استقبال از جشنواره موسیقی ادامه دارد
سیوششمین جشنواره موسیقی فجربا اجراهای آنلاین همچنان درحال برگزاری است. در روزهای اول و دوم توانست بیش از 8000 بازدید کننده دربخشهای مختلف موسیقیهای نواحی، بینالملل، دستگاهی و... را به تماشای این کنسرتها بنشاند. محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزاری جشنواره موسیقی فجر را بهصورت مجازی در شرایط کرونا قابل تحسین و ابتکار خوبی عنوان کرد. اودرباره برگزاری مجازی جشنواره براین نظراست که درحال حاضر مردم میتوانند این برنامهها را در خانه خودشان بدون اینکه سلامتشان بهخاطر بیفتد تماشا کنند. فکر میکنم این ابتکار خوبی بود که مسئولان جشنواره انجام دادند، چرا که الان جشنواره را تبدیل به جشنواره بینالمللی کردهاند و این امکان وجود دارد که مردم در هر نقطهای از ایران و خارج از کشور اجراهای جشنواره را تماشا کنند. امروز شنبه دوم اسفند ماه و پنجمین روز جشنواره، اجرای پنج گروه موسیقی در فضای مجازی پخش میشود. اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر تا چهارم اسفندماه از سایت جشنواره، انجمن موسیقی ایران، تیوال، تماشاخونه، بیپ تونز، گپ فیلم، نواک پخش می شوند.
ساعت 17؛ نوای سیمره(لرستان)
گروه موسیقی نوای سیمره در سال ١٣٩١ به سرپرستی مهران غضنفری آغاز به کار کرد. این گروه از بدو تشکیل تاکنون در جشنوارههای مختلف داخلی متعددی شرکت کرده است و علاوه بر این، مهران غضنفری، سرپرست این گروه، دارای سه مقام اول آهنگسازی و چهار مقام اول خوانندگی در جشنوارههای ملی است.
ساعت 18:30؛هنرستان موسیقی پسران
هنرستان موسیقی پسران شامل دو ارکستر مجزای سنتی و زهی است. این ارکستر با حضور هنرجویان منتخب هنرستان در سیوششمین جشنواره موسیقی فجر حضور خواهند داشت.
ساعت 20؛رسیتال پیانو موریتس ارنست از آلمان
موریتس ارنست در سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و در آنجا موسیقیشناسی خواند و در آن دوران، جوایز متعددی نیز کسب کرد. او تاکنون فعالیتهای بسیاری از جمله همکاری با آهنگسازانی برجسته و همچنین از طرفداران آهنگسازان فراموششده و کمترشناخته شدهای چون یوهان نپوموک، فروچیو بوسونی و سموئل شایت را در کارنامه خود دارد.
ساعت 21:30؛ ارکستر ملی ایران
ارکستر ملی ایران به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی پوریا اخواص یکی از اجراهای جشنواره موسیقی فجر است.
ساعت 23؛ میلاد درخشانی
آخرین اجرای روز پنجم جشنواره کنسرت میلاد درخشانی است و طاها مظاهرى هم از اعضای این گروه است. میلاد درخشانى تاکنون اجراهای متعددی درسراسر ایران داشته است. او دوبار برنده «تندیس باربد» براى بهترین آلبوم و بهترین آهنگساز شده و هفت آلبوم باکلام و بیکلام را به بازار موسیقی عرضه کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه اجلاس «تبیین اندیشههای امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر»:
نگرش هنری امام، گره گشاییهای زیادی داشت
گروه فرهنگی / اختتامیه اجلاس «تبیین اندیشههای امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر» چهارشنبه 29 بهمن با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا بهمنی، دبیر کارگروه فضای مجازی اجلاس تبیین اندیشههای امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر در قالب چهار گروه فضای مجازی، فرهنگ عمومی، هنر و سینما و رسانه و مطبوعات در حرم امام راحل برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به نظرات امام راحل در مورد حوزه فرهنگ و هنر علیالخصوص نوع نگاه به سینما و اندیشههای انسانی و اسلامی که در خلق آثار هنری باید مورد توجه قرار بگیرد ضمن توجه دادن اندیشمندان به وجه چند بعدی امام گفت: «شخصیت امام چند بعدی بود، از یک سو شخصیتی حکیم و عارف و از سوی دیگر شخصیتی فقیه و مجتهد داشت، در عین حال ایشان یک شخصیت سیاسی و بنیانگذار یک انقلاب تاریخی بودند.» او همچنین گفت: «ترکیب این سه بعد را میتوان در شخصیت امام تعقیب کرد، امام راحل به عنوان یک حکیم و عارف در مورد هنر میفرمایند «هنر انقلابی، اسلامی و دینی آن هنری است که مرکزش جمال حق است»، این جمله امام مبتنی بر این است که هنر فهم و خلق زیبایی است و امام تفسیر خود از یک هنر انقلابی و اسلامی را جایی میداند که مرکزش جمال حق باشد.» سیدعباس صالحی در ادامه سخنرانیاش تأکید کرد که «دومین نظر امام در مورد هنر این است که «هستی سراسر زیبایی است»، هستی را نمیتوان به دو بخش زیبا و غیر زیبا تقسیم کرد، امام در 40 حدیث این تعبیر را دارند که «تمام ذرات هستی نشاندهنده زیبایی خالق هستند.» او یادآور شد: «گزاره سومی که امام در مورد زیبایی به آن اشاره دارد این است که «هستی هرچه نابتر و خالصتر باشد زیباتر است. این سه گزاره که خدا زیبای مطلق است و هستی سراسر زیبایی است و هراندازه خالصتر و نابتر باشد زیباتر است، اندیشه امام در مورد هنر و زیبایی را تشکیل میدهد.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از جوهر حکمی و عرفانی امام راحل تحلیلی ارائه داد و گفت: «از جوهره حکمی و عرفانی امام راحل این برمیآید که هنر انقلابی و اسلامی مرکزش جمال حق است و این مرکز سرتاسر ذرات کائنات را دربر میگیرد. نگرش امام در حوزه هنر گرهگشایی زیادی را داشت که هنوز ناتمام است. توجه امام به اینکه بسیاری از عناوین که در آیات و روایات و احکام فقهی وجود دارند صرفاً عناوین ذاتی نیستند بلکه عرضی هم هستند، یعنی ظاهراً میبینیم که یک عنوان حکم پیدا کرده بلکه این عنوان ملازم با یک عنوان دیگر است. صالحی با اشاره به تعریف و عنوانی که امام برای هنر قائل است گفت: «کلید اول این است که ما در عناوینی که به عنوان هنر نامیده میشود تا چه اندازه عناوین اصلی و چه تعداد عرضی داریم. اینکه شما به چه منظور این کار را انجام میدهید مهم است و نباید به علت غایی و عنصر اراده کم توجهی شود، یک عنوان میتواند با یک اراده حکم دیگری داشته باشد. امام معتقدند که اول باید دید عنوان ذاتی است و با چه قصد و ارادهای انجام میشود و سپس جایگاه عرف مدنظر باشد.» او ادامه داد: «یکی از کلیدهای امام مصلحت است و بخوبی این درک و نگاه را داشتند که نه تنها نظام اسلامی بلکه نظم اجتماعی مصلحتهایی دارد. این مصلحتها احکام و قوانین را متغیر میکند، درواقع امام یک فقیه اجتماعگرا بود، امام صرفاً یک فقیه با نگاه حکومت اسلامی دینی صرف نبود بلکه نظم اجتماعی را میشناخت و فقه را در این قالب قرار میدادند.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که «کلید دیگر امام عنصر زمان و مکان است، امام نگاه جدیدی را با این کلید پنجم به فقاهت اجتماعی باز کرد، بسیاری از اتفاقات روز قالب جدیدی پیدا کرده است ما میتوانیم جریان نظری هنر را باتوجه به این کلیدهایی که امام به جای گذاشته استفاده کنیم.» اخلاقی و غفلتزا بودن عناصر دیگری هستند که برای انسان مهم است، هنر انسانی هنر اخلاقی است.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت :«ویژگی دیگری که امام در مورد هنر مطرح میکنند این است که هنری مثل سینما باید در خدمت مردم باشد.»
«شنای پروانه» چراغدار امید برای اکران نوروز
فرهنگی/ بهترین آمار فروش سال کرونا همچنان برای «شنای پروانه» است. با وجود انتشار نسخه غیرقانونی فروش بالای 350 میلیون تومانی فیلم در کمتر از یک هفته نشان داد مخاطب جدی سینما علاقهمند است در سالن سینما فیلم را ببیند. بخصوص فیلمی که برای پرده عریض سینما ساخته شده است. بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی پس از جشنواره امسال به اکران بازگشت که با وجود محدودیتهای کرونایی (منع فعالیت پس از ساعت 18 و ظرفیت محدود سالن نمایش) با اقبال مواجه شده و با دو میلیارد و 562 میلیون تومان در صدر جدول فروش قرار گرفته است. اولین تجربه کارگردانی محمد کارت تیرماه امسال به مدت محدود اکران شد و با شیوع کرونا از ادامه اکران انصراف داد. عوامل فیلم در پستهای اینستاگرامیشان به مخاطبانی که بدون آگاهی نسخه قاچاق فیلم را دیدهاند پیشنهاد دادهاند که برای جبران ضرر در خرید بلیت فیلم مشارکت داشته باشند. امیدواری به جان گرفتن دوباره سینما بعد از ایام جشنواره همچنین صاحبان فیلمهای «لاله» اسدالله نیکنژاد و «آن شب» کوروش آهاری را ترغیب به اکران کرده و این دو فیلم در روزهای آینده به چرخه اکران اضافه خواهند شد. در عین حال زمزمههای امیدوارکننده از اکران نوروز هم به گوش میرسد و گزینههای مطرح شده این انتظار را ایجاد کرده که روند رو به رشد مخاطب حفظ شود. طبق اخبار 5 فیلم متقاضی اکران نوروز هستند. «بیهمه چیز» محسن قرایی از آثار پرمخاطب جشنواره امسال از اولین فیلمهایی بود که نامش برای اکران در نوروز از سوی پخشکنندهاش - علی سرتیپی- مطرح شد. «درخت گردو» محمدحسین مهدویان، «دینامیت» مسعود اطیابی و «چپ راست» حامد محمدی دیگر فیلمهایی هستند که طبق گفته محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران برای اکران داوطلب شدهاند. آنطور که وعده داده شده تکلیف اکران نوروز ظرف امروز و فردا مشخص میشود اما در عین حال پخشکننده برخی آثار در گفتوگو با ایسنا گفتهاند «به شرط حمایتهای ویژه» آماده اکران هستند.