد خواهد بود. علاوه بر سامانه قرار است عرضه گوشت از طریق میادین هم امکانپذیر شود.
جعفری با ایجاد اطمینان از کیفیت مناسب و سلامت گوشت‌های منجمد گفت: بر اساس دستورالعمل شرکت امور پشتیبانی دام به استان‌ها از دام نر سبک و سنگین پرواری که دارای کیفیت خوبی است و در واحدهای بسته‌بندی تحت نظارت سازمان دامپزشکی فرآوری شده برای عرضه استفاده می‌شود. بخشی از ذخایر شرکت از محل واردات و بخش دیگر از دام‌های داخلی تأمین می‌شود و استان‌ها بر اساس تاریخ انقضا اقدام به عرضه می‌کنند. بنابراین اگر اولویت با گوشت برزیلی باشد، آن را عرضه می‌کنند و اگر اولویت منقضی شدن با گوشت داخلی باشد، آن را در هر استان توزیع می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت پشتیبانی امور دام زودتر اقدام به توزیع گوشت منجمد برای تعدیل قیمت‌ها نکرده است، گفت: اختلاف قیمت خرید 220 هزار تومان ما با 135 هزار تومان فروش را باید ستاد تنظیم بازار پرداخت کند و آنها هم زمان توزیع را به ما ابلاغ می‌کنند. اگر اکنون برای توزیع درنظر گرفته شده احتمالاً برای حفظ انگیزه دامدار برای نگهداری دام است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8099/9/639640/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها