«ایران» از دلایل مهم کمبود گاز در کشور گزارش میدهد
بیخیالی 96 ماهه دولت قبل، گریبان صنعت گاز را گرفت
عدم سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز، عدم توسعه مخازن نفت و گاز در 8 سال دولت قبل، تعلل در ذخیرهسازی گاز، بیتوجهی به اصلاح الگوی مصرف وانحلال شرکت ذخیره سازی گاز توسط وزیر نفت دولت قبل،از جمله دلایل کمبود گاز در هفتههای اخیر است
مجید میرزاحیدری
خبرنگار
سوءمدیریت و کمکاری وزارت نفت در دولت قبل در زمینه سرمایهگذاری و توسعه صنعت نفت، نفس گاز کشور را برای لحظاتی به شماره انداخت، هرچند که در میانه برودت کم سابقه هوا در روزهای اخیر و اکنون، این وزارت نفت بوده که با تلاشهای شبانهروزی، مانع از استمرار افت فشار گاز در برخی نقاط کشور شد.
سازمان هواشناسی پیشتر با صدور هشدار نارنجی رنگ، نسبت به احتمال یخبندان و لغزندگی جادهها براثر نفوذ توده هوای سرد به کشور از سهشنبه تا جمعه (۲۰ تا ۲۳ دیماه) هشدار داده بود. ورود سامانههای هوای سرد، افت شدید دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط کشور، دمای هوا را در برخی مناطق تا منفی ۲۸ درجه سانتیگراد کاهش داد. گفته میشود که در بیش از ۲۰ استان کشور، دمای هوا به منفی ۱۰ درجه هم رسید.
این عامل باعث شد میزان مصرف گاز در کشور در روزهای گذشته تا مرز 700 میلیون مترمکعب در روز هم برسد.امروز هم سازمان هواشناسی با پیشبینی ورود دوسامانه جوی به کشور و فعالیت آنها، برای برخی استانها هشدار سطح زرد صادر و اعلام کرده که سامانه جوی اول، سامانه بارشی است که از اواخر وقت دوشنبه( امروز) ۲۶ دی فعال میشود و چهارشنبه ۲۸ دی پایان خواهد یافت.این سامانه سبب بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد و رخداد مه خواهد شد. فعالیت سامانه جوی دوم از روز سهشنبه ۲۷ دی آغاز می شود و چهارشنبه ۲۸ دی پایان می یابد. بر اثر فعالیت این سامانههای جوی، رخداد بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی و بروز اختلال در انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق پیشبینی میشود.
جواد اوجی وزیر نفت گفته در چند روز اخیر، با توجه به سرمای شدید که درکشور وجود داشته این مسأله مدیریت شده و در حال حاضر تنها تربتجام مشکل گاز دارد که با حضور استاندار و فرماندار این شهر پیگیر این مسأله هستیم و افزوده شبکه گاز در سراسر کشور پایدار است و تنها شهرستان تربتجام که نزدیک به ۱۷ هزار مشترک ما از نعمت گاز بیبهره شدند از روز گذشته تا کنون همکاران در شرکت ملی گاز و شرکت پالایش و پخش تمام توان خود را به کار گرفتهاند.
به گفته اوجی، دستور رئیسجمهوربرای تعطیلی مراکز آموزشی و ادارههای شهر تهران کمک بزرگی به تأمین گاز کشور کرد و در این مدت حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف انجام شد.
وزیر نفت، اظهار کرد: «اکنون گاز خانگی کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان هم قطع شده و ترکمنستان سوآپ گاز را از روز پنجشنبه (۲۲ دیماه) به ایران قطع کرد که ما بهسرعت آرایش شبکه را تغییر دادیم و هیچ جا جز جنوب خراسان رضوی قطعی گاز نداشتیم.»
واقعیت این است که در سال گذشته و با فعالسازی دیپلماسی انرژی و امضای قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان و ورود ۵ میلیون مترمکعب گاز از انتهای شبکه توزیع گاز در شمال شرق کشور (که همواره نخستین محل افت فشار گاز در زمانهای کمبود بوده است)، شبکه گاز پایدار شده و جلوی افت فشار در شمال شرق هم گرفته شد؛ اقدامی که دستکم در سالهای قبلتر سابقه نداشت. در حال حاضر تولید روزانه گاز خام در ایران در شرایط فعلی حدود یک میلیارد مترمکعب است که بعد از جداسازی میعانات گازی حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی بهدست میآید.افزایش میزان مصرف گاز خانگی از روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب در فصل گرم سال به محدوده ۶۵۰ میلیون مترمکعب در شرایط فعلی، ناترازی گازی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز را پدید آورده است. از ناترازی گاز بهعنوان یکی از چالشهای صنعت نفت کشور دستکم در سالهای اخیر یاد میشود.ناترازی گاز از فاصله بین تولید و مصرف گاز به وجود میآید،اما چرا ناترازی گاز به یک مشکل جدی در کشور تبدیل شد؟
از قرار معلوم، ناترازی گاز در کشور ریشهای چندگانه دارد؛ عامل اول میزان مصرف بالای انرژی و افزایش شدت مصرف انرژی درکشور است.
رشد شدت مصرف انرژی در کشور نسبت به مصرف جهانی بیش از دو برابر بوده به نحوی که ایران در رتبه اول شدت مصرف انرژی جهان قرار دارد. براساس اعلام سازمان اوپک، میزان تقاضای مصرف گاز در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا ۶ برابر است. مقدم بیگلرایی، رئیس امور مطالعات مهندسی شرکت گاز گفته است که فرهنگسازی و بهروزرسانی تجهیزات باعث میشود میزان مصرف گاز کاهش پیدا کند، زیرا استفاده از بخاریهای قدیمی و فرسوده میزان مصرف گاز را تا ۴۰ درصد افزایش میدهد و متأسفانه ۲۵ میلیون بخاری فرسوده و با مصرف انرژی بالا در کشور وجود دارد و از سوی دیگر رعایت مقررات ملی در ساختوسازها میزان مصرف گاز را کاهش میدهد.
بیگلرایی گفته کاهش یک درجه دمای گاز باعث صرفهجویی ۵ درصدی میشود که زمینهساز تولید ۲۵ میلیون مترمکعب گاز خواهد شد.
عامل دیگر بروز ناترازی، عدم توسعه صنعت نفت و گاز کشور متناسب با برنامههای توسعهای بوده که توپ این کمکاری هم در زمین وزارت نفت دولت قبل است.
براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی، ضریب بازیافت مخازن کشور باید از 28.57 درصد در سال 1395 به 29.57 درصد در انتهای برنامه ششم میرسید، هرچند این رقم نهتنها محقق نشد بلکه 4 درصد هم افت کرد. گفته میشود دولت گذشته در سه سال پایانی عملکرد خود فقط 470 میلیون دلار سرمایهگذاری خارجی برای توسعه صنعت نفت کشور جذب کرده است. واقعیت این است صنعت نفت و گاز کشور دچار یک عقبماندگی شده که نقش سرمایهگذاری در این عقبماندگی جدی است. برآورد میشود توسعه صنعت نفت و گاز کشور، نیازمند تزریق ۲۰۰ میلیارد دلار اعتبار است.
در این مسیر، توسعه بالادستی و پاییندست صنعت گاز نیازمند تزریق 80 میلیارد دلار سرمایه بوده تا ظرف مدت زمان 3 تا 4 سال آینده ناترازی گاز از صورت مسأله پاک شود. نکته بعدی، تعلل و بیتوجهی دولت قبل به ذخیرهسازی گاز بوده که همین امر میزان ذخایر گازی را به کمترین مقدار خود در کشور رسانده است.
از ذخیرهسازی گاز بهعنوان روشی مطمئن و کارآمد برای پاسخگویی به نیاز بالای انرژی در فصل سرد یاد میشود. در حال حاضر ظرفیت ذخیرهسازی در کشورهای اروپایی بهطور میانگین ۲۲ درصد از گاز مصرفی، روسیه ۱۹ درصد، امریکا ۱۶ درصد، ترکیه ۷ درصد و در ایران فقط ۱.۷ درصد است. عامل مهم دیگر، افزایش وحشتناک مصرف انرژی در کشور بخصوص در بخش خانگی و تجاری بوده است. سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور روزگذشته درجریان بازدید از ستاد شرکت ملی گاز، اعلام کرده که موضوع ذخیرهسازی گاز و نفت از مسائل بسیار مهم بویژه برای شرایط بحرانی و غیرقابل پیشبینی است که متأسفانه درمقطعی مورد بیتوجهی قرار گرفته و شرکت ذخیرهسازی گاز منحل شده و وزارت نفت پس از پایان شرایط ویژه کنونی باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهد.در حال حاضر رشد مصرف گاز در کشور در زمینههایی همچون مصارف خانگی سالانه ۶ درصد، بخشهای عمده ۵ درصد و در بخش نیروگاهی ۴ درصد برآورد میشود.
رضا مسیبی بهبهانی، کارشناس ارشد انرژی به روزنامه ایران گفته است که درکنار بیتوجهی به ذخیرهسازی و عدم سرمایهگذاری مناسب در صنعت نفت در سالهای قبل، سوءمدیریت وزارت نفت دولت قبل هم بر ناترازی گاز تأثیرگذار بوده است.
به گفته وی، با توجه به ظرفیت بالای مخازن نفت و گاز کشور، اما ایران در زمینه تولید نفت و گاز خیلی عقب مانده و افزود که ایران دارای دومین ذخایر گاز جهان بوده اما در زمینه تولید رتبه هشتم را دارا است.
این کارشناس ارشد انرژی، جمعبندی کرد که در تولید و بهرهبرداری از منابع زیرزمینی صنعت نفت در دولت قبل کمکاری شده و اگر در دولت قبل در زمینه سرمایهگذاری و توسعه صنعت نفت اقدامات مناسبی صورت میگرفت اکنون ناترازی گاز بهعنوان یک مشکل وجود نداشت.
«ایران» از تداوم روند عرضه خودرو در بورس کالا گزارش میدهد
پیشبینی کاهش شدید قیمتها در پی عرضه 10 هزار خودروی دناپلاس
بورس ابزاری برای تشکیل یک بازار شفاف است که درآن قیمتها به درستی کشف میشود سیاست حراج باز میتواند در جهت رفاه بیشتر مصرفکننده عمل کند
سعید رشیدینوبندگانی
خبرنگار
تعطیلی بازار سهام و بورس کالا در روز یکشنبه باعث شد معاملات 10 هزار خودروی دناپلاس به روز معاملاتی بعد منتقل شود.
کارشناسان بر این باورند که افزایش عرضه خودروی دناپلاس میتواند به سرعت طرف عرضه و تقاضا را در بازار تراز کند و از اینرو انتظار میرود در پی عرضههای آتی خودرو، قیمتها در بورس کالا و بازار غیررسمی به سرعت شکسته شود.
در این خصوص حسن رضاییپور، کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورسهای کالایی به خبرنگار روزنامه ایران گفت: هر چند بورس کالا نمیتواند مشکلات ساختاری را حل کند، اما این بازار بهعنوان ابزاری قدرتمند و کارا میتواند یک بازار شفاف و کارا شکل دهد و باعث شود کشف قیمت به درستی در آن صورت پذیرد.
رضاییپور افزود: بورس ابزاری برای کمک به شفافیت و شکلگیری بازارها است و از اینرو شاهد آن هستیم در کشورهای مختلف برای کالاهایی که در آن کشور اهمیت زیادی دارد، بازارهایی در بورسهای کالایی تشکیل میشود. بهعنوان مثال در هند بورس ادویهجات را داریم و در برخی از کشورهای صنعتی بورس انرژی و حتی امریکا، گاو نیز در بورس عرضه میشود. وی ادامه داد: از اینرو باید توجه داشت بورس تنها یک ابزار است که بازار رسمی را شکل میدهد و شفافیت در بازار را افزایش میدهد. با تشکیل بازار به وسیله این ابزار، کشف قیمت واقعیتر انجام خواهد پذیرفت و فعالین صنعت و همچنین سیاستگذار میتواند با اتکا به کشف قیمتهای انجام شده، درمورد بهبود روند آتی بازار یا صنعت تصمیمات درستتری اتخاذ کند. رضاییپور با اشاره به تلاشهایی که در گذشته برای کنترل قیمت در بازار خودرو صورت گرفته است، افزود: در مورد کنترل بازار خودرو شاهد آن بودیم که تا قبل از این دولتهای گذشته همه ابزارهای ممکن را امتحان کردند اما همه این ابزارها ناموفق بود. در این سالها دولتها به تنظیم عرضه و تقاضا اهمیت ندادند و نتوانستند مقوله شفافیت را در بازار بهبود بخشند.
این کارشناس ارشد بازار ادامه داد: وقتی تمامی سیاستهای موجود برای کنترل بازار خودرو با شکست روبهرو شد، عرضه خودرو در بورس کالا در دستور کار قرار گرفت و در این خصوص کارهای تحقیقاتی زیادی شکل گرفت که در نتیجه این مطالعات بالاخره خودرو در بورس کالا پذیرفته شد.
وی ادامه داد: در ابتدا شاهد آن بودیم که عرضه خودرو در بورس کالا همچنان در مقابل تقاضای شکل گرفته برای آن، ناتراز بود و این کمبود عرضه بود که باعث شد در اولین قدمها، شاهد اوجگیری قیمتها باشیم. رضاییپور گفت: با این حال در مواردی مانند عرضه خودروی کارا و همچنین عرضه شاهین که طرف عرضه تا حدود زیادی نسبت به طرف تقاضا برتری داشت، مشاهده شد قیمتها بسیار پایینتر از بازار آزاد و حتی در همان قیمت پایه قرار گرفت و در همان قیمتهای پایه نیز تمامی خودروهای عرضه شده به فروش نرسید که موضوع تراز عرضه و تقاضا برای کنترل قیمت را تأیید میکرد و مشخص شد با افزایش عرضهها میتوان بازار را به تعادل رساند.
وی خاطر نشان کرد: برای اشباع بازار و تراز عرضه و تقاضا در بازارخودرو باید در کنار افزایش عرضه خودروهای داخلی، ورود خودروهای خارجی را نیز تسهیل کنیم.
سرکوب عرضه خودرو، بازار را ملتهب کرد
رضاییپور در خصوص کارشکنیهای اخیر در فرایند عرضه خودر در بورس کالا گفت: باید توجه داشت که سرکوب عرضه قطعاً بازار را ملتهب خواهد کرد. در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که با کارشکنی سازمان بازرسی و شورای رقابت، این سیگنال به بازار داده شد که عرضهها در بورس کالا کم خواهد شد و بازار غیررسمی که تا قبل از این، روند نزولی در قیمت را شروع کرده بود، به سرعت به این تصمیم واکنش نشان داد و بازار غیررسمی بار دیگر ملتهب شد.
وی در مورد دسترسی متقاضیان اصلی خودرو به بورس کالا گفت: درباره ورود متقاضیان اصلی خودرو به بورس کالا نیز باید توجه داشت که طی سالهای گذشته بخش عمده جامعه با سازکار بورس آشنا شده است و قسمت سخت کار را در سالهای قبل پشتسر گذاشتهایم. همچنین با پیگیریهای منظم کارگزاریها و بورس کالا امروز شاهد آن هستیم که متقاضیان اصلی خودرو به راحتی میتوانند در بازار حضور یابند و اقدام به خرید کنند. امیدواریم با سیاستهای دولتی بخصوص تسهیل واردات خودرو، بزودی تقاضا در بازار پوشش داده شود و قیمتهای کاذب در بازارهای غیررسمی شکسته شود.
وی در پایان گفت: در مورد عرضه 10 هزار خودروی دناپلاس نیز انتظار میرود با توجه به حجم بالای عرضه، قیمتها روند کاهشی را طی کند و قیمتهای کشف شده برای این خودرو از محدوده قیمت پایه فاصله چندانی نداشته باشد.
سیاست حراج باز میتواند در جهت منافع خریداران عمل کند
در فرایند حراج خودرو شاهین شاهد آن بودیم که عرضهکننده خودرو پس از پایان زمان حراج و فروش نرفتن حدود 2 هزار و 500 خودرو در قیمت پایه، فرایند حراج را به پایان رساند و ترجیح داد خودروهای فروش نرفته را در وقتی دیگر عرضه کند تا کشف قیمت در زمانی بهتر برای این خودرو صورت پذیرد. از نظر کارشناسان، در صورتی که خودروسازان، خودروهای به فروش نرسیده را در مرحله حراج باز قرار دهند و شرایطی ایجاد شود تا تمامی خودروهای عرضه شده در قیمت کشف شده به فروش رسد، این سیاست میتواند درجهت بهبود منافع طرف تقاضا عمل کند. از این رو پیشنهاد میشود، در صورت به فروش نرفتن تمامی 10 هزار خودرو دناپلاس در عرضه امروز، خودروهای باقی مانده، در فرایند حراج باز قرار گیرد و به همان قیمت کشف شده به متقاضیان عرضه شود.
عرضه ۵۰ دستگاه کامیون کشنده فاو در بورس کالا
سیباموتور سه شنبه با ۵۰ دستگاه کامیون کشنده فاو به بورس کالا میآید؛ قیمت پایه این خودرو ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان اعلام شده و ۱۴ اسفند به خریداران تحویل داده می شود. تالار خودرو بورس کالای ایران سه شنبه ۲۷ دی میزبان عرضه ۵۰ دستگاه کامیون کشنده فاو FAW خواهد بود. قیمت پایه این خودرو ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان اعلام شده و تاریخ تحویل آن ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ است. درصد پیش پرداخت سفارش خرید نیز ۲۰ درصد درنظر گرفته شده است.
رویترز گزار ش داد
صادرات نفت ایران بدون توافق هستهای هم افزایش یافت
از ابتدای روی کار آمدن جواد اوجی، توسعه و تکمیل طرحهای نیمهتمام وزارت نفت در اولویت قرار گرفت و با برنامهریزیهایی که انجام شد ضمن شتاببخشی به طرحهای نیمهکاره، اولویتهای جدیدی نیز برای تحقق اهداف وزارت نفت در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. اهدافی از جمله جذب سرمایههای داخلی و خارجی با توسعه دیپلماسی انرژی، افزایش صادرات نفتخام و میعانات گازی و افزایش صادرات گاز طبیعی. اکنون منابع غربی گزارش دادهاند که صادرات نفت ایران در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲، با وجود تحریمهای امریکا، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و شروع قوی در ابتدای سال ۲۰۲۳ داشته است. صادرات نفت ایران پس از خروج دونالد ترامپ، رئیسجمهور وقت امریکا از توافق هستهای در سال ۲۰۱۸ و وضع مجدد تحریمها، متأثر شد. اما صادرات نفت ایران پس از آغاز ریاستجمهوری جو بایدن که بهدنبال احیای توافق هستهای بود، افزایش پیدا کرد و طبق برخی برآوردها، به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ رسید. رشد صادرات ایران با وجود موانعی مانند بنبست مذاکرات هستهای و رقابت از سوی نفت ارزان روسیه، حاصل شده است.
شرکت مشاوره انرژی «اس وی بیاینترنشنال» اعلام کرد که صادرات نفت ایران در دسامبر به ۱,۱۳۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۴۲ هزار بشکه در روز در مقایسه با نوامبر افزایش داشت و بر مبنای برآوردهای قبلی، بالاترین آمار صادراتی بود که این شرکت در سال ۲۰۲۲ گزارش کرده بود. سارا وخشوری، رئیس شرکت «اس وی بیاینترنشنال» در این خصوص گفت: در مقایسه با دوران دولت ترامپ، مقابله یا اقدام جدی علیه صادرات نفت ایران وجود نداشته است. صادرات نفت ایران از ابتدای ژانویه تاکنون، بالاتر از ماههای پیش بوده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: تقاضای کمتر از سوی چین و صادرات روسیه به چین، چالش عمده برای صادرات ایران است.
عمده نفت ایران همچنان به سمت خاور دور به خصوص چین میرود. ایران همچنین به ونزوئلا برای صادرات نفت خود، کمک میکند. اما آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید گفت: اجرای تحریمها از سوی دولت با قدرت انجام میشود. ما برای اقدام علیه دور زدن تحریمهای صادرات نفت به همراه تحریمها علیه فروش موشک و پهپاد و نقض حقوق بشر، تردید نداشته و نخواهیم داشت. شرکت مشاوره پترو لجستیک که عرضه نفت را رصد میکند، اعلام کرد شاهد روند صعودی صادرات نفت ایران بوده که از نظر این شرکت، در دسامبر به بالاترین حد از مارس سال ۲۰۱۹ رسیده است.
شرکت تحلیل داده کپلر هم صادرات نفت ایران را در نوامبر ۱,۲۳ میلیون بشکه در روز تخمین زد که بالاترین میزان از اوت سال ۲۰۲۲ و نزدیک به رکورد صادرات ۱,۲۷ میلیون بشکه در روز در آوریل سال ۲۰۱۹ بود. چین بزرگترین مشتری نفت ایران است. ایران همچنین سال گذشته نقش خود را در ونزوئلا که تحت تحریمهای امریکا قرار دارد، گسترش داد و نفت سبک برای پالایش و مواد رقیقکننده برای تولید گریدهای نفتی قابل صادرات به این کشور امریکای جنوبی ارسال کرد. بر اساس گزارش رویترز، هیچ آمار قطعی برای صادرات نفت ایران وجود ندارد و برآوردهای مختلفی در این خصوص ارائه میشود. شرکتهای رصدکننده نفتکش، از متدهای مختلفی برای رصد جریان تجارت نفت استفاده میکنند که شامل اطلاعات ماهوارهای، آمار بارگیری محمولههای نفتی و اطلاعات منابع آگاه است.
ایران معمولاً آمار صادرات نفت خود را اعلام نمیکند. طبق برآورد شرکت تحلیلی ورتکسا، واردات نفت چین از ایران در دسامبر، به رکورد ۱,۲ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۳۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. عمده این واردات به شاندونگ رفت که محل فعالیت پالایشگاههای خصوصی چینی است که از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ با افت تقاضای داخلی و ضعیف شدن حاشیه سود پالایش، متقاضی خرید گریدهای نفتی ارزان بودهاند.
واحد مطبوعات وزارت خارجه چین در پاسخ به درخواست رویترز برای توضیح در اینباره، بدون اشاره مستقیم به موضوع خرید نفت ایران توسط چین، گفت: همکاری مشروع و معقول میان ایران و چین در چهارچوب قوانین بینالمللی، باید رعایت و محترم شمرده شود. طبق اطلاعات شرکت ورتکسا، صادرات نفت اورال روسیه که رقیب اصلی نفت ایران است، در دسامبر پس از اجرای سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت روسیه، کاهش پیدا کرد.
بررسی آمار تولید و فروش شرکتهای بورسی نشان داد
رشد بیش از 6.3 درصدی تولید صنعتی در آذرماه
شاخص تولید صنعتی شرکتهای بورسی در آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶٫۳ درصد رشد کرد. بررسی رشد صنایع مختلف نشان میدهد که عملکرد تولیدی صنایع بزرگ در آذرماه تا حدود زیادی مشابه دو ماه ابتدایی پاییز بوده است. بهگونهای که در آذرماه نیز رشد شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، منفی بوده است، اما رشد قابل توجه و بالای 27 درصد تولید در صنعت خودروسازی و قطعات باعث شد رشد شاخص تولید بخش صنعت در سطح بین ۶ تا ۷ درصد باقی بماند. در بین صنایع، بیشترین کاهش تولید مربوط به صنعت محصولات غذایی بوده است و بیشترین رشد مربوط به صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشینآلات و تجهیزات بوده است. بررسی ترکیب رشد شاخص تولید صنعتی نشان میدهد که رشد مثبت تولید در شرکتهای بزرگ، واردات محور و تولیدکنندگان کالاهای نهایی (مصرفی و سرمایهای) اتفاق افتاده است.
بررسی شاخص قیمت صنایع نیز نشان میدهد که رشد شاخص قیمت بخش صنعت از مردادماه روند نزولی داشته و از رشد حدود ۴۹ درصد در تیرماه به رشد ۳۷٫۲ درصد در آذرماه رسیده است. در چند ماه اخیر رشد شاخص قیمت در تمام صنایع به جز صنعت محصولات غذایی و صنعت محصولات دارویی روند نزولی داشته است.
در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ روند رشد شاخص تولید صنعتی یک روند بدون نوسان در حول و حوش صفر بود.
اما بهار سال ۱۴۰۱ با رشد مثبت شاخص تولید صنعتی آغاز شد و رشد این شاخص در دو ماه اردیبهشت و خرداد روند صعودی داشت. این روند مثبت در ماههای تابستان نیز ادامه پیدا کرد و شاخص تولید صنعتی در ماههای تابستان ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۷ درصد رشد کرد. شاخص تولید صنعتی در اولین ماه پاییز ۷٫۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در یک سال اخیر بوده است. در آبان ماه رشد شاخص تولید صنعتی اندکی کاهش یافت و به ۶٫۵ درصد رسید و در آذرماه رشد این شاخص به ۶٫3 درصد رسید. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران رشد شاخص تولید صنعتی تابستان ۱۴۰1 را ۵٫۲ درصد اعلام کرده است. رشد برآوردی شاخص تولید صنعتی بورسی شرکتهای بورسی در ماههای تابستان با رشد اعلامی مرکز آمار ایران بسیار نزدیک است.
افزایش تولید در صنعت خودرو
رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشینآلات و تجهیزات در چند ماهه اخیر (نسبت به سال قبل) بیشتر از سایر صنایع بوده است. در آبان و آذر شاخص تولید خودرو سازی نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۷٫8 درصد و ۲8٫۵ درصد رشد داشته که در چند سال اخیر بیسابقه است. در بین صنایع، صنایع غذایی بیشترین کاهش در تولید را در ماههای اخیر به خود اختصاص داده است.
شرایط خرید کامیونت فورس ابلاغ شد
بورس کالا در نامهای شرایط خرید خودرو کامیونت فورس (FORCE) که قرار است ۲۷ دی عرضه شود را ابلاغ کرد.
در جدیدترین نامه مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران آمده است: مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۶ دی بوده و میزان پیش دریافت خرید محصول به میزان ۲۰ درصد است. هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفاً امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو را دارد و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) مجاز به ثبت سفارش حداکثر ۵ دستگاه خودرو است. گفتنی است، بهمن دیزل سه شنبه ۲۷ دی، ۱۰۵ دستگاه کامیونت فورس ۶ تنی خود را با قیمت پایه ۹۳۰ میلیون تومان روی تابلو معاملات بورس کالا میبرد. تاریخ تحویل این خودرو ۱۴ اسفند است.