واکنش رسمی سازمان سینمایی در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت به حوادث اخیر
آنهایی که علیه نظام بیانیه میدهند جیبشان پر است
فرهنگی/ شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت» پس از 5 روز تکاپو برای ایجاد پاتوقی جهت گفتوگوی فعالان این عرصه، تبادلنظر، نمایش فیلمها و رقابت فیلمسازان، به ایستگاه پایانی رسید. مراسم اختتامیه این دوره که شامگاه جمعه ۲۵ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد، فرصتی برای اولین واکنش رسمی سازمان سینمایی به حاشیههای اخیر سینما بود. محمد خزاعی در سخنانی صریح به موضعگیری برخی سینماگران در حوادث اخیر پاسخ داد و تأکید کرد سینماگران نباید تبدیل به تریبون سیاسی شوند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال بر عدم ایجاد محدودیت برای کار هنرمندانه تأکید کرد و دبیر جشنواره سینما حقیقت از قصه تمامنشدنی حقیقت گفت.
نمیشود هر کسی مبانی اصلی نظام را زیرسؤال ببرد و ما چیزی نگوییم
معرفی برگزیدگان تندیسهای فیروزهای، متن اصلی برگزاری اختتامیه جشنواره سینما حقیقت است اما آنچه اخبار اختتامیه شانزدهم را در صدر اخبار قرار داد، واکنش رسمی سازمان سینمایی به حواشی اخیر سینما بود. محمد خزاعی در این مراسم به صورت رسمی به بیانیه توهینآمیز یکی از بازیگران سینما پاسخ داد و بار دیگر به شایعه ساخت فیلمها با دو برداشت بیحجاب و باحجاب واکنش نشان داد.
«به من گفتند سکوت کنید اما دیدم نمیشود.» رئیس سازمان سینمایی با این مقدمه، انتقاد از بیانیه توهینآمیز حمید فرخنژاد را آغاز کرد: «بیانیه یکی از بازیگران، خط قرمزها را درنوردید. نمیشود هر کسی مبانی اصلی نظام را زیر سؤال ببرد و ما چیزی نگوییم. شما حق ندارید به رهبر و مرشد ما توهین کنید. عرصه فرهنگ نباید اینقدر بیحساب و کتاب شود. اینجا هنوز جمهوری اسلامی است. برخی در توهم هستند. تا کی باید تحتتأثیر رسانههای شیشهای باشیم؟ تا کی پیادهنظام اینترنشنال و منوتو باشیم؟ یک لحظه به خودمان بیاییم. این کشور دودستی تقدیم کسی نمیشود. این کشور روزبهروز بالنده میشود.»او با تشکر از هیأتمدیره جدید خانه سینما، درباره پیامد رفتارهای غلط برخی سینماگران بر معیشت دیگر سینماگران هشدار داد که مشکلات معیشت و اقتصادی عده بسیاری از سینماگران نباید دستاویز بازیهای سیاسی شود: «آنهایی که بیانیه میدهند، جیبشان پر است. شما دارید معیشت همه را زیر سؤال میبرید. مطالبات درست است، اما چشممان را باز کنیم. شما باعث شدید خیلی از سینماگران بیکار باشند. سال بعد سال بیکاری سینما خواهد بود.»
رئیس سازمان سینمایی همچنین بار دیگر به شایعه فیلمبرداری هر پلان با دو پوشش متفاوت بازیگران زن در آثار سینمایی و سریالهای شبکه نمایش خانگی تأکید کرد: «تا روزی که من رئیس سازمان سینمایی باشم، قطعاً فیلمی بدون حجاب روی پرده نخواهد رفت. ما نیامدهایم که به دهه ۴۰ و ۵۰ برگردیم، اینجا سینمای جمهوری اسلامی ایران است و برای این جمهوری خونها ریخته شده است.»
محمد خزاعی پیش از این صحبتها با اشاره به برخی جریانهای سیاسی اخیر گفت: «هنرمندانی هستند که تحتتأثیر فضای موجود ابراز همدردی میکنند. هنرمندانی هم هستند که میگویند ما تحت فشار افکار عمومی هستیم و باید صحبت کنیم. تعداد اندکی نیز در دسته سوم هستند که رسماً به مبارزه با نظام بهپا خاستهاند و ما با این دسته سر و کار داریم. نمیشود در خیابان سینما یکطرفه رفت. نمیشود با اظهارنظرهای تند اصل نظام را زیر سؤال برد و دستگاه قضایی چیزی نگوید. بعد هم که احضار میشوند، همه پشت آنها را میگیرند.»
هیچ محدودیتی برای کار هنرمندانه حتی با سلیقه متفاوت قائل نیستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. محمدمهدی اسماعیلی در صحبتهایش از حمایت ویژه دولت از مستندسازان گفت و تأکید کرد قائل به هیچ محدودیتی برای کار هنرمندانه نیست: «مستند بهترین جا برای بیان دیدگاههای حوزه فرهنگ و هنر است. ما هیچ محدودیتی برای کار هنرمندانه حتی با یک سلیقه متفاوت قائل نیستیم. همه آزادند با حفظ قوانین جمهوری اسلامی در این حوزه فعالیت کنند و ما هم موظفیم از این جریان حمایت کنیم.»
او در بخش دیگری از صحبتهایش از عزم راسخ دولت برای محرومیتزدایی و گسترش فعالیتهای فرهنگی و تمرکززدایی از تهران گفت: «این فعالیتها در راستای تمرکززدایی بوده و اینکه از تهران خارج شویم و به دیگر نقاط مختلف کشور برویم. باید نیروهای مولد در این بخشها تربیت شده و ما این کار را آغاز کردهایم. برای مثال در شهرستانهای محروم قرارگاههای محرومیتزدایی از حوزه فرهنگ و هنر دایر کردهایم. علاوه بر این، چندین هزار نفر پروانه فرهنگی دریافت کردهاند و به اشتغال فرهنگی مشغول شدند. زیرساختهای فرهنگی خوبی نیز فراهم شده است.»
مستندسازان، «ایران بزرگ» را به سینما ملت آوردند
صحبتهای دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بهعنوان سخنران آغازین مراسم، حول محور ایجاد محلی برای گفتوگو و فرصتی برای تعامل در جشنواره سینما حقیقت بود. او به ارائه گزارشی از این رویداد پرداخت و با اشاره به اینکه جشنواره شانزدهم «سینماحقیقت» رنگ و بوی ایران بزرگ را داشت و 28 مستندساز از 16 استان، «ایران بزرگ» را به پردیس سینمایی ملت آوردند، خطاب به مستندسازان گفت: «سینمای مستند ایران به آثار جستوجوگر و مطالبهگر زنده است. به نظر میرسد بعضی از مستندسازان محافظهکارند و ترجیح میدهند از حاشیه امن خود بیرون نیایند. سینمای مستند به باور همه ما، با جسارت معنا میگیرد و بدون آن، تهی و کمرنگ است. امید که مستندسازان جوان، جسورانه پای به میدان بگذارند و از منظری تازه به دنیا نگاه کنند.»
من عاشق این وطن هستم
اغلب برگزیدگان در سخنانی کوتاه از تیم تولید قدردانی کردند و از دغدغههایشان برای بهبود شرایط جامعه گفتند. علاوه بر مستندسازان ایرانی، آگوستین خلیل که لوح تقدیر سرباز وطن را برای مستند «بنده نیکوکار» از کشور آرژانتین با محوریت پیادهروی اربعین دریافت کرد نیز در این باره گفت: «من عاشق این وطن هستم. وقتی این اختلافات را میبینم، دلم میگیرد. با هم بسازید. این کشور الگویی برای جهان است.»
برگزیدگان شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» برگزیدگان معرفی و از آنان تقدیر شد. برگزیدگان این جشنواره عبارتند از:
جوایز بخش بینالملل
بهترین مستند کوتاه: «یک قایق روی دریا» آرمان قلیپور و «کشیم عاشق» امیر آقاعبداللهی/ بهترین مستند نیمهبلند: «نردبان ایوان» نیکولای بم از روسیه/ جایزه ویژه هیأت داوران: «مدار چهل و پنجم» لارنس ابوحمدان از اردن/ بهترین مستند بلند: «سهنهزارم» بهروز نورانی پور/ جایزه ویژه هیأت داوران: «زندگی فولادی» مانول باوئر از پرو
جایزه شهید آوینی
تندیس برنزی: «عملیات دماوند» احسان مشکور و «در پس جنگ» محمدحسین محمودیان/ تندیس نقرهای: «پاییز پنجاه سالگی» محسن اسلامیزاده و «قرار روز شانزدهم» احسان اصغرزاده/ تندیس طلایی: «سهنهزارم» بهروز نورانیپور
جوایز بخش ملی
بهترین نویسنده گفتار متن: محمد نصرت خوارزمی برای «پاییز پنجاه سالگی»/ بهترین موسیقی متن: احسان عبدیپور برای «کوهستان بیصدا»/ بهترین صداگذاری: محمد حسین ابراهیمی برای «خونه مامان شکوه»/ بهترین پژوهش: امید رحمتی نسب برای «پیله ابریشم»/ بهترین تصویربرداری: فرشاد افشینپور برای «دنیای وحشی زاگرس»/ بهترین تدوین: آرش ضابطی اصل برای «کشیم عاشق» / بهترین کارگردانی مستند کوتاه: امیر آقا عبداللهی برای «کشیم عاشق»/ بهترین کارگردانی مستند نیمهبلند: محمدرضا خوش فرمان برای «اسپانک»/ جایزه ویژه هیأت داوران: مهدی بخشی مقدم و مهدی شامحمدی برای «خونه مامان شکوه»/ بهترین کارگردانی مستند بلند: مسعود زارعیان برای «غیر مسکونی»/ بهترین فیلم مستند: مهدیه سادات محور برای «عزیز»
جایزه بخش «سرباز وطن»
لوح تقدیر «سرباز وطن»: «بنده نیکوکار» از کشور آرژانتین/ تندیس «سرباز وطن»: محسن اسلامزاده برای «پاییز پنجاه سالگی»
جوایز ویژه دبیر جشنواره
اولین جایزه: محسن آقایی برای «پیله ابریشم»/ دومین جایزه: کتایون جهانگیری برای مستند «ماراتن به سوی خط باریک قرمز»/ سومین جایزه: محمد احسانی برای مستند «آب ما را خواهد برد»/ چهارمین جایزه: هادی شریعتی برای مستند «آت اوغلان»
جایزه ویژه شبکه مستند برای «پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمت اللهی تعلق گرفت.
«ایران» رفتوآمد چهرههای خبری صداوسیما را بررسی میکند
حفظ سرمایههای اجتماعی مستلزم انعطاف در رویکردهای خبری
فاطمه ترکاشوند/ روزنامهنگار: این روزها چشمهای زیادی، تغییرات صداوسیما را با دقت تعقیب میکنند؛ تغییراتی که برخی ظاهری و برخی دیگر ساختاری هستند. از این میان، رفتوآمد مدیران، مجریها و گزارشگران بیش از هر تغییر دیگری خبرساز میشود. این نگرانی وجود دارد که تلویزیون تا چه اندازه قادر است جای چهرههای جاافتاده، کارآمد و دیر به دست آمده را با نیروهای بهتر پر کند و این نگرانی در بخش خبر سازمان ذیل معاونت سیاسی، پررنگتر است.
کمی پس از تغییر ریاست صداوسیما که حالا اندکی بیشتر از یکسالگی عبور کرده است، علیرضا
خدا بخشی بر صندلی معاونت سیاسی سازمان تکیه زده است. سپس با شیب نرم و قابلقبولی تحولات ساختاری، ادغام بخشهای مختلف خبری و کاهش سهم خبر در کنداکتور کلی پخش تلویزیونی آغاز شد.
تمرکزگرایی در ساختار جدید بخش خبر
سیاست تمرکزگرایی در ساختار خبری جدید سازمان نشان میداد مدیریت جدید تلاش میکند با زدودن پراکندگی بخشهای خبری در شبکههای مختلف، کاهش نیروها، ادغام و تمرکز ساختار درونی خبر، به انسجام بیشتری در کادر اداری و محتوایی و در نتیجه به هدایت مستقیمتر و چابکتر محتوای خبر دست پیدا کند.این تدبیر به سرعت در خروجی خبر سازمان اثرات مثبت خود را هویدا کرد که جسارت بالاتر در تصمیمگیری برای اطلاعرسانی بموقع اخبار و چابکی بیشتر برای تهیه گزارش از نتایج آن بود، اما به نظر میرسد با جدا شدن چهرههای مؤثر از بخش خبر، باید انتظار اتفاقات نگرانکنندهتری از تغییرات جدید داشته باشیم.
زنگ خطر جدایی شریفیمقدم
در ماههای اخیر المیرا شریفیمقدم یکی از چهرههای پرطرفدار و ماهر در هدایت میزهای خبری از معاونت سیاسی جدا شد و حالا کار خود را در بخشهای دیگر برنامههای تلویزیونی ادامه میدهد. پیش از او، چهره شناخته شده و مؤثر دیگر، داوود عابدی از گویندگان خبر ورزشی از صداوسیما استعفا داده بود.
مرتضی حیدری، گوینده و کارشناس خبری که او را در گفتوگو با رؤسایجمهور، وزرا و سایر مصاحبههای حساس تلویزیونی دیده بودیم، چهره دیگری بود که چند ماهی است در سکوت کامل از خروجی آنتن تلویزیون کنار رفته است و اطلاع چندانی از فعالیتهای او در دست نیست.
تغییرات نرم در کنار حفظ چهرهها
کامران نجفزاده، خبرنگار و گزارشگر پرسروصدای دهه هشتاد تلویزیون که در دهه نود بهعنوان گزارشگر از امریکا روی نمایشگر تلویزیون کشور حضور داشت هم حالا مدتی است به کشور بازگشته است اما افق روشنی درباره بازگشت او به بخش خبر وجود ندارد.
هرچند تغییر رویکردها در رسانهها ناگزیر از تغییر چهرهها است اما غالباً مدیران تلاش میکنند با حفظ چهرههای قبلی، حرکتی نرم را در تغییرات سامان دهند تا سرمایه اجتماعی ایجاد شده حول چهرههای شناخته شده برای مخاطبان تلویزیون، نه تنها در خطر ریزش قرار نگیرد بلکه آرام آرام با جایگزینی چهرههای جدید، افزایش پیدا کند.
ضرورت اجتناب از شتابزدگی و سردرگمی
اما به نظر میرسد تلویزیون در مجموعه چالشهای درونی و بیرونی، چه در ارتباط با ساختار و کارکنان داخلی خود و چه در ارتباط با مخاطبان عام و خاص بخشهای مختلف، دچار نوعی شتابزدگی و سردرگمی است و شرایط کشور این حالت را تشدید کرده است.
چند سال پیش از این، محمد دلاوری هم از بخش خبر جدا شد و به بخشهای دیگر سازمان پیوسته بود. هرچند این ریزشها چه در ادوار قبلی و چه در دوره جدید، بدون رویش نبوده اما به نظر میرسد مدیریت فرهنگی و رسانهای صداوسیما باید از دریچه چشم مخاطبان به چهرههای جاافتاده و کارآمد خود بهعنوان سرمایهای که سخت و دیر به دست میآید، بنگرد و رویکردهای خود را به شکلی منعطف در کنار حفظ چهرههای خود شکل دهد.
با اجرای 260 نمایش، هنرنمایی 3826 هنرمند و حضور 36820 تماشاگر
بزرگترین جشنواره تئاتری غرب آسیا به پایان رسید
سیوچهارمین جشنواره تئاتر استانهای ایران (با اجرای ۲۶۰ نمایش به میزبانی 34 استان و منطقه کشوری و هنرنمایی ۳۸۲۶ هنرمند و حضور ۳۶۸۲۰ تماشاگر) پس از یک ماه به کار خود پایان داد. به گزارش ایران تئاتر، در این جشنواره 673 اثر از سراسر کشور متقاضی حضور بودند که از این میان، 550 اثر به مرحله بازبینی رسیدند. هیأت انتخاب آثار هم که از هنرمندان استانی انتخابشده بودند، آثار رسیده به جشنواره را بازبینی کردند و با رأی آنها، 260 نمایش برای حضور و رقابت در جشنوارههای استانی انتخاب شدند. پس از برگزاری جشنوارههای استانی و رقابت تنگاتنگ هنرمندان، به فراخور تعداد آثار شرکتکننده، کیفیت موجود و بر اساس دستورالعملهای شیوهنامه اجرایی، از هر استان، طبق نظر هیأت داوران 2 یا ۳ اثر نمایشی به جشنوارههای تئاتر منطقهای فجر معرفی شدند. بر این اساس، 69 نمایش منتخب استانها آماده هستند تا پس از رقابت در چهار جشنواره منطقهای فجر، به جشنواره بزرگِ بینالمللی تئاتر فجر راه یابند. جشنواره تئاتر منطقهای فجر در سالجاری و پس از آخرین دوره برگزاری در سال ۱۳۹۳، با برنامهریزی اداره کل هنرهای نمایشی، دوباره زنده شد تا راه را برای راهیابی بهترین آثار نمایشی به جشنواره بینالمللی فجر هموار کند. گفتنی است بعد از دو سال رکود در تئاتر ایران بهدلیل همهگیری کرونا، امسال (1401) تمام جشنوارههای استانی با شرکت پرشور هنرمندان و استقبال تماشاگران و علاقهمندان به هنرهای نمایشی بهصورت حضوری برگزار شد. هنرنمایی 3826 هنرمند در این رویداد و استقبال 36820 تماشاگر از نمایشهای اجرا شده در 34 استان و منطقه کشور، سیوچهارمین دوره جشنواره تئاتر استانها را به یک رویداد بزرگ نمایشی تبدیل کرد.
نامه گروه تولید سریال «سقوط» به حمید فرخنژاد
در نامه گروه تولید سریال «سقوط» که خطاب به حمید فرخنژاد نوشته شده است، رفتار وی با این پروژه مورد انتقاد قرار گرفت. در بخشی از این نامه آمده است: «حمید خان فرخنژاد! چطور میشود زحمتهای گروهی را که خود در میانشان بودید، نبینید و تصمیمی فردی بگیرید که پخش سریال به مخاطره بیفتد؟ چطور میشود وقتی یاد بیانیهنویسی بیفتید که کارتان تمام شده باشد و بیخبر بار سفرتان را هم بسته باشید، ولی برایتان مهم نباشد که بقیه اعضای گروه چه بلایی بر سرشان میآید؟»در بخش دیگری از این نامه آمده است: «چقدر خودخواهانه است که شرایط سخت کنونی مردم را دیده باشیم و بدتر از آن را، سر همکاران خود آورده باشید. چقدر عجیب است که خبرهای درگوشی حل مشکل خروج هنرمندان را شنیده باشیم و دقیقاً رفتاری کنید که مشکل ممنوعالخروجی دوباره برای همه هنرمندان و دوستانتان برقرار شود. جناب فرخنژاد! کاش معرفتی بود، کاش حرمت نان و نمک همچنان مقدس بود، کاش رفتار حرفهای فقط در هنگام نقد کردن چک معنا پیدا نمیکرد، کاش ارزش کلمهها اینقدر راحت و آسان نمیشکست.» سریال نمایش خانگی «سقوط» توسط محمدحسین مهدویان کارگردانی شده که حمید فرخنژاد هم از جمله بازیگران آن است./ایسنا
علی رهبری با «هزار و یک شب» و «تخت جمشید»
در راه روسیه
علی رهبری آهنگساز و رهبر بینالمللی ارکستر، با پروژههای موسیقایی «هزار و یک شب» و «تخت جمشید» در شهر سن پترزبورگ روسیه روی صحنه میرود. کنسرت اول که روز جمعه (۳۰ دی) برگزار میشود دارای دو بخش است؛ بخش اول شامل کنسرتو ویولن با عنوان «هزار و یک شب در حرمسرا» اثر فاضل سای آهنگساز مشهور کشور ترکیه است.علی رهبری در این باره گفته است: «هزار و یک شب در حرمسرا» کاملاً به سبک شرقی آهنگسازی شده است. سولوی ویولن این اثر را الوین گانییف نوازنده مشهور آذربایجان خواهد نواخت. قسمت دوم این کنسرت شامل سمفونی شماره چهار پیوتر ایلیچ چایکوفسکی است.» کنسرت دوم، روز شنبه (هشتم بهمن) برگزار میشود که دارای دو بخش است. در بخش اول؛ قطعه «تخت جمشید» اثر طالبخان شهیدی از آهنگسازان خوشنام بینالمللی اهل تاجیکستان اجرا خواهد شد.علی رهبری در این باره اظهار داشته است: «طالبخان شهیدی که از شاگردان آرام خاچاتوریان بوده است خود را خیلی ایرانی میداند و عنوان آثارش اکثرا ایرانی هستند و در شناسایی نام ایران در جهان بیش از هر آهنگساز دیگری نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.»/ایرنا
اعلام فراخوان
سوگواره نوحههای فاطمیه «خانه مادری»
فراخوان سوگواره نوحههای فاطمیه «خانه مادری» از سوی سازمان هیأت و تشکلهای دینی اعلام شد و علاقهمندان تا دهم دیماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.سوگواره نوحههای فاطمیه «خانه مادری» در آستانه شهادت حضرت زهرا(س) به روایت ۹۵ روز به همت سازمان هیأت و تشکلهای دینی، مرکز هنری رسانهای نهضت، معاونت فرهنگی-اجتماعی شهرداری تهران، بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت ورزش و جوانان برگزار میشود. محورهای اصلی این سوگواره شامل «ایران، سرزمین فاطمی»، «فاطمه زهرا(س)، اسوه زن»، «زهرای روشنگر و حیات اجتماعی»، «فاطمه زهرا، شهید شهیدپرور» و «بهترین مادر، بهترین خانواده» است و محورهای بخش ویژه نیز شامل «حاج قاسم سلیمانی، شهید فاطمیه»، «فرهنگ شهادت؛ شهدای شاهچراغ و شهدای امنیت» و «مادر شهید، همسر شهید، دختر شهید» است.
آغاز پویش موسیقایی «سلام فاطمه(س)»
همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س)، مرکز موسیقی مأوا، پویش موسیقایی «سلام فاطمه(س)» را راهاندازی کرد. بر اساس اطلاعیهای که مرکز موسیقی مأوا درباره این موضوع منتشر کرده است، علاقهمندان برای شرکت در این پویش میتوانند ویدیوهای مربوط به همخوانی سرود «سلام فاطمه(س)» را در فضای مجازی به صفحه «همصدای آسمان» ارسال کنند.سرود «سلام فاطمه(س)» از جمله آثار موسیقایی مذهبی است که چندی پیش با صدای محمدحسین پویانفر از ذاکران اهل بیت(ع) در دسترس مخاطبان قرار گرفت. پویش «ایران ۸۰» به مناسبت حضور تیمملی فوتبال کشورمان در مسابقات جامجهانی فوتبال، پویش «سرباز حسینم» ویژه کودکان و نوجوانان ایرانی، پویش «لحظه دیدار» به مناسبت اربعین حسینی، پویش «هدیه اسباببازی» برای اهدای اسباببازی به کودکان و نوجوانان مناطق محروم و پویش سرود «دهه هشتادیا» از جمله پویشهایی موسیقایی است که طی ماههای گذشته توسط مرکز موسیقی مأوا برگزار شدهاند./مهر
برگزاری نمایشگاه عکس «آوای بوبک»
نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «آوای بوبک» میزبان علاقهمندان است. این نمایشگاه که مشتمل بر ۲۹ اثر از بیست هنرمند با تکنیک دیجیتال رنگی و سیاه سفید با موضوع طبیعت، مستند اجتماعی و معماری از نقاط مختلف ایران در ابعاد ۴۰*۳۰ و ۵۰*۴۰ به تصویر درآمده است، از گروه هنری بوبک به سرپرستی مونیکا بختیاریفرد به نمایش گذاشته میشود.عارفه اقتصادی، سجاد آذرپیوند، نوشین آذری، الینا بختیاریفرد، راضیه برمکی، علیرضا حبیبیزادهقهرود، میترا پورمجیب، نیما جبرئیلی، ابوالفضل چهرهگشا، آرش حسنزاده وشکی، زهرا حشمتی، نازنین حیدرزاده و فاطمه (متینا) کریمی از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض عموم قرار میگیرد. علاقهمندان به هنرهای تجسمی میتوانند تا اول دیماه از ساعت ۸ تا ۱۶ از این نمایشگاه در نگارخانه کلک خیال دیدن کنند./مهر