ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مشاور امور زنان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات در گفتوگو با «ایران» مطرح کرد
اجرای عدالت آموزشی با طرح شبکه هوشمند مدارس «دانا»
سوسن صادقی
خبرنگار
یکی از ابزارهای آموزش، ابزار ICT (ارتباطات و فناوری اطلاعات) است؛ ابزاری که با آن آموزش الکترونیکی میسر میشود و با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بود که نیاز به آموزش الکترونیکی دوچندان احساس شد. هوشمندسازی مدارس نیز در راستای استفاده از ابزار ICT است که محقق می شود. با اتصال شهرها و بالای 90 درصد روستاها به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات در دولت یازدهم و دوازدهم، مدارس نیز با راهاندازی شبکه هوشمند مدارس «دانا» به شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند. با «مشکات اسدی» مشاور امور زنان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات و یکی از اعضای تیم اجرایی راهاندازی شبکه هوشمند مدارس دانا گفتوگو کردهایم که میخوانید.
چرا سازمان فناوری اطلاعات در بحث آموزش ورود کرده است؟
سازمان فناوری اطلاعات تلاش کرده با رویکرد توانمندسازی به موضوع آموزش نگاه کند از اینرو یکی از رویکردهایش استفاده از ICT ، ابزاری برای آموزش الکترونیکی در کشور است. به عبارتی این سازمان سعی دارد از آموزش با استفاده از ابزارهای ICT و پتانسیلهای آموزشهای الکترونیکی کشور حمایت کند بخصوص که با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس این روزها استفاده از ابزارهای آموزشی ICT اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده بههمین دلیل با استفاده از این ابزار و همکاری آموزش و پرورش شبکه هوشمند مدارس«دانا» را راهاندازی کرده است.
چرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر استفاده از ابزارهای ICT برای عرصه آموزش الکترونیکی تأکید میکند؟
دولت بهدنبال عدالت اجتماعی و آموزشی است. بنابراین در زمانهای که ما در آن زندگی میکنیم یکی از مهمترین ابزارها برای عدالت اجتماعی و آموزشی و حتی توانمندسازی در عرصههای مختلف، استفاده از ابزار ICT است. در این راستا، برنامه ششم توسعه هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کرده تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و با استفاده از ابزار ICT مدارس را هوشمندسازی کرده و به شبکه ملی اطلاعات متصل کند. به همین دلیل طرح «شبکه هوشمند مدارس دانا» (https://edtech.ito.gov.ir) گامی در جهت اجرای عدالت آموزشی است.
شبکه هوشمند مدارس «دانا» چگونه شبکهای است؟
شبکهای است که در آن مدارس به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شده و در کنار آن، کاربرانش که همانا دانشآموزان، مربیان و والدین هستند از خدمات اکوسیستم استارتاپی در زمینه آموزش الکترونیکی و دیگر حوزهها بهرهمند میشوند.
وزارت ارتباطات در راهاندازی این شبکه چه نقشی ایفا میکند؟
همانطور که میدانید شبکه ملی اطلاعات دارای سه لایه زیرساخت، خدمات و محتواست در همین راستا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رویکرد و فعالیتهای خود را در دو لایه یعنی زیرساخت و خدمات تقسیمبندی کرده است. در لایه زیرساخت، نه تنها شهرها بلکه بالای 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات بلکه مدارس این مناطق هم با فراهم شدن این زیرساخت به شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند. به عبارتی باید گفت بیش از 76 هزار مدرسه از 80 هزار مدرسه در کل کشور در مراسمی که با حضور رئیس جمهوری در نیمه مهرماه سالجاری برگزار شد، از طریق شبکه هوشمند مدارس دانا به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. فراهم کردن لایه خدمات نیز بر عهده سازمان فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش بوده ولی لایه محتوا کلاً بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.
هدف از ارائه خدمات در شبکه هوشمند مدارس دانا چیست؟
در لایه خدمات هدف ما حمایت کردن از تقویت اکوسیستم آموزش الکترونیکی در کشور با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی است تا این بخش را برای کمک به لایه خدمات در حوزه آموزش درگیر کنیم. امروزه جامعه به آموزش الکترونیکی نیاز دارد ولی این روزها با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و موسسات آموزشی در کشور نیاز به آموزش الکترونیکی دوچندان شده است. همین موضوعها باعث شده تا ما بهدنبال استفاده از ظرفیت حداکثری بخش خصوصی در لایه خدمات باشیم در همین راستا، سازمان فناوری اطلاعات بهعنوان متولی حمایت از اکوسیستم استارتاپی کشور وظیفه دارد تا از شرکتهای فعال در حوزه آموزش الکترونیکی حمایت کند.
در این شبکه استارتاپها در چه حوزههایی به مدارس و دانشآموزان خدمات ارائه میدهند؟
طبق مطالعات تطبیقی که از بازارهای دنیا در حوزه آموزش الکترونیکی انجام دادیم، 22 حوزه را شناسایی کردیم که استارتاپها میتوانند در این حوزهها فعالیت کنند. شرکتهایی که تا امروز شناسایی کردیم و شرکتهایی که بعداً به ما میپیوندند بر اساس این 22 حوزه تقسیمبندی شدند. البته شرکتهای فعال در این حوزهها قرار است در سه سطح به دانشآموزان خدمات ارائه دهند. بهطوری که در سطح اول آنها به 3 هزار کاربر، در سطح دو به 3 تا 5 هزار کاربر و در سطح سه به 5 تا 10 هزار کاربر و بالاتر خدمات ارائه خواهند داد. استارتاپهای فعال در تمام سطوح باید یکسری پروتکلها را که سازمان فناوری اطلاعات در سه حوزه فنی، حریم خصوصی و امنیتی آماده کرده، رعایت کنند ولی شرکتهایی که در حوزه لایه محتوا فعال هستند باید مجوزهای لازم را از وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای متولی دریافت کرده و پروتکلهای آنها را رعایت کنند.
22 حوزه شامل چه نوع خدماتی است؟
22 حوزه خدمات آموزش الکترونیکی شامل محتوای ایستا (کتابهای دیجیتال، محتواهای آموزش الکترونیکی برای اولیا و مربیان و...)، خدمات ایمیل دانشآموز، مدیریت (نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری و آزمایشگاهها، داشبورد مدیریتی برای والدین، مربیان، مدیران مدارس و...)، رسانه پویا (تولید محتواهای آموزشی چندرسانهای ویدیو انیمیشن، بازیهای آموزشی، پیام رسان دانشآموزی، آزمون تحصیلی، مسابقات الکترونیکی و...) و بهبود مستمر مربیان (ابزارهای کمک آموزشی معلمان، ابزارهای فناوری اطلاعات کاربردی برای شناسایی و ایجاد امکان ظرفیتهای موجود و...) است و تاکنون بیش از 200 استارتاپ فعال در این حوزهها شناسایی شدهاند.
بحث هوشمندسازی مدارس سال هاست مطرح بوده چرا این شبکه امسال راهاندازی شد؟
بله درست است ولی در دولت یازدهم و دوازدهم، قبل از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، هوشمندسازی مدارس مطرح بود و ما در حال انجام اقدامهای لازم در این زمینه بودیم، چرا که در دولت تدبیر و امید ماده 69 قانون برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات را مکلف کرده تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش هوشمندسازی مدارس را پیادهسازی کند بنابراین نقشه راهی برای اجرایی کردن این طرح تدوین کرده بودیم. به عبارتی رویکرد ما در طرح شبکه هوشمند مدارس دانا رویکرد مدرسه محور، توانمندسازی مدارس و رویکردی پایدار است بههمین دلیل از مدتها قبل اتصال مدارس به اینترنت و هوشمندسازی و حمایت از شرکتهای زیست بوم آموزش الکترونیکی بر اساس نیاز مدارس و دانشآموزان و والدین در دستور کار بود و حتی با همکاری اپراتورها مودم در اختیار مدارس قرار گرفت ولی شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس باعث شد تا کارها سرعت بیشتری بگیرد.
راهاندازی شبکه هوشمند مدارس دانا چقدر توانسته در شرایط کرونایی مؤثر واقع شود؟
بههرحال اگر لایه زیرساخت اینترنت و شبکه ملی اطلاعات در کشور راهاندازی نشده بود، امروز هوشمندسازی مدارس نیز وجود نداشت بواسطه همین اتصال 90 درصدی کشور به شبکه ملی اطلاعات است که اساساً امروز ما میتوانیم در لایه خدمات و محتوای آموزش الکترونیکی بحث کنیم. قبول داریم که هنوز در این مسیر نواقصی وجود دارد ولی به مرور رفع و کیفیتها نیز ارتقا خواهد یافت.
وقتی از معلمان درباره شبکه دانا یا برخی فعالان سؤال میکنیم آن را نمیشناسند علت چیست؟
چون فعلاً مدارس بهلحاظ زیرساختی به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند و هنوز اتصال خدمات هم مکانی و معرفی کسب و کارهای حوزه آموزش الکترونیکی به بخش کاربران که همانا معلمان، دانشآموزان و والدین هستند، عملیاتی نشده و کاربران هنوز درگیر این بخش نشدهاند. حال که زیرساخت فراهم است ما در حال تلاش هستیم تا در لایه خدمات از اکوسیستم آموزش الکترونیکی حمایت کنیم. جامعه مخاطب ما نیز دانشآموزان، معلمان و مدارس هستند تا آنها با تنوعی از بازیگران در این حوزه آشنا شوند. بعد از آن وزارت آموزش و پرورش است که تصمیم میگیرد این بازیگران در کنار شبکه شاد فعالیت کنند یا خیر. خدمات شناسایی شده را آموزش و پرورش باید به مخاطبان برساند.
خبرنگار
یکی از ابزارهای آموزش، ابزار ICT (ارتباطات و فناوری اطلاعات) است؛ ابزاری که با آن آموزش الکترونیکی میسر میشود و با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بود که نیاز به آموزش الکترونیکی دوچندان احساس شد. هوشمندسازی مدارس نیز در راستای استفاده از ابزار ICT است که محقق می شود. با اتصال شهرها و بالای 90 درصد روستاها به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات در دولت یازدهم و دوازدهم، مدارس نیز با راهاندازی شبکه هوشمند مدارس «دانا» به شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند. با «مشکات اسدی» مشاور امور زنان و توانمندسازی اجتماعی سازمان فناوری اطلاعات و یکی از اعضای تیم اجرایی راهاندازی شبکه هوشمند مدارس دانا گفتوگو کردهایم که میخوانید.
چرا سازمان فناوری اطلاعات در بحث آموزش ورود کرده است؟
سازمان فناوری اطلاعات تلاش کرده با رویکرد توانمندسازی به موضوع آموزش نگاه کند از اینرو یکی از رویکردهایش استفاده از ICT ، ابزاری برای آموزش الکترونیکی در کشور است. به عبارتی این سازمان سعی دارد از آموزش با استفاده از ابزارهای ICT و پتانسیلهای آموزشهای الکترونیکی کشور حمایت کند بخصوص که با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس این روزها استفاده از ابزارهای آموزشی ICT اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده بههمین دلیل با استفاده از این ابزار و همکاری آموزش و پرورش شبکه هوشمند مدارس«دانا» را راهاندازی کرده است.
چرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر استفاده از ابزارهای ICT برای عرصه آموزش الکترونیکی تأکید میکند؟
دولت بهدنبال عدالت اجتماعی و آموزشی است. بنابراین در زمانهای که ما در آن زندگی میکنیم یکی از مهمترین ابزارها برای عدالت اجتماعی و آموزشی و حتی توانمندسازی در عرصههای مختلف، استفاده از ابزار ICT است. در این راستا، برنامه ششم توسعه هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کرده تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش و با استفاده از ابزار ICT مدارس را هوشمندسازی کرده و به شبکه ملی اطلاعات متصل کند. به همین دلیل طرح «شبکه هوشمند مدارس دانا» (https://edtech.ito.gov.ir) گامی در جهت اجرای عدالت آموزشی است.
شبکه هوشمند مدارس «دانا» چگونه شبکهای است؟
شبکهای است که در آن مدارس به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شده و در کنار آن، کاربرانش که همانا دانشآموزان، مربیان و والدین هستند از خدمات اکوسیستم استارتاپی در زمینه آموزش الکترونیکی و دیگر حوزهها بهرهمند میشوند.
وزارت ارتباطات در راهاندازی این شبکه چه نقشی ایفا میکند؟
همانطور که میدانید شبکه ملی اطلاعات دارای سه لایه زیرساخت، خدمات و محتواست در همین راستا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رویکرد و فعالیتهای خود را در دو لایه یعنی زیرساخت و خدمات تقسیمبندی کرده است. در لایه زیرساخت، نه تنها شهرها بلکه بالای 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات بلکه مدارس این مناطق هم با فراهم شدن این زیرساخت به شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند. به عبارتی باید گفت بیش از 76 هزار مدرسه از 80 هزار مدرسه در کل کشور در مراسمی که با حضور رئیس جمهوری در نیمه مهرماه سالجاری برگزار شد، از طریق شبکه هوشمند مدارس دانا به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. فراهم کردن لایه خدمات نیز بر عهده سازمان فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش بوده ولی لایه محتوا کلاً بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.
هدف از ارائه خدمات در شبکه هوشمند مدارس دانا چیست؟
در لایه خدمات هدف ما حمایت کردن از تقویت اکوسیستم آموزش الکترونیکی در کشور با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی است تا این بخش را برای کمک به لایه خدمات در حوزه آموزش درگیر کنیم. امروزه جامعه به آموزش الکترونیکی نیاز دارد ولی این روزها با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و موسسات آموزشی در کشور نیاز به آموزش الکترونیکی دوچندان شده است. همین موضوعها باعث شده تا ما بهدنبال استفاده از ظرفیت حداکثری بخش خصوصی در لایه خدمات باشیم در همین راستا، سازمان فناوری اطلاعات بهعنوان متولی حمایت از اکوسیستم استارتاپی کشور وظیفه دارد تا از شرکتهای فعال در حوزه آموزش الکترونیکی حمایت کند.
در این شبکه استارتاپها در چه حوزههایی به مدارس و دانشآموزان خدمات ارائه میدهند؟
طبق مطالعات تطبیقی که از بازارهای دنیا در حوزه آموزش الکترونیکی انجام دادیم، 22 حوزه را شناسایی کردیم که استارتاپها میتوانند در این حوزهها فعالیت کنند. شرکتهایی که تا امروز شناسایی کردیم و شرکتهایی که بعداً به ما میپیوندند بر اساس این 22 حوزه تقسیمبندی شدند. البته شرکتهای فعال در این حوزهها قرار است در سه سطح به دانشآموزان خدمات ارائه دهند. بهطوری که در سطح اول آنها به 3 هزار کاربر، در سطح دو به 3 تا 5 هزار کاربر و در سطح سه به 5 تا 10 هزار کاربر و بالاتر خدمات ارائه خواهند داد. استارتاپهای فعال در تمام سطوح باید یکسری پروتکلها را که سازمان فناوری اطلاعات در سه حوزه فنی، حریم خصوصی و امنیتی آماده کرده، رعایت کنند ولی شرکتهایی که در حوزه لایه محتوا فعال هستند باید مجوزهای لازم را از وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای متولی دریافت کرده و پروتکلهای آنها را رعایت کنند.
22 حوزه شامل چه نوع خدماتی است؟
22 حوزه خدمات آموزش الکترونیکی شامل محتوای ایستا (کتابهای دیجیتال، محتواهای آموزش الکترونیکی برای اولیا و مربیان و...)، خدمات ایمیل دانشآموز، مدیریت (نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری و آزمایشگاهها، داشبورد مدیریتی برای والدین، مربیان، مدیران مدارس و...)، رسانه پویا (تولید محتواهای آموزشی چندرسانهای ویدیو انیمیشن، بازیهای آموزشی، پیام رسان دانشآموزی، آزمون تحصیلی، مسابقات الکترونیکی و...) و بهبود مستمر مربیان (ابزارهای کمک آموزشی معلمان، ابزارهای فناوری اطلاعات کاربردی برای شناسایی و ایجاد امکان ظرفیتهای موجود و...) است و تاکنون بیش از 200 استارتاپ فعال در این حوزهها شناسایی شدهاند.
بحث هوشمندسازی مدارس سال هاست مطرح بوده چرا این شبکه امسال راهاندازی شد؟
بله درست است ولی در دولت یازدهم و دوازدهم، قبل از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، هوشمندسازی مدارس مطرح بود و ما در حال انجام اقدامهای لازم در این زمینه بودیم، چرا که در دولت تدبیر و امید ماده 69 قانون برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات را مکلف کرده تا با همکاری وزارت آموزش و پرورش هوشمندسازی مدارس را پیادهسازی کند بنابراین نقشه راهی برای اجرایی کردن این طرح تدوین کرده بودیم. به عبارتی رویکرد ما در طرح شبکه هوشمند مدارس دانا رویکرد مدرسه محور، توانمندسازی مدارس و رویکردی پایدار است بههمین دلیل از مدتها قبل اتصال مدارس به اینترنت و هوشمندسازی و حمایت از شرکتهای زیست بوم آموزش الکترونیکی بر اساس نیاز مدارس و دانشآموزان و والدین در دستور کار بود و حتی با همکاری اپراتورها مودم در اختیار مدارس قرار گرفت ولی شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس باعث شد تا کارها سرعت بیشتری بگیرد.
راهاندازی شبکه هوشمند مدارس دانا چقدر توانسته در شرایط کرونایی مؤثر واقع شود؟
بههرحال اگر لایه زیرساخت اینترنت و شبکه ملی اطلاعات در کشور راهاندازی نشده بود، امروز هوشمندسازی مدارس نیز وجود نداشت بواسطه همین اتصال 90 درصدی کشور به شبکه ملی اطلاعات است که اساساً امروز ما میتوانیم در لایه خدمات و محتوای آموزش الکترونیکی بحث کنیم. قبول داریم که هنوز در این مسیر نواقصی وجود دارد ولی به مرور رفع و کیفیتها نیز ارتقا خواهد یافت.
وقتی از معلمان درباره شبکه دانا یا برخی فعالان سؤال میکنیم آن را نمیشناسند علت چیست؟
چون فعلاً مدارس بهلحاظ زیرساختی به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند و هنوز اتصال خدمات هم مکانی و معرفی کسب و کارهای حوزه آموزش الکترونیکی به بخش کاربران که همانا معلمان، دانشآموزان و والدین هستند، عملیاتی نشده و کاربران هنوز درگیر این بخش نشدهاند. حال که زیرساخت فراهم است ما در حال تلاش هستیم تا در لایه خدمات از اکوسیستم آموزش الکترونیکی حمایت کنیم. جامعه مخاطب ما نیز دانشآموزان، معلمان و مدارس هستند تا آنها با تنوعی از بازیگران در این حوزه آشنا شوند. بعد از آن وزارت آموزش و پرورش است که تصمیم میگیرد این بازیگران در کنار شبکه شاد فعالیت کنند یا خیر. خدمات شناسایی شده را آموزش و پرورش باید به مخاطبان برساند.
برترین سیستمهای ابری جهان
علیرضا احمدی/ کرونا و افزایش دورکاری کارمندان جهان، رشد میزان استفاده از ابزارها و اپلیکیشنهای دیجیتال برای برپایی ویدیوکنفرانسها را به دنبال داشت و باعث شد تا میزان حرکت به سمت فضای ابری در دنیا بیشترشود و شتاب بگیرد.
کمپانیها و کارآفرینان، فضای ابری را بهعنوان یک موتور تحول دیجیتال میدانند و برای انجام امور روزمره خود از فضاهای ابری اپلیکیشنهایی همچون مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) و گوگل میت(Google Meet) استفاده میکنند.
اما برترین تأمین کنندگان فضاهای ابری در سال 2020 کدام یک از غولهای فناوری جهان بوده اند؟ در پاسخ باید گفت از بازیگران کلیدی و حیاتی این عرصه میتوان به سرویس محاسبات ابری آمازون یا AWS اشاره کرد. Amazon Web Services در کنار سرویس ابری مایکروسافت با نام Azure و همچنین پلتفرم ابری گوگل با نام Google Cloud بهعنوان زیرساختهای اصلی برای ارائه خدمات بسیاری از کمپانیهای جهان در دوران پاندمی کرونا مطرح هستند. کمپانیهایی همچون IBM, Dell و همچنین کمپانی Hewlett-Packard از سیستمهای ابری چندگانه (Multi-cloud) و هیبریدی استفاده میکنند؛ یکی از موارد مهم در بازار سیستمهای محاسبات ابری، میزان ذخیره اطلاعات و دیتا روی بستر این سیستم هاست،هرچه میزان اطلاعات موجود در یک فضای ابری بیشتر باشد، مشتریان بیشتری میتواند جذب کند و درواقع این موضوع میتواند رمز موفقیت این سیستمها باشد. به همین دلیل هم فروشندگان این فضاهای ابری همه تلاش خود رابه کار میگیرند تا کمپانیهای کوچک و بزرگ را به سمت خود جذب کنند تا از پلتفرم آنها برای ذخیره هرگونه اطلاعاتی از دیتای آنالیز و تحقیقات گرفته تا دیتای شخصی را در این فضا ذخیره کنند. اما چه چیزی سبب تمایز سیستمهای ابری با یکدیگر میشود؟ میزان استفاده از هوش مصنوعی، آنالیز دادهها، اینترنت اشیا از این دسته عوامل محسوب میشوند.
AWS: سیستم ابری آمازون در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی از پیشتازان سیستمهای ابری به شمار میرود. این سیستم از سال 2008 تاکنون زیرساختهای خود را ارائه داده و موفقیتهای خوبی هم کسب کرده است. این سیستم ابری تاکنون درآمدزایی مناسبی هم داشته است.
: Azure مایکروسافت دومین سیستم محاسبات ابری برتر جهان محسوب میشود؛ استفاده از این فضای ابری بسیار کم هزینه است و در واقع Azure بخشی از cloud business یا تجارت ابری مایکروسافت به شمار میرود. کرونا یک موتور محرکه قوی برای سیستم ابری مایکروسافت بوده و این کمپانی برای پاسخ به نیاز کاربران خود در سال 2020 ظرفیت سیستم ابری اش را افزایش داد. ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت اعلام کرد: سیستم ابری این کمپانی درست در میانه تلاشها برای تحول دیجیتال قرار دارد. ما تلاش دو ساله را در 2ماه انجام دادیم تا پاسخگوی نیاز کاربرانمان باشیم هر روز در کنار کاربرانمان بودیم تا در دورکاری، آموزش از راه دور، برپایی کنفرانسهای از راه دور و... مشکلی پیش نیاید و زیرساختها در برابر افزایش این حجم کاری دوام بیاورند.
پلتفرم Google Cloud: سومین سیستم ابری با درآمد سالانه 11میلیارد دلار پلتفرم ابری گوگل است. این پلتفرم نیز در دوران کرونا با اپلیکیشن Google Meet و اتخاذ استراتژیهایی خاص برای مدیریت multi-cloud بسیار موفق عمل کرده است.
Alibaba Cloud: سیستم ابری علی بابا با درآمد سالانه 7میلیارد دلاری چهارمین سیستم ابری برتر جهان به شمار میرود؛ 59درصد از کمپانیهای چینی از مشتریان سیستم ابری علی بابا به شمار میروند اما این بدان معنا نیست که سیستم ابری علی بابا تنها میزبان کمپانیهای چینی است بلکه شرکتهایی از امریکا و اتحادیه اروپا بر بستر آن فعالیت دارند.
سرعت ویندوز را افزایش دهید
نصب بیش از حد برنامههای غیرضروری باعث ایجاد بیش از حد فایلهای Log ، فایلهای اضافی برنامهها، فایلهای کش و حافظه پنهان، کوکیها و… میشود که پس از مدتی کندی سیستم و دیر بالا آمدن ویندوز سیستم را بهدنبال دارد.اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید کافی است از نرم افزار Avira System Speedup استفاده کنید.
با کمک این نرم افزار میتوانید منشأ کندی و هنگ کردن سیستم خود را پیدا کنید. ازسوی دیگر برنامههای جدید ممکن است خود را بهصورت پنهان در حافظه سیستم قرار دهند اما این هم هیچ مشکلی نیست چراکه Avira System Speedup با شناسایی این برنامهها، نمونههایی را که ضروری نیستند اما هنگام لود ویندوز اجرا میشوند محدود میکند. اما این تنها کار این نرم افزار نیست چراکه بعد از بالا آمدن کامل ویندوز، آنها را در صف اجرا قرار میدهد تا روی سرعت بارگذاری ویندوز تأثیر منفی نگذارند. بهتر است بدانید با ابزاری که این نرم افزار در اختیارتان قرار میدهد میتوانید فایلهایی که هیچ وقت به وجودشان نیاز نخواهید داشت را با قابلیت بدون بازگشت و ریکاوری از روی هارد دیسک سیستم خود حذف کنید.
این نرم افزارهمچنین با قابلیت uninstaller خود به شما امکان حذف فایلهای اضافی باقی مانده برنامههای پاک شده را میدهد که این موضوع خود باعث پاکسازی حجم زیادی از فایلهایی میشود که دیگر به هیچ دردی نمیخورند.بهتر است بدانید قابلیتهای زیادی که در برنامه این نرم افزار وجود دارد شما را از برنامههای غیر ضروری مانند انواع دیسک دتکترها و… بینیاز میکند. بخش تحلیل گر این برنامه کاربردی، خود بهصورت اتوماتیک سطح دیسک سخت شما را بررسی و تجزیه تحلیل میکند و در صورت لزوم، از پیش آمدن مشکلات جلوگیری میکند.
این نرم افزار میتواند در ویندوزهای 7 و 8 بهصورت 32 بیتی و 64 بیتی نصب شود اما در ویندوز xp فقط روی نسخه 32 بیتی قابل نصب است.اگر شما هم علاقه مندیدید تا این نرم افزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را از وب سایت پی سی ورلد به آدرس P30world.com بهصورت رایگان بارگذاری کنید.
آموزش سگ های یابنده مواد منفجره ایمن می شود
میترا جلیلی/ امروزه بخشی از نیروهای حیاتی برای یافتن مواد منفجره و مقابله با تروریسم، سگ های باهوشی هستند که به منظور یافتن این مواد تربیت می شوند،اما آموزش این سگ ها اصلاً کار آسانی نیست و علاوه بر زمان بربودن وهزینه زیاد، اگر از مواد منفجره واقعی برای آموزش آنها استفاده شود می تواند برای سگ و همچنین مربی وی بسیار خطرناک باشد.
این سگ ها خدمات بسیار ارزشمندی ارائه می دهند و یکی از تلاش فعالان حوزه فناوری، به حداقل رساندن خطرات در تربیت این سگ هاست. به همین دلیل هم تاکنون تلاش شده تا شامه این سگ ها از راه های غیرمستقیم با بوی انواع مواد منفجره آشنا شود. یکی از این راهکارها استفاده از پلیمرهای بدون ضرر است که می توانند بسرعت بوی مواد منفجره را جذب کنند، به عنوان مثال مواد منفجره می توانند در حلال ها حل شوند و این مایع روی یک سطح پخش شود تا سگ در طول تمرینات و آموزش خود، این سطح را به عنوان مواد منفجره بو بکشد و پیدا کند. راهکار دیگر نیز تاکنون استفاده ازپلیمرPDMS بوده است.
این پلیمر می تواند بخار مواد منفجره را جذب خود کرده و آن را بتدریج آزاد کند و سگ در مراحل آموزش با تشخیص بو، مواد منفجره را پیدا کند، اما مشکل اینجاست که هفته ها طول می کشد تا این پلیمر به اندازه کافی بخار مواد منفجره را جذب کند؛ با توجه به این که تروریست ها تلاش دارند تا هربار ماده منفجره جدیدی استفاده کنند، زمان زیادی که باید صرف آماده کردن پلیمر و آشنا کردن شامه سگ با آن شود دردسرساز است، اما بتازگی فعالان عرصه فناوری از پلیمری به نام DNT استفاده کرده اند. این ماده درواقع دلیل اصلی بوی TNT است که شامه سگ ها نسبت به آن بسیار حساس است و می توانند به راحتی مواد منفجره را پیدا کنند؛ برای این منظور فعالان عرصه فناوری از الگوریتم های ماشین های یادگیری استفاده کردند و با آزمون و خطاهای مختلف درنهایت دریافتند که باید برای این کار از گرم کردن و سرد کردن همزمان ظرف ساخته شده ازDNT استفاده کنند؛ درواقع فعالان عرصه فناوری با کمک دانشمندان شیمی به این نتیجه رسیدند که ابتدا بایدDNT را تا حدود 35درجه سانتیگراد گرم کنند و سپس آن را تا 20 درجه خنک کنند. بخار حاصل از این فعل و انفعالات در قوطی هایی فلزی جمع آوری و به دانشگاه آبورن در آلاباما ارسال شد و نتیجه نهایی بسیار رضایتبخش بود. انتظار می رود برای آموزش سگ های یابنده مواد مخدر نیز از روشی مشابه استفاده شود تا احتمال مسمومیت این سگ ها نیز به حداقل ممکن برسد.
اخبــــار
سمپوزیوم بین المللی مخابرات به صورت مجازی برگزار می شود
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری مجازی سمپوزیوم بینالمللی مخابرات، از ارائه 53 مقاله و برگزاری 5 کارگاه با موضوع آخرین رویدادها و دستاوردهای این حوزه در این کنفرانس خبر داد.
به گزارش «ایران»، وحید یزدانیان با اشاره به برگزاری دهمین سمپوزیوم بینالمللی مخابرات (IST2020)، گفت: این سمپوزیوم از 25 تا 27 آذرماه سالجاری بهصورت کاملاً مجازی برگزار میشود.
وی با بیان اینکه این سمپوزیوم همیشه یک قدم از رویدادهای کشور جلوتر حرکت میکند، افزود: در این سمپوزیوم که از سال 2001 بهصورت دوسالانه برگزار میشود، رویدادهای روز جهان و آخرین دستاوردهای فناورانه دنیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی میشود.
یزدانیان با اشاره به اینکه آخرین تحقیقات و دستاوردهای محققان ایرانی در این کنفرانس ارائه میشود، گفت: ۱۰۷ مقاله به این سمپوزیوم ارسال شد که ۵۳ عنوان از این مقالات مورد قبول کمیته علمی واقع شده و بهدلیل شرایط برگزاری سمپوزیوم بهصورت مجازی، مقالات در قالب مجموعهای از نشستها ارائه میشود. وی سمپوزیوم بینالمللی مخابرات را دارای 3 محور اصلی در حوزه نسلهای آتی اعلام کرد و افزود: شبکهها، سامانهها و فناوریهای نسل آتی، خدمات و سرویسهای نسل آتی و تنظیم مقررات در نسلهای آتی محورهای اصلی این کنفرانس را تشکیل میدهد.
وی از حضور 3 سخنران بینالمللی در این سمپوزیوم خبر داد و افزود: مدیر گروه مطالعاتی استاندارد ITU، نماینده انجمن بینالمللی مهندسین برق و الکترونیک IEEE و مدیر گروه مطالعاتی گروه 17 ITU با تخصص امنیت از سخنرانان بینالمللی این سمپوزیوم هستند.
یزدانیان از حضور بیش از 300 نفر از محققان، پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه در ایران و خارج از کشور در این سمپوزیوم خبر داد و تصریح کرد: افتتاح این سمپوزیوم با سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار میشود.
تعداد کاربران EMUI 11 از مرز ۱۰ میلیون نفر عبور کرد
تعداد کاربران EMUI 11 در کمتر از 3 ماه از زمان عرضه آن به 10 میلیون نفر در دنیا رسید. این مدت، یک ماه و نیم کمتر از زمانی است که نسخه EMUI 10 توانست به ۱۰ میلیون دست پیدا کند.
به گزارش خبر آنلاین، هوآوی بهصورت رسمی در شبکه اجتماعی Weibo اعلام کرد؛ تعداد کاربرانی که از گوشیهایی با رابط کاربری EMUI 11 استفاده میکنند، به عدد ۱۰ میلیون نفر رسیده است. این موضوع در حالی اتفاق افتاده که تنها ۸۲ روز از عرضه جهانی این نسخه از رابط کاربری هوآوی برای گوشیهای موبایل گذشته است. این بهروزرسانی در ماه سپتامبر و در جریان کنفرانس HDC 2020 معرفی شد و پس از گذشت تقریباً ۳ ماه توانست به رکورد ۱۰ میلیون کاربر دست پیدا کند. این مدت، یک ماه و نیم کمتر از زمانی است که نسخه EMUI 10 توانست به ۱۰ میلیون کاربر برسد.
نسخه جدید رابط کاربری Emotion UI در کنفرانس توسعهدهندگان هوآوی (Huawei Developer Conference) سال ۲۰۲۰ معرفی شد و مشخص بود که تغییرات ظاهری فراوان و بهینهسازیهای زیربنایی بسیاری در آن لحاظ شده است. یکی از بزرگترین تغییراتی که در EMUI 11 اعمال شده، قابلیت نمایش چند پنجره بهصورت همزمان است که در آن، کاربر میتواند این قابلیت را با یک ژست حرکتی (Gesture) فعال کند. بهبودهایی هم در زمینه ارتباط بین کامپیوتر و گوشی موبایل صورت گرفته و امکان همکاری بین چند دستگاه فراهم شده است.انیمیشنهای صفحه Lock Screen هم خیلی شیک و جذابتر شدهاند و زیبایی رابط کاربری گوشی موبایل را چند برابر کردهاند. این زیباییهای بصری از تغییرات اصلی EMUI 11 هستند و تمهای جذاب همراه با صفحه نمایش همواره روشنی که نشانههایی از زیباییشناسی هنرمندانه در آن دیده میشود، از نکات مثبت بهروزرسانی به شمار میآیند.
از زمان معرفی EMUI 11 در کنفرانس توسعهدهندگان هوآوی، نسخههای بتا و همچنین نسخههای پایداری از این بهروزرسانی برای دستگاه مجاز هواوی ارائه شد. حالا هوآوی پس از گذشت ۳ ماه توانسته است چنین رکوردی را با این سرعت ثبت کند. تعداد مدلهایی که در کشور چین مجاز به دریافت EMUI 11 هستند (مجموع موبایل و تبلت) ۲۸ عدد است و در بازار جهانی به ۱۹ عدد کاهش پیدا میکند.هوآوی در بخش نرمافزاری محصولات خویش نیز سرمایهگذاری زیادی انجام داده و بتدریج در تلاش برای ارائه محصولات نرمافزاری اختصاصی از جمله سیستمعامل است.
ورود اپل موزیک به دستگاههای دستیار گوگل
گوگل سرانجام پشتیبانی اپل موزیک را در دستگاههای دارای دستیار گوگل ارائه میدهد. این شامل تمام اسپیکرهای هوشمند از برندهایی مانند «نست» و گوگل هوم میشود.
به گزارش انتخاب، مشترکان اپل موزیک میتوانند حساب خود را با دستگاه مجهز به دستیار خود از طریق برنامه گوگل هوم در تلفن خود پیوند دهند.
پس از اتمام این کار، میتوانید با استفاده از صدای خود، هر موسیقی را که دوست دارید از آرشیو ۷۰ میلیون آهنگی اپل پخش کنید. این مورد همچنین شامل فهرستهای پخش یا آهنگهای منتخبی است که ممکن است با حساب اپل موزیک خود مرتبط کرده باشید.
اولین بار طی سال گذشته پشتیبانی اپل موزیک در دستگاههای مجهز به دستیار گوگل گزارش شد که به طور ناگهانی در برنامه گوگل هوم ظاهر میشود. بعداً مشخص شد که این فقط یک «اشکال» است و این ویژگی از آن زمان حذف شده است. تا امروز، ۲۲ ماه بعد، که دوباره در شکل رسمی ظاهر شده است.
اپل موزیک از روز گذشته به نست و سایر دستگاههای دستیار در ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، آلمان و ژاپن عرضه میشود. هنوز اطلاعاتی در مورد زمان در دسترس بودن این ویژگی در مناطق دیگر وجود ندارد.
مخالفت دومین قاضی در آمریکا با مسدود سازی تیک تاک
دومین قاضی در ایالت واشنگتن امریکا تحریمهای وزارت بازرگانی بر شرکت تیک تاک را مسدود کرد. البته کارل نیکولز قاضی در ۲۷ سپتامبر به طور جداگانه از اجرای دستور وزارت بازرگانی برای حذف اپ تیک تاک در اپ استورهای اپل و گوگل جلوگیری کرده بود.به گزاش مهر، پیش از این نیز در شکایتی که از سوی کاربران تیک تاک ارائه شده بود، یک قاضی در ایالت پنسیلوانیا اجرای تحریمهای وزارت بازرگانی علیه اپ تیک تاک در امریکا را به طور موقت مسدود کرده بود. قرار بود این تحریمها از ۱۲ نوامبر اجرایی شود.
به گفته نیکولز وزارت بازرگانی با ممنوعیت تیک تاک از حدود اختیارات قانونی خود فراتر رفته و بدون در نظر گرفتن گزینههای جایگزین، خودسرانه عمل کرده است.وزارت بازرگانی نیز اعلام کرده از دستور اجرایی دونالد ترامپ دفاع میکند. همچنین این وزارتخانه معتقد است دستور اجرایی مذکور با قانون هماهنگی دارد و منافع امنیت ملی کشور را به طور قانونی ترویج میکند. این دستور اجرایی در ماه آگوست صادر شده و طبق آن محدودیتهایی برای فعالیت اپ اشتراکگذاری ویدئو در نظر گرفته شد.
این درحالی است که مذاکرات برای فروش بخش کسب و کار تیک تاک در امریکا ادامه دارد و روز جمعه دولت امریکا از تمدید مهلت مذاکرات خودداری کرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اجرای عدالت آموزشی با طرح شبکه هوشمند مدارس «دانا»
-
برترین سیستمهای ابری جهان
-
سرعت ویندوز را افزایش دهید
-
آموزش سگ های یابنده مواد منفجره ایمن می شود
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین