چرا صدا و سیما پیام رسان «سروش» را به مزایده می گذارد؟
سوسن صادقی
خبرنگار
تا چند روز دیگر یعنی ۲۰ فروردین ماه امسال زمان مزایده و قرائت پیشنهادها برای فروش پیام رسان«سروش» است. پیام رسانی که اواخر سال گذشته آگهی مناقصه فروش مالکیت آن در پایگاه اطلاع رسانی مناقصات کشور منتشر و رسانه ای شدن آن بسیار خبرساز شد. پیام رسانی که در بحبوحه فیلترینگ تلگرام هم هر روز خبرساز می شد. روزی با ادعای اینکه با بیش از 20 میلیون کاربر ، رقیب تلگرام است. روزهای دیگر هم با نشت اطلاعات کاربرانش، ثبت نام اجباری و بدون اطلاع کاربر، تغییرات پیدرپی مدیرانش و سرانجام با جنگ لفظی که دست اندرکاران آن با وزیر ارتباطات بر سر حمایت های مادی و وام 5میلیاردی داشتند، نام این پیام رسان را سرزبانها انداختند. اما حال این سؤال مطرح است که چرا صدا و سیما پیام رسان سروش را می خواهد به فروش برساند؟ آیا فروش این پیامرسان به منزله شکست آن است؟ و برای اینکه این پیام رسان بتواند با عقبه ای که دارد دوباره مطرح شود و کاربر جذب کند سرمایه گذار جدید آن چه اقدام های مؤثری باید انجام دهد؟ کارشناسان حوزه پیامرسانها و فناوری اطلاعات به این سؤالات پاسخ میدهند.
دشوار شدن نگهداری پیام رسان
«سازمان صدا و سیما پیام رسان سروش را به چند دلیل برای فروش به مزایده گذاشته که به نظر می رسد بحث اقتصادی و فشار «روبیکا» ازمهمترین آنها باشد.»
مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیامرسان گپ با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: به نظر می رسد علت اول به مزایده گذاشتن پیام رسان سروش، دشوار شدن نگهداری تجاری این پیام رسان است. چون هزینه های نگهداری پیام رسان ها زیاد است و باید مدل خوب تجاری وجود داشته باشد تا از پس هزینه های آن برآمد از آنجایی که سازمان صدا و سیما نیز با مشکلات مالی روبه رو است و نمیتواند از نظر مالی آن را پشتیبانی کند، حال تصمیم گرفته آن را به مزایده گذاشته و به فروش برساند.
انجیدنی دلیل دوم به مزایده گذاشتن پیام رسان سروش را فشار اپلیکیشن روبیکا عنوان کرد و افزود: به نظرم سازمان صدا و سیما با اپلیکیشن روبیکا در حال مشارکت است. این برنامه به دلیل قدرت و رانتی که دارد، توانسته یکسری کارها را به دلیل انحصار به خوبی انجام دهد. مثلاً پهنای باند آن در بین اپراتورها ( اپراتورهای اول و دوم ) رایگان بوده و تبلیغ آن روی آنتن صدا و سیما بینهایت است بنابراین همین موضوعها باعث شده که صدا وسیما انگیزه خود را (حال هم به دلیل بحث تجاری و مشکلات مالی و هم به دلیل فشار روبیکا،) برای همکاری با سروش از دست بدهد. به عبارتی حال که قرار است با روبیکا مشارکت داشته باشد دیگر نیازی به ادامه همکاری با سروش نمی بیند.
وی با بیان اینکه ورود صدا و سیما به داشتن پیام رسان از ابتدا کار درستی نبود، گفت: ولی باید گفت به مزایده گذاشتن این پیام رسان، به معنی شکست خوردن پروژه نیست. چون بسیاری از پیام رسان ها در دنیا مانند اسنپ چت، لاین و ... بارها فروخته و یا وارد بازار بورس شده اند . یا وقتی واتس اپ به فیس بوک فروخته شد یک پروژه شکست خورده نبود اتفاقاً بسیار هم موفق بود بنابراین تغییر مالکیت امر طبیعی است و این کار برای رسیدن به منابع مالی بهتر و رشد بالاتر صورت می گیرد، چرا که برای سرمایه گذاری به پول بیشتری نیاز دارد.
این فعال حوزه پیام رسان ها در ادامه گفت: حال که قرار است سروش را کس دیگری بخرد و سرمایه گذاری کند، بنابراین پول هایی که برای آن پیش از این هزینه شده به هدر نرفته است، بلکه سرمایه گذاری بهتر برای آن ادامه می یابد و فروش آن به معنای ادامه کار است.
انجیدنی ابراز امیدواری کرد که این پروژه را بخش خصوصی بخرد چون به نظر وی وقتی بخش خصوصی در این زمینه ورود می کند منابع آن اتلاف نمی شود و بهتر از بخش دولتی و یا نیمه دولتی عمل می کند. وی معتقد است وقتی پیام رسان در دست حاکمیت است به دلیل رانتی که دارد مانع پیشرفت بخش خصوصی می شود، چرا که امکان رقابت سالم وجود ندارد.
چابکی نیاز اول یک پیام رسان
سهیل تقوی کارشناس فناوری اطلاعات هم معتقد است فروش و مزایده پیام رسان سروش امری طبیعی است و از آنجایی که راه اندازی آن از ابتدا و در زمان سرافراز رئیس سابق صدا و سیما سیاسی شد، حساسیت ها به آن زیاد شد.
تقوی به «ایران» گفت: به نظرم نهادهای حاکمیتی نباید در چنین پروژه هایی که به علت قرار گرفتن در لبه فناوری نیاز به چابکی بالا دارد، ورود کنند به همین دلیل ورود صدا و سیما از ابتدا به حوزه پیام رسان ها کار درستی نبود و از همان ابتدا انتقادهای زیادی به آن وارد شد، چرا که نهادهای حاکمیتی و بزرگی چون صدا و سیما چابک نیستند.
وی با بیان اینکه حتی خود مدیران این پیام رسان نیز به چابک شدن آن اذعان می کنند، افزود: مرتضی رحیمی مدیر پیام رسان سروش و جعفر خورشاد رئیس هیأت مدیره این پیامرسان نیز همین عقیده را دارند آنها نیز اعلام کردند که صدا وسیما به دنبال تزریق چابکی به این پیام رسان و تسهیل منابع مالی است بنابراین تصمیم گرفته مالکیت خود را به بخش خصوصی و تجاری واگذار کند. وی افزود: البته باید گفت صدا و سیما در بخش تبلیغات و رسانه این پیام رسان موفق عمل کرده بنابراین مخاطب خوبی هم نسبت به سایر پیام رسان های داخلی جذب کرده بود ولی با فروکش کردن تبلیغات برای این پیام رسان مخاطبان آن هم ریزش کردند. این برند آنگونه که انتظار می رفت نتیجه بخش نبود از سوی دیگر صدا و سیما طبق تعهداتی که داشت نتوانست به حمایت های مالی خود از این پیام رسان ادامه دهد بنابراین اکنون بهتر دیده تا سهم خود را به فروش برساند.
این کارشناس فناوری اطلاعات اعتقاد دارد که افزایش اختلافات سیاسی، تبلیغاتی و فنی در این پیام رسان نیز موجب شد تا سروش پلاس رونمایی شود و بعد از آن بود که اختلافات در این پیامرسان علنی تر شد و در همین راستا صدا و سیما نیز تصمیم گرفت با فروش آن از این پروژه خارج شود و آن را به یک سرمایه گذار جدید بسپارد تا به رشد پیام رسان کمک کند.
تقوی در ادامه گفت: فروش یک پیام رسان اتفاق خارق العاده ای نیست و در دنیا نیز مرسوم است و این کمک می کند تا از سوی سرمایه گذار جدید حمایت شود ولی باید پول، هوشمند به آن تزریق شده و تغذیه شود، اگر این اتفاق بیفتد می توان به آینده این پیام رسان امیدوار بود.
وی با بیان اینکه به دلایل سیاسی به برند این پیام رسان لطمه وارد شده است، افزود: بنابراین باید سرمایه گذار جدید برند را تغییر داده و بازیابی در آن صورت بگیرد تا بتواند رشد فناورانه ای داشته باشد. از سوی دیگر باید به شکل خلاقانه و کسب و کاری به آن تزریق شود تا وضعیت آن بهتر از قبل شده و مخاطبان زیادی را جذب کند.
تقوی معتقد است وقتی پروژه ای به مزایده گذاشته شود معنی اش شکست خورده بودن آن نیست واین نرم افزار بین 20 نرم افزار برتر است و بین پیام رسان ها نیز جزو 5 پیام رسان برتر انتخابی حاکمیت بوده. ممکن است بین رقبای خارجی اش عقب ماندگی داشته باشد ولی در بین داخلی ها اینگونه نیست و دارای موفقیت نسبی در جذب مخاطب بوده است.
مرتضی برجی دیگر کارشناس حوزه پیام رسان ها نیز معتقد است که سازمان صدا و سیما به این نتیجه رسیده که بهتر است توسعه و نگهداری اپلیکیشن سروش در یک مجموعه دیگر انجام شود، زیرا نرم افزارهای شبکه اجتماعی از بعد فنی و بازاریابی تخصص ویژه ای نیاز دارند و پیگیری آن احتمالاً در کنار سایر وظایف ذاتی صدا و سیما پیچیده است.
این کارشناس حوزه پیام رسان ها به «ایران» گفت: به مزایده گذاشتن این برنامه کاربردی به معنای شکست پروژه نیست اما به نظر می رسد سازمان صدا و سیما در مدیریت پیچیده آن موفق نبوده است چون اگر این اپلیکیشن با موفقیت عمل کرده بود و به اهداف از پیش تعیین شده می رسید، مدیریت صداو سیما اقدام به فروش نمی کرد.
برجی افزود: صدا و سیما از نظر مالی و تبلیغاتی هزینه زیادی برای این اپلیکیشن پرداخت کرد و هر چه در توان داشت برای بالا بردن نصب و استفاده ازاین اپلیکیشن به کار گرفت، ولی به نظرم آنچنان که باید هدفی که میخواست، محقق نشد.
وی در ادامه گفت: باید این پیام رسان را مجموعه ای خریداری کند که تخصصی و حرفهای باشد. تجربه نشان داده است که واگذاری به شرکتهای غیرمرتبط کار درستی نیست و نتیجه خوبی دربر نخواهد داشت مجموعه خریدار باید تعهد و انرژی خود را در به مقصد رسیدن این کار به کار بندد. امیدوارم که این پیام رسان راه خود را پیدا کند .

بر اساس پیش بینی مجله MIT
10 فناوری برتر آینده را بشناسید
معاونت راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی ۱۰ فناوری برتر سال پیش رو را برای دستیابی به موفقیت معرفی کرد.
به گزارش «ایران»، معاونت راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی بر مبنای گزارش روندهای سالانه مجله MIT Technology Review ، فناوریهای برتر سال ۲۰۲۰ را که انتظار میرود تأثیر به سزایی در حل مسائل و مشکلات مهم مربوط به کار و زندگی افراد داشته باشند معرفی و مورد بررسی قرار داد.
به گزارش «ایران» این 10 فناوری برتر به این شرح است:
مگامنظومه های ماهوارهای
تأمین اینترنت پرسرعت در گوشه و کنار کره زمین و ارائه راهکار برای از بین بردن سیگنالهای مشکلدار Wi-Fi و شبکههای مخابراتی، هدف اصلی مگامنظومه های ماهوارهای است. در این فناوری ضمن اشغال فضای کمتر، تعداد ماهوارههای مستقر در مدار افزایش مییابد.
هوش مصنوعی کوچک
در این فناوری الگوریتمهای قدرتمند هوش مصنوعی بدون نیاز به اتصال به ابر و با استفاده از تلفنهای همراه افراد و سایر دستگاههای مشابه، از طریق فرآیندی به نام تقطیر دانش اندازه مدلهای هوش مصنوعی موجود را بدون از دست دادن هیچیک از قابلیتهای الگوریتم یا کاهش سرعت عملکرد آن، کاهش میدهند. از مزایای دسترسی به این امکان پیشرفته، حذف تأخیر به دلیل عدم برقراری ارتباط با ابر بوده و مشکلات مربوط به حریم خصوصی نیز کاهش خواهد یافت. شرکتهای گوگل، آی بی ام، اپل و آمازون از پیشروان این فناوری هستند.
مولکولهای تولیدشده به کمک هوش مصنوعی
دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی و ترکیب قدرت انسان و ماشین، قادر به کشف مولکولهایی شده اند که تأثیر شگفتانگیزی در مراقبتهای بهداشتی دارند. اخیراً از یادگیری ماشین برای اولین بار به منظور شناسایی نوع جدید آنتیبیوتیک قدرتمند استفادهشده است. باتوجه به اینکه تولید داروی جدید به دلیل چالش شناسایی مولکولها بسیار هزینه بر است، با استفاده از هوش مصنوعی، میلیونها مولکول میتوانند بهسرعت و بهطور مؤثر ارزیابی شوند.
برتری کوانتومی
کامپیوتر کوانتومی نسبت به یک کامپیوتر سنتی عملکرد بهتری دارد ولی هنوز تا رسیدن به برتری کوانتومی، حدود ۵ تا ۱۰ سال فاصله است. با این وجود شرکت گوگل ادعا میکند با پردازنده کوانتومی Sycamore خود به این نقطه عطف رسیده است. Sycamore قادر به تشخیص مجموعهای از اعداد توزیعشده تصادفی در سه دقیقه و ۲۰ ثانیه است که براساس برآوردهای این شرکت، یک کامپیوتر سنتی برای انجام این کار ۱۰،۰۰۰ سال زمان نیاز دارد.
انتساب تغییرات آب و هوا
در نتیجه بهبود توان پردازشی رایانه، دانشمندان قادر به پیشبینی و تخصیص تغییرات اقلیمی در رویدادهای شدید آب و هوایی هستند. به کمک این دانش، چگونگی آمادگی برای رویدادهای آتی و پیشبینی خسارات وارده از حوادث و تغییرات شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات اقلیمی مورد سنجش قرار میگیرد.
داروهای ضد پیری
درصورت کاهش روند پیری، بسیاری از بیماریها مانند سرطان، زوال عقل و بیماریهای قلبی بهبودیافته یا از آن جلوگیری میشود. این داروها روند طبیعی پیری بدن را هدف قرار میدهند و قبلاً نیز در آزمایشهای انسانی موفقیت آمیز بوده اند.
اینترنت غیرقابل هک
دانشگاه صنعتی دلفت یکی از سازمانهایی است که با استفاده از اینترنت کوانتومی برای دستیابی به اینترنت غیرقابل هک تلاش میکند. اساس اینترنت کوانتومی، تضمین امنیت در صورت درهم تنیدگی است؛ وقتی دو کاربر در یک شبکه درهمتنیده قرار گیرند، امکان استراق سمع وجود نخواهد داشت.
پول دیجیتال
استفاده از پول نقد فیزیکی با رشد ارزهای دیجیتال همچنان رو به کاهش است. استفاده از پول دیجیتال موجب حفظ حریم شخصی در مسائل مالی، امکان انجام معاملات فوری، معامله از طریق یک واسطه جدید یا قطع واسطههای سنتی میشود. در ارزهای رمزنگاریشده با فناوری بلاکچین عرضه پول بهصورت غیرمتمرکز صورت گرفته و میتواند از طریق منابع مختلف وارد شود.
پزشکی فوق شخصی
پزشکی فوق شخصی به افرادی که از بیماریهای نادری که هنوز روش درمانی برای آنها وجود ندارد، امید بسیاری میبخشد. هنگامیکه دارو متناسب با نیازهای دقیق یک بیمار و ویژگیهای ژنتیکی وی تجویز شود، امکان درمان و معالجه بیماریهایی که درگذشته درماننشدهاند فراهم خواهد شد.
حریم خصوصی تفاضلی
در سال ۲۰۲۰ دولت امریکا، بزرگترین برنامه خود با عنوان سرشماری و جمع آوری دادههای افراد را با استفاده از روشی با عنوان حریم خصوصی تفاضلی انجام خواهد داد. اداره سرشماری امریکا با استفاده از این امکان در عین حفظ هویت و حریم خصوصی، دادههای کاربران را جمعآوری کرده و با روش مذکور، قابلیت انجام ترفندهایی از قبیل ناشناس بودن افراد و دستکاری دادهها را به حداقل خواهد رساند. گفتنی است مشروح هرکدام از فناوریهای اعلام شده به زودی در گزارشهای جداگانهای در وب سایت مرکز ملی فضای مجازی منتشر خواهد شد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به کاربران هشدار داد
کلاهبرداری جدید با سوءاستفاده از نام آذریجهرمی
در پی شکایت تعدادی از مشترکان تلفن همراه از نوعی کلاهبرداری از طریق یکی از شبکههای اجتماعی به بهانه برندهشدن در یک مسابقه رادیویی آنهم با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسر مبالغی از حساب برخی مشترکان، مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات اطلاعیهای صادر کرده است. به گزارش «ایران»، در این اطلاعیه آمده است که هرگونه تماس مشکوک با عنوان مسابقات رادیویی با حضور آذری جهرمی وزیر ارتباطات با مشترکان تلفن همراه و ثابت، با هدف کلاهبرداری انجام میگیرد و وزیر ارتباطات تاکنون درهیچ یک از برنامه های صدا و سیما که در آن مسابقهای همراه با اهدای جوایز برگزار شود شرکت نکرده و نمیکند. ازاین رو مشترکان عزیز به هرگونه تماس مشکوک و نوید برندهشدن در مسابقات رادیو- تلویزیونی با حضور وزیر توجهی نکرده و شماره تماس کلاهبرداران را برای پیگیری به سامانه 195 گزارش کنند.
راه اندازی اولین سامانه تعاملی مقابله با رخدادهای امنیتی فضای سایبری
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران با تشریح فعالیت های این اداره کل در سال گذشته گفت: راه اندازی اولین سامانه تعاملی مقابله با رخدادهای امنیتی فضای سایبری با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، برگزاری اولین رزمایش مدیریت بحران بخش ارتباطات و تهیه و ابلاغ دستورالعمل ارتقای امنیت بخش فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی استان تهران از مهمترین برنامه های سال گذشته اداره کل ارتباطات این استان بود. به گزارش «ایران»، مرتضی رضایی در ادامه افزود: این سامانه برای اولین بار در کشور با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران و معاونت امنیت شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد شده است. رضایی ادامه داد: تاکنون بیش از 120 نفر از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی ملی و استانی عضو این سامانه شده اند و در گروه های تخصصی قرار گرفتهاند و فرآیند عضویت دراین سامانه ادامه دارد و افراد متقاضی می توانند با مراجعه به سامانه
ApaTehran.cert.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران با اشاره به برگزاری اولین رزمایش مدیریت بحران بخش ارتباطات در تهران گفت: با توجه به اینکه زیرساختهای ارتباطی شهر تهران شامل هفت منطقه مخابراتی میشود که این هفت منطقه پوششدهنده مناطق بیست و دو گانه شهر تهران است، برای بخش ارتباطات با هماهنگی ستاد مدیریت بحران کشور دستورالعمل مذکور بومیسازی و براساس زیرساخت و تجهیزات مناطق هفتگانه مخابراتی، استانهای معین مشخص و هماهنگی لازم انجام شد. رضایی ادامه داد: برای تعیین سطح آمادگی و دستیابی به تجربه لازم برای مواقع بحران با همکاری استان قزوین به عنوان یکی از استانهای معین، مانوری در منطقه شش مخابراتی تهران با حضور فعالان این حوزه برگزار شد.
رضایی تصریح کرد: این اقدام اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران برای تأمین امنیت شبکه و بخش فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی استان، حایز اهمیت است و برای اولین بار در کشور انجام می شود.