
جشنواره فیلم فجر فردا آغاز میشود، بلیت فروشی امروز
صدا، دوربین، جشنواره
گروه فرهنگی/ یکشنبه 12 بهمنماه سیونهمین جشنواره فیلم فجر آغاز میشود. جشنواره امسال آیین افتتاحیه ندارد و قرار است «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغزاده آغازگر مهمترین رویداد سینمایی کشورمان باشد. فیلمی که اواخر هفته گذشته از پوسترش رونمایی شد و به علی انصاریان بازیگر «رمانتیسم عماد و طوبا» تقدیم شد. البته اینکه چرا قرار است جشنواره با این فیلم افتتاح شود دلیل خاصی ندارد. انتخابی در کار نبوده و زمان نمایش فیلمها طبق رسم چند سال اخیر بر اساس قرعه کشی مشخص شده است.
نشستهای خبری را آنلاین ببینید
در مراسمی که ظهر روز پنجشنبه 9 بهمنماه با حضور اهالی رسانه و صاحبان 16 فیلم در برج میلاد برگزار شد تکلیف روز و سانس نمایش فیلمها مشخص شد. این برنامه نمایشی البته صرفاً برای سینمای برج میلاد و ملت است که امسال به اهالی رسانه و منتقدان اختصاص یافته است. طبق این برنامه هر روز دو فیلم به نمایش درمیآید و نشست خبری جشنواره هم قرار است در برج میلاد باشد. ویژگی جشنواره امسال که دستاورد ظهور کروناست استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تماشای این نشستهاست. قرار است جلسه پرسش و پاسخ اهالی رسانه و سینما که بعد از نمایش فیلمها برگزار میشود بهصورت آنلاین از صفحه اینستاگرام جشنواره پخش شود. اگر از علاقهمندان جدی جشنواره هستید و هر سال عکس این نشستها و حاشیههایش را رصد میکردید امسال میتوانید بهصورت زنده در جریان کم و کیف این نشستها باشید.
از کجا و چطور بلیت بخریم؟
فارغ از آنچه حول و حوش نمایش فیلمها در کاخ رسانه میگذرد آنچه تنور جشنواره را گرم میکند اکرانهای مردمی است. بلیتفروشی سینماهای مردمی از ساعت ۱۴ امروز (شنبه ۱۱ بهمن) آغاز میشود. ایران تیکت، سینما تیکت و گیشه هفت سه سامانه فروش بلیت هستند. بلیت فیلمها بهصورت تکی به فروش میرسد و امکان خرید سری فیلمها وجود ندارد. هر نفر با یک شماره همراه، امکان خرید چهار بلیت برای هر فیلم را دارد. قیمت بلیت برخی از سینماها، بیستهزار تومان و بقیه سیهزار تومان است. پس از خرید از طریق سامانه کدی برایتان ارسال میشود و با ارائه آن به سینما میتوانید بلیت را تهیه کنید. تا آخرین روز نمایش فیلمها امکان خرید از این سامانهها وجود دارد. امسال امکان فروش حضوری وجود ندارد و بلیتی در گیشهها فروخته نخواهد شد. برای اطلاع از جزئیات و مشخصات جدول نمایش فیلمها به سایت جشنواره و سامانههای فروش مراجعه کنید. پیش و بیش از خرید بلیت البته دغدغه اصلی برای مخاطبان رعایت نکات بهداشتی در سالنهای سینماست. برگزارکنندگان جشنواره اطمینان دادهاند که تمام اصول بهداشتی رعایت شود. در شهرهای زرد تنها از 30درصد ظرفیت سالن استفاده میشود. بلیتهای خریداری شده توسط یک نفر کنار هم قرار میگیرد و برای فرد یا خانواده دیگری که میخواهد بلیت بخرد باید فاصلهگذاری دو متر از عرض و طول انجام شود. آن طور که معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به ایسنا گفته از سوی این وزارتخانه در سالنهای نمایش ناظر بهداشتی حضور دارد. به گفته مهندس محسن فرهادی، فروش بلیت برای سینما و تئاتر باید با ارائه کد ملی باشد و این کدهای ملی با نرمافزار ماسک که نتایج مبتلایان قطعی به کرونا در آنها شناسایی میشود، ارتباط مستقیم دارد و منجر میشود از ارائه بلیت به مبتلایان قطعی به بیماری که تست مثبت کرونا داشتند به مدت ۱۴ روز خودداری شود.
«قاتل و وحشی» همچنان روی موج مطالبه
حاشیههای جشنواره همچنان حول محور غایب بزرگ این دوره از جشنواره حمید نعمتالله و حسرت تماشای «قاتل و وحشی» میچرخد. شامگاه روز چهارشنبه انتشار خلاصه داستانی از این فیلم با موج تازه اعتراضات نسبت به حذف آن از جشنواره همراه بود. پیش از این اطلاعاتی از جزئیات فیلم نعمتالله منتشر نشده بود و پس از حواشی این چند روز روابط عمومی «قاتل و وحشی» خلاصه داستان این فیلم را منتشر کرد: «زیبا مهیای عروسی دخترش میشود که بهطور اتفاقی اسیر یک باند گانگستری مخوف میشود. او سعی میکند از این بند خود را رها کند. وقت زیادی ندارد، چون دخترش نیز بیخبر از همه چیز عازم همان جاست. زیبا برای نجات جان خود و دخترش میجنگد». خلاقانهترین واکنش، طرح ابراهیم عزیزی بود. او چهره ون گوگ در سلف پرتره معروفش که تیغی برداشته و گوشاش را برید، به چهره لیلا حاتمی پیوند زد. پس از صحبتهای طباطبایینژاد، دبیر این دوره از جشنواره دیگر واکنش رسمی مسئولان سینمایی به مطالبه اهالی سینما و رسانه برای نمایش این فیلم صحبتهای سعید رجبی فروتن معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بود. او در گفتوگویی با ایسنا با اعلام این که بجز «قاتل و وحشی» هیچ فیلم دیگری نبوده که بهدلیل مجوز به داوری نرسیده باشد، رفع مشکل فیلم حمید نعمتالله را منوط به تقاضای تهیهکننده و اراده و تمایل او به رفع مشکل موجود برای اکران عمومی دانست. دبیر جشنواره هم پیش از این اعلام کرده بود اگر این فیلم مجوز شورای پروانه نمایش را بگیرد، میتوان امکان نمایش آن را در بخش «خارج از مسابقه» فراهم کرد.

مروری بر آنچه در جشنواره سی و نهم تئاتر فجر رقم خواهد خورد
تجربهای برای امروز و آینده
محسن بوالحسنی
خبرنگار
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر رسماً از امروز کار خود را آغاز کرد و حالا دیگر میتوان تماشاگر چشماندازی مشخص، برای یکی از متفاوتترین جشنوارههای تئاتر فجر بود و دید سرنوشت جشنواره خاص امسال به کجا ختم خواهد شد. جشنوارهای که امسال و بنابر شرایط کشور که از ماهها پیش تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، میرود تا با تکیه بر بسترهای اینترنتی دورهای را تجربه کند که میتوان فارغ از کم و کیف آن (که حتماً برای برگزارکنندگان جشنواره بسیار حائزاهمیت است) بستری برای آزمون و خطا باشد و تجربهای که بیشک در روزگار آینده به کار تئاتر ما خواهد آمد و به قول و نظر بسیاری، فصلی تازه برای هنر نمایش در سرزمین ما خواهد بود.
علیه خاموشی
فصلی که به نظر میرسد حرف مهمش زنده نگهداشتن تئاتر به جای دست روی دست گذاشتن و البته استفاده از تکنولوژیها و بسترهای اینترنتی امروزیست که به کمک هنر و هنرمندان آمدهاند. همان طور که گفته شد، تمرکز اصلی جشنواره امسال در شکل برگزاری بر بهرهگیری از بستر فضای مجازی است اما اگر شرایط در زمان برگزاری جشنواره مساعد باشد، ضمن استفاده از پلتفرمهای اینترنتی، تماشاخانههای شهر هم با پذیرش ظرفیتی محدود، در کوران برگزاری جشنواره میزبان مخاطبان تئاتری خواهند بود که تقریباً یک سال است دلتنگ صحنه و دیدن تئاتر بر صحنه هستند. قادر آشنا، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر از همان ابتدا بر الزام برگزاری جشنواره تأکید داشتند و بالاخره سناریوهایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با روزنامه ایران هم از آن گفت، عملیاتی شد و به اینجا رسیدیم که جشنواره را البته با تفاوتهایی نسبت به گذشته خواهیم داشت. در گفتوگویی که متن مشروح آن را بزودی در همین روزنامه خواهید خواند. حسین مسافرآستانه، دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر هدف اصلی برگزاری جشنواره را حفظ تئاتر عنوان کرده و ضرورت منفعل نبودن در برابر ویروس کرونا و تعطیلیهایی که میتواند بیهیچ تعارفی، جان تئاتر را بگیرد. او در این گفتوگو، جزئیات روند برگزاری جشنواره امسال و چالشهایش را توضیح داده که در این چند ماه پشت سر گذاشته و اینکه امروز و در آستانه برگزاری جشنواره چه امیدهایی میتوان به خروجی جشنواره امسال داشت.
تکیه بر فضای مجازی
در بخش اجرایی، مهمترین اتفاقی که امسال افتاده و آن را از دورههای قبل متمایز میکند، همین تکیه بر فضاها و فرصتهای اینترنتی و به زبانی سادهتر، پخش آنلاین نمایشها در پلتفرمهاییست که برای این کار در نظر گرفته شده و متعاقب این شکل از اجرا، تمامی آثار، به صورت غیرحضوری و براساس فیلمی که به دبیرخانه رسیده، داوری شدهاند. تماشای آثار این دوره در بخشهای مختلف اجرا هم مستلزم خرید بلیت اینترنتی است و تماشا در خانه که نتیجه چنین رویکردی، یا به قولی توفیق اجباریای تعداد مخاطب بیشتر خواهد بود.
بخشهای تازه جشنواره
جشنواره امسال، مشخصاً یک بخش متفاوت خواهد داشت که برای اولین بار در جشنواره تئاتر فجر در جدول آثار قرار خواهد گرفت. بخش نمایشهای خیابانی با عنوان «سرباز انقلاب» که بخشی است ویژه آثار مرتبط با زندگی و شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی که برای اولین بار در این جشنواره در محک آزمایش قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر طبیعی است که شدت و حدت شیوع ویروس کرونا، امسال امکان و لقب «بینالمللی» بودن را از جشنواره گرفته است. اما کارگاهها و سمینارهای آموزشی که طی سالهای گذشته رونق دوصدچندانی به جشنواره میداد امسال و در جدول برنامهها جایی ندارند و جای خود را به بخشهای دیگر داده تا شاید از این طریق جبران مافات شود. البته که بخشهای دیگر جشنواره که منعی بهلحاظ مغایرت با پروتکلهای بهداشتی ندارند، کمافیالسابق پیش خواهند رفت و نتیجه نهایی داوریها نیز در اختتامیه مانند سایر بخشها اعلام خواهد شد. جشنواره بخشهای تازه دیگری هم خواهد داشت که از میان آنها میتوان به بخشی اشاره کرد که اسم و رسم و فقدانش طی چندماه گذشته بسیار ورد زبان تئاتریها بود و براساس همین ضرورت بخش «تلهتئاتر» و «گزارشهای صحنهای» به جشنواره امسال افزوده شده است.
از پخش آنلاین تا بلیتها و میهمانها
به لحاظ وسواسهای بهداشتی و رعایت پروتکلها هم همانطور که در ابتدای این گزارش آمد، در سالنهای بزرگ اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و شرایط کشور بازگشت به عقب نداشته باشد، با نظر مساعد ستادملی مبارزه با کرونا، قرار است در سالنهای بزرگ 50 درصد و در سالنهای کوچک هم، چیزی بین 20 تا 30 درصد بلیت فروشی شود تا در زمان شروع و پایان آثار، اجتماعی صورت نگیرد. یکی از بخشهایی که امسال و به دلیل همین شرایط شاهدش نخواهیم بود برگزاری جشنواره در استانها و شهرهای مختلف است. شاید برای بسیاری این سؤال پیش بیاید که آیا شرایط فنی اینترنت در کشور ما اجازه پخش استاندارد و بدون هرگونه قطعی را به این جشنواره خواهد داد یا نه. حسین مسافرآستانه طی گفتوگویی مشروح با روزنامه ایران که روزهای آینده منتشر میشود، در پاسخ به این سؤال ابراز امیدواری میکند که کمترین مشکل در این حوزه بهوجود بیاید و به گفته او، جشنواره با سه سایت اصلی برای پخش آثار و برنامههای مختلف جشنواره صحبتهای نهایی را به عمل آورده و برای کم کردن ضریب خطا، روی پیشنهادهایی تمرکز شده که امیدواری را برای هرچه بهتر شدن کیفیت پخش بخشهای مختلف جشنواره بیشتر میکند. امسال شیوه دعوت از میهمانان و اهالی رسانه هم به همین اندازه متفاوت بوده و تأکیدی بر حضور میهمانها نیست و صرفاً اگر خود میهمانان تمایل داشته باشند برای آنها شرایطی در نظر گرفته خواهد شد تا با وارد کردن یک کد، به سادگی نمایش مورد نظرشان را ببینند و یا داوری کنند و در صورت تمایل شخصی برای تماشای آثار در سالن، برای آنها بلیت اینترنتی صادر خواهد شد. به نظر میرسد محدودیتهایی که امسال برای حوزه فرهنگ و هنر دردسرساز شد، میتواند بستری باشد برای خلاقیتهایی که در جشنواره سی و نهم شاهد آن خواهیم بود و بیتردید قدم اول، قدم بیاشکال و اشتباهی نخواهد بود اما قدم بزرگیست.
درایام کرونا از سرمایههای هنری بهره بردیم
روز پنجشنبه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ستاد برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر رفت و با معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر و جمعی از مدیران جشنواره دیدار کرد. وزیر در این دیدار، ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره، شرایط جشنواره امسال را این طور تشریح کرد: شاید برای ما در ابتدای همهگیری کرونا تصمیم بر عدم برگزاری رویدادهایی که تاریخچه مختصری دارند، سادهتر بود و میشد با حذف موقتشان در این دوران، با ریسک کمتری عمل کرد اما برگزار نشدن جشنواره تئاتر فجر که تقریباً عمری به قدمت انقلاب اسلامی ایران دارد، وقفه ایجاد میکرد و ممکن بود اهالی هنر و تئاتر رفته رفته مناسبات خود را با این هنر از دست بدهند. از سویی نبودن چنین رویدادی خود پرهزینه بود و از سویی دیگر اگر هم قرار بر این بود که با برگزاریاش تنها کالبدی از آن باقی بماند و با کیفیت کمتری برگزار شده و سابقه و پیشینه خود را تخطئه کند، تصمیمگیری سخت میشد. او همچنین گفت: در این شرایط با نگاه به انرژی و سرمایه هنری و فرهنگی کشور در ارتباط با جشنوارههای فیلم و تئاتر فجر به عنایات الهی اتکا کردیم و از سرمایههای هنری که در ایام کرونا هم حتی میتواند قابل توجه و سرزنده باشد، بهره بردیم.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری سیونهمین جشنواره تئاتر فجر در پیامی به اهالی تئاتر، این هنر را عرصهای برای ترسیم و تجسم خردمندی دانست./روابط عمومی
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی به سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر خلاقیت و تدبیر هنرمندان را گشاینده روزنههای امید در شرایط کرونا دانست./روابط عمومی
حسین پاکدل نمایشنامهنویس، بازیگر و کارگردان تئاتر، فرهاد مهندسپور، کارگردان و مدرس تئاتر و پیام دهکردی، بازیگر و مدرس تئاتر، نمایشهای صحنهای رقابتی(مسابقه تئاتر ایران) در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر را داوری میکنند./ روابط عمومی
قرعهکشی جدول سینمای رسانه سیونهمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور گروهی از اصحاب رسانه برگزار شد. محمدمهدی طباطبایینژاد، دبیر سیونهمین دوره از جشنواره فیلم فجر طی سخنانی در این مراسم گفت: به همه عزیزان و هنرمندانی که در این سال سخت، با وجود شیوع بیماری «کرونا» در دل کار تولید بودند و آثارشان را به جشنواره رساندند، خداقوت میگویم. /روابط عمومی
بلیتفروشی سینماهای مردمی سیونهمین جشنواره فیلم فجر با اعمال برخی تغییرات نسبت به سال گذشته از ساعت ۱۴ امروز شنبه ۱۱ بهمن آغاز میشود.
نمایشگاه عکس و پوستر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با نمایش 102 اثر بهصورت حضوری در سه شهر تهران، کاشان و تبریز و بهصورت آنلاین در گالریهای مجازی برگزار میشود.
«روز آرمیتا» به نویسندگی فاطمه رادمنش و کارگردانی علی محمد رادمنش و «ترور آفتاب» نوشته هومن روح تافی و به کارگردانی مرتضی اسدیمرام عنوان آثاری است که در بخش نمایشهای خیابانی سیونهمین جشنواره تئاتر فجر اجرا میشوند.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی درگذشت دکتر سیدمحمود شریعت را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: «مطلع شدیم که دکتر سیدمحمود شریعت، استاد رشته مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو گروه واژهگزینی تخصصی مهندسی محیط زیست و انرژی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دار فانی را وداع گفتهاند. او بیش از 10 سال با گروه واژهگزینی همکاری داشت و فرهنگستان در طول این سالیان از دانش و تجربه او بسیار بهره برد./ هنرآنلاین
دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته پایانی دی ماه مجوز ۱۲۸ تک آهنگ و ۱۱ آلبوم را صادر کرده است. بهگزارش روابط عمومی دفتر موسیقی، آلبوم «کجا رفته ای» به آهنگسازی «محمد امین همایی» و با صدای «سالار عقیلی»، از جمله آلبومهایی است که در هفته پایانی دی ماه مجوز انتشار گرفته است./ روابط عمومی دفتر موسیقی
بهگزارش ورایتی، فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی بههمراه منتخبی از برترین فیلمهای غیرانگلیسی سال سینما در جشنواره فیلم میامی امریکا به نمایش گذاشته میشود. گفتنی است سی و هشتمین جشنواره فیلم میامی امریکا از تاریخ ۵ تا ۱۴ مارس (۱۵ تا ۲۵ اسفند) بهصورت ترکیبی از نمایشهای آنلاین و حضوری برگزار خواهد شد./ ورایتی