ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از مجادلهها بر سر تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر گزارش میدهد
لزوم حفظ حریم و حرمت یک مجموعه فرهنگی
محسن بوالحسنی
خبرنگار
چندی پیش گزارشی در همین صفحه منتشر شد که در آن جوانب مختلف امر در بحث «تعیین حریم مجموعه تئاترشهر تهران» در گفتوگو با ابراهیم گلهدارزاده، مدیر این مجموعه، مورد پرسش قرار داده و زوایای مختلف پیدا و پنهان آن به چالش کشیده شد. اما طی روزهای اخیر این موضوع همچنان به چالشی جدی تبدیل شد و اینبار انتشار کلیپی تصویری که لوگوی شورای اسلامی شهر تهران را داشت، بحث را وارد فاز جدی و جدیدی کرد. برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این ویدئو ضمن ابراز نظرهای متفاوت، معتقدند که تعیین حریم، کار اشتباهی است و آن را با دیوارکشی دوره ترامپ در امریکا مقایسه و جدا کردن حریم آن ازپارک دانشجو را کاری اشتباه دانستهاند. بههر روی تئاتر شهر سالهاست در دوران بلاتکلیفی حریم محوطه ساختمان مورد گزند معتادان پرخطر، حریق، تخریب، سرقت، کیف قاپی، درگیری مسلحانه اوباش و... قرار گرفته و اختلاف اساسی اینجاست که مدیران فرهنگی میگویند این حریم باید مشخص شود تا این خانه از گزندها مصون بماند و مخالفان میگویند نباید حصار و دیوار کشید چون این حصار کشیدن، مردم را در وهله اول از چنین محیط فرهنگی دور و تئاتر شهر را محصور می کند.
بینایی چشم شهر
محمدجــــــــواد حقشناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران که موافق بحث تعیین حریم تئاتر شهر است، میگوید: «هیچ کجای جهان این اجازه را به کسی نمیدهند که قسمتی از شهر، که چشم آن شهر محسوب میشود و نگین و نقطه طلایی، محل رفتوآمد و جولان دستفروشها و خلافکارها و آسیبها و بزههای عمده باشد. این نقطه یک نقطه طلایی و زیرمجموعه میراث فرهنگی است که به همراه چهارراه ولیعصر جزو مهمترین نقطهها در تهران است و مثل پهنه رودکی نیاز به مراقبت و محافظت در برابر همه آفتها و آسیبها دارد.» حقشناس به این نکته هم اشاره میکند که «این اتفاق باید خیلی پیشتر از اینها رخ میداد و فکری به حال سلامتی بصری و محیطی این محدوده میشد و حالا هم که صحبت و حرفش پیش آمده باید عملیاتی شود تا از حریم این مجموعه حفاظت جدی بهعمل بیاید.» محمدجواد حقشناس در ادامه صحبتهایش البته گریزی به بحث مالکیت تئاتر شهر هم میزند و میگوید: «موضوع مالکیت مجموعه تئاتر شهر، تعیین حریم آن به پارک دانشجو و... هم موضوعی است که باید مورد بررسی جدی و کارشناسی قرار بگیرد و ادله لازم در هر طرف چالش ارائه شود و پس از کارشناسیهای حقوقی موضوع شفاف و مسأله تعیین مالکیت از این طریق حل و فصل شود. در حال حاضر سهگروه در مورد پهنه سراسری رودکی در حال کار هستند که هر کدام بخشی خاص را مورد ارزیابی و تحلیل و نظر کارشناسی قرار خواهند داد و بهمحض رسیدن به نتیجه نهایی در بخشهای فرهنگی و اجتماعی این پهنه آن را از طریق گفتوگو وارد کار عملیاتی میکنیم.»
حفظ احترام یک بنای فرهنگی
اتابک نادری، بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون که سابقــــه مدیریت تئاتر شهر را هم در گذشته، در پرونده کاری خود دارد، این بحث و داعیه شورای شهر و مخالفتش با تعیین حریم و حفظ مالکیت تئاتر شهر را بلاتوجیه میداند و صحبتهای برخی از نفرات این شورا، بخصوص در کمیسیون فرهنگی را زاییده بیاطلاعی آنها از گذشته و امروز و مسائل میراث فرهنگی میداند. نادری میگوید: «تحلیل من از واکنشهای برخی عزیزان در شورای شهر تمایل به یک نوع قهرمانبازی است و کمبود اطلاع از تاریخچه و اصل ماجرا. در وهله اول به این نکته اشاره کنم که ویدئوی منتشر شده به سفارش این شورا، وجاهت اخلاقی و البته کارشناسی درستی نداشت و جای گلایه دارد.» نادری تعیین حریم برای تئاتر شهر را یک ضرورت میداند و میگوید: «این نظر شخصی بنده یا کسی دیگر نیست بلکه قانون و مصوبه فرهنگی و دولتی است که ساختمانهای میراث فرهنگی باید تعیین حریم و عرصه شوند و اگر تا امروز هم چنین اتفاقی نیفتاده بیشک یک غفلت بزرگ بوده و حال نمیدانیم شورا به چه دلیل و مستنداتی با چنین طرحی مخالفت میکند. میگویند نباید حریم کشی اتفاق بیفتد. من میپرسم چرا؟جواب میدهند و میگویند ما نگران فاصله افتادن بین یک مکان فرهنگی و مردم هستیم و حرفهایی از این دست. اما اجازه دهید بگویم چطور و چرا وقتی ساختمان پشتی مجموعه تئاتر شهر ساخته میشد یا ورودی مترو کسی ابراز نگرانی نکرد؟» نادری در پاسخ به این پرسش که چرا خود شما در زمانی که این اتفاق افتاد و مدیریت تئاتر شهر را بهعهده داشتید اعتراض و مخالفتی نکردید، میگوید: «بله در زمان مدیریت من این اتفاق افتاد واتفاقاً اعتراض کردم و آقای مسجدجامعی که آن زمان رئیس شورا بودند قول مساعدت دادند که مشکل را حل کنند اما این اتفاق با وجود وعدهها و قولها عملی نشد.» او درباره استنباطهای غلط و غیرکارشناسی درباره بحث حریم تئاتر شهر و مناسباتش با پارک دانشجو میگوید: «برخی فکر میکنند که تئاترشهر مکانی بوده که در دل پارک قرار گرفته، اصلاً اینطور نیست. بله یک زمانی کافه شهرداری آنجا وجود داشته اما به محض آنکه تئاتر شهر توسط سردارافخمی مرحوم طراحی و ساخته شد حریمش مشخص شد و اسناد و مدارکش موجود است. در دورهای که آقای کرباسچی شهردار تهران بودند حریم برخی پارکهای تهران برداشته شد که به اشتباه، حریم پارک دانشجو هم برداشته شد و در نتیجه پارک وارد حریم تئاتر شهر شد. زمانی که مدیریت تئاترشهر بهعهده من بود با سردارافخمی دیداری داشتم و در همان دیدار هم او بهعنوان طراح این مجموعه از من پرسوجو میکرد که چرا حریم تئاتر شهر و حیاط را برداشتهاند و...» اتابک نادری در بخشی از صحبتهای خود هم این نظر که چنین کاری باعث افتراق مردم از فضاهای فرهنگی شهری میشود، میگوید: «در حال حاضر آنقدر این دو فضا در هم فرو رفتهاند که شهرداری بهعنوان مثال مجوز برگزاری نمایشگاه یا... میدهد و برگزارکنندگان این نمایشگاهها یا برنامهها و... هم میگویند مثلاً با بلندگو کنار سالنی سروصدا راه میاندازند که مشغول اجرای تئاتر با 500 نفر تماشاگر است. آیا نباید این مشکل حل شود؟ ما نمیگوییم حصار میکشیم و نمیگذاریم کسی بیاید، خیر. ما فقط میخواهیم حریم تئاترشهر مشخص شود تا حداقل نظارتی وجود داشته باشد و یک جا آتشسوزی اتفاق نیفتد و یکجا کاشیها دزدیده شوند. نمیشود نظارت بر این مسائل را به حفاظت پارک دانشجو داد و ساده از آن گذشت، بلکه به عقیده ما باید حریمی وجود داشته باشد تا احترام و جایگاه تئاتر شهر محفوظ بماند.»
خبرنگار
چندی پیش گزارشی در همین صفحه منتشر شد که در آن جوانب مختلف امر در بحث «تعیین حریم مجموعه تئاترشهر تهران» در گفتوگو با ابراهیم گلهدارزاده، مدیر این مجموعه، مورد پرسش قرار داده و زوایای مختلف پیدا و پنهان آن به چالش کشیده شد. اما طی روزهای اخیر این موضوع همچنان به چالشی جدی تبدیل شد و اینبار انتشار کلیپی تصویری که لوگوی شورای اسلامی شهر تهران را داشت، بحث را وارد فاز جدی و جدیدی کرد. برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این ویدئو ضمن ابراز نظرهای متفاوت، معتقدند که تعیین حریم، کار اشتباهی است و آن را با دیوارکشی دوره ترامپ در امریکا مقایسه و جدا کردن حریم آن ازپارک دانشجو را کاری اشتباه دانستهاند. بههر روی تئاتر شهر سالهاست در دوران بلاتکلیفی حریم محوطه ساختمان مورد گزند معتادان پرخطر، حریق، تخریب، سرقت، کیف قاپی، درگیری مسلحانه اوباش و... قرار گرفته و اختلاف اساسی اینجاست که مدیران فرهنگی میگویند این حریم باید مشخص شود تا این خانه از گزندها مصون بماند و مخالفان میگویند نباید حصار و دیوار کشید چون این حصار کشیدن، مردم را در وهله اول از چنین محیط فرهنگی دور و تئاتر شهر را محصور می کند.
بینایی چشم شهر
محمدجــــــــواد حقشناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران که موافق بحث تعیین حریم تئاتر شهر است، میگوید: «هیچ کجای جهان این اجازه را به کسی نمیدهند که قسمتی از شهر، که چشم آن شهر محسوب میشود و نگین و نقطه طلایی، محل رفتوآمد و جولان دستفروشها و خلافکارها و آسیبها و بزههای عمده باشد. این نقطه یک نقطه طلایی و زیرمجموعه میراث فرهنگی است که به همراه چهارراه ولیعصر جزو مهمترین نقطهها در تهران است و مثل پهنه رودکی نیاز به مراقبت و محافظت در برابر همه آفتها و آسیبها دارد.» حقشناس به این نکته هم اشاره میکند که «این اتفاق باید خیلی پیشتر از اینها رخ میداد و فکری به حال سلامتی بصری و محیطی این محدوده میشد و حالا هم که صحبت و حرفش پیش آمده باید عملیاتی شود تا از حریم این مجموعه حفاظت جدی بهعمل بیاید.» محمدجواد حقشناس در ادامه صحبتهایش البته گریزی به بحث مالکیت تئاتر شهر هم میزند و میگوید: «موضوع مالکیت مجموعه تئاتر شهر، تعیین حریم آن به پارک دانشجو و... هم موضوعی است که باید مورد بررسی جدی و کارشناسی قرار بگیرد و ادله لازم در هر طرف چالش ارائه شود و پس از کارشناسیهای حقوقی موضوع شفاف و مسأله تعیین مالکیت از این طریق حل و فصل شود. در حال حاضر سهگروه در مورد پهنه سراسری رودکی در حال کار هستند که هر کدام بخشی خاص را مورد ارزیابی و تحلیل و نظر کارشناسی قرار خواهند داد و بهمحض رسیدن به نتیجه نهایی در بخشهای فرهنگی و اجتماعی این پهنه آن را از طریق گفتوگو وارد کار عملیاتی میکنیم.»
حفظ احترام یک بنای فرهنگی
اتابک نادری، بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون که سابقــــه مدیریت تئاتر شهر را هم در گذشته، در پرونده کاری خود دارد، این بحث و داعیه شورای شهر و مخالفتش با تعیین حریم و حفظ مالکیت تئاتر شهر را بلاتوجیه میداند و صحبتهای برخی از نفرات این شورا، بخصوص در کمیسیون فرهنگی را زاییده بیاطلاعی آنها از گذشته و امروز و مسائل میراث فرهنگی میداند. نادری میگوید: «تحلیل من از واکنشهای برخی عزیزان در شورای شهر تمایل به یک نوع قهرمانبازی است و کمبود اطلاع از تاریخچه و اصل ماجرا. در وهله اول به این نکته اشاره کنم که ویدئوی منتشر شده به سفارش این شورا، وجاهت اخلاقی و البته کارشناسی درستی نداشت و جای گلایه دارد.» نادری تعیین حریم برای تئاتر شهر را یک ضرورت میداند و میگوید: «این نظر شخصی بنده یا کسی دیگر نیست بلکه قانون و مصوبه فرهنگی و دولتی است که ساختمانهای میراث فرهنگی باید تعیین حریم و عرصه شوند و اگر تا امروز هم چنین اتفاقی نیفتاده بیشک یک غفلت بزرگ بوده و حال نمیدانیم شورا به چه دلیل و مستنداتی با چنین طرحی مخالفت میکند. میگویند نباید حریم کشی اتفاق بیفتد. من میپرسم چرا؟جواب میدهند و میگویند ما نگران فاصله افتادن بین یک مکان فرهنگی و مردم هستیم و حرفهایی از این دست. اما اجازه دهید بگویم چطور و چرا وقتی ساختمان پشتی مجموعه تئاتر شهر ساخته میشد یا ورودی مترو کسی ابراز نگرانی نکرد؟» نادری در پاسخ به این پرسش که چرا خود شما در زمانی که این اتفاق افتاد و مدیریت تئاتر شهر را بهعهده داشتید اعتراض و مخالفتی نکردید، میگوید: «بله در زمان مدیریت من این اتفاق افتاد واتفاقاً اعتراض کردم و آقای مسجدجامعی که آن زمان رئیس شورا بودند قول مساعدت دادند که مشکل را حل کنند اما این اتفاق با وجود وعدهها و قولها عملی نشد.» او درباره استنباطهای غلط و غیرکارشناسی درباره بحث حریم تئاتر شهر و مناسباتش با پارک دانشجو میگوید: «برخی فکر میکنند که تئاترشهر مکانی بوده که در دل پارک قرار گرفته، اصلاً اینطور نیست. بله یک زمانی کافه شهرداری آنجا وجود داشته اما به محض آنکه تئاتر شهر توسط سردارافخمی مرحوم طراحی و ساخته شد حریمش مشخص شد و اسناد و مدارکش موجود است. در دورهای که آقای کرباسچی شهردار تهران بودند حریم برخی پارکهای تهران برداشته شد که به اشتباه، حریم پارک دانشجو هم برداشته شد و در نتیجه پارک وارد حریم تئاتر شهر شد. زمانی که مدیریت تئاترشهر بهعهده من بود با سردارافخمی دیداری داشتم و در همان دیدار هم او بهعنوان طراح این مجموعه از من پرسوجو میکرد که چرا حریم تئاتر شهر و حیاط را برداشتهاند و...» اتابک نادری در بخشی از صحبتهای خود هم این نظر که چنین کاری باعث افتراق مردم از فضاهای فرهنگی شهری میشود، میگوید: «در حال حاضر آنقدر این دو فضا در هم فرو رفتهاند که شهرداری بهعنوان مثال مجوز برگزاری نمایشگاه یا... میدهد و برگزارکنندگان این نمایشگاهها یا برنامهها و... هم میگویند مثلاً با بلندگو کنار سالنی سروصدا راه میاندازند که مشغول اجرای تئاتر با 500 نفر تماشاگر است. آیا نباید این مشکل حل شود؟ ما نمیگوییم حصار میکشیم و نمیگذاریم کسی بیاید، خیر. ما فقط میخواهیم حریم تئاترشهر مشخص شود تا حداقل نظارتی وجود داشته باشد و یک جا آتشسوزی اتفاق نیفتد و یکجا کاشیها دزدیده شوند. نمیشود نظارت بر این مسائل را به حفاظت پارک دانشجو داد و ساده از آن گذشت، بلکه به عقیده ما باید حریمی وجود داشته باشد تا احترام و جایگاه تئاتر شهر محفوظ بماند.»
امروز کاندیداهای «اسکار 2021» معرفی میشوند
نگاه امیدوارانه ایران به «خورشید» پر نور مجیدی
وصال روحانی
خبرنگار
کاندیداهای دریافت جوایز «اسکار 2021» امروز (دوشنبه 25 اسفند 99) معرفی میشوند این در حالی است که سینمای بالنده ایران امیدوار است با «خورشید» مجید مجیدی یک بار دیگر نامزد اسکار برترین فیلم «خارجی» یا غیر انگلیسی زبان شود و چون دو ماه پیش این فیلم از مرحله اول این رقابت گذشت و وارد یک لیست اولیه حاوی نام 14 فیلم برتر شد، امیدها در این زمینه فزونی گرفته است. این جایزهای است که از دو سال پیش عنوانش به برترین «فیلم بینالملل» تغییر یافته و ایران سابقه دوبار فتح آن را با آثاری از اصغر فرهادی در سالهای 2012 و 2016 با فیلمهای «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» دارد. مجیدی اولین سینماگر ایرانی بود که کاندیدای اسکار این رده شد و این اتفاق در سال 1998 با فیلم «بچههای آسمان» وی تحقق یافت که البته به پیروزی او منجر نشد.
تبعات یک سال تلخ
اسکارهای امسال مثل جوایز، گولدن گلوب که 10 اسفند اهدا شد، با تأخیری حدوداً دو ماهه توزیع میگردد و این طبعاً بهسبب دشواریهای برخاسته از بسط بیماری کرونا و تبعات تلخ آن در سطح دنیا است. بههمین دلیل آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری که نهاد اهدا کننده اسکار است، در زمان پذیرش آثار اسکاری و مهلت بررسی آنها نیز تغییرات لازم را اعمال داشت و مهلت پذیرش را تا 8 اسفندماه بسط داد. این در حالی است که در سالهای اخیر کاندیداها در دهه سوم دیماه معرفی میشدند و جوایز هم به دهه نخست اسفندماه به برندگان اهدا میگشت. تأخیر فعلی سبب شده اهدای جوایز امسال نیز به 5 اردیبهشت 1400 موکول شود و از طرف دیگر به سبب عدم اکران عمومی تقریباً تمامی فیلمهای مطرح و مدعی و ارجاع مستقیم آنها به بازار نسخههای ویدیویی و یا امکان دانلود شدن آنها روی برخی سایتهای بخصوص، عملاً با فیلمها و کاندیداها و در نهایت برندگانی مواجه خواهیم شد که طی سال 2020 و اوایل 2021 چندان دیده و حس نشدهاند و اسکار هم که مطرحترین و تبلیغاتیترین جایزه سینمایی دنیا است، مانند گلوبها و همچنین «بفتا» (اسکار سینمای بریتانیا) و سزار (اسکار سینمای فرانسه) در دایرهای بسته و محدود حرکت کرده و یکی از مهجورترین ادوار خود را تجربه خواهد کرد.
در همان مسیر
نودوسومین دوره جوایز اسکار که اهدای آن اواسط بهار سال آینده همچون همیشه در تالار «دالبی تیاتر» در شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیای امریکا صورت میگیرد و توسط شبکه تلویزیونی «ABC» برای قریب به 17 کشور پخش تلویزیونی (اغلب غیر مستقیم) خواهد شد.
همه مدعیان جدی و احتمالی
با چنان مشخصههایی گمان میرود فیلمهای «منک» ساخته دیوید فینچر امریکایی، «نومادلند» به کارگردانی چلو ژائو چینی (که گولدن گلوب بهترین فیلم دراماتیک سال را برد) و همچنین «محاکمه شیکاگو7»، «پدر»، «زن جوان امید ساز»، «موریتانیایی» و «امریکا علیه بیلی هالیدی» که جملگی کارهایی دراماتیک هستند جزء 9 یا 10 فیلمی قرار بگیرند که نامزد اسکار برترین فیلم سال میشوند. همچنین
«Ma Raings Black Bottom» هم که ویولا دیویس و چادویک بوسمن سیاهپوست و فقید درآن خوشدرخشیدهاند، یکی از نامزدهای جدی این عنوان میباشد.بوسمن برای تصاحب اسکار برترین بازیگر مرد سال هم بخت قابل توجهی دارد ولی آنتونی هاپکینز و گری اولدمن بریتانیایی رقبای جدی او هستند. رقابت بین زنان به ویولا دیویس، آندرادی برای بازی در «امریکا مقابل بیل هالیدی» و فرانسیس مک دورماند بازیگر اول و مسن «نومادلند» منحصر شده ولی ونه ساکربی که در «قطعات یک زن» حضوری چشمگیر دارد شاید هر سه نفر را پشت سر بگذارد و این بهمعنای کاندیدا شدن هر 4 نفر در مراسم امروز به احتمال قوی است. در میان کارگردانها فینچر با ارون سورکین خالق «محاکمه شیکاگو7» و چلو ژائو رقابت خواهد کرد ولی هر اتفاقی در اعلام اسامی نامزدها در روز دوشنبه و در مراسم کوتاهی که به این مناسبت صورت میگیرد، روی دهد شکی نیست که آکادمی علوم سینمایی طبق سلایق همیشگیاش بهای زیادی به آثار کمدی نخواهد داد. بخصوص در سالی که کرونا جهان را سیاهتر از آنچه هست، جلوه داده و خندهها را روی لبها خشکانده است.
خبرنگار
کاندیداهای دریافت جوایز «اسکار 2021» امروز (دوشنبه 25 اسفند 99) معرفی میشوند این در حالی است که سینمای بالنده ایران امیدوار است با «خورشید» مجید مجیدی یک بار دیگر نامزد اسکار برترین فیلم «خارجی» یا غیر انگلیسی زبان شود و چون دو ماه پیش این فیلم از مرحله اول این رقابت گذشت و وارد یک لیست اولیه حاوی نام 14 فیلم برتر شد، امیدها در این زمینه فزونی گرفته است. این جایزهای است که از دو سال پیش عنوانش به برترین «فیلم بینالملل» تغییر یافته و ایران سابقه دوبار فتح آن را با آثاری از اصغر فرهادی در سالهای 2012 و 2016 با فیلمهای «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» دارد. مجیدی اولین سینماگر ایرانی بود که کاندیدای اسکار این رده شد و این اتفاق در سال 1998 با فیلم «بچههای آسمان» وی تحقق یافت که البته به پیروزی او منجر نشد.
تبعات یک سال تلخ
اسکارهای امسال مثل جوایز، گولدن گلوب که 10 اسفند اهدا شد، با تأخیری حدوداً دو ماهه توزیع میگردد و این طبعاً بهسبب دشواریهای برخاسته از بسط بیماری کرونا و تبعات تلخ آن در سطح دنیا است. بههمین دلیل آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری که نهاد اهدا کننده اسکار است، در زمان پذیرش آثار اسکاری و مهلت بررسی آنها نیز تغییرات لازم را اعمال داشت و مهلت پذیرش را تا 8 اسفندماه بسط داد. این در حالی است که در سالهای اخیر کاندیداها در دهه سوم دیماه معرفی میشدند و جوایز هم به دهه نخست اسفندماه به برندگان اهدا میگشت. تأخیر فعلی سبب شده اهدای جوایز امسال نیز به 5 اردیبهشت 1400 موکول شود و از طرف دیگر به سبب عدم اکران عمومی تقریباً تمامی فیلمهای مطرح و مدعی و ارجاع مستقیم آنها به بازار نسخههای ویدیویی و یا امکان دانلود شدن آنها روی برخی سایتهای بخصوص، عملاً با فیلمها و کاندیداها و در نهایت برندگانی مواجه خواهیم شد که طی سال 2020 و اوایل 2021 چندان دیده و حس نشدهاند و اسکار هم که مطرحترین و تبلیغاتیترین جایزه سینمایی دنیا است، مانند گلوبها و همچنین «بفتا» (اسکار سینمای بریتانیا) و سزار (اسکار سینمای فرانسه) در دایرهای بسته و محدود حرکت کرده و یکی از مهجورترین ادوار خود را تجربه خواهد کرد.
در همان مسیر
نودوسومین دوره جوایز اسکار که اهدای آن اواسط بهار سال آینده همچون همیشه در تالار «دالبی تیاتر» در شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیای امریکا صورت میگیرد و توسط شبکه تلویزیونی «ABC» برای قریب به 17 کشور پخش تلویزیونی (اغلب غیر مستقیم) خواهد شد.
همه مدعیان جدی و احتمالی
با چنان مشخصههایی گمان میرود فیلمهای «منک» ساخته دیوید فینچر امریکایی، «نومادلند» به کارگردانی چلو ژائو چینی (که گولدن گلوب بهترین فیلم دراماتیک سال را برد) و همچنین «محاکمه شیکاگو7»، «پدر»، «زن جوان امید ساز»، «موریتانیایی» و «امریکا علیه بیلی هالیدی» که جملگی کارهایی دراماتیک هستند جزء 9 یا 10 فیلمی قرار بگیرند که نامزد اسکار برترین فیلم سال میشوند. همچنین
«Ma Raings Black Bottom» هم که ویولا دیویس و چادویک بوسمن سیاهپوست و فقید درآن خوشدرخشیدهاند، یکی از نامزدهای جدی این عنوان میباشد.بوسمن برای تصاحب اسکار برترین بازیگر مرد سال هم بخت قابل توجهی دارد ولی آنتونی هاپکینز و گری اولدمن بریتانیایی رقبای جدی او هستند. رقابت بین زنان به ویولا دیویس، آندرادی برای بازی در «امریکا مقابل بیل هالیدی» و فرانسیس مک دورماند بازیگر اول و مسن «نومادلند» منحصر شده ولی ونه ساکربی که در «قطعات یک زن» حضوری چشمگیر دارد شاید هر سه نفر را پشت سر بگذارد و این بهمعنای کاندیدا شدن هر 4 نفر در مراسم امروز به احتمال قوی است. در میان کارگردانها فینچر با ارون سورکین خالق «محاکمه شیکاگو7» و چلو ژائو رقابت خواهد کرد ولی هر اتفاقی در اعلام اسامی نامزدها در روز دوشنبه و در مراسم کوتاهی که به این مناسبت صورت میگیرد، روی دهد شکی نیست که آکادمی علوم سینمایی طبق سلایق همیشگیاش بهای زیادی به آثار کمدی نخواهد داد. بخصوص در سالی که کرونا جهان را سیاهتر از آنچه هست، جلوه داده و خندهها را روی لبها خشکانده است.
اعلام 3 فیلم از اکران نوروز
«خون شد» و «لاله» با گرانی بلیت به سینماها میآیند
فرهنگی/ پس از کش و قوسهای فراوان بالاخره روز گذشته (یکشنبه 24 اسفندماه) 3 فیلم برای اکران نوروز 1400 معرفی شد. «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی، «لاله» ساخته اسدالله نیکنژاد و «تک خال» ساخته مجید مافی فیلمهایی هستند که از ۲۷ اسفندماه روی پرده میروند. نام این سه فیلم در شرایطی اعلام شده که در تصمیمگیری تازه این شورا و با موافقت سازمان سینمایی تعداد فیلمهای نوروز به 5 فیلم افزایش پیدا کرده و قرار است امروز (دوشنبه 25 اسفند) دو فیلم دیگر به این ترکیب اضافه شوند. اکران نوروزی یکی از فرصتهای طلایی اکران است که هر سال رقابت جدی بین صاحبان آثار شکل میگیرد اما شیوع کرونا تمام قواعد فروش سینما را به هم ریخته و صاحبان فیلمها اعتمادی به اکران فیلمهایشان در شرایط موجود ندارند. در حالی که استقبال خوب مخاطبان از جشنواره فیلم فجر این توقع و انتظار را ایجاد کرده بود که پس از یک سال گیشه سینماها روی سیر صعودی قرار بگیرد. انتشار آمار فروش فیلمهای در حال اکران در دو روز گذشته نشان داد که وضعیت فروش سینماها چندان خوشایند نیست. همین آمار بر لزوم انتخاب فیلمهای جذاب برای اکران نوروز تأکید دارد. از میان فیلمهای اعلام شده اما «تک خال» جزو فیلم اولیهاست و به جز کارگردان (مجید مافی) و تهیهکننده (محمدحسین فرحبخش) اطلاعاتی در باره عوامل فیلم و خلاصه داستان منتشر نشده است. از «خون شد» مسعود کیمیایی با بازی سعید آقاخانی، سیامک انصاری، نسرین مقانلو و... در جشنواره فیلم فجر سال گذشته رونمایی شد. فیلم پرسر و صدای «لاله» اسدالله نیکنژاد درباره لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی ایران است و سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، نیکی کریمی و... ایفای نقش کردهاند. با اعلام سه فیلم اکران نوروز، گران شدن بلیت سینماها هم قطعی شده و از این پس بلیت سینماهای درجه یک 20 هزار تومان، سینماهای ممتاز 25 هزار تومان و سینماهای مدرن 30 هزار تومان خواهد بود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
لزوم حفظ حریم و حرمت یک مجموعه فرهنگی
-
نگاه امیدوارانه ایران به «خورشید» پر نور مجیدی
-
«خون شد» و «لاله» با گرانی بلیت به سینماها میآیند
اخبارایران آنلاین