رئیس اتاق بازرگانی ایران:

سیاست‌های ارزی، سیاسی شدند


گروه اقتصادی/ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: شرایط کنونی به‌گونه‌ای پیش می‌رود که نرخ ارز تبدیل به موضوعی سیاسی شده است و راه‌حل‌های علمی آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
غلامحسین شافعی در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: بر اساس مطالعات تحقیقاتی اتاق بازرگانی ادغام جداول داده و ستانده‌های ایران با جهان شامل ۷۰ کشور نشان می‌دهد که این کشورها ۹۰ درصد تولید بین‌المللی را انجام می‌دهند. بنابراین در برنامه هفتم توسعه باید به‌دنبال بازسازی نقش ایران در زنجیره‌های ارزش جهانی باشیم.
او تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم  اتاق ایران برای تدوین یک برنامه توسعه‌گرا به دور از رانت گروهی از ذی‌نفعان آماده شود و به‌عنوان یک نهاد فرا قوه‌ای برای برنامه‌ریزی و اجرا از نوسانات کوتاه‌مدت، جابه‌جایی دولت‌ها و مجالس کشور جدا باشد و قادر به اتخاذ تصمیم‌های بلندمدت شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تهیه و تصویب برنامه به‌عنوان هدف محسوب می‌شود و پس از تصویب قانون، برنامه و ابلاغ آن، فرایند خاتمه می‌یابد تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی اقدامات روزمره خود را در پوشش و به اسم برنامه همچنان ادامه می‌دهند. هفته گذشته گزارشی در خصوص برنامه به مسئولان ارسال کردیم که امیدواریم به آن توجه شود.
اوبا اشاره به نوسانات نرخ ارز تأکید کرد: موضوعی مانند سیاست‌های ارزی و نرخ ارز تبدیل به موضوعی سیاسی شده است و راه‌حل‌های علمی درباره آن به کار گرفته نمی‌شود.
شافعی تصریح کرد: با توجه به ساختار اقتصاد ایران، وابسته بودن بودجه دولت، سهم بالای نهاده‌های وارداتی در تولید کشاورزی و غیره نرخ ارز یک متغیر کلیدی و اثرگذار بر تمام ارکان اقتصادی ایران است.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: افزایش نرخ ارز باعث شده  تصمیم‌گیری برای بنگاه‌ها در خرید مواد اولیه و فروش محصولات بسیار سخت باشد و برنامه‌ریزی و پیش‌بینی حتی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.
شافعی با تأکید بر اینکه به دلیل پایین بودن قدرت خرید مشتریان، در حال حاضر امکان افزایش قیمت‌ها متناسب با هزینه‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی اذعان داشتند که در دوره‌های آتی امکان جایگزین‌کردن محصولات با قیمت‌های فعلی وجود ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران به بازار ارز اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات اساسی دولت برای حل و وضع ارز در تدوین بودجه ۱۴۰۲، تثبیت ورود ارز حاصل از فروش نفت به اقتصاد است.


گزیده
​​​​​​​در برنامه هفتم توسعه باید به دنبال بازسازی نقش ایران در زنجیره‌های ارزش جهانی باشیم
موضوعی مانند سیاست‌های ارزی و نرخ ارز تبدیل به موضوعی سیاسی شده است و راه‌حل‌های علمی درباره آن به کار گرفته نمی‌شود
افزایش نرخ ارز باعث شده  تصمیم‌گیری برای بنگاه‌ها در خرید مواد اولیه و فروش محصولات بسیار سخت باشد و برنامه‌ریزی و پیش‌بینی حتی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8099/12/639655/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها