«ایران» از برنامههای افزایش تولید مسکن در تهران گزارش میدهد
کاهش صدور پروانه ساختمانی از 1000 روز به کمتر از 90 روز
در شهر تهران حدود 50 درصد ساکنان متقاضی مسکن هستند و کمبود یک میلیون واحد مسکونی در شهر وجود دارد، برای جبران این کمبود، 3 برنامه برای ساخت مسکن در تهران اجرا میشود
گروه اقتصادی/ ساخت مسکن در قالب نهضت ملی به خاطر تراکم جمعیت و کمبود زمین، در شهر تهران اجرا نمیشود اما با توجه به تعداد بالای متقاضی مصرفی مسکن، حدود یک میلیون واحد مسکونی برای پاسخ به تقاضای مسکن در شهر تهران نیاز است. قیمت مسکن در تهران بیشترین متوسط قیمت را در کشور دارد به همین دلیل کنترل قیمت و افزایش عرضه در این شهر، تأثیر مثبتی بر ثبات بازار مسکن در کل کشور خواهد داشت. بر اساس آخرین آمار از قیمت مسکن در شهر تهران، متوسط قیمت هر متر آپارتمان در مهرماه به 43.7 میلیون تومان و تورم اجارهبها در همین ماه به 40.9 درصد رسیده است. از این رو تأمین مسکن برای متقاضیان در این شهر بویژه برای کاهش تقاضای اجاره، در برنامهای جدا از نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است و تأمین مسکن در شهر تهران، برنامههایی مجزا از نهضت ملی مسکن خواهد بود. ساختوساز در شهر تهران به خاطر افزایش هزینه ساخت و قیمت مسکن، در سالهای گذشته بشدت کاهش یافته و صدور پروانه از 31 هزار واحد در سال 91 به 5 هزار واحد در سال 1400 رسیده است. کاهش ساخت و تولید مسکن در شهر تهران موجب افزایش قیمت شده و از سوی دیگر همین افزایش قیمت، بر کاهش تولید اثر داشته است، به این ترتیب تقاضای انبوهی برای دریافت مسکن در شهر تهران ایجاد شده که در سالهای اخیر پاسخی به این تقاضای انبوه داده نشده است.
مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفتوگو با «ایران» با اشاره به برنامههای قرارگاه جهادی شهرداری تهران برای ساخت مسکن گفت: سازمان نوسازی 3 راهبرد را برای ساخت و تأمین مسکن در شهر تهران به صورت همزمان به پیش میبرد.
هدایت، مهمترین راهبرد از برنامه سهگانه تأمین مسکن در شهر تهران را برطرف کردن موانع تولید مسکن عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین موانع تسهیل تولید مسکن، صدور مجوزها است که زمان طولانی میبرد. کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی و سایر مجوزها در شهر تهران در دستور کار قرار دارد و اکنون متوسط زمان صدور پروانه ساخت در شهر تهران از 36 ماه به کمتر از 3 ماه رسیده است و در صدور سایر مجوزها نیز همین روند کاهش زمان صدور اجرا میشود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، برنامه دوم ساخت و افزایش تولید مسکن در تهران را مشوق نوسازی در بافتهای فرسوده اعلام کرد و گفت: با عرضه مشوقها مانند واحدهای تشویقی یا تأمین پارکینگ، وضعیت تقاضا برای نوسازی واحدهای فرسوده وارد فاز جدیدی شده و تقاضا برای نوسازی در حال افزایش است.
به گفته هدایت، در کنار این دو برنامه، برنامه مهم دیگر شناسایی زمینهای مازاد در تهران است. اراضی رها شده که پهنای مناسبی برای ساخت مسکن در شهر تهران دارد در حال شناسایی است. این اراضی در اختیار شهرداری است و بیشتر آنها در مناطق پرتقاضای مسکن در جنوب شهر واقع است.
هدایت گفت: در مناطق 18، 19، 20، 21، 15 و برخی دیگر از مناطق تهران در زمینهای شهرداری ساخت 9 هزار واحد مسکونی شروع شده است و ساخت 11 هزار واحد دیگر نیز تا 2 ماه آینده شروع میشود.
وی ویژگی ساختوساز جدید در شهر تهران را ساخت مسکن با کیفیت متناسب با تقاضا در مناطق مختلف این شهر عنوان کرد و گفت: گروه هدف در این ساختوسازها 50 درصد ساکنانی هستند که دسترسی به مسکن ندارند، اجارهنشین هستند و توانایی خرید مسکن با تکیه بر توان مالی و درآمدهای خود را ندارند و ما برای این متقاضیان مسکن متناسب با شرایط مالی خرید و اجاره آنها میسازیم و حمایتهای دیگری نیز برای دسترسی این 50 درصد جمعیت شهر تهران به مسکن مناسب را فراهم میکنیم.
هدایت گفت: برنامه جدید ساخت مسکن در تهران، با شیوههایی جدا و متفاوت از نهضت ملی مسکن اجرا میشود که مهمترین هدف آن عرضه مسکن در شهر تهران متناسب با استطاعت مالی متقاضیان است.
هدایت گفت: تأمین مسکن با توجه به مهاجرپذیر بودن استان تهران نیاز به برنامههایی جدا از برنامههای سراسری مسکن دارد. در استان تهران و شهرهای اطراف تهران مهاجرتپذیری بالایی داریم اما با توجه به هزینههای بالای زندگی در شهر تهران، مهاجرت به این شهر کمتر از شهرهای دیگر استان است و سال گذشته فقط 34 هزار نفر مهاجر به شهر تهران آمدهاند.
هدایت با اشاره به برنامههای نوسازی در شهر تهران افزود: ۱۵ فقره تفاهمنامه برای ساخت و نوسازی مسکن با ارگانهای مختلف امضا شده که حدود ۲۲۲ هزار واحد را شامل میشود، همچنین در تفاهمنامهای جدید، ۱۵۰ هزار واحد مسکن را برای نهادهای نظامی و نهادهای دیگر میسازیم. در این تفاهمنامه سهم ارتش ۱۵ هزار واحد، سپاه ۲۰ هزار واحد، نیروی انتظامی ۵۰۰۰ واحد، شستا ۵۰۰۰ واحد و برنا تهاتر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی است.
هدایت ادامه داد: از سال ۸۴ تا این دوره مدیریت شهری، مجموعه سازمان نوسازی ۵۰۰۰ واحد مسکن را عملیاتی کرده بود، اما در این دوره تاکنون ۹۰۰۰ واحد عملیاتی شده و تا دو ماه آینده ۲۰ هزار واحد عملیاتی در سازمان خواهیم داشت. در بحث معادلسازی از پروانههای در دست اقدام، نسبت به دوره گذشته حدود ۵۴ درصد افزایش داشتیم و اگر قرارگاه جهادی مسکن نبود، ۱۱ درصد افت صدور پروانه را شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند تولید مسکن در شهر تهران منجر به افزایش جمعیت میشود، توضیح داد: یک کار پژوهشی در سازمان انجام دادیم که مشخص شد از سال ۸۵ تا ۹۵ یک میلیون و ۳۳۰ هزار پروانه در تهران صادر شده و افزایش جمعیت ۸۳۲ هزار نفر بوده در حالی که بر اساس نظر این افراد، باید بیش از ۴ میلیون نفر افزایش جمعیت را شاهد باشیم.
به گفته هدایت، جمعیت ۵۱ درصدی مستأجر در تهران، هدف قرارگاه جهادی هستند تا مسکن باکیفیت و بر مبنای محله ایجاد کنیم و هفتههای آینده با وزارتخانههای رفاه، ورزش و علوم تفاهمنامههایی را امضا خواهیم کرد.
بر اساس این گزارش، برنامه تشکیل قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران برای به راه انداختن نهضت ساختوساز، با هدف تأمین کمبودهای موجود در تهران اجرا میشود. این برنامه شامل بخشهای مهمی است؛ مجموعه اقدامات و برنامهریزیهای فوری در حوزه ساختوساز مسکن، ارائه مشوقهایی برای تمامی اقشار جامعه و تسهیلاتی برای ورود انبوهسازان و سرمایهگذاران این حوزه بهعنوان محرک اقتصاد کشور، از جمله برنامههایی است که قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران، تأمین زیرساختهای آن را آغاز کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
برقراری خط دریایی برای انتقال کالا میان ایران و ونزوئلا
گروه اقتصادی/ معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به امکان برقراری منظم خط دریایی برای انتقال کالا بین ایران و ونزوئلا و سایر کشورها گفت: با توجه به فعالیتهای ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم در کریدور شمال - جنوب، میتوان به تفاهمات مهمی با ونزوئلا در زمینه حملونقل دریایی، انتقال بار و حملونقل هوایی دست یافت.
شهریار افندیزاده، درباره دستاوردهای نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران که با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت حملونقل ونزوئلا از بیستودوم تا بیستوچهارم آبانماه برگزار شد، با اشاره به تأثیر مثبت انتقال تجربیات، تکنولوژی و دانش فنی میان ایران و ونزوئلا تأکید کرد: با توجه به فعالیتهای ایران در دیپلماسی خارجی و نقش مهم در کریدور شمال - جنوب در زمینه حملونقل دریایی و انتقال بار و حملونقل هوایی میتوان با طرف ونزوئلایی به تفاهمات مهمی دست یافت.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در زمینه حملونقل دریایی بین دو کشور بحث انتقال بار و تجاریسازی محصولات، حائزاهمیت است و باید این نکته مدنظر قرار گیرد که در هر دو طرف ایران و ونزوئلا برنامهریزی برای تبادل بار و کالا وجود داشته باشد.
افندیزاده با اشاره به اینکه ایران میتواند هاب منطقهای برای کالاهای ونزوئلایی باشد، افزود: ونزوئلا نیز میتواند این نقش را برای کالاهای ایرانی ایفا کند و این موضوع در این اجلاس مورد توجه وزیر حملونقل کشور ونزوئلا قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: لازمه راهاندازی خط دریایی، پایداری تبادل اقتصادی است و باید به دنبال راهحلهایی برای توجیه خط دریانوردی بود.
به گفته افندیزاده، میتوان به صورت منظم خط دریایی برای انتقال کالای بین دو کشور و کشورهای دیگر برقرار کرد و همچنین میتوان در تمام زمینههای دریانوردی و حتی ساخت و تعمیر کشتیهای دو کشور همکاری کرد.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در بخش تبادل بار و کالا باید تناوب کافی برای تبادل وجود داشته باشد چرا که سیستم حملونقل وابسته به تبادل بار بین دو کشور است.
وی با بیان اینکه این موضوع، خروجی کمیتههای وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی است، افزود: اراده دو کشور باید به این سو متمرکز باشد و لازمه آن این است که واردات و صادرات بین دو کشور توازن داشته و کشتیها در رفت و برگشت بار داشته باشند.
افندیزاده خاطرنشان کرد: تبدیل منطقه به یک هاب حملونقلی، مزایای اقتصادی زیادی برای هر دو کشور به بار خواهد آورد.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ایران تلاش دارد نقش هاب کالا و ترانزیت را در منطقه ایفا کند و در زمینه هوایی نیز بر افزایش تعداد پروازها بین دو کشور تأکید دارد که مستلزم افزایش مسافر چه به صورت تجاری و بازرگانی و چه به صورت گردشگری است.
افندیزاده خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم، دیپلماسی اقتصادی خارجی خود را در تقویت همکاری در زمینههای مختلف اقتصادی و توسعه زیرساختهای حملونقلی و ترانزیت بین ایران و سایر کشورها هدفگذاری کرده است و آمادگی کامل را جهت همکاری با کشورها و فعالان اقتصادی آنها در همه زمینههای حملونقلی و ترانزیت دارد. فعالان اقتصادی میتوانند از شرایط ایجاد شده در جهت افزایش تبادلات تجاری بین کشورها استفاده بهینه را داشته باشند.
وی افزود: در همین راستا مقرر شد در دو بخش هوایی و دریایی نقشه راه جزئیات تفاهمنامه توسط کارگروههای تخصصی کمیسیون مشترک در کمیته حملونقل وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شود.
رئیس کمیسیون همکاریهای اقتصادی ایران و ونزوئلا گفت: ایران و ونزوئلا دو کشور مستقل و دارای مواضع نزدیک و مشترک در موضوعات منطقهای و بینالمللی هستند.
امضای سند همکاریهای اقتصادی ایران و ونزوئلا
در نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ونزوئلا همچنین در حوزههای صنعت، معدن، انرژی، پتروشیمی، تجارت، کشاورزی، علوم و فناوری سند همکاریهای اقتصادی امضا شد.
در این خصوص، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و رئیس کمیسیون همکاریهای اقتصادی ایران و ونزوئلا گفت: بسیار خوشحالیم که نهمین اجلاس کمیسیون مشترک عالی همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا با تلاش و زحمات شبانهروزی همکاران ایرانی و ونزوئلایی ظرف سه روز گذشته، با موفقیت برگزار گردید.
وی افزود: اعتقاد راسخ داریم که برگزاری موفقیتآمیز این کمیسیون، آغاز و نقطه عطفی در روابط و مناسبات کلان و راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا تحت راهبری عالیجنابان آقای سید ابراهیم رئیسی و نیکلاس مادورو رؤسای محترم جمهور دو کشور خواهد بود.
آشتیانی با بیان اینکه ایران و ونزوئلا دو کشور مستقل و دارای مواضع نزدیک و مشترک در موضوعات منطقهای و بینالمللی هستند، ابراز امیدوار ی کرد در طول برگزاری این نوبت از کمیسیون، علاوه بر پیشبرد متوازن همکاریهای دوجانبه، به توافقات و تفاهمات جدید و قابل اتکایی در حوزههای اقتصادی، علمی، فناورانه، صنعتی، کشاورزی، انرژی، فرهنگی و سایر ابعاد همکاری دست یابند.
وی خاطرنشان کرد: معتقدیم نتایج و توافقات این کمیسیون و اجرای آن- که حاصل جلسات تخصصی متعدد میان طرفین بوده است- فصل جدیدی را در همکاریهای کلان اقتصادی دو کشور فراهم کرده و فرصت جدید برای گسترش این همکاریها در بخشهای دولتی و خصوصی به وجود خواهد آورد.
رئیس کمیسیون همکاریهای اقتصادی ایران و ونزوئلا گفت: بنده و جناب آقای رامون بلاسکز، به عنوان مسئولین کمیسیون مشترک عالی همکاریهای دو کشور، تمام تلاش و اهتمام خود را همچون گذشته و با قوت بیشتر به کار خواهیم بست تا مبادلات و تعاملات تجاری طرفین روند رو به رشد خود را با سرعت بیشتری طی کند.
آشتیانی خاطرنشان ساخت: مأموریت اصلی این کمیسیون، کمک به تجار، بازرگانان، صنعتگران و سرمایهگذاران دو کشور جهت افزایش و ارتقای سطح مبادلات اقتصادی، تجاری و بازرگانی است.
رامون بلاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا نیز در این اجلاس گفت: اعلام آمادگی میکنیم که بالغ بر 500 هزار هکتار زمین را در اختیار جمهوری اسلامی ایران برای کشاورزی و دامداری قرار دهیم.
وی افزود: همچنین مایلیم تا مسیر دریایی مشترک بین دو کشور هر چه زودتر راهاندازی شود. همچنین در کنار توافقات متعدد اقتصادی، توافقاتی نیز در زمینه دارو و بهداشت با ایران داشتیم.
کمیسیون مشترک دو کشور بعد از هشت سال برگزار شد و با توجه به اهمیت روابط در کشور و با حضور رامون، اقدامات کمیسیون سرعت بیشتری به خود گرفت. همچنین روابط دو کشور مورد تأکید طرفین است و در این سه روز جلسات فشرده کاری برگزار شد و امروز بهرغم تحریمهای مختلف، بین دو کشور در زمینههای صادرات بیش از صد هزار خودرو از ایران به ونزوئلا در مدت پنج سال و در حوزه صادرات محصولات دانشبنیان همانند دستگاههای همودیالیز و انتقال فناوری نیز توافقاتی صورت گرفت.
زیرساختهای جذب کانتینر یخچالی
در بندر چابهار فراهم شد
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از تخلیه و بارگیری 2میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در بندر شهید بهشتی طی 8ماه سالجاری و آماده شدن زیرساختهای جذب کانتینر یخچالی در بندر چابهار خبر داد.
قاسم عسکرینسب، اقدامات انجام شده طی 8ماهه اخیر در بنادر این استان را تشریح کرد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۲۱ آبان ماه، در بندر شهید بهشتی استان سیستان و بلوچستان بالغ بر 2میلیون و ۶۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 6درصدی را نشان میدهد.
وی افزود: در این راستا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری غیرنفتی و مابقی در حوزه نفتی انجام شده است.
عسکرینسب با بیان اینکه در حوزه کانتینر نیز گامهای خوبی برداشته شده است، عنوان کرد: سیاست سازمان بنادر و دریانوردی بر این است بندر شهید بهشتی را به تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینر تجهیز کند که بخشی از آن آماده بهرهبرداری است.
وی با تأکید بر اینکه زیرساختهای جذب کانتینر یخچالی نیز آماده است، خاطرنشان کرد: تاکنون با تجهیزات فعلی بالغ بر 3هزار TEU(واحد شمارش کانتینر) در بندر چابهار بارگیری انجام شده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حوزه کالای اساسی نیز بندر چابهار در حال خدماترسانی در حوزه جنوب و جنوب شرق کشور است و حدود ۹۹۷ هزار تن در این مدت تخلیه کالای اساسی نیز از بندر شهید بهشتی چابهار را به ثبت رساندیم.
شناسایی 8 هزار هکتار اراضی مازاد دستگاههای دولتی برای طرح نهضت ملی
معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: با کمک مسئولین کاداکس استانها، علاوه بر شناسایی ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار زمین اولیه از اراضی مازاد دستگاههای دولتی، ۲ هزار هکتار زمین دیگر هم شناسایی شد و به این ترتیب مجموع اراضی مازاد شناسایی شده به ۸ هزار و ۱۰۰ هکتار رسید.
تقی رضایی با اشاره به شناسایی و انتقال اراضی مازاد دستگاههای دولتی به سازمان ملی زمین و مسکن و استفاده از آنها برای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: طبق ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای دولتی موظفند اسناد اراضی مازاد خود را به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل کنند تا برای تأمین مسکن جامعه هدف مورد استفاده قرار گیرد.
معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در مرحله اول، شناسایی اراضی مازاد در استانها آغاز شد و بالغ بر ۶ هزار هکتار زمین دولتی مازاد با وجود سختیها مورد شناسایی قرار گرفت. رضایی ادامه داد: در مرحله بعدی قرار بود اسناد به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل شود که هم با مقاومتهایی از سوی دستگاهها روبهرو شدیم و هم ادارات ثبت اسناد و املاک کشور به اندازه کافی در این موضوع توجیه نبودند، به همین منظور جلسهای با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن به همراه سایر مدیران ادارات کل راه و شهرسازی برگزار شد.
وی افزود: طی این جلسه دستورات اکیدی بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش مسکن صادر شد که مطابق آن ادارات ثبت و ادارات دولتی را ملزم میکند بهرغم وجود اختلاف نظرات بین دستگاهها، به انتقال اسناد اراضی مازاد دولتی شناسایی شده به سازمان ملی زمین و مسکن اقدام کنند.
معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن خاطر نشان کرد: همین موضوع موجب شد از حدود ۴ هزار و ۱۳۴ هکتار اراضی شناسایی شده اولیه، تا امروز سند بالغ بر ۳۰ هزار و ۱۰۰ هکتار زمین منتقل شود.
رضایی با اشاره به دستور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مسئولین کاداکس استانها برای کمک به شناسایی زمینها گفت: با این همکاری، ۲هزار هکتار زمین دیگر هم شناسایی شد و مجموع اراضی شناسایی شده به ۸ هزار و ۱۰۰ هکتار رسید.
وی افزود: از این میزان حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی دارای مشکلاتی بودند که مانع انتقال سند میشد و به همین دلیل از دور خارج شدند.
کاهش سهساعته مدت زمان سیر قطار کرمانشاه - تهران
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: با تکمیل مراحل آمادهسازی مسیر ریلی کرمانشاه به تهران، مدت زمان سیر قطار در این مسیر تا پیش از پایان امسال به بیش از سه ساعت کاهش پیدا خواهد کرد.
«مهرداد آهکی» افزود: با تکمیل مراحل آمادهسازی مسیر ریلی کرمانشاه - تهران که هماکنون با تکمیل «بالاست» و تقویت جوش ریلهای مسیر توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حال انجام است، سرعت قطار به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه سرعت کنونی قطار در این مسیر ۶۰ کیلومتر است، اظهار کرد: با تکمیل طرح آمادهسازی مسیر ریلی کرمانشاه-تهران زمان طی این مسیر به ۶ تا 7 ساعت کاهش پیدا خواهد کرد.
تشکیل کارگروه ویژه برای کارشناسی طرح قطار سریعالسیر تهران - مشهد
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی بر اهمیت اجرایی شدن مصوبات سفر رئیسجمهور به خراسان رضوی بویژه تسریع در تکمیل و بهرهبرداری از آزادراه مشهد – چناران تأکید کرد.
امیرمحمود غفاری در خصوص دو پروژه مهم «آزادراه مشهد– چناران» و مطالعه طرح احداث «خط ریلی سریعالسیر تهران – مشهد» بر اهمیت اجرایی شدن مصوبات سفر ریاستجمهوری و بر ضرورت ایجاد سازکار لازم به منظور تسهیل سفر زائرین مشهد مقدس و همچنین تردد مسافرین شهرستانهای اطراف این شهر تأکید کرد.
در راستای تسریع در اجرای مصوبات سفر رئیسجمهور به استان خراسان رضوی، جلسه پایش مصوبات سفر وی با تأکید بر تسریع در تکمیل و بهرهبرداری از آزادراه مشهد– چناران و همچنین مطالعه طرح احداث خط ریلی سریعالسیر تهران– مشهد مرتبط با بندهای ۶ و ۱۳مصوبات ابلاغی معاون اول رئیسجمهور با حضور نمایندگان آستان قدس رضوی و همچنین سازمانها و شرکتهای تابعه برگزار شد.