«ایران» از دلایل جهش آلایندههای هوا گزارش میدهد
تعلل دولت قبل در دوگانهسوز کردن خودروها
در حالیکه از سال 98 تا پایان 1404 قرار بوده یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودروی عمومی در کشور دوگانهسوز شود،اما اکنون بعد از گذشت حدود 4 سال نزدیک 200 هزار خودرو دوگانه سوز شده است!
گروه اقتصادی/ کارنامه ضعیف دولت دوازدهم در دوگانهسوزکردن خودروها، عاملی مهم در افزایش شدید مصرف سوخت بنزین و گازوئیل و در پی آن، رشد جهنده آلودگی هوا در کشور است.
شورای اقتصاد در سال ۹۸ مصوبه طرح ملی دوگانهسوز کردن خودروهای عمومی و شخصی را ابلاغ کرد که بر این اساس، قرار بود تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی شامل وانتبار و تاکسی به صورت رایگان دوگانهسوز شوند.
هرچندکه عملکرد ضعیف دولت تدبیرو امید باعث شد تا دوگانهسوزکردن خودروها به حاشیه رفته و هیچیک از اهداف تعیین شده در این برنامه رنگ واقعیت به خود نگیرند.
تعداد خودروهای دوگانهسوز کشور در محدوده 4 تا 5 میلیون دستگاه خودرو بوده هر چند که شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران بهتازگی تعداد خودروهای تبدیل وضعیت شده در سالهای اخیر را تنها ۲۱۳ هزار خودرو ذکر کرده است. همین میزان ناچیز، گویای این است که دولت دوازدهم تا چه حد در دوگانهسوز کردن خودروها دچار عقبماندگی بوده است.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی CNG کشور در گفتوگو با «ایران» اذعان داشته است که در حال حاضر میزان عرضه گاز در 2500 جایگاه عرضه گاز سی ان جی حدود 20 میلیون مترمکعب بوده، هرچندکه این مقدار جایگاه بهراحتی توان عرضه روزانه 30 تا 40 میلیون مترمکعب گاز سی ان جی را دارد که این فاصله بین ظرفیت ایجاد شده با میزان عرضه شده گاز، حاکی از یک در جا زدن در سالهای قبل بوده است!
محسن جوهری، در کنار درجا زدن دولت قبل، انگیزه کم برای دوگانهسوزکردن خودروها را دلیل دیگر پایین بودن تقاضا برای دوگانهسوز کردن خودروها برشمرد.
تعداد جایگاههای عرضه سی ان جی فعال کشور در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه بوده که برآورد میشود میزان سرمایهگذاری انجام شده از ناحیه دولت و بخش خصوصی برای راهاندازی این تعداد جایگاه در دو دهه گذشته، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.
هماکنون هر مترمکعب سی ان جی به بهای 453 تومان در جایگاههای سوخت عرضه میشود.
از نگاه جایگاهداران فاصله قیمتی گاز عرضه شده با قیمت بنزین مصرفی یک عامل انگیزشی خوب بهشمار میرود.
با این حال، سهم سی ان جی در سبد سوخت خودروهای سبک کشور در حال حاضر پایین است.
ناگفته پیداست که با توجه به حجم ذخایر بالای گاز درکشور اما همچنان تعداد خودروهای دوگانهسوز کشور بسیار اندک است. افزایش مصرف بنزین و رسیدن میزان مصرف و تولید این سوخت در نقطه نزدیک به سربهسر در شرایط فعلی به یکی از چالشهای فراروی صنعت پالایشی تبدیل شده است.
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفته است که در روز سوم دیماه، ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که عدد بسیار بزرگی برای فصل زمستان است و اضافه کرده که مصرف بنزین کشور تنها در بعضی از روزهای پر تردد در فصل تابستان به این اعداد میرسید، اما ثبت این ارقام در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بینشهری بهنحوی قابلملاحظه کاهش مییابد، بیسابقه بوده و امسال تنها سالی است که برخلاف روند سالهای گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته است.
ناترازی میزان تولید و مصرف بنزین را میتوان یکی از نقاط ضعف دولت تدبیر و امید دانست که ناشی از تعلل در زمینه سرمایهگذاری در توسعه صنعت پالایشی بوده است.
هر چند که در حال حاضر روزانه ۲۱ میلیون لیتر معادل بنزین مصرفی هم با سیانجی تأمین میشود.
واقعیت این است که اگر دولتهای قبل از تدبیر و امید اقدامات جدی در زمینه دوگانهسوز کردن و در عینحال مدیریت مصرف را انجام نداده بودند در حال حاضر، تأمین بنزین به مراتب سختتر بود. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی CNG کشور گفته است که سال گذشته 8 میلیارد مترمکعب سی ان جی در بازار عرضه شده که معادل 8 میلیارد لیتر بنزین است، بنابراین سی ان جی بازدهی خوبی برای دولت دارد.
به گفته وی، در دولت قبل، هوشمندسازی جایگاهها مصوب شد اما این کار هم رها شد.
از نگاه بسیاری، چنانچه دولت قبل سرمایهگذاری مناسبی در زمینه دوگانهسوز کردن خودروها داشت اکنون نهتنها میزان مصرف بنزین افزایشی نشده بود بلکه صرفهجویی ارزی خوبی هم صورت گرفته بود. درحالیکه همین عملکرد ضعیف باعث شده که در حال حاضر جایگاههای عرضه سی ان جی با ۴۴ درصد ظرفیت خود کار کنند.
بهعبارتی دیگر، 20 درصد ظرفیت فعلی سی ان جی کشور مورد غفلت قرار گرفته است.
گازوئیل بی کیفیت برگشتی از افغانستان ترانزیت از عراق بوده است
به دنبال انتشار خبری از سوی برخی منابع افغانستان مبنی بر اینکه ۲۶ دستگاه تانکر حامل گازوئیل به دلیل پایین بودن کیفیت به ایران بازگردانده شده، دفتر نمایندگی ویژه ریاست جمهوری ایران در امور افغانستان اعلام کرد بار این تانکرها از مبدأ عراق بوده که از طریق خاک ایران به افغانستان ترانزیت شده است.
برخی رسانههای افغانستان روز گذشته خبری به نقل از سازمان استاندارد این کشور بدون اشاره به اینکه مبدأ اصلی این محموله گازوئیل کدام کشور بوده، نوشته بودند « ۲۶ تانکر گازوئیل بیکیفیت از گمرک ولایت نیمروز به ایران بازگردانده شده است.»
نحوه اطلاعرسانی سازمان استاندارد به گونهای بوده که گویا این تانکرها حامل گازوئیل تولید شده در ایران بودهاند اما دفتر نمایندگی ویژه ریاست جمهوری ایران در امور افغانستان، ضمن رد این موضوع، اعلام کرد که این گازوئیل بیکیفیت، بار ترانزیتی از مبدأ عراق بوده است.
جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه ریاست جمهوری ایران در امور افغانستان به خبرنگار خبرگزاری آوا افغانستان گفت: این ۲۶ تانکر که خبر آن منتشر شده که متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده و به علت کیفیت پایین برگشت داده شده، مربوط به بار ترانزیتی از عراق به مقصد افغانستان بوده، که در مرز میلک/ زرنج به علت کیفیت پایین برگشت داده شده است.
وی تأکید کرد: این محصول به هیچ وجه ایرانی نبوده است.
جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین صادرکنندههای کالا به افغانستان است و هر ساله هزاران تانکر مواد نفتی مختلف از این کشور به افغانستان وارد میشود، یک مسیر ترانزیتی مهم نیز از مقصد بسیاری از کشور از جمله عراق به کشور نیز است.
تهران بیشترین میزان مصرف گاز در ۲۴ ساعت گذشته
رئیس مرکز راهبری شبکه گاز کشور گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تهران با ۱۱۵ میلیون مترمکعب بیشترین میزان مصرف گاز را داشته است.
به گزارش چابک آنلاین، ییلاقی گفت: در شبانه روز گذشته ۸۴۳ میلیون متر مکعب میزان گاز تحویلی به شبکه گاز مصرفی کشور بوده که از این میزان ۶۲۵ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، تجاری بوده است که حدود ۷۴ درصد کل گاز تحویلی را شامل می شود. به گفته رئیس مرکز راهبری شبکه گاز کشور، در ۲۴ ساعت گذشته تهران با ۱۱۵ میلیون مترمکعب بیشترین میزان مصرف گاز را داشته و در رتبههای بعدی به ترتیب خراسان رضوی با ۵۳ میلیون متر مکعب، اصفهان ۴۵ میلیون متر مکعب و مازندران با ۳۵ میلیون متر مکعب بیشترین میزان مصرف گاز را داشتهاند. او می گوید: با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری میزان مصرف گاز مایع در صنایع و کارخانجات افزایش یافته است.
کاهش ۲۵ تا ۷۸ درصدی میزان آب ۱۱ سد مهم کشور
وضعیت ۱۱ سد مهم که تأمین کننده آب شرب و کشاورزی کشور را برعهده دارند، از ابتدای سال آبی جاری تا روز ۱۰ دی ماه با کاهش ۲۵ تا ۸۷ درصدی میزان موجودی نسبت به سال آبی گذشته روبهرو هستند.
امسال سومین پاییز پیاپی خشکسالی را سپری میکنیم و بارشها با کاهش شدید همراه بوده و به دنبال آن وضعیت بسیاری از سدهای کشور متأثر از کاهش بارش شده است.
تازهترین گزارش دفتر اطلاعات و دادههای آب کشور نشان میدهد که تعداد زیادی از سدهای مهم شرب و کشاورزی با کاهش آبی روبهرو هستند. بر اساس این گزارش، سد تهم زنجان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه ۱۳ میلیون مترمکعب آب دارد که در مقایسه با زمان مشابه در سال آبی پارسال ۵۶ درصد کاهش را نشان میدهد. میزان پرشدگی این سد هم ۱۶ درصد است. سد شهید رجایی مازندران از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه ۳۲ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد کاهش دارد که تنها ۲۰ درصد پرشدگی آب دارد. چاه نیمههای سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه ۱۳۸ میلیون مترمکعب موجودی آب دارند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد کاهش دارد. میزان پرشدگی این چاه نیمهها به ۹ درصد رسید. سد شهر بیجار گیلان نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ دی ماه ۴۵ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۲ درصد کاهش یافته که درصد پرشدگی این سد هم ۴۳ درصد است.