«ایران» از تداوم روند صعودی شاخص‌های بازار سهام گزارش می‌دهد

رشد 37 هزار واحدی شاخص کل بورس


گروه اقتصادی / پیگیری معاملات در دومین روز از هفته سوم دی ماه، با افزایش قیمت اکثریت نمادها و رشد تمامی شاخص‌های بازار سهام همراه شد.
بر این اساس، در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس برای دومین روز متوالی در هفته، صعودی شد و با ثبت افزایش ارتفاع بیش از 37 هزار واحدی و قرار گرفتن در عدد یک میلیون و 635 هزار واحد، بار دیگر به بالای محدوده حرکتی 2 سال گذشته خود بازگشت تا کمتر از 15 هزار واحد با ثبت رکوردی دیگر فاصله داشته باشد.
روز یکشنبه، از تعداد 408 نماد معامله شده در بورس اوراق بهادار ایران، 337 نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شد تا شاخص کل با معیار هم وزن نیز رشد 10 هزار واحدی را به ثبت رساند و با قرار گرفتن در بالای عدد 495 هزار واحد، کمتر از 8 هزار واحد تا فتح محدوده مقاومت روانی 500 هزار واحد فاصله داشته باشد. این روند در معاملات فرابورس نیز مشاهده شد و در این بازار شاخص آیفکس به پشتوانه سبزپوشی 257 نماد از 313 نماد معامله شده، بیش از 489 واحد افزایش ارتفاع داد و روز یکشنبه را در عدد 20 هزار و 757 واحد به پایان رساند. 
به این ترتیب از مجموع 721 نماد معامله شده در بازار سهام، بیش از 594 نماد (82 درصد) افزایش قیمت داشت که از این تعداد بیش از 202 نماد (28 درصد از کل بازار) در صف خرید به کار خود پایان داد.
همچنین در مقابل، از 127 نمادی که در معاملات روز یکشنبه کاهش قیمت داشتند، تنها 15 نماد صف فروش شد.
این رقم در کنار رشد فزاینده ارزش سفارشات خرید ثبت شده روی تابلو و کاهش سفارشات فروش و همچنین اختلاف بیش از 700 میلیارد تومانی سفارشات خرید و فروش ثبت شده، نشان می‌دهد، جریان تقاضا در بازار همچنان قدرتمند بوده و بازار همچنان پتانسیل خود را برای ادامه روند صعودی حفظ کرده است.
 
بیش از 2 هزار میلیارد تومان به بازار وارد شد
با شروع روند صعودی بازار از روزهای ابتدایی آبان ماه، شاهد بازگشت دوباره سهامداران حقیقی و تزریق پول جدید از طرف این معامله‌گران به بازار سهام بودیم. این روند باعث شد تا نماگر خالص ورود و خروج پول حقیقی، منفی 5 هزار میلیارد تومان در آبان ماه، به منفی یک هزار میلیارد در آذر ماه کاهش یابد و طی این دو ماه، شاهد کاهش قابل توجه خروج پول از بازار سهام باشیم.
روندی که در دی ماه کاملاً تغییر کرد و معاملات سهام از روز ابتدایی، با ورود پول همراه شد تا در پایان معاملات روز یکشنبه و با احتساب ورود بیش از 650 میلیارد تومان پول حقیقی در این روز، مجموع پول‌های وارد شده به بازار از 2 هزار میلیارد تومان فراتر رود.
ورود فزاینده پول حقیقی به بازار سهام در معاملات جاری، یکی از مواردی است که کارشناسان بازار با استناد به آن از بازگشت خوشبینی به بازار و افزایش ظرفیت رشد شاخص‌ها در روزهای آینده خبر می‌دهند.
بر اساس گفته کارشناسان، از ابتدای معاملات پاییز تا به امروز، شاهد بازگشت سهامدارانی که از سال 1399 از بازار خارج شده بودند هستیم و اعتماد دوباره این سهامداران به بازار سهام باعث شده تا روند در بازار نیز به‌طور فزاینده‌ای افزایش یابد. در این خصوص کارشناسان معتقدند، با توجه به ارزندگی شاخص‌های بنیادی بازار و همچنین عقب‌افتادگی سهام از رشد قیمت‌ها در بازار‌های موازی، رشد بیشتر شاخص تا پایان سال با حباب روبه‌رو نخواهد شد و به‌طور منطقی می‌توان روند رو به رشد بازار را تا پایان سال متصور شد.
با این حال باید توجه داشت، تغییر ناگهانی در سیاست‌ها و همچنین شاخص‌های کلان اقتصادی می‌تواند بر انتظارات سهامداران نیز تأثیر بگذارد و از این رو نیاز است سیاستگذاران در تصمیم‌گیری‌های خود تأثیرات بر بازار سهام را نیز مد نظر قرار دهند.
همچنین آمار نشان می‌دهد در ماه‌های گذشته همواره شاهد خروج حقیقی‌ها از صندوق‌های درآمد ثابت بوده‌ایم که این موضوع نیز می‌تواند ظرفیت افزایش تقاضا برای سهام را تقویت کند.
به‌طور معمول، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به‌عنوان جایگزین دارایی‌های پرریسک حساب می‌شود و در زمانی که پول از این صندوق‌ها خارج می‌شود، یکی از مقاصد پول‌های خارج شده سهام است.
بر این اساس، با احتساب 715 میلیارد تومانی که در معاملات روز یکشنبه از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد مجموع پول‌های خارج شده از ابتدای دی ماه به حدود 4 هزار میلیارد تومان می‌رسد که این رقم می‌تواند پشتوانه خوبی برای رشد آتی بازار در روزهای آینده باشد.
 
ارزش معاملات خرد به بالای 10 هزار واحد بازگشت
شروع معاملات در زمستان با افزایش حجم و ارزش معاملات روبه‌رو بود و در این مدت، ارزش و حجم معاملات نسبت به میانگین 3، 6 و 9 ماهه با افزایش روبه‌رو شد. در معاملات روز یکشنبه نیز افزایش 9 درصدی ارزش معاملات خرد باعث شد تا این نماگر باردیگر به بالای عدد 10 هزار میلیارد تومان در روز بازگردد که این رقم نشان‌دهنده افزایش رونق و استقبال سرمایه‌گذاران از معاملات سهام است. 
بر اساس نظر کارشناسان، قرارگرفتن ارزش معاملات خرد در بالای 10 هزار میلیارد تومان و تداوم حجم بالای معاملات در قیمت‌های جاری می‌تواند استقامت قیمت سهام را در محدوده‌های فعلی بالا ببرد و باعث ایجاد صفوف مقاومتی در مقابل کاهش قیمت سهام شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8099/10/639644/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها