حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه از 4 درصد به یک درصد رسیده است

تمهیدات برای بی‌اثر شدن نرخ ارز بر قیمت نهایی کالا


گروه اقتصادی/ وزارت صمت برای کاهش اثر نوسان نرخ ارز در قیمت نهایی کالاها، دو اقدام مهم را عملی کرد. اولین اقدام کاهش حقوق گمرکی مواد اولیه تولید است. بر این اساس و طبق مذاکرات انجام شده حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه از 4 درصد به یک درصد رسیده است. به گفته کارشناسان، این امر تا حد زیادی می‌تواند هزینه واردات مواد اولیه را برای واحدهای تولیدی کاهش دهد.
اقدام بعدی که با همکاری بانک مرکزی صورت گرفته و در راستای کنترل قیمت نهایی کالاها است، تخصیص ارز 28 هزار و 500 تومانی برای واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات است.
نکته دیگر رصد روزانه تولید 280 شرکت بورسی است، اگر وضعیت تولید هرکدام از مجموعه‌های صنعتی که در بورس هستند دچار مشکل شوند بسرعت وزارت صمت پیگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد بحران در بنگاه‌های تولیدی و صنعتی نفوذ کند.
طی چند وقت اخیر که نرخ ارز با نوسان روبه‌رو شده، تولیدکنندگان بیم آن را دارند که در آینده برای تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه شوند و اتفاقاتی که در دولت دوازدهم رخ داد در این دولت نیز تکرار شود اما تجربه سال‌های گذشته باعث شده که دولت رئیسی برای گذر از افزایش بی‌دلیل نرخ ارز، تمهیدات جدیدی را اتخاذ کند. از همین رو سه موضوع یاد شده به‌صورت کامل عملیاتی شده و تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان مواد اولیه، کالاهای مورد نیاز صنعت کشور را با حقوق گمرکی یک درصد و ارز 28 هزار و 500 تومان وارد می‌کنند. از سوی دیگر رصد روزانه و متناوب واحدهای صنعتی سبب شده که طی چند ماه اخیر و با‌وجود تحریم‌ها، هیچ صنعتی دچار مشکل نشود و تولید روال خود را داشته باشد.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت به «ایران» گفت: کاهش تعرفه گمرکی و تخصیص ارز 28 هزار و 500 تومانی، باعث شده که هزینه تمام شده تولید کنترل شود و کالاها تحت تأثیر نوسان نرخ ارز قرار نگیرند؛ ضمن اینکه باید تأکید کرد وزارت صمت و بانک مرکزی نرخ ارز کف بازار را قبول ندارند و به اعتقاد ما نرخ موجود قابل قبول و رسمی نیست.
او با تأکید بر اینکه با دو اقدام صورت گرفته، در واردات مواد اولیه با مشکل روبه‌رو نخواهیم شد و این اتفاق مثبتی در حوزه صنعت کشور است، افزود: برای آنکه هزینه تمام شده کالاها مناسب باشد، ضرورت دارد شرایط واردات مواد اولیه تسهیل شود و از سوی دیگر جلوی افزایش هزینه تولیدکننده گرفته شود، لذا با مذاکرات صورت گرفته سعی شد که جلوی رشد هزینه‌های تولیدکنندگان گرفته شود و مواد اولیه با بهترین شرایط و نرخ کنترل شده به دست تولیدکنندگان برسد.
این مقام مطلع در وزارت صمت ادامه داد: در حال حاضر روزانه وضعیت 280 شرکت صنعتی که در بورس هستند، رصد می‌شود، بدین جهت اگر بحران یا مشکلی ظاهر شود بسرعت متوجه خواهیم شد و برای رفع آن برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
او گفت: وزارت صمت به‌صورت دائم وضعیت تولید، تأمین مواداولیه و ماشین‌آلات را رصد می‌کند، بنابراین اگر در یکی از واحدهای تولیدی (به غیر از مشکلاتی که داخلی و مربوط به مدیریت است) چالشی پدید آید بسرعت و با هدف جلوگیری از سرایت آن به سایر بخش‌ها، نظارت صورت می‌گیرد و تدابیر لازم اتخاذ می‌شود. بدین جهت پیش‌نگرهایی وجود دارد که وضعیت روز واحد تولیدی و صنعتی را رصد می‌کند. تاکنون از هیچ بخش صنعت گزارش منفی دریافت نشده و تمام بخش‌ها رشد خوبی داشتند، به‌عنوان مثال در بخش لوازم خانگی به رشد صادرات دست یافتیم به‌گونه‌ای که در 8 ماهه امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشد 26 درصدی به دست آمد. در سایر بخش‌ها نیز چنین موفقیت‌هایی کسب شده است.
سخنگوی وزارت صمت با تأکید بر اینکه در صنایع کوچک هم شاهد رشد تولید بودیم، افزود: صنایع کوچک و متوسط در زنجیره صنایع متوسط و بزرگ در حال سرویس‌دهی هستند و بخشی هم به‌صورت مستقل کار می‌کنند، رصد این مجموعه‌ها هم نشان می‌دهد که تولید کشور وضعیت خوبی دارد. در راستای بهبود وضعیت و ثبات در تولید در سال‌جاری هزار واحد صنعتی کوچک که راکد یا نیمه فعال بودند به چرخه صنعت کشور بازگشتند.
آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد که وضعیت بخش صنعت و معدن کشور نسبت به گذشته بهبود قابل توجهی داشته است.رشد اقتصادی در شش ماهه نخست امسال به 3.3 درصد و رشد بخش صنعت و معدن به 4.9 درصد رسیده در حالی که این شاخص در سال‌های 1400، 1399، 1398 به ترتیب 3.5، 1.9 و منفی بوده است.
 حسین احمدی عضو اتاق بازرگانی درباره اینکه برخی فعالان اقتصادی از کمبود مواد اولیه تولید صحبت می‌کنند و آیا چنین امری صحت دارد یا خیر، گفت: وضعیت صنایع و اکثر واحدهای تولیدی نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است، در گذشته تا نرخ ارز در بازار دستخوش تغییر می‌شد، قیمت کالاها هم تغییر می‌کرد و حتی بعضاً شاهد این امر بودیم که برخی تأمین‌کنندگان مواد اولیه با قیمت‌های بالاتر مواد اولیه را می‌فروختند و این مهم هزینه نهایی تولید را افزایش می‌داد اما طی چند ماه اخیر چنین اتفاقی رخ نداد و خوشبختانه تأمین مواد اولیه با کمترین چالش روبه‌رو است.
او ادامه داد: تولیدکنندگان به‌دنبال ثبات هستند، اگر این امر برای فعالان اقتصادی مهیا نشود، تولید بسرعت صدمه می‌بیند و دچار مشکل می‌شود لذا دولت سیزدهم سعی کرده که جلوی نوسان‌ها را با ابزار مختلف چون تعرفه گمرکی و... بگیرد اما اگر بانک مرکزی سطح همکاری خود را با تولیدکنندگان افزایش دهد خیلی از مشکلات حل خواهد شد و روند واردات مواد اولیه سرعت پیدا می‌کند.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تأمین مواد اولیه با شرایط مناسبی اتفاق می‌افتد و این در شرایطی است که در سال‌های 97 تا اوایل 1400، مشکلات متعددی در این بخش داشتیم و بعضاً تولیدکنندگان به جهت مشکلات ارزی نمی‌توانستند مواد اولیه خریداری کنند.
او با بیان اینکه خرید مواد اولیه از بازارهای جهانی نسبت به گذشته بهبود یافته است، گفت: سال‌های گذشته حتی خرید مواد اولیه هم سخت و دشوار بود اما در مقطع فعلی و به جهت بهبود مذاکرات و تبادلات تجاری خیلی راحت‌تر می‌توان مواد اولیه را خریداری کرد.
این عضو اتاق بازرگانی پیش‌بینی کرد که با رشد نرخ ارز، قیمت کالاها کمترین تأثیر را خواهد گرفت چرا که در مرحله ابتدای تولید یعنی تأمین مواد اولیه، نرخ‌ها کنترل می‌شود.


گزیده
​​​​​​​در حال حاضر روزانه وضعیت 280 شرکت صنعتی که در بورس هستند، رصد می‌شود، بدین جهت اگر بحران یا مشکلی ظاهر شود بسرعت وزارت صمت متوجه خواهد شد
رشد بخش صنعت و معدن به 4.9 درصد رسیده در حالی که این شاخص در سال‌های 1400، 1399، 1398 به ترتیب 3.5، 1.9 و منفی بوده است
در حال حاضر تأمین مواد اولیه با شرایط مناسبی اتفاق می‌افتد و این در شرایطی است که در سال‌های 97 تا اوایل 1400، مشکلات متعددی در این بخش وجود داشت

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8099/12/639654/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها