
بهروز شعیبی در گفتوگو با «ایران» از «روز بلوا» می گوید
همیشه به تغییرات امیدوارم
نرگس عاشوری
خبرنگار
پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» بهروز شعیبی با چهارمین فیلم بلندش «روز بلوا» در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر حاضر شد. با گذشت نزدیک به دو سال و در روزهایی که سالنهای سینما کمکم از زیر سایه سنگین کرونا خارج شده و در مسیر بازگشت به روزهای رونق قرار گرفتهاند او تصمیم گرفته این فیلم را در قالب مینیسریال سه قسمتی از طریق پلتفرمهای آنلاین نمایشی در دسترس مخاطب قرار دهد. شعیبی معتقد است در شرایط فعلی شبکه نمایش خانگی جای بهتری برای دیده شدن و عرضه «روز بلوا» است و اظهار امیدواری میکند فضایی برای دیده شدن تمام آثار جامانده از اکران و توقیفی ایجاد شود. آنطور که او میگوید نسخه مینیسریال «روز بلوا» نسخه کاملتری است، شکل روایت آن متفاوت است و در پایانبندی آن نیز تغییراتی اعمال شده است. بهگفته او سکانسهای اضافه شده بخشهایی است که پیش از این در روند تولید نسخه سینمایی فیلمبرداری شده و بهخاطر طولانی شدن زمان فیلم کنار گذاشته شدهاند. شعیبی در «روز بلوا» قصهای ملتهب و پرتحرک را با محوریت نقد تخلف اقتصادی، اختلاس و پولشویی روایت میکند اما در نهایت دغدغه او یادآوری اخلاق بخصوص اخلاق اجتماعی است. سازنده «روز بلوا» بر این باور است که مهمترین چالش و تهدید جامعه، مسائل فرهنگی و اخلاق است. این فیلمساز در گپوگفتی کوتاه با «ایران» از دغدغههایش برای ساخت «روز بلوا» و لزوم شکلگیری فضای گفتوگو گفته است.
در ایامی که اعتماد فیلمسازان به اکران جلب شده و خیلی از فیلمها متقاضی نمایش عمومی آثارشان هستند تصمیم متفاوتی گرفتهاید. چه عاملی باعث شد از اکران نسخه سینمایی صرفنظر کنید و آن را در قالب مینیسریال منتشر کنید؟
در جشنواره سال 98 با نمایش فیلم «روز بلوا» تصور غالبی که از برخورد با یک فیلم اجتماعی داشتیم عوض شد. انگار کسی توجهی نداشت که فیلم چه میگوید و از قبل مشخص شده بود که باید چطور با فیلم برخورد کرد. از همان ایام تمرکزم بر این بود که شرایطی ایجاد شود تا فیلم در بهترین شکل دیده شود. استنباط ما این بود که در وضعیت امروز «روز بلوا» از طریق شبکه نمایش خانگی در دسترستر است و بهتر دیده میشود. هم من و هم سازمان اوج تأکیدمان بر این بود که فیلم توسط مردم دیده شود چرا که «روز بلوا» حرف مردم است و بخشی از همان چیزهایی است که بین خودشان درباره آن حرف میزنند و نقد دارند. فیلم «دهلیز» هم در زمانی ساخته شد که «قصاص» و صحبت درباره آن جزو سوژههای ملتهب روز بود. معتقدم بههر موضوع اجتماعی و سیاسی میشود نقد داشت به شرط آنکه زبان و لحن درست را پیدا کنیم.
محک سنجش درستی این بیان و لحن چیست؟ بهعبارت دیگر این بیان با چه شاخصههایی، فضایی ایجاد میکند که راجع به آن فکر کنیم، نه اینکه درگیر حواشی و التهاب شویم؟
مهمتریناش این است که به نتیجه نهایی فکر کنیم و نه منفعت و مصالح شخصی. آیا من فیلم اجتماعی میسازم برای این که مسأله مردم مطرح شود یا اینکه قرار است «من»؛ «بهروز شعیبی» با گفتن مسائل اجتماعی مطرح شوم. با پاسخ به این سؤال جهت فیلم را انتخاب میکنیم. تصور من این بود که مسأله و دغدغه «روز بلوا» باید مطرح شود. در همان ایام از خیلی از دوستان و عموماً از همانهایی که در جشنواره فیلم فجر تصمیمگیرنده بودند توصیههایی شنیدم مبنی بر اینکه شخصیت فرد روحانی را تغییر بده، این کار را بکن و فلان کار را نکن و... اما من بیاعتنا به همه این پیشنهادها، کار خودم را انجام دادم چون معتقد بودم حرفی را که متعلق به مردم است باید در هر شرایطی مطرح کرد. موقع تبادل نظر و گفتوگو همین حالاست. باید فضای گفتوگو را بهوجود بیاوریم. همیشه به تغییرات امیدوارم. به اصلاح امیدوارم و معتقدم باید مسأله مردم را طوری بیان کنیم که مردم از آن سود ببرند نه کسی که آن را مطرح میکند.
و باور دارید شکل گرفتن فضای گفتوگو میتواند اعتماد؛ همان چیزی را که از جامعه سلب شده و دغدغه فیلم هم هست به جامعه برگرداند.
سختترین کار برگرداندن اعتماد به مردم است ولی به نظرم شدنی است. سخت است اما ناشدنی نیست.
هر فیلمی بازتابی از روحیه فیلمساز و تجربه زیسته اوست و شما هم از این قاعده مستثنی نیستید. دغدغه امروز شما یادآوری اخلاق بخصوص اخلاق اجتماعی است؟
هیچ فیلمساز و مؤلفی از مردمش جدا نیست. در مواجهه با هر اتفاق اجتماعی، بحران اقتصادی و هر مسألهای او هم مثل بقیه مردم است و مثل تمام جامعه آن را لمس میکند. فقط یک جا مستثنی میشود؛ جایی که انتخاب میکند چقدر از امکاناتی که در دسترس دارد برای گفتن حرف هایش استفاده کند. هرکس لحن و زبان خاص خودش را انتخاب میکند. برخی ترجیح میدهند آن را وارد فضای فیلم نکنند و در قالب پست اینستاگرامی یا اظهار نظر شخصی مطرح کنند. انتخاب من اما این نیست. اگر مشغول ساخت فیلم نباشم در ناخودآگاهم در حال پذیرش مسائلی هستم که باید درباره آنها حرف بزنم یا راجع به آنها فکر کنم. ممکن است در کوتاه مدت از جریانی که برخی دوستان خوبم برای فضای حاشیهای و پیرامون کارشان استفاده میکنند بیبهره بمانم اما ترجیحام این است هر آنچه میخواهم بگویم را با هر توانایی و دانش و درکی که دارم به اثری که میسازم بیاورم. اگر هم کم است ناگزیرم، همینقدر از من بر میآید.
پرسش قبلی را مشخصاً با این تأکید بر این نگاه مطرح میکنم که «روز بلوا» به نوعی در نقد تخلفات اقتصادی، پولشویی و اختلاس و... است و در این میان تأکید شما همچنان بر این باور است که اخلاق راهگشاست.
حتماً همینطور است. هر کس اگر از خودش، از اخلاق فردی و تعهدی که نسبت به دیگران دارد شروع کند قطعاً خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد. همیشه نگاهمان این بوده که مشکلات از جایی که نمیدانیم کجاست سرازیر و برای ما نوشته میشود، در حالی که اگر مدیران به همین نکته توجه کنند که خودشان بخشی از جامعه هستند و مراقب رفتارشان باشند، مراعات هر موضوع کوچکی از آنها میتواند به اصلاح بخشی از جامعه منتهی شود. و ای کاش از ابتدا در مدرسه همینها را آموزش بدهیم و همانطور که بر تعالیم مذهبی تأکید داریم بر اصول اخلاقی که اصل دین ماست تکیه کنیم. کاش بر حقالناس که در همه ادیان و جوامع تعریفی واحد دارد جدیتر توجه کنیم. ما حق نداریم بخشی از حقوق طبیعی انسانها را از آنها بگیریم چرا که سرنوشتشان تغییر میکند.
برش
مینی سریال سه قسمتی «روز بلوا» بهکارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان در شبکه نمایش خانگی پخش میشود. داستان «روز بلوا» درباره یک روحانی استاد دانشگاه خوشنام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه بهنام عماد (بابک حمیدیان) است که ناگهان با اتهامهای جدی از سوی نیروهای امنیتی مواجه میشود که خود و خانوادهاش را در موقعیت پیچیده و بر سر دوراهی قرار میدهد؛ دوراهی که در یک سوی آن پای خانواده و آبروی خانوادگی در میان است و در سوی دیگرش دفاع از شرافت انسانی و حرفهایاش. بابک حمیدیان، لیلا زارع، محسن کیایی، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند در این سریال به ایفای نقش پرداختهاند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
سالانه نیاز به ۳۰۰ هزار تن کاغذ داریم
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بحث کمبود کاغذ و راههای حل مشکل گفت: نیاز ما به کاغذ در کشور سالانه ۳۰۰ هزار تن است که با توجه به کارخانههایی که در استانهایی مثل خوزستان، مازندران و فارس داریم میتوانیم با مدیریت و حمایتهای لازم در طول یکسال و نیم آینده، حداقل به ۸۰ درصد نیاز مورد نظر بازار در حوزه نشر و کتاب برسیم.
فرهنگ و هنر در فضای مجازی
محمدمهدی اسماعیلی در نشست صمیمانه خود با رئیس و جمعی از مدیران مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، ضمن استماع گزارشی ازفعالیتها و برنامههای این مرکز، نکات و راهکارهایی را به منظور بهبود فعالیتها و برنامههای پیش رو برشمرد.
او گفت: این دیدار در واقع تأکید بر استمرار فعالیتهای مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی است و در ادامه مسیر باید برنامههایی برای تقویت آن به عنوان پیشران وزارتخانه داشته باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم تقویت نگاه تمدنی نظام اسلامی به عنوان غایتی که حاکمیت اسلامی برای خود ترسیم کرده است، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا هدف گذاری سبک زندگی با نگاه آرمانی نظام که منجر به ظهور منجی میشود، همسو باشد. او با اشاره به برنامهها و فعالیتهای مرکز، بر ارتقای سامانههای ایجاد شده و پیگیری برنامه تحولی وزارتخانه برای پیشبرد اهداف این مرکز تأکید کرد.
نمایشگاهی از آثار هنرمند ایتالیایی «جانی فورنارِزیو» با عنوان «ژکوند» با حضور این هنرمند در تهران از جمعه، ۲۸ آبان افتتاح شد و تا هشتم آذر میزبان علاقهمندان است./ خبرآنلاین
مراسم شب «داریوش فرهنگ» به همت کانون کارگردانان سینمای ایران و با مشارکت موزه سینما و فیلمخانه ملی ایران با حضور چهرههای مطرح سینمای ایران برگزار میشود. این مراسم با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی عصر چهارشنبه ۳ آذر ماه ساعت ۱۸ در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار خواهد شد. در شب «داریوش فرهنگ» علاوه بر سخنرانی برخی از سینماگران درباره این فیلمساز، نسخه مرمت شده فیلم «طلسم» نمایش داده میشود./ روابط عمومی
فریده علمبیگی همسر رضا فیاضی بازیگر سینما و تئاتر با اشاره به اینکه وضعیت عمومی این بازیگر خوب است، بیان کرد که باید ۱۰ روز استراحت کند./ مهر
دونالد ترامپ رئیسجمهور سابق ایالات متحده امریکا کتابی مربوط به دوران ریاستجمهوری خود منتشر خواهد کرد که بیش از ۳۰۰ عکس و توضیحاتی را که توسط «ترامپ» نوشته شدهاند در برمیگیرد. این کتاب که «سفر ما در کنار یکدیگر» نام دارد در هفتم دسامبر (۱۶ آذر) منتشر خواهد شد. به این ترتیب این نخستین کتابی خواهد بود که «ترامپ» پس از خروج از کاخ سفید منتشر میکند./ ایسنا
فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی با فروش سه میلیارد تومانی در جایگاه نخست گیشه نشست و صدرنشینی را از «قهرمان» فرهادی و «دینامیت» اطیابی گرفت./ خبرآنلاین
جایزه کتاب ملی امریکا برندگان سال ۲۰۲۱ خود را در پنج شاخه ادبیات داستانی و غیرداستانی، شعر، آثار ترجمه شده و ادبیات نوجوان شناخت و جایزه بهترین اثر داستانی به رمان «عجب کتابی» رسید./ ایرنا