نوسازی ۴۰ درصدی ناوگان راهداری
رئیس سازمان راهداری با اشاره به فرسوده بودن ناوگان این سازمان گفت: در هیأت دولت مصوب شد تا۲۶۰۰ دستگاه ماشینآلات راهداری از خارج خریداری کنیم و۱۴۰۰ دستگاه هم از تولیدات داخل کشور تأمین میکنیم.
داریوش امانی با اعلام اینکه 9600 دستگاه ناوگان راهداری و 12 هزار نفر پرسنل در این سازمان مشغول هستند و هر 25 کیلومتر یک دستگاه نمکپاش داریم، بیان داشت:اقدام بزرگی در هیأت دولت مصوب شد تا2600 دستگاه ماشینآلات راهداری از خارج خریداری کنیم و1400 دستگاه هم از تولیدات داخل کشور تأمین میکنیم، در این صورت میتوانیم 40 درصد ماشین آلات راهداری را نوسازی کنیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تأکید بر اینکه 381 هزار ناوگان باری داریم که میانگین سنی 19 سال دارند و باید نوسازی شوند، خاطرنشان کرد: سال گذشته تفاهمنامهای با وزارتخانههای صمت، نفت و راه و شهرسازی برای نوسازی 167 هزار دستگاه ناوگان جادهای امضا کردیم و پیگیر اجرای آن هستیم. اگر این امر محقق شود ناوگان جادهای در بخش بار و مسافر طی 5 سال نوسازی میشود.
وی گفت: میانگین سنی استاندارد اتوبوس بین 10 تا 12 سال است که اکنون در کشور 13 سال است. میانگین سنی مینیبوس بالای 25 سال و سواری هم 7 سال است که باید هر سال برنامه نوسازی برای این ناوگان داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 26 هزار و 300 دستگاه ناوگان باری ثبت سفارش شده که 10 هزار دستگاه از گمرک ترخیص شده و 4 هزار دستگاه به چرخه حمل و نقل آمده است، یادآور شد: به دلیل افزایش قیمت کامیون اسقاطی کار نوسازی سخت شد به همین دلیل در مجلس مصوب شده به ازای کامیون وارداتی 5 درصد قیمت واریز شود که اگر اجرا شود حداقل تا دو ماه آینده 26 هزار ناوگان وارد چرخه حمل و نقل کشور خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه بیش از 90 درصد حمل و نقل جادهای کشور توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری شده است، تصریح کرد: طبق آییننامهای که باید در دولت مصوب شود، 10 هزار دستگاه اتوبوس از خارج وارد میشود، همچنین قرار است هزار دستگاه اتوبوس هم از ظرفیت تولید داخل تأمین شود.
ساماندهی تاکسیهای اینترنتی در فرودگاه امام خمینی(ره)
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اعلام جزئیات طرح ساماندهی تاکسیهای اینترنتی در این فرودگاه گفت: با این اقدام علاوه بر اینکه به کسب و کارهای تاکسیهای اینترنتی آسیبی نمیرسد بلکه امنیت سفر مسافران بیشتر میشود.
سعید چلندری با اشاره به برنامهریزی گسترده برای ساماندهی فعالیت تاکسیهای اینترنتی برای خدماترسانی به مردم اظهار کرد: در زمینه ساماندهی ترمینال مسافری فرودگاه امام مقرر شد تاکسیهای اینترنتی از داخل پارکینگ شماره 3 برای خدماترسانی به مسافران اقدام کنند.
وی ادامه داد: این اقدام ضمن جلوگیری از ازدحام جمعیت مقابل ترمینال، محل مشخصی در پارکینگ شماره 3 برای آنها در نظر گرفته شده است.
چلندری تأکید کرد: این برنامه از آسیب به کسب و کار تاکسیهای اینترنتی که در فرودگاه مشغول به خدماترسانی هستند جلوگیری میکند و خدمات باکیفیت بهتر و ایمنی بالاتری به مسافران ارائه خواهد شد.
چلندری بیان کرد: با اجرای این طرح امکان پیگیری شکایات مسافران از تاکسیهای اینترنتی فراهم میشود و از فعالیت مسافربرهای شخصی که احراز هویت نشدهاند جلوگیری به عمل خواهد آمد.
وزیر راه و شهرسازی از مشوقهای جدید دولت برای خانهسازی خبر داد
تراکم رایگان برای نوسازی واحدهای بالای 100 متر
بر اساس مشوقهایی که دولت برای نوسازی واحدهای فرسوده در نظر گرفته نوسازی واحدهای بالای 100 متر یک طبقه تراکم میگیرند و واحدهای زیر 50 متر نیز می توانند بدون تأمین پارکینگ اقدام به نوسازی کنند
گروه اقتصادی/ مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در آیین پویش «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» به بیان بخشی از برنامهها و سیاستهای وزارتخانه در خصوص مسکن و ساماندهی بافتهای ناکارآمد پرداخت.
در کشور بیش از 2 میلیون و 700 هزار واحد فرسوده موجود است که 260 هزار پلاک آن در شهر تهران قرار گرفته و یک میلیون از جمعیت شهر تهران و 10 میلیون از جمعیت کشور در این واحدها ساکن هستند. از سوی دیگربا توجه به ظرفیت نوسازی در افزایش تولید مسکن، نوسازی بافت فرسوده بخش مهمی از برنامه نهضت ملی مسکن را در بر میگیرد و مشوقهای مختلفی به همین منظور در نظر گرفته شده که از مهر امسال اجرا شده است. با اجرای این مشوقها پاییز امسال در مقایسه با پاییز سال قبل صدور پروانه ساختمانی 57 درصد رشد را نشان میدهد. بر اساس مشوقهایی که دولت برای نوسازی واحدهای فرسوده در نظر گرفته نوسازی واحدهای بالای 100 متر یک طبقه تراکم میگیرند و واحدهای زیر 50 متر نیز می توانند بدون تأمین پارکینگ اقدام به نوسازی کنند.
وزیر راه و شهرسازی نیز اکنون مهمترین برنامه برای افزایش تولید مسکن را نوسازی بافتهای فرسوده عنوان کرده است.
به گفته بذرپاش، نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد میتواند سهم قابل توجهی در تولید مسکن داشته باشد که این موضوع باید مورد توجه و تأکید باشد ،همچنان که قانونگذار و دولت نیز این موضوع را تکلیف کرده است. تولید مسکن در این بافتها هم هزینه کمتری برای کشور به دنبال دارد و هم سریعتر به تولید مسکن و انتفاع مردم منجر میشود.
بذرپاش تقویت تولید مسکن در بافتهای فرسوده را با نوسازی و بهسازی به عنوان مزیت اصلی است برشمرد و توضیح داد: تولید مسکن در بافتهای فرسوده کمککننده به نهضت ملی تولید مسکن مردمی است و توجه به بافتهای فرسوده میتواند تسریع و محققکننده این مهم باشد. همچنین باید توجه داشته باشیم نوسازی بافتهای فرسوده و استفاده از این بافتها برای تولید مسکن مقاوم و پایدار منجر به نجات جامعه خواهد شد.
وی تأکید کرد: در نوسازی بافتهای فرسوده و رونق تولید مسکن باید نوآورانه بنبستشکنی کنیم و اگر بخواهیم از کمبودها و بنبستها صحبت کنیم راه به جایی نمیبریم. هنرمان این است که از روشهای مختلف بنبستشکنی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخش مسکن، تولید مسکن و نوسازی بافتهای فرسوده جهتگیریهای وزارت راه و شهرسازی کامل روشن است، تصریح کرد: مردمیسازی و استفاده از ظرفیتهای مردمی و غیردولتی اولین راهکار است. در این بخش بسیاری از انبوهسازان و انجمنهای مردمنهاد تمایل دارند در این بخش همکاری و مشارکت داشته باشند. تعداد پروانههایی که در یک سال گذشته در بافتهای فرسوده صادر شده، مؤید این مطلب است که ما به عنوان تنظیمگر و سیاستگذار وظیفه ارائه مشوقهای مرتب، بهروز، مبتکرانه را داریم. هرجا نیاز به اصلاح قانون باشد میتوانیم در احکام برنامه توسعه و قانون بودجه سال آینده انجام دهیم.
تقویت نوسازی با اصلاح قوانین
بذرپاش گفت: ما شهرداریها را در نوسازی بافتهای فرسوده بهعنوان شرکای راهبُردی میشناسیم. شهرداریها یکی از تکالیف قانونیشان پایدارسازی بافتهای فرسوده و اصلاح این بافتهاست که در قانون شهرداریها نیز مصوب شده است. غیر از وظیفه قانونی ما بهعنوان دولت در کنار شهرداریها به عنوان شرکای راهبردی حضور داریم و از آنها حمایت لازم را خواهیم داشت.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: شهرداریها فعالتر از گذشته هم در تولید مسکن در بافتهای فرسوده مشارکت داشته باشند و با ابزارهای قانونی به نوسازی بافتهای فرسوده و جلب مشارکت مردمی در همکاری با شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت راه و شهرسازی سرعت لازم را بدهند.
بذرپاش با تأکید بر اینکه ستاد بازآفرینی شهری ایران به عنوان قرارگاه محسوب میشود، گفت: باید شبکه منسجمی از ستادهای بازآفرینی شهری در استانها و مرکز تشکیل شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در یک سال گذشته اقدامات خوبی در ستادهای بازآفرینی شهری ایران انجام شد که خود منجر به رونق افزایش تعداد پروانههای ساختمانی در بافتهای فرسوده شد که از جمله آنها میتوان به تسهیل در صدور پروانه ساختمانی تا ۵۰ درصد و در برخی مناطق تا ۸۵ درصد اشاره کرد که این مکانیزمهای تشویقی بسیار کمککننده است و مردم را برای تخریب و نوسازی ترغیب میکنند. همچنین شاهد هستیم که تخریب و نوسازیها بویژه در شهرهای کوچک سرعت گرفته است.
افزایش تسهیلات نوسازی
بذرپاش ادامه داد: تسهیلات بانکی ارزانقیمت که در قالب تبصره ۱۸ برای نوسازی بافتهای فرسوده و ناپایدار ارائه میشود شامل تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی در تهران، ۴۰۰ میلیون تومانی در سایر کلانشهرها، ۳۵۰ میلیون تومانی در مراکز استانها و ۳۰۰ میلیون تومانی در سایر شهرهاست که تا ۱۵۰ میلیون تومان با نرخ سود صفر درصد پرداخت میشود که اینها مشوقهای مناسبی است که برای نوسازی بافتهای فرسوده در نظر گرفته شده است. در برنامه است تا این تسهیلات در بودجه سال آینده بهبود پیدا کند و در حکم برنامه نیز احکام مناسبتری برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اتفاق خوبی رخ داده و آن ارائه مشوقهای شهرسازانه بود. در بسیاری از بافتهایی که باید بهواسطه کوچکی ملک تجمیع انجام میشد رضایت ساکنان بافتها را در پی داشت.
بذرپاش بیان کرد: گرهکار در این بافت اختلافاتی بود که ساکنان بافتها داشتند و به نوسازی تمایل نداشتند که ناپایداری در بافتها را بیشتر میکرد که با این مشوقها و رفع بنبست از صدور پروانه برای واحدهای کوچک در بافتهای فرسوده ابلاغ شد و کارهای خوبی انجام شده است. اعطای یک تا دو طبقه تراکم تشویقی برای واحدهای تجمیعی از دیگر اقدامات بود و دیگر مشوقهای شهرسازانه ظرفیتهای مناسبی ایجاد کرد.
وزیر راه و شهرسازی مکانیزمهای تشویقی را برای تسریع در نوسازی بافتهای فرسوده بسیار کمککننده عنوان کرد و افزود: ما بهعنوان دولت وظیفه تسهیلگری داشتیم که بخشی از این تسهیلگریها منجر به افزایش سرعت نوسازی و صدور پروانه ساختمان در برخی مناطق شد که در برخی مناطق افزایش صدور پروانه ساختمانی تا ۴۰ درصد ایجاد شد.
پرداخت وام ارزان اسکان موقت
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با هدف توسعه مکانیزمهای تشویقی بازسازی بافتهای فرسوده، تسهیلات اسکان موقت یا وام بانکی ترجیحی و ارزان قیمت با رویکرد نوسازی این بافتها در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه عقبماندگی سالهای اخیر انباشته شده در کلانشهرها، کمبود عرضه و تولید مسکن که خود را با قیمتهای سرسامآور نشان داده است باید جبران کنیم افزود: اگر نوسازی و بهسازی بناهای ناپایدار را در دستور کار قرار میدادیم عملکرد بهتری میتوانستیم داشته باشیم ،اما هیچ وقت برای تجربه گرفتن دیر نیست.