ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اخبـــــار
وزیر آموزش و پرورش خبر داد
مدارس در سال تحصیلی آینده حضوری هستند
وزیر آموزش و پرورش گفت: ایراد آییننامه رتبهبندی معلمان رفع و فرایند اجرای طرح نظام رتبهبندی معلمان شروع شده است.
یوسف نوری با اشاره به کسب مدالهای رنگارنگ المپیادهای علمی و جشنواره خوارزمی توسط دانشآموزان کرمانی بیان کرد: خوشبختانه در چند ماه اخیر اقدامات مؤثری در حوزه آموزش و پرورش استان صورت گرفته که نتایج آن در حوزههای مختلف مشهود است. وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم، دولت مردمی و در کنار مردم و برای مردم است و خدمت به مردم بویژه مردم مناطق دوردست افتخار دولت انقلابی است. نوری گفت: اگر نظام تعلیم و تربیت کار خودش را به خوبی انجام دهد، مسائل و مشکلات کشور در حوزههای مختلف بویژه آسیبهای اجتماعی به حداقل میرسد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راهبرد اصلی ما ریلگذاری آموزش و پرورش به سمت کار صحیح و با کیفیت است، خاطرنشان کرد: معلمان در دورترین نقاط کشور با کمترین امکانات جلوههای ویژهای از ایثار و فداکاری را به نمایش میگذارند. نوری با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل آموزش و پرورش است، گفت: متأسفانه دانشگاه فرهنگیان به مدرسهای کوچک تبدیل شده بود که باید به دانشگاه جامع تبدیل شود. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایراد آییننامه رتبهبندی معلمان رفع و فرایند اجرای طرح نظام رتبهبندی معلمان شروع شده است، گفت: معلمان باید از قانون رتبهبندی برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و ارتقای شغلی خود استفاده کنند. نوری گفت: مدارس در سال تحصیلی آینده حضوری هستند و تدابیر لازم جهت برگزاری کلاسها بهصورت حضوری با همکاری ستاد ملی کرونا اندیشیده شده است. وی از اختصاص بودجه ویژه جهت ساخت ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای خبر داد و افزود: فضای ورزشی درون مدرسهای مصداق عینی عدالت تربیتی است که اقدام بینظیری در تاریخ آموزش و پرورش کشور است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
کاشت حلزون برای کودکان به صورت رایگان انجام می شود
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: حلزون شنوایی قیمت بالایی دارد اما علیرغم آن ما بصورت یک اولویت و بصورت رایگان انجام می دهیم که خدمت بزرگی است که در دولت آیت الله رئیسی برای مردم عزیز انجام می شود.
عیناللهی در خصوص کاشت حلزون شنوایی نیز گفت: یکی از افتخاراتی که در کشور داریم این است که کاشت حلزون شنوایی را دانشمندان ما میتوانند انجام دهند و این موضوع اهمیت زیادی دارد چرا که اگر نوزاد نتواند بشنود، تکلم او نیز دچار مشکل خواهد شد و این بچهها اگر در سنین زیر ۴ سال عمل شنوایی روی آنها انجام شود هم شنوایی خود را بهدست آورده و هم میتوانند صحبت کنند. وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ مرکز دولتی و ۱۵ مرکز خصوصی را موظف کردیم که کاشت حلزون شنوایی را انجام دهند. عینالهی خاطرنشان کرد: حلزون شنوایی قیمت بالایی دارد اما علیرغم آن ما بصورت یک اولویت و بصورت رایگان انجام می دهیم که خدمت بزرگی که در دولت آیت الله رئیسی برای مردم عزیز انجام می شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: تأمین نیروهای پزشکی و تخصصی باید بومیگزینی شود و امسال نیز ۲۰ درصد از ظرفیت دانشگاهها را به بومیها اختصاص دادهایم تا بتوانند با دریافت تخصص در منطقه محل زندگی ماندگار و خدمترسانی کنند. دکتر بهرام عیناللهی ادامه داد: کرونا برای همه جهانیان بروز کرد اما ایران اسلامی در این جنگ موفق عمل کرده و در ۶ سویه تاکنون ۹۶ درصد ایرانیان واکسن نوبت اول و ۸۶ درصد نوبت دوم را تزریق کردند در حالی که در کشورهای پیشرفته امریکا و اروپا روزانه بیش از ۵۰۰ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست میدهند. وزیر بهداشت گفت: حضور دولت در مناطق مختلف کشور رفع مشکلات را در بر دارد. روال فعلی دولت در تخصیص اعتبارات و تصویب مصوبات به این شکل است که از قبل از سفر برنامهریزیها جهت رفع مشکلات توسط مسئولان شهرستانها با معاون اجرایی رئیس جمهور انجام میشود و تخصیص اعتبارات صورت میگیرد. وزیر بهداشت گفت: تأمین نیروهای پزشکی و تخصصی باید بومی گزینی شود و امسال نیز ۲۰ درصد از ظرفیت دانشگاهها را به بومیها اختصاص دادهایم تا بتوانند با دریافت تخصص در منطقه محل زندگی ماندگار شده و خدمترسانی کنند.
وزارت بهداشت اعلام کرد
شناسایی ۶۴۰۴ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور
مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۶۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۲ هزار و ۸۰۶ نفر رسید. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۴۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۲۳۸ نفر از آنها بستری شدند.۱۴۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۲۸ هزار و ۷۲۴ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۸۱۱ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۸۳۷ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۳۷۲ دوز رسید. در حال حاضر ۱۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماریهای وزارت بهداشت اعلام کرد
رشد چشمگیر «اهدای عضو» در کشور طی ۳ ماه
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماریهای وزارت بهداشت از افزایش چشمگیر اهدا و پیوند عضو در چهار ماه ابتدایی سالجاری خبر داد و گفت: بر این اساس، شاخص PMP با افزایش نسبت به سالهای قبل، در سال ۱۴۰۱ برابر ۱۲.۸ بوده است.
دکتر امیر حسام علیرضایی درباره وضعیت اهدای عضو در کشور به ایسنا گفت: براساس بررسیهای آماری تعداد اهدا و پیوند عضو طی چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی داشته است. به طوری که با ایثارگری و اعلام رضایت خانوادههای اهداکننده مرگ مغزی و همچنین فعالیتهای شبانه روزی همکارانمان در وزارت بهداشت، دانشگاههای علوم پزشکی و واحدهای شناسایی و فراهمآوری اعضای پیوندی در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۵۶ نفر به اهدای عضو رسیدهاند. بر این اساس، شاخص تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر یا PMP با افزایش چشمگیری نسبت به سالهای قبل در سال ۱۴۰۱برابر ۱۲.۸ بوده است. وی افزود: این در حالی است که در زمان مشابه در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، به ترتیب ۱۵۱و ۲۸۳ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیدهاند و شاخص PMP یا تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵.۴ و ۱۰.۲ بوده است. وی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ رشد ۲۰ درصدی اهدای عضو را شاهد بودهایم، گفت: در عین حال تیرماه ۱۴۰۱ رشد ۳۰ درصدی اهدای عضو را نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم. به طوری که در تیر ماه ۱۴۰۱ تعداد ۹۱ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیدهاند. در حالی که در تیر ماه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵۴ و ۶۹ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیدهاند.
مدارس در سال تحصیلی آینده حضوری هستند
وزیر آموزش و پرورش گفت: ایراد آییننامه رتبهبندی معلمان رفع و فرایند اجرای طرح نظام رتبهبندی معلمان شروع شده است.
یوسف نوری با اشاره به کسب مدالهای رنگارنگ المپیادهای علمی و جشنواره خوارزمی توسط دانشآموزان کرمانی بیان کرد: خوشبختانه در چند ماه اخیر اقدامات مؤثری در حوزه آموزش و پرورش استان صورت گرفته که نتایج آن در حوزههای مختلف مشهود است. وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم، دولت مردمی و در کنار مردم و برای مردم است و خدمت به مردم بویژه مردم مناطق دوردست افتخار دولت انقلابی است. نوری گفت: اگر نظام تعلیم و تربیت کار خودش را به خوبی انجام دهد، مسائل و مشکلات کشور در حوزههای مختلف بویژه آسیبهای اجتماعی به حداقل میرسد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راهبرد اصلی ما ریلگذاری آموزش و پرورش به سمت کار صحیح و با کیفیت است، خاطرنشان کرد: معلمان در دورترین نقاط کشور با کمترین امکانات جلوههای ویژهای از ایثار و فداکاری را به نمایش میگذارند. نوری با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل آموزش و پرورش است، گفت: متأسفانه دانشگاه فرهنگیان به مدرسهای کوچک تبدیل شده بود که باید به دانشگاه جامع تبدیل شود. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایراد آییننامه رتبهبندی معلمان رفع و فرایند اجرای طرح نظام رتبهبندی معلمان شروع شده است، گفت: معلمان باید از قانون رتبهبندی برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و ارتقای شغلی خود استفاده کنند. نوری گفت: مدارس در سال تحصیلی آینده حضوری هستند و تدابیر لازم جهت برگزاری کلاسها بهصورت حضوری با همکاری ستاد ملی کرونا اندیشیده شده است. وی از اختصاص بودجه ویژه جهت ساخت ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای خبر داد و افزود: فضای ورزشی درون مدرسهای مصداق عینی عدالت تربیتی است که اقدام بینظیری در تاریخ آموزش و پرورش کشور است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
کاشت حلزون برای کودکان به صورت رایگان انجام می شود
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: حلزون شنوایی قیمت بالایی دارد اما علیرغم آن ما بصورت یک اولویت و بصورت رایگان انجام می دهیم که خدمت بزرگی است که در دولت آیت الله رئیسی برای مردم عزیز انجام می شود.
عیناللهی در خصوص کاشت حلزون شنوایی نیز گفت: یکی از افتخاراتی که در کشور داریم این است که کاشت حلزون شنوایی را دانشمندان ما میتوانند انجام دهند و این موضوع اهمیت زیادی دارد چرا که اگر نوزاد نتواند بشنود، تکلم او نیز دچار مشکل خواهد شد و این بچهها اگر در سنین زیر ۴ سال عمل شنوایی روی آنها انجام شود هم شنوایی خود را بهدست آورده و هم میتوانند صحبت کنند. وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ مرکز دولتی و ۱۵ مرکز خصوصی را موظف کردیم که کاشت حلزون شنوایی را انجام دهند. عینالهی خاطرنشان کرد: حلزون شنوایی قیمت بالایی دارد اما علیرغم آن ما بصورت یک اولویت و بصورت رایگان انجام می دهیم که خدمت بزرگی که در دولت آیت الله رئیسی برای مردم عزیز انجام می شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: تأمین نیروهای پزشکی و تخصصی باید بومیگزینی شود و امسال نیز ۲۰ درصد از ظرفیت دانشگاهها را به بومیها اختصاص دادهایم تا بتوانند با دریافت تخصص در منطقه محل زندگی ماندگار و خدمترسانی کنند. دکتر بهرام عیناللهی ادامه داد: کرونا برای همه جهانیان بروز کرد اما ایران اسلامی در این جنگ موفق عمل کرده و در ۶ سویه تاکنون ۹۶ درصد ایرانیان واکسن نوبت اول و ۸۶ درصد نوبت دوم را تزریق کردند در حالی که در کشورهای پیشرفته امریکا و اروپا روزانه بیش از ۵۰۰ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست میدهند. وزیر بهداشت گفت: حضور دولت در مناطق مختلف کشور رفع مشکلات را در بر دارد. روال فعلی دولت در تخصیص اعتبارات و تصویب مصوبات به این شکل است که از قبل از سفر برنامهریزیها جهت رفع مشکلات توسط مسئولان شهرستانها با معاون اجرایی رئیس جمهور انجام میشود و تخصیص اعتبارات صورت میگیرد. وزیر بهداشت گفت: تأمین نیروهای پزشکی و تخصصی باید بومی گزینی شود و امسال نیز ۲۰ درصد از ظرفیت دانشگاهها را به بومیها اختصاص دادهایم تا بتوانند با دریافت تخصص در منطقه محل زندگی ماندگار شده و خدمترسانی کنند.
وزارت بهداشت اعلام کرد
شناسایی ۶۴۰۴ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور
مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۶۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۲ هزار و ۸۰۶ نفر رسید. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۴۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۲۳۸ نفر از آنها بستری شدند.۱۴۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۲۸ هزار و ۷۲۴ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۸۱۱ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۸۳۷ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۳۷۲ دوز رسید. در حال حاضر ۱۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماریهای وزارت بهداشت اعلام کرد
رشد چشمگیر «اهدای عضو» در کشور طی ۳ ماه
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماریهای وزارت بهداشت از افزایش چشمگیر اهدا و پیوند عضو در چهار ماه ابتدایی سالجاری خبر داد و گفت: بر این اساس، شاخص PMP با افزایش نسبت به سالهای قبل، در سال ۱۴۰۱ برابر ۱۲.۸ بوده است.
دکتر امیر حسام علیرضایی درباره وضعیت اهدای عضو در کشور به ایسنا گفت: براساس بررسیهای آماری تعداد اهدا و پیوند عضو طی چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی داشته است. به طوری که با ایثارگری و اعلام رضایت خانوادههای اهداکننده مرگ مغزی و همچنین فعالیتهای شبانه روزی همکارانمان در وزارت بهداشت، دانشگاههای علوم پزشکی و واحدهای شناسایی و فراهمآوری اعضای پیوندی در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۵۶ نفر به اهدای عضو رسیدهاند. بر این اساس، شاخص تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر یا PMP با افزایش چشمگیری نسبت به سالهای قبل در سال ۱۴۰۱برابر ۱۲.۸ بوده است. وی افزود: این در حالی است که در زمان مشابه در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، به ترتیب ۱۵۱و ۲۸۳ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیدهاند و شاخص PMP یا تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵.۴ و ۱۰.۲ بوده است. وی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ رشد ۲۰ درصدی اهدای عضو را شاهد بودهایم، گفت: در عین حال تیرماه ۱۴۰۱ رشد ۳۰ درصدی اهدای عضو را نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم. به طوری که در تیر ماه ۱۴۰۱ تعداد ۹۱ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیدهاند. در حالی که در تیر ماه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵۴ و ۶۹ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیدهاند.
گزارش «ایران» از چالشهای نظام سلامت روان در کشور و گرهی که هر روز کورتر میشود
سلامت روان در گرو انحصارگرایی
گروه اجتماعی/ انتشار لیست روانشناسنماها بازخورد بسیاری در جامعه داشت اما واقعیت این است که این روزها حواشی پیرامون روانشناسان و مشاوران و سازمان نظام روانشناسی زیاد است؛ تعلل در اعطای پروانه فعالیت، مصاحبههای سلیقهای، عدم شفافیت شورای مرکزی سازمان، شائبه استفاده از رانت در صدور پروانه و برگزاری کارگاهها توسط اعضای مرکزی سازمان و ذینفعان، عدم تلاش سازمان برای حمایت از حقوق اعضا، عدم نظارتهای جدی بر فعالیت اعضا و...
چندی است هیأت مقررات زدایی در وزارت اقتصاد و سازمان بهزیستی به عنوان معترضان جدی وارد میدان شدهاند. آنها معتقدند: «نیاز جامعه در پساکرونا به دسترسی به خدمات روان شناختی بیشتر از چیزی است که حالا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره توان ارائه آن را دارد.» دکتر بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور پیشتر به «ایران» گفته بود که «3240 مرکز روانشناسی و مشاوره و فعالیت بالغ بر 15 هزار روانشناس تحت نظر سازمان بهزیستی کل کشور فعالیت میکنند و این سازمان مرجع صدور پروانه مراکز روانشناسی و مشاوره است.» در قانون تشکیل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره نیز هیچ جا به بحث تأسیس کلینیکهای روان شناسی اشارهای نشده است.
مدیرکل مشاوره و روانشناختی بهزیستی کشور گفت: همانطور که اگر کسی بخواهد کلینیک پزشکی راهاندازی کند باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرد و از سوی این وزارتخانه تأیید شود اگر کسی بخواهد در حوزه روانشناسی هم فعالیت کند براساس ماده 57 قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور باید زیرنظر سازمان بهزیستی کشور باشد و این سازمان تنها متولی سلامت اجتماعی در کشور است و همین ماده قانونی در بند 8 صراحتاً سازمان بهزیستی کشور را مرجع صدور پروانه تأسیس مراکز خدمات مشاوره و روانشناسی کرده است.براساس مطالعاتی که سال گذشته مرکز پژوهشهای مجلس منتشر کرد یکی از الزامات در کشورمان بحث ساماندهی خدمات مشاوره و روانشناسی است که باید در دستور کار باشد و این نظارت باید نظارتی حاکمیتی باشد. سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یک سازمان غیر دولتی مستقل است و براساس قانون خدمات کشوری باید با سازمانهای دولتی همکاری و همفکری کند تا بتواند نقش خودش را ایفا نماید.
به گفته وی، در کشور تنها مجموعهای که از چنین شاخصهای نظارتی برخوردار است سازمان بهزیستی کشور است که به صورت مستمر و برنامهریزی شده این نظارتها را اعمال میکند.
اعطای مجوز تأسیس کلینیکهای روان شناسی در انحصار ماست
دکترمحمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور درباره مرجع اعطای مجوز جهت تأسیس کلینیکهای روانشناسی به «ایران» میگوید: آییننامه مشخصی در این خصوص وجود دارد، این آییننامه در جهت ساماندهی مراکز خدمات روان شناسی مشاوره در سال 1392 ابلاغ شده و در ماده 57 قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور به وضوح مطرح شده که سازمان بهزیستی کشور، فقط متولی سلامت اجتماعی و مشاوره در مراکز ویژه مشاورههای اجتماعی است، علاوه بر قانون، طبق تعریف هیأت دولت هم مشاورههای ژنتیک، مددکاری، امور اورژانس و در مواردی توسط بهزیستی انجام میپذیرد و این سازمان حق ورود به مراکز تخصصی ویژه مشاوره را ندارد.
حاتمی در ادامه تأکید کرد: من به صراحت می گویم که اعطای مجوز به این مراکز تخصصی، در انحصار ما هستند، هیچ مرجعی هم غیر از مجلس شورای اسلامی نمیتواند این موضوع را لغو کند. سازمان بهزیستی کشور هم تنها در 13 مورد آن هم مراکزی که تحت پوشش این سازمان است، میتواند مجوز بدهد؛ به عنوان مثال اورژانسهای اجتماعی در مراکز خود میتوانند از روانشناسان استفاده کنند. البته در مورد سلامت مدیر فنیها هم در آییننامه تصریح شده که این افراد هم باید مورد تأیید سازمان نظام روان شناسی کشور باشند و پروانه سازمان نظام را داشته باشند.
او درباره 3200 مرکزی که با مجوز سازمان بهزیستی تأسیس شدهاند، توضیح میدهد: این مراکز باید تک تک به سازمان نظام روان شناسی مراجعه کنند تا اعتبارسازی شوند. مرجع تمامی صحبتهای من ابتدا مجلس شورای اسلامی و سپس دولت است و به ابلاغ آییننامه هیأت دولت در سال 1392 در خصوص ساماندهیها استناد میکنم، دولت هم میگوید که در آن سال آییننامه ساماندهی را ابلاغ کرده، معاونت حقوقی رئیس جمهور هم اعلام کرده که آییننامه قبلی مبنای کار است و در آن هیچ حرف و حدیث و بحث جدیدی هم وجود ندارد. بنابراین سازمان بهزیستی کشور به بحث مراکز خدمات روانشناسی و مشاورهای نباید ورود کند، به محض اینکه بخواهد یک مجوز تأسیس کلینیک دیگر صادر کند، ما شکایت خواهیم کرد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه در زمینه 3200 کلینیکی که از سازمان بهزیستی مجوز گرفتهاند، اظهار میدارد: سازمان بازرسی کل کشور به این مسأله ورود کرده و حتماً با این کلینیکها برخورد قانونی خواهد شد. از این به بعد هم اخذ مجوز بدون داشتن پروانه سازمان نظام روان شناسی، قطعاً شکایت ما به دادگاه را به دنبال خواهد داشت. اساساً این مسأله تمام شده است و تغییری در این قانون صورت نخواهد گرفت.
سازمان نظام روانشناسی نباید وارد مداخلات روان درمانی شود!
دکتر علی اسدی معاون اداره سلامت روان وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه متولی سلامت روان جامعه چه نهادی است، به «ایران» میگوید: طبق قانون مسئولیت سلامت جسم و روان بر عهده وزارت بهداشت است. طبق قانون صدور پروانه فعالیت در حوزه روانشناسی و مشاوره بر عهده سازمان نظام روانشناسی است. برای مثال مسئولیت سلامت بیمار بر عهده وزارت بهداشت است، بر این اساس اهدای پروانه تأسیس مطب یا کلینیک بر عهده حوزه معاونت درمان است و سازمان نظام پزشکی بخشی از کار نظارت را بر عهده دارد معنیاش این نیست که متولی سلامت جسم سازمان نظام پزشکی است.
او درباره تعارض منافع سازمان بهزیستی و نظام روانشناسی درباره صدور پروانه فعالیت و نظارت بر کار کلینیکهای روانشناسی نیز عنوان میکند: یکسری قوانین از گذشته وجود دارد که در بخشهایی از آن سازمان بهزیستی اجازه صدور مجوز فعالیت را دارد، البته این قوانین مربوط به زمانی است که سازمان نظام روانشناسی شکل نگرفته بود. با شکلگیری این سازمان صنفی، قانونگذار مسئولیت صدور پروانه و نظارت را به سازمان نظام روانشناسی داده است اما به دلیل خلط قانون باید یکسانسازی صدور پروانه فعالیت روانشناسها تعیین تکلیف شود چرا که بنا به تفسیرهای به رأی و خلط قانونی، سازمان بهزیستی نیز میتواند مجوز فعالیت دهد.
دکتر اسدی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت از نظر قانونی اجازه هیچ گونه مداخله در صدور پروانه فعالیت کسب و کار روانشناسها را ندارد، میگوید: دلیلش هم این است که اغلب فارغ التحصیلان رشتههای روانشناسی مربوط به وزارت علوم یا دانشگاه آزاد هستند و تعداد کمی از گروههای روانشناسی از جمله شاخه بالینی و روانشناسی سلامت جذب وزارت بهداشت میشوند.
معاون اداره سلامت روان وزارت بهداشت با بیان اینکه صدور پروانه فعالیت روانشناسها باید بر عهده یک سازمان باشد، عنوان میکند: سازمان بهزیستی و نظام روانشناسی باید این مشکل را حل کنند، از نظر قانونی سازمانی که مسئولیت نظارت و پایش را بر عهده دارد نمیتواند مجوز پروانه فعالیتش را سازمان دیگری صادر کند. در وزارت بهداشت نیز بخشهایی از کار نظارت که به سازمان نظام پزشکی واگذار شده است این سازمان ذیل قوانین مرتبط با وزارت بهداشت عمل میکند.
او در پاسخ به اینکه چرا وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان جامعه بخصوص کلینیکهای روانشناسی و مداخلات روانی سرپایی ورود نمیکند. اظهار میدارد: وزارت بهداشت در دو شاخه روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت که کار درمانی میکنند ورود کرده و این دو گروه میتوانند در بیمارستانها یا مراکز درمانی فعالیت کنند. نظر وزارت بهداشت بر این است تحصیلات دو گروه روانشناسی بالینی و سلامت باید در زیرمجموعه وزارت بهداشت قرار بگیرد و مجوز و نظارت بر فعالیت شان نیز با این وزارتخانه باشد و سازمان نظام روانشناسی در بحث مشاوره تحصیلی و شغلی که در حوزه مداخلات درمانی نیست، ورود کند.
او در ادامه میافزاید: از طرفی وظیفه اداره سلامت روان وزارت بهداشت پیشگیری و آموزش توانمندسازی است. بیش از دو هزار روانشناس (بیش از 95 درصدشان کارشناس ارشد روانشناس بالینی هستند) در حوزه مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاههای علوم پزشکی کشور طبق پروتکلهای درمانی افراد مبتلا به افسردگی، اختلال اضطراب و بیش فعالی را غربال میکنند. اولویت برنامههای سلامت روان در حوزه بهداشت غربالگری مسائل روانی با اولویت افسردگی و کودک آزاری و اختلال خلقی است. پس از شناسایی و غربالگری این افراد، مداخلات از جنس آموزش، پیشگیری و توانمندسازی انجام شده و در مواردی که نیاز به دارودرمانی باشد به پزشکان عمومی ارجاع داده میشوند.
او در ادامه با بیان اینکه حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت باید در زمینه مداخلات روان درمانی از سوی گروههای غیر مرتبط روانشناسی پاسخگو باشد، میگوید: کسی که در رشته مشاوره تربیتی تحصیل کرده نمیتواند کودک بیش فعال را درمان کند یا کسی که فارغ التحصیل رشته کودکان استثنایی است اجازه درمان بیمار مبتلا به افسردگی را ندارد. سازمان نظام روانشناسی باید پروانه فعالیت این افراد را بر اساس رشته تخصصی شان محدود کند و خدمات بسته به توانایی تحصیلی شان ارائه شود و نظارتها نیز به گونهای باشد کسی که علوم تربیتی خوانده اجازه دخالت در درمان فرد افسرده نداشته باشد.
این سخنان در حالی است که موضوع اصلی عرضه و تقاضا در حوزه سلامت روان در جامعه است در حالیکه سه نهاد در این باره اختلاف نظرهای جدی دارند.
روزنامه ایران در روزهای آینده ابعاد دیگری از این چالش جدی حوزه سلامت روان و سازمان نظام روان شناسی کشور را بررسی میکند.
چندی است هیأت مقررات زدایی در وزارت اقتصاد و سازمان بهزیستی به عنوان معترضان جدی وارد میدان شدهاند. آنها معتقدند: «نیاز جامعه در پساکرونا به دسترسی به خدمات روان شناختی بیشتر از چیزی است که حالا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره توان ارائه آن را دارد.» دکتر بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور پیشتر به «ایران» گفته بود که «3240 مرکز روانشناسی و مشاوره و فعالیت بالغ بر 15 هزار روانشناس تحت نظر سازمان بهزیستی کل کشور فعالیت میکنند و این سازمان مرجع صدور پروانه مراکز روانشناسی و مشاوره است.» در قانون تشکیل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره نیز هیچ جا به بحث تأسیس کلینیکهای روان شناسی اشارهای نشده است.
مدیرکل مشاوره و روانشناختی بهزیستی کشور گفت: همانطور که اگر کسی بخواهد کلینیک پزشکی راهاندازی کند باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرد و از سوی این وزارتخانه تأیید شود اگر کسی بخواهد در حوزه روانشناسی هم فعالیت کند براساس ماده 57 قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور باید زیرنظر سازمان بهزیستی کشور باشد و این سازمان تنها متولی سلامت اجتماعی در کشور است و همین ماده قانونی در بند 8 صراحتاً سازمان بهزیستی کشور را مرجع صدور پروانه تأسیس مراکز خدمات مشاوره و روانشناسی کرده است.براساس مطالعاتی که سال گذشته مرکز پژوهشهای مجلس منتشر کرد یکی از الزامات در کشورمان بحث ساماندهی خدمات مشاوره و روانشناسی است که باید در دستور کار باشد و این نظارت باید نظارتی حاکمیتی باشد. سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یک سازمان غیر دولتی مستقل است و براساس قانون خدمات کشوری باید با سازمانهای دولتی همکاری و همفکری کند تا بتواند نقش خودش را ایفا نماید.
به گفته وی، در کشور تنها مجموعهای که از چنین شاخصهای نظارتی برخوردار است سازمان بهزیستی کشور است که به صورت مستمر و برنامهریزی شده این نظارتها را اعمال میکند.
اعطای مجوز تأسیس کلینیکهای روان شناسی در انحصار ماست
دکترمحمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور درباره مرجع اعطای مجوز جهت تأسیس کلینیکهای روانشناسی به «ایران» میگوید: آییننامه مشخصی در این خصوص وجود دارد، این آییننامه در جهت ساماندهی مراکز خدمات روان شناسی مشاوره در سال 1392 ابلاغ شده و در ماده 57 قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور به وضوح مطرح شده که سازمان بهزیستی کشور، فقط متولی سلامت اجتماعی و مشاوره در مراکز ویژه مشاورههای اجتماعی است، علاوه بر قانون، طبق تعریف هیأت دولت هم مشاورههای ژنتیک، مددکاری، امور اورژانس و در مواردی توسط بهزیستی انجام میپذیرد و این سازمان حق ورود به مراکز تخصصی ویژه مشاوره را ندارد.
حاتمی در ادامه تأکید کرد: من به صراحت می گویم که اعطای مجوز به این مراکز تخصصی، در انحصار ما هستند، هیچ مرجعی هم غیر از مجلس شورای اسلامی نمیتواند این موضوع را لغو کند. سازمان بهزیستی کشور هم تنها در 13 مورد آن هم مراکزی که تحت پوشش این سازمان است، میتواند مجوز بدهد؛ به عنوان مثال اورژانسهای اجتماعی در مراکز خود میتوانند از روانشناسان استفاده کنند. البته در مورد سلامت مدیر فنیها هم در آییننامه تصریح شده که این افراد هم باید مورد تأیید سازمان نظام روان شناسی کشور باشند و پروانه سازمان نظام را داشته باشند.
او درباره 3200 مرکزی که با مجوز سازمان بهزیستی تأسیس شدهاند، توضیح میدهد: این مراکز باید تک تک به سازمان نظام روان شناسی مراجعه کنند تا اعتبارسازی شوند. مرجع تمامی صحبتهای من ابتدا مجلس شورای اسلامی و سپس دولت است و به ابلاغ آییننامه هیأت دولت در سال 1392 در خصوص ساماندهیها استناد میکنم، دولت هم میگوید که در آن سال آییننامه ساماندهی را ابلاغ کرده، معاونت حقوقی رئیس جمهور هم اعلام کرده که آییننامه قبلی مبنای کار است و در آن هیچ حرف و حدیث و بحث جدیدی هم وجود ندارد. بنابراین سازمان بهزیستی کشور به بحث مراکز خدمات روانشناسی و مشاورهای نباید ورود کند، به محض اینکه بخواهد یک مجوز تأسیس کلینیک دیگر صادر کند، ما شکایت خواهیم کرد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه در زمینه 3200 کلینیکی که از سازمان بهزیستی مجوز گرفتهاند، اظهار میدارد: سازمان بازرسی کل کشور به این مسأله ورود کرده و حتماً با این کلینیکها برخورد قانونی خواهد شد. از این به بعد هم اخذ مجوز بدون داشتن پروانه سازمان نظام روان شناسی، قطعاً شکایت ما به دادگاه را به دنبال خواهد داشت. اساساً این مسأله تمام شده است و تغییری در این قانون صورت نخواهد گرفت.
سازمان نظام روانشناسی نباید وارد مداخلات روان درمانی شود!
دکتر علی اسدی معاون اداره سلامت روان وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه متولی سلامت روان جامعه چه نهادی است، به «ایران» میگوید: طبق قانون مسئولیت سلامت جسم و روان بر عهده وزارت بهداشت است. طبق قانون صدور پروانه فعالیت در حوزه روانشناسی و مشاوره بر عهده سازمان نظام روانشناسی است. برای مثال مسئولیت سلامت بیمار بر عهده وزارت بهداشت است، بر این اساس اهدای پروانه تأسیس مطب یا کلینیک بر عهده حوزه معاونت درمان است و سازمان نظام پزشکی بخشی از کار نظارت را بر عهده دارد معنیاش این نیست که متولی سلامت جسم سازمان نظام پزشکی است.
او درباره تعارض منافع سازمان بهزیستی و نظام روانشناسی درباره صدور پروانه فعالیت و نظارت بر کار کلینیکهای روانشناسی نیز عنوان میکند: یکسری قوانین از گذشته وجود دارد که در بخشهایی از آن سازمان بهزیستی اجازه صدور مجوز فعالیت را دارد، البته این قوانین مربوط به زمانی است که سازمان نظام روانشناسی شکل نگرفته بود. با شکلگیری این سازمان صنفی، قانونگذار مسئولیت صدور پروانه و نظارت را به سازمان نظام روانشناسی داده است اما به دلیل خلط قانون باید یکسانسازی صدور پروانه فعالیت روانشناسها تعیین تکلیف شود چرا که بنا به تفسیرهای به رأی و خلط قانونی، سازمان بهزیستی نیز میتواند مجوز فعالیت دهد.
دکتر اسدی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت از نظر قانونی اجازه هیچ گونه مداخله در صدور پروانه فعالیت کسب و کار روانشناسها را ندارد، میگوید: دلیلش هم این است که اغلب فارغ التحصیلان رشتههای روانشناسی مربوط به وزارت علوم یا دانشگاه آزاد هستند و تعداد کمی از گروههای روانشناسی از جمله شاخه بالینی و روانشناسی سلامت جذب وزارت بهداشت میشوند.
معاون اداره سلامت روان وزارت بهداشت با بیان اینکه صدور پروانه فعالیت روانشناسها باید بر عهده یک سازمان باشد، عنوان میکند: سازمان بهزیستی و نظام روانشناسی باید این مشکل را حل کنند، از نظر قانونی سازمانی که مسئولیت نظارت و پایش را بر عهده دارد نمیتواند مجوز پروانه فعالیتش را سازمان دیگری صادر کند. در وزارت بهداشت نیز بخشهایی از کار نظارت که به سازمان نظام پزشکی واگذار شده است این سازمان ذیل قوانین مرتبط با وزارت بهداشت عمل میکند.
او در پاسخ به اینکه چرا وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان جامعه بخصوص کلینیکهای روانشناسی و مداخلات روانی سرپایی ورود نمیکند. اظهار میدارد: وزارت بهداشت در دو شاخه روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت که کار درمانی میکنند ورود کرده و این دو گروه میتوانند در بیمارستانها یا مراکز درمانی فعالیت کنند. نظر وزارت بهداشت بر این است تحصیلات دو گروه روانشناسی بالینی و سلامت باید در زیرمجموعه وزارت بهداشت قرار بگیرد و مجوز و نظارت بر فعالیت شان نیز با این وزارتخانه باشد و سازمان نظام روانشناسی در بحث مشاوره تحصیلی و شغلی که در حوزه مداخلات درمانی نیست، ورود کند.
او در ادامه میافزاید: از طرفی وظیفه اداره سلامت روان وزارت بهداشت پیشگیری و آموزش توانمندسازی است. بیش از دو هزار روانشناس (بیش از 95 درصدشان کارشناس ارشد روانشناس بالینی هستند) در حوزه مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاههای علوم پزشکی کشور طبق پروتکلهای درمانی افراد مبتلا به افسردگی، اختلال اضطراب و بیش فعالی را غربال میکنند. اولویت برنامههای سلامت روان در حوزه بهداشت غربالگری مسائل روانی با اولویت افسردگی و کودک آزاری و اختلال خلقی است. پس از شناسایی و غربالگری این افراد، مداخلات از جنس آموزش، پیشگیری و توانمندسازی انجام شده و در مواردی که نیاز به دارودرمانی باشد به پزشکان عمومی ارجاع داده میشوند.
او در ادامه با بیان اینکه حوزه معاونت درمان وزارت بهداشت باید در زمینه مداخلات روان درمانی از سوی گروههای غیر مرتبط روانشناسی پاسخگو باشد، میگوید: کسی که در رشته مشاوره تربیتی تحصیل کرده نمیتواند کودک بیش فعال را درمان کند یا کسی که فارغ التحصیل رشته کودکان استثنایی است اجازه درمان بیمار مبتلا به افسردگی را ندارد. سازمان نظام روانشناسی باید پروانه فعالیت این افراد را بر اساس رشته تخصصی شان محدود کند و خدمات بسته به توانایی تحصیلی شان ارائه شود و نظارتها نیز به گونهای باشد کسی که علوم تربیتی خوانده اجازه دخالت در درمان فرد افسرده نداشته باشد.
این سخنان در حالی است که موضوع اصلی عرضه و تقاضا در حوزه سلامت روان در جامعه است در حالیکه سه نهاد در این باره اختلاف نظرهای جدی دارند.
روزنامه ایران در روزهای آینده ابعاد دیگری از این چالش جدی حوزه سلامت روان و سازمان نظام روان شناسی کشور را بررسی میکند.
در گفت وگو با «ایران» مطرح شد
استفاده از فرهنگیان بازنشسته برای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به آموزش
اکرم رضاییثانی / وضعیت بازماندگان از تحصیل با تعریف قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی در آموزش و پرورش در حال بررسی است. میدانیم که از سوی مسئولین آموزشی کشور و مدیران کل آموزش و پرورش در استانهای مختلف آمار ضد و نقیضی از ترکتحصیلیها و بازماندگان از تحصیل اعلام شده است. تعداد این دانشآموزان و احصای آمار آنها میتواند بازخوردی از وضعیت عدالت آموزشی در ایران بویژه در دوران کرونا باشد. پیشتر علل متعدد بازماندگی از تحصیل بیان شده بود؛ شیوع کرونا، فقر، نبود زیرساختهای ارتباطی، فرهنگ ازدواج در سنین پایین، فرهنگ اشتغال از سنین پایین و سپردن مسئولیت خانواده به پسران از نوجوانی از جمله دلایل مختلف بازماندگی از تحصیل است که برای حل آن نمیتوان صرفاً از آموزش و پرورش انتظار داشت.
با راهاندازی این قرارگاه، خیرین کشور نیز بر آن شدند که در کنار ساخت مدرسه برای بازگرداندن این دانشآموزان به تحصیل فعالیت کنند. البته در کنار جامعه بزرگ خیرین، همکاری نهاد و وزارتخانههایی از جمله وزارت ارتباطات برای تأمین اینترنت امن و ارزانقیمت به دانشآموزان و وزارت رفاه برای همکاری بیشتر با آموزش و پرورش به منظور رسیدگی به دانشآموزان مناطق کمبرخوردار هم حائز اهمیت است. طبق گفته خانمحمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، بخشهایی از جمله معاونت ابتدایی، معاونت متوسطه، معاونت نهضتسوادآموزی و سایر بخشها این قرارگاه را در راستای هدفشان یاری میکنند.
حمیدرضا خانمحمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در گفتوگو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که آیا آمار دقیقی از بازماندگان از تحصیل وجود دارد یا خیر، گفت: فعلاً نمیتوان آمار دقیقی درباره بازماندگان از تحصیل ارائه داد زیرا باید این آمار به طور کامل احصا شود و گفتن هر عددی موجب چالش خواهد بود. کاری که میتوان برای حل مسأله کرد استفاده از ظرفیت خیرین است و آموزش و پرورش در باب تأمین هزینههای آموزشی مانند مدرسهسازی با خیرین مشارکت میکند.
وی در ادامه به استفاده از ظرفیت فرهنگیانی که اکنون بازنشسته هستند اما همچنان به شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل و بازگرداندن آنها به چرخه آموزشی علاقه دارند، اشاره کرد و گفت: در زمینه شناسایی و ظرفیت حمایت از دانشآموزان بازمانده از تحصیل میتوان از فرهنگیان بازنشسته که اکنون تمایل دارند به شکل داوطلبانه کمک کنند، استفاده کرد. زیرا ما اکنون با کمبود معلم مواجه هستیم و اگر بخواهیم این دانشآموزان بازمانده از تحصیل را جمع کنیم به معلم نیاز داریم و باید از ظرفیتهای جهادی، خیریهای، بسیج فرهنگیان و معلمان بازنشسته استفاده کنیم.
خانمحمدی به نقش خیرین در راستای شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گروهی از خیرین در این زمینه فعال شده و از ساخت و ساز مدارس به سمت شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل چرخش کردهاند. در استانی مانند سیستان و بلوچستان و حتی در شهر تهران، به خاطر مهاجرپذیری این استان، شاهد این مسائل هستیم اما به کمک خیرین بخشی از دانشآموزان به فرایند آموزشی بازگشتهاند و درخواست من از سایر خیرین گرامی و گروههای مردمی و جهادی این است که در این موضوع چالشبرانگیز مانند همیشه یاور آموزش و پرورش باشند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر بیان کرد: برای جبران و تثبیت یادگیری دانشآموزان در دوران کرونا یک طرح با همین عنوان و تخصیص بودجهای برای دوره تابستان در نظر گرفته شد که برای جبران عقبافتادگی تحصیلی بوده است. این طرح در بازههای زمانی مختلف اجرا شد تا دانشآموزانی که با افت تحصیلی مواجه شدند، پوشش داده شوند.
وی به اهمیت بازگشایی مدارس برای جلوگیری از ادامه افت یادگیری دانشآموزان اشاره و بیان کرد: بازگشایی مدارس در فروردین ماه یکی از راهبردیترین تصمیمهای اتخاذ شده در راستای جبران افت تحصیلی بوده که یادگیریهایی که دانشآموزان در این دوره داشتند بسیارمؤثر واقع شد. البته مقاومتهای زیادی وجود داشت که آموزش حضوری نشود اما آموزش و پرورش نسبت به برنامههای مبتنی بر آموزش حضوری تأکید بجایی داشت.
خانمحمدی با تأکید بر اهمیت سلامت دانشآموزان که بر یادگیری آنها تأثیرگذار بوده و پرداختن به این موضوع از سوی معاونت سلامت و تربیت بدنی خاطر نشان کرد: پیشتر تغذیهای با عنوان شیر که همان میانوعده قلمداد میشد در میان دانشآموزان توزیع میشد که اکنون چند سالی است این برنامه متوقف شده اما با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته دوباره قرار است بستههایی شامل میانوعدههای مناسبتر در میان دانشآموزان توزیع شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در پایان تأکید کرد: در این زمینه خیرین گرامی میتوانند نقش مؤثری داشته باشند. به هر حال موضوع تغذیه بسیار حائز اهمیت بوده و میتواند به دانشآموزان بویژه در ساعات اولیه صبح در راستای یادگیری دروس، کمک شایانی کند.
با راهاندازی این قرارگاه، خیرین کشور نیز بر آن شدند که در کنار ساخت مدرسه برای بازگرداندن این دانشآموزان به تحصیل فعالیت کنند. البته در کنار جامعه بزرگ خیرین، همکاری نهاد و وزارتخانههایی از جمله وزارت ارتباطات برای تأمین اینترنت امن و ارزانقیمت به دانشآموزان و وزارت رفاه برای همکاری بیشتر با آموزش و پرورش به منظور رسیدگی به دانشآموزان مناطق کمبرخوردار هم حائز اهمیت است. طبق گفته خانمحمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، بخشهایی از جمله معاونت ابتدایی، معاونت متوسطه، معاونت نهضتسوادآموزی و سایر بخشها این قرارگاه را در راستای هدفشان یاری میکنند.
حمیدرضا خانمحمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در گفتوگو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که آیا آمار دقیقی از بازماندگان از تحصیل وجود دارد یا خیر، گفت: فعلاً نمیتوان آمار دقیقی درباره بازماندگان از تحصیل ارائه داد زیرا باید این آمار به طور کامل احصا شود و گفتن هر عددی موجب چالش خواهد بود. کاری که میتوان برای حل مسأله کرد استفاده از ظرفیت خیرین است و آموزش و پرورش در باب تأمین هزینههای آموزشی مانند مدرسهسازی با خیرین مشارکت میکند.
وی در ادامه به استفاده از ظرفیت فرهنگیانی که اکنون بازنشسته هستند اما همچنان به شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل و بازگرداندن آنها به چرخه آموزشی علاقه دارند، اشاره کرد و گفت: در زمینه شناسایی و ظرفیت حمایت از دانشآموزان بازمانده از تحصیل میتوان از فرهنگیان بازنشسته که اکنون تمایل دارند به شکل داوطلبانه کمک کنند، استفاده کرد. زیرا ما اکنون با کمبود معلم مواجه هستیم و اگر بخواهیم این دانشآموزان بازمانده از تحصیل را جمع کنیم به معلم نیاز داریم و باید از ظرفیتهای جهادی، خیریهای، بسیج فرهنگیان و معلمان بازنشسته استفاده کنیم.
خانمحمدی به نقش خیرین در راستای شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر گروهی از خیرین در این زمینه فعال شده و از ساخت و ساز مدارس به سمت شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل چرخش کردهاند. در استانی مانند سیستان و بلوچستان و حتی در شهر تهران، به خاطر مهاجرپذیری این استان، شاهد این مسائل هستیم اما به کمک خیرین بخشی از دانشآموزان به فرایند آموزشی بازگشتهاند و درخواست من از سایر خیرین گرامی و گروههای مردمی و جهادی این است که در این موضوع چالشبرانگیز مانند همیشه یاور آموزش و پرورش باشند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر بیان کرد: برای جبران و تثبیت یادگیری دانشآموزان در دوران کرونا یک طرح با همین عنوان و تخصیص بودجهای برای دوره تابستان در نظر گرفته شد که برای جبران عقبافتادگی تحصیلی بوده است. این طرح در بازههای زمانی مختلف اجرا شد تا دانشآموزانی که با افت تحصیلی مواجه شدند، پوشش داده شوند.
وی به اهمیت بازگشایی مدارس برای جلوگیری از ادامه افت یادگیری دانشآموزان اشاره و بیان کرد: بازگشایی مدارس در فروردین ماه یکی از راهبردیترین تصمیمهای اتخاذ شده در راستای جبران افت تحصیلی بوده که یادگیریهایی که دانشآموزان در این دوره داشتند بسیارمؤثر واقع شد. البته مقاومتهای زیادی وجود داشت که آموزش حضوری نشود اما آموزش و پرورش نسبت به برنامههای مبتنی بر آموزش حضوری تأکید بجایی داشت.
خانمحمدی با تأکید بر اهمیت سلامت دانشآموزان که بر یادگیری آنها تأثیرگذار بوده و پرداختن به این موضوع از سوی معاونت سلامت و تربیت بدنی خاطر نشان کرد: پیشتر تغذیهای با عنوان شیر که همان میانوعده قلمداد میشد در میان دانشآموزان توزیع میشد که اکنون چند سالی است این برنامه متوقف شده اما با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته دوباره قرار است بستههایی شامل میانوعدههای مناسبتر در میان دانشآموزان توزیع شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در پایان تأکید کرد: در این زمینه خیرین گرامی میتوانند نقش مؤثری داشته باشند. به هر حال موضوع تغذیه بسیار حائز اهمیت بوده و میتواند به دانشآموزان بویژه در ساعات اولیه صبح در راستای یادگیری دروس، کمک شایانی کند.
دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی مطرح کرد
انتقاد از پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی
دبیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی گفت: پذیرش دانشجو صرفاً از طریق سوابق تحصیلی خواست وزارت بهداشت نیست و وزارت بهداشت تنها تابع قانون شورای سنجش و پذیرش دانشجو است.
دکتر جلیل کوهپایهزاده درباره پذیرش کاردانی در رشتههای مرتبط با علوم پزشکی از طریق صرفاً سوابق تحصیلی گفت: وزارت بهداشت تابع قانون شورای سنجش و پذیرش کشور است و پذیرش در دانشگاههای علوم پزشکی صرفاً با سوابق تحصیلی را عادلانه نمیدانیم.
وی افزود: اما چون در قوانین شورای سنجش و پذیرش کشور برای تمام رشتههای کاردانی گروههای پزشکی و غیر پزشکی از سالها قبل پذیرش با سوابق تحصیلی وجود داشته لذا این امر صورت گرفته و ارتباطی با تصمیمات وزارت بهداشت در دولت سیزدهم ندارد گر چه طی مذاکرات و مکاتبات قانونی در حال تغییر عادلانه این قانون هستیم.
دبیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی درباره پذیرش کاردانی با سوابق تحصیلی در برخی رشتهها گفت: از سالهای پیش بر اساس مصوبات سنجش و پذیرش دانشجو دانشگاهها مکلف شدهاند در مقاطع کاردانی و کارشناسی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو جذب کنند.
وی افزود: در دانشگاههای علوم پزشکی تاکنون فقط در مقطع کاردانی آن هم در مناطق محروم و با توجه به ردیفهای استخدامی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجویان بومی پذیرش شدهاند.
کوهپایهزاده ادامه داد: این شبهه به وجود آمده است که وزارت بهداشت از دیپلمهای نامرتبط دانشجو جذب میکند باید توجه داشت که این قانون را وزارت بهداشت تعیین نکرده و مصوبه شورای سنجش و آموزش کشور است و تنها مختص به رشتههای علوم پزشکی نبوده و پذیرش با سوابق تحصیلی بدون ارتباط مناسب با دیپلم رشتههای دیگر هم وجود دارد و فرد میتواند کاردانی کامپیوتر را با مدرک علوم انسانی انتخاب کند و پذیرش از علوم انسانی در کاردانی مامایی مطابق قانون سنجش و پذیرش سازمان سنجش ممکن است. وی افزود: البته ضریبی برای مدرک دیپلم درنظر گرفته شده که این ضریب باعث میشود که شانس پذیرش با دیپلم نامرتبط بسیار کاهش پیدا کند و در موارد بسیار نادر این اتفاق میافتد که پذیرش از رشتههای نامرتبط در رشتههای علوم پزشکی صورت گیرد زیرا متقاضی از افراد دارای دیپلم تجربی بسیار زیاد است.
کوهپایهزاده با اشاره به اینکه موضع وزارت بهداشت همیشه این بوده است که پذیرش دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی از طریق آزمون باشد، گفت: پذیرش در دانشگاههای علوم پزشکی صرفاً با سوابق تحصیلی را عادلانه نمیدانیم و معاونت آموزشی وزارت بهداشت موافق پذیرش دانشجو با سوابق تحصیلی و بدون آزمون در رشتههای علوم پزشکی نیست اما چون این قانون شورای سنجش و پذیرش کشور است؛ چارهای جز تمکین قانون نداشته ولی در حال تغییر عادلانه آن هستیم تا حتی با کمترین احتمال، سلامت مردم به خطر نیفتد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اخبـــــار
-
سلامت روان در گرو انحصارگرایی
-
استفاده از فرهنگیان بازنشسته برای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به آموزش
-
انتقاد از پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی
اخبارایران آنلاین