«ایران» از عملکرد شرکتهای بورسی در نیمه نخست سال گزارش میدهد
کاهش 6 درصدی سود خالص صنعت لیزینگ
در نیمه نخست سال، هزینههای تأمین مالی عملیات لیزینگ 35 درصد و درآمدهای حاصل از عملیات لیزینگ 15 درصد افزایش یافته است
سعید رشیدی نوبندگانی
خبرنگار
با انتشار صورتهای مالی شرکتهای بورسی فعال در صنعت لیزینگ مشخص شد، این شرکتها نتوانستهاند سودسازی خود را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بهبود بخشند.
بررسیهای روزنامه ایران نشان میدهد، با وجود اینکه برخی از شرکتهای لیزینگی توانستهاند عملکرد قابل قبولی را در سودسازی از خود به جای گذارند، اما در مجموع سود خالص عملیات درحال تداوم این صنعت بورسی در نیمه نخست سالجاری حدود 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.
همچنین آمارهای منتشر شده در صورتهای مالی این شرکتها نشان میدهد، در مقابل رشد 15 درصدی درآمدهای حاصل از عملیات لیزینگ این شرکتها، هزینههای تأمین مالی این شرکتها بیش از 35 درصد رشد داشته که این موضوع در کنار افزایش هزینههای عمومی واداری و حقوق و دستمزد، بیشترین تأثیر را در کاهش سودسازی این صنعت داشته است.
با وجود این، شرکتهایی که از طریق شرکتهای بالادستی یا بواسطه برنامهریزی مناسب، توانستهاند به منابع مالی ارزان قیمت دسترسی داشته باشند، در ادامه توانستهاند عملکرد مناسبتری را از خود به جای گذارند.
صنعت لیزینگ با 16 نماد و ارزش بازاری 8 هزار و 421 میلیارد تومان، درحدود 0.1 درصد از کل ارزش بازار سهام را نمایندگی میکند. این صنعت هرچند در جریان ریزش سهام سال 1399، با بیشترین کاهش ارزش سهام در بین صنایع بورسی روبهرو شد، اما در حال حاضر با نسبت قیمت به درآمد 8.5، معاملات سهام آن متعادل شده است و ارزش سهام شرکتهای فعال در این صنعت طی یک سال گذشته به طور میانگین 14 درصد رشد را تجربه کرده است.
بررسی معاملات سهام این صنعت نشان میدهد، هرچند طی یک سال گذشته حدود 400 میلیون برگ سهم از حقیقیها به مالکیت حقوقیها درآمده است، اما از ابتدای آبان ماه، حقیقیها در نقش خریدار سهام درآمدهاند و بیش از یکصد میلیون برگ سهم را از حقوقیها خریداری کردهاند.
تخلف بانکها، برتوسعه صنعت لیزینگ در کشور تأثیرگذار است
درحال حاضر 39 شرکت لیزینگ (بورسی و غیر بورسی) در اقتصاد ایران فعالیت میکنند. 49 درصد فعالیتهای لیزینگی متعلق به لیزینگهای بانکی، 19 درصد متعلق به لیزینگهای وابسته به خودروسازان و ارگانهای دولتی و 33 درصد متعلق به لیزینگهای مستقل است.
لیزینگ یا «اجاره اعتباری» از نظر اجرایی عبارت است از یک رشته فعالیت اعتباری کاملاً تخصصی مبتنی بر روش اجاره که درآن نوعی قرارداد با توافق میان دو طرف یا بیشتر، به منظور بهرهبرداری از عین یا منفعت کالای سرمایهای یا مصرفی بادوام، منعقد میشود.
در این روش، کالاها توسط شرکت لیزینگ خریداری و به شرکت متقاضی تحت شرایط توافقی اجاره داده میشود و این کالا در نهایت به تملیک فرد متقاضی در خواهد آمد.
البته متقاضی میتواند کالا را پس از مدت زمان اجاره به مالکیت خود درآورد یا آن را به شرکت لیزینگ بازگرداند. کارشناسان صرفهجویی در منابع مالی، مقابله با تورم و امکان جایگزینی دارایی را از جمله مزایای ترویج صنعت لیزینگ در اقتصاد میدانند.
فعالیتهای این صنعت در چهار زمینه خرد، کوچک، متوسط و بزرگ طبقهبندی میشود و جامعه هدف این صنعت، خانوارها، بنگاههای اقتصادی و سازمانهای دولتی هستند.
در ایران، بازار لیزینگ در بخش کوچک و متوسط و در بخش خانوار و بنگاههای اقتصادی فعال است و بخش خودرو بیشترین سهم را در فعالیتهای سالهای گذشته صنعت لیزینگ داشته است.
اصلیترین شرکتهای لیزینگ در ایران شرکتهای وابسته به بانکها و تولیدکنندگان صنعتیاند و شرکتهای مستقل، بهدلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، نتوانستهاند فعالیتهای خود را در این صنعت گسترش دهند.
شرکتهای لیزینگی بهدلیل افزایش مداوم نرخ ارز و همچنین افزایش سطح عمومی قیمتها، همواره با مشکل تأمین سرمایه دست به گریبان بودهاند و این امر منجر شده تا طی سالهای گذشته حوزه عملیاتی شرکتهای مستقل کوچک و کوچکتر شود.
همچنین از آنجایی که شرکتهای لیزینگی در ایران تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی اقدام به فعالیت میکنند و بانک مرکزی نرخ مصوب ارائه تسهیلات شرکتهای لیزینگی را حداکثر سه درصد بالاتر از نرخ تسهیلات بانکی تعیین میکند، سودسازی شرکتهای لیزینگی همواره تحت تأثیر عملیات بانکی قرار میگیرد.
به گفته کارشناسان این صنعت، طی سالهای قبل بانکها در عمل نرخ تسهیلات قابل جذب را بیش از نرخ مصوب بانک مرکزی برای شرکتهای لیزینگ قرار دادهاند و این موضوع کاهش سودآوری شرکتهای لیزینگ و فاصله گرفتن این شرکتها از فعالیتهای اصلی خود را نتیجه داده است.
به گفته مدیران فعال در صنعت لیزینگ، شرکتهای لیزینگ برای ارائه تسهیلات به مشتریان میبایست نسبت به تأمین مالی از منابع مختلف اقدام نمایند. یکی از راههای شرکتهای لیزینگ، جذب سرمایههای خرد از سرمایهگذاران است که بر اساس مجوز بانک مرکزی، شرکتها میتوانند حداکثر 3 درصد بیشتر از بانکها تسهیلات پرداخت کنند. با وجود این، بانکها در عمل برخی بالاتر از نرخ مصوب بانک مرکزی را برای جذب سپردهها میپردازند که این موضوع باعث شده، شرکتها نتوانند در زمینه جذب سرمایههای خرد موفق باشند. همچنین راه دیگر تأمین مالی شرکتهای لیزینگی از طریق دریافت وام بانکی است که در این خصوص نیز نرخ واقعی پرداخت تسهیلات درسالجاری با افزایش روبهرو شده و این موضوع هزینههای تأمین مالی شرکتهای لیزینگ را افزایش داده است.
هرچند که این موضوع، شرکتهای لیزینگی مستقل را با چالشهای زیادی رو به رو کرده است، اما شرکتهای وابسته توانستهاند از طریق اخذ کالا بهصورت اعتباری یا دریافت تسهیلات ارزانقیمت از شرکتهای تولیدی، توان مالی خود را بالا ببرند و فعالیتهای خود را گسترش دهند که به گفته کارشناسان امر این موضوع نه بواسطه عملیات واقعی لیزینگ، بلکه از طریق برخورداری از رانت این شرکتها صورت پذیرفته است.
طی سالهای گذشته، بسیاری از شرکتهای لیزینگی بواسطه شرایط موجود در کشور، از قراردادهای اجاره به شرط تملیک فاصله گرفتهاند و به قراردادهای فروش اقساطی روی آوردهاند. این موضوع هرچند در ظاهر اشکالی را متوجه این شرکتها نمیکند، اما در عمل شرکتهای لیزینگ را از تأمین کننده مالی برای بخشهای مختلف اقتصاد به فروشندگان کالاها تبدیل کرده است.
۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا به بورس کالا میآید
کالاخبر- ایرانخودرو شنبه هفته آینده (۱۹ آذر) با عرضه ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا دستی و اتوماتیک به بورس کالا میآید.
گروه صنعتی ایران خودرو در عرضه بعدی خود در بورس کالا دست پر حاضر میشود و این بار ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا دستی و اتوماتیک را در تالار خودرو عرضه میکند. از این تعداد ۱۶۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و ۵۰۰ دستگاه تارا است. براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، ۱۹ آذر ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشهای با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان، ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک با قیمت ۳۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی با قیمت ۲۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۲۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک با قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان و ۲۵۰ دستگاه تارا دستی با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی ایران خودرو عرضه خواهد شد. درصد پیشپرداخت سفارش خرید تمامی خودروها ۵۰ درصد و تاریخ تحویل آنها ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ خواهد بود. در مشخصات تمامی خودروها همچنین ذکر شده است: هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفاً برای یک خودرو خواهد بود و خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند. از سوی دیگر اشخاصی که در عرضههای قبلی موفق به خرید خودرو شدند امکان ثبت سفارش ندارند و خریداران برای ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به آدرس esale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینههای متعلقات قانونی) اطلاعرسانی میشود علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگیهای مجاز، بیمهگر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینههای جانبی اقدام کنند. هزینههای جانبی شامل بیمه و شمارهگذاری و هزینه ثابت در مجموع به مبلغ ۴۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال به علاوه ۱۲ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ دستی و ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک است که براساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود.
بدیهی است، در صورت عدم واریز هزینههای فوق حداکثر تا ۵ روز تقویمی پس از ارسال پیامک تکمیل وجه متعلقات قانونی به نسبت زمان تأخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی، زمان تحویل خودرو تغییر خواهد کرد.
فرصت دوباره به جاماندگان دریافت سود سهام عدالت
ایرنا- روابط عمومی شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر روبهرو هستند که این افراد میتوانند با ثبت نام و احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) یا درج شماره شبای معتبر خود در سایت sahamedalat.ir در فرایند دریافت سود سهام خود قرار گیرند. بر اساس این اطلاعیه، شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهمترین دلایلی است که تا کنون سود به حساب این گروه از سهامداران سهام عدالت واریز نشده است.
«ایران» از روند معاملات سهام گزارش میدهد
تداوم رشد شاخص هموزن و کاهش شاخص کل
دیروز، بیش از 53 درصد نمادهای فعال در بازار با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند
گروه اقتصادی / روز سهشنبه، هرچند تعداد نمادهای سبزپوش دربورس نسبت به روز معاملاتی قبل با افزایش روبهرو شد، اما شاخص کل بورس در حدود 4 هزار و 200 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به محدوده یک میلیون و 409 هزار واحد وارد شد.
کاهش ارتفاع شاخص کل درحالی بود که شاخص کل (هم وزن) روند صعودی خود را ادامه داد و با رشد یک هزار و 616 واحدی، تا ارتفاع 416 هزار واحد قد کشید.
در فرابورس نیز بهرغم اینکه تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر بود، شاخص آیفکس 30 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و در ارتفاع 18 هزار و 610 واحد به کار خود پایان داد.
آمار معاملات دیروز نشان میدهد، با وجود سبزپوشی گروههای خودرویی، کاشی و سرامیک برخی از نمادهای شاخصساز مانند «فارس»، «حکشتی»، کاهش قیمت در برخی از نمادهای معدنی، سرمایهگذاری، فلزاتی و بانکی، منجر به کاهش ارتفاع شاخص کل شده است.
در فرابورس نیز نمادهای فعال در گروه محصولات شیمیایی، بانک و سرمایهگذاری بیشترین تأثیر را بر کاهش شاخص داشتهاند.
دیروز از بین 693 نمادی که در کل بازار مورد معامله قرارگرفت، 369 نماد (معادل 53 درصد) با افزایش قیمت و 324 نماد (معادل 47 درصد) با کاهش قیمت روبهرو شدند و در مقابل 96 نمادی که معاملات آنها در صف خرید به پایان رسید، تنها 21 نماد در صف فروش قرار داشتند.
در پایان معاملات روز سهشنبه، ارزش سفارشات خرید روی تابلو 550 میلیارد تومان بود و ارزش سفارشات فروش ثبت شده روی تابلو به 340 میلیارد تومان رسید.
تداوم خروج پول حقیقی از بازار
روز سهشنبه، خروج پول حقیقی از هر دو بازار سهام و صندوقهای سرمایهگذاری با درآمد ثابت ادامه یافت. بهطوری که حقیقیها در پایان معاملات، 130 میلیارد تومان از سهام و 165 میلیارد تومان از صندوقهای سرمایهگذاری با درآمد ثابت خارج کرده بودند.
گروههای محصولات غذایی با 19 میلیارد، هتل و رستوران با 12 میلیارد و کانیهای غیرفلزی با 10 میلیارد، بیشترین ورود و گروههای فرآوردههای نفتی با 2,6 میلیارد، محصولات شیمیایی با 25 میلیارد و فلزات اساسی با 21 میلیارد تومان بیشترین خروج پول را برای بازار سهشنبه به ثبت رساندند.
دیروز، ارزش معاملات خرد نیز در مجموع تغییر چندانی نداشت و در سطح 3 هزار و 500 میلیارد تومان باقی ماند.
در پایان معاملات دیروز، بیش از ۶ میلیارد و ۳۹۵ میلیون سهم، حقتقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۵ هزار و ۱۲۳ میلیارد ریال در بورس و بیش از 3میلیارد و ۱۸۷ میلیون برگه سهم و اوراق مالی در فرابورس دادوستد شد.