ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از دلایل بالا رفتن نیاز جامعه به مشاوره گزارش میدهد
افزایش 11 درصدی تماس با «صدای مشاور» در پساکرونا
مهسا قوی قلب
خبرنگار
میزان تماسگیرندگان با خط مشاوره 1480 در نیمه اول سال به طور متوسط نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 11 درصدی همراه بود. این نرخ، آماری است که چند روز پیش مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از آن خبر داده و گفته که در 6 ماه اول سال جاری 864 هزار تماس با سامانه 1480 برقرار شده و بیشترین میزان تماسهای حوزه اختلالات، مرتبط با اختلالات اضطرابی، افسردگی و دوقطبی و در حوزه مربوط به مشکلات، عمدتاً مسائل معطوف به خانواده مطرح بوده است. همچنین میزان تماسگیرندگان زن نسبت به تماسگیرندگان مرد بیشتر بوده و بخش اعظمی از تماسها مربوط به تماس دانشآموزان و دانشجویان بوده است.
این آمار نشان میدهد که هشدارهایی برای افزایش میزان مشکلات مربوط به حوزه روان خصوصاً در قشر جوانان مشهود بوده و باید بسرعت این آمار تحلیل و مداخلههای جدیتر از طریق رسانهها، دانشگاهها، آموزش و پرورش و... صورت میگرفت اما به نظر میرسد عدم توجه به آمارها که هدفش مداخله بهنگام است یکی از گرههای اصلی ما در سالیان اخیر بوده است.
همزمانی افزایش این اعداد و ارقام دقیقاً به زمانی بازمیگردد که شیوع کرونا کاهش پیدا کرد و مردم پس از دو سال دوری از فضاهای عمومی همچون ادارات، مدارس و دانشگاهها دوباره مجبور شدند که به زندگی در فضاهای حقیقی باز گردند که خود همین مسأله نیز جای تأمل و تحلیلهای روان شناسی دارد. با این همه روی مثبت این افزایش نیز آگاهی بیشتر مردم و تمایلشان برای گرفتن کمکهای تخصصی در حوزه سلامت روان است.
دکتر سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه آشنایی مردم با منابع اجتماعی یکی از دلایل افزایش استفاده از آن منابع است، به «ایران» میگوید: نزدیک به سه دهه است که منابع تلفنی در کشور فعالیت میکنند، خطوط سه رقمی و چهار رقمی به عنوان نمونه 110، 121، 115، 112، 1480، 9628، 1616، 1570 و خطوط تلفنی دیگر، هریک ارائه دهنده خدماتی به مردم هستند. در میان آنها شماره تلفن 1480 که به نام «صدای مشاور» به مردم شناسانده شده است، سابقهای 26 ساله دارد، یعنی از سال 1375 شروع به فعالیت کرده است، اولین محلی هم که من در آنجا شروع به کار کردم، صدای مشاور بود. آن موقع شماره خطوط در هر استانی متفاوت بود، بعدها شماره یکسان 1480 در کل کشور پاسخگوی مخاطبان شد.
اما چرا با این همه سابقه بالا در 6 ماهه اول امسال تماسها با این شماره افزایشی شد؟ چلک یکی از علل مهم را کرونا میداند، زیرا در دوران کرونا آشنایی مردم با منابع تلفنی بیشتر شد و دقیقاً همان موقع که تبلیغات گسترده تلفنی افزایش پیدا کرد، صدای مشاور هم دوباره معرفی شد.
به گفته او، یکی از دلایل عمده بالا رفتن میزان استفاده از مشاور تلفنی، ارزانتر بودن استفاده از این قبیل مشاوران نسبت به مشاوران حضوری است. البته چه بسا محدودیتهای زمانی، ترافیک یا وقت گرفتن از قبل هم در این اتفاق مؤثر است، محدودیتهای مکانی هم در مشاورههای تلفنی از میان برداشته میشود. نکته دیگر هم این است که به تعبیری میتوان گفت، مشاور تلفنی، فردی ناشناخته است، یعنی مشاور شما را نمیبیند و این حالت برای فرد تماس گرفته میتواند حس بهتری به همراه داشته باشد. در کنار این موارد، بتدریج توسعه زیرساختهای صدای مشاور هم در شهرهای مختلف بیشتر و سبب شد که پشت خطیها کاهش پیدا کنند، تبلیغات در فضای مجازی درخصوص بهرهمندی از منابع اجتماعی نیز سرعت گرفت و همه سازمانها بر آن شدند که خطوط تلفنی خود را به شکلهای مختلفی معرفی کنند و درصدد استفاده بیشتر مردم از این خطوط شدند.
این گونه که از صحبتهای موسوی چلک برمیآید، عمده دلیل افزایش آمار تماس با مشاوران تلفنی، افزایش اطلاعرسانیها و آشنایی مردم با خط 4 رقمی صدای مشاور است، اما با این همه، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران معتقد است که منشأ افزایش تماسها همیشه افزایش مشکلات مردم نیست، برخی برای داشتن زندگی بهتر، تربیت فرزندان، انتخاب درست همسر یا انتخاب شغل به سراغ مشاور و روان شناس میروند. البته تماسهای دیگر میتواند به اختلافات خانوادگی بازگردد تا افراد بتوانند از راهنماییهای مناسب برای حل مشکلات بهرهمند شوند.
این استاد دانشگاه در ادامه میافزاید: فکر میکنم بعد از 26 سال از آغاز به کار خط تلفنی صدای مشاور، با وجود همه تبلیغات انجام شده، مردم هنوز شمارههای تلفنی مشاوره اجتماعی را بخوبی نمیشناسند. بیشتر آنهایی هم که آشنایی دارند به واسطه رشته تحصیلی یا نوع شغل ایشان، نسبت به قبل آگاهیها بالا رفته اما نه آن طور که باید باشد. اغلب مردم برای حل مشکلات خود به دنبال منابع هستند، بویژه منابعی که راحت باشد و در سریعترین زمان ممکن آنها را به پاسخ درست هدایت کرده و به هدف مورد نظر نزدیک کند، حال فرقی نمیکند، هدف حل یک مشکل خانوادگی باشد یا پیدا کردن راهی برای داشتن زندگی در سطوح بالاتر و بهتر.
نیم نگاهی به حدود سه سال اخیر یعنی همان موقع که ویروس ناشناخته کرونا به دنیا حملهور شد، نشان میدهد که این بحران بر کیفیت زندگی و روابط اجتماعی همزمان با تهدید سلامت جسمی، تأثیر مستقیم دارد. موسوی چلک در این باره معتقد است که ما تا دو دهه شاهد چنین عوارضی خواهیم بود، چون نسل کودک و نوجوان ما شرایط سختی را تجربه کردهاند و این عوارض نه تنها در سنین دانشآموزان و دانشجویان نمود بیشتری پیدا کرده بلکه با افزایش سن در طول زندگی خود را نشان داده و سبب افزایش مشکلات خواهد شد. تنها راهی که میتواند این آثار منفی روحی را کاهش دهد، افزایش آگاهیها و استفاده از مشاوران و روانشناسان است.
کمک گرفتن از روانشناس و مشاور، دیگر
تابو نیست
ثریا منزوی کجیدی، روانشناس هم با تأکید بر اینکه افزایش آگاهیهای مردم بر میزان تصاعدی تماس با مشاوران تأثیر مستقیم دارد، به «ایران» توضیح میدهد: در دهههای قبل، عموم مردم برای کمک گرفتن از مشاور و روانشناس بشدت مقاومت میکردند و مراجعه به روانشناس و مشاور مسألهای بود که به هیچ عنوان مورد پذیرش مردم نبود؛ حتی شاید در برخی شهرهای کوچک این قضیه همچنان تابو باشد، در مقابل در تمام شهرهای بزرگ با افزایش آگاهیهای مردم مراجعات هم بیشتر شد.
او درباره دلایل بالا رفتن نرخ تماسها با مشاوران در 6 ماهه اول سال میگوید: دو سال به طور کامل بسیاری از مادران دورکار شدند، در این محدوده زمانی کودکان در خانه و در کنار مادر بودند اما با اتمام کرونا و باز شدن ادارات، مهد کودکها و مدارس، کودکان چه در ردههای زیر سنین مدرسه و چه دانش آموزان به یکباره از محیط خانه جدا شدند و این امر برای بسیاری از کودکان امری راحت نبود. از سویی دیگر در دوران کرونا مردم بتدریج عادت کردند که کارهای خود را به صورت مجازی و غیرحضوری پیش ببرند و تعاملات در فضای چت رومها حتی با ملیتهای مختلف در کشورهای دیگر هم بیشتر شد، بسرعت مشاورههای حضوری هم تبدیل به غیرحضوری از طریق تماس تلفنی شنیداری یا تصویری شد و مردم سعی کردند مراجعه تلفنی را جایگزین مراجعه حضوری کنند.
به گفته منزوی، در 6 ماهه ابتدای سال جاری به دلیل کمرنگ شدن تعاملات مجازی و حضوری شدن مدارس و دانشگاهها بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان دچار سردرگمی شدند، چرا که عده زیادی از دانش آموزان بویژه خردسالانی که تجربه حضور در مدارس نداشتند، به دلیل ناآشنایی و غریبه بودن با فضای جدید دچار مشکلات روحی ناشی از این مسأله شدند. رعایت نظم و انضباطی که در محیط خانه وجود نداشت و استقلال در انجام امور شخصی در دبستان سبب شد، نگرانی و استرس در کودکان بیشتر شود، این قضایا حتی اضطراب والدین را هم افزایش داد. دانش آموزان کنکوری هم که سالهای دهم و یازدهم را به صورت مجازی در خانه گذرانده بودند به یکباره باید به صورت حضوری آزمونی سخت را پشت سر میگذاشتند. حتی دانشجویان هم در این میان در امان نماندند، بسیاری از آنها بعد از یک یا دو سال درس خواندن به صورت مجازی وارد محیط دانشگاه شدند؛ محیطی که تا آن لحظه به هیچ وجه تجربه حضور در آن را نداشتند. تمامی این موارد سبب شد که تماسهای مردمی با مشاوران و روانشناسان در 6 ماهه اول سال با افزایش روبهرو شود.
خبرنگار
میزان تماسگیرندگان با خط مشاوره 1480 در نیمه اول سال به طور متوسط نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 11 درصدی همراه بود. این نرخ، آماری است که چند روز پیش مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از آن خبر داده و گفته که در 6 ماه اول سال جاری 864 هزار تماس با سامانه 1480 برقرار شده و بیشترین میزان تماسهای حوزه اختلالات، مرتبط با اختلالات اضطرابی، افسردگی و دوقطبی و در حوزه مربوط به مشکلات، عمدتاً مسائل معطوف به خانواده مطرح بوده است. همچنین میزان تماسگیرندگان زن نسبت به تماسگیرندگان مرد بیشتر بوده و بخش اعظمی از تماسها مربوط به تماس دانشآموزان و دانشجویان بوده است.
این آمار نشان میدهد که هشدارهایی برای افزایش میزان مشکلات مربوط به حوزه روان خصوصاً در قشر جوانان مشهود بوده و باید بسرعت این آمار تحلیل و مداخلههای جدیتر از طریق رسانهها، دانشگاهها، آموزش و پرورش و... صورت میگرفت اما به نظر میرسد عدم توجه به آمارها که هدفش مداخله بهنگام است یکی از گرههای اصلی ما در سالیان اخیر بوده است.
همزمانی افزایش این اعداد و ارقام دقیقاً به زمانی بازمیگردد که شیوع کرونا کاهش پیدا کرد و مردم پس از دو سال دوری از فضاهای عمومی همچون ادارات، مدارس و دانشگاهها دوباره مجبور شدند که به زندگی در فضاهای حقیقی باز گردند که خود همین مسأله نیز جای تأمل و تحلیلهای روان شناسی دارد. با این همه روی مثبت این افزایش نیز آگاهی بیشتر مردم و تمایلشان برای گرفتن کمکهای تخصصی در حوزه سلامت روان است.
دکتر سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه آشنایی مردم با منابع اجتماعی یکی از دلایل افزایش استفاده از آن منابع است، به «ایران» میگوید: نزدیک به سه دهه است که منابع تلفنی در کشور فعالیت میکنند، خطوط سه رقمی و چهار رقمی به عنوان نمونه 110، 121، 115، 112، 1480، 9628، 1616، 1570 و خطوط تلفنی دیگر، هریک ارائه دهنده خدماتی به مردم هستند. در میان آنها شماره تلفن 1480 که به نام «صدای مشاور» به مردم شناسانده شده است، سابقهای 26 ساله دارد، یعنی از سال 1375 شروع به فعالیت کرده است، اولین محلی هم که من در آنجا شروع به کار کردم، صدای مشاور بود. آن موقع شماره خطوط در هر استانی متفاوت بود، بعدها شماره یکسان 1480 در کل کشور پاسخگوی مخاطبان شد.
اما چرا با این همه سابقه بالا در 6 ماهه اول امسال تماسها با این شماره افزایشی شد؟ چلک یکی از علل مهم را کرونا میداند، زیرا در دوران کرونا آشنایی مردم با منابع تلفنی بیشتر شد و دقیقاً همان موقع که تبلیغات گسترده تلفنی افزایش پیدا کرد، صدای مشاور هم دوباره معرفی شد.
به گفته او، یکی از دلایل عمده بالا رفتن میزان استفاده از مشاور تلفنی، ارزانتر بودن استفاده از این قبیل مشاوران نسبت به مشاوران حضوری است. البته چه بسا محدودیتهای زمانی، ترافیک یا وقت گرفتن از قبل هم در این اتفاق مؤثر است، محدودیتهای مکانی هم در مشاورههای تلفنی از میان برداشته میشود. نکته دیگر هم این است که به تعبیری میتوان گفت، مشاور تلفنی، فردی ناشناخته است، یعنی مشاور شما را نمیبیند و این حالت برای فرد تماس گرفته میتواند حس بهتری به همراه داشته باشد. در کنار این موارد، بتدریج توسعه زیرساختهای صدای مشاور هم در شهرهای مختلف بیشتر و سبب شد که پشت خطیها کاهش پیدا کنند، تبلیغات در فضای مجازی درخصوص بهرهمندی از منابع اجتماعی نیز سرعت گرفت و همه سازمانها بر آن شدند که خطوط تلفنی خود را به شکلهای مختلفی معرفی کنند و درصدد استفاده بیشتر مردم از این خطوط شدند.
این گونه که از صحبتهای موسوی چلک برمیآید، عمده دلیل افزایش آمار تماس با مشاوران تلفنی، افزایش اطلاعرسانیها و آشنایی مردم با خط 4 رقمی صدای مشاور است، اما با این همه، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران معتقد است که منشأ افزایش تماسها همیشه افزایش مشکلات مردم نیست، برخی برای داشتن زندگی بهتر، تربیت فرزندان، انتخاب درست همسر یا انتخاب شغل به سراغ مشاور و روان شناس میروند. البته تماسهای دیگر میتواند به اختلافات خانوادگی بازگردد تا افراد بتوانند از راهنماییهای مناسب برای حل مشکلات بهرهمند شوند.
این استاد دانشگاه در ادامه میافزاید: فکر میکنم بعد از 26 سال از آغاز به کار خط تلفنی صدای مشاور، با وجود همه تبلیغات انجام شده، مردم هنوز شمارههای تلفنی مشاوره اجتماعی را بخوبی نمیشناسند. بیشتر آنهایی هم که آشنایی دارند به واسطه رشته تحصیلی یا نوع شغل ایشان، نسبت به قبل آگاهیها بالا رفته اما نه آن طور که باید باشد. اغلب مردم برای حل مشکلات خود به دنبال منابع هستند، بویژه منابعی که راحت باشد و در سریعترین زمان ممکن آنها را به پاسخ درست هدایت کرده و به هدف مورد نظر نزدیک کند، حال فرقی نمیکند، هدف حل یک مشکل خانوادگی باشد یا پیدا کردن راهی برای داشتن زندگی در سطوح بالاتر و بهتر.
نیم نگاهی به حدود سه سال اخیر یعنی همان موقع که ویروس ناشناخته کرونا به دنیا حملهور شد، نشان میدهد که این بحران بر کیفیت زندگی و روابط اجتماعی همزمان با تهدید سلامت جسمی، تأثیر مستقیم دارد. موسوی چلک در این باره معتقد است که ما تا دو دهه شاهد چنین عوارضی خواهیم بود، چون نسل کودک و نوجوان ما شرایط سختی را تجربه کردهاند و این عوارض نه تنها در سنین دانشآموزان و دانشجویان نمود بیشتری پیدا کرده بلکه با افزایش سن در طول زندگی خود را نشان داده و سبب افزایش مشکلات خواهد شد. تنها راهی که میتواند این آثار منفی روحی را کاهش دهد، افزایش آگاهیها و استفاده از مشاوران و روانشناسان است.
کمک گرفتن از روانشناس و مشاور، دیگر
تابو نیست
ثریا منزوی کجیدی، روانشناس هم با تأکید بر اینکه افزایش آگاهیهای مردم بر میزان تصاعدی تماس با مشاوران تأثیر مستقیم دارد، به «ایران» توضیح میدهد: در دهههای قبل، عموم مردم برای کمک گرفتن از مشاور و روانشناس بشدت مقاومت میکردند و مراجعه به روانشناس و مشاور مسألهای بود که به هیچ عنوان مورد پذیرش مردم نبود؛ حتی شاید در برخی شهرهای کوچک این قضیه همچنان تابو باشد، در مقابل در تمام شهرهای بزرگ با افزایش آگاهیهای مردم مراجعات هم بیشتر شد.
او درباره دلایل بالا رفتن نرخ تماسها با مشاوران در 6 ماهه اول سال میگوید: دو سال به طور کامل بسیاری از مادران دورکار شدند، در این محدوده زمانی کودکان در خانه و در کنار مادر بودند اما با اتمام کرونا و باز شدن ادارات، مهد کودکها و مدارس، کودکان چه در ردههای زیر سنین مدرسه و چه دانش آموزان به یکباره از محیط خانه جدا شدند و این امر برای بسیاری از کودکان امری راحت نبود. از سویی دیگر در دوران کرونا مردم بتدریج عادت کردند که کارهای خود را به صورت مجازی و غیرحضوری پیش ببرند و تعاملات در فضای چت رومها حتی با ملیتهای مختلف در کشورهای دیگر هم بیشتر شد، بسرعت مشاورههای حضوری هم تبدیل به غیرحضوری از طریق تماس تلفنی شنیداری یا تصویری شد و مردم سعی کردند مراجعه تلفنی را جایگزین مراجعه حضوری کنند.
به گفته منزوی، در 6 ماهه ابتدای سال جاری به دلیل کمرنگ شدن تعاملات مجازی و حضوری شدن مدارس و دانشگاهها بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان دچار سردرگمی شدند، چرا که عده زیادی از دانش آموزان بویژه خردسالانی که تجربه حضور در مدارس نداشتند، به دلیل ناآشنایی و غریبه بودن با فضای جدید دچار مشکلات روحی ناشی از این مسأله شدند. رعایت نظم و انضباطی که در محیط خانه وجود نداشت و استقلال در انجام امور شخصی در دبستان سبب شد، نگرانی و استرس در کودکان بیشتر شود، این قضایا حتی اضطراب والدین را هم افزایش داد. دانش آموزان کنکوری هم که سالهای دهم و یازدهم را به صورت مجازی در خانه گذرانده بودند به یکباره باید به صورت حضوری آزمونی سخت را پشت سر میگذاشتند. حتی دانشجویان هم در این میان در امان نماندند، بسیاری از آنها بعد از یک یا دو سال درس خواندن به صورت مجازی وارد محیط دانشگاه شدند؛ محیطی که تا آن لحظه به هیچ وجه تجربه حضور در آن را نداشتند. تمامی این موارد سبب شد که تماسهای مردمی با مشاوران و روانشناسان در 6 ماهه اول سال با افزایش روبهرو شود.
گزارش «ایران» از پاسخ به ابهامات درباره مصوبه کنکور 1402
تلاش برای رفع چالش تأثیر سوابق تحصیلی
اکرم رضایی ثانی/ بعد از ابلاغ مصوبه کنکورسال ۱۴۰۲ یکی از موضوعات قابل بحث که تا امروز نیز ادامه دارد چگونگی جمعآوری سوابق تحصیلی و مستدل بودن آن از سوی آموزش و پرورش عنوان شده است. سوابق تحصیلی از تأمین تا چگونگی محاسبه آن با نمره کسب شده در کنکور قابل تأمل است، آن هم سوابقی که به گفته دانشآموزان معترض از لو رفتن سؤالات حین برگزاری آزمون میتواند شبههدار باشد. آموزش و پرورش باید در ابتدا امنیتی برای امتحانات نهایی که نمرات آن حکم سوابق تحصیلی را دارد ایجاد کند سپس مسیری برای ارسال آن سوابق به سازمان سنجش بیابد که حقی از کسی ضایع نگردد. اولین مسأله در این زمینه مربوط به داوطلبان پایه دوازدهم است که همزمان هم دانشآموز هستند و هم دی ماه در کنکور سراسری شرکت خواهند کرد. اما سوابق این دسته از داوطلبان چطور محاسبه خواهد شد؟ محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در گفتوگو با «ایران» درباره ابهامات موجود از سوابق تحصیلی برای دانشآموزان پایه دوازدهم که در کنکور دی ماه شرکت خواهند کرد و چگونگی لحاظ شدن این سوابق تحصیلی تا مردادماه که زمان انتخاب رشته داوطلبان است، گفت: دانشآموزانی که در سال جاری پایه دوازدهم هستند در خردادماه1402 امتحان نهایی دارند که نمرات امتحان خرداد برای آنها به عنوان سابقه تحصیلی لحاظ میشود. ما دیگر نمره خام را اعلام نمیکنیم بلکه نمره نهایی یک درس در سال تحصیلی را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهیم کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشآموزانی که در کنکور دی ماه شرکت میکنند هیچ مشکلی ندارند اما توصیه ما این است که آنها تمرکزشان را برای سرمایهگذاری جهت کسب سوابق تحصیلی در کنکور تیرماه بگذارند زیرا دانشآموزان پایه دوازدهم هنوز در حال تحصیل هستند و هنوز کتابهای درسیشان تمام نشده است و احتمالاً در زمینه سابقه تحصیلی ضربه خواهند خورد. بنابراین بهتر است که کنکور دیماه را به عنوان یک آزمون آزمایشی قلمداد کنند و هدفگذاریشان برای کنکور تیر ماه باشد.
سوابق تحصیلی بعد از امتحانات خرداد به سازمان سنجش ارسال خواهد شد
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اظهار داشت: البته فرض این است که به هر دلیلی داوطلبان کنکور دی را مبنا بگذارند چون اعلام نتیجه کنکور در دیماه صورت نمیگیرد بلکه صرفاً تراز داوطلب در این کنکور به آنها اعلام میشود و انتخاب رشته بعد از کنکور تیر در مردادماه اعلام خواهد شد. البته ما هم در این فاصله سوابق تحصیلی را برای سازمان سنجش ارسال خواهیم کرد. از این رو چه داوطلب در دیماه کنکور دهد و چه در تیرماه فرقی ندارد و سوابق تحصیلی آنها بعد از امتحانات خردادماه اخذ خواهد شد.
وی با اشاره به سهم دروس عمومی در سوابق تحصیلی بیان کرد: پس از اینکه ما سوابق را در اختیار سازمان سنجش قرار دادیم آنها هم سهم ۴۰ درصد را لحاظ میکنند که از این ۴۰ درصد دقیقاً ۲۶ درصد آن مربوط به دروس عمومی است و دروس عمومی مابهازایی در آزمون سراسری ندارند و صرفاً در سابقه تحصیلی داوطلب لحاظ خواهد شد. اینکه میگویند دروس عمومی از کنکور حذف شده این طور نیست بلکه سهم آن در سابقه تحصیلی در نظر گرفته خواهد شد. یعنی دروس عمومی که قبلاً به صورت تستی در کنکور سنجیده میشد اکنون طی آزمونهای تشریحی در آموزش و پرورش سنجیده و نمره آن هم اعلام میشود، سپس سهم آن در کنکور لحاظ میشود. همچنین در نزد ما به عنوان سابقه تحصیلی ۱۴ درصد از این ۴۰ درصد مربوط به دروس تخصصی است.
زارعی در پاسخ به این سؤال که محاسبه سوابق تحصیلی دانشآموزانی که در رشته فنی و حرفهای تحصیل کردند و قصد دارند در گروه ریاضی، تجربی یا انسانی نیز در کنکور شرکت کنند چگونه است، گفت: چه فارغالتحصیلان از مدرسه و چه محصلان در هنرستانها میتوانند سابقه تحصیلی ایجاد کنند. بدین صورت که همزمان با امتحانات دی ماه با دانشآموزان رشتههای تجربی، ریاضی یا انسانی که درس جا مانده دارند در امتحانات شرکت کنند، این بستگی دارد که دانشآموزان هنرستانی بخواهند در چه گروهی کنکور دهند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تأکید کرد: فلسفه هنرستانها مهارت افزایی است ولی راه شرکت در کنکور رشتههای نظری برای دانشآموزان هنرستانی بسته نشده و آنها میتوانند در رشتههایی که میخواهند کنکور بدهند. بر این اساس لازم است بنا به رشتههایی که انتخاب میکنند متناسب با آن سابقه تحصیلی ایجاد کنند. داوطلبان هنرستانی هم میتوانند در امتحانات دی و هم خردادماه شرکت کرده و سابقه تحصیلی جمعآوری کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که بارها از سوی وزارت آموزش و پرورش و همچنین کارشناسان آموزشی مطرح شده که آموزش و پرورش، زیرساخت لازم برای تهیه سوابق تحصیلی جمع کثیری از دانشآموزان را ندارد، مشکلات پیش پای این وزارتخانه برای جمعآوری سوابق تحصیلی دانشآموزان چیست، توضیح داد: ما هرساله طی سه نوبت امتحانات نهایی را برگزار میکردیم و اکنون این اقدام برای ما کار جدیدی نیست اما به جهت حساسیتهای ایجاد شده ما کار را به سمتی میبریم که فرایند کار در چهارچوب قرار بگیرد تا هیچ گونه اشکال و خطایی در فرایند نداشته باشیم. در واقع سعیمان بر این است که عوامل انسانی دخیل بر آزمونها را کمتر کنیم و هم به جهت تسهیل در امور و هم به جهت اتقان در کار داریم این کار را میکنیم.
برای برگزاری امتحانات هوشمند نهایی نیازمند بسترسازی هستیم
زارعی درباره هوشمند شدن امتحانات نهایی گفت: اگر به این سمت برویم که آزمونها به صورت هوشمند باشد طبیعتاً به یک ساز کار و بسترهایی نیاز است یعنی باید زیرساختهای آزمون هوشمند فراهم شود، بنابراین وقتی میگوییم زیرساخت، منظورمان همین است. یک اقدام دیگر این است که ما تصحیح را به صورت الکترونیک انجام دهیم که الان یکی از برنامههایمان همین موضوع است. اگر قرار باشد این تکنیک در تمام کشور اجرا شود نیاز به یک سری تجهیزات است. با این حال اگر این اتفاق هم نیفتاد ما همان روال امتحانات نهایی را پیش خواهیم گرفت.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پاسخ به این پرسش که درباره ممانعت از ترفندهای متعدد تقلب، فروش سؤالات و لو رفتن سؤالات چه کار خواهید کرد، گفت: ما در امتحانات نهایی مسأله فروش سؤالات را نداریم و تلاش کردیم موضوع لو رفتن سؤالات را به صفر برسانیم؛ کاری که الان در مجموعه آموزش و پرورش در امتحانات نهایی انجام میشود مانند قرنطینه کردن سؤالات امتحانات، ارسال الکترونیکی سؤالات و ارسال آن ۵ دقیقه قبل از آزمون به حوزههای اجرا و کار تکثیر و توزیع آن در هیچ جا امتحان دیگری در سطح کشور انجام نمیشود.
زارعی درباره لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی و تأثیر آن در سوابق تحصیلی بیان کرد: بحث انتشار سؤالات در زمان برگزاری آزمون مسألهای است که هم برای آزمون سراسری دغدغه است هم ما. برخی افراد از ابزارهای پیشرفتهای برای بیرون بردن سؤالات امتحان و پخش کردن آن استفاده میکنند و مجموعهای از شبکهها دنبال سود خودشان هستند از این رو دانشآموزان را ترغیب میکنند که از این ابزارها استفاده کنند و آن شبکهها به دانشآموزان پاسخ سؤالات را بدهند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پایان تأکید کرد: ما به شدت با این مسأله برخورد خواهیم کرد و هم روی موضوع شناسایی افراد که موجب لو رفتن سؤالات حین امتحان شدهاند کار میکنیم ولی حتی وجود یک مورد هم برای ما زیاد است زیرا موجب سلب اعتماد دانشآموزان میشود و به آنها ضربه میزند. از این رو نیاز به کمک سایر دستگاهها داریم تا بتوانیم با کمک آنها این مسأله را مدیریت کنیم.
علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت درباره سوابق تحصیلی دانشآموزان بیان کرد: خردادماه سال آینده چون تأثیر معدل قطعی است، از این رو حتماً با یک تعداد زیادی از داوطلبان که شامل ترمیم معدلیها و پایه دوازدهمیها هستند روبهرو خواهیم شد که از سال آینده هم تا سال ۱۴۰۳ یک پایه دیگر از دانشآموزانی که باید سوابق تحصیلی آنها لحاظ شود به این جمعیت اضافه خواهند شد.
این عضو دیده بان شفافیت و عدالت تأکید کرد: هنوز امتحانات نهایی برگزار نشده است، باید بگذاریم امتحانات نهایی برگزار شود، آموزش و پرورش میتواند بعد از اینکه امتحانات برگزار شد درخصوص جمعآوری اطلاعات و سوابق تحصیلی دانشآموزان و ارسال آن به سازمان سنجش بحث کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشآموزانی که در کنکور دی ماه شرکت میکنند هیچ مشکلی ندارند اما توصیه ما این است که آنها تمرکزشان را برای سرمایهگذاری جهت کسب سوابق تحصیلی در کنکور تیرماه بگذارند زیرا دانشآموزان پایه دوازدهم هنوز در حال تحصیل هستند و هنوز کتابهای درسیشان تمام نشده است و احتمالاً در زمینه سابقه تحصیلی ضربه خواهند خورد. بنابراین بهتر است که کنکور دیماه را به عنوان یک آزمون آزمایشی قلمداد کنند و هدفگذاریشان برای کنکور تیر ماه باشد.
سوابق تحصیلی بعد از امتحانات خرداد به سازمان سنجش ارسال خواهد شد
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اظهار داشت: البته فرض این است که به هر دلیلی داوطلبان کنکور دی را مبنا بگذارند چون اعلام نتیجه کنکور در دیماه صورت نمیگیرد بلکه صرفاً تراز داوطلب در این کنکور به آنها اعلام میشود و انتخاب رشته بعد از کنکور تیر در مردادماه اعلام خواهد شد. البته ما هم در این فاصله سوابق تحصیلی را برای سازمان سنجش ارسال خواهیم کرد. از این رو چه داوطلب در دیماه کنکور دهد و چه در تیرماه فرقی ندارد و سوابق تحصیلی آنها بعد از امتحانات خردادماه اخذ خواهد شد.
وی با اشاره به سهم دروس عمومی در سوابق تحصیلی بیان کرد: پس از اینکه ما سوابق را در اختیار سازمان سنجش قرار دادیم آنها هم سهم ۴۰ درصد را لحاظ میکنند که از این ۴۰ درصد دقیقاً ۲۶ درصد آن مربوط به دروس عمومی است و دروس عمومی مابهازایی در آزمون سراسری ندارند و صرفاً در سابقه تحصیلی داوطلب لحاظ خواهد شد. اینکه میگویند دروس عمومی از کنکور حذف شده این طور نیست بلکه سهم آن در سابقه تحصیلی در نظر گرفته خواهد شد. یعنی دروس عمومی که قبلاً به صورت تستی در کنکور سنجیده میشد اکنون طی آزمونهای تشریحی در آموزش و پرورش سنجیده و نمره آن هم اعلام میشود، سپس سهم آن در کنکور لحاظ میشود. همچنین در نزد ما به عنوان سابقه تحصیلی ۱۴ درصد از این ۴۰ درصد مربوط به دروس تخصصی است.
زارعی در پاسخ به این سؤال که محاسبه سوابق تحصیلی دانشآموزانی که در رشته فنی و حرفهای تحصیل کردند و قصد دارند در گروه ریاضی، تجربی یا انسانی نیز در کنکور شرکت کنند چگونه است، گفت: چه فارغالتحصیلان از مدرسه و چه محصلان در هنرستانها میتوانند سابقه تحصیلی ایجاد کنند. بدین صورت که همزمان با امتحانات دی ماه با دانشآموزان رشتههای تجربی، ریاضی یا انسانی که درس جا مانده دارند در امتحانات شرکت کنند، این بستگی دارد که دانشآموزان هنرستانی بخواهند در چه گروهی کنکور دهند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تأکید کرد: فلسفه هنرستانها مهارت افزایی است ولی راه شرکت در کنکور رشتههای نظری برای دانشآموزان هنرستانی بسته نشده و آنها میتوانند در رشتههایی که میخواهند کنکور بدهند. بر این اساس لازم است بنا به رشتههایی که انتخاب میکنند متناسب با آن سابقه تحصیلی ایجاد کنند. داوطلبان هنرستانی هم میتوانند در امتحانات دی و هم خردادماه شرکت کرده و سابقه تحصیلی جمعآوری کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که بارها از سوی وزارت آموزش و پرورش و همچنین کارشناسان آموزشی مطرح شده که آموزش و پرورش، زیرساخت لازم برای تهیه سوابق تحصیلی جمع کثیری از دانشآموزان را ندارد، مشکلات پیش پای این وزارتخانه برای جمعآوری سوابق تحصیلی دانشآموزان چیست، توضیح داد: ما هرساله طی سه نوبت امتحانات نهایی را برگزار میکردیم و اکنون این اقدام برای ما کار جدیدی نیست اما به جهت حساسیتهای ایجاد شده ما کار را به سمتی میبریم که فرایند کار در چهارچوب قرار بگیرد تا هیچ گونه اشکال و خطایی در فرایند نداشته باشیم. در واقع سعیمان بر این است که عوامل انسانی دخیل بر آزمونها را کمتر کنیم و هم به جهت تسهیل در امور و هم به جهت اتقان در کار داریم این کار را میکنیم.
برای برگزاری امتحانات هوشمند نهایی نیازمند بسترسازی هستیم
زارعی درباره هوشمند شدن امتحانات نهایی گفت: اگر به این سمت برویم که آزمونها به صورت هوشمند باشد طبیعتاً به یک ساز کار و بسترهایی نیاز است یعنی باید زیرساختهای آزمون هوشمند فراهم شود، بنابراین وقتی میگوییم زیرساخت، منظورمان همین است. یک اقدام دیگر این است که ما تصحیح را به صورت الکترونیک انجام دهیم که الان یکی از برنامههایمان همین موضوع است. اگر قرار باشد این تکنیک در تمام کشور اجرا شود نیاز به یک سری تجهیزات است. با این حال اگر این اتفاق هم نیفتاد ما همان روال امتحانات نهایی را پیش خواهیم گرفت.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پاسخ به این پرسش که درباره ممانعت از ترفندهای متعدد تقلب، فروش سؤالات و لو رفتن سؤالات چه کار خواهید کرد، گفت: ما در امتحانات نهایی مسأله فروش سؤالات را نداریم و تلاش کردیم موضوع لو رفتن سؤالات را به صفر برسانیم؛ کاری که الان در مجموعه آموزش و پرورش در امتحانات نهایی انجام میشود مانند قرنطینه کردن سؤالات امتحانات، ارسال الکترونیکی سؤالات و ارسال آن ۵ دقیقه قبل از آزمون به حوزههای اجرا و کار تکثیر و توزیع آن در هیچ جا امتحان دیگری در سطح کشور انجام نمیشود.
زارعی درباره لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی و تأثیر آن در سوابق تحصیلی بیان کرد: بحث انتشار سؤالات در زمان برگزاری آزمون مسألهای است که هم برای آزمون سراسری دغدغه است هم ما. برخی افراد از ابزارهای پیشرفتهای برای بیرون بردن سؤالات امتحان و پخش کردن آن استفاده میکنند و مجموعهای از شبکهها دنبال سود خودشان هستند از این رو دانشآموزان را ترغیب میکنند که از این ابزارها استفاده کنند و آن شبکهها به دانشآموزان پاسخ سؤالات را بدهند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پایان تأکید کرد: ما به شدت با این مسأله برخورد خواهیم کرد و هم روی موضوع شناسایی افراد که موجب لو رفتن سؤالات حین امتحان شدهاند کار میکنیم ولی حتی وجود یک مورد هم برای ما زیاد است زیرا موجب سلب اعتماد دانشآموزان میشود و به آنها ضربه میزند. از این رو نیاز به کمک سایر دستگاهها داریم تا بتوانیم با کمک آنها این مسأله را مدیریت کنیم.
علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت درباره سوابق تحصیلی دانشآموزان بیان کرد: خردادماه سال آینده چون تأثیر معدل قطعی است، از این رو حتماً با یک تعداد زیادی از داوطلبان که شامل ترمیم معدلیها و پایه دوازدهمیها هستند روبهرو خواهیم شد که از سال آینده هم تا سال ۱۴۰۳ یک پایه دیگر از دانشآموزانی که باید سوابق تحصیلی آنها لحاظ شود به این جمعیت اضافه خواهند شد.
این عضو دیده بان شفافیت و عدالت تأکید کرد: هنوز امتحانات نهایی برگزار نشده است، باید بگذاریم امتحانات نهایی برگزار شود، آموزش و پرورش میتواند بعد از اینکه امتحانات برگزار شد درخصوص جمعآوری اطلاعات و سوابق تحصیلی دانشآموزان و ارسال آن به سازمان سنجش بحث کند.
توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره صدور «احکام حقوقی جدید معلمان»
وزیر آموزش و پرورش توضیحاتی درباره صدور احکام حقوقی معلمان ارائه و اظهار کرد: صدور احکام قطعی وارد مرحله اصلی شده و تعداد زیادی از رتبهها نیز صادر شده است. ۹۷۲ هزار نفر با احتساب بازنشستگان سال گذشته، شامل رتبهبندی میشوند. یوسف نوری با بیان اینکه برآورد ما ۶۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژههای خیرین است، اظهار کرد: نیاز ما برای طرحهای جدید امسال ۶۰۰۰ میلیارد و در سفرهای استانی ۴۰۰۰ میلیارد تومان تصویب شده است. برآورد ما از منابع حاصل از تبدیل به احسن املاک مازاد نیز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است که باید از دولت مجوز گرفته و مراحل واگذاری و فروش انجام شود.
نوری در پاسخ به اینکه با این بودجه چند مدرسه نیمه تمام تکمیل میشود، اظهار کرد: اگر اعتبارات برسد، امسال کمی بیش از ۱۴ هزار کلاس درس را از اواسط تابستان تا اسفند ساخته و بهرهبرداری خواهیم کرد. وی درباره صدور احکام حقوقی معلمان گفت: اسناد ترمیم حقوق و رتبهبندی ارسال شده است. این ماه حکم مزایای رتبه اول آموزشیار معلم برای مشمولان صادر شده است. فرایند صدور احکام قطعی نیز آغاز شده است. قرار شده بود برای آبان ماه حکم کلی و بعد به تدریج حکم قطعی برای مشمولان صادر شود. البته صدور احکام قطعی، رفت و برگشت و لکه گیریهایی نیاز دارد که زمانبر است. صدور احکام اصلی و قطعی وارد مرحله اصلی شده و تعداد زیادی هم صادر شده است. نوری در پاسخ به اینکه آیا آذرماه پرونده صدور احکام قطعی بسته میشود، عنوان کرد: همکارانم به من گفتهاند آذرماه، اما اجازه دهید کار پیش برود. برخی معلمان ممکن است مدارکی تحویل نداده باشند و این رفت و برگشتها به نظرم زیاد میشود. ۹۷۲ هزار نفر با احتساب بازنشستگان سال گذشته، شامل رتبهبندی میشوند و همکارانم شبانهروزی کار میکنند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره جذب و استخدام نیروی انسانی جدید در آموزش و پرورش اظهار کرد: این امر از طریق دانشگاه فرهنگیان دنبال میشود و اخیراً مصوباتی در ستاد تعلیم و تربیت داشتیم که بتوانیم از روشهای متنوعی که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مصوب جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم جذب نیرو داشته باشیم. پیگیری برای اخذ مجوز استخدامی در حال پیگیری است و جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان است و بعید میدانم جذب از طریق ماده ۲۸ داشته باشیم.
نوری در پاسخ به اینکه با این بودجه چند مدرسه نیمه تمام تکمیل میشود، اظهار کرد: اگر اعتبارات برسد، امسال کمی بیش از ۱۴ هزار کلاس درس را از اواسط تابستان تا اسفند ساخته و بهرهبرداری خواهیم کرد. وی درباره صدور احکام حقوقی معلمان گفت: اسناد ترمیم حقوق و رتبهبندی ارسال شده است. این ماه حکم مزایای رتبه اول آموزشیار معلم برای مشمولان صادر شده است. فرایند صدور احکام قطعی نیز آغاز شده است. قرار شده بود برای آبان ماه حکم کلی و بعد به تدریج حکم قطعی برای مشمولان صادر شود. البته صدور احکام قطعی، رفت و برگشت و لکه گیریهایی نیاز دارد که زمانبر است. صدور احکام اصلی و قطعی وارد مرحله اصلی شده و تعداد زیادی هم صادر شده است. نوری در پاسخ به اینکه آیا آذرماه پرونده صدور احکام قطعی بسته میشود، عنوان کرد: همکارانم به من گفتهاند آذرماه، اما اجازه دهید کار پیش برود. برخی معلمان ممکن است مدارکی تحویل نداده باشند و این رفت و برگشتها به نظرم زیاد میشود. ۹۷۲ هزار نفر با احتساب بازنشستگان سال گذشته، شامل رتبهبندی میشوند و همکارانم شبانهروزی کار میکنند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره جذب و استخدام نیروی انسانی جدید در آموزش و پرورش اظهار کرد: این امر از طریق دانشگاه فرهنگیان دنبال میشود و اخیراً مصوباتی در ستاد تعلیم و تربیت داشتیم که بتوانیم از روشهای متنوعی که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مصوب جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم جذب نیرو داشته باشیم. پیگیری برای اخذ مجوز استخدامی در حال پیگیری است و جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان است و بعید میدانم جذب از طریق ماده ۲۸ داشته باشیم.
اخبـــــار
وزیر بهداشت مطرح کرد
درمان رایگان کاشت حلزون شنوایی در سنین طلایی
وزیر بهداشت گفت: تا پایان سال، تمام افرادی که در سن طلایی کاشت حلزون قرار دارند بهصورت رایگان درمان میشوند. بهرام عیناللهی گفت: متأسفانه افرادی که در سن کودکی شنوایی خود را از دست داده باشند، گویششان نیز دچار مشکل میشود. ما یک زمان طلایی داریم که اگر بتوانیم در این زمان پیوند کاشت حلزون انجام دهیم از نظر شنوایی این افراد میتوانند گویش بهتری نیز داشته باشند. وی تصریح کرد: با وجود اینکه طرح کاشت حلزون بیشتر از ۲۰۰ میلیون قیمت دارد، در وزارت بهداشت، آن را بهصورت رایگان انجام میدهیم. به علاوه خدمات پزشکی این افراد را نیز کلاً رایگان انجام میدهیم و امیدواریم امسال بتوانیم تمام افرادی را که در این سنین طلایی قرار دارند و دچار کمشنوایی یا ناشنوایی هستند، درمان کنیم.
افزایش موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای دارویی در کشور
طبق اعلام سازمان غذا و دارو، به دنبال اقدامات انجام شده در جهت تأمین و تسهیل دسترسی مردم به دارو، موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای جاری دارویی افزایش یافته است. با اقدامات مشترک صورت پذیرفته طی دو هفته گذشته توسط مجموعه عوامل دخیل در حوزه دارو، موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای جاری رو به افزایش رفته و به دامنه قابل اطمینان نزدیک شده است.
مشکل کمبود آنتی بیوتیکهای کودکان و همچنین برخی از مسکنها به عنوان درمانهای حمایتی از اوایل مهرماه سال جاری و در شرایط شیوع آنفلوانزا مطرح شد؛ موضوعی که علاوه بر مصرف خارج از عرف برخی از این اقلام، امتناع شرکتهای تولیدی به بهانه حذف ارز ترجیحی و عدم همسانسازی قیمتهای جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه و افزایش هزینههای مرتبط با تولید محصولات دارویی، چالشهایی از جنس نبود نقدینگی، مالیات ۹ درصدی بر ارزش افزوده، بدقولی برخی بیمهها در پرداخت مطالبات داروخانهها و... به عنوان عواملی مؤثر در بروز این کمبودها معرفی شدند.در همین راستا سازمان غذا و دارو علاوه بر اصلاح قیمت مجدد این اقلام برای تولید کنندهها و تولید سه شیفت در داخل، نسبت به واردات سوسپانسیونهای آنتی بیوتیک اقدام و اعلام کرد که تا زمان وفور این اقلام دارویی در بازار و رفع مشکل کمبود، واردات ادامه خواهد داشت.
همچنین اجرای طرح دارویار و در راستای تأمین نقدینگی برای شرکتهای داروسازی، قرار بود تسهیلاتی به صنعت داروسازی پرداخت شود و یکی از مصوبات این بود که اجازه پرداخت تسهیلات بانکها به شرکتهای دارویی، از ۲۰ به ۴۰ درصد سرمایه پایه شرکتها افزایش یابد. همچنین بانکها مجاز بودند که به میزان ۹۰ درصد فروش سال قبل شرکتها، به آن شرکت تسهیلات بپردازند که این عدد بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به ۲۰۰ درصد رسید. بنابراین مقرر شد بانکها بهجای ۹۰ درصد، تا ۲۰۰ درصد فروش سال قبل شرکتهای داروسازی به آنها تسهیلات ارائه کنند.تسهیلات اختصاصی هم که به صورت ویژه برای حمایت از صنایع داروسازی تصویب شد ۱۵ هزار میلیارد تومان است.
عضو کمیته علمی کشوری کرونا:
واریانتهای جدید کووید در حال چرخش است
عضو کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه کرونا هنوز تمام نشده است، گفت: واریانتهای جدید این بیماری در حال چرخش است و باید کماکان آمادگی مقابله با کرونا، آنفلوانزا و سایر ویروسهای تنفسی را داشته باشیم. دکتر محمدرضا صالحی اظهار داشت: اجرای طرحهایی مانند طرح شهید سلیمانی در مقابله با بیماریها از جمله کرونا بسیار مؤثر بوده و توصیه سازمانها و مراجع بینالمللی و داخلی بر تشخیص زودرس، شناسایی و آگاهسازی افراد نسبت به بیماریشان بهعنوان یکی از راههای مقابله با پاندمیها است.
وی گفت: امروزه در ادبیات علمی، پزشکی دنیا، درس آموختههای کرونا رایج است و در نشست روز گذشته کمیته علمی کرونا نیز گزارشی از درسآموختههای کرونا در جهان و ایران، ارائه شد.
عضو کمیته علمی کشوری کرونا از مسافرتهای بینالمللی هوایی بهعنوان یکی از عوامل مؤثر در پاندمی کرونا یاد کرد و گفت: به نظر میرسد که مسافرتهای بینالمللی بهصورت هوایی در پاندمیهای آینده نیز میتواند مهم باشد؛ چراکه در گسترش بیماری مؤثر است.
وی یادآور شد: چگونگی استفاده از روشهای پیشگیری نیز در پاندمیهای آینده، جای بحث دارد که در نشست روز گذشته در این خصوص، به طور مفصل، بحث و بررسی شد. عضو کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: کرونا هنوز تمام نشده و واریانتهای جدید این بیماری در حال چرخش است که باید کماکان آمادگی مقابله با کرونا، آنفلوانزا یا سایر ویروسهای تنفسی را داشته باشیم. معاون امور دانشگاهی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران، با اشاره به گسترش آنفلوانزا در سطح کشور بویژه در بین اطفال و کودکان، گفت: توصیه ما برای پیشگیری از آنفلوانزا بویژه در کودکان، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، شستوشوی مداوم دستها و عدم حضور دانشآموزان بیمار در مدارس برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر دانشآموزان است. وی ادامه داد: در شرایط فعلی توصیه میشود که دانشآموزان در مدارس علاوه بر رعایت فاصله فیزیکی، از ماسک نیز استفاده کنند.
وزارت بهداشت اعلام کرد
شناسایی ۷۲ بیمار جدید کرونایی
وزارت بهداشت اعلام کرد در شبانهروز منتهی به روز گذشته ۷۲ بیمار جدید کرونایی شناسایی شده است و ۲۱ نفر از آنها بستری شدند. در این بازه زمانی متأسفانه ۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و ۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز قرار ندارد، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۳۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش:
حدود نیمی از املاک آموزش و پرورش سند ندارند
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۸.۵ درصد املاک آموزش و پرورش سنددار نیستند، گفت: کارگروههایی تشکیل شده که آنها را به سرعت فعال خواهیم کرد که کمک میکند بتوانیم املاک و اراضی را سنددار کنیم. امید است هرچه سریعتر این عدد را افزایش دهیم.
قاسم احمدی لاشکی در حاشیه نشست شورای معاونین امور مجلس وزارتخانهها و سازمانهای دولتی که به میزبانی وزارت آموزش و پرورش در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، درباره روند ساماندهی املاک مازاد در آموزش و پرورش توضیح داد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۲ هزار و ۲۵۹ ملک داریم که غالباً مدرسه هستند. البته باید متذکر شوم که این عدد در تفاهمنامه قبلی ما ۱۰۰ هزار و ۵۵۶ مورد بود که از آن زمان یک سری اراضی جدید پیدا شدند و 2 هزار مورد به آنها افزوده شد.
وی افزود: اخیراً تفاهمنامه سهجانبه آموزش و پرورش با سازمان ملی ثبت اسناد و بنیاد مسکن را داشتیم تا فرایند دریافت اسناد این املاک و اراضی را سرعت دهیم. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ برای ۱۹ هزار و ۲۰۰ ملک سند گرفتهایم، اظهار کرد: ۴۸.۵ درصد املاک ما سنددار نیست و نیازمند آن هستیم که دوستان ما در بنیاد مسکن تعامل بیشتری داشته باشند. ۳۸ هزار و ۷۱۵ مورد از املاک و اراضی ما در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر قرار دارد که به حوزه مسئولیت بنیاد مسکن برمیگردد.
درمان رایگان کاشت حلزون شنوایی در سنین طلایی
وزیر بهداشت گفت: تا پایان سال، تمام افرادی که در سن طلایی کاشت حلزون قرار دارند بهصورت رایگان درمان میشوند. بهرام عیناللهی گفت: متأسفانه افرادی که در سن کودکی شنوایی خود را از دست داده باشند، گویششان نیز دچار مشکل میشود. ما یک زمان طلایی داریم که اگر بتوانیم در این زمان پیوند کاشت حلزون انجام دهیم از نظر شنوایی این افراد میتوانند گویش بهتری نیز داشته باشند. وی تصریح کرد: با وجود اینکه طرح کاشت حلزون بیشتر از ۲۰۰ میلیون قیمت دارد، در وزارت بهداشت، آن را بهصورت رایگان انجام میدهیم. به علاوه خدمات پزشکی این افراد را نیز کلاً رایگان انجام میدهیم و امیدواریم امسال بتوانیم تمام افرادی را که در این سنین طلایی قرار دارند و دچار کمشنوایی یا ناشنوایی هستند، درمان کنیم.
افزایش موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای دارویی در کشور
طبق اعلام سازمان غذا و دارو، به دنبال اقدامات انجام شده در جهت تأمین و تسهیل دسترسی مردم به دارو، موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای جاری دارویی افزایش یافته است. با اقدامات مشترک صورت پذیرفته طی دو هفته گذشته توسط مجموعه عوامل دخیل در حوزه دارو، موجودی ۵۲ قلم از کمبودهای جاری رو به افزایش رفته و به دامنه قابل اطمینان نزدیک شده است.
مشکل کمبود آنتی بیوتیکهای کودکان و همچنین برخی از مسکنها به عنوان درمانهای حمایتی از اوایل مهرماه سال جاری و در شرایط شیوع آنفلوانزا مطرح شد؛ موضوعی که علاوه بر مصرف خارج از عرف برخی از این اقلام، امتناع شرکتهای تولیدی به بهانه حذف ارز ترجیحی و عدم همسانسازی قیمتهای جدید با افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز جهت تهیه مواد اولیه و افزایش هزینههای مرتبط با تولید محصولات دارویی، چالشهایی از جنس نبود نقدینگی، مالیات ۹ درصدی بر ارزش افزوده، بدقولی برخی بیمهها در پرداخت مطالبات داروخانهها و... به عنوان عواملی مؤثر در بروز این کمبودها معرفی شدند.در همین راستا سازمان غذا و دارو علاوه بر اصلاح قیمت مجدد این اقلام برای تولید کنندهها و تولید سه شیفت در داخل، نسبت به واردات سوسپانسیونهای آنتی بیوتیک اقدام و اعلام کرد که تا زمان وفور این اقلام دارویی در بازار و رفع مشکل کمبود، واردات ادامه خواهد داشت.
همچنین اجرای طرح دارویار و در راستای تأمین نقدینگی برای شرکتهای داروسازی، قرار بود تسهیلاتی به صنعت داروسازی پرداخت شود و یکی از مصوبات این بود که اجازه پرداخت تسهیلات بانکها به شرکتهای دارویی، از ۲۰ به ۴۰ درصد سرمایه پایه شرکتها افزایش یابد. همچنین بانکها مجاز بودند که به میزان ۹۰ درصد فروش سال قبل شرکتها، به آن شرکت تسهیلات بپردازند که این عدد بر اساس ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به ۲۰۰ درصد رسید. بنابراین مقرر شد بانکها بهجای ۹۰ درصد، تا ۲۰۰ درصد فروش سال قبل شرکتهای داروسازی به آنها تسهیلات ارائه کنند.تسهیلات اختصاصی هم که به صورت ویژه برای حمایت از صنایع داروسازی تصویب شد ۱۵ هزار میلیارد تومان است.
عضو کمیته علمی کشوری کرونا:
واریانتهای جدید کووید در حال چرخش است
عضو کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه کرونا هنوز تمام نشده است، گفت: واریانتهای جدید این بیماری در حال چرخش است و باید کماکان آمادگی مقابله با کرونا، آنفلوانزا و سایر ویروسهای تنفسی را داشته باشیم. دکتر محمدرضا صالحی اظهار داشت: اجرای طرحهایی مانند طرح شهید سلیمانی در مقابله با بیماریها از جمله کرونا بسیار مؤثر بوده و توصیه سازمانها و مراجع بینالمللی و داخلی بر تشخیص زودرس، شناسایی و آگاهسازی افراد نسبت به بیماریشان بهعنوان یکی از راههای مقابله با پاندمیها است.
وی گفت: امروزه در ادبیات علمی، پزشکی دنیا، درس آموختههای کرونا رایج است و در نشست روز گذشته کمیته علمی کرونا نیز گزارشی از درسآموختههای کرونا در جهان و ایران، ارائه شد.
عضو کمیته علمی کشوری کرونا از مسافرتهای بینالمللی هوایی بهعنوان یکی از عوامل مؤثر در پاندمی کرونا یاد کرد و گفت: به نظر میرسد که مسافرتهای بینالمللی بهصورت هوایی در پاندمیهای آینده نیز میتواند مهم باشد؛ چراکه در گسترش بیماری مؤثر است.
وی یادآور شد: چگونگی استفاده از روشهای پیشگیری نیز در پاندمیهای آینده، جای بحث دارد که در نشست روز گذشته در این خصوص، به طور مفصل، بحث و بررسی شد. عضو کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: کرونا هنوز تمام نشده و واریانتهای جدید این بیماری در حال چرخش است که باید کماکان آمادگی مقابله با کرونا، آنفلوانزا یا سایر ویروسهای تنفسی را داشته باشیم. معاون امور دانشگاهی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران، با اشاره به گسترش آنفلوانزا در سطح کشور بویژه در بین اطفال و کودکان، گفت: توصیه ما برای پیشگیری از آنفلوانزا بویژه در کودکان، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، شستوشوی مداوم دستها و عدم حضور دانشآموزان بیمار در مدارس برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر دانشآموزان است. وی ادامه داد: در شرایط فعلی توصیه میشود که دانشآموزان در مدارس علاوه بر رعایت فاصله فیزیکی، از ماسک نیز استفاده کنند.
وزارت بهداشت اعلام کرد
شناسایی ۷۲ بیمار جدید کرونایی
وزارت بهداشت اعلام کرد در شبانهروز منتهی به روز گذشته ۷۲ بیمار جدید کرونایی شناسایی شده است و ۲۱ نفر از آنها بستری شدند. در این بازه زمانی متأسفانه ۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست داد و ۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز قرار ندارد، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۳۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش:
حدود نیمی از املاک آموزش و پرورش سند ندارند
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۸.۵ درصد املاک آموزش و پرورش سنددار نیستند، گفت: کارگروههایی تشکیل شده که آنها را به سرعت فعال خواهیم کرد که کمک میکند بتوانیم املاک و اراضی را سنددار کنیم. امید است هرچه سریعتر این عدد را افزایش دهیم.
قاسم احمدی لاشکی در حاشیه نشست شورای معاونین امور مجلس وزارتخانهها و سازمانهای دولتی که به میزبانی وزارت آموزش و پرورش در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، درباره روند ساماندهی املاک مازاد در آموزش و پرورش توضیح داد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۲ هزار و ۲۵۹ ملک داریم که غالباً مدرسه هستند. البته باید متذکر شوم که این عدد در تفاهمنامه قبلی ما ۱۰۰ هزار و ۵۵۶ مورد بود که از آن زمان یک سری اراضی جدید پیدا شدند و 2 هزار مورد به آنها افزوده شد.
وی افزود: اخیراً تفاهمنامه سهجانبه آموزش و پرورش با سازمان ملی ثبت اسناد و بنیاد مسکن را داشتیم تا فرایند دریافت اسناد این املاک و اراضی را سرعت دهیم. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ برای ۱۹ هزار و ۲۰۰ ملک سند گرفتهایم، اظهار کرد: ۴۸.۵ درصد املاک ما سنددار نیست و نیازمند آن هستیم که دوستان ما در بنیاد مسکن تعامل بیشتری داشته باشند. ۳۸ هزار و ۷۱۵ مورد از املاک و اراضی ما در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر قرار دارد که به حوزه مسئولیت بنیاد مسکن برمیگردد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
افزایش 11 درصدی تماس با «صدای مشاور» در پساکرونا
-
تلاش برای رفع چالش تأثیر سوابق تحصیلی
-
توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره صدور «احکام حقوقی جدید معلمان»
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین