هشدار ایران به دست گذاشتن اروپا روی ماشه برجام
سخنگوی وزارت خارجه: برجام در شرایط کنونی به اروپا اجازه نمیدهد به مکانیسم ماشه استناد کند
گروه سیاسی/ فرانسه در شرایطی در آستانه نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در ششم آذرماه در وین، ایران را به استفاده از «مکانیسم ماشه» تهدید کرد که مقامهای دیپلماتیک ایرانی در واکنش به آن اعلام کردند برجام در شرایط کنونی به اروپا اجازه نمیدهد که در قبال اعمال حق مشروع جمهوری اسلامی در پاسخ به اقدامات یکجانبه امریکا و نقض اساسی تعهدات طرفهای اروپایی، به مکانیسم ماشه استناد کند. ژان لودریان، وزیر خارجه فرانسه چهارشنبه هفته گذشته برای نخستین بار در روند اجرای توافق هستهای، ایران را به آغاز سازوکار موسوم به مکانیسم ماشه تهدید کرد و مدعی شد: «این کشور به طور جدی کلید زدن مکانیسم ماشه را که به ازسرگیری تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منجر خواهد شد، در دست بررسی دارد.»
ادعایی که سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه آن را غیرسازنده خواند و گفت که «منطق و هدف مکانیسم حل و فصل اختلافات پیشبینی شده در برجام در نظر گرفتن اقدامات جبرانی برای دو طرف است و اقدام جمهوری اسلامی ایران هم اجرای حق خود در ماده ۳۶ است و لذا برجام در شرایط کنونی اساساً به طرفهای اروپایی اجازه نمیدهد که در قبال اعمال حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده و نقض اساسی تعهدات طرفهای اروپایی، به این مکانیسم استناد ورزند.» ادعای فرانسه برای رجوع به مکانیسم ماشه در حالی مطرح شده است که ایران چند هفته پیش در تلافی محقق نشدن منافع اقتصادی خود در چارچوب توافق هستهای، بخش دیگری از تعهدات برجامی خود را متوقف کرده بود. مقامهای ایران اعلام کردند که در چهارمین گام کاهش تعهدات خود در برجام، گازدهی به سانتریفیوژهای فردو را آغاز کردهاند؛ تصمیمی که تنها چند هفته بعد از آن گرفته شد که قدرتهای اروپایی درباره امکان خروج از برجام در صورت ادامه کاهش تعهدات ایران هشدار داده و در نتیجه، ابهام در مورد آینده توافق هستهای را افزایش داده بودند.
مکانیسم حل اختلاف برجام
اما حالا مقامهای اروپایی در حالی ایران را به استفاده از مکانیسم ماشه تهدید کردهاند که در شرایط طرح چنین تهدیدی نیستند. چه طبق بندهای 35 و 36 برجام، در صورتی که هر یک از طرفهای باقیمانده به این نتیجه برسند که ایران با اقدامات خود برجام را نقض کرده، میتوانند روندی را آغاز کنند که تنها در مدت 65 روز به شورای امنیت و بازگشت خودکار تحریمها منتهی شود. این گزینه در شرایطی حق شرکای برجامی ایران را برای تلافی به متوقف شدن تعهدات برجامی ایران به رسمیت شناخته که جمهوری اسلامی پیش از آن و بر اساس بندهای 26 و 36 توافق این امکان را یافته بود که پس از مواجهه با بدعهدی هر یک از طرفها و گذار از فرآیند دیپلماتیک حل اختلاف، این موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنایی برای متوقف کردن کلی یا جزئی تعهداتش در چارچوب توافق هستهای قلمداد کند. در همین چارچوب نیز مقامهای ایرانی در چند ماه اخیر که آغاز آن به سالروز خروج امریکا از برجام بازمیگردد، متوقف کردن بخشهایی از تعهدات برجامی خود را بر اساس همین راهکار تعریف شده در دستور کار قرار دادند و ظرفیتهای موجود پیشبینی شده را برای نشان دادن ابتکار عمل و پیگیری یک موضع تهاجمیتر فعال کردند.
حالا در شرایطی که به گفته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اروپاییها نتوانستهاند حتی یک تعهد را نشان دهند که در 18 ماه گذشته به آن عمل کردهاند، هشدار آنها برای رجوع به مکانیسم ماشه محلی از اعراب ندارد. چه شرکای اروپایی برجام پس از اعلام خروج امریکا از این توافق، اعلام کردند که به همکاری با ایران ادامه خواهند داد و مانع از فروپاشی برجام خواهند شد. مطابق این ادعا، انتظار میرفت در صورتی که امریکا نهادهای اقتصادی اروپایی را به دلیل کار با ایران مجازات کند اروپاییها زیر بار این مجازات نرفته و مقدمات مناسبات اقتصادی با تهران را فارغ از تهدیدات امریکا فراهم کنند. اما بعد از یک سال و هفت ماه که یک سال نخست آن با سکوت و صبر استراتژیک تهران و پایبندی تمام و کمال به تعهدات هستهایاش، همراه بود، مشخص شد که اروپاییها بدون حضور امریکا قادر به حفظ توافق هستهای با ایران نیستند. آنها با وجود پیگیری و طراحی سازوکارهای مالی چون «اینستکس» که عملاً تحت تأثیر تهدیدات مقامهای کاخ سفید بی نتیجه ماند، نتوانستند تأثیر تحریمهای مالی و نفتی امریکا را کاهش دهند. آن هم در شرایطی که این کشور تلاش کرده با تحریمهای خود بتدریج دورنمای مبادلات اقتصادی ایران را پیچیدهتر کند. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در گفتوگو با وبگاه هلندی «اِن.آر.سی» با بیان اینکه اروپا باید از حاکمیت و استقلال خود دفاع کند، میگوید: «اروپا باید صندوقی ایجاد کند که از کمپانیهای خود در برابر تنبیه امریکا محافظت کند، حتی با وجود اینکه تجارت با ایران کاملاً قانونی است. اروپاییها باید از خودگذشتگی بیشتری نشان دهند.»
با این وصف، ایران اگرچه در برابر محقق نشدن خواستههایش بخشهایی از تعهدات خود را ذیل برجام متوقف کرده است اما آن را نقض نکرده که اروپاییها بخواهند به بهانه آن استفاده از مکانیسم ماشه را مطرح کنند.
بــــرش
پیوستن فنلاند، بلژیک، نروژ، سوئد و هلند به اینستکس
وزارت امور خارجه فنلاند با صدور بیانیهای اعلام کرد که این کشور به همراه بلژیک، نروژ، سوئد و هلند به اینستکس یا همان سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران میپیوندند. بهگزارش ایسنا در این بیانیه آمده است: در راستای تداوم حمایت اروپا از توافق هستهای و تلاش برای اجرای بخش اقتصادی این توافق و به منظور تسهیل تجارت مشروع اتحادیه اروپا با ایران، ما آمادهایم تا در سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا شریک شویم. اینستکس سازوکار ویژهای است که انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه ژانویه در تلاش برای ادامه اجرای برجام و حفظ کانال مالی با ایران باوجود تحریمهای امریکا، آن را راهاندازی کردند. این سازوکار از ماه ژوئن برای استفاده تمام اعضای اتحادیه اروپا در دسترس قرار گرفته است.
در پی حمله نقابداران و آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اعلام شد
اعتراض شدید تهران به بغداد
گروه سیاسی/ تهران و بغداد حمله گروهی از مهاجمین نقابدار به کنسولگری ایران در نجف و به آتش کشیدن بخشهایی از آن را محکوم کردند. چهارشنبه شب گذشته بود که در ادامه تظاهرات اعتراضی در شهر نجف، گروهی از معترضان به ساختمان سرکنسولگری ایران حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. این در حالی بود که به گزارش ایرنا، اعضای هیأت دیپلماتیک ایران پیش از این تجاوز، توسط نیروهای امنیتی عراق از محل ساختمان کنسولگری خارج شده بودند. در این حمله، ۴۷ نیروی امنیتی عراق زخمی شدند. در پی ناآرامیهای چهارشنبه شب، مراکز اداری نجف تعطیل و حرم امام اول شیعیان در این شهر خالی از زائر شد. مقامات عراقی ساعاتی بعد در اطراف ساختمان کنسولگری مقررات منع رفت و آمد وضع کردند. در پی این حمله عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز انزجار از حمله به سرکنسولگری این کشور در نجف، خواستار برخورد مسئولانه، قاطع و مؤثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان شد. موسوی با یادآوری مسئولیت و وظایف دولت عراق در حراست از اماکن دیپلماتیک و دیپلماتهای خارجی گفت: «مراتب اعتراض شدید ایران رسماً به سفیر عراق در تهران ابلاغ شده است.»
وزارت خارجه عراق در واکنش به این رویداد و اعتراض تهران، هدف از حمله به کنسولگری ایران در نجف را آسیب وارد ساختن به روابط عراق و ایران توصیف کرد و از معترضین خواست مراقب کسانی باشند که میخواهند اعتراضات را بیاعتبار کنند. وزارت امور خارجه عراق همچنین حمله به کنسولگری ایران در شهر مقدس نجف را قویاً محکوم کرده است و آن را خلاف واقعیت اعتراضاتی خوانده که در برخی شهرهای عراق جریان دارد. همچنین محمدعلی الحکیم، وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، ضمن عذرخواهی از اقدام خرابکارانه در تعرض به سرکنسولگری ایران، بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلماتهای ایرانی تأکید کرد.
ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز در واکنش به حادثه آتشسوزی کنسولگری ایران در نجف اشرف تأکید کرد که هدف برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق از این اقدام، تخریب روابط خوب تهران - بغداد است. مسجدی هدف شبکههای معاند را تخریب رابطه ایران و عراق ذکر و تصریح کرد: «هموطنان عزیز ایرانی باید بدانند که به هیچ وجه این گونه رفتارها مورد تأیید و خواست دولت و عموم ملت عراق و مقامات این کشور نیست.» مسجدی افزود: «همان طور که بعضاً برخی از اشرار در کشورمان دست به چنین اقداماتی میزنند، در عراق نیز یک عده قلیل هستند که دست به چنین رفتارهایی میزنند، اما عموم جامعه عراق مخالف این گونه رفتارها است.»
چند هفته پیش نیز گروهی از معترضان به کنسولگری ایران در کربلا حمله و خساراتی به آن وارد کردند. عراق از ابتدای اکتبر گذشته (مهرماه) شاهد برخی اعتراضات به فساد و ناکارآمدی بود که با دخالت برخی طرفهای خارجی از جمله امریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به صحنه آشوب و اغتشاش بدل شد.
اسلامآباد؛ فرصتی برای توسعه بافت ناکارآمد درون شهری
ادامه از صفحه اول
سکونتگاههای غیررسمی دو مشخصه اصلی دارند: نخست آنکه از نظر کالبدی در برابر مخاطرات طبیعی بشدت آسیبپذیر و نا ایمناند، دوم از نظر داشتن حقوق شهروندی دارای ابهام هستند وآنچه که یک سکونتگاه غیررسمی را از سکونتگاههای نابسامان متمایز میکند، جدا افتادگی و گسست آن از ساختار اجتماعی و کالبدی شهر است. اسکان غیررسمی به جهت ایجاد فقر و گسترش آن و نیز به مخاطره انداختن محیط زیست و تحمیل هزینههای سنگین برای حل مشکلات، تهدید جدی برای پایداری و انسجام جامعه شهری تلقی میگردد.
اسلامآباد محدودهای است که پیشتر جزئی از محله دهونک محسوب میشده و علیرغم وجود سابقه شکلگیری قریب به 60 سال و برخورداری از تاریخ و هویت مختص به خود، تاکنون کمتر از این منظر مورد توجه قرار رفته و به علت پذیرش جمعیت مهاجرین و شکلگیری بدون برنامه توسعه، متأسفانه تبدیل به کلونی خاص شده که قسمتهای شمالی و جنوبی آن تفاوت قابل ملاحظهای دارد. معضلات و مشکلات این محله از جنس سکونتگاههای حاشیهنشین نیست زیرا اساساً شکلگیری این محدوده در دل و بستر شهر رخ داده و لذا باید استراتژی متناسب برای آن تعریف شود. بهعبارت دیگر اسلامآباد جزئی جداییناپذیر از شهر است و تعیین هرگونه استراتژی برای این محدوده باید بر همین اساس صورت پذیرد.
بهطور کلی برخورد با سکونتگاههای غیررسمی در دو دسته قابل تقسیم است. دسته اول تمرکز بر اقدامات سلبی و قهری بوده که قریب به اتفاقِ تجربیات بهدست آمده از اجرای این شیوه، دال بر ناکارآمدی و عدم کفایت آن دارد. بهعنوان نمونه میتوان به تجربه مقابله سختافزاری جدی با محله خاکسفید اشاره کرد که صرفاً منتج به جابهجایی ساکنین این محدوده از این محدوده به محدوده مجاور این بافت شده و عملاً تغییری در ارتقای توانمندی ساکنین و بسامان کردن این بافت صورت نگرفته است. کاربستِ این شیوه شاید در نگاه اول بتواند مشکلات کالبدی، اقتصادی و اجتماعی را حل کند اما عملاً با جابهجایی ساکنین سکونتگاههای غیررسمی جدیدی شکل میگیرد.
رویکرد دوم در مواجهه با سکونتگاههای غیررسمی با جلب مشارکت و ایجاد حس تشخص در ساکنین و تقویت امید به زندگی و در نتیجه انگیزه اشتغال و رفع مشکلات به توانمندی ساکنین کمک متمرکز میشود و به نوعی حق زیست انسانی و عادلانه را بهعنوان اصل اولیه در حقوق شهروندی به رسمیت میشناسد. البته از جمله انتقاداتی که به این رویکرد وارد است این است که گسترش و افزایش جمعیت سکونتگاهها در ابتدا بهدلیل رونق و پیشرفتی که به جهت توانمندسازی اتفاق میافتد سبب جذاب شدن منطقه گردد. مداقه بر این قبیل مسائل و نقاط ضعف و قوت هر یک از رویکردها مسأله پیچیده بودن نحوه برخورد در اینگونه سکونتگاهها را نمایان میکند و در همین راستا این واقعیت را به نمایش میگذارد که بدون کار کارشناسی و صرف زمان نمیتوان به نتیجه مناسب دست یافت.
مدیریت شهری برای نقشآفرینی مطلوب در قبال بافتهایی مانند اسلامآباد اولاً باید به شناخت درست و همهجانبهای از تواناییها، ظرفیتها و نقاط ضعف و کاستیهای موجود دست یابد و ثانیاً با تمرکز بر اقداماتی از جنس بهسازی محیطی و ارائه خدمات متناسب، زمینه ارتقای ارزش سکونت و حس تشخص را برای محدوده و ساکنین آن فراهم آورد. به بیان دیگر، فهم و انتقال تجربیات بافت به مدیریت شهری منجر به تهیه طرحهای توسعه محلهای توسط مدیریت شهری میگردد. محله اسلامآباد باید در این روند شکل بگیرد در غیر این صورت، تهیه طرح در خلأ به معنای نادیده گرفتن مردم و محله میباشد و بواقع حذف مردم از برنامهریزی و تصمیمگیری منجر به تهیه طرحهای شهری آمرانه شده و تجربه نشان داده توسط جامعه هدف مورد پذیرش قرار نمیگیرد. نقش نهادهای مردمی و واسط کلیدی است. این نهادها باید بهصورت هوشمندانه در جهت انتقال خواست و نیازهای محله به مدیریت شهری و جلب منافع مشترک اقدام نمایند.
فقدان امنیت از مهمترین عوامل بیعدالتی اجتماعی در این گونه بافتها میباشد، نوع شغل و فعالیت حرفهای در این محلات بیشتر از جنس کارگری و مشاغل سیاه میباشد، این محلهها نیازمند توجه میباشند، باید دیده بشوند و ساکنان آن به عنوان یک شهروند حقوق اولیه زیستشهری را داشته باشند. بواقع میتوان گفت فقدان ارزش سکونت میتواند عاملی برای ایجاد فضاهای بیدفاع شهر باشد، فضاهایی که در خلأ مدیریت شهری و بیتوجهی مسئولان بتدریج رشد کرده و به معضل تبدیل شده ولی اکنون با شکلگیری اینگونه کلونیها بر پیچیدگی حل معضلات آنها افزوده شده است.
یکی از مهمترین راهکارهای بهبود کیفیت زیستی در سکونتگاههای غیررسمی، ارتقای کیفیت کالبدی و مشخصاً بهسازی محیطی و مسکن است. با توجه به این واقعیت که عمده ساکنین سکونتگاههای غیررسمی را افراد کمتوان شکل میدهند، اتخاذ تدابیر متناسب به منظور راهاندازی برنامهها و پروژههای توانمندسازی بافت و ساکنین، ارتقای زیرساختها و خدمات شهری محدوده، حمایت از گروههای آسیبپذیر، توانمندسازی اقتصادی و ظرفیتسازی برای مدیریت محلی بخصوص شهرداریها، تشکیل صندوقهای تعاونی، حمایت از تشکلهای مردمی موجود و ترغیب به توسعه و گسترش فعالیتها و توانمندیهای ایشان، توسعه مراکز اجتماعات فرهنگی و هنری در سکونتگاههای غیررسمی از جمله اقداماتی است که باید در این بافتها صورت پذیرد.
مدیریت شهری در دوره اخیر با پذیرش رویکرد تکیه بر نقاط قوت و فرصتهای بافت محدوده اسلامآباد اقدام به راهاندازی دفتر توسعه محلهای در این محدوده نمود تا ضمن تقویت مشارکت محلهای در تدوین استراتژیها، بستر لازم برای مفاهمه و شکلگیری گفتوگو را فراهم نماید. از جمله مهمترین پیشنهاداتی که کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران به منظور افزایش کیفیت زندگی و سرانههای خدماتی در اسلامآباد در صدد تحقق آنهاست، افزودن این محدوده به محلات هدف بازآفرینی شهری، افزایش تعاملات این بافت با بافت پیرامونی به منظور برخورداری از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود و جلوگیری از طردشدگی و همچنین افزایش سهم بودجهای این محدوده در بودجه سنواتی سالهای آتی است که این امر با تکمیل سند توسعه محلهای و تعریف پروژههای مشخص بهسازی محیطی با رویکرد مشارکت مبنا قابل تحقق خواهد بود.
واکنش توئیتری سایت رهبر انقلاب به سفر ترامپ به افغانستان
حساب کاربری توئیتر سایت رهبر معظم انقلاب به سفر دونالد ترامپ به افغانستان واکنش نشان داد. حساب کاربری توئیتر سایت رهبر معظم انقلاب درخصوص سفر پنجشنبه شب دونالد ترامپ به افغانستان نوشت: امریکاییها بیاجازه بلند میشوند میآیند وارد یک کشوری میشوند مثل کشور عراق، نه به سراغ دولت آن کشور میروند، نه به سراغ پایتخت آن کشور میروند، آنجا پایگاه دارند، میروند داخل پایگاه خودشان! یعنی آزادی ملتها و استقلال ملتها را رسماً مورد توهین قرار میدهند. توئیتر سایت رهبری این توئیت را با هشتگ نظام سلطه و استقلال منتشر کرده است.
امام جمعه تهران: اصلاح قیمت بنزین لازم و اجتناب ناپذیر بود
امام جمعه موقت تهران با بیان این موضوع که اصلاح قیمت بنزین تنها بهانهای برای تولد زودهنگام آشوب برنامهریزی شده توسط دشمن بود، گفت: اهالی سیاست مراقب باشند وقت گروکشیهای سیاسی نیست و باید همدلی ملی را برای اجرای کامل طرح و کمک به آسیبدیدگان این حوادث به نمایش بگذاریم. به گزارش ایرنا، حجتالاسلام والمسلمین «محمدجواد حاج علی اکبری» افزود: این آشوبها، حاصل دو سال کار تشکیلاتی و تسلیح و آموزش استکبار جهانی بود و اصلاح قیمت بنزین تنها یک بهانه بود و این آشوب برای زمستان برنامهریزی شده بود که زودتر متولد شد. وی در بخش دیگری از سخنان خود، ایران را در میان پرمصرفترین کشورهای دنیا از لحاظ مصرف انرژی عنوان و اضافه کرد: مصرف بالای انرژی نه تنها به محیط زیست آسیب میزند و آلودگی هوا را در پی دارد، فرصت طلایی پیوستن به گروه کشورهای صادرکننده بنزین را از ایران گرفت. وی به تأکید برنامه ششم توسعه بر اصلاح تدریجی قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: قاچاق بنزین در وضعیت بدی قرار داشت و اصلاح قیمت یک اقدام لازم و اجتناب ناپذیر بود. امام جمعه موقت تهران این اقدام را نافع و لازم برای کشور ارزیابی کرد و با انتقاد از شیوه اجرای آن گفت: شیوه اجرای این تصمیم ملی که همه جامعه را در برمیگیرد، در بوته نقد است و برای اجرای آن، اقناع ملی و اجماع نخبگان صورت نگرفت که نتیجه آن ناراحتی و نگرانی گسترده در میان آحاد مردم بعد از اجرا بود.
جهانگیری: هدف طرح مدیریت مصرف سوخت حمایت از نیازمندان است
معاون اول رئیس جمهوری در جریان بازدید از پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان، گفت: هدف اصلی از اجرای طرح سهمیهبندی بنزین حمایت از اقشار نیازمند پس از شوک اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه امریکا و نیز ترمیم قدرت خرید مردم بود و همه واجدان شرایط از بسته حمایت معیشتی بهرهمند خواهند شد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، اسحاق جهانگیری شامگاه چهارشنبه با بیان اینکه حتماً در بررسی اطلاعات باید از موضع مثبت جانب مردم گرفته شود، اظهار داشت: هدف اصلی از اجرای طرح سهمیهبندی بنزین حمایت از اقشار نیازمند است. به گفته وی، مهمترین کار دولت قرار گرفتن در کنار مردم و ترمیم قدرت خرید اقشار آسیب پذیر است.جهانگیری، هدف از توزیع بسته حمایت معیشتی استقرار عدالت و جلوگیری از تبعیض دانست و گفت: باید به مردم اطمینان داد که همه واجدان شرایط از بسته حمایت معیشتی بهرهمند خواهند شد.