ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ظریف: اول رفع تحریمها، بعد بازگشت امریکا به برجام
ادامه از صفحه اول
رهبر انقلاب همین بیانات در سخنرانی اخیرشان را به ما نیز فرموده بودند و ما هم بر اساس آگاهیای که از دیدگاه ایشان داشتیم، از مدتها قبل اعلام کردیم آنچه که باید امریکا انجام بدهد، انجام وظیفههایی است که چهار سال از آن تخطی کرده و اول از همه باید آن کار را انجام بدهد. هرچند اوباما هم خیلی با تعهد به وظایف خودش عمل نکرد؛ اما در چهار سال گذشته، هدف ترامپ نابود کردن برجام بود. امریکا اول باید تعهداتش را انجام بدهد، بعد موضوع بازگشت امریکا به برجام یک مسأله ثانوی است. موضوع اصلی این است که روابط اقتصادی ما با کشورها عادی بشود. اگر به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نگاه کنید، تعهدی که آنجا وجود داشته در واقع عادیسازی روابط اقتصادی ایران با دنیا بوده که بهدلیل تحریمهای امریکا و اتحادیه اروپا و بهدلیل تبعیت بسیاری از امریکا، بدون هیچ منطقِ قانونیای غیرعادی شده بود و در این چهار سال هم با فشارهایی که ترامپ آورد این وضعیت ادامه پیدا کرد. لذا خواست رهبر انقلاب، مسئولین کشور و مذاکرهکنندگان همین است که مهمترین اولویت، برداشته شدن تحریمهاست. بعد از آن بحث ورود امریکا به برجام مورد توجه قرار میگیرد.
همانطور که میدانید، امریکا و اروپا برای رفع تحریمها باید یکسری گامهای عملی بردارند. این اقدامات چیست؟ چه خسارتهایی از ناحیه خروج امریکا از برجام به ما وارد شده و این خسارتها چگونه قابل جبران هست؟
گامهای عملی این است که باید روابط اقتصادی ایران با جهان عادی بشود؛ یعنی حل و فصل تمام اقداماتی که امریکا کرده و باعث شده رابطه اقتصادی با ایران را محدود بکند. ما با امریکا کاری نداریم.
اما اگر بخواهیم وارد جزئیات بشویم، باید محدودیتهایی را که برای فروش نفت ایران ایجاد کردند، بردارند. نفت ایران مشتری دارد، ولی امریکاییها با روشهای زورمندانه و فشار مانع شدند که مشتریها نفت ایران را خریداری کنند. خب این هم باید متوقف بشود. باید روابط بانکی ما به حالت اولیه برگردد. باید قراردادهایی را که ما داشتیم با شرکتهای مختلف اجرایی بشود. باید طرفهای مختلف کارگزاریهای بانکی ما به حالت اول برگردند.
بهعبارت دیگر، آنچه که در ضمیمه دوم برجام هست، تأکید بر آثار اقدامات دارد. نه فقط اینکه آقای بایدن یک متنی را امضا بکند. امضا ضروری است، اما این فقط شرط لازم است. شرط کافی این است که ما آثار اقدامات امریکا را ببینیم. هم در برجام، هم در بحث تعهدات اتحادیه اروپا و هم در بحث تعهدات امریکا مطرح و تأکید شده است. حرفی که ما در چهار سال گذشته به اروپاییها زدیم، این است که درست است شما یکسری امضا کردید و یک رشته تحریمها را برداشتید، اما مردم ایران اثری نمیبینند. الآن مردم ایران میبینند که شرکتهای اروپایی ایران را ترک کردند. اینها اثراتی است که ما باید ببینیم.
در مورد خسارت نیز رهبر انقلاب در بیاناتشان به ما،در سخنرانی عمومیشان فرمودند که موضوع خسارت از موضوعاتی است که باید در مراحل بعدی مورد بحث قرار بگیرد. واقعاً هم باید مشخص باشد که برجام مثل یک در گردان نیست که شما از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج بشوید. بالاخره روابط بینالملل قاعده دارد. اقدامات امریکا باعث خسارت بر مردم ایران شده و حتماً در مراحل بعدی موضوعاتی که مورد نظر ما هست برخی سوءاستفادههایی است که شاید انجام بدهند و همین طور جلوگیری از تکرار اقدامی است که امریکا کرد. ما نباید فراموش کنیم که 50 شرکت چینی هم توسط آقای ترامپ در چهار سال گذشته تحریم شدند و شرکای ما ضربه خوردند و ضرر دیدند. این ضررها هم باید جبران بشود.
در بین صحبتهای رهبر انقلاب یک گزارهای وجود دارد که مسأله ما بازگشت امریکا به برجام نیست، بلکه رفع تحریمهای ظالمانه است. آیا بازگشت امریکا به برجام برای ما فوایدی هم دارد؟
بعد از قطعنامه ۲۲۳۱، حضور امریکا در برجام تنها در صورتی مفید است که مزایای اقتصادی برای ایران داشته باشد. هدف جمهوری اسلامی از حضور امریکا در برجام با قطعنامه ۲۲۳۱ محقق شده؛ یعنی قطعنامهها لغو شدند. الآن امریکا میتواند این امتیاز را با وارد شدن به برجام دوباره به دست بیاورد و این امتیازی نیست که به ما میدهد، بلکه امتیازی است که برای خودش به دست میآورد که بر اجرای برجام میتواند نظارت بکند. لذا بازگشت امریکا به برجام بدون برداشتن تحریمها نهتنها منفعتی برای ما ندارد، بلکه منفعت صرف برای امریکاست.
مسأله دیگری که در بیانات رهبر انقلاب و سایر مسئولین هست، موضوع تعهدات متقابل است. تحلیل شما از قانون مجلس و اقدام اخیرِ دولت چیست؟ وزارت خارجه و دولت در قبال برگشت تعهدات در حوزه برجام چه برنامهای دارند؟
ما روندی را بعد از خروج امریکا از برجام شروع و دو دور این روند را نهایی کردیم. در آذرماه ۹۷ به اروپاییها نامه نوشتیم و گفتیم ما تا حالا دو دوره به شما فرصت دادیم، (از اردیبهشت ۹۷ تا آذر ۹۷، بیش از شش ماه) اگر الآن راهی پیدا نکنید ما شروع به اجرای حقمان در ماده ۳۶ میکنیم. شش ماه دیگر هم فرصت پیدا کردند تا نزدیک به اردیبهشت ۹۸ که از آن زمان ما شروع کردیم و اقدامات خودمان را در پنج مرحله اجرایی کردیم. این پنج مرحله را هم با هماهنگی هیأت عالی نظارت بر برجام که بر اساس دستور رهبر انقلاب بعد از پذیرش برجام عملیاتی شده بود طراحی و اجرایی و در مرحله پنجم اعلام کردیم که بجز نظارت آژانس ما هیچ محدودیت دیگری از برجام را قبول نداریم.
آنها نهتنها به عهدشان وفا نکردند، بلکه تخلف هم کردند. البته ما همواره اعلام کردیم که میتوانیم در صورت اجرای تعهدات طرف مقابل با توجه به اینکه کشور قانونمداری هستیم و به عهدمان وفا میکنیم، به تعهداتمان برمیگردیم. لذا این اقدام از اردیبهشت ۹۸ شروع شد و در پنج مرحله پیش رفت. مرحله آخرش در اواخر سال ۹۸ بود و ما رسماً به اعضای برجام اعلام کردیم که دیگر ما تعهدی نسبت به محدودیتهای هستهایمان نداریم؛ یعنی ما همان زمان هم میتوانستیم غنیسازی ۲۰ درصد را اجرا بکنیم و امکانش را هم داشتیم، کما اینکه با فاصله بسیار اندکی از مصوبه مجلس این کار انجام شد.
اما دولت در مورد مصوبه مجلس نظرات متفاوتی داشت و ما آن نظرات را ابراز کردیم، ولی وقتی مصوبه مجلس تبدیل به قانون شد، همه تابع قانونیم. اصلی که ما را هدایت میکند قانون است. همان زمانی که مصوبه مجلس تصویب شد، من در یک اجلاس بینالمللی که بهصورت وبیناری شرکت میکردم، اعلام کردم که اگر مراحل قانونی این مصوبه طی بشود ما اجرا میکنیم. وقتی هم مراحل قانونی طی شد، ما اجرا را شروع کردیم. در اجلاس وزرای ۱+ ۴، من بهصراحت گفتم شما ادعا میکنید که کشورهای دموکراتیکی هستید، چطور از ایران میخواهید که مهمترین اصل دموکراسی را که رعایت نظراتِ نمایندگان مردم هست عمل نکنیم؟
رهبر انقلاب هم در جلسهای فرمودند که مصوبه مجلس باید اجرا بشود. آقای دکتر روحانی و آقای دکتر صالحی هم گزارش دادند که به آژانس اعلام شده و اجرا میشود. اگر خاطرم باشد جلسه روز شنبه بود و دوشنبه ساعت 11 صبح این اقدام انجام شد.
دولت آییننامهای را تصویب کرد و بر اساس آن آییننامه کار سازمان انرژی اتمی شروع شد. بحمدالله توفیقاتی که سازمان انرژی اتمی در پنج سال گذشته در چارچوب برجام کاملاً مبتنی بر تعهداتمان و بعد از شروع اجرای ماده ۳۶ داشته، این امکان را به ما داد که همه مصوبات مجلس را در ظرفهای زمانی که دولت و مجلس توافق و تعیین میکنند، اجرا کنیم و به همین ترتیب هم تا حالا پیش رفتیم. تولید غنیسازی ۲۰ درصد شروع شده و ما موارد را اعلام کردیم. بقیه موارد هم بر اساس چارچوبهایی که تعیینشده و بر اساس منافع ملی پیش خواهد رفت. زمانبندی آن را هم دولت در آییننامه اجراییاش مشخص کرده که انشاءالله عملی خواهد شد.
یک نکتهای که در صحبتهای رهبر انقلاب مطرح بود «تعهد در مقابل تعهد» است. در مورد تعهدات طرفین صحبت شد، ولی نقشه راه ما در قبال تعهد احتمالی چه خواهد بود؟
همانطور که عرض کردم فرمایشات عمومی و خصوصی رهبر انقلاب یکی است. لذا به ما قبلاً هم دستور داده بودند و ما هم بر اساس ارشادات ایشان سیاست بیانیه در برابر بیانیه، امضا در برابر امضا، اجرا در برابر اجرا را انجام دادیم. اگر آنها میخواهند به برجام برگردند و تعهداتشان را انجام دادند، ما هم تعهداتمان را انجام میدهیم. اگر آقای بایدن دستور اجرایی امضا بکند، ما هم امضا میکنیم. هر وقت اجرا کردند ما هم اجرا میکنیم. این مراحلی است که کاملاً مشخص تدوینشده و فقط هم دستوری نیست. این امریکاست که خارجشده و باید تعهداتش را انجام بدهد. همانطور هم که رهبر انقلاب فرمودند بازگشت به برجام اصل نیست، اجرای تعهدات اصل است.
یک نکتهای را هم عرض بکنم؛ در چهار سال گذشته یکبار دیگر ثابت شد که فشار بر ایران کار نمیکند. امریکاییها واقعاً فکر میکردند فشاری که در دورههای گذشته بر ایران وارد شده، کافی نبوده و عنوان آن را فشار حداکثری گذاشتند. خیال میکردند اگر فشار حداکثری بیاورند، تأثیر میگذارد. اگر خاطرتان باشد در اردیبهشت ۹۷ که از برجام خارج شدند، پیشبینی آقای بولتون، مشاور امنیت ملی وقت آقای ترامپ این بود که ایران نمیتواند چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را برگزار کند. خب دیدند که مردم ما با صلابت نهتنها چهلم که چهلویکمین و چهلودومین سالگرد پیروزی را هم برگزار کردند و در آینده انشاءالله برگزار میکنند. شهید بزرگوار ما سردار سلیمانی را با بزدلانهترین روش در نیمه شب در یک اتومبیل غیرجنگی بهوسیله پهپاد زدند که نشاندهنده بزدلی بود و شرم ابدی برای ترامپ شد؛ ولی بعد از این خسارت عظیم، کماکان مقاومت سربلند ایستاده و ادامه میدهد.
تاکنون هفت رئیسجمهور امریکا سعی کردند بر ایران فشار بیاورند، ولی شکست خوردند. امروز همه دنیا میگوید سیاست فشار حداکثری نهتنها شکست خورد، بلکه شکست فجیعی خورد.
اگر طرفهای برجام، بخواهند شرایط جدیدی برای برداشتن تحریمها مطرح کنند، موضع ما چه خواهد بود؟
بههیچوجه حق ندارند چنین کاری بکنند. اولاً موضوع برجام موضوع هستهای ایران بود و موشکی ربطی به این نداشت و اگر قطعنامه شورای امنیت هم اشارهای به موشکی کرده بود، به موشک دارای کلاهک هستهای اشاره کرده بود. وقتی ایران سلاح هستهای نداشته باشد، موشک دارای کلاهک هستهای هم دیگر معنی نمیدهد. لذا اصلاً موضوعیت ندارد، ضمن اینکه خط قرمز ما هم هست. ثانیاً طرفهای برجام که سالانه بالای صد میلیارد دلار سلاح به منطقه میفروختند، در موقعیتی نبودند که به ایران بگویند شما ابزار دفاعیات را از دست بده. وقتی آنها این بحث را مطرح میکردند ما علاوه بر اینکه میگفتیم موشک ربطی به برجام ندارد، میگفتیم آیا شما حاضرید فروش تسلیحاتتان به منطقه را متوقف کنید؟ آیا کشورهای منطقه حاضرند هزینه نظامیشان را به هزینه نظامی ایران برسانند؟
اروپاییها و امریکاییها باید بدانند ما موضوعی را که یک بار مذاکره و توافق کردیم، دوباره مذاکره نخواهیم کرد. قاعده مذاکره این نیست. آنها باید سیاست زیادهخواهی را کنار بگذارند. اگر با دیگران میتوانند مذاکره کنند، بروند از نو مذاکره کنند. امریکاییها یک اصطلاحی دارند که میگویند آنچه مال من است که مال من است، ولی آنچه مال تو است قابل مذاکره است. اگر این قاعده را با دیگران بهکار میبرند باید این نکته را متوجه باشند که چنین قاعدهای را با ایران بهعنوان قدیمیترین ملت جهان هیچگاه نمیتوانند انجام بدهند.
رهبر انقلاب همین بیانات در سخنرانی اخیرشان را به ما نیز فرموده بودند و ما هم بر اساس آگاهیای که از دیدگاه ایشان داشتیم، از مدتها قبل اعلام کردیم آنچه که باید امریکا انجام بدهد، انجام وظیفههایی است که چهار سال از آن تخطی کرده و اول از همه باید آن کار را انجام بدهد. هرچند اوباما هم خیلی با تعهد به وظایف خودش عمل نکرد؛ اما در چهار سال گذشته، هدف ترامپ نابود کردن برجام بود. امریکا اول باید تعهداتش را انجام بدهد، بعد موضوع بازگشت امریکا به برجام یک مسأله ثانوی است. موضوع اصلی این است که روابط اقتصادی ما با کشورها عادی بشود. اگر به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نگاه کنید، تعهدی که آنجا وجود داشته در واقع عادیسازی روابط اقتصادی ایران با دنیا بوده که بهدلیل تحریمهای امریکا و اتحادیه اروپا و بهدلیل تبعیت بسیاری از امریکا، بدون هیچ منطقِ قانونیای غیرعادی شده بود و در این چهار سال هم با فشارهایی که ترامپ آورد این وضعیت ادامه پیدا کرد. لذا خواست رهبر انقلاب، مسئولین کشور و مذاکرهکنندگان همین است که مهمترین اولویت، برداشته شدن تحریمهاست. بعد از آن بحث ورود امریکا به برجام مورد توجه قرار میگیرد.
همانطور که میدانید، امریکا و اروپا برای رفع تحریمها باید یکسری گامهای عملی بردارند. این اقدامات چیست؟ چه خسارتهایی از ناحیه خروج امریکا از برجام به ما وارد شده و این خسارتها چگونه قابل جبران هست؟
گامهای عملی این است که باید روابط اقتصادی ایران با جهان عادی بشود؛ یعنی حل و فصل تمام اقداماتی که امریکا کرده و باعث شده رابطه اقتصادی با ایران را محدود بکند. ما با امریکا کاری نداریم.
اما اگر بخواهیم وارد جزئیات بشویم، باید محدودیتهایی را که برای فروش نفت ایران ایجاد کردند، بردارند. نفت ایران مشتری دارد، ولی امریکاییها با روشهای زورمندانه و فشار مانع شدند که مشتریها نفت ایران را خریداری کنند. خب این هم باید متوقف بشود. باید روابط بانکی ما به حالت اولیه برگردد. باید قراردادهایی را که ما داشتیم با شرکتهای مختلف اجرایی بشود. باید طرفهای مختلف کارگزاریهای بانکی ما به حالت اول برگردند.
بهعبارت دیگر، آنچه که در ضمیمه دوم برجام هست، تأکید بر آثار اقدامات دارد. نه فقط اینکه آقای بایدن یک متنی را امضا بکند. امضا ضروری است، اما این فقط شرط لازم است. شرط کافی این است که ما آثار اقدامات امریکا را ببینیم. هم در برجام، هم در بحث تعهدات اتحادیه اروپا و هم در بحث تعهدات امریکا مطرح و تأکید شده است. حرفی که ما در چهار سال گذشته به اروپاییها زدیم، این است که درست است شما یکسری امضا کردید و یک رشته تحریمها را برداشتید، اما مردم ایران اثری نمیبینند. الآن مردم ایران میبینند که شرکتهای اروپایی ایران را ترک کردند. اینها اثراتی است که ما باید ببینیم.
در مورد خسارت نیز رهبر انقلاب در بیاناتشان به ما،در سخنرانی عمومیشان فرمودند که موضوع خسارت از موضوعاتی است که باید در مراحل بعدی مورد بحث قرار بگیرد. واقعاً هم باید مشخص باشد که برجام مثل یک در گردان نیست که شما از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج بشوید. بالاخره روابط بینالملل قاعده دارد. اقدامات امریکا باعث خسارت بر مردم ایران شده و حتماً در مراحل بعدی موضوعاتی که مورد نظر ما هست برخی سوءاستفادههایی است که شاید انجام بدهند و همین طور جلوگیری از تکرار اقدامی است که امریکا کرد. ما نباید فراموش کنیم که 50 شرکت چینی هم توسط آقای ترامپ در چهار سال گذشته تحریم شدند و شرکای ما ضربه خوردند و ضرر دیدند. این ضررها هم باید جبران بشود.
در بین صحبتهای رهبر انقلاب یک گزارهای وجود دارد که مسأله ما بازگشت امریکا به برجام نیست، بلکه رفع تحریمهای ظالمانه است. آیا بازگشت امریکا به برجام برای ما فوایدی هم دارد؟
بعد از قطعنامه ۲۲۳۱، حضور امریکا در برجام تنها در صورتی مفید است که مزایای اقتصادی برای ایران داشته باشد. هدف جمهوری اسلامی از حضور امریکا در برجام با قطعنامه ۲۲۳۱ محقق شده؛ یعنی قطعنامهها لغو شدند. الآن امریکا میتواند این امتیاز را با وارد شدن به برجام دوباره به دست بیاورد و این امتیازی نیست که به ما میدهد، بلکه امتیازی است که برای خودش به دست میآورد که بر اجرای برجام میتواند نظارت بکند. لذا بازگشت امریکا به برجام بدون برداشتن تحریمها نهتنها منفعتی برای ما ندارد، بلکه منفعت صرف برای امریکاست.
مسأله دیگری که در بیانات رهبر انقلاب و سایر مسئولین هست، موضوع تعهدات متقابل است. تحلیل شما از قانون مجلس و اقدام اخیرِ دولت چیست؟ وزارت خارجه و دولت در قبال برگشت تعهدات در حوزه برجام چه برنامهای دارند؟
ما روندی را بعد از خروج امریکا از برجام شروع و دو دور این روند را نهایی کردیم. در آذرماه ۹۷ به اروپاییها نامه نوشتیم و گفتیم ما تا حالا دو دوره به شما فرصت دادیم، (از اردیبهشت ۹۷ تا آذر ۹۷، بیش از شش ماه) اگر الآن راهی پیدا نکنید ما شروع به اجرای حقمان در ماده ۳۶ میکنیم. شش ماه دیگر هم فرصت پیدا کردند تا نزدیک به اردیبهشت ۹۸ که از آن زمان ما شروع کردیم و اقدامات خودمان را در پنج مرحله اجرایی کردیم. این پنج مرحله را هم با هماهنگی هیأت عالی نظارت بر برجام که بر اساس دستور رهبر انقلاب بعد از پذیرش برجام عملیاتی شده بود طراحی و اجرایی و در مرحله پنجم اعلام کردیم که بجز نظارت آژانس ما هیچ محدودیت دیگری از برجام را قبول نداریم.
آنها نهتنها به عهدشان وفا نکردند، بلکه تخلف هم کردند. البته ما همواره اعلام کردیم که میتوانیم در صورت اجرای تعهدات طرف مقابل با توجه به اینکه کشور قانونمداری هستیم و به عهدمان وفا میکنیم، به تعهداتمان برمیگردیم. لذا این اقدام از اردیبهشت ۹۸ شروع شد و در پنج مرحله پیش رفت. مرحله آخرش در اواخر سال ۹۸ بود و ما رسماً به اعضای برجام اعلام کردیم که دیگر ما تعهدی نسبت به محدودیتهای هستهایمان نداریم؛ یعنی ما همان زمان هم میتوانستیم غنیسازی ۲۰ درصد را اجرا بکنیم و امکانش را هم داشتیم، کما اینکه با فاصله بسیار اندکی از مصوبه مجلس این کار انجام شد.
اما دولت در مورد مصوبه مجلس نظرات متفاوتی داشت و ما آن نظرات را ابراز کردیم، ولی وقتی مصوبه مجلس تبدیل به قانون شد، همه تابع قانونیم. اصلی که ما را هدایت میکند قانون است. همان زمانی که مصوبه مجلس تصویب شد، من در یک اجلاس بینالمللی که بهصورت وبیناری شرکت میکردم، اعلام کردم که اگر مراحل قانونی این مصوبه طی بشود ما اجرا میکنیم. وقتی هم مراحل قانونی طی شد، ما اجرا را شروع کردیم. در اجلاس وزرای ۱+ ۴، من بهصراحت گفتم شما ادعا میکنید که کشورهای دموکراتیکی هستید، چطور از ایران میخواهید که مهمترین اصل دموکراسی را که رعایت نظراتِ نمایندگان مردم هست عمل نکنیم؟
رهبر انقلاب هم در جلسهای فرمودند که مصوبه مجلس باید اجرا بشود. آقای دکتر روحانی و آقای دکتر صالحی هم گزارش دادند که به آژانس اعلام شده و اجرا میشود. اگر خاطرم باشد جلسه روز شنبه بود و دوشنبه ساعت 11 صبح این اقدام انجام شد.
دولت آییننامهای را تصویب کرد و بر اساس آن آییننامه کار سازمان انرژی اتمی شروع شد. بحمدالله توفیقاتی که سازمان انرژی اتمی در پنج سال گذشته در چارچوب برجام کاملاً مبتنی بر تعهداتمان و بعد از شروع اجرای ماده ۳۶ داشته، این امکان را به ما داد که همه مصوبات مجلس را در ظرفهای زمانی که دولت و مجلس توافق و تعیین میکنند، اجرا کنیم و به همین ترتیب هم تا حالا پیش رفتیم. تولید غنیسازی ۲۰ درصد شروع شده و ما موارد را اعلام کردیم. بقیه موارد هم بر اساس چارچوبهایی که تعیینشده و بر اساس منافع ملی پیش خواهد رفت. زمانبندی آن را هم دولت در آییننامه اجراییاش مشخص کرده که انشاءالله عملی خواهد شد.
یک نکتهای که در صحبتهای رهبر انقلاب مطرح بود «تعهد در مقابل تعهد» است. در مورد تعهدات طرفین صحبت شد، ولی نقشه راه ما در قبال تعهد احتمالی چه خواهد بود؟
همانطور که عرض کردم فرمایشات عمومی و خصوصی رهبر انقلاب یکی است. لذا به ما قبلاً هم دستور داده بودند و ما هم بر اساس ارشادات ایشان سیاست بیانیه در برابر بیانیه، امضا در برابر امضا، اجرا در برابر اجرا را انجام دادیم. اگر آنها میخواهند به برجام برگردند و تعهداتشان را انجام دادند، ما هم تعهداتمان را انجام میدهیم. اگر آقای بایدن دستور اجرایی امضا بکند، ما هم امضا میکنیم. هر وقت اجرا کردند ما هم اجرا میکنیم. این مراحلی است که کاملاً مشخص تدوینشده و فقط هم دستوری نیست. این امریکاست که خارجشده و باید تعهداتش را انجام بدهد. همانطور هم که رهبر انقلاب فرمودند بازگشت به برجام اصل نیست، اجرای تعهدات اصل است.
یک نکتهای را هم عرض بکنم؛ در چهار سال گذشته یکبار دیگر ثابت شد که فشار بر ایران کار نمیکند. امریکاییها واقعاً فکر میکردند فشاری که در دورههای گذشته بر ایران وارد شده، کافی نبوده و عنوان آن را فشار حداکثری گذاشتند. خیال میکردند اگر فشار حداکثری بیاورند، تأثیر میگذارد. اگر خاطرتان باشد در اردیبهشت ۹۷ که از برجام خارج شدند، پیشبینی آقای بولتون، مشاور امنیت ملی وقت آقای ترامپ این بود که ایران نمیتواند چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را برگزار کند. خب دیدند که مردم ما با صلابت نهتنها چهلم که چهلویکمین و چهلودومین سالگرد پیروزی را هم برگزار کردند و در آینده انشاءالله برگزار میکنند. شهید بزرگوار ما سردار سلیمانی را با بزدلانهترین روش در نیمه شب در یک اتومبیل غیرجنگی بهوسیله پهپاد زدند که نشاندهنده بزدلی بود و شرم ابدی برای ترامپ شد؛ ولی بعد از این خسارت عظیم، کماکان مقاومت سربلند ایستاده و ادامه میدهد.
تاکنون هفت رئیسجمهور امریکا سعی کردند بر ایران فشار بیاورند، ولی شکست خوردند. امروز همه دنیا میگوید سیاست فشار حداکثری نهتنها شکست خورد، بلکه شکست فجیعی خورد.
اگر طرفهای برجام، بخواهند شرایط جدیدی برای برداشتن تحریمها مطرح کنند، موضع ما چه خواهد بود؟
بههیچوجه حق ندارند چنین کاری بکنند. اولاً موضوع برجام موضوع هستهای ایران بود و موشکی ربطی به این نداشت و اگر قطعنامه شورای امنیت هم اشارهای به موشکی کرده بود، به موشک دارای کلاهک هستهای اشاره کرده بود. وقتی ایران سلاح هستهای نداشته باشد، موشک دارای کلاهک هستهای هم دیگر معنی نمیدهد. لذا اصلاً موضوعیت ندارد، ضمن اینکه خط قرمز ما هم هست. ثانیاً طرفهای برجام که سالانه بالای صد میلیارد دلار سلاح به منطقه میفروختند، در موقعیتی نبودند که به ایران بگویند شما ابزار دفاعیات را از دست بده. وقتی آنها این بحث را مطرح میکردند ما علاوه بر اینکه میگفتیم موشک ربطی به برجام ندارد، میگفتیم آیا شما حاضرید فروش تسلیحاتتان به منطقه را متوقف کنید؟ آیا کشورهای منطقه حاضرند هزینه نظامیشان را به هزینه نظامی ایران برسانند؟
اروپاییها و امریکاییها باید بدانند ما موضوعی را که یک بار مذاکره و توافق کردیم، دوباره مذاکره نخواهیم کرد. قاعده مذاکره این نیست. آنها باید سیاست زیادهخواهی را کنار بگذارند. اگر با دیگران میتوانند مذاکره کنند، بروند از نو مذاکره کنند. امریکاییها یک اصطلاحی دارند که میگویند آنچه مال من است که مال من است، ولی آنچه مال تو است قابل مذاکره است. اگر این قاعده را با دیگران بهکار میبرند باید این نکته را متوجه باشند که چنین قاعدهای را با ایران بهعنوان قدیمیترین ملت جهان هیچگاه نمیتوانند انجام بدهند.
ولایتی: برداشتن تحریمها شرط برگشت امریکا به برجام است
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بینالملل با اشاره به پیشتازی امریکا برای توافق با ایران و این پیشنهاد که «اگر فعالیتهای صلحآمیز هستهایتان را محدود کنید، ما هم تحریمها را برمیداریم» گفت: ما تعهدات را انجام دادیم، ولی آنها بدعهدی کردند و طبیعی است که اگر میخواهند برگردند باید تحریمهایی را که تعهد داشتند بردارند. علیاکبر ولایتی در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی «دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله العظمی خامنهای» افزود: نکته مهم و تأسفآور این است که سه کشور دیگر غربی؛ یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس که نمایندگان اتحادیه اروپا هستند هم در متابعت از امریکا محدودیتهای زیادی را برای ما تحمیل کردند و بهنوعی تحریم غیرمستقیم هم داشتند؛ ولی از بین ۱+۵، روسیه و چین تا آنجایی که توانستند کمک کردند و به تعهدشان عمل نمودند. وقتی یکچنین سابقه سوء از طرف امریکایی در انجام تعهداتشان دارند، ما حق داریم که بدبین باشیم و اگر باز هم برگردند و مذاکرات را از سر بگیرند، در حالی که تعهدات قبلی را انجام ندادند، بههیچوجه، قابل قبول نیست. بنابراین هرچه زودتر این تحریم باید برداشته شود، بهعلاوه اینکه ما از قبل هم خسارت دیدیم و باید خسارتهای ما را تأمین کنند چرا که بیجهت و بهصورت غیرقانونی تحریم کردند و ما خسارتهای زیادی را متحمل شدیم. او درباره این سؤال که «آیا بازگشت امریکا به برجام فایدهای خواهد داشت»، پاسخ داده است: ما هیچ اصرار و عجلهای نداریم که امریکا برگردد؛ اما اگر میخواهد برگردد شرایطی دارد که مهمترینش این است که تحریمها را بردارد و معلوم بشود که دولت جدید به تعهدات برجام پایبند است. اگر میخواهند برگردند باید شرایط مورد نظر را که شرایط کاملاً معقولی است انجام بدهند و کوتاهیهای گذشته را جبران کنند.
وی همچنین عملکرد دولت و مجلس در هفتههای اخیر را مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه «مجلس و دولت به تکلیف خودشان عمل کردند.» گفت: در مجلس بیش از چهار پنجم نمایندگان به این قانون رأی دادند و قانون بسیار معتبری است و دولت موظف است که به این قانون عمل کند. البته دولت ما هم نشان داد که از مجلس تبعیت میکند. کار دولت و مجلس ما کاملاً قانونی بود و درست نبود که بیش از این معطل کنند. ولایتی درباره تعهدات برجامی ایران نیز گفت: با تعهدی که در برجام کردیم، مدت کوتاهی فعالیتهایمان محدود خواهد بود، ولی از سال ۲۰۲۵ به بعد این محدودیتها برداشته میشود و ما با تعهدی که داریم بهلحاظ شرعی و بینالمللی که رهبر معظم انقلاب فرمودند سلاح هستهای حرام است، منهای آن هر نوع کاربردی غیر از سلاح هستهای برای ما مباح است و لازم است و انشاءالله انجام خواهیم داد. ما هیچوقت از صنعت هستهای جدا نخواهیم شد و خودمان را محروم نخواهیم کرد. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «آنچه که رهبر معظم انقلاب مشخص کردند، به برخی از آن عمل شد و به برخی از آن عمل نشد»، افزود: رهبر معظم انقلاب از اول به قضیه مکانیسم ماشه راضی نبودند و خلافنظر ایشان انجام شد. حتماً در صورت برگزاری مذاکرات بعدی باید این مکانیسم بهعنوان یک اصل غیرمنطقی کنار گذاشته شود.
قالیباف: «رفع تحریم» فلسفه اصلی برجام است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عمل نکردن امریکا و اروپا به تعهدات برجامی خود گفت: برگشت امریکا به برجام برای ما و ملت ما موضوعیت ندارد. چرا موضوعیت ندارد؟ چون برای ما فینفسه موضوع برجام رفع تحریم است. محمدباقر قالیباف در گفتوگو با سایت «دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله العظمی خامنهای» فلسفه برجام را «رفع تحریم» دانست که تحقق پیدا نکرده و در این رابطه گفت: وقتی برجام باید هر تحریمی را بهطور کامل بردارد و منتفی کند حال اگر چنین کاری را انجام ندهد پس دیگر چه فلسفه وجودیای میتواند داشته باشد؟ وی افزود: وقتی ما میگوییم لغو تحریمها به صورت عملی انجام شود منظور این است که ما به صورت روشن در حوزه اقتصادی به صورت عادی و روان کارمان را انجام دهیم، نفتمان را صادر کنیم، و سایر صادرات و واردات را انجام دهیم. سیستم بانکی بتواند بهطور معمول کار خود را انجام دهد، داراییها و نقدینگیهایی که ما در کشورهای مختلف داریم که فعلاً امکان جابهجایی آن را نداریم آزاد بشوند. این اقدامات باید به صورت عملی اتفاق بیفتد و ملت، مردم و سیستم اقتصادی ما این را در عمل ببینند ولی اگر آنها بخواهند باز هم روی کاغذ بیاورند که ما تحریمها را لغو کردیم ولی این اتفاق در عمل نیفتد، این مدنظر ما نیست. این موانع را امریکاییها ایجاد کردهاند و باید خودشان این مانع را برطرف کنند که این کار انجام شود و این خواسته روشنی است. وقتی میگوییم رفع تحریمها به صورت عملی اتفاق بیفتد اینگونه است.
وی درباره مصوبه هستهای مجلس و بازگشت غنیسازی 20 درصدی هم گفت: بحث ۲۰ درصد در چارچوب طرح راهبردی رفع تحریم بود که در مجلس به عنوان قانون تصویب و ابلاغ شد و الان در آن چارچوب این بحثها مطرح میشود. چرا این اتفاق افتاد؟ روشن است، بنا بود هر دو طرف متناظرِ هم به تعهداتشان عمل کنند. رئیس مجلس افزود: ما به دنبال رفع تحریم بودیم آنها به دنبال خواستهای غیر از این بحث بودند. آنها گفتند جلوی کار هستهای را گرفتیم حال یک گام جلوتر بگذاریم و جلوی تحرکات ایران در قدرت منطقهای شدنش را بگیریم که امریکا بتواند امنیت اسرائیل را برقرار کند. مسأله ما در این طرح، موضوع «تولید قدرت» بود. ما چرا نباید در مقابل زیادهخواهیهای آنها میایستادیم؟ لذا مجلس تصمیم گرفت و این قانون را تصویب کرد.
قالیباف با اشاره به اینکه «قانونی که در مجلس تصویب شد، در حقیقت در حوزه دیپلماسی توانست تولید قدرت کند» ادامه داد: ما در نشست معاونین وزرای خارجه در ۲۶ آذر، دیدیم که آقای عراقچی وقتی با آنها مذاکره کرد، چگونه از این استفاده کرد. آقای ظریف نیز در اول دی ماه که وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ با یکدیگر صحبت کردند، نشان داد که این ابزاری در دست آنها است که میتوانند استفاده کنند و یک قدرت واقعی است، نه یک قدرت تشریفاتی. یعنی آنها میدانند که ۹ بند این قانون بند بهبند با همان نکاتی که ما اشاره کردیم که تدریجی، مشروط و قابل بازگشت است، تا آخرین مرحله پیش خواهد رفت.
وی درباره مصوبه هستهای مجلس و بازگشت غنیسازی 20 درصدی هم گفت: بحث ۲۰ درصد در چارچوب طرح راهبردی رفع تحریم بود که در مجلس به عنوان قانون تصویب و ابلاغ شد و الان در آن چارچوب این بحثها مطرح میشود. چرا این اتفاق افتاد؟ روشن است، بنا بود هر دو طرف متناظرِ هم به تعهداتشان عمل کنند. رئیس مجلس افزود: ما به دنبال رفع تحریم بودیم آنها به دنبال خواستهای غیر از این بحث بودند. آنها گفتند جلوی کار هستهای را گرفتیم حال یک گام جلوتر بگذاریم و جلوی تحرکات ایران در قدرت منطقهای شدنش را بگیریم که امریکا بتواند امنیت اسرائیل را برقرار کند. مسأله ما در این طرح، موضوع «تولید قدرت» بود. ما چرا نباید در مقابل زیادهخواهیهای آنها میایستادیم؟ لذا مجلس تصمیم گرفت و این قانون را تصویب کرد.
قالیباف با اشاره به اینکه «قانونی که در مجلس تصویب شد، در حقیقت در حوزه دیپلماسی توانست تولید قدرت کند» ادامه داد: ما در نشست معاونین وزرای خارجه در ۲۶ آذر، دیدیم که آقای عراقچی وقتی با آنها مذاکره کرد، چگونه از این استفاده کرد. آقای ظریف نیز در اول دی ماه که وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ با یکدیگر صحبت کردند، نشان داد که این ابزاری در دست آنها است که میتوانند استفاده کنند و یک قدرت واقعی است، نه یک قدرت تشریفاتی. یعنی آنها میدانند که ۹ بند این قانون بند بهبند با همان نکاتی که ما اشاره کردیم که تدریجی، مشروط و قابل بازگشت است، تا آخرین مرحله پیش خواهد رفت.
دیگه چه خبر؟
تلاش اروپا برای بازگشت امریکا و ایران به برجام
خبر اول اینکه، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر تعهد محکم و حمایت مداوم این سازمان از توافق هستهای ایران تأکید کرد. بهگزارش ایرنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سهشنبه با صدور بیانیهای ضمن ابراز نگرانی از غنیسازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران گفت که از دیپلماسی برای تسهیل بازگشت امریکا و ایران به اجرای کامل توافق هستهای حمایت میکند. او مدعی شد که «اقدام ایران در غنیسازی 20 درصدی با بندهای مشخص برجام درباره فردو همخوانی ندارد و بهصورت بالقوه اثرات اشاعهای حادی دارد.» بورل با حیاتی دانستن تداوم همکاری کامل و بهموقع ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی، تصریح کرد: «ما میپذیریم که این مشکل از خروج یکجانبه امریکا از توافق و باز اعمال تحریمهایش نشأت گرفته است. اتحادیه اروپا تعهدات برجامیاش را انجام داده که همانطور که در توافق دیده شده، شامل اقدامات مرتبط با برداشتن تحریمها میشود.»«بورل» تأکید کرد: «ما از بیانیههای مثبت جو بایدن رئیسجمهوری منتخب امریکا درباره برجام استقبال کرده و مشتاقانه منتظر همکاری با دولت جدید امریکا هستیم.»
یاسر هاشمی هم به فائزه نامه نوشت
دست آخر اینکه، در ادامه واکنشها به مواضع اخیز فائزه هاشمی، یاسر هاشمی برادر کوچکتر وی هم نامهای خطاب به او منتشر کرد که در بخشی از آن آمده: «اگرچه به آن بخش از سخن منتشره اخیرت در فضای مجازی نقد جدی دارم، اما اینگونه اظهارنظرهاست که به آزادی بیان معنا میبخشد که دست بر قضا همزمان با انتشار مصاحبهات بهعنوان یک شخص حقیقی در شبکههای مجازی، یک نفر با شخصیت حقوقی در شبکه قرآن صداوسیما، از چشمباز کردن یک میت در غسالخانه گفت و آن را معجزه اولیاءالله خواند که البته حرفهای تو آتش تخریبی سابق را زنده کرد و حرفهای آن امامجمعه، آتش در نیزار اعتقادات مردم و باورهای جوانان بود.» به گزارش خبرآنلاین، یاسر هاشمی افزوده: «کیست که ایرانی اصیل و مسلمان واقعی باشد و از بلایایی که در سایه قدیس سازیها بر سر اسلام و ایران آمده، دل پرخونی نداشته باشد؟! شگفتا که موحدین راستین و دوستداران ایران، بیآنکه چشم به ناجی بیگانه بدوزند، یک آرزوی واحد و تلاش برای برآورده شدن آن آرمان داشتند و دارند که همانا آگاهی مردم است و نوشتهام را با سخنانی از آیتالله هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز به پایان میبرم که «مسیر کلی رهایی جوامع بشری، رشد آگاهی مردم در جهت حاکمیت انسانهاست و خوشبختانه شرایط ایران ازلحاظ سطح آگاهی دختران و پسران و وجود جوانان مستعد بهخوبی تغییر کرده و آینده خوبی در انتظار مردم ایران است.» انشاءالله. با این حال دیروز فائزه هاشمی هم در نامهای پاسخ نامه محسن هاشمی را داد که از وی خواسته بود عذرخواهی کند. در نامه فائزه البته خبری از اصلاح مواضع یا عذرخواهی نیست و خطاب به برادر بزرگ خود نوشته: «به او حق میدهم چون برای خودش آیندهای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است.» او همچنین تأکید کرده که «حفظ اصل انقلاب و اصل نظام ایجاب میکند از تذکر و تلاش باز نایستیم و از هر چیزی که برگشت به اهداف انقلاب از این مسیر اشتباه را ممکن میکند استقبال کنیم.»
صدای واحد برای رفع تحریمها
ادامه از صفحه اول
این نشانه خوبی است که میتواند مسأله هستهای و مشکلات سیاست خارجی ما را وارد فاز جدیدی کند که دیگر بهعنوان یک کارت بازی در رقابتهای داخلی مورد استفاده قرار نگیرد. در واقع همین استفاده داخلی از سیاست خارجی در سالهای گذشته خود بزرگترین آسیبی بود که به این حوزه وارد شد. اکنون اما میتوان خوشبین بود که سیاست خارجی و در رأس آن مسأله هستهای کشور در حال بازگشت به موقعیت اصلی خود در مقام یک «مسأله ملی» است که باید یک «اجماع ملی» را پشت سر خود داشته باشد.
از خط اصلی اظهارنظر چهرهها و مسئولان مختلف سیاسی و دیپلماتیک کشور اینگونه میتوان برداشت کرد که هم انتظارات و توقعات آنها درباره مذاکرات احتمالی آتی، هم شروط آنها و هم تفسیر آنها از موقعیتی که جمهوری اسلامی ایران و طرفهای مقابل در آن قرار گرفتهاند بسیار نزدیکتر از قبل شده است. با این نگاه میتوان امیدوار بود که مسأله سیاست خارجی ما خصوصاً در مورد پرونده هستهای تبدیل به مسألهای فراتر از دولتها، مجالس و جناحها شود. به این معنا که همه گروهها و طرفهای بازیگر در داخل کشور در رسیدن به اجماع نظر در خصوص آن به اندازه وزن و جایگاه خود، سهم داشته باشند و ایفای نقش کنند و مهمتر از آن اینکه پس از رسیدن به اجماع نسبی، کسی به سمت رفتاری خارج از چارچوب این اجماع نرود. با چنین نگاهی آینده این مسأله الزاماً دیگر در گرو تحولاتی مانند انتخابات 1400 نخواهد بود و این مجالی بیشتر برای بازیسازی فعالانه جمهوری اسلامی در این عرصه، بر پایه یک حمایت ملی و فراگیر ایجاد میکند.
این اتفاق خصوصاً پساز صحبتهای روز 19 دیماه رهبر معظم انقلاب جدیتر شده و امیدواریهای بیشتری ناظر به اجماع ملی در این حوزه به وجود آمده است که میتواند مهمترین پشتوانه ما در مذاکرات احتمالی آینده و هر تحولی در این عرصه باشد. اما پشتوانه مهم دیگر ما در این میدان چیزی نیست جز «محاسبه دقیق» برای انجام رفتارها. به عبارت دقیقتر موفقیت ما در گرو این است که یک رفتار دقیق و حساب شده را به متحدترین شکل ممکن انجام دهیم. در این خصوص هم شرط لازم «رفع تحریم» را که توسط رهبر انقلاب مطرح و مورد استقبال و حمایت گروههای مختلف واقع شد باید ستون اصلی شروط جمهوری اسلامی ایران برای ورود به یک مذاکره مجدد دانست. شرطی که کاملاً هم واقعبینانه است.
اتفاقی که در دوره ترامپ و حتی قبل از آن برای برجام افتاده کاملاً واضح است؛ در مقابل انجام کامل تعهدات ایران، طرف امریکایی نه تنها به تعهدات خود پایبند نبوده بلکه در جهت عکس و نقض آن نیز شدیدترین نوع رفتارها را از خود بروز داده است. در چنین معادلهای هیچ منطقی نمیپذیرد که ایران بهعنوان یک طرف ماجرا با وضعیت فعلی صحنه، وارد مذاکرهای تازه گردد. چنین مذاکرهای هیچ معنایی ندارد جز بهرسمیت شناختن نقض عهدهای صورت گرفته توسط امریکا از سوی جمهوری اسلامی ایران. نهایت و نتیجه مذاکرهای هم که از چنین نقطهای آغاز شود چندان خوشبینانه و امیدوارکننده نخواهد بود. چرا که خود پیامی مضاعف به طرف مقابل است که باز هم بتواند با تکرار نقض عهد خود، امیدوار به آمدن مجدد بر سر میز مذاکره باشد. بنابراین اینکه شرط رفع تحریمها توسط ایران بهعنوان شرط پیشنیاز آغاز مذاکرات مطرح میشود، منطقیترین شرطی است که هیچ عقل سلیمی نمیتواند بر آن ایرادی وارد کند.
با این توصیف اصرار یکدست و متحد نیروهای داخل کشور بر این شرط جدی ایران، پیامی به طرف مقابل مخابره خواهد کرد که شاید حتی متفاوت از قبل نیز باشد و ما را در موقعیتی حتی بهتر و امیدوارکنندهتر قرار دهد. قوت شروط ایران و تحکیم وحدت داخلی ما بر سر این موضوع، دو فاکتوری هستند که هم اکنون بارقههای جدیشدن آنها قابل ملاحظه است و با درس گرفتن از گذشته نباید اجازه دهیم رقابتها و تنازعات سیاسی داخلی خدشهای به آن وارد کند.
این نشانه خوبی است که میتواند مسأله هستهای و مشکلات سیاست خارجی ما را وارد فاز جدیدی کند که دیگر بهعنوان یک کارت بازی در رقابتهای داخلی مورد استفاده قرار نگیرد. در واقع همین استفاده داخلی از سیاست خارجی در سالهای گذشته خود بزرگترین آسیبی بود که به این حوزه وارد شد. اکنون اما میتوان خوشبین بود که سیاست خارجی و در رأس آن مسأله هستهای کشور در حال بازگشت به موقعیت اصلی خود در مقام یک «مسأله ملی» است که باید یک «اجماع ملی» را پشت سر خود داشته باشد.
از خط اصلی اظهارنظر چهرهها و مسئولان مختلف سیاسی و دیپلماتیک کشور اینگونه میتوان برداشت کرد که هم انتظارات و توقعات آنها درباره مذاکرات احتمالی آتی، هم شروط آنها و هم تفسیر آنها از موقعیتی که جمهوری اسلامی ایران و طرفهای مقابل در آن قرار گرفتهاند بسیار نزدیکتر از قبل شده است. با این نگاه میتوان امیدوار بود که مسأله سیاست خارجی ما خصوصاً در مورد پرونده هستهای تبدیل به مسألهای فراتر از دولتها، مجالس و جناحها شود. به این معنا که همه گروهها و طرفهای بازیگر در داخل کشور در رسیدن به اجماع نظر در خصوص آن به اندازه وزن و جایگاه خود، سهم داشته باشند و ایفای نقش کنند و مهمتر از آن اینکه پس از رسیدن به اجماع نسبی، کسی به سمت رفتاری خارج از چارچوب این اجماع نرود. با چنین نگاهی آینده این مسأله الزاماً دیگر در گرو تحولاتی مانند انتخابات 1400 نخواهد بود و این مجالی بیشتر برای بازیسازی فعالانه جمهوری اسلامی در این عرصه، بر پایه یک حمایت ملی و فراگیر ایجاد میکند.
این اتفاق خصوصاً پساز صحبتهای روز 19 دیماه رهبر معظم انقلاب جدیتر شده و امیدواریهای بیشتری ناظر به اجماع ملی در این حوزه به وجود آمده است که میتواند مهمترین پشتوانه ما در مذاکرات احتمالی آینده و هر تحولی در این عرصه باشد. اما پشتوانه مهم دیگر ما در این میدان چیزی نیست جز «محاسبه دقیق» برای انجام رفتارها. به عبارت دقیقتر موفقیت ما در گرو این است که یک رفتار دقیق و حساب شده را به متحدترین شکل ممکن انجام دهیم. در این خصوص هم شرط لازم «رفع تحریم» را که توسط رهبر انقلاب مطرح و مورد استقبال و حمایت گروههای مختلف واقع شد باید ستون اصلی شروط جمهوری اسلامی ایران برای ورود به یک مذاکره مجدد دانست. شرطی که کاملاً هم واقعبینانه است.
اتفاقی که در دوره ترامپ و حتی قبل از آن برای برجام افتاده کاملاً واضح است؛ در مقابل انجام کامل تعهدات ایران، طرف امریکایی نه تنها به تعهدات خود پایبند نبوده بلکه در جهت عکس و نقض آن نیز شدیدترین نوع رفتارها را از خود بروز داده است. در چنین معادلهای هیچ منطقی نمیپذیرد که ایران بهعنوان یک طرف ماجرا با وضعیت فعلی صحنه، وارد مذاکرهای تازه گردد. چنین مذاکرهای هیچ معنایی ندارد جز بهرسمیت شناختن نقض عهدهای صورت گرفته توسط امریکا از سوی جمهوری اسلامی ایران. نهایت و نتیجه مذاکرهای هم که از چنین نقطهای آغاز شود چندان خوشبینانه و امیدوارکننده نخواهد بود. چرا که خود پیامی مضاعف به طرف مقابل است که باز هم بتواند با تکرار نقض عهد خود، امیدوار به آمدن مجدد بر سر میز مذاکره باشد. بنابراین اینکه شرط رفع تحریمها توسط ایران بهعنوان شرط پیشنیاز آغاز مذاکرات مطرح میشود، منطقیترین شرطی است که هیچ عقل سلیمی نمیتواند بر آن ایرادی وارد کند.
با این توصیف اصرار یکدست و متحد نیروهای داخل کشور بر این شرط جدی ایران، پیامی به طرف مقابل مخابره خواهد کرد که شاید حتی متفاوت از قبل نیز باشد و ما را در موقعیتی حتی بهتر و امیدوارکنندهتر قرار دهد. قوت شروط ایران و تحکیم وحدت داخلی ما بر سر این موضوع، دو فاکتوری هستند که هم اکنون بارقههای جدیشدن آنها قابل ملاحظه است و با درس گرفتن از گذشته نباید اجازه دهیم رقابتها و تنازعات سیاسی داخلی خدشهای به آن وارد کند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ظریف: اول رفع تحریمها، بعد بازگشت امریکا به برجام
-
ولایتی: برداشتن تحریمها شرط برگشت امریکا به برجام است
-
قالیباف: «رفع تحریم» فلسفه اصلی برجام است
-
دیگه چه خبر؟
-
صدای واحد برای رفع تحریمها
اخبارایران آنلاین