5 رویـــداد جهان


اعتراض افغان‌ها به شاهزاده هری
به دنبال انتشار خاطرات شاهزاده هری مبنی بر اینکه ۲۵ عضو طالبان را در زمان فعالیت خود در ارتش انگلیس کشته است، معترضان در ولایت هلمند جنوب افغانستان به خیابان‌ها آمدند. نوه ملکه الیزابت در کتاب خاطرات جدیدش با عنوان «ضافی» نوشته است که در سال ۲۰۱۲ که برای دومین بار به افغانستان رفت، در شش عملیات هلیکوپتری ۲۵ عضو طالبان را کشته است اما از این بابت نه شرمسار است و نه به آن افتخار می‌کند. او در این کتاب از آن‌ها به عنوان «مهره‌های شطرنج» یاد کرد که «از روی صفحه حذف شدند».  

میلیاردر چینی تسلیم شد
بنیانگذار غول تجارت الکترونیک «علی‌بابا» سهام خود را واگذار می‌کند؛ به این ترتیب «جک ما» تنها مالک حدود۶ درصد سهام گروه مالی «آنت» خواهد بود. او پیش از این بیش از ۵۰ درصد سهام این گروه مالی را در اختیار داشت. گروه آنت یک شرکت وابسته به گروه چینی علی‌بابا و مالک بزرگترین پلتفرم پرداخت از طریق گوشی تلفن‌همراه در جهان به نام علی‌پی (Alipay) است که بیش از ۱.۳ میلیارد کاربر فعال دارد. پیشتر شایعه شده بود که «جک ما» که پس از انتقاد از نظام مالی و اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ کمتر در انظار عمومی ظاهر شد، ربوده شده است. این گروه مالی همچنین به پرداخت جریمه‌ای در حدود ۱ میلیارد یورو محکوم شده است.

فراخوان نماز مشترک شیعه‌ها و سنی‌ها
 جریان صدر عراق برای برپایی نماز جمعه یکپارچه و وحدت‌بخش طی جمعه هفته جاری فراخوان داد. در اطلاعیه این گروه آمده است:« تصمیم گرفته شد جمعه پیش رو که مصادف با ولادت حضرت زهرا (علیها السلام) است در همه استان‌ها جمعه وحدت باشد. تصمیم گرفته شد که نماز جمعه یکپارچه (وحدت بخش شیعه و سنی) نیز در شهرک صدر در بغداد برگزار شود.»


حضور بایدن کنار دیوار ترامپ
«جو بایدن» به همراه مأموران گشت مرزی و مقامات محلی از دیوار مرزی امریکا و مکزیک بازدید کرد. او به تازگی گفته بود که دولتش از طریق مسدود کردن مسیر مهاجران کوبایی، هائیتی و نیکاراگوئه در مرز، قوانین مربوط به مهاجرت را تشدید خواهد کرد و افرادی را که به مکزیک اخراج شوند، افزایش می دهد.  جو بایدن پس از این بازدید به مکزیکوسیتی سفر کرد و مورد استقبال رئیس جمهوری مکزیک قرار گرفت.


آزادی «ملکه کوبا» بعد از 20 سال
سازمان زندان‌های ایالات متحده امریکا اعلام کرد که «آنا مونتس» شهروند امریکایی که به اتهام جاسوسی برای کوبا محکوم شده بود پس از ۲۰ سال از زندان تگزاس آزاد شد. او متهم بود که سال‌ها بزرگ‌ترین اسرار ایالات متحده را در بحبوحه جنگ سرد به کوبا رسانده است. کوبا در دهه ۱۹۸۰ مونتس را برای جاسوسی استخدام کرد و از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۱ از سوی آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون به‌عنوان تحلیلگر استخدام شد. او در نهایت به‌عنوان تحلیلگر ارشد در حوزه کوبا ارتقا پیدا کرد. آنا مونتس که اکنون ۶۵ ساله است به‌عنوان ملکه کوبا شناخته می‌شد. او یک امریکایی است که برای بیش از یک دهه و نیم آنقدر اسرار نظامی ایالات متحده را به هاوانا تحویل داد که کارشناسان می‌گویند ممکن است ایالات متحده هرگز از میزان کامل خسارت مطلع نشود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8099/5/640487/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها