
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

اخبـــــار
رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی:
معلمان طرح مهرآفرین شامل رتبهبندی خواهند شد
احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی با اشاره به تعیین تکلیف معلمان طرح مهرآفرین در رتبهبندی فرهنگیان توضیح داد: در طرح مهرآفرین همه معلمان شامل طرح رتبهبندی خواهند شد فقط نیازمند شرکت در آزمونی هستند که آموزش و پرورش تا مهرماه برگزار خواهد کرد. اجرای گامهای عملی مانند اجرای رتبهبندی میتواند ضمن کاستن از تبعیضها زمینه شتاب بخشی به تحقق سند تحول و مطالبه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در خصوص اجرایی شدن سند تحول بنیادین را به همراه داشته باشد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ۱۳۱ راهکار به مشارکت در ۶۱ راهکار اشاره شده است و در سند تحول دولت مردمی هم یکی از راهبردهای اصلی، مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است.
انسیه خزعلی عنوان کرد
ارائه خدمات مشاوره به زوجین
در جهت کاهش آمار «طلاق»
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اجرای طرح مشاوره در استانهای دارای بیشترین آمار طلاق گفت: بر اساس این طرح، خدمات مشاوره پیش از ازدواج و ۴ سال نخست زندگی به زوجین ارائه خواهد شد به طوری که قرار است زوجین بعد از ثبت ازدواج همانگونه که به پزشک مراجعه میکنند ماهانه از خدمات مشاوره نیز بهرهمند شوند تا پیش از تبدیل آن به معضل و عاملی برای اختلاف، سبک زندگی و نوع رفتار خود را اصلاح کنند. انسیه خزعلی در سومین نشست شورای عالی ستاد صبر با اشاره به نقش خانواده در ترویج فرهنگ صلح و سازش و بخشش و رضایت گفت: بخش عمدهای از افزایش طلاق مربوط به نبود گذشت و بخشش است. اگر رفتارهای زوجین، والدین و فرزندان در خانواده اصلاح شود قطعاً از تنشها و فشارهای اجتماعی کاسته میشود و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از خانواده آغاز خواهد شد. وی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره درپیش از ازدواج و ۴ سال نخست زندگی به زوجین افزود: قرار است با همکاری نهادهای متولی در این زمینه همافزایی داشته باشیم. خزعلی با اشاره به اجرای طرح مشاوره در پنج استان که بیشترین آمار طلاق را دارند، افزود: امیدواریم با این اقدام از آمار طلاق کاسته شود.
معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد خبر داد
توزیع بیش از ۵ میلیون وعده غذای گرم میان نیازمندان
معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد استان تهران از توزیع بیش از ۵ میلیون وعده غذای گرم برای نیازمندان از آغاز ماه محرم تاکنون در قالب پویش اطعام حسینی خبر داد.
محمد دهرویه با تشریح عملکرد این نهاد در برگزاری پویشهای مردمی از ابتدای سال جاری، گفت: در طرح اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان ۱۳۲ میلیارد و ۲۴ میلیون تومان کمکهای مردمی در قالب ۲ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۵۸۰ وعده غذایی و یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۱۹۳ افطاری ساده میان نیازمندان توزیع شد. وی افزود: در این پویش همچنین ۲۱۹ هزار و ۵۷۷ بسته معیشتی میان خانوادههای محروم توزیع شد.
معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد استان تهران به برگزاری پویش نذر قربانی همزمان با عید سعید قربان اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح نیز با همکاری خیّران و مراکز نیکوکاری ۲۱ هزار بسته گوشت گوسفندی میان خانوادههای نیازمند در سطح استان تهران توزیع شده است. وی ارزش ریالی نذورات انجام شده در عید قربان را ۴۰ میلیارد و ۴۱ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد رشد داشته است. دهرویه در ادامه با اشاره به اجرای پویش مردمی اطعام و احسان حسینی همزمان با ماه محرم و صفر گفت: در این پویش که برای سومین سال متوالی برگزار میشود، مردم نیکوکار از ابتدای ماه محرم تاکنون با همکاری مراکز نیکوکاری و هیأتهای مذهبی استان تهران، ۵ میلیون و ۲۰ هزار و ۵۳۸ وعده غذای گرم در میان خانوادههای نیازمند تهرانی توزیع کردهاند. معاون توسعه مشارکتهای مردمی همچنین از همکاری ۲۱۴ آشپزخانه در پویش اطعام حسینی خبر داد و اظهار کرد: ۳ هزار و ۸۲۳ نفر به صورت داوطلبانه و جهادی در طبخ و توزیع غذا مشارکت دارند.
کاهش روند بستری بیماران کرونایی در 30 استان کشور
مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که در هفته اول شهریورماه نسبت به هفته آخر مردادماه، موارد مرگ و میر در ۲۷ استان و بستری بیماران کووید ۱۹ در ۳۰ استان روند کاهشی داشته است. بنابراین گزارش موارد ابتلا به کووید ۱۹ شامل بستری و سرپایی از ۲۸ هزار و ۱۸۱ مورد در هفته اول مردادماه به ۱۴ هزار و ۹۲۶ مورد در هفته اول شهریورماه رسیده است.
در هفته اول شهریورماه مصادف با هفته ۱۳۲ همهگیری کرونا در کشور تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۱۱ هزار و ۳۸۹، تعداد موارد بستری جدید سه هزار و ۵۳۷ مورد و تعداد موارد مرگ و میر جدید در هفته اخیر ۳۲۷ نفر بوده است که این آمار در هفته گذشته به ترتیب، ۲۲ هزار و ۷۷ مورد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۶ هزار و ۱۰۴ مورد بستری جدید، ۴۳۰ مورد مرگ و میر و بوده است. در استان تهران نیز در هفته اخیر، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۵۴۰ نفر، تعداد موارد بستری جدید ۶۱۵ نفر و تعداد موارد مرگ و میر جدید ۸۳ نفر بوده است.
در عین حال در هفته اخیر، افزایش موارد متوفی کووید ۱۹ در چهار استان تهران، لرستان، هرمزگان و زنجان گزارش شده است.
بر اساس آخرین نقشه رنگبندی کرونایی در کشور، در حال حاضر ۸ شهر در وضعیت قرمز، ۱۱۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰۲ شهر در وضعیت زرد و ۲۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و بنابر اعلام کارشناسان سلامت، کشور اکنون در شاخه نزولی موج هفتم کرونا قرار دارد.
در عین حال براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۱، (۲ تا ۱۲ شهریورماه) به بالغ بر ۳۱.۱۸ درصد رسیده است. در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استانهای کشور در بازه زمانی ۲ تا ۹ شهریورماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۰.۲۶ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان آذربایجان غربی با ۶۲.۲۶ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان هرمزگان با ۲۵.۱۶ درصد بوده است.
همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۲۶ مرداد تا ۹ شهریورماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۰.۲۶ درصد بوده است که فرودگاهها با ۹۵ درصد بیشترین میزان رعایت و مراکز ورزشی با ۴۰.۷۰ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشتهاند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه روز منتهی به روز گذشته هزار و 163 بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی و ۲۶۵ نفر از آنها بستری شدند و متأسفانه ۴۸ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. ۸۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۸۲۷ دوز رسید.
معلمان طرح مهرآفرین شامل رتبهبندی خواهند شد
احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی با اشاره به تعیین تکلیف معلمان طرح مهرآفرین در رتبهبندی فرهنگیان توضیح داد: در طرح مهرآفرین همه معلمان شامل طرح رتبهبندی خواهند شد فقط نیازمند شرکت در آزمونی هستند که آموزش و پرورش تا مهرماه برگزار خواهد کرد. اجرای گامهای عملی مانند اجرای رتبهبندی میتواند ضمن کاستن از تبعیضها زمینه شتاب بخشی به تحقق سند تحول و مطالبه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در خصوص اجرایی شدن سند تحول بنیادین را به همراه داشته باشد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ۱۳۱ راهکار به مشارکت در ۶۱ راهکار اشاره شده است و در سند تحول دولت مردمی هم یکی از راهبردهای اصلی، مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است.
انسیه خزعلی عنوان کرد
ارائه خدمات مشاوره به زوجین
در جهت کاهش آمار «طلاق»
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اجرای طرح مشاوره در استانهای دارای بیشترین آمار طلاق گفت: بر اساس این طرح، خدمات مشاوره پیش از ازدواج و ۴ سال نخست زندگی به زوجین ارائه خواهد شد به طوری که قرار است زوجین بعد از ثبت ازدواج همانگونه که به پزشک مراجعه میکنند ماهانه از خدمات مشاوره نیز بهرهمند شوند تا پیش از تبدیل آن به معضل و عاملی برای اختلاف، سبک زندگی و نوع رفتار خود را اصلاح کنند. انسیه خزعلی در سومین نشست شورای عالی ستاد صبر با اشاره به نقش خانواده در ترویج فرهنگ صلح و سازش و بخشش و رضایت گفت: بخش عمدهای از افزایش طلاق مربوط به نبود گذشت و بخشش است. اگر رفتارهای زوجین، والدین و فرزندان در خانواده اصلاح شود قطعاً از تنشها و فشارهای اجتماعی کاسته میشود و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از خانواده آغاز خواهد شد. وی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره درپیش از ازدواج و ۴ سال نخست زندگی به زوجین افزود: قرار است با همکاری نهادهای متولی در این زمینه همافزایی داشته باشیم. خزعلی با اشاره به اجرای طرح مشاوره در پنج استان که بیشترین آمار طلاق را دارند، افزود: امیدواریم با این اقدام از آمار طلاق کاسته شود.
معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد خبر داد
توزیع بیش از ۵ میلیون وعده غذای گرم میان نیازمندان
معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد استان تهران از توزیع بیش از ۵ میلیون وعده غذای گرم برای نیازمندان از آغاز ماه محرم تاکنون در قالب پویش اطعام حسینی خبر داد.
محمد دهرویه با تشریح عملکرد این نهاد در برگزاری پویشهای مردمی از ابتدای سال جاری، گفت: در طرح اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان ۱۳۲ میلیارد و ۲۴ میلیون تومان کمکهای مردمی در قالب ۲ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۵۸۰ وعده غذایی و یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۱۹۳ افطاری ساده میان نیازمندان توزیع شد. وی افزود: در این پویش همچنین ۲۱۹ هزار و ۵۷۷ بسته معیشتی میان خانوادههای محروم توزیع شد.
معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد استان تهران به برگزاری پویش نذر قربانی همزمان با عید سعید قربان اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح نیز با همکاری خیّران و مراکز نیکوکاری ۲۱ هزار بسته گوشت گوسفندی میان خانوادههای نیازمند در سطح استان تهران توزیع شده است. وی ارزش ریالی نذورات انجام شده در عید قربان را ۴۰ میلیارد و ۴۱ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد رشد داشته است. دهرویه در ادامه با اشاره به اجرای پویش مردمی اطعام و احسان حسینی همزمان با ماه محرم و صفر گفت: در این پویش که برای سومین سال متوالی برگزار میشود، مردم نیکوکار از ابتدای ماه محرم تاکنون با همکاری مراکز نیکوکاری و هیأتهای مذهبی استان تهران، ۵ میلیون و ۲۰ هزار و ۵۳۸ وعده غذای گرم در میان خانوادههای نیازمند تهرانی توزیع کردهاند. معاون توسعه مشارکتهای مردمی همچنین از همکاری ۲۱۴ آشپزخانه در پویش اطعام حسینی خبر داد و اظهار کرد: ۳ هزار و ۸۲۳ نفر به صورت داوطلبانه و جهادی در طبخ و توزیع غذا مشارکت دارند.
کاهش روند بستری بیماران کرونایی در 30 استان کشور
مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که در هفته اول شهریورماه نسبت به هفته آخر مردادماه، موارد مرگ و میر در ۲۷ استان و بستری بیماران کووید ۱۹ در ۳۰ استان روند کاهشی داشته است. بنابراین گزارش موارد ابتلا به کووید ۱۹ شامل بستری و سرپایی از ۲۸ هزار و ۱۸۱ مورد در هفته اول مردادماه به ۱۴ هزار و ۹۲۶ مورد در هفته اول شهریورماه رسیده است.
در هفته اول شهریورماه مصادف با هفته ۱۳۲ همهگیری کرونا در کشور تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۱۱ هزار و ۳۸۹، تعداد موارد بستری جدید سه هزار و ۵۳۷ مورد و تعداد موارد مرگ و میر جدید در هفته اخیر ۳۲۷ نفر بوده است که این آمار در هفته گذشته به ترتیب، ۲۲ هزار و ۷۷ مورد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۶ هزار و ۱۰۴ مورد بستری جدید، ۴۳۰ مورد مرگ و میر و بوده است. در استان تهران نیز در هفته اخیر، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۵۴۰ نفر، تعداد موارد بستری جدید ۶۱۵ نفر و تعداد موارد مرگ و میر جدید ۸۳ نفر بوده است.
در عین حال در هفته اخیر، افزایش موارد متوفی کووید ۱۹ در چهار استان تهران، لرستان، هرمزگان و زنجان گزارش شده است.
بر اساس آخرین نقشه رنگبندی کرونایی در کشور، در حال حاضر ۸ شهر در وضعیت قرمز، ۱۱۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰۲ شهر در وضعیت زرد و ۲۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و بنابر اعلام کارشناسان سلامت، کشور اکنون در شاخه نزولی موج هفتم کرونا قرار دارد.
در عین حال براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۱، (۲ تا ۱۲ شهریورماه) به بالغ بر ۳۱.۱۸ درصد رسیده است. در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استانهای کشور در بازه زمانی ۲ تا ۹ شهریورماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۰.۲۶ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان آذربایجان غربی با ۶۲.۲۶ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان هرمزگان با ۲۵.۱۶ درصد بوده است.
همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۲۶ مرداد تا ۹ شهریورماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۰.۲۶ درصد بوده است که فرودگاهها با ۹۵ درصد بیشترین میزان رعایت و مراکز ورزشی با ۴۰.۷۰ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشتهاند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه روز منتهی به روز گذشته هزار و 163 بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی و ۲۶۵ نفر از آنها بستری شدند و متأسفانه ۴۸ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. ۸۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۸۲۷ دوز رسید.

آمارهای متناقض کمبود معلم در کشور
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
چیزی به آغاز مهرماه نمانده، آموزش و پرورش در تکاپوی برنامههای متعدد است؛ از جمله بارگذاری مدارک رتبهبندی معلمان و اجرایی شدن این طرح بزرگ، ثبتنامها و شروع یک سال تحصیلی عادی پس از آنکه دو سال گذشته عملاً شروع سال تحصیلی در سایه کرونا به فضای مجازی رفته بود. در این میان اما کمبود معلم در مدارس کشور معضلی است که گرچه جدید نیست و سالها است در روزهای شروع سال تحصیلی در مرکز توجه قرار میگیرد اما طبق اعلام کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی کمبود معلم امسال قابل توجه بوده و این زنگ خطری برای وزارت آموزش و پرورش است. در آغاز سال تحصیلی گذشته بیش از یک ماه برخی کلاسهای درس معلم نداشتند و در نهایت با مجازی شدن دوباره آموزش برخی کلاسها ادغام شدند. هر چند وزیر آموزش و پرورش خبر داده است که امسال کمبود معلم به طرق مختلف توسط این وزارتخانه جبران شده است. با اینهمه نگرانیها در این خصوص وجود دارد. احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «ایران» درباره آمار کمبود معلم در کشور بیان کرد: آماری که از سوی آموزش و پرورش برای موضوع کمبود معلم ارائه میشود متفاوت از آن چیزی که است که ما در واقعیت میبینیم. طبق برآوردهای ما کمبود معلم در آموزش و پرورش از ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار نفر است، از طرف دیگر آموزش و پرورش تعداد قابل توجهی نیروی پشتیبانی کم دارد که مجموعاً کل کمبود نیروهای آموزش و پرورش به ۳۱۰ هزار نفر میرسد. در عین حال رئیس سازمان اداری استخدامی کشور میگوید ۱۴ هزار معلم مأمور دستگاههای دیگر هستند.
وی در ادامه افزود: بنابراین به طور کلی آمارهایی که درباره کمبود معلم بیان میشود بسیار متناقض از یکدیگر است و این خود یک معضل محسوب میشود. اینکه آماری در کشور نداریم و نمیدانیم معلمان دقیقاً در کجای کشور پراکنده شدهاند، یا چه کسانی را به عنوان معلمان جذب کردهایم خودش مشکلساز است.
فلاحی در مقایسه کشور ما به لحاظ کمبود معلم با سایر کشورها گفت: وضعیت کشور ما با کشورهای دیگر کاملاً متفاوت است. ما در کشورمان دهها نه بلکه صدها جوان مستعد و مشتاق معلمی داریم که در آزمون آموزش و پرورش با وجود امتیاز بالایی که به دست آوردهاند و با اینکه نمره بالایی دارند اما طبق آییننامههای غلط این وزارتخانه که یکی از آنها بومیگزینی است، این افراد را جذب نمیکنند. بنابراین جوانان زیادی داشتیم که اتفاقاً امتیاز داشته و نمره بالایی کسب کردهاند اما در سطح بومیگزینی رد شدند.
وی در ادامه به برنامهریزیهای صورت گرفته در جذب معلم اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که وجود دارد خیانتی است که در حق آموزش و پرورش کردهاند. دانشگاه فرهنگیان میبایست سالی ۲۵ هزار دانشجو میگرفت اما ما در سالهای گذشته آنطور که باید و شاید معلم تربیت نکردیم و بدتر از آن اینکه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به ۳ هزار نفر رسید.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برای جبران این فاجعه که شاید هم اصلاً غیر قابل جبران باشد باید فکری کرد زیرا در مقطع فعلی چطور میتوان گفت که راه جبران برای حل کمبود ۲۶۰ هزار معلم وجود دارد؟ ما راهی نداریم مگر اینکه در یک وضعیت فوقالعادهای آموزش و پرورش اعلام کند تا از نیروهای جهادی که در زمینه آموزش و تربیت میتوانند به این وزارتخانه کمک کنند استفاده شود و در اولین فرصت از تمامی توان دولت برای گزینش و تربیت معلم از جوانان مستعد بهره گرفته شود.
این نماینده مجلس درباره راه حل بحران کمبود معلم گفت: راهحل این موضوع در دست وزارت آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش باید آییننامه بومیگزینی را اصلاح کند زیرا این بومیگزینی ممانعتی برای جذب افرادی شده که میخواهند در شهرهای مختلف از جمله سیستان و بلوچستان کار کنند. مطالبه از آموزش و پرورش برای اصلاح این رویه است تا به نوعی کمبود معلم در کشور مرتفع شود.
معلمانی که حجم زیادی از کار را تحمل میکنند و عموماً دانشآموزان زیادی دارند بحران کمبود معلم را بهخوبی درک کردهاند و میدانند این موضوع علاوه بر معلم با خستگی مضاعف به دانشآموزان به علت آموزش غیرمتمرکز، آسیب میزند. عسگری دبیر زبان انگلیسی در شهر آبدانان استان ایلام که دارای ۱۸ سال سابقه است کمبود معلم را متضرر برای دانشآموز و سایر همکارانش میداند. وی در واکنش به مشکل کمبود معلم در جهان و حتی اقدام برخی کشورها مبنی بر جذب معلم از سراسر دنیا به «ایران» گفت: این مسأله جهانی است. شاید میزان حقوق یکی از مشکلات معلمان باشد اما مشکل اصلی که برای معلمان اهمیت زیادی دارد حفظ شأن و منزلت آنها است. به هر حال پول همه چیز نیست من و همکارانم وقتی میدانیم یادگیری یک دانشآموز و ساخت آینده او توسط همین آموزشها چقدر اهمیت دارد از پول و امکانات برای ما ارزشمندتر میشود اما شأن و منزلت معلمان مسأله دیگری است.
وی اظهار داشت: همه اینها برمیگردد به چند دلیل، مهمترین دلایل آن عدم یک برنامه منسجم، بلندمدت، منظم و با پشتوانه قوی از همه جهت است ولی متأسفانه ما این برنامه را نداریم. در سالهای گذشته اینطور بود که آموزش و پرورش شب یک برنامه داشت و فردا صبح یک برنامه دیگر، بعد بهخاطر آن برنامه، سایر برنامههای دیگر را بههم میزد، از این رو ما نمیدانیم برای سال بعد با چند دانشآموز در کلاسهای درس مواجه هستیم و چقدر معلم نیاز داریم.
این معلم اشاره میکند: من تجربه تدریس در شهرهای مختلف را دارم، هر شهری که رفتم از شهر قبلی وضعیت بدتری به نسبت کمبود معلم داشت اما اوضاع در تهران بدتر از سایر شهرها بود. من در یکی از مناطق پایتخت تدریس میکردم، ۱۰ کلاس داشتم که هر کدام ۴۰ دانشآموز داشتند، یعنی مجموعاً ۴۰۰ دانشآموز داشتم و مدیریت آنها در دوران کرونا بسیار دشوار بود زیرا بعضاً تا ساعت 3 بامداد پاسخگوی سؤالات آنها در فضای مجازی بودم.
وی اشاره کرد: مشکل دوم این است که معلمان به شکل تخصصی کار نمیکنند، به عنوان مثال در همین استان ایلام که من در آنجا مشغول به کار هستم، بعضاً معلمانی هستند که طبق خواسته مدرسه در رشته تخصصی خود تدریس نمیکنند. مثلاً معلمانی داریم که رشته شیمی خواندهاند و قبلاً هم در همین رشته تدریس میکردند اما اکنون درس دین و زندگی میدهند.
عسگری در ادامه افزود: مشکل آموزش و پرورش در زمینه کار معلمان و کلاسها به گونهای نیست که دنبال مقصر بگردیم، بلکه مسألهای است که کل کشور در تمام بخشها از شهرداری گرفته تا تیمهای ورزشی باید برای آن جایگاه ویژه داشته باشند و بدانند جای آموزش در کشور کجاست تا این فرهنگ مورد توجه قرار بگیرد. آموزش دادن به کودکان و نوجوانان سختی خود را دارد به گونهای که والدین در دوران کرونا با سختی کار معلمان آشنا شدند. این بحث مدیریتی است و مدیریت به آداب اجتماعی بر میگردد که دقیقاً درس آداب اجتماعی هم در مدرسه آموزش و پرورش داده میشود. مشکلات باید ریشهای حل شود و تا اساسی به آن نگاه نشود کاری درست نخواهد شد.
هر چند به نظر میرسد معضل کمبود معلم در سراسر جهان بویژه در مناطق دورافتاده و روستایی و خصوصاً در دروس ریاضی و علوم هماکنون بهطور جدی احساس میشود و به مشکلی جهانی تبدیل شده است بهطوری که ایسنا چندی پیش در گزارشی نوشت: «کشور استرالیا با کمبود بیسابقه معلم مواجه است به طوری که دولت فدرال این کشور پیشبینی میکند تا سال ۲۰۲۵ میلادی بیش از ۴۰۰۰ معلم دبیرستانی کمبود داشته باشد. در همین حال یکی از راهحلهای ممکن برای حل این مشکل که مقامات این کشور آن را توصیه میکنند، آوردن معلمان بیشتر از خارج از کشور است، اقدامی که در گذشته نیز در استرالیا صورت گرفته است. در انگلیس نیز نتایج یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده نشان میدهد که ۷۰ درصد از معلمان در این کشور به استعفا فکر کردهاند. همچنین بیش از نیمی از آنها نیز حقوق ناکافی را عامل اصلی در این زمینه میدانند. ایالات متحده نیز وضعیت مشابهی را دارد. نتایج یک نظرسنجی که پیش از همهگیری کووید۱۹ در سال ۲۰۱۸ میلادی انجام شده، کمبود ۱۱۲ هزار نفری در تعداد معلمان بویژه در دروس ریاضیات، علوم و... را نشان داد که این وضعیت با شروع پاندمی کرونا بدتر نیز شده است. در کانادا همچنین به دلیل کمبود معلم، برخی از معلمان بازنشسته مجبور به بازگشت به کلاسهای درس شدهاند.»
کمبود معلم برای مهر وجود ندارد
از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش در جدیدترین اظهارنظر با اشاره به اینکه کمبود معلم برای بازگشایی مدارس وجود ندارد، بر تزریق واکسیناسیون دانشآموزان و رعایت نکات ایمنی برای بازگشایی مدارس تأکید کرد. یوسف نوری اظهار کرد: براساس گزارش ساماندهی نیروی انسانی در عموم استانها کمبود معلم وجود ندارد، کسری معلم در تعداد اندکی از استانها وجود داشت که روشهای تأمین هم از طریق اضافه تدریس همکاران شاغل و نیروهای خرید خدماتی ما است و اگر هم نیاز باشد، برای کلاسهای بیمعلم نیرو جذب میشود.
به نظر میرسد باید منتظر ماند و دید امسال راهکارهایی که وزیر آموزش و پرورش درباره آنها سخن گفته است باعث میشود مثل سالیان گذشته در اوایل مهرماه شاهد کلاسهای بدون معلم نباشیم؟
خبرنگار
چیزی به آغاز مهرماه نمانده، آموزش و پرورش در تکاپوی برنامههای متعدد است؛ از جمله بارگذاری مدارک رتبهبندی معلمان و اجرایی شدن این طرح بزرگ، ثبتنامها و شروع یک سال تحصیلی عادی پس از آنکه دو سال گذشته عملاً شروع سال تحصیلی در سایه کرونا به فضای مجازی رفته بود. در این میان اما کمبود معلم در مدارس کشور معضلی است که گرچه جدید نیست و سالها است در روزهای شروع سال تحصیلی در مرکز توجه قرار میگیرد اما طبق اعلام کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی کمبود معلم امسال قابل توجه بوده و این زنگ خطری برای وزارت آموزش و پرورش است. در آغاز سال تحصیلی گذشته بیش از یک ماه برخی کلاسهای درس معلم نداشتند و در نهایت با مجازی شدن دوباره آموزش برخی کلاسها ادغام شدند. هر چند وزیر آموزش و پرورش خبر داده است که امسال کمبود معلم به طرق مختلف توسط این وزارتخانه جبران شده است. با اینهمه نگرانیها در این خصوص وجود دارد. احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «ایران» درباره آمار کمبود معلم در کشور بیان کرد: آماری که از سوی آموزش و پرورش برای موضوع کمبود معلم ارائه میشود متفاوت از آن چیزی که است که ما در واقعیت میبینیم. طبق برآوردهای ما کمبود معلم در آموزش و پرورش از ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار نفر است، از طرف دیگر آموزش و پرورش تعداد قابل توجهی نیروی پشتیبانی کم دارد که مجموعاً کل کمبود نیروهای آموزش و پرورش به ۳۱۰ هزار نفر میرسد. در عین حال رئیس سازمان اداری استخدامی کشور میگوید ۱۴ هزار معلم مأمور دستگاههای دیگر هستند.
وی در ادامه افزود: بنابراین به طور کلی آمارهایی که درباره کمبود معلم بیان میشود بسیار متناقض از یکدیگر است و این خود یک معضل محسوب میشود. اینکه آماری در کشور نداریم و نمیدانیم معلمان دقیقاً در کجای کشور پراکنده شدهاند، یا چه کسانی را به عنوان معلمان جذب کردهایم خودش مشکلساز است.
فلاحی در مقایسه کشور ما به لحاظ کمبود معلم با سایر کشورها گفت: وضعیت کشور ما با کشورهای دیگر کاملاً متفاوت است. ما در کشورمان دهها نه بلکه صدها جوان مستعد و مشتاق معلمی داریم که در آزمون آموزش و پرورش با وجود امتیاز بالایی که به دست آوردهاند و با اینکه نمره بالایی دارند اما طبق آییننامههای غلط این وزارتخانه که یکی از آنها بومیگزینی است، این افراد را جذب نمیکنند. بنابراین جوانان زیادی داشتیم که اتفاقاً امتیاز داشته و نمره بالایی کسب کردهاند اما در سطح بومیگزینی رد شدند.
وی در ادامه به برنامهریزیهای صورت گرفته در جذب معلم اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که وجود دارد خیانتی است که در حق آموزش و پرورش کردهاند. دانشگاه فرهنگیان میبایست سالی ۲۵ هزار دانشجو میگرفت اما ما در سالهای گذشته آنطور که باید و شاید معلم تربیت نکردیم و بدتر از آن اینکه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به ۳ هزار نفر رسید.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برای جبران این فاجعه که شاید هم اصلاً غیر قابل جبران باشد باید فکری کرد زیرا در مقطع فعلی چطور میتوان گفت که راه جبران برای حل کمبود ۲۶۰ هزار معلم وجود دارد؟ ما راهی نداریم مگر اینکه در یک وضعیت فوقالعادهای آموزش و پرورش اعلام کند تا از نیروهای جهادی که در زمینه آموزش و تربیت میتوانند به این وزارتخانه کمک کنند استفاده شود و در اولین فرصت از تمامی توان دولت برای گزینش و تربیت معلم از جوانان مستعد بهره گرفته شود.
این نماینده مجلس درباره راه حل بحران کمبود معلم گفت: راهحل این موضوع در دست وزارت آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش باید آییننامه بومیگزینی را اصلاح کند زیرا این بومیگزینی ممانعتی برای جذب افرادی شده که میخواهند در شهرهای مختلف از جمله سیستان و بلوچستان کار کنند. مطالبه از آموزش و پرورش برای اصلاح این رویه است تا به نوعی کمبود معلم در کشور مرتفع شود.
معلمانی که حجم زیادی از کار را تحمل میکنند و عموماً دانشآموزان زیادی دارند بحران کمبود معلم را بهخوبی درک کردهاند و میدانند این موضوع علاوه بر معلم با خستگی مضاعف به دانشآموزان به علت آموزش غیرمتمرکز، آسیب میزند. عسگری دبیر زبان انگلیسی در شهر آبدانان استان ایلام که دارای ۱۸ سال سابقه است کمبود معلم را متضرر برای دانشآموز و سایر همکارانش میداند. وی در واکنش به مشکل کمبود معلم در جهان و حتی اقدام برخی کشورها مبنی بر جذب معلم از سراسر دنیا به «ایران» گفت: این مسأله جهانی است. شاید میزان حقوق یکی از مشکلات معلمان باشد اما مشکل اصلی که برای معلمان اهمیت زیادی دارد حفظ شأن و منزلت آنها است. به هر حال پول همه چیز نیست من و همکارانم وقتی میدانیم یادگیری یک دانشآموز و ساخت آینده او توسط همین آموزشها چقدر اهمیت دارد از پول و امکانات برای ما ارزشمندتر میشود اما شأن و منزلت معلمان مسأله دیگری است.
وی اظهار داشت: همه اینها برمیگردد به چند دلیل، مهمترین دلایل آن عدم یک برنامه منسجم، بلندمدت، منظم و با پشتوانه قوی از همه جهت است ولی متأسفانه ما این برنامه را نداریم. در سالهای گذشته اینطور بود که آموزش و پرورش شب یک برنامه داشت و فردا صبح یک برنامه دیگر، بعد بهخاطر آن برنامه، سایر برنامههای دیگر را بههم میزد، از این رو ما نمیدانیم برای سال بعد با چند دانشآموز در کلاسهای درس مواجه هستیم و چقدر معلم نیاز داریم.
این معلم اشاره میکند: من تجربه تدریس در شهرهای مختلف را دارم، هر شهری که رفتم از شهر قبلی وضعیت بدتری به نسبت کمبود معلم داشت اما اوضاع در تهران بدتر از سایر شهرها بود. من در یکی از مناطق پایتخت تدریس میکردم، ۱۰ کلاس داشتم که هر کدام ۴۰ دانشآموز داشتند، یعنی مجموعاً ۴۰۰ دانشآموز داشتم و مدیریت آنها در دوران کرونا بسیار دشوار بود زیرا بعضاً تا ساعت 3 بامداد پاسخگوی سؤالات آنها در فضای مجازی بودم.
وی اشاره کرد: مشکل دوم این است که معلمان به شکل تخصصی کار نمیکنند، به عنوان مثال در همین استان ایلام که من در آنجا مشغول به کار هستم، بعضاً معلمانی هستند که طبق خواسته مدرسه در رشته تخصصی خود تدریس نمیکنند. مثلاً معلمانی داریم که رشته شیمی خواندهاند و قبلاً هم در همین رشته تدریس میکردند اما اکنون درس دین و زندگی میدهند.
عسگری در ادامه افزود: مشکل آموزش و پرورش در زمینه کار معلمان و کلاسها به گونهای نیست که دنبال مقصر بگردیم، بلکه مسألهای است که کل کشور در تمام بخشها از شهرداری گرفته تا تیمهای ورزشی باید برای آن جایگاه ویژه داشته باشند و بدانند جای آموزش در کشور کجاست تا این فرهنگ مورد توجه قرار بگیرد. آموزش دادن به کودکان و نوجوانان سختی خود را دارد به گونهای که والدین در دوران کرونا با سختی کار معلمان آشنا شدند. این بحث مدیریتی است و مدیریت به آداب اجتماعی بر میگردد که دقیقاً درس آداب اجتماعی هم در مدرسه آموزش و پرورش داده میشود. مشکلات باید ریشهای حل شود و تا اساسی به آن نگاه نشود کاری درست نخواهد شد.
هر چند به نظر میرسد معضل کمبود معلم در سراسر جهان بویژه در مناطق دورافتاده و روستایی و خصوصاً در دروس ریاضی و علوم هماکنون بهطور جدی احساس میشود و به مشکلی جهانی تبدیل شده است بهطوری که ایسنا چندی پیش در گزارشی نوشت: «کشور استرالیا با کمبود بیسابقه معلم مواجه است به طوری که دولت فدرال این کشور پیشبینی میکند تا سال ۲۰۲۵ میلادی بیش از ۴۰۰۰ معلم دبیرستانی کمبود داشته باشد. در همین حال یکی از راهحلهای ممکن برای حل این مشکل که مقامات این کشور آن را توصیه میکنند، آوردن معلمان بیشتر از خارج از کشور است، اقدامی که در گذشته نیز در استرالیا صورت گرفته است. در انگلیس نیز نتایج یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده نشان میدهد که ۷۰ درصد از معلمان در این کشور به استعفا فکر کردهاند. همچنین بیش از نیمی از آنها نیز حقوق ناکافی را عامل اصلی در این زمینه میدانند. ایالات متحده نیز وضعیت مشابهی را دارد. نتایج یک نظرسنجی که پیش از همهگیری کووید۱۹ در سال ۲۰۱۸ میلادی انجام شده، کمبود ۱۱۲ هزار نفری در تعداد معلمان بویژه در دروس ریاضیات، علوم و... را نشان داد که این وضعیت با شروع پاندمی کرونا بدتر نیز شده است. در کانادا همچنین به دلیل کمبود معلم، برخی از معلمان بازنشسته مجبور به بازگشت به کلاسهای درس شدهاند.»
کمبود معلم برای مهر وجود ندارد
از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش در جدیدترین اظهارنظر با اشاره به اینکه کمبود معلم برای بازگشایی مدارس وجود ندارد، بر تزریق واکسیناسیون دانشآموزان و رعایت نکات ایمنی برای بازگشایی مدارس تأکید کرد. یوسف نوری اظهار کرد: براساس گزارش ساماندهی نیروی انسانی در عموم استانها کمبود معلم وجود ندارد، کسری معلم در تعداد اندکی از استانها وجود داشت که روشهای تأمین هم از طریق اضافه تدریس همکاران شاغل و نیروهای خرید خدماتی ما است و اگر هم نیاز باشد، برای کلاسهای بیمعلم نیرو جذب میشود.
به نظر میرسد باید منتظر ماند و دید امسال راهکارهایی که وزیر آموزش و پرورش درباره آنها سخن گفته است باعث میشود مثل سالیان گذشته در اوایل مهرماه شاهد کلاسهای بدون معلم نباشیم؟

استقرار ۲۰۰۰ تیم بهداشتی در مرزها
از ادامه سفر زائران فاقد مدرک جلوگیری می شود
وزیر بهداشت از استقرار هشت بیمارستان صحرایی در مرزها برای مراقبت از زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: هفت فروند بالگرد اورژانس، ۲۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲۰ دستگاه موتورلانس و همچنین هشت بیمارستان و درمانگاه صحرایی برای مراقبتهای بهداشتی و درمانی از زائران اربعین در بخشهای مختلف مرزها مستقر شدهاند.
وی با اشاره به آمادهباش و تأمین تجهیزات کاروان بهداشتی و درمانی اربعین گفت: رسیدگی بهداشتی و درمانی در داخل کشور با وزارت بهداشت و در خارج از مرزها با هلال احمر است به همین منظور سه فروند هواپیمای بال ثابت در فرودگاههای جیرفت و تهران برای انتقال بیماران احتمالی اربعین در نظر گرفته شده است و این هواپیماها ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ تخت را دارند.
جلوگیری از ادامه سفر زائران فاقد مدارک
همچنین رئیس پلیس پیشگیری فراجا در خصوص اینکه افراد فاقد مدارک مجاز به سمت مرزهای اربعین حرکت نکنند، بیان کرد: مدیریت و کنترل جمعیت و جلوگیری از ادامه مسیر زائران فاقد مدارک مجاز به سمت مرزها از جمله وظایف اصلی پلیس است که مأموران انتظامی مستقر در محورهای تعیین شده ضمن تکریم زوار گرامی این موضوع را با جدیت به اجرا خواهند گذاشت.
سردار مهدی معصومبیگی، پلیس پیشگیری را از جمله پلیسهای پیشگام فراجا در ارائه خدمات به زائران اربعین عنوان کرد و گفت: با پیگیریهای لازم۱۳۱ توقفگاه با ظرفیت اسکان و خدماتدهی مناسب در استانهای پشتیبان و استانهای ایلام، خوزستان و کرمانشاه ویژه زائران اربعین حسینی(ع) پیشبینی شده است.
مشکلی برای برگ تردد اربعین نداریم
فرمانده قرارگاه اربعین فراجا نیز با اشاره به اینکه از ابتدای ماه صفر تا ۱۲ شهریورماه ۳۸۴ هزار و ۴۲۴ زائر از مرز عبور کردهاند، بیان کرد: از این تعداد ۱۷۰ هزار نفر از مرز مهران، ۹۰ هزار نفر از مرز شلمچه، ۹ هزار و ۶۰۰ هزار نفر از مرز خسروی، ۳۰ هزار نفر از مرز چزابه و باقی زائران از سایر مرزها همچون مرز باشماق و تمرچین عبور کردهاند. همچنین ۵۹ هزار زائر نیز از فرودگاه حضرت امام(ره) از مرز خارج و راهی زیارت حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شدهاند.
سردار محمد شرفی با بیان آنکه مشکل صدور برگه تردد برای زائران اربعین مرتفع شده است گفت: با تعاملاتی که بین دو کشور ایران و عراق صورت گرفت، مشکلات مربوطه در این خصوص رفع شد و اکنون نیز تردد زائران بهصورت روان انجام میشود.
وی در خصوص تردد اتباع خارجی از مرز نیز مطرح کرد: فعلاً بهدلیل عدم موافقت طرف عراقی، امکان تردد اتباع خارجی از مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران با عراق مقدور نیست و رایزنیهای لازم در این زمینه با دولت عراق در حال انجام است.
برگ ویژه اربعین به جای گذرنامه
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در ارتباط با برخی گلایههای مردم در مورد روند صدور گذرنامهشان برای سفر به عتبات عالیات و برخی از تأخیرهای ایجاد شده در این ارتباط گفت: تمام تلاش ما این است که در ۴۸ ساعت آینده بخشی از مشکلات به وجود آمده در این زمینه برطرف شود، پلیس بهصورت شبانهروزی مسائل مرتبط با گذرنامه را پیگیری میکند و انشاءالله همانطور که گفته شد ظرف ۴۸ ساعت آینده با تدابیر اندیشیده شده بخش عمدهای از مشکلات مربوط به گذرنامه برطرف میشود.
سرهنگ زراعتکار در خصوص برگ ویژه اربعین افزود: شهروندان متقاضی صدور گذرنامه که قبل از این فاقد گذرنامه بوده یا تاریخ صدور گذرنامههایشان مربوط به قبل ششم شهریور ماه سال ۱۳۹۱ است، میتوانند برای اخذ خدمات تنها به دفاتر «پلیس +۱۰» مراجعه و برگ ویژه تردد دریافت کنند. این متقاضیان میتوانند با دریافت «برگ ویژه اربعین» بهعنوان سند مسافرتی و به جای گذرنامه، از مزایای یک بار تردد مرزی به مقصد عتبات عالیات در ایام اربعین سالجاری با هزینهای کمتر از گذرنامههای عادی بهرهمند شوند.
وی با اشاره به آمادهباش و تأمین تجهیزات کاروان بهداشتی و درمانی اربعین گفت: رسیدگی بهداشتی و درمانی در داخل کشور با وزارت بهداشت و در خارج از مرزها با هلال احمر است به همین منظور سه فروند هواپیمای بال ثابت در فرودگاههای جیرفت و تهران برای انتقال بیماران احتمالی اربعین در نظر گرفته شده است و این هواپیماها ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ تخت را دارند.
جلوگیری از ادامه سفر زائران فاقد مدارک
همچنین رئیس پلیس پیشگیری فراجا در خصوص اینکه افراد فاقد مدارک مجاز به سمت مرزهای اربعین حرکت نکنند، بیان کرد: مدیریت و کنترل جمعیت و جلوگیری از ادامه مسیر زائران فاقد مدارک مجاز به سمت مرزها از جمله وظایف اصلی پلیس است که مأموران انتظامی مستقر در محورهای تعیین شده ضمن تکریم زوار گرامی این موضوع را با جدیت به اجرا خواهند گذاشت.
سردار مهدی معصومبیگی، پلیس پیشگیری را از جمله پلیسهای پیشگام فراجا در ارائه خدمات به زائران اربعین عنوان کرد و گفت: با پیگیریهای لازم۱۳۱ توقفگاه با ظرفیت اسکان و خدماتدهی مناسب در استانهای پشتیبان و استانهای ایلام، خوزستان و کرمانشاه ویژه زائران اربعین حسینی(ع) پیشبینی شده است.
مشکلی برای برگ تردد اربعین نداریم
فرمانده قرارگاه اربعین فراجا نیز با اشاره به اینکه از ابتدای ماه صفر تا ۱۲ شهریورماه ۳۸۴ هزار و ۴۲۴ زائر از مرز عبور کردهاند، بیان کرد: از این تعداد ۱۷۰ هزار نفر از مرز مهران، ۹۰ هزار نفر از مرز شلمچه، ۹ هزار و ۶۰۰ هزار نفر از مرز خسروی، ۳۰ هزار نفر از مرز چزابه و باقی زائران از سایر مرزها همچون مرز باشماق و تمرچین عبور کردهاند. همچنین ۵۹ هزار زائر نیز از فرودگاه حضرت امام(ره) از مرز خارج و راهی زیارت حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شدهاند.
سردار محمد شرفی با بیان آنکه مشکل صدور برگه تردد برای زائران اربعین مرتفع شده است گفت: با تعاملاتی که بین دو کشور ایران و عراق صورت گرفت، مشکلات مربوطه در این خصوص رفع شد و اکنون نیز تردد زائران بهصورت روان انجام میشود.
وی در خصوص تردد اتباع خارجی از مرز نیز مطرح کرد: فعلاً بهدلیل عدم موافقت طرف عراقی، امکان تردد اتباع خارجی از مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران با عراق مقدور نیست و رایزنیهای لازم در این زمینه با دولت عراق در حال انجام است.
برگ ویژه اربعین به جای گذرنامه
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در ارتباط با برخی گلایههای مردم در مورد روند صدور گذرنامهشان برای سفر به عتبات عالیات و برخی از تأخیرهای ایجاد شده در این ارتباط گفت: تمام تلاش ما این است که در ۴۸ ساعت آینده بخشی از مشکلات به وجود آمده در این زمینه برطرف شود، پلیس بهصورت شبانهروزی مسائل مرتبط با گذرنامه را پیگیری میکند و انشاءالله همانطور که گفته شد ظرف ۴۸ ساعت آینده با تدابیر اندیشیده شده بخش عمدهای از مشکلات مربوط به گذرنامه برطرف میشود.
سرهنگ زراعتکار در خصوص برگ ویژه اربعین افزود: شهروندان متقاضی صدور گذرنامه که قبل از این فاقد گذرنامه بوده یا تاریخ صدور گذرنامههایشان مربوط به قبل ششم شهریور ماه سال ۱۳۹۱ است، میتوانند برای اخذ خدمات تنها به دفاتر «پلیس +۱۰» مراجعه و برگ ویژه تردد دریافت کنند. این متقاضیان میتوانند با دریافت «برگ ویژه اربعین» بهعنوان سند مسافرتی و به جای گذرنامه، از مزایای یک بار تردد مرزی به مقصد عتبات عالیات در ایام اربعین سالجاری با هزینهای کمتر از گذرنامههای عادی بهرهمند شوند.

تحویل پنج میلیون کارت ملی هوشمند به شهروندان
ایرانیان خارج از کشور هم کارت ملی میگیرند
احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۰ میلیون کارت ملی هوشمند برای تحویل به شهروندان باقیمانده بود که تاکنون پنج میلیون کارت ملی هوشمند تحویل داده شده، از تحویل پنج میلیون کارت ملی دیگر ظرف ماههای آینده خبر داد.
وزیر کشور در مراسم رونمایی از درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور، با اشاره به اهمیت پایگاه اطلاعاتی سببی و نسبی برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی گفت: پایگاه اطلاعاتی سببی و نسبی از اهمیت بسزایی برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی ما برخوردار است و در فاصله زمانی کمی سازمان ثبت احوال توانست این کار را محقق کند، امروز حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پایگاه سببی و نسبی را راهاندازی کرده و مابقی آن نیز تکمیل خواهد شد. وی ادامه داد: یکی از مشکلات، پایگاههای آماری و ثبتی است که دقیق بودن و گستردگی آنها برای پاسخگویی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مورد آمارهای ثبتی و آمارگیریهایی که انجام میشود باید به نکات مختلفی توجه کنیم. آمارگیری سال ۱۳۹۰ و آمارگیری بعدی آن در سال ۱۳۹۵ اگر هم به خوبی و در دورههای پنج ساله انجام شود باید نسبت به دقت آنها توجه ویژه داشته باشیم در حالیکه آمارگیری با اطلاعات ثبتی استحکام بسیار بیشتری دارد. در این مسیر آمارها دقیقتر به روز میشود، هزینهها و زحمت شهروندان نیز کاهش پیدا میکند؛ لذا این پایگاه بسیار ارزشمند است.
وحیدی در خصوص صدور کارت شناسایی موقت برای افراد مشکوک التابعیت ادامه داد: در مورد فاقدین شناسنامه نیز تعدادی افراد از گذشته وجود داشتند که اعلام میکردند ایرانی هستند اما هیچ مدرکی برای اثبات حرف خود نداشتند. لذا این افراد به عنوان مشکوک التابعیت نام گرفته بودند. بیتردید نمیتوانیم این افراد را نادیده بگیریم و پس از سالها باید کاری در این حوزه انجام میشد. خوشبختانه امروز کارتهای اول در این حوزه صادر شده و ۸۰۰۰ پرونده نیز در دستور کار قرار دارد تا موقع احراز هویت این افراد شناخته شده باشند و میتوانند از تسهیلات دولت استفاده کنند تا تعیین تکلیف نهایی آنها صورت بگیرد.
در این مراسم هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال کشور در مورد کارت ملی ایرانیان خارج از کشور گفت: کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور با همکاری وزارت امور خارجه پیگیری و در ابتدای سالجاری با فراهم شدن زیرساختها این امر محقق شد. به شکلی که در نمایندگیهایی که وزارت امور خارجه معرفی میکند درخواست هموطنان دریافت و پس از آن کارت برای آنها ارسال و فعالسازی آن انجام میشود. این اقدام در سه نمایندگی کوالالامپور، فرانکفورت و وین به صورت پایلوت انجام شد و برای سایر نمایندگیهایی که معرفی شوند این اقدام انجام خواهد شد.
وزیر کشور در مراسم رونمایی از درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور، با اشاره به اهمیت پایگاه اطلاعاتی سببی و نسبی برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی گفت: پایگاه اطلاعاتی سببی و نسبی از اهمیت بسزایی برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی ما برخوردار است و در فاصله زمانی کمی سازمان ثبت احوال توانست این کار را محقق کند، امروز حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پایگاه سببی و نسبی را راهاندازی کرده و مابقی آن نیز تکمیل خواهد شد. وی ادامه داد: یکی از مشکلات، پایگاههای آماری و ثبتی است که دقیق بودن و گستردگی آنها برای پاسخگویی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مورد آمارهای ثبتی و آمارگیریهایی که انجام میشود باید به نکات مختلفی توجه کنیم. آمارگیری سال ۱۳۹۰ و آمارگیری بعدی آن در سال ۱۳۹۵ اگر هم به خوبی و در دورههای پنج ساله انجام شود باید نسبت به دقت آنها توجه ویژه داشته باشیم در حالیکه آمارگیری با اطلاعات ثبتی استحکام بسیار بیشتری دارد. در این مسیر آمارها دقیقتر به روز میشود، هزینهها و زحمت شهروندان نیز کاهش پیدا میکند؛ لذا این پایگاه بسیار ارزشمند است.
وحیدی در خصوص صدور کارت شناسایی موقت برای افراد مشکوک التابعیت ادامه داد: در مورد فاقدین شناسنامه نیز تعدادی افراد از گذشته وجود داشتند که اعلام میکردند ایرانی هستند اما هیچ مدرکی برای اثبات حرف خود نداشتند. لذا این افراد به عنوان مشکوک التابعیت نام گرفته بودند. بیتردید نمیتوانیم این افراد را نادیده بگیریم و پس از سالها باید کاری در این حوزه انجام میشد. خوشبختانه امروز کارتهای اول در این حوزه صادر شده و ۸۰۰۰ پرونده نیز در دستور کار قرار دارد تا موقع احراز هویت این افراد شناخته شده باشند و میتوانند از تسهیلات دولت استفاده کنند تا تعیین تکلیف نهایی آنها صورت بگیرد.
در این مراسم هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال کشور در مورد کارت ملی ایرانیان خارج از کشور گفت: کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور با همکاری وزارت امور خارجه پیگیری و در ابتدای سالجاری با فراهم شدن زیرساختها این امر محقق شد. به شکلی که در نمایندگیهایی که وزارت امور خارجه معرفی میکند درخواست هموطنان دریافت و پس از آن کارت برای آنها ارسال و فعالسازی آن انجام میشود. این اقدام در سه نمایندگی کوالالامپور، فرانکفورت و وین به صورت پایلوت انجام شد و برای سایر نمایندگیهایی که معرفی شوند این اقدام انجام خواهد شد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اخبـــــار
-
آمارهای متناقض کمبود معلم در کشور
-
استقرار ۲۰۰۰ تیم بهداشتی در مرزها
-
تحویل پنج میلیون کارت ملی هوشمند به شهروندان

اخبارایران آنلاین