وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اهدای جوایز شایستگان تقدیر سیونهمین دوره جایزه کتاب سال:
نگاه جزیرهای به فرهنگ نداریم
بنا بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خود را موظف به برپایی نهضت بزرگ کتابخوانی میدانیم
گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر سیونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بر عدالت فرهنگی بهعنوان شعار و مبنای عمل دولت مردمی تأکید کرد و گفت:«نگاه جزیرهای و بخشی به فرهنگ نداریم چراکه معتقدیم همه در کنار هم مسئولیت و وظیفه عمل داریم.»
با وجود افتخارات بزرگ در حوزه کتاب برخی درصدد سیاهنمایی هستند. آنطور که در گزارش ایرنا آمده، محمدمهدی اسماعیلی در آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر سیونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همزمان با روز قلم(سهشنبه چهاردهم تیرماه)، ضمن قدردانی از دستاندرکاران برپایی این رویداد فرهنگی، حوزه کتاب را از بخشهای افتخارآمیز کشورمان برشمرد و گفت: «با وجود این همه افتخارات بزرگ در این حوزه متأسفانه برخی رسانههای سیاه و معاند درصدد هستند کشور ما را در زمینه فرهنگی و کتاب ضعیف جلوه دهند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: «مصمم هستیم تا نهضت بزرگ کتابخوانی را بنا بر رهنمودهای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی ایران در دستور کار قرار داده و خودمان را متعهد میدانیم تا این مسیر پررونق پیش رود و همواره علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شاهد افزایش میزان سرانه مطالعه در سراسر کشور باشیم.» اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: «ما وظیفه خود میدانیم تا حمایتهای لازم را در راستای نهادینه شدن عدالت فرهنگی و همچنین عملی کردن این مهم به کار گرفته و آن را در سراسر کشور انجام دهیم. افزون بر این، عدالت فرهنگی مبنای عمل دولت است. هر عضو از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه باید از چتر حمایتی برخوردار شود و عدالت فرهنگی را به نوعی احساس کند از اینرو تمام تلاش و توان خود را به کار خواهیم گرفت تا این مهم در کشور نهادینه و اجرایی شود.»
جشنواره فیلم امسال متفاوت و نزدیک به آرمانها خواهد بود
بنا بر خبر دیگری، وزیر فرهنگ در حاشیه برپایی این مراسم، توضیحاتی نیز درخصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال ارائه کرد و همچنین به نکاتی درباره ماجرای توقیف برخی نمایشها پرداخت و از دیگر مسائل حوزه فرهنگ و هنر گفت. وی در همین خصوص اظهار کرد: «اگر ما معتقدیم ایران عزیز ما پر و آکنده از شخصیتهای علمی و فرهنگی است که در حوزههای محلی و منطقهای میدرخشند، وظیفه ما تجلیل از آنها و الگو قرار دادنشان است.» او همچنین اظهار کرد: «قرارگاه محرومیتزدایی از حوزه فرهنگ و هنر را از بهمن سال گذشته راهاندازی کردیم، در حالیکه خیلی از این مسائل را رسانهای نکردهایم. اما اکنون بیش از ۳۸هزار نفر در آن آموزش میبینند. ما در اینجا متوقف نشدیم. ما به درسآموختگان این مرکز مجوز آموزش میدهیم و این اقتصاد فرهنگ و هنر را در این مناطق تقویت میکند.»
وزیر ارشاد درباره ساخت فیلمهای سینمایی استراتژیک در جشنواره فیلم فجر پیش رو نیز گفت: «روزانه این بحث را دنبال میکنم. شورای ویژهای را در بنیاد فارابی تشکیل دادیم و همین حالا پروژههای متعددی شروع شده است. انشاءالله امسال در جشنواره فیلم فجر همه آن حرفهایی را که درباره تولید فیلمهای فاخر زدهایم، جامه عمل میپوشاند و همه پیششرطهایش را فراهم کردهایم. یک جشنواره متفاوت و نزدیک به آرمانهایی را که در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی دنبال میکنیم، شاهد خواهیم بود.»
جایی که قانون نقض شود، محل خط قرمز ما است
اسماعیلی در توضیحاتی در زمینه توقیف برخی نمایشها نیز گفت: نمایش «مخاطب» که متوقف شد، پس از اینکه اشکالاتش برطرف شد، تا انتها اجرا شد. در همه بحثها تمکین به قانون و اجرای قانون را داریم. جایی که قانون نقض میشود، محل خط قرمز ما است. کسی که از ما مجوز میگیرد، باید مطمئن باشد کارش اجرا میشود، مگر اینکه در اجرا از آن مجوز تخطی کند. مثلاً در تئاتر که اجرای زنده دارد، ممکن است این اتفاق بیفتد یا در موسیقی با شروطی مجوز داده میشود، باید در اجرا هم دقت لازم اتفاق بیفتد.»
او سپس با بیان اینکه آنچه مجوز میگیرد، همان باید ساخته شود و ما از همان حمایت میکنیم، افزود: «سالی نزدیک به ۱۰هزار مجوز تئاتر میدهیم. یک مورد یک اشکالی پیدا میکند، همان برجسته میشود. ما با نقض قانون برخورد میکنیم.»
دولت با همه مشکلات اقتصادی برای بخش فرهنگ هزینه میکند
عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه گسترش و افزایش تعداد کتابخانههای عمومی امروز با همین رویکرد دسترسی مردم به کتاب در حال پیگیری است، عنوان کرد: «رئیسجمهور در دو هفته آینده سفری به استان همدان خواهند داشت و در جلسه پیش از سفر؛ نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان برای ارتقای وضعیت کتابخانههای عمومی استان بودجه مصوب کردیم. دولت با همه مشکلات اقتصادی برای بخش فرهنگ هزینه میکند. در کنار هر مجموعه فرهنگی که در کشور افتتاح میشود باید یک کتابفروشی هم تأسیس شود.»
اسماعیلی افزود: «در ارومیه با یک فعالیت جهادی، مجموعه بزرگی را ماه گذشته افتتاح کردیم. برای این مجموعه در طول ۱۵ سال ۸۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده بود اما دولت جدید؛ در طول ۹ ماه، ۸۵ میلیارد تومان هزینه و مجموعه را افتتاح کرد؛ مجموعهای که شبیه تالار وحدت در تهران است و دارای تالارهای موسیقی و تئاتر است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دایر کردن کارگروه حمایت از تولید کاغذ داخلی با حضور معاون اول رئیسجمهور، خاطرنشان کرد: «معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهصورت هفتگی گزارش پیشرفت کار را به من ارائه میکند و ۵ مجموعه داخلی تولید کاغذ اکنون مورد حمایت قرار گرفتند. دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش میکند تا به شعار راهبردی که در ابتدای دولت از آن صحبت شده جامه عمل بپوشاند شعاری که محتوای آن ملی شدن صنعت نشر است. در همین وضعیت اقتصادی و در شرایط حذف ارز ترجیحی با عنایت شخص رئیسجمهور بحث واردات کاغذ با نرخ ارز تبدیلی را در آخرین روزها و ساعات پایانی حذف ارز ترجیحی انجام دادیم.»
اسماعیلی در پایان وعده داد تا آمار نمایشگاه مجازی کتاب گذشته با جزئیات منتشر شود.
هادی حجازیفر در نشست رسانهای جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران خبر داد
افزایش 400 درصدی بودجه جشنواره تئاتر عروسکی
محسن بوالحسنی
روزنامه نگار
صبح دیروز سهشنبه ۱۴تیر نشست رسانهای نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، با حضور هادی حجازیفر، دبیر جشنواره و کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. در ابتدای این نشست، نظری ضمن تشکر از حجازیفر بابت پذیرش این مسئولیت گفت: از آقای حجازیفر تشکر میکنم با وجود وقت کمی که داشتیم قبول زحمت کرد و مسئولیت دبیری جشنواره را پذیرفت و به سرعت و با همفکری استادان و صاحبنظران تئاتر عروسکی، دبیرخانه را تشکیل و فراخوان را تنظیم کردند و همچنان از او میخواهم با برگزاری هر چه باشکوهتر جشنواره نمایش عروسکی در توسعه نمایش عروسکی قدمهای جدی بردارد و این انتظار دور از ذهنی نیست. حجازیفر هم بعد از سخنان کوتاه نظری به تشریح چشمانداز جشنواره امسال پرداخت و گفت: تمام تلاشمان این است که جشنوارهای متفاوت داشته باشیم. با همفکری و نشستهایی که با خانواده نمایش عروسکی داشتیم، فراخوان جشنواره با توجه به آسیبشناسی دورههای قبل تدوین شد.سعی نمودیم فراخوان جامع و کامل باشد اما طبعاً ایراداتی دارد ولی همه تلاش ما این است که جشنواره را به بهترین شکل ممکن و بدون نقص برگزار کنیم. این مطلب را هم شفاف بگویم که هر جا احساس کنیم اشتباه کردیم به آن اعتراف میکنیم و روندمان را تغییر میدهیم. هماکنون تحرک دادن به جشنوارهای که نزدیک به ۴سال است به دلیل کرونا و مسائل دیگر راکد بوده، سخت است اما مطمئنم اتفاقات خوبی میافتد و بهعنوان مثال برای ایجاد این تحرک با خیلی از دوستان جهت حضور در این دوره صحبت کردیم تا دست به تولید بزنند.
افزایش ۴۰۰ درصدی بودجه
دبیر جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره لزوم جدیت در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره گفت: همیشه بهانه تولید تئاتر عروسکی، جشنوارهها بودهاند و حالا تصور کنید کسی که ۴سال قبل وارد دانشگاه شده تا به حال چقدر کم کار عروسکی دیده است. از آقای سالاری و نظری کمال تشکر را دارم که در این فرصت کم برای راهاندازی جشنواره از ما حمایت کردند. امیدوارم بتوانیم از دوستان شهرداری و میراث فرهنگی هم برای برگزاری هرچه باشکوهتر جشنواره کمک بگیریم. حجازیفر همچنین درباره جزئیات برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد: جشنواره بر اساس درجهبندی مخاطب در سه بخش برگزار میشود. هماکنون از طریق سایت جشنواره ثبتنام انجام خواهد گرفت. در این دوره ۴۰نمایش داریم که ۱۰نمایش متعلق به بخش فضای باز و ۳۰نمایش نیز در بخش بزرگسال و کودک و نوجوان حضور خواهند داشت که البته با توجه به کیفیت کارها قابلیت افزایش آثار وجود دارد. او با اشاره به تغییرات فراخوان این دوره هم گفت: در این دوره بخش بازخوانی متون را حذف کردیم و فقط گروهها بازبینی خواهند داشت. همچنین برای حفظ انگیزه بچهها به ۲۰گروهی که در بازبینی رد شدهاند هم کمک هزینه پرداخت خواهد شد تا هزینه تمرین و آمادهسازی کارهایشان تأمین شود. کمکهزینهها بین ۳۰ تا ۵۰میلیون تومان در بخش صحنهای و برای بخش فضای باز بین ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان خواهد بود، البته میدانیم که هزینه نمایشهای عروسکی بسیار زیادتر از کارهای دیگر است. این کارگردان و بازیگر صاحبنام در ادامه صحبتهایش به بودجه جشنواره اشاره کرد و گفت: میتوانم بگویم جشنواره امسال نسبت به دوره گذشته افزایش بودجه ۴۰۰درصدی داشته است، چون این پول از بودجه تئاتر هزینه میشود. تمام تلاشم را میکنم تا زمان برگزاری جشنواره این بودجه را به جیب تئاتر بازگردانم و امیدوارم بتوانم اعلام کنم این جشنواره صددرصد با هزینهای خارج از تئاتر برگزار شده زیرا معتقدم تئاتر عروسکی این توان را دارد که هم درآمدزایی کند و هم مورد توجه قرار گیرد. عمیقاً باور دارم تئاتر عروسکی میتواند بخش خصوصی را پای کار بیاورد. نظری هم اضافه کرد:«جشنواره تئاتر عروسکی برای ما جشنوارهای ویژه است و به دلیل ماهیتش در همه جای دنیا مورد توجه قرار دارد. نه تنها من بلکه معاون هنری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در تلاش برای هرچه باشکوهتر برگزار شدن جشنواره هستند.»
جشنوارهای سراسر رقابتی
کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» در بخش دیگری از صحبتهای خود به این مسأله اشاره کرد که در این دوره ۲تغییر عمده در فراخوان داشتهایم. اول اینکه چون بچههای عروسکی در حوزههای دیگر فعال هستند در فراخوان این بند که یک کارگردان فقط با یک نمایش میتواند در جشنواره حضور داشته باشد حذف شده است و مسأله بعدی درباره کارهایی است که از سه دوره قبلتر در جشنواره حضور داشتند و کمتر دیده شدند که این آثار میتوانند دوباره در جشنواره حضور یابند. حیف است بچههای جوان عروسکی از دیدن نمایشهای تأثیرگذار سالهای گذشته محروم باشند. حجازیفر درباره رقابتی برگزار شدن جشنواره هم گفت: این دوره ازجشنواره کاملاً رقابتی برگزار خواهد شد و خیلی امید داریم بتوانیم چند چهره را به دنیای عروسکی معرفی کنیم. همچنین جایزه ویژهای هم برای دوستانی داریم که به بچههای عروسکی کمک میکنند یا طرح ویژهای برای اجرایشان دارند. از طرف دیگر تلاش میکنیم برنامهریزی به شکلی باشد که گروهها یک روز کامل سالن را دراختیار داشته باشند و از سالنهای خصوصی هم برای برگزاری جشنواره کمک میگیریم. همچنین مهمترین بزرگداشت ما در این دوره برای آقای «حسن دادشکر» خواهد بود که امیدوارم از لحاظ روحی و جسمی در حالشان تأثیرگذار باشد.
صدایمان را بشنوید
او در ادامه صحبتهایش در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» درباره خروجی کیفی مدنظر برگزارکنندگان این جشنواره هم گفت: در وهله اول یکی از مهمترین برنامههای ما درگیر کردن خانوادهها با تئاتر عروسکی در افتتاحیه و اختتامیه است اما باید برنامهای تدارک ببینیم که با وجود عمومیتر شدن جشنواره بتوانیم امنیت را برای خانوادهها تأمین کنیم و در حریم تئاترشهر فضا برای حضورشان فراهم شود. من بهعنوان یک عضو خانواده عروسکی بیشتر دغدغه خالقها را دارم تا مخلوقها. تقاضا برای تولید آثار عروسکی وجود دارد و باور دارم تئاتر عروسکی به راحتی میتواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و خودگردان باشد اما نیازمند حمایت مسئولان است. خروجی این دوره از جشنواره را سال بعد خواهیم دید. باور دارم همه هنرمندانی که در این حوزه فعالیت میکنند محصول همین جشنواره هستند. اگر ما بتوانیم انگیزه و امید را به خالقان نمایش عروسکی بازگردانیم به هدفمان رسیدهایم. او تأکید کرد: همچنین امیدوارم با مساعدت آقای نظری و محمدجواد طاهری رئیس تئاترشهر این امکان فراهم شود که یکی از سالنهای تئاترشهر برای همیشه به اجرای نمایشهای عروسکی اختصاص پیدا کند و ما این اتفاق را در اختتامیه اعلام کنیم. از شهرداری تهران، شرکتها و مؤسسات نیز خواهش میکنم با ما همراهی کنند. هرچند وظیفه شهرداری است که از نمایش عروسکی حمایت کند و عناوینی که در بیلبوردها درباره شهر تهران میآیند، در عمل هم اتفاق بیفتد. خانواده عروسکی، خانواده نجیبی است اما امیدواریم با توجه به اینکه صداسازی هم بلدیم، برای تحقق خواستههایمان مجبور نشویم فرکانس صدای خود را بالا ببریم.
گفتنی است نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران از 22 تا 30 تیرماه در تهران برگزار خواهد شد.
آمار هفتگی فروش و تماشای نمایش ها اعلام شد
فروش 289 میلیون تومانی «پروین»
گروه فرهنگی: آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایشهای به صحنه رفته در تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه مجموعه تئاتر شهر و تالار هنر به تفکیک اجراها اعلام شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، نمایش «پروین» به کارگردانی حسین کیانی که از 8 خرداد ماه میزبان علاقهمندان در تالار اصلی تئاتر شهر بوده با ظرفیت 579 تماشاگر و قیمت بلیت 100 هزار تومان، تاکنون در مجموع 27 اجرا (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) و میزبانی از 4 هزار و 334 تماشاگر، همچنان رکورددار است و به فروشی معادل 289 میلیون و 530 هزار تومان دست پیدا کرده است. نمایش «اسبهای انباری» به کارگردانی رضا کرمیزاده که از روز اول خرداد ماه در تالار چهارسو با ظرفیت 132 تماشاگر و قیمت بلیت 60 هزار تومان روی صحنه رفته بود، سرانجام با مجموع 31 اجرا، 2 هزار و 892 تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیمبها، تخفیف دار و میهمان) به فروشی معادل 126 میلیون و 492 هزار تومان دست پیدا کرده است. نمایش «بیچرا زندگان» به کارگردانی الهام شعبانی که از روز دوم خرداد ماه در تالار قشقایی تئاتر شهر با ظرفیت 96 تماشاگر و قیمت بلیت 60 هزار تومان روی صحنه است، تاکنون با مجموع 30 اجرا و 2 هزار و 308 تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیف دار و میهمان) به فروشی معادل 98 میلیون و 934 هزار تومان دست پیدا کرده است. نمایش «یه روز دیگه» به کارگردانی نادیا فرجی هم که از روز هشتم خرداد ماه تا اول تیر ماه در کارگاه نمایش با ظرفیت 26 نفر و قیمت بلیت 50 هزار تومان روی صحنه رفت با مجموع 20 اجرا و 548 تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و میهمان) به فروشی معادل 22 میلیون و 75 هزار تومان دست پیدا کرد. نمایش «غول نخود فرنگی» به کارگردانی حسین فدایی حسین هم که از روز 9 تیر ماه با قیمت بلیت 30 هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفت، تاکنون با مجموع 2 اجرا و 333 تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) به فروشی معادل 8 میلیون و 544 هزار و 510 تومان دست یافته است. نمایش «پنگوئن ها» به کارگردانی زیبا برجی فلاح نیز که از روز جمعه دهم تیرماه اجرای خود را با قیمت 30 هزار تومان در تالار هنر روی صحنه برده، تاکنون با مجموع یک اجرا و 157 تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و میهمان) به فروشی معادل 3 میلیون و 838 هزار و 980 تومان دست پیدا کرده است. نمایش (مبارک در ژاپن) به کارگردانی علی فتحعلی که از تاریخ یکشنبه 5 تیر ماه اجرای خود را با قیمت 50هزار تومان در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برده، تاکنون با مجموع 5 اجرا و 630 تماشاگر به فروشی معادل 17میلیون و 968 هزارو 650 تومان دست پیدا کرده است.
فیلم روسی حذف نشد
چند روز پیش سازندگان 4فیلم اوکراینی حاضر در پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلووی واری در جمهوری چک از دست اندرکاران این جشنواره خواستند که تنها فیلم روسی حاضر در این دوره از جشنواره را از جدول نمایشهای آن حذف کنند اما ساعاتی پیش رئیس، مدیر اجرایی و مدیر هنری پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلووی واری در بیانیه مشترکی، به این خواسته پاسخ منفی دادند. در بیانیه مشترک جری بارتوشکا، کریستوف موچا و کارل اوچ که در فضای جشنواره نیز سر و صدای خاصی به پا کرده، با ابراز همدردی با اوکراینیهای تحت جنگ، تأکید کردهاند که بر تصمیم خود مبنی بر نمایش فیلم روسی مصر هستند. رئیس، مدیر اجرایی و مدیر هنری جشنواره کارلووی واری با برشمردن مواضع دیپلماتیک دولت جمهوری چک در حمایت سیاسی و نظامی از مردم اوکراین و میزان حمایتهای مالی بشردوستانه و نیز پذیرش ۴۰۰ هزار پناهجوی جنگزده اوکراینی با ویزای موقت، بر رویکرد هنری خود در برخورد با مدیوم سینما تأکید کردهاند. / ایسنا
درگذشت «سوزی استاینر»
«سوزی استاینر» نویسنده و روزنامهنگار سابق که بیشتر برای خلق مجموعه رمانهای جنایی «منون بردشاو» شناخته میشود، بر اثر تومور مغزی در سن ۵۱ سالگی درگذشت. «استاینر» در ابتدا بهمدت ۲۰ سال بهعنوان روزنامهنگار برای «گاردین»، «ایونینگ استاندارد»، «دیلی تلگراف» و «تایمز» فعالیت داشت. او در سال ۲۰۱۹ متوجه شد به تومور مغزی مبتلا شده است و بر اساس اطلاعاتی که در وبسایت شخصی «استاینر» منتشر شده است، این نویسنده در همان سال دورههای درمان را آغاز کرده بود. نخستین رمان «استاینر» در سال ۲۰۱۳ و با عنوان «بازگشت به خانه» منتشر شد و استقبال منتقدان را بهدنبال داشت. بهدنبال این موفقیت او رمان جنایی «گمشده» را به چاپ رساند و به فهرست نویسندگان پرفروش راه یافت. جلد دوم این رمان که با عنوان «افراد ناشناس» منتشر شد نیز با موفقیت مواجه شد. «استاینر» جلد سوم این مجموعه را با عنوان «ساکت باقی بمان» در سال ۲۰۰۰ منتشر کرد. / مهر
تجلیل از مفاخر میراثفرهنگی
در مراسم نخستین نکوداشت مفاخر میراثفرهنگی ایران که در سالن آمفیتئاتر این وزارتخانه برگزار شد، از ۱۲ استاد و پیشکسوت این حوزه، محمدرضا اولیا، عبدالله جبل عاملی، حمیده چوبک، علیاکبر سعیدی، محمدحسن سمسار، محمدرحیم صراف، باقر آیتاللهزاده شیرازی، فائق توحیدی، رجبعلی لباف خانیکی، مهدی مجابی، محمدحسن محبعلی و محمدمیرشکرایی به پاس یک عمر خدمت برای پاسداری از فرهنگ ایرانزمین تجلیل به عمل آمد. عبدالله جبلعاملی پیشکسوت حوزه میراثفرهنگی پس از دریافت لوح تقدیر با بیان اینکه به شاگردی دکتر شیرازی مفتخر است، گفت: «از او بسیار آموختهام. ما در قبال وظیفهای که انجام میدهیم نباید انتظار دیگری داشته باشیم. همین قدر که خداوند از ما راضی باشد، کافی است.» در پایان این مراسم با حضور تمامی تقدیرشدگان از تمبر نخستین آیین نکوداشت مفاخر میراثفرهنگی ایران که به تصویری از باقر آیتاللهزاده شیرازی مزین شده بود، رونمایی شد و حاضران روی سن آن را امضا کردند. ایسنا