پایان مرمت موزه هنرهای معاصر تهران از قول مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی اعلام شد
کرونا نبود تا پایان آذر ماه موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح میشد
مریم سادات گوشه
خبرنگار
قرار بود پایان تابستان موزه هنرهای معاصر تهران پس از تکمیل مرمتها بازگشایی شود اما هنوز درهای موزه بسته است. هادی مظفری، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی در گفتوگو با «ایران» از اتمام کار مرمت موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت:«کار مرمت موزه به پایان رسیده وهمه آثاربه گنجینه اصلی برگشته و در جایگاه خود قرار گرفته است. اما به خاطر شرایط موجود و کرونا ما تصمیم گرفتیم افتتاحیه موزه را به زمان و شرایط بهتری که امکان بازدید عمومی وجود داشته باشد، موکول کنیم.» او در ادامه درباره زمان نهایی بازگشایی موزه تصریح کرد:«طبیعتاً بعد از دو سال علاقه مندان زیادی مشتاقند تا بتوانند پس از بازگشایی موزه از آن بازدید کنند و تلاشمان بر این است که شرایط تهران به حالت عادی برگردد یا امکان بازدید بر اساس پروتکلهای بهداشتی مهیا شود حتماً انشاءالله طی هفتههای آینده نشست خبری خواهیم داشت و زمان رسمی بازگشایی را اعلام خواهیم کرد چون کار بازسازی موزه به پایان رسیده و اکنون در تدارک مراسم افتتاحیه هستیم.» او در پاسخ به اینکه آیا بازگشایی موزه تا پایان آذر انجام خواهد شد، تصریح کرد:«حتماً ما آمادگی داریم که تا پایان آذر ماه موزه را افتتاح کنیم اما این کار منوط به این است که شرایط کرونا این اجازه را به ما بدهد تا امکان بازدید عموم فراهم شود.» نهم اردیبهشت ماه سال 97 اعلام شد که موزه هنرهای معاصر تهران به بازسازی نیاز دارد. اکنون بیش از دو سال است که از آغاز پروژه بازسازی موزه میگذرد. قرار بود 29 اردیبهشت ماه و به مناسبت روز جهانی موزه یا تا پایان تابستان این موزه افتتاح شود. موزه هنرهای معاصر تهران یکی از مهمترین گنجینههای هنر مدرن محسوب میشود که دارای آثار هنری زیادی از دوره تاریخی پایان جنگ جهانی دوم تا دهه ۱۹۸۰ است. گفته میشود این مجموعه یکی از کاملترین مجموعههای هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی در جهان است که همه جنبشهای هنری قرن ۱۹ و ۲۰ را پوشش میدهد. در این مجموعه آثار مختلفی از دورههای متفاوت کاری پابلو پیکاسو وجود دارد. همچنین «نقاشی دیواری روی زمینه قرمز هندی» اثر جکسون پولاک دیگر اثر شاخص موزه است که مشهورترین کار موزه و به لحاظ قیمتی، گرانترین اثر این مجموعه است. مجموعه بسیار معروف «مائو» و اثر «خودکشی» از اندی وارهول نیز از دیگر آثار شاخص موزه است. همچنین آثاری از بهمن محصص، پرویز کلانتری، حسین زندهرودی، محمود فرشچیان و مارکو گریگوریان در بخش نقاشی هنرمندان ایرانی وجود دارد.
فراخوان سی ونهمین ضیافت سالانه سینمای ایران منتشر شد
نسبت ما، جشنواره فیلم فجر و کرونا خیلی دور، خیلی نزدیک
محدثه واعظیپور
روزنامه نگار
همانطـــــور که انتظــــار میرفت انتشـــــــــار خبــــر فراخوان سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر موجی در فضای رسانهای ایجاد کرد. مخالفان که تعدادشان کم نیست، برگزاری این رویداد در شرایط فعلی را نمیپسندند. گروهی معتقدند به جای برگزاری جشنوارهها بودجه باید به سینماگرانی تعلق بگیرد که در این مدت بیکار بوده و در شرایط نامطلوب اقتصادی گرفتار شدهاند. عدهای با هر نوع تجمع مخالف هستند و اصرار دارند تا پایان شیوع کرونا برگزاری هر رویداد عمومی لغو شود. در این میانه موافقانی هم وجود دارند. بخشی از اهالی رسانه یا تعدادی از سینماگران ترجیح میدهند جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی برگزار شوند، اما به شکل و سیاقی تازه. ترکیبی از شیوه آنلاین و فیزیکی یا هر راه و روشی که چراغ جشنوارهها را روشن نگه دارد. حتی بدون نشستهای پرسش و پاسخ یا گعدهها و دورهمیهایی که معمولاً بخشی از هر رویداد فرهنگی هستند. در این چند روز که خبر برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر جدیتر شده، مخالفان و موافقان در رسانهها تلاش کردهاند همراهانی برای خود پیدا کرده وافکار عمومی را علیه جریان مقابل تحریک کنند. اگرچه هنوز واقعاً مشخص نیست
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر چطور و در چه زمانی برگزار میشود، اما این تقابل ادامه دارد. بودن یا نبودن از آغاز سال و در حالی که ویروس کرونا بر زندگی فردی و اجتماعی ما سایه افکنده، اغلب مشاغل را تحت تأثیر قرار داده و اوضاع اقتصادی را نابسامان کرده، بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری شکل عوض کردهاند. تعدادی همچون جشنواره جهانی فیلم فجر تعطیل شدند و بعضی مانند جشنواره فیلم مقاومت، جشنواره «سینماحقیقت» یا جشنواره فیلم کودک به سمت تجربههای تازه رفتند. قضاوت درباره اینکه چنین رویکردهایی چه اندازه موفق بوده، نیاز به تحلیل و بررسی همه جانبه این جشنوارهها دارد اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که کرونا، اتفاقی بود که ممکن است باز هم تکرار شود. تهدیدی که شاید در آینده به شکلهای مختلف روند عادی زندگی و برگزاری آیینهایی از جنس جشنوارهها را تحت تأثیر قرار بدهد. از این رو شاید مقاومت کردن در استفاده از پلتفرمها برای نمایش فیلمها و برگزاری جشنوارهها به شیوه آنلاین، تنها روند به روز شدن سینمای ایران را به تأخیر بیندازد.
به نظر میرسد دنیای آینده، دنیای نمایش آنلاین است، اگرچه که لذت تماشای فیلم روی پرده سینما و حال و هوایش را نمیتوان در تنهایی و در قابهای کوچک تجربه کرد، اما نفس فیلم دیدن و زنده نگه داشتن مراسم، جشنها و جشنوارههایی که در همه جهان وجود دارند و هدف شان نه تنها رونق تولید و تکریم دست اندرکاران یک حرفه که توجه جامعه به فرهنگ، هنر و پدیدههایی باارزش از این جنس است، نباید از یاد برد. در فراخوان سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر نکاتی ذکر شده که خبر از تغییرهایی در این دوره نسبت به گذشته میدهد. این تغییر و تحولها مسبوق به سابقه است. معمولاً سلیقه و دیدگاه دبیران ادوار مختلف جشنواره ملی فیلم فجر به تغییرهایی در تعداد جوایز یا فیلمهای هر بخش انجامیده است. حالا نوبت محمدمهدی طباطبایینژاد است که یکی از مهمترین جشنوارههای ایران را به شیوه و سلیقهای که مطلوب میداند، برگزار کند. در فراخوان فعلی، چند نکته تازه وجود دارد. در دورههای پیشین، تنها فیلمهای داستانی پذیرفته میشدند که حداکثر یک سال قبل از زمان برگزاری جشنواره فجر ساخته شده بودند، اما این محدودیت در این دوره برداشته شده و تمام فیلمهایی که در سه سال اخیر اکران یا در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون عرضه نشده، میتوانند حضور یابند. این تمهید ممکن است به دلیل کمبودن تولیدات سال 99 در فراخوان گنجانده شده باشد و احتمالاً در دوره بعد و با عادی شدن شرایط از دستور کار خارج میشود. اما نکته مثبت و جالب که رقابت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را جذابتر میکند بندی است که به موضوعی مهم اشاره دارد و راه را بر اهدای جوایز و تقدیرهای بیش از حد در اختتامیه میبندد. هیچ جایزهای در بخش رقابتی به طور همارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمیشود و در واقع سیمرغ بلورین بهترین فیلم یا بهترین کارگردانی یا بهترین نقش اول به دو فیلم یا یک سینماگر برای دو فیلم تعلق نمیگیرد. تغییر مثبت بعدی این است که دست اندرکاران اصلی تولید فیلمهای بخشهای رقابتی نمیتوانند عهدهدار مسئولیت داوری فیلمهای آن بخش باشند. این تغییرها روی کاغذ گامهایی هستند برای حرفهایتر شدن جشنوارهای که مهمترین رویداد فرهنگی این سرزمین است. اگر زمستان امسال برگزار شود یا بهار سال بعد، کرونا بماند یا برود، جشنواره فیلم فجر رویدادی تأثیرگذار و یکی از جذابترین آیینهایی است که دوستداران پرشمار سینمای ایران را گردهم میآورد.
درباره سریال گامبی وزیر
دختر نابغهای که قهرمان شطرنج دنیا شد
دنیا پاپایی
خبرنگار
شبکه نتفلیکس که غالباً سریالها و فیلمهای موفقی را ساخته، بار دیگر با یک سریال کوتاه طرفداران خود را شگفتزده کرد.
سریال «گامبی وزیر»، ساخته اسکات فرانک و آلن اسکات درباره دختر یتیمی به اسم «بت هارمن »است که استعداد خارقالعادهای در شطرنج دارد.
یک دختر نابغه
داستان «گامبی وزیر» در دهه شصت میلادی میگذرد؛ دختر نابغهای به نام بت هارمن راهی نوانخانه میشود و رفتهرفته بازی شطرنج را یاد میگیرد و همین امر آیندهای متفاوت را برایش رقم میزند، اما سریال فقط درباره شطرنج نیست؛ این سریال موضوع هایی همچون تبعیض بین زنان و مردان و نابرابری جنسیتی را به ما نشان میدهد. از سوی دیگر بخش عمده سریال به مشکل اعتیاد شخصیت اول سریال میپردازد ؛مشکلی که مربوط به بازه زمانی خاصی نیست و امروزه در جوامع به چشم میخورد.
ایده درخشان یک ذهن خلاق
اسکات فرانک در مقام کارگردان در کارنامه هنری خود جوایز متعددی در زمینه نویسندگی (جایزه صنف نویسندگان امریکایی )بهعنوان بهترین فیلمنامه اقتباسی، جایزه ادگار برای بهترین فیلمنامه و همین طور نامزد جایزه اسکار برای فیلم «لوگان» را دارد. او اینبار به سراغ داستانی که اقتباسی از یک رمان بزرگسال به همین نام است رفته است. رمان اصلی به قلم والتر توییس است که در سال 1983 نوشته شده بود که در زمان خودش شگفتی به بار آورد. والتر توییس در ماه آگوست سال 1984 از دنیا رفت. لازم به ذکر است شخصیت بت هارمن وجود خارجی نداشته و شخصیتی ساخته شده به دست نویسنده است.
ملکه شطرنج نابغه
سریال در ترجمه با اسم «گامبی وزیر» مطرح شده است، اما ترجمه تحتاللفظی آن (The Queens Gambit) «ملکه گامبی» است که هم جنسیت زنانه دارد همانند شخصیت اصلی سریال و هم یک تاکتیک برای آغاز بازی شطرنج است؛ از سوی دیگر مهره وزیر در شطرنج را برخی از کشورها بهعنوان ملکه هم مینامند.
درخواست برای ادامه سریال
«گامبی وزیر» سریال کوتاه (مینی سریال) در هفت قسمت و در ژانر درام پخش شد، استقبال به اندازهای بود که طرفداران سؤال هایی درباره ادامه این سریال برای فصل دوم پرسیده بودند؛ سؤال هایی که با پاسخ ویلیام هوربرگ، تهیه کننده این سریال همراه شد. او طی مصاحبهای با اشاره به محدود بودن زمان سریال گفت ،هنوز تصمیمی برای ادامه سریال وجود ندارد و ادامه ساخت سریال را تقریباً بعید دانست. اولین قسمت این سریال در 23 اکتبر سال 2020 منتشر شد و یکی از مهمترین ویژگیهای این سریال مهیج نشان دادن بازی شطرنج برای افرادی است که حتی تمایلی به این بازی ندارند. آمار جست وجو در گوگل برای یاد گرفتن بازی شطرنج نشان میدهد که این سریال بسیار در این زمینه موفق عمل کرده است.
ذهن پیچیده یک نابغه
اوایل سریال نحوه بزرگ شدن، شکل گرفتن و همینطور افرادی را که در این پروسه بر شخصیت بت هارمن تأثیر داشتهاند میبینیم. یکی از این افراد و حتی مهمترین آنها دختر جوانی به نام جولین است که از قبل پا در راه اعتیاد گذاشته بود و همین طور سرپرست او نیز فردی الکلی است؛ در این جا شخصیت اصلی داستان یعنی بت هارمن با این موقعیت به کمک یکی از کارمندان نوانخانه با شطرنج آشنا میشود و با گذر زمان در این بازی حرفهای میشود. او در طول زندگی خود به دنبال راهی برای پر کردن خلأهای عاطفی دوران کودکی خود، دوری از افسردگی و تنهایی به مواد مخدر، قرصهای آرامش بخش و الکل روی میآورد؛ در نهایت او پیروز بزرگ میدان زندگی و شطرنج است.
نقش بت هارمن را «آنیا تیلور» بر عهده دارد که با بازی در سریال پیکی بلایندرز و فیلمهای آتلانتیس، جادوگر و شیشه بخوبی وی را به خاطر داریم. توماس برودی (بنی واتس)، هری ملینگ (هری بلتیک)، جاکوب فرتون (تونز)، مؤسس اینگرام (جولین) و چندی از هنرمندان دیگر در این سریال ایفای نقش کردهاند. در مورد شخصیت بت هارمن تئوریهای روانشناسی زیادی مطرح شده است که برجستهترین آن مبتلا به اوتیسم بودن این شخصیت است؛ چرا که در طول سریال او شخصیتی آرام و درونگرا نشان داده شده است و در همین حال از نبوغ بشدت بالایی برخوردار است.
سریال همه جانبه و دیدنی
اگر به نظر گامبی وزیر یک سریال صرف درمورد بازی شطرنج است و بالطبع باید کسل کننده باشد اما باید به این موضوع توجه کرد که این سریال بازیگران، نویسنده، کارگردان و مجموعاً گروهی قوی دارد و حتی تمام مکانهای فیلمبرداری بسیار جذاب و دیدنی است که تمام این عنصرها این سریال را تا سطح قابل توجهی دیدنی میکند،به گونهای که در آغاز قسمت سوم بیننده با هیجانی خاص به دنبال کردن این سریال میپردازد؛ همین طور مهمترین نکتهای که این سریال را تا این حد موفق کرده، لذت یادگیری در شخصیت بت هارمن است که با پیگیری بیوقفه برای یادگیری شطرنج از خدمتکار پرورشگاه تلاش کرده و در طول زمان با تقویت این مهارت دانش خود برای کسب مقام قهرمانی به مسکو میرود آن هم زمانی که تنها بیست ساله است. این سریال را میتوانید از نماوا و فیلیمو با زیرنویس فارسی ببینید؛ نماوا وعده دوبله فارسی این سریال را برای مشترکان خود داده است.
دلنوشته هنرمندان برای شهید فخریزاده
گروه فرهنگی/ «تویی که نمیشناختمت» دل نوشتهای که جمعی ازهنرمندان در فراغ شهید فخریزاده و به پاس حقگرایی و تلاشهای مجدانه و بیادعای علمیاش منتشر کردند تا قدردان این مجاهد بینام و نشان داخلی اما شناخته شده بینالمللی شوند.
بهگزارش ایلنا، شهید محسن فخریزاده، سرداری از خطه قم که پساز سالها مجاهدت علمی در کشور، هفتم آذر در برنامهای از پیش تعیین شده توسط تروریستهای بینالمللی به درجه رفیع شهادت نائل آمد. اما دراین دلنوشته امضای هنرمندانی همچون ابراهیم حاتمیکیا، کمال تبریزی، مجید مجیدی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، پرویز پرستویی، رسول صدرعاملی، مجتبی راعی، نرگس آبیار و دیگر چهرههای هنری به یادگار ثبت شده است تا سندی باشد بر مظلومیت ایران و خونهایی که ناجوانمردانه از دانشمندان ایرانی ریخته شد.
محمدحسین عطارچیان، از هنرمندان عرصه خوشنویسی، معتقد است: ترور این دانشمند اقدامی ناجوانمردانه است. چراکه دشمنان چشم دیدن پیشرفت کشور را ندارند. پس اقدام به ترور دانشمندان ما میکنند. اما نمیدانند که این اقدامات نتیجهای ندارد و ما مسیر پیشرفت را با قدرت ادامه میدهیم.
هوشنگ توکلی (بازیگر) نیز میگوید: ترور در کل اقدامی غیر انسانی و مذموم است. هر فردی در هر شرایط و مکانی از این کره خاکی این اقدام را انجام دهد، مرتکب اقدامی پلید شده است. اما ترور دانشمند هستهای کشورمان که انسانی بزرگ و تأثیرگذار بود نیز از این قاعده جدا نیست. بخشی از دفاع کشور برعهده این شهید بود و این ترور بخشیده شدنی نیست.
حسین فخیمی (هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی) نیز این اقدام را محکوم کرده و بیان میکند: ترور عملی ناپسند و اشتباه است و نشان از ضعف و ناتوانی دارد. افرادی که دست به ترور میزنند توانایی گفتوگو ندارند. ترور دانشمند کشورمان شهید فخریزاده نیز نشان میدهد، دارند از انسانیت دور میشوند، این کار اشتباه را محکوم میکنیم.
همچنین خسرو روشن میگوید: دشمنان شب از لانه خارج میشوند و به شکار میروند. با این اقدام نخبگان کشور ما را از بین میبرند و داغ دارمان میکنند. آنها کورکورانه دانشمندان ما را از بین میبرند. چه میتوان گفت جز اینکه ابراز تأسف کرد. این داغ را در سینه دارم. آنها سالهاست که این اقدامات را انجام میدهند از شهادت بهشتی تا سردار سلیمانی و اکنون شهادت فخریزاده. همه ما داغدار هستیم.
آهنگساز پیشکسوت کشور او که با نوای سازش همگان خاطره داریم نیز تأسف خود را از این اتفاق اعلام کرد. حسن ریاحی میگوید: این ترور اتفاق ناپسند بود و آن را محکوم میکنیم.
راضیه تجار (نویسنده) نیز تأکید میکند: مخالفت خود را با این موضوع اعلام میکنم و جای تأسف دارد. شخصیتهایی مانند فخریزاده باید پوشش امنیتی بالا داشته باشند. از دست دادن آن فاجعهای بزرگ و عمیق است. قطعاً او شاگردانی را تربیت کرده، اما هیچ جایگزینی برای این شهید وجود ندارد.
اسفندیار قرهباغی نیز معتقد است: آدمکشی عملی غیر انسانی است. دشمنان ما که دم از تمدن میزنند باید به خودشان بیایند. آنچه مسلم است شهید فخریزاده فردی نظامی و سرباز کشور بود که تمام دنیا او را میشناختند.
اسماعیل آذر (استاد ادبیات فارسی) نیز این اقدام را ناپسند خواند، او میگوید: از پشت خنجر زدن به هر کس در اسلام محکوم است. ترور نیز از نظر انسانی ناجوانمردانه است و از نظر هر جوانمردی اقدامی باطل است. شهید فخریزاده نیز در داخل زیاد شناخته شده نبود اما اقدامات تأثیرگذاری انجام داده بود.
رضا بنفشهخواه هم معتقد است: اینکه یکی از دانشمندان کشور را با ترور از دست دادیم غم انگیز است و جای تأسف بسیار دارد.
انسیه شاه حسینی (نویسنده و کارگردان سینما) با بیان اینکه این اقدام من را تحت تأثیر قرار داد، میگوید: من فقط میتوانم به این جمله امام خمینی(ره) بسنده کنم که «بکشید ما را ملت ما بیدارتر میشود» این ترور را باید از کثیفترین اقدامات انسانی بدانیم.
عباس بابویهی (کارگردان سینما) نیز ضمن محکوم کردن این اقدام بیان میکند: این شهید مظهر تبلور اراده ملی در مبارزه با کشورهای حامی تروریسم است و این اقدام ناپسند به هیچ عنوان در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست. پرویز بیگی حبیبآبادی (شاعر و نویسنده) میگوید: با این ترور یک شخص ترور نشد، بلکه باید گفت بخشی از علم را ترور کردند. ترور این دانشمند اقدام کثیفی بود.
فیلمنامه فیلم بلند سینمایی «گمشده» با موضوع دفاع مقدس با حمایت بنیاد سینمایی فارابی در مرحله نگارش نهایی قرار دارد. پژمان لشکریپور تهیهکننده این فیلم ضمن اعلام این خبر گفت: این فیلمنامه اواخر آبان با نام «زاگرس گریخت» به کارگردانی «حمید زرگرنژاد» از سازمان سینمایی پروانه ساخت گرفت و قرار است با حمایت بنیاد سینمایی فارابی فیلمنامه بهبود کیفی پیدا کند. به گفته او، این روزها حمید زرگرنژاد و مهدی سجادهچی مشغول بازنویسی متن و رسیدن به نسخه نهایی این فیلمنامه هستند.
فیلم سینمایی «ناگهان درخت» به نویسندگی و کارگردانی صفی یزدانیان و تهیهکنندگی پیمان معادی از ۱۷ آذرماه به صورت آنلاین در پلتفرمهای «فیلیمو» و «نماوا» اکران آنلاین میشود. پیمان معادی، مهناز افشار، زهره عباسی، شقایق دهقان، مهراب قاسمخانی، سیامک صفری و پانتهآ پناهیها از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. / ایسنا
مستند بلند «تونی راننده» تولید سال 2019 کشورهای ایتالیا و مکزیک به کارگردانی «آسکانیو پترینی»، در بخش «بهترینهای جهان مستند» چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت به نمایش گذاشته میشود. به گزارش روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، در خلاصه موضوع این فیلم مستند 70 دقیقـــهای که در جشــــنوارههای معتبــــــر «ونیز» ایتالیا و «ویزیون دورئل» سوئیس هم به نمایش درآمده، میخوانیم: «پاسکواله دوناتون در کودکی ایتالیا را به مقصد امریکا ترک میکند و درگیر مواد مخدر شده و برای بازپرداخت بدهیهای سنگینی که به بار آورده، وارد یک کار غیرقانونی سودآور و در عین حال خطرناک میشود.»
/ روابط عمومی سینما حقیقت
کمپانی برادران وارنر به صورت رسمی اعلام کرد تمامی فیلم هایش را در سال ۲۰۲۱ همزمان با سینماها در سامانه نمایش آنلاینHBO Max عرضه میکند. این کمپانی در واکنش به شرایط بحران شیوع ویروس کرونا که با تعطیلی بسیاری از سالنهای سینمایی همراه بوده است اعلام کرد، ۱۷ فیلم از محصولاتش از جمله «ماتریکس ۴» و «جوخه انتحار» را در سال آینده میلادی همزمان با اکران در سینماها، به مدت ۳۱ روز در سامانه نمایش آنلاین HBO Max نیز قرار خواهد داد. / هالیوود ریپورتر
فیلم «درسهای فارسی» به عنوان نماینده سینمای بلاروس در جوایز اسکار ۲۰۲۱ انتخاب شد. سینمای بلاروس نیز به عنوان یکی از آخرین کشورها، فیلم «درسهای فارسی» به کارگردانی «وادیم پرلمان» را به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرد. / ایسنا
محمدرضا صابری، دبیر انجمن سینماداران با اشاره به تمدید ملاحظات و محدودیتهای کرونایی در سراسر کشور، تأکید کرد تا اطلاع ثانوی سینماهای کشور تعطیل است. او در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت وامهایی که قرار است سازمان سینمایی برای جبران خسارت کرونا به سینماداران پرداخت کند نیز گفت: واجدین شرایط دریافت وام، به بانکها معرفی شدهاند، اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی وامهای مورد نظر پرداخت میشود./ مهر