ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
«چراغ دوستگانی» ایران و تاجیکستان روشن شد
همزمان با برپایی هفته و روزهای فرهنگی ایران در تاجیکستان، آلبوم چهل اثر نفیس با عنوان «اوراق رنگین چراغ دوستگانی» که روایتی موزون از عمق روابط فرهنگی دوملت تاجیکستان و ایران است با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد تقی صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان رونمایی شد.در بخشی از مقدمه این آلبوم که محمد مهدی اسماعیلی نوشته است آمده: «زبان معنی آفرین فارسی یکی از یادگارهای تمدن ریشهداری است که امروز، عامل مهم همبستگی و هویت مشترک در کشورهای ایران، تاجیکستان و افغانستان محسوب میشود و آنگاه که هنر فاخر و چشمنواز خوشنویسی سبب تبلور این هویت و تاریخ مشترک میشود، هم آوایی روح و جان این ملتها را به ارمغان میآورد. زمانی که خط پر قوس و دور و ظرافت نیاکان پیامهای انسانی را به جامه خود در میآورد، دلربایی و دلبری آن دو چندان میشود، آنچنان که جمال صورت و معنی را در دو کفه ترازو پدیدار میکند.»آلبوم چراغ دوستگانی روایتی موزون از عمق روابط فرهنگی دو ملت تاجیکستان و ایران است. اشعاری سرشار از عاطفه و لبریز از عشق به مشترکات فرهنگی در این مجموعه بهترین احساسات دو ملت را به زبان هنر بیان کرده است. همنشینی شعر خط و هنر فاخر تذهیب نمایی از هنر ایرانی را در پیوند با هنر تاجیکستان عرضه داشته است که مخاطب از آن لذت خواهد برد. این آلبوم با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تلاش استاد کاوه تیموری جمعآوری و نگارش شده است.در آیین رونمایی آلبوم چراغ دوستگانی، اسلامی و سالاری معاونین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدتقی صابری سفیر ایران در تاجیکستان، حجتالاسلام نصیرایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، محمدعلی کیانی مدیر کل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دولت نصیر معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز حضور داشتند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی در گفتوگوبا «ایران» مطرح کرد:
دنبال تغییر ریل مد و لباس در کشور هستیم
در برنامهریزی برای نشاط فرهنگی بر اساس زیستبوم متنوع ایران کمکاری کردیم
مینا نبئی/با گسترش روزافزون مقولههای فرهنگی و تأثیر آن بر شیوههای رفتاری مردم و ضرورت برنامهریزی و تعیین اهداف در سطح خرد و کلان، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۴ به منظور سیاستگذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورایی به نام شورای فرهنگ عمومی را تشکیل داد. از تاریخ سیام شهریور ماه 1400 سید مجید امامی دبیر این شورا، شده است که از مهمترین وظایفش برنامهریزی و بازنگری کلیه مناسبات فرهنگی موجود در کشور و معین کردن راهحلهای مناسب در نقاط ضعف و قوت فرهنگی است. امامی معتقد است که در برنامهریزی نشاط فرهنگی به صورت منسجم بر اساس زیستبومهای متنوع ایران کمکاری کردهایم و تکرار رویههای سابق و حرکت روی ریلهای قبلی، خطاترین روش در نظام فرهنگی کشور خواهد بود. وی همچنین از طراحان ایرانی به عنوان هنرمندانی یاد کرد که به تدریج عضو صندوق هنر میشوند. گفتوگوی «ایران» با سیدمجید امامی حاوی اطلاعرسانی درباره برخی دستاوردهای جدید شورای فرهنگ عمومی است.
قرارگاه نشاط اجتماعی
دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به این پرسش که «در سخنرانیهای پیشین از تشکیل قرارگاه نشاط اجتماعی و بازگرداندن نشاط به جامعه و انسجام و الفت صحبت کرده بودید. آیا این قرارگاه تشکیل شد یا خیر؟» گفت: بله ما در شورای فرهنگ عمومی از سابق مصوباتی در حوزه سرور و شادمانههای ایرانی- اسلامی داشتیم؛ اما با تصویب برخی دیگر از برنامههای مشترک در شورا ما به مجموعهای از اقدامات و ایدهها رسیدیم که با همکاری دستگاههای فرهنگی کشور و بخش خصوصی، اصناف و شهرداریها میشود مبنا قرار داد. ما باید بپذیریم که بشدت در برنامهریزی نشاط فرهنگی به صورت منسجم بر اساس زیستبومهای متنوع ایران کم کاری کردهایم. انبوهی از فراغتها، جشنها، آیینها، بازیها، گردشگری و اتفاقات نشاطبخش در کشور ما ممکن و لازمالاجراست که اگر به آنها توجه کنیم، سادهتر از راههای دیگر میتوانیم به ارتقای سرمایه اجتماعی امیدوار باشیم. مثلاً این امر در قرارگاه برنامه فرهنگی- اجتماعی «ساحل» دنبال میشود. سواحل، میتوانند بهترین فرصت نشاطآفرینی و فرهنگسازی در کشور ما باشند.
وی افزود: در حوزه شهرستانها، آیینها و مناسک و جشنهای منطقه و شهرستانی که بعضاً حول یک محصول کشاورزی، یا یک ورزش یا یک باور قدیمی شکل گرفتند، میتواند فرصتی برای نشاطآفرینی باشد.
روز- استانها و روز محصولات
امامی همچنین اظهار داشت: ما طرحی را آماده کردیم که در تقویم رسمی کشور محصولاتی مانند زعفران، پسته و خرما و... دارای روز میشوند. روزی که همه مردم ایران به واسطه این محصول به حوزه تولید باغی و کشاورزی توجه میکنند. مثلاً روز خرما، حداقل با فرهنگ 4، 5 استان ایران نسبت و رابطه دارد. همچنین در خصوص «روز- استانها» اقدامات بزرگی انجام دادیم که در تقویم رسمی کشور روزهایی را به نام استانهای مختلف ایران نامگذاری میکنیم و تا کنون 4 روز- استان به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
سامانه طراحان لباس ایران
دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به سؤال «با توجه به اینکه حوزه مد و لباس به شما واگذار شده است، در حوزه پوشاک فعالیتهای شما در چه مرحلهای است؟» تصریح کرد: در حوزه ساماندهی مد و لباس بر اساس قانون با دستگاههای مهمی مانند وزارت صمت، اصناف، وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما 4 کار بزرگ باید انجام میشد که در این حوزه اقدام شد:
1. ساماندهی نظام طراحی و طراحان در کشور. در واقع سامانه طراحان لباس ایران امروز به یاری خداوند طراحی شده است. طراحان ایرانی بهعنوان هنرمند شناخته شدهاند و به تدریج عضو صندوق هنر میشوند. در قالب مشاغل خانگی کسبوکار آنها را تصویر (تثبیت) کردهایم و از همه اینها مهمتر با آییننامه و سامانه «شیما» امکان ثبت هر طرح لباس در ایران و حمایت از طرحهای فاخر را آغاز کردهایم. مثلاً در قالب جشنوارهها، بیشترین ظرفیتهای طراحی لباس اجتماعی و سایر البسه را تجمیع کردیم. در جشنواره یازدهم «فجر» این اتفاق افتاد یا در جشنواره «فردخت» در کاشان 120 طرح مانتوی اجتماعی ارائه شد. در جشنواره «چارقد» در خراسان جنوبی که بزودی برگزار میشود، طراحان و بازتولیدکنندگان لباس اقوام جمع میشوند.
2. اقدام دوم و مأموریت دوم، ساماندهی حوزه تولید بود. در ساماندهی حوزه تولید ابزارها عمدتاً در اختیار وزارت سمت است ولی وزارت سمت، عضو ارشد کارگروه مد و لباس است و اخیراً حرکتهای بزرگی را آغاز کرده است. هم در عرصه پارچه مورد نیاز برای لباس اجتماعی بویژه پارچه چادر مشکی. هم حرکتهایی برای تأسیس دو کارخانه دیگر چادر مشکی انجام شده است. همچنین تسهیلات تولید از طریق بانکها و صندوق کارآفرینی امید پیشبینی شده و از همه اینها مهمتر تأمین مواد اولیه ارزان و مستقیم از در کارخانه برای تولیدکنندگان حجاب و عفاف مد نظر قرار گرفته که بزودی وزارت سمت اطلاعات آن را اعلام میکند.
3. مسأله سوم، مسأله توزیع و سکوهای فروش است. از دو مسیر. توزیع هدفمند و توزیع بازار در توزیع هدفمند از طریق فرم مدارس و رفاهیات کارکنان دولت یا سکوهای فروش لباسهای فاخر و لباسهای جذاب برای دانشجویان و سایر اقشار مردم. همچنین در حال طراحی سکوهای دائم و موقت هستیم که بتواند حداقل در تهران تا 25 درصدهزینه مصرفکننده را کاهش دهد. مراکز فروش بزرگی نیز در شهرهای مختلف در حال طراحی است و به عبارت بهتر در تهران هم با شهرداری یک اتفاق بزرگ در حال رخ دادن است.
4. مسأله چهارم هم در حوزه مصرف و سواد مصرف پوشاک است که اقدامات بزرگی را انجام دادیم. در حوزه سواد مصرف و فرهنگ مصرف پوشاک و تبلیغ و ترویج لباس زیبا، سالم، عفیفانه و ارزان که شعار ماست، نیز برنامههایی را آغاز کردیم. از جمله طبق قانون سال 85 آییننامهای در حوزه آثار نمایشی و مسأله مهم لباس و طراحی لباس در آثار نمایشی چه تلویزیون چه سینما چه «وی او دیها» داریم؛ همچنین یک برنامهای را برای تسهیلات جدی تبلیغ پوشاک در رسانهها داریم. دیگر اینکه داریم در مصلای تهران در ماههای پایانی امسال نمایشگاههای بزرگ پوشاک را طراحی میکنیم. نمایشگاههای عرضه مستقیم پوششهای ایرانی اسلامی با تأکید بر لباس اجتماعی و لباس نوجوانان و بانوان برگزار خواهد شد.
وظیفه کارگروه، قانونگذاری است
این مقام مسئول ادامه داد: کارگروه وظیفه اصلیاش قانونگذاری است. ما اساساً مجری نیستیم و موظفیم به قوانین با ضمانت اجرایی بالایی که ابلاغیه وزیر فرهنگ ایجاد میکند، نظارت کنیم و درخواستهایی را که مجلس ایجاد کرده، بتوانیم توسط دستگاهها اقداماتی انجام دهیم ولی هنوز اولویت بسیاری از دستگاههای مرتبط با حوزه ساماندهی مد و لباس، اصلاح اثربخش موضوع و تقویت بنیه پوشاک حجاب، پوششهای اسلامی و پوششهای مرتبط با حجاب و لباسهای اقوام ایرانی نیست و این را ما حتی در بخش خصوصی میبینیم ولی به جای منازعه به سیاست مصالحه و اصلاح گام به گام روی آوردیم و به جای اقدامات صرفاً سلبی، نمایشی و دهان پرکن به دنبال تغییر ریلهای میدان مد و لباس در کشوریم. این تغییر ریل شاید به مذاق دو گروه خوش نیاید. یکی کسانی که با عمق تحول موافق نیستند یا کسانی که عجولند یا دارای تعارض منافع شخصی هستند. ضمن احترام به این دو گروه عهد کردیم در این دولت در حوزههای مختلف از جمله کارگروه مد و لباس، ذیل شورای فرهنگ عمومی کشور به اصلاحات زیرساختی و قانونی روی بیاوریم.
مهمترین اتفاق فرهنگی دولت سیزدهم
دبیر شورای فرهنگ عمومی مهمترین اتفاق فرهنگی را که با دولت سیزدهم رخ داد، ارتقای توأمان درک سیاسی و درک راهبردی از فرهنگ در میانه حاکمیت، دولت و جبهه فرهنگی کشور دانست و گفت: بسیاری از دغدغهها برای معماری کلان فرهنگی- هنری کشور، سالهاست در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده؛ ولی اقدامات درخشانی به ثمر نرسیده است
امامی افزود اینکه رهبری، تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور را در اولین دیدار با دولت مطرح کردهاند، به این معنا بود که هم ظرفیت تحول انقلابی در ساختار نارسا و ناکارآمد و متأخر فرهنگی کشور را میدیدند و هم این زمان و این شرایط را، آخرین فرصت برای یک اتفاق بزرگ میپنداشتند. البته دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز نتوانسته است نسبت به شرایط سخت پساکرونا و پسا اعتدال این تحول را در نظر و در عمل به نمایش بگذارد. این تحول البته اقتضای جامعه و تحولات طبقه متوسط در ایران است و رهبر انقلاب حتی با تعبیر امام تحول در 14 خرداد چند سال پیش، یا با تعابیری که در بیانیه گام دوم داشتند، تغییر، تحول و بهینهسازی نظام فرهنگی کشور را درخواست کردند.وی خاطرنشان کرد: پس از یکسال از استقرار دولت سیزدهم و بیش از 8 ماه از تحول اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ما به آستانه و به اوج ضرورت تحول رسیدهایم و حتماً سالهای آینده شاهد تحولات شگرفی در زبان، ابزار، روشها ساز وکارها و اقدامات فرهنگی خواهیم بود. تکرار رویههای سابق و حرکت روی ریلهای قبلی، خطاترین روش درنظام فرهنگی کشور است و خواهد بود.
تمرکز بر حوزه مصرف فرهنگی مردم
از امامی پرسیدیم: «پیشتر گفته بودید که هدف نظام فرهنگی کشور این است که بتواند با ابتکار عمل سبک زندگی مردم را تحول بخشد. آیا از زمان تصدی شما تا کنون در این حوزه فعالیتهایی آغاز شده و به سرانجام رسیده است؟» وی اظهار داشت:بله. سریعترین و ملموسترین روش پسگرفتن ابتکار عمل در تغییرات سبک زندگی و مجدداً واگذار کردن این فرمول به خانواده و فعالان فرهنگی، تمرکز بر حوزه مصرف فرهنگی مردم است.
4 تحول بزرگ
دبیر شورای فرهنگ عمومی همچنین ابراز داشت: ما با تشکیل قرارگاه صنایع فرهنگی و تجمیع ظرفیتهای مختلف مردمی، دولتی و عمومی، بزرگترین و جامعترین حرکت راهبردی در عرصه صنایع فرهنگی ایرانی اسلامی را طراحی و آغاز کردیم. این قرارگاه امروز در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مستقر شده و به دست خود دستگاهها، وزارتخانهها، شرکتها، بخش خصوصی و صندوقهای سرمایه گذاری، 4 تحول بزرگ را مد نظر قرار داده است:
1. طراحی الگووارههای بانفوذ در سبک زندگی جز از طریق تولیدات فاخر رسانهای، فرهنگی، هنری و حتی صنایع مصرفی زندگی، ممکن نیست؛ بر همین اساس، شخصیتسازی باید مدنظر قرار بگیرد. ما هماکنون برای هنرمندان و طراحان کشور دو فراخوان بزرگ دادهایم: یکی «جامپی» و دیگری «پارسی نو».
2. بازارپردازی(مرچندایزینگ): در عرصه تولید کالا و خدمات کشور، باید بازارپردازی و به نوعی استقرار زنجیرهوار مجموعهای از کالا و خدمات در کنار هم محقق بشود. مجموعههایی که در کشور برای تولید آثار هزینه میکنند، نباید به تک اثر و به کار کوتاه مدت بسنده کنند. هر اثری باید حداقل در 5 رشته، کالا و خدمات دیگر باز تولید کند.
3. باید زیست بوم جامع صنایع فرهنگی و زیست بوم جامع سبک زندگی در کشور راهاندازی شود. به این معنا که از ایده تا مصرف، تا سرمایه گذاری، تا نظارت، تا بازاریابی و صادرات، همه اینها باید در یک زنجیره هدفمندِ فرهنگپایه اما اقتصادی قرار بگیرد.
4. مراکز و مجموعههای فرهنگی در کشور ما باید به جای یک سری ساختمان بیبهره و غیرقابل اداره برای دولت به لحاظ هزینهها و مخارج، تبدیل به پارکها و مراکز آزمون فرهنگی بشوند.
قرارگاه نشاط اجتماعی
دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به این پرسش که «در سخنرانیهای پیشین از تشکیل قرارگاه نشاط اجتماعی و بازگرداندن نشاط به جامعه و انسجام و الفت صحبت کرده بودید. آیا این قرارگاه تشکیل شد یا خیر؟» گفت: بله ما در شورای فرهنگ عمومی از سابق مصوباتی در حوزه سرور و شادمانههای ایرانی- اسلامی داشتیم؛ اما با تصویب برخی دیگر از برنامههای مشترک در شورا ما به مجموعهای از اقدامات و ایدهها رسیدیم که با همکاری دستگاههای فرهنگی کشور و بخش خصوصی، اصناف و شهرداریها میشود مبنا قرار داد. ما باید بپذیریم که بشدت در برنامهریزی نشاط فرهنگی به صورت منسجم بر اساس زیستبومهای متنوع ایران کم کاری کردهایم. انبوهی از فراغتها، جشنها، آیینها، بازیها، گردشگری و اتفاقات نشاطبخش در کشور ما ممکن و لازمالاجراست که اگر به آنها توجه کنیم، سادهتر از راههای دیگر میتوانیم به ارتقای سرمایه اجتماعی امیدوار باشیم. مثلاً این امر در قرارگاه برنامه فرهنگی- اجتماعی «ساحل» دنبال میشود. سواحل، میتوانند بهترین فرصت نشاطآفرینی و فرهنگسازی در کشور ما باشند.
وی افزود: در حوزه شهرستانها، آیینها و مناسک و جشنهای منطقه و شهرستانی که بعضاً حول یک محصول کشاورزی، یا یک ورزش یا یک باور قدیمی شکل گرفتند، میتواند فرصتی برای نشاطآفرینی باشد.
روز- استانها و روز محصولات
امامی همچنین اظهار داشت: ما طرحی را آماده کردیم که در تقویم رسمی کشور محصولاتی مانند زعفران، پسته و خرما و... دارای روز میشوند. روزی که همه مردم ایران به واسطه این محصول به حوزه تولید باغی و کشاورزی توجه میکنند. مثلاً روز خرما، حداقل با فرهنگ 4، 5 استان ایران نسبت و رابطه دارد. همچنین در خصوص «روز- استانها» اقدامات بزرگی انجام دادیم که در تقویم رسمی کشور روزهایی را به نام استانهای مختلف ایران نامگذاری میکنیم و تا کنون 4 روز- استان به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
سامانه طراحان لباس ایران
دبیر شورای فرهنگ عمومی در پاسخ به سؤال «با توجه به اینکه حوزه مد و لباس به شما واگذار شده است، در حوزه پوشاک فعالیتهای شما در چه مرحلهای است؟» تصریح کرد: در حوزه ساماندهی مد و لباس بر اساس قانون با دستگاههای مهمی مانند وزارت صمت، اصناف، وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما 4 کار بزرگ باید انجام میشد که در این حوزه اقدام شد:
1. ساماندهی نظام طراحی و طراحان در کشور. در واقع سامانه طراحان لباس ایران امروز به یاری خداوند طراحی شده است. طراحان ایرانی بهعنوان هنرمند شناخته شدهاند و به تدریج عضو صندوق هنر میشوند. در قالب مشاغل خانگی کسبوکار آنها را تصویر (تثبیت) کردهایم و از همه اینها مهمتر با آییننامه و سامانه «شیما» امکان ثبت هر طرح لباس در ایران و حمایت از طرحهای فاخر را آغاز کردهایم. مثلاً در قالب جشنوارهها، بیشترین ظرفیتهای طراحی لباس اجتماعی و سایر البسه را تجمیع کردیم. در جشنواره یازدهم «فجر» این اتفاق افتاد یا در جشنواره «فردخت» در کاشان 120 طرح مانتوی اجتماعی ارائه شد. در جشنواره «چارقد» در خراسان جنوبی که بزودی برگزار میشود، طراحان و بازتولیدکنندگان لباس اقوام جمع میشوند.
2. اقدام دوم و مأموریت دوم، ساماندهی حوزه تولید بود. در ساماندهی حوزه تولید ابزارها عمدتاً در اختیار وزارت سمت است ولی وزارت سمت، عضو ارشد کارگروه مد و لباس است و اخیراً حرکتهای بزرگی را آغاز کرده است. هم در عرصه پارچه مورد نیاز برای لباس اجتماعی بویژه پارچه چادر مشکی. هم حرکتهایی برای تأسیس دو کارخانه دیگر چادر مشکی انجام شده است. همچنین تسهیلات تولید از طریق بانکها و صندوق کارآفرینی امید پیشبینی شده و از همه اینها مهمتر تأمین مواد اولیه ارزان و مستقیم از در کارخانه برای تولیدکنندگان حجاب و عفاف مد نظر قرار گرفته که بزودی وزارت سمت اطلاعات آن را اعلام میکند.
3. مسأله سوم، مسأله توزیع و سکوهای فروش است. از دو مسیر. توزیع هدفمند و توزیع بازار در توزیع هدفمند از طریق فرم مدارس و رفاهیات کارکنان دولت یا سکوهای فروش لباسهای فاخر و لباسهای جذاب برای دانشجویان و سایر اقشار مردم. همچنین در حال طراحی سکوهای دائم و موقت هستیم که بتواند حداقل در تهران تا 25 درصدهزینه مصرفکننده را کاهش دهد. مراکز فروش بزرگی نیز در شهرهای مختلف در حال طراحی است و به عبارت بهتر در تهران هم با شهرداری یک اتفاق بزرگ در حال رخ دادن است.
4. مسأله چهارم هم در حوزه مصرف و سواد مصرف پوشاک است که اقدامات بزرگی را انجام دادیم. در حوزه سواد مصرف و فرهنگ مصرف پوشاک و تبلیغ و ترویج لباس زیبا، سالم، عفیفانه و ارزان که شعار ماست، نیز برنامههایی را آغاز کردیم. از جمله طبق قانون سال 85 آییننامهای در حوزه آثار نمایشی و مسأله مهم لباس و طراحی لباس در آثار نمایشی چه تلویزیون چه سینما چه «وی او دیها» داریم؛ همچنین یک برنامهای را برای تسهیلات جدی تبلیغ پوشاک در رسانهها داریم. دیگر اینکه داریم در مصلای تهران در ماههای پایانی امسال نمایشگاههای بزرگ پوشاک را طراحی میکنیم. نمایشگاههای عرضه مستقیم پوششهای ایرانی اسلامی با تأکید بر لباس اجتماعی و لباس نوجوانان و بانوان برگزار خواهد شد.
وظیفه کارگروه، قانونگذاری است
این مقام مسئول ادامه داد: کارگروه وظیفه اصلیاش قانونگذاری است. ما اساساً مجری نیستیم و موظفیم به قوانین با ضمانت اجرایی بالایی که ابلاغیه وزیر فرهنگ ایجاد میکند، نظارت کنیم و درخواستهایی را که مجلس ایجاد کرده، بتوانیم توسط دستگاهها اقداماتی انجام دهیم ولی هنوز اولویت بسیاری از دستگاههای مرتبط با حوزه ساماندهی مد و لباس، اصلاح اثربخش موضوع و تقویت بنیه پوشاک حجاب، پوششهای اسلامی و پوششهای مرتبط با حجاب و لباسهای اقوام ایرانی نیست و این را ما حتی در بخش خصوصی میبینیم ولی به جای منازعه به سیاست مصالحه و اصلاح گام به گام روی آوردیم و به جای اقدامات صرفاً سلبی، نمایشی و دهان پرکن به دنبال تغییر ریلهای میدان مد و لباس در کشوریم. این تغییر ریل شاید به مذاق دو گروه خوش نیاید. یکی کسانی که با عمق تحول موافق نیستند یا کسانی که عجولند یا دارای تعارض منافع شخصی هستند. ضمن احترام به این دو گروه عهد کردیم در این دولت در حوزههای مختلف از جمله کارگروه مد و لباس، ذیل شورای فرهنگ عمومی کشور به اصلاحات زیرساختی و قانونی روی بیاوریم.
مهمترین اتفاق فرهنگی دولت سیزدهم
دبیر شورای فرهنگ عمومی مهمترین اتفاق فرهنگی را که با دولت سیزدهم رخ داد، ارتقای توأمان درک سیاسی و درک راهبردی از فرهنگ در میانه حاکمیت، دولت و جبهه فرهنگی کشور دانست و گفت: بسیاری از دغدغهها برای معماری کلان فرهنگی- هنری کشور، سالهاست در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده؛ ولی اقدامات درخشانی به ثمر نرسیده است
امامی افزود اینکه رهبری، تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور را در اولین دیدار با دولت مطرح کردهاند، به این معنا بود که هم ظرفیت تحول انقلابی در ساختار نارسا و ناکارآمد و متأخر فرهنگی کشور را میدیدند و هم این زمان و این شرایط را، آخرین فرصت برای یک اتفاق بزرگ میپنداشتند. البته دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز نتوانسته است نسبت به شرایط سخت پساکرونا و پسا اعتدال این تحول را در نظر و در عمل به نمایش بگذارد. این تحول البته اقتضای جامعه و تحولات طبقه متوسط در ایران است و رهبر انقلاب حتی با تعبیر امام تحول در 14 خرداد چند سال پیش، یا با تعابیری که در بیانیه گام دوم داشتند، تغییر، تحول و بهینهسازی نظام فرهنگی کشور را درخواست کردند.وی خاطرنشان کرد: پس از یکسال از استقرار دولت سیزدهم و بیش از 8 ماه از تحول اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ما به آستانه و به اوج ضرورت تحول رسیدهایم و حتماً سالهای آینده شاهد تحولات شگرفی در زبان، ابزار، روشها ساز وکارها و اقدامات فرهنگی خواهیم بود. تکرار رویههای سابق و حرکت روی ریلهای قبلی، خطاترین روش درنظام فرهنگی کشور است و خواهد بود.
تمرکز بر حوزه مصرف فرهنگی مردم
از امامی پرسیدیم: «پیشتر گفته بودید که هدف نظام فرهنگی کشور این است که بتواند با ابتکار عمل سبک زندگی مردم را تحول بخشد. آیا از زمان تصدی شما تا کنون در این حوزه فعالیتهایی آغاز شده و به سرانجام رسیده است؟» وی اظهار داشت:بله. سریعترین و ملموسترین روش پسگرفتن ابتکار عمل در تغییرات سبک زندگی و مجدداً واگذار کردن این فرمول به خانواده و فعالان فرهنگی، تمرکز بر حوزه مصرف فرهنگی مردم است.
4 تحول بزرگ
دبیر شورای فرهنگ عمومی همچنین ابراز داشت: ما با تشکیل قرارگاه صنایع فرهنگی و تجمیع ظرفیتهای مختلف مردمی، دولتی و عمومی، بزرگترین و جامعترین حرکت راهبردی در عرصه صنایع فرهنگی ایرانی اسلامی را طراحی و آغاز کردیم. این قرارگاه امروز در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مستقر شده و به دست خود دستگاهها، وزارتخانهها، شرکتها، بخش خصوصی و صندوقهای سرمایه گذاری، 4 تحول بزرگ را مد نظر قرار داده است:
1. طراحی الگووارههای بانفوذ در سبک زندگی جز از طریق تولیدات فاخر رسانهای، فرهنگی، هنری و حتی صنایع مصرفی زندگی، ممکن نیست؛ بر همین اساس، شخصیتسازی باید مدنظر قرار بگیرد. ما هماکنون برای هنرمندان و طراحان کشور دو فراخوان بزرگ دادهایم: یکی «جامپی» و دیگری «پارسی نو».
2. بازارپردازی(مرچندایزینگ): در عرصه تولید کالا و خدمات کشور، باید بازارپردازی و به نوعی استقرار زنجیرهوار مجموعهای از کالا و خدمات در کنار هم محقق بشود. مجموعههایی که در کشور برای تولید آثار هزینه میکنند، نباید به تک اثر و به کار کوتاه مدت بسنده کنند. هر اثری باید حداقل در 5 رشته، کالا و خدمات دیگر باز تولید کند.
3. باید زیست بوم جامع صنایع فرهنگی و زیست بوم جامع سبک زندگی در کشور راهاندازی شود. به این معنا که از ایده تا مصرف، تا سرمایه گذاری، تا نظارت، تا بازاریابی و صادرات، همه اینها باید در یک زنجیره هدفمندِ فرهنگپایه اما اقتصادی قرار بگیرد.
4. مراکز و مجموعههای فرهنگی در کشور ما باید به جای یک سری ساختمان بیبهره و غیرقابل اداره برای دولت به لحاظ هزینهها و مخارج، تبدیل به پارکها و مراکز آزمون فرهنگی بشوند.
سینمای جهان
صبرِ طولانی دوستداران «آواتار» سرانجام به پایان رسید
وصال روحانـی/ آخرین روزهای پاییز و زمستان امسال در تسخیر نسخه جدید «آواتار» خواهد بود که با نام «آواتار 2» و 13 سال بعد از قسمت اول آن، در سطح جهان به نمایش درمیآید.
قسمت اول این افسانه فضایی که در سال 2009 اکران شد، به مدت زمان 3 ساعت و نیم و با در برداشتن خیرهکنندهترین هنرهای اسپیشیال افکت، گیشهها را قبضه کرد و اگر در کامل شدن و پخش قسمت دوم آن تأخیری طولانی حادث شده، لااقل 3سال اخیر آن به سبب ضررها و محدودیتهای کرونایی بوده است. در حالی که کمتر از 50 روز تا پایان سال 2022 باقی مانده، جهان سینما با توجه به کمتأثیرشدن «کووید19»یک باردیگربه شرایط اقتصادی ایدهآل خود نزدیک شده و این بخصوص برای فیلمهای کمیک استریپی و فضایی- خیالی صدق میکند و «آواتار» به دسته دوم تعلق دارد. پس از ظهور و جولان تلخ و 3ساله کرونا، صنایع سینمایی، فارغ از هر محدودیت برخاسته از این بیماری به تدوین مجدد جدول پخش آثار جدیدشان همت گماشتند و حالا نوبت «آواتار 2» است که از درون این جدول سر برآورد و بشدت خودنمایی کند تا به صبر طولانی دوستداران خود پایان بخشد.
جیمزکامرون، کارگردان «آواتار 2» است و بازیگران آن، سم وورتینگتون، زو سالدانا، سیگورنی ویور، کیت وینسلت، وین دیزل، میشل یوا، جیووانی ریبیسی، ادی فالکو و استیفن لانگ هستند.
شرح این فیلم به این صورت است که، وقتی جیمز کامرون اواخر پاییز سال 2009 آواتار را رو کرد، آماری را به لحاظ فروش برجای نهاد که هرگز در تاریخ سینما مشاهده نشده بود. این فیلم علمی- تخیلی که تشریحکننده سفر یک انسان بازسازی شده به سیارهای در دوردست به نام «پاندورا» با هدف پیدا کردن مواد زیستی تازه برای بشر بود، نه تنها 3 ماه در صدر جدول پرفروشهای امریکای شمالی و تعداد زیادی از کشورهای اروپایی و آسیایی و اقیانوسیه ماند، بلکه 4 ماه و اندی از فهرست 10 فیلم اول این جدول خارج نشد و در نهایت 83/2 میلیارد دلار فروخت و در سایه آن به عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ دست یافت و هنوزهم یعنی در طلیعه سال 2023 صاحب این مقام است. امروز کامرون علاوه بر «آواتار یک» فیلم 22/1 میلیارد دلاری «تایتانیک» را نیز در رده سوم پرفروشهای تاریخ دارد، هدف او این است که با «آواتار 2» دستکم 2/3 میلیارد دلار را از گیشهها برباید و عنوان پرسودترین فیلم همه دورانها را به «آواتار 2» ارزانی دارد. کسانی هم که ورسیون جدید آواتار را با فناوریهای مافوق مدرن آن دیدهاند، گواهی میدهند که این هدفگذاری بیهوده نیست و لقب جادوگر سزاوار کامرون است. جالبتر اینکه کامرون قسمت سوم آواتار را هم کامل کرده و مشغول کامل کردن تصویربرداری قسمتهای چهارم و پنجم است. اگر کرونا در کارنبود، آواتارهای 2 تا 5 در سالهای 2019، 2021، 2022 و 2024 اکران میشدند اما پس از بروز این پاندمی هولناک، «آواتار 2» در واپسین روزهای پاییز 2022 (اواخر آذر 1401) به نمایش درمیآید و سه آواتار بعدی در سالهای 2023، 2025 و 2026 اکران خواهند شد.جادو و تأثیرگذاری عظیم «آواتار یک» به سبب عظمت تصاویر و رنگآمیزی غریب و استفاده تام و تمام استاد کانادایی از پیشرفتهترین تجسمهای کامپیوتری و البته القای مرموزترین وجوه زندگی به مغز بینندگان و گرفتن عنصر منطق و تعقل از بینندگان و اولویت بخشیدن به تخیل و آرزو بود وگرنه موضوع فیلم و اتفاقات آن و اکثر کاراکترهای قصه سطحیتر و کودکانهتر از آن بوده و هستند که تماشاگران بدون سحر و جادوهای تصویری کامرون مایل به دیدن و تعقیب صحنهها و آن هم در طول 5فیلم بلند باشند. پس از ویران شدن یک سرباز فضایی طی حادثهای دلخراش، دانشمندان بدن او و مکانیسم کارش را مانند یک روبات انسانی بازسازی میکنند و از آنجا که ذخایر لازم برای ادامه حیات بشر در کره خاکی به کمترین میزان رسیده، او را با تواناییهای عالی و تازهاش به فضا میفرستند تا معادن و منابع جدیدی برای انسانهای باقی مانده در کره زمین بیابد. او در پاندورا فرود میآید که موجودات آن 3 متری و آبیرنگ هستند ولی این سرباز (با بازی سم وورتینگتون) به جای از میان برداشتن این موجودات و انجام مأموریتش، به یکی از آنها دل میبازد و کمک میکند تا روال زندگی و جای پای آنان محکمتر شود و دشمنان آنها سرکوب شوند. اضافه بر وورتینگتون، کامرون تقریباً تمامی هنرپیشههای فیلم اورجینال را به قسمت دوم نیز فرا خوانده و نامدارانی همچون کیت وینسلت بریتانیایی، جیووانی ریبیسی ایتالیایی، ادی فالکو امریکایی و حتی وین دیزل را که ستاره فیلمهای حادثهای و یازدهگانه «سریع و خشمگین» بوده، به جمع آنها افزوده است. با این حال یک بار دیگر این جیک سالی (وورتینگتون) و همسر پاندورایی او به نام نیتیری (با بازی زو سالدانا) هستند که در مرکز توجه و بطن اتفاقات قرار دارند. آنها ظاهراً خوشبخت شده و خانوادهای تشکیل دادهاند و اوضاع روبراه است ولی دشمنان باز میگردند و چه انسانهایی که میخواهند بدانند بر سر سرباز قبلی اعزامیشان به پاندورا چه آمده و چه سایر اهالی 3 متری و مبارزهجوی این سیاره که حاضر به پذیرش هیچ مسافر اضافی در محل زیست خود نیستند، وارد صحنه پیکار میشوند و برای سالی و نیتیری چارهای جز فرار و یافتن جایی تازه برای ادامه زندگیشان نمیماند. اینکه چنین فرایند و قصهای را چطور و با کدامین ادوات و شرح و بسط میتوان به قسمتهای بعدی آواتار هم تعمیم داد، کار و وظیفه دشواری است که فقط از کامرون و سلاحهای بصری و روشهای تصویرسازی منحصر به فرد او برمیآید.
قسمت اول این افسانه فضایی که در سال 2009 اکران شد، به مدت زمان 3 ساعت و نیم و با در برداشتن خیرهکنندهترین هنرهای اسپیشیال افکت، گیشهها را قبضه کرد و اگر در کامل شدن و پخش قسمت دوم آن تأخیری طولانی حادث شده، لااقل 3سال اخیر آن به سبب ضررها و محدودیتهای کرونایی بوده است. در حالی که کمتر از 50 روز تا پایان سال 2022 باقی مانده، جهان سینما با توجه به کمتأثیرشدن «کووید19»یک باردیگربه شرایط اقتصادی ایدهآل خود نزدیک شده و این بخصوص برای فیلمهای کمیک استریپی و فضایی- خیالی صدق میکند و «آواتار» به دسته دوم تعلق دارد. پس از ظهور و جولان تلخ و 3ساله کرونا، صنایع سینمایی، فارغ از هر محدودیت برخاسته از این بیماری به تدوین مجدد جدول پخش آثار جدیدشان همت گماشتند و حالا نوبت «آواتار 2» است که از درون این جدول سر برآورد و بشدت خودنمایی کند تا به صبر طولانی دوستداران خود پایان بخشد.
جیمزکامرون، کارگردان «آواتار 2» است و بازیگران آن، سم وورتینگتون، زو سالدانا، سیگورنی ویور، کیت وینسلت، وین دیزل، میشل یوا، جیووانی ریبیسی، ادی فالکو و استیفن لانگ هستند.
شرح این فیلم به این صورت است که، وقتی جیمز کامرون اواخر پاییز سال 2009 آواتار را رو کرد، آماری را به لحاظ فروش برجای نهاد که هرگز در تاریخ سینما مشاهده نشده بود. این فیلم علمی- تخیلی که تشریحکننده سفر یک انسان بازسازی شده به سیارهای در دوردست به نام «پاندورا» با هدف پیدا کردن مواد زیستی تازه برای بشر بود، نه تنها 3 ماه در صدر جدول پرفروشهای امریکای شمالی و تعداد زیادی از کشورهای اروپایی و آسیایی و اقیانوسیه ماند، بلکه 4 ماه و اندی از فهرست 10 فیلم اول این جدول خارج نشد و در نهایت 83/2 میلیارد دلار فروخت و در سایه آن به عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ دست یافت و هنوزهم یعنی در طلیعه سال 2023 صاحب این مقام است. امروز کامرون علاوه بر «آواتار یک» فیلم 22/1 میلیارد دلاری «تایتانیک» را نیز در رده سوم پرفروشهای تاریخ دارد، هدف او این است که با «آواتار 2» دستکم 2/3 میلیارد دلار را از گیشهها برباید و عنوان پرسودترین فیلم همه دورانها را به «آواتار 2» ارزانی دارد. کسانی هم که ورسیون جدید آواتار را با فناوریهای مافوق مدرن آن دیدهاند، گواهی میدهند که این هدفگذاری بیهوده نیست و لقب جادوگر سزاوار کامرون است. جالبتر اینکه کامرون قسمت سوم آواتار را هم کامل کرده و مشغول کامل کردن تصویربرداری قسمتهای چهارم و پنجم است. اگر کرونا در کارنبود، آواتارهای 2 تا 5 در سالهای 2019، 2021، 2022 و 2024 اکران میشدند اما پس از بروز این پاندمی هولناک، «آواتار 2» در واپسین روزهای پاییز 2022 (اواخر آذر 1401) به نمایش درمیآید و سه آواتار بعدی در سالهای 2023، 2025 و 2026 اکران خواهند شد.جادو و تأثیرگذاری عظیم «آواتار یک» به سبب عظمت تصاویر و رنگآمیزی غریب و استفاده تام و تمام استاد کانادایی از پیشرفتهترین تجسمهای کامپیوتری و البته القای مرموزترین وجوه زندگی به مغز بینندگان و گرفتن عنصر منطق و تعقل از بینندگان و اولویت بخشیدن به تخیل و آرزو بود وگرنه موضوع فیلم و اتفاقات آن و اکثر کاراکترهای قصه سطحیتر و کودکانهتر از آن بوده و هستند که تماشاگران بدون سحر و جادوهای تصویری کامرون مایل به دیدن و تعقیب صحنهها و آن هم در طول 5فیلم بلند باشند. پس از ویران شدن یک سرباز فضایی طی حادثهای دلخراش، دانشمندان بدن او و مکانیسم کارش را مانند یک روبات انسانی بازسازی میکنند و از آنجا که ذخایر لازم برای ادامه حیات بشر در کره خاکی به کمترین میزان رسیده، او را با تواناییهای عالی و تازهاش به فضا میفرستند تا معادن و منابع جدیدی برای انسانهای باقی مانده در کره زمین بیابد. او در پاندورا فرود میآید که موجودات آن 3 متری و آبیرنگ هستند ولی این سرباز (با بازی سم وورتینگتون) به جای از میان برداشتن این موجودات و انجام مأموریتش، به یکی از آنها دل میبازد و کمک میکند تا روال زندگی و جای پای آنان محکمتر شود و دشمنان آنها سرکوب شوند. اضافه بر وورتینگتون، کامرون تقریباً تمامی هنرپیشههای فیلم اورجینال را به قسمت دوم نیز فرا خوانده و نامدارانی همچون کیت وینسلت بریتانیایی، جیووانی ریبیسی ایتالیایی، ادی فالکو امریکایی و حتی وین دیزل را که ستاره فیلمهای حادثهای و یازدهگانه «سریع و خشمگین» بوده، به جمع آنها افزوده است. با این حال یک بار دیگر این جیک سالی (وورتینگتون) و همسر پاندورایی او به نام نیتیری (با بازی زو سالدانا) هستند که در مرکز توجه و بطن اتفاقات قرار دارند. آنها ظاهراً خوشبخت شده و خانوادهای تشکیل دادهاند و اوضاع روبراه است ولی دشمنان باز میگردند و چه انسانهایی که میخواهند بدانند بر سر سرباز قبلی اعزامیشان به پاندورا چه آمده و چه سایر اهالی 3 متری و مبارزهجوی این سیاره که حاضر به پذیرش هیچ مسافر اضافی در محل زیست خود نیستند، وارد صحنه پیکار میشوند و برای سالی و نیتیری چارهای جز فرار و یافتن جایی تازه برای ادامه زندگیشان نمیماند. اینکه چنین فرایند و قصهای را چطور و با کدامین ادوات و شرح و بسط میتوان به قسمتهای بعدی آواتار هم تعمیم داد، کار و وظیفه دشواری است که فقط از کامرون و سلاحهای بصری و روشهای تصویرسازی منحصر به فرد او برمیآید.
اخبار
تعزیه به عنوان سمبل هنر ایرانی
باید جایگاه خودش را حفظ کند
کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی از گروه تعزیهخوان اعزامی به جمهوری ارمنستان به سرپرستی ابوالفضل میرزا احمدی تقدیر کرد. او در این دیدار ضمن آرزوی تداوم درخشش گروههای هنری در بخش بینالملل گفت: عصاره ایرانی بودن در هنر تعزیه به صورت تمام و کمال به چشم میخورد و ادارهکل هنرهای نمایشی به دنبال تداوم اجرا و درخشش بیش از پیش این هنر والا و ایرانی در سطح بینالملل است. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اینمدت به اشکال مختلف از تعزیه حمایت کردهاند و به این هنر که عنصر کمکی برای انتقال مفاهیم دینی و مسائل تاریخ دینی است، توجه خاص دارند. مدیرکل هنرهای نمایشی با تشکر از گروه تعزیه توضیح داد: «ما به تازگی در حوزه تعزیه، اندیشکدهای در جنوب ایران راهاندازی کردهایم و در تلاش هستیم تا با راهاندازی مراکز مشابه، هنر تعزیه به عنوان سمبل هنر ایرانی جایگاه خودش را حفظ کند و با همت عزیزانی که عمر و جوانیشان را در این حوزه گذاشتهاند، بازار این هنر نهتنها در ایران که در سراسر جهان داغ باشد. یکی از ابزارهایی که میتواند ارتباط ما را با کشورهای دیگر حفظ کند، زبان هنر است. هنر منجر به ارتباط سالم و درست با دیگر کشورها است.» گروه تعزیه قمر بنیهاشم، دهه آخر ماه صفر براساس هماهنگیهای انجام شده توسط ادارهکل هنرهای نمایشی و بخش بینالملل این اداره با حضور در کشور جمهوری ارمنستان به اجرای تعزیه پرداخت./ایرنا
«روایت فتح» با ۵ فیلم در مسیر فجر
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از تلاش برای رساندن 5 فیلم به جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار را با تم ضدانگلیسی در دست تولید دارند. سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در جلسه هماندیشی با حضور سید محمدیاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و جلال غفاری دبیر جشنواره فیلم «مقاومت» و برخی از معاونین سازمان بسیج و مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح این جشنواره را مبنای سینمای گام دوم انقلاب اسلامی دانست. سردارسلیمانی رئیس سازمان بسیج با توجه به شعار ضدصهیونیستی هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» خطاب به دستاندرکاران این جشنواره بیان کرد: اتفاق مهم در گام دوم همان نابودی اسرائیل است که شما بهصورت هوشمندانهای شعار این جشنواره قرار دادید. سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز با اشاره به برخی اقدامات و فعالیتهای این انجمن در سالجاری بیان کرد: ما در تلاش هستیم تا ۵ فیلم سینمایی را به جشنواره فیلم فجر برسانیم که یکی از مهمترین این آثار فیلم سینمایی «ارس» است؛ فیلمی که ۲ سال زمان برای تحقیق و نگارش اش صرف شده. سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار با تم ضد انگلیسی وهمچنین فیلمی با موضوع اجتماعی درباره یک بوکسور که شیفته شهید ابراهیم هادی شده است را نیز در دست تولید داریم، همچنین دو پروژه دیگر که یکی با تم کمدی و طنز و با موضوع خانواده و دیگری نیز با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز است را در برنامههایمان قراردادیم که ان شاءالله همگی این آثار به جشنواره برسند./مهر
اعطای نخستین جایزه ادبی سعدی در ارمنستان
به مترجم برتر آثار ایرانی
طی مراسمی در کتابخانه ملی ارمنستان و با حضور شخصیتهای برجسته فرهنگی و ادبی ارمنی نخستین جایزه ادبی سعدی به مترجم برتر آثار ایرانی به زبان ارمنی اعطا شد. در آغاز این مراسم سیدحسین طباطبایی رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان با تشکر از حضور نخبگان، اندیشمندان و شخصیتهای فرهنگی در این مراسم، ترجمه را یکی از عوامل مهم پیوند ملتهای مختلف با زبانهای گوناگون با یکدیگر دانست و نقش مترجم را در این فرایند ویژه و منحصر به فرد خواند.ادوارد حق وردیان شاعر، نقاش و مترجم ارمنی ایرانی با ترجمه بیش از ۲۰ اثر از فارسی به ارمنی از مترجمان پیشکسوت و معروف ارمنستان است که از آثار ترجمه شده وی میتوان قرآن کریم، مجموعه اشعار سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، قیصر امینپور، موسوی گرمارودی، احمد شاملو و داستان هایی از نادر ابراهیمی، صادق هدایت، هوشنگ گلشیری و... را نام برد./ایسنا
فراخوان بخش بینالملل چهلویکمین جشنواره تئاتر فجر
دبیرخانه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در اطلاعیهای فراخوان و شرایط شرکت گروههای نمایشی در بخش بینالملل را اعلام کرد. در راستای ارج نهادن به گروههای نمایشی که از ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۰ لغایت آبان ماه ۱۴۰۱ اجرای عمومی داشتهاند، شرایطی را فراهم کرده است که گروههای متقاضی شرکت در این بخش آثار خود را طبق گاهشمار به دبیرخانه ارسال کنند. چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار میشود./ایرنا
باید جایگاه خودش را حفظ کند
کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی از گروه تعزیهخوان اعزامی به جمهوری ارمنستان به سرپرستی ابوالفضل میرزا احمدی تقدیر کرد. او در این دیدار ضمن آرزوی تداوم درخشش گروههای هنری در بخش بینالملل گفت: عصاره ایرانی بودن در هنر تعزیه به صورت تمام و کمال به چشم میخورد و ادارهکل هنرهای نمایشی به دنبال تداوم اجرا و درخشش بیش از پیش این هنر والا و ایرانی در سطح بینالملل است. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اینمدت به اشکال مختلف از تعزیه حمایت کردهاند و به این هنر که عنصر کمکی برای انتقال مفاهیم دینی و مسائل تاریخ دینی است، توجه خاص دارند. مدیرکل هنرهای نمایشی با تشکر از گروه تعزیه توضیح داد: «ما به تازگی در حوزه تعزیه، اندیشکدهای در جنوب ایران راهاندازی کردهایم و در تلاش هستیم تا با راهاندازی مراکز مشابه، هنر تعزیه به عنوان سمبل هنر ایرانی جایگاه خودش را حفظ کند و با همت عزیزانی که عمر و جوانیشان را در این حوزه گذاشتهاند، بازار این هنر نهتنها در ایران که در سراسر جهان داغ باشد. یکی از ابزارهایی که میتواند ارتباط ما را با کشورهای دیگر حفظ کند، زبان هنر است. هنر منجر به ارتباط سالم و درست با دیگر کشورها است.» گروه تعزیه قمر بنیهاشم، دهه آخر ماه صفر براساس هماهنگیهای انجام شده توسط ادارهکل هنرهای نمایشی و بخش بینالملل این اداره با حضور در کشور جمهوری ارمنستان به اجرای تعزیه پرداخت./ایرنا
«روایت فتح» با ۵ فیلم در مسیر فجر
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از تلاش برای رساندن 5 فیلم به جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار را با تم ضدانگلیسی در دست تولید دارند. سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در جلسه هماندیشی با حضور سید محمدیاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و جلال غفاری دبیر جشنواره فیلم «مقاومت» و برخی از معاونین سازمان بسیج و مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح این جشنواره را مبنای سینمای گام دوم انقلاب اسلامی دانست. سردارسلیمانی رئیس سازمان بسیج با توجه به شعار ضدصهیونیستی هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت» خطاب به دستاندرکاران این جشنواره بیان کرد: اتفاق مهم در گام دوم همان نابودی اسرائیل است که شما بهصورت هوشمندانهای شعار این جشنواره قرار دادید. سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز با اشاره به برخی اقدامات و فعالیتهای این انجمن در سالجاری بیان کرد: ما در تلاش هستیم تا ۵ فیلم سینمایی را به جشنواره فیلم فجر برسانیم که یکی از مهمترین این آثار فیلم سینمایی «ارس» است؛ فیلمی که ۲ سال زمان برای تحقیق و نگارش اش صرف شده. سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار با تم ضد انگلیسی وهمچنین فیلمی با موضوع اجتماعی درباره یک بوکسور که شیفته شهید ابراهیم هادی شده است را نیز در دست تولید داریم، همچنین دو پروژه دیگر که یکی با تم کمدی و طنز و با موضوع خانواده و دیگری نیز با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز است را در برنامههایمان قراردادیم که ان شاءالله همگی این آثار به جشنواره برسند./مهر
اعطای نخستین جایزه ادبی سعدی در ارمنستان
به مترجم برتر آثار ایرانی
طی مراسمی در کتابخانه ملی ارمنستان و با حضور شخصیتهای برجسته فرهنگی و ادبی ارمنی نخستین جایزه ادبی سعدی به مترجم برتر آثار ایرانی به زبان ارمنی اعطا شد. در آغاز این مراسم سیدحسین طباطبایی رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان با تشکر از حضور نخبگان، اندیشمندان و شخصیتهای فرهنگی در این مراسم، ترجمه را یکی از عوامل مهم پیوند ملتهای مختلف با زبانهای گوناگون با یکدیگر دانست و نقش مترجم را در این فرایند ویژه و منحصر به فرد خواند.ادوارد حق وردیان شاعر، نقاش و مترجم ارمنی ایرانی با ترجمه بیش از ۲۰ اثر از فارسی به ارمنی از مترجمان پیشکسوت و معروف ارمنستان است که از آثار ترجمه شده وی میتوان قرآن کریم، مجموعه اشعار سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، قیصر امینپور، موسوی گرمارودی، احمد شاملو و داستان هایی از نادر ابراهیمی، صادق هدایت، هوشنگ گلشیری و... را نام برد./ایسنا
فراخوان بخش بینالملل چهلویکمین جشنواره تئاتر فجر
دبیرخانه چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در اطلاعیهای فراخوان و شرایط شرکت گروههای نمایشی در بخش بینالملل را اعلام کرد. در راستای ارج نهادن به گروههای نمایشی که از ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۰ لغایت آبان ماه ۱۴۰۱ اجرای عمومی داشتهاند، شرایطی را فراهم کرده است که گروههای متقاضی شرکت در این بخش آثار خود را طبق گاهشمار به دبیرخانه ارسال کنند. چهلویکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار میشود./ایرنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
«چراغ دوستگانی» ایران و تاجیکستان روشن شد
-
دنبال تغییر ریل مد و لباس در کشور هستیم
-
صبرِ طولانی دوستداران «آواتار» سرانجام به پایان رسید
-
اخبار
اخبارایران آنلاین