در گفتوگو با محمد حسن حامدی پژوهشگر هنر مطرح شد
زندهیاد سیف با قلمی سحرانگیز بانی پژوهشهای سنتی شد
سیدهمریم سادات گوشه
روزنامهنگار
دوم آبان ماه امسال هادی سیف نویسنده و پژوهشگر هنرهای سنتی پر گشود. پژوهشگری که در سطرهای کتابهای بیشمارش رنگ وبوی نقوش زیبای کاشیکاریهای سنتی و نقاشیهای قهوهخانهای یا به قول خودش نقاشیهای خیالی ساز به تصویر کشیده شد و در پس آن تاریخی از آثار هنرمندانی همچون کمالالملک، علیاکبر یاسمی، ابوالحسنخان صدیقی و سایر استادان هنرهای سنتی بود.
هادی سیف از جمله نویسندگان و پژوهشگرانی بود که به قول شاگردان و خوانندگان آثارش دیگر چنین قلمی را دنیا به خود نخواهد دید. از ویژگیهای بارز این استاد این بود که زمان حیات استادان بنام، هنرهای سنتی را به خوبی درک کرده بود و در محضر این استادان بوده است.
او همیشه با تواضع بسیاری در خصوص هنرهای سنتی حرف میزد و شاید بتوان گفت که تنها منبع غنی از آثار هنرهای سنتی محسوب میشد که در گفتوگوهای بسیاری به او رجوع میکردیم. سیف جزو هنرپژوهانی بود که برای حفظ میراث گرانبهای هنرهای سنتی همچون نقاشی قهوهخانهای و گچبریها و کاشیکاریهای قدیمی تلاش بسیاری کرد. اکنون پژوهشگران هنرهای سنتی خود را مدیون نوع نگاه این پژوهشگر میدانند.
محمدحسن حامدی که خود پژوهشگر هنر است، همین ایده را دارد. او درباره خصوصیات و ویژگیهای بارز حرفهای سیف به «ایران» میگوید: «هادی سیف نویسنده و پژوهشگر هنرهای سنتی بهطور مشخص در خصوص هنرهای ایرانی پژوهش میکرد و در همین باره هم قلمفرسایی داشت. این پژوهشها به نوعی از شاگردان مکتب کمالالملک شروع میشد و ایشان کتابهایی درباره استاد علیاکبر یاسمی، علی رخسار و ابوالحسنخان صدیقی نوشتند و در این مسیر با هنرهای مردمی ایران آشنا شدند؛ که مشخصاً در خصوص نقاشی قهوهخانه، نقاشی پشت شیشه و روی گچ را با دقت دنبال میکردند. ماحصل پژوهشهای استاد سیف بیشتر گردآوری مجموعهای از تصاویری است که اکنون بهصورت یکجا امکان رصد آنها نیست. زمانی که او تلاش کرد این آثار را پیدا کرده و از آن عکاسی و در کتابش منتشر کند، کاری بود کارستان.»
حامدی که خود آثار آن استاد هنرهای سنتی را خوانده در اینباره میگوید: «سیف علاقه ویژهای به هنرهای مردمی داشت. او بیشتر از هر چیز تمرکزش بر هنرهای غیررسمی کشور بود. مورخانی که صبغه دانشگاهی دارند، روی چهرههای تثبیت شده دست میگذارند. هنرمندانی که کارشان رسمیتی پیدا کرده و توانستهاند در نمایشگاهها و بیینالها شرکت کنند. ولی آقای سیف در فضای کلی هنر گسترهای را پیدا کرده بود که الزاماً منوط به هنر نمایشگاهی نبود. ایشان این نکته را در گچبریها و کاشیکاریهایی میدید که در سراسر کشور، تکایا، مساجد و منازل میشد آنها را مشاهده کرد. او از این بخت برخوردار بود چرا که وقتی به اهمیت این موضوع پی برد، توانست به بخشی از این آثار یا خود هنرمندان که در آن دوران میزیستند، دسترسی پیدا کند. ایشان بهطور متمرکز از سال 1360 مطالعه را شروع کرد. کسی مثل ابوالحسنخان صدیقی در آن زمان حضور داشت یا علیاکبر صنعتی و عباس بلوکیفر که زنده بودند و آقای سیف میتوانست در مواجهه با این اشخاص اطلاعات بسیاری کسب کند. از طرفی بعضی از هنرها با گذشت زمان از دایره دسترسی بشر خارج شده و اطلاعات مربوط به آن آثار به مرور یا از بین رفته یا بر اثر سهلانگاری یا تخریب طبیعی از بین رفته است. آثاری مانند پشت شیشه، نقاشی قهوهخانهای و کاشیهایی که دائم برداشته میشوند یا به سرقت میروند و خانههای قدیمی و باستانی که دائماً تخریب میشوند یا گچبریهایی که کهنه پنداشته میشوند و نوسازی میشوند، در مواجهه با این وقایع روح کهن خود را از دست میدهند. استاد سیف از این امکان برخوردار بود که در زمان مشخصی به سراغ این هنرها برود و بتواند کار خود را پیش ببرد.»
این پژوهشگر هنر در خصوص کتابهای منحصربهفرد زندهیاد سیف ادامه میدهد: «از آنجایی که گستره هنر ایران بسیار وسیع است، خود استاد سیف هم توانست تعداد محدودی از مهمترین اقلام این هنرها را به پژوهش دربیاورد و راجع به آن بنویسد ولی خوشبختانه قلمش چنان سحرانگیز و جذاب بود که بسیاری از پژوهشگران پس از خودش را به این نگاه جذب کرد. از جمله خود من. ما با خواندن کتابهای استاد سیف به جزئیات هنری کشورمان و هنرمندانمان علاقهمند شدیم و دربارهاش کار کردیم. او بهطور مشخص 5 یا شش جلد کتاب با عنوان کلی «چرا ندیدیم؟» نوشت. مثلاً یک کاشیکاری در امامزاده غریب در شیراز کاشیهای خاصی دارد. استاد سیف یک کتاب مشخصاً راجع به این کاشیکاریها نوشتند یا در مدرسه چهار باغ اصفهان که تزئینات خاصی دارد را مشاهده کرده و به یک کتاب مستقل تبدیل کرده است. اینکه با دیدن تصویر کاشیکاریهای یک مجموعه، بتوانی یک کتاب از آن منتشر کنی این امکان و این شیوه نگاه را به هر پژوهشگری میدهد تا بهطور وسیعتر هنرهای مردمی سرزمین خود را پیگیری کند. خوشبختانه آقای سیف توانستند بانی این ماجرا شوند و من کسانی را میشناسم که با این نگاه اکنون مشغول پژوهش هستند. او قلم خاصی داشت و میتوان گفت امتیاز مخصوص به خودشان را داشت. شاید این قلم و این بیان شاعرانهای که در کتابهایشان داشتند دیگر تکرار نشود اما آن نگاه در واقع سرنخی است برای هر پژوهشگری که بتواند در شهر و دیار خود راجع به هنرهای محلی منطقهاش تحقیق کند؛ از هر نوع هنری.ما این نگاه را از سیف داشتیم. البته پژوهشگران دیگری هم مثل استاد ایرج افشار هم چنین نگاهی داشتند که نگاه ما را به جزئیات حوادث تاریخی جلب کردهاند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همدان عنوان کرد
حربه دشمن ایجاد تصویری ناکارآمد از نظام دینی در ذهن جوانان است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه حربه دشمن ایجاد تصویری ناکارآمد از نظام دینی در ذهن جوانان است، گفت: «باید با زبان رسا و با منطق، واقعیتهای امروز ایران اسلامی را به اطلاع جوانانی برسانیم که اتفاقات تلخ و شیرین گذشته این سرزمین را ندیدهاند.»
با زبان رسا واقعیت را به جوانان بگوییم
آنطور که در بخشی از گزارش ایرنا آمده، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه سهشنبه در آیین روز کبودرآهنگ و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پنجم آبانماه سال ۱۳۵۷ و ۶۴۱ شهید گرانقدر این شهرستان تأکید کرد: «مردم انقلابی کبودرآهنگ از همان ابتدا از نهضت امام خمینی(ره) پشتیبانی کردند و پیشتاز حرکتهای انقلابی در استان همدان و کشور بودند. در مناسبتهای ملی، همواره از استان همدان به عنوان دارالمؤمنین به خوبی و نیکی یاد میشود؛ استانی که شهدای سرافرازی چون شهیدان همدانی، چیتسازان و شهبازی در آسمانش میدرخشند اما در این میان، کبودرآهنگ از ابتدای نهضت، شهرستان پیشتاز استان بوده است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «حوادثی چون پنجم آبانماه سال ۵۷، میوه درخت نهضت امام راحل است که در کوچههای کبودرآهنگ به بار نشست و پنج شهید عالیمقام آن در خون پاک خود غلتیدند تا پرچمی برای عظمت ایران، همدان و کبودرآهنگ شوند و امروز در چهل و چهارمین سالگرد شهادت این شهدای سرافراز با افتخار و غرور از آنها یاد میکنیم.»
وی با اشاره به پیشتازی مردم کبودرآهنگ در ایام نورانی دفاع مقدس گفت: «مساجد کبودرآهنگ در ایام دفاع مقدس روزهای پرشوری را سپری کردند به گونهای که پدران، فرزندان خود را ابراهیموار به مسلخ عشق میفرستادند و خاطرات اعزام نیرو از این شهرستان به جبههها و تشییع حماسی شهدا هرگز از یادها نخواهد رفت.»
وی با بیان اینکه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی از همان روزهای آغاز به کار دولت مردمی تاکنون در سخنرانیهایشان نزدیک به چهل بار به اهمیت جهاد تبیین اشاره کردهاند، تصریح کرد: «باید با زبان رسا و با منطق، واقعیتهای امروز ایران اسلامی را به اطلاع جوانانی برسانیم که اتفاقات تلخ و شیرین گذشته این سرزمین را ندیدهاند، زیرا امروز در دانشگاهها با فرزندان دهه هشتادی روبهرو هستیم که دشمن سعی میکند تصویری ناکارآمد از نظام دینی در ذهن این جوانان ایجاد کند.»
وی ادامه داد: «جهاد تبیین انقلاب را از مسیر مشکلات عبور میدهد و در این راستا باید با زبان منطق و تبیین با جوانان و دانشجویان صحبت کنیم و این وظیفه همه مسئولان، پیشکسوتان انقلاب، بسیجیان و معلمان است که از تاریخ و ترس امروز دشمن از ملت ایران صحبت کنند.»
وی با اشاره به حضور و سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل گفت: «آقای رئیس جمهور با در دست داشتن تصویر حاج قاسم سلیمانی در قلب دشمن و نظام استکباری، دشمن صهیونیستی را استیضاح کرد و در ادامه دشمن تلاش کرد با ایجاد اغتشاشات، شیرینی و طعم این موفقیت را بر کام مردم تلخ کند اما مردم ایران با قدرت و با تبعیت از رهبری نشان دادند همواره با آرمانهای انقلاب اسلامی همراه هستند.»
همه مشکلات به دست جوانان غیور حل میشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: «همه مشکلات به دست جوانان غیور این سرزمین مرتفع خواهد شد و بدون تردید تلاشهای اخیر دشمنان در ایجاد اغتشاشات همانند همیشه با شکست تحقیرآمیز مواجه خواهد شد. ملت سرافراز ایران، انقلاب اسلامی را با دست خالی به پیروزی رساندند و هزاران مستشار امریکایی در ایران با تحقیر، کشور را ترک کردند زیرا ملت ایران آن روزها با دستان خالی با حضور گسترده نظامی امریکا مبارزه کردند. امروز قدرت نظام جمهوری اسلامی به جایگاهی رسیده که کسی جرأت مقابله با ما را ندارد.»
وی با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی و فرهنگی یک دهه اخیر گفت: «در این مدت کشور به خاطر تفکر غربزده دچار عقبماندگی شد و دشمنان تلاش کردند با اخلال در بخشهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و فضای مجازی، به انقلاب اسلامی خدشه وارد کنند، اما باید بدانند که کشتی انقلاب یک ناخدای بیدار به نام رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد تا این پرچم انقلاب به دست صاحب اصلیاش برسد. وقتی سال گذشته دولت را تحویل گرفتیم با عددهای عجیب و غریب در حوزههای مختلف روبهرو شدیم، از سوی دیگر با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شدیم اما باید بگویم که فرزندان جهادی انقلاب اسلامی با تلاش شبانهروزی این امر را مدیریت کردند.»
اسماعیلی خاطرنشان کرد: «در اغتشاشات هفتههای اخیر شاهد تروریسم رسانهای در کشور بودیم. امروزه یک تروریسم رسانهای علیه جمهوری اسلامی راه افتاده است و شبکههای مزدور و ایرانینما با تزریق ناامیدی علیه این ملت اقدام میکنند. دشمن امید مردم را هدف گرفته و به طور قطع بار دیگر سرش به سنگ خواهد خورد و امروز با حضور یک شخصیت جهادی، انقلابی و مکتبی در رأس دولت، خورشید انقلاب پر فروغتر خواهد شد و این روشنایی، ظلمت ناامیدی را از بین خواهد برد.»
در مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت متولد شهریور و مهر مطرح شد
تکریم هنرمندان پیشکسوت متوقف نخواهد شد
مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت متولد شهریور و مهر با حضور سیدعباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه، انسیه شاهحسینی عضو هیأت مدیره مؤسسه، محسن علیاکبری تهیهکننده سینما و مشاور مدیرعامل مؤسسه و جمعی از هنرمندان پیشکسوت در مجموعه باغ زیبای تهران برگزار شد.
مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان و تبریک سالروز تولد آنان گفت: «نزدیک به یک دهه مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت با هدف تکریم، ایجاد انگیزه و حفظ شأن هنرمندان پیشکسوت و به بهانه سالروز تولدشان هر ماه در حال برگزاری و همواره مورد استقبال قرار گرفته است».
عظیمی با اشاره به وقایع اخیر کشور توضیح داد: «درگذشت دختر عزیزمان مهسا باعث ناراحتی همه شد، اما امیدواریم با درایت مسئولین و اقشار مختلف مردم بویژه هنرمندان پیشکسوت دشمن نتواند از این اتفاق تلخ برای ایجاد نا امنی در کشور سوءاستفاده کند و باید مراقب مرز بین اعتراض و اغتشاش باشیم.»
مدیرعامل مؤسسه با اشاره به سفر اخیر هنرمندان پیشکسوت به مشهد گفت: «این سفرها و همایشها نزدیک به ۱۰ سال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی پیگیری میشود و سفر به شهر مشهد هم به دنبال همان خدمات گذشته انجام شد که جا دارد از حمایتهای مادی و معنوی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شروع مجدد این سفرها تشکر کنم.»
عظیمی در پایان تأکید کرد: «تحت هر شرایطی تکریم هنرمندان پیشکسوت متوقف نخواهد شد و حفظ حرمت هنرمندان پیشکسوت خط قرمز این مؤسسه است.»
در ادامه هنرمندان پیشکسوت متولد شهریور و مهر یک به یک به ترتیب روز تولد به همراه خانواده خود روی صحنه آمدند و هدیه خود را دریافت کردند.
حضور اصغر شاهوردی (صدابردار پیشکسوت سینما) پس از ۱۵ سال که به دلیل سانحه رانندگی دچار ضایعه نخاعی شده است در این جشن از نکات قابل تأمل بود.
آوازخوانی داوود فیاضی و محمد گلریز، حماسهسرایی عباس شیرخدایی، نقالی محمد احدی و همچنین شعرخوانی و سخنرانی کوتاه سایر هنرمندان پیشکسوت از حاشیههای جذاب این مراسم بود.
حسن تقوی، عباس مشهدیزاده، محمد حقیقی، محمد احدی، هارون کلیمی یشایایی، جعفرحسنخانی، غلامرضا امامی، محمد احمدی، عباس شیرخدایی، علی اصغر زعیمی، علیاصغر ریسه، پرویز خرسند، عبدالکاظم صادقا، سیدجمال ساداتیان، مهدی میرزاعلی، هوشنگ توکلی، علیاصغر شاهوردی، شریفه سنایی، علیاصغر اسکندری، میلاد کیائی، بهیه خوشنویسان، حبیبالله الهیاری، محمد گلریز، علی کاوه، عیسی هاشملو، لطفعلی فیروزیفر، داوود یاسری، قربان ریوندی، رحمت افشار، علی حاجیانپور، حسن زاهدی، جعفر خواجهشیرانی، محمد صادق جوادی، محمد صیادصبور، محمدعلی گرجستانی، بیاض امیرعطایی، محمد حبیبی، میترا اعتضادی، عباس بابویهی، علی پویان، افشین شاهرودی، جمشید شاهمحمدی، یدالله وفاداری، بهنام وادانی، بهمن فردوسی، جهانبخش سلطانی، هراچ مگردومیان و مهناز عبداللهخان گرجی از هنرمندان پیشکسوت حاضر در این مراسم بودند.
آخرین جزئیات سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین جزئیات مربوط به آماده شدن سرود تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را اعلام کرد.
محمد اللهیاری در گفتوگو با ایرنا درباره تازهترین خبرها از سرود تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، اظهار داشت: «مسئولیت فعالیتهای هنری و تولید آثار موسیقایی تیم ملی برای جام جهانی به دفتر موسیقی محول نشده است. برنامههای جام جهانی در کارگروههای مختلفی دنبال میشود که یکی از این کارگروهها، کارگروه فعالیتهای فرهنگی، هنری و رسانهای است که نمایندگانی از دستگاههای مختلف مانند وزارت میراث فرهنگی، وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و صداوسیما عضو آن هستند.»
او افزود: «با توجه به اینکه بخشهای مختلف دولتی و خصوصی در زمینه تولیدات موسیقایی اقدام به تولید سرود، قطعه موسیقی یا نماهنگ کردهاند، قرار شد در کارگروه فوق به منظور بررسی و انتخاب بهترینها، دفتر موسیقی با همکاری کارشناسان و نمایندگان دستگاهها در امر بهگزینی کمک کند.»اللهیاری تأکید کرد: «بدیهی است که محور عموم تولیدات، ایران و جام جهانی فوتبال و مفاهیم ملی و وحدتبخش است.» وی اضافه کرد: «بیش از دو ماه قبل، فراخوان عمومی برای تولید و دریافت آثار از سوی منطقه آزاد کیش تحت عنوان جزیره فوتبال منتشر شد تا علاقهمندان فرصت شرکت در آن را داشته باشند و بتوانند آثار خود را ارائه دهند.»مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به گفتوگوی خود با دستاندرکاران جشنواره جزیره فوتبال، گفت: «داوریها در بخش سرود تمام شده است. در بخش قطعه موسیقی و نماهنگ نیز داوریها در حال انجام است. آثار منتخب به کارگروه ارائه میشود. سایر تولیدکنندگان دولتی و خصوصی نیز آثار منتخب را ارائه میکنند و ظرف روزهای آینده با داوری نهایی، چند اثر در اختیار فدراسیون فوتبال برای بهرهبرداری در برنامههای مختلف قرار میگیرد.»
بیستودومین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال قرار است از ۲۹ آبان تا ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ در قطر برگزار شود.
صفارزاده، از مهمترین شاعران بعد از نیما
سیداحمد نادمی، شاعر و منتقد ادبی به بهانه سالروز درگذشت طاهره صفارزاده با بیان اینکه فردیت برای ترسیم صفارزاده بهترین واژه است، گفت: «فردیت در صفارزاده بارزتر از این است که او در گروهی قرار بگیرد. همینکه صفارزاده از گروهها فاصله میگیرد، عملاً راه را برای مقایسه با دیگران میبندد. خانم صفارزاده از مهمترین شاعران بعد از نیما است، این را فارغ از جنسیت میگویم. او شاعر بسیار مهمی است، زیرا با دانش بسیار گستردهای از جریانهای روز شعری در جهان به ایران میآید و میتواند چیزهایی را که در ادبیات امروز جهان خیلی برجسته است، در شعرهای خود متبلور کند.»
او درباره اینکه آیا صفارزاده از جریانهای شعر بعد از نیما تأثیر گرفته یا جریانسازی داشته، توضیح داد: «او برخلاف بسیاری از شاعران دهه ۴۰ اصلاً خودش را به جریانهای شعری محدود نمیکند بلکه تلاش میکند، تجربیات و چیزی را که به آن رسیده و دانشش را پیدا کرده بویژه شعر، برجستهتر و در آثار خود متبلور کند. منتقدان نمیتوانند او را نادیده بگیرند، زیرا تجریبات اصیلی که او دارد برای ارائه نظریه ادبی خیلی راهگشا است و از سویی تأثیر او در شاعران بعد از خود، خصوصاً بعد از انقلاب کاملاً مشهود است.» /ایسنا
عبدالرحیم سیاهکارزاده، هنرمند جانباز درگذشت
عبدالرحیم سیاهکارزاده رئیس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به علت بیماری در ۵۶ سالگی درگذشت. عبدالرحیم سیاهکارزاده از جانبازان هشت سال دفاع مقدس و رئیس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و دبیر اجرایی یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران به علت بیماری دار فانی را وداع گفت.آیین تشییع پیکر مرحوم سیاهکارزاده امروز- پنجشنبه (پنجم آبان ماه) در قطعه شهدای بهشت زهرا(س) انجام خواهد شد. /ایرنا
«پولانسکی» پشت درهای جشنواره برلین
رسانههای آلمانی گزارش دادهاند جشنواره بینالمللی فیلم برلین در دوره آتی خود فیلم جدید ساخته «رومن پولانسکی» را نمایش نخواهد داد.عدم اقبال جشنواره برلین از فیلم جدید پولانسکی ۸۹ ساله، اتهامات سوء رفتار اخلاقی است که سالها علیه این نویسنده و کارگردان مطرح است. به همین دلیل متخصصان معتقدند جشنواره برلین از بیم واکنشهای منفی در پی انتخاب این فیلم، قید نمایش آن را خواهد زد.از سوی دیگر پولانسکی در کشور فرانسه که تابعیت آن را دریافت کرده شرایط مناسبی برای رونمایی از فیلمش ندارد و در صورت آنکه «تیری فرمو» مدیر جشنواره کن ساخته جدید پولانسکی را در کن بپذیرد، احتمالاً با واکنشهای منفی فراوانی روبهرو خواهد شد./ایسنا
انتشار فراخوان سیزدهمین جشنواره «فیلم ۱۰۰»
همزمان با انتشار متن رسمی فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره «فیلم ۱۰۰» اعلام شد، این رویداد در سه بخش مسابقه ملی، مسابقه بینالمللی و مخاطب کودک و نوجوان، نهم تا دوازدهم اسفند ۱۴۰۱ برگزار میشود. پوستر این دوره از جشنواره فیلم ۱۰۰را محمد روحالامین طراحی کرده است.فیلمسازان و علاقهمندان به حضور در این دوره از جشنواره فیلم ۱۰۰ میتوانند در سه بخش مسابقه ملی، مسابقه بینالمللی و بخش مخاطب کودک و نوجوان آثار خود را ارائه کنند.ارسال آثار در این بخش باید در یکی از قالبهای مستند، داستانی یا پویانمایی و با رویکرد «ایران عزیز» و حداکثر تا ۱۰۰ثانیه (با احتساب تیتراژ) باشد. موضوعات این بخش با رویکرد «ایران عزیز» عبارتند از: پیشرفت، اخلاق، زیباییها، اقتصاد و ثروت ملی، امید، خانواده، میهندوستی، عدالت و آزادی./ایرنا
برگزاری نشستهای «بررسی هویت زبانی ناآرامی»
سلسله نشستهای «بررسی هویت زبانی ناآرامی» با محوریت بررسی زبانشناسانه نا آرامیهای اخیر به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، پنجشنبه ۵ آبانماه در ۲ نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و نوبت عصر از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار میشود.هدف از برگزاری نشستهای «بررسی هویت زبانی نا آرامی»، فهم پدیده اجتماعی ناآرامیهای اخیر از منظر دانشهای زبانی است. در این نشستها، دانشوران زبانشناس، نشانهشناس، روایت پژوه، ادیبان، نویسندگان، پژوهشگران جامعهشناسی زبان، رسانه و زبان، سیاست و زبان و دیگر متخصصان حوزه زبان، پنجرهای میگشایند رو به فهم هویت زبانی ناآرامیهای امروز، پیشینه و آینده آن، روندهای اثرگذار بر آن و راههای پیشگیری از آن. / روابط عمومی