ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
پاسخ رسمی سه مقام ارشد نظام توزیع و تأمین کالای کشور به گفتههای غیر رسمی؛ در گفتوگو با «ایران»
واردات و صادرات روان است، تأمین کالا فراوان
مرجان اسلامی فر
خبرنگار
«بازار کالایی»، «صادرات» و «واردات» سه بخشی هستند که از شیوع ویروس کرونا در کشورمان، تحت تأثیر قرار گرفتند. کرونا باعث شده بخشی از مردم اندکی تقاضای خریدشان را افزایش دهند، برخی هم با بروز خطا در تحلیلهای انحرافیشان، به این نتیجه رسیدند که با شیوع کرونا، کشورهای مختلف حاضر به صادرات کالا به ایران نیستند یا عنوان شد که بزودی محدودیت کالایی ایجاد میشود! بدین جهت بود که شماری زود باور، سراغ بازار و فروشگاهها رفتند تا برای ماههای آینده خود خرید کنند. همان قصه همیشگی احتکار خانگی! در این میان، خبرهای ضد و نقیضی از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی به گوش رسید که بهخاطر پدیدار شدن ویروس کرونا، کشورهای هدف صادراتی و بخصوص همسایگان ایران، تمایلی به خرید کالای وطنی ندارند، همین امر باعث شده که تجار و فعالان اقتصادی نسبت به آینده و بازار صادراتی خود که سالها برای رسیدن به آن تلاش کردند، نگران باشند.در این گزارش، بهصورت مستقل و در گفتوگوهایی که با معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم، به ابهامهایی که در سه بخش یاد شده وجود دارد، پاسخ میدهیم.یعنی شایعه کمبود کالا، شایعه کاهش واردات و شایعه مشکل صادرات.
واردات و صادرات
واردات ممانعتی ندارد
حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت به «ایران» گفت: «اینک واردات کالا به کشور هیچ مشکلی ندارد و تحت تأثیر ویروس کرونا قرار نگرفته است، هر کالایی که بازار کالایی و کارخانجات تولیدی نیاز داشته باشد با کمترین بوروکراسی اداری که دستور وزیر صمت است، وارد کشور میشود.» او ادامه داد: «کشورها برای صادرات کالا به ایران محدودیت و منعی در نظر نگرفتند، ایران هم محدودیت و ممانعتی از ورود کالا به کشور ایجاد نکرده است.»
رصد مرزهای زمینی
زادبوم تأکیدکرد: «همه بخشهای وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیج شدند تا مشکلات احتمالی درباره واردات را حل کنند، از اینرو در ستاد کرونا که در سازمان توسعه تجارت ایجاد شده است، بهصورت روزانه وضعیت صادرات و واردات رصد میشود.» او درباره مشکلاتی که برای صادرات کالا ایجاد شده است، توضیح داد: «در ستاد ویژهای که برای کرونا و تأثیر آن بر صادرات کشور ایجاد شده است، اطلاعات تمام استانهای مرزی برای صادرات زمینی گرفته میشود تا در اسرع وقت چالشهای به وجود آمده با همکاری دستگاههای دیپلماسی حل شود. در این میان، وضعیت تجارت در سایر بخشها چون بنادر، فرودگاهها، گمرک و... رصد میشود تا کمترین آسیب به حوزه تجارت وارد شود.»
پیشنهاد اتاق تهران
در همین منابع مختلف خبری عنوان میکنند که در بین کشورهای همسایه، تجار در مرز ترکیه بیشترین مشکل را دارند. دیگر کشوری که تجار در مرز زمینی مشکل پیدا کردند، مربوط به کشور عراق است. در بخش هوایی هم کشورهای گرجستان، کویت و عمان محدودیتهایی را برای صادرکنندگان ایجاد کردهاند. اما مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران روز گذشته در حساب توئیتری راهکارهایی برای تسهیل صادرات ارائه کرده است. وی نوشت: در نامهای به معاون اول رئیسجمهوری درخواست کردیم تا نسبت به ایجاد قرنطینه مرزی با همکاری وزارت خارجه، راه و با نظارت سازمان جهانی بهداشت اقدام شود. خوانساری تأکید کرده است که قرنطینه برای رانندگان هم قابل اجراست. قطع صادرات خسارت جدی به اقتصاد ملی آنهم در ماه پایانی سال وارد میکند.
حل مشکلات صادرکنندگان
رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به محدودیتهای صادراتی ایجاد شده برای تجار، گفت: «سازمان توسعه تجارت با همکاری سایر وزارتخانهها در حال رایزنی برای حل مشکلات صادراتی است به گونهای که عملیات قرنطینه بهداشتی به گونهای باشد که کشور هدف صادراتی با ابهام و چالشی مواجه نباشد. رانندگان کامیونها اگر ایرانی باشند نمیتوانند به ترکیه بروند اما اگر فرد، شهروند ایران نباشد مشکلی در خروج و رفتن به کشورهای همسایه ندارند.»
صادرات جریان دارد
زادبوم افزود:«ایران اکنون به افغانستان، عراق، ارمنستان و ترکیه صادرات دارد و در تلاش هستیم محدودیتهایی که ایجاد شده با سرعت حل شود تا کامیونهای ایرانی معطل نشوند و روند تجارت به روال سابق برگردد.» عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به «ایران» گفت: «واردات کالا به کشور با مشکلی مواجه نشده است و تمام سفارشهای داده شده در واردات مواد اولیه تولید طبق سنوات گذشته ادامه دارد، از اینرو مردم نباید نگران کمبود کالایی باشند.»
بازار
هیچ مشکلی در تأمین کالاها نیست
بازار شایعات در این روزهای بارانی و سرد سال داغتر شده است، حرف از کمبود کالاهای اساسی، مواد شوینده، نان و خیلی دیگر از کالاها زبان به زبان میچرخد و تعداد زیادی از مردم به فروشگاهها میروند تا حداقل برای دو ماه آینده وضعیت ذخایر کالایی خود را افزایش دهند. اما حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به چنین رفتارهایی به «ایران» میگوید: «خرید احتکاری مردم خیانت به کشور است، همه کالاها موجود است. تقاضای کاذب و خرید بیش از حد مصرف، به بازار صدمه وارد میکند، از مردم میخواهیم مانند روزهای گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا خرید کنند.» او ادامه داد: «در تأمین کالاهای اساسی و سایر کالاهای مورد نیاز مردم هیچ مشکلی وجود ندارد و تمام کالاها با فوریت در اختیار مردم قرار میگیرد. طبق دستور وزیر صمت تمام کارخانهها که نیازمندیهای مردم را تولید میکنند باید بهصورت تمام وقت کار کنند تا شب عید امسال بازار بسیار آرام باشد، البته در مورد تولید ماسک و محلولهای ضدعفونیکننده همچنین شرایطی وجود دارد و وزارت صمت برای رفع مشکلات تولیدکنندگان در سطح عالی پیگیریهای لازم را انجام میدهد.» زادبوم گفت: «اینکه مردم هراس و نگرانی از تأمین کالا داشته باشند، حق دارند، ولی این اطمینان را به آنها میدهیم که بازار کالایی تحت تأثیر کرونا قرار نخواهد گرفت وتمام کالاهای مصرفی به حد نیاز وارد و تولید میشود، همچنین باید به این امر اذعان داشت که ذخایر کالایی کشور بسیار مناسب است.»
کارخانهها با تمام ظرفیت کار میکنند
رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: «کارخانهها با تمام ظرفیت خود در حال تولید هستند تا مردم خیالشان بابت تنوع و میزان کالا راحت باشد. تنها خواسته ما از مردم این است که هراس به دل خود راه ندهند و احتکار خانگی نکنند.» حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به «ایران» گفت: «ذخیره کالاهای اساسی به اندازه کافی است و وزارت صمت از تمام توان خود برای آرامش بازار استفاده میکند تا مردم سال 99 را با بهترین شرایط آغاز کنند.»
مردم به مرور خرید کنید
در حاشیه نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان هم رضا رحمانی وزیر صمت و حسین مدرس خیابانی قائم مقام او صحبتهایی در مورد وضعیت بازار و شرایط خرید مردم انجام دادند. بهگزارش مهر، رضا رحمانی گفته است: «ما از مردم تقاضا میکنیم که با توجه به اینکه وفور کالا داریم و هیچ جای نگرانی برای تأمین مایحتاج مردم وجود ندارد، به مرور تقاضای خود را وارد بازار کنند.» وی تصریح کرد: «مجوز واردات ماسک صادر شده و با بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز مذاکرات لازم انجام شده است؛ ضمن اینکه در واحدهای بزرگ نیز بازرس مقیم، مستقر کردهایم.»
مجازات سخت در انتظار محتکران
رحمانی ادامه داد: « کسانی که احتکار مواد شوینده، بهداشتی و ماسک را صورت میدهند، در حق مردم خیانت میکنند و با برخوردهای سخت تعزیرات، دادستانی و قوه قضائیه مواجه خواهند شد. هر چقدر لازم است باید عرضه را تقویت کرد.» وی گفت: «۱۴ واحد فعال بزرگ داریم که مواد ضدعفونیکننده تولید میکنند؛ پس اکنون مشکلات این افراد و واحدها در حال برطرف شدن است و هماکنون نمایندگان وزارت صنعت در این کارخانهها مستقر شدهاند تا مشکلاتشان را رفع کنند.» رحمانی اظهار داشت: «با وزارت بهداشت هماهنگیهای لازم انجام شده تا به برخی واحدهای تولیدی، مجوزهای کوتاه مدت داده شود تا برخی واحدها تغییر خط تولیدی داده و محصولات مورد نیاز پزشکی را تولید کنند؛ این در حالی است که ۷۰ واحد تولیدی مواد شوینده داریم که ۲۵۰ هزار تن ظرفیت تولید دارند.»
به حد نیاز و وفور میتوانید خرید کنید
حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت نیز در خصوص رفتارهای هیجانی مردم در روزهای گذشته در پی شیوع ویروس کرونا گفته است: «تدارک خوبی برای این افزایش تقاضا دیده شده و هیچ گونه جای نگرانی در بازار برای تأمین نیاز مردم وجود ندارد، به هر حال مردم نیز باید بدانند که در فروشگاههای زنجیرهای، میتوانند به حد نیاز خود و به وفور، کالا را تهیه کنند.»
عطف گزارش
سخنگوی دولت: نیاز کشور به ملزومات بهداشتی تأمین میشود
علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشستی با تولیدکنندگان مواد شوینده، بهداشتی و ضد عفونیکننده که در حضور وزیر صمت برگزار شد، گفت: کروناویروس، یک مسأله جهانی است، بهعبارتی نسبت به هیچ کشور و قومیتی تفاوت قائل نیست و همه ما در معرض خطر هستیم و با نوعی حاکمیت سلامت روان و تن روبهرو هستیم و حتماً باید بهطور یکپارچه عمل کنیم. وی تصریح کرد: این بیماری روی ابعاد مختلف اقتصادی مانند صادرات و روی کنشهای اجتماعی مردم تأثیر دارد و در همین راستا با برخی زمینههای سودجویانه روبهرو هستیم.ربیعی تأکید کرد: هدف ما ایجاد آرامش در جامعه و اعتماد به نظام است. داروی اصلی کرونا، اعتماد است و مهمترین عنصر اعتماد، فداکاری بخشی است و به همت مردم، دولت و دستگاههای مرتبط از این شرایط عبور خواهیم کرد. سخنگوی دولت گفت: نظام در خصوص کرونا با صداقت با مردم رفتار کرد، کشورهایی که آمار واقعی را ندادند و صادق نبودند بزودی مشخص میشوند. ربیعی با بیان اینکه امکان تولید مواد شوینده با ۳ برابر ظرفیت کنونی در کشور وجود دارد، گفت: شوکی که بر اثر این بیماری بهوجود آمد شرایط را برای افزایش تقاضای مواد بهداشتی و ضدعفونی مهیا کرد و زمینه ساز رفتار سوداگرانه شد، اما ظرفیت تولید به انداره کافی وجود دارد و جای نگرانی نیست. همچنین ظرفیت لازم برای اشباع بازار وجود دارد و حتی مجوز برای تغییر خطوط تولید برای تأمین اقلاممورد نیاز مرتبط با این ویروس نیز صادر میشود. بهگزارش شاتا، وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید در این حوزه به گونهای است که حتی ظرفیت برای صادرات هم وجود دارد، بیان کرد: توان و کیفیت تولیدات مواد شوینده و بهداشتی و ضدعفونی و استانداردهای آنها کاملاً بالا است و مسائل مرتبط با ارز و گمرک و... مورد نظر واحدهای تولیدی در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار میگیرد. سخنگوی دولت با بیان اینکه تا چند ماه آینده هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت، گفت: برخورد با افراد سودجو و سوداگر بازار در دستور کار است. ارز دولتی برای بخش بهداشتی برای سال آینده با وجود همه محدودیتها فراهم شده است و بخش دارو و تجهیزات پزشکی سال آینده مشمول ارز دولتی است.
افزایش قیمت خودرو؟این خبرا نیست!
سهیلا یادگاری
خبرنگار
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو از کاهش بیشتر قیمت خودرو درروزهای آینده خبر داد و دلیل آن را اینگونه توضیح داد که بسیاری دلالان و صاحبان خودرو، از فروش آن ممانعت کردند تا دم عید با قیمت بالاتر بفروشند، اما به خاطرکاهش تقاضا، خودرو در بازار زیاد شده است و باید منتظر کاهش دوباره قیمتها باشیم. هرچند بهگفته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، اختلاف قیمت کارخانه و بازار پراید به 23 میلیون تومان رسیده اما به نظر میرسد، تقاضا برای خودرو به قصد سودجویی به کف رسیده است و تقاضای کاذب در بازار کاهشی است. البته رئیس اتحادیه نمایشگاهداران، افزایش قیمتها در هفته گذشته را نتیجه اعلام قیمتها در اپلیکیشنها دانست و در گفتوگو با «ایران» گفت:«در بازار قیمتها به آن اندازه افزایش نداشت، خودروها در نمایشگاهها ماندهاند و تقاضایی برای خرید نیست اما قیمتها در اپلیکیشنها افزایشی شد.» موتمنی قیمت روز گذشته پراید111 را 63 میلیون، پراید 131، 59.5، سمند ال ایکس 103، پژو پارس 120، دنا 148 و پژو 206 تیپ 2 ساده را 103 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: «قیمت این خودروها با آنچه اپلیکیشنها در روزهای گذشته اعلام کردهاند در مواردی بیش از 10 میلیون ارزانتر است. البته چند روزی است اپلیکیشنها قیمتگذاری را متوقف کردهاند که این موضوع نیز در کاهش قیمت بیتأثیر نبوده است.» قیمتگذاریهای مختلف بهنظر فعالان بازار خودرو، عاملی تعیینکننده در افزایش قیمت است. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران نیزبا تأیید این موضوع گفت: «اگر در بازار هر کسی تعیینکننده قیمت باشد، بار روانی آن باعث افزایش قیمت میشود.چطور قیمت پراید را 70 میلیون اعلام میکنند، در حالی که ماشینها پشت ویترین نمایشگاهها ماندهاند.»
بهگفته موتمنی، عدهای تلاش میکنند خودرو را شب عید با قیمت بالا بفروشند، اما خریداران باید آگاه باشند. هر کالایی قیمت منطقی دارد و نمیشود آن را به هر قیمتی فروخت.در بازار خودرو عدهای همیشه در حال بالا بردن قیمتها هستند.»
اسفند راکد
تقاضا برای خودرو معمولاً در آستانه نوروز بالا میرود اما آنطوری که رئیس اتحادیه نمایشگاهداران توضیح داد: «چند سال است که افزایش تقاضا برای خودرو از اسفند به فروردین منتقل شده است. حتی در شهریور که اوج مسافرتها بود و اختلاف قیمت کارخانه و بازار کمترین بود، تقاضا برای خرید خودرو افزایشی نشد. اکنون نیز برخی بیشتر از نیاز خودرو خریدهاند تا در بازار شب عید بفروشند، اما چون تقاضا نیست، مجبورند خودروها را با قیمت پایین بفروشند. در واقع باید بگویم، در بازار خودرو قیمتسازی صورت گرفت، اما بهدلیل نبود تقاضا قیمتها کاهشی شد. بعید است سودی از خودرو در بازار شب عید نصیب دلالان شود. مثلاً پراید را 65میلیون خریدند، به امید افزایش قیمت در اسفند ولی باید آن را کمتر از این قیمت به فروش برسانند.»
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران گفت:«در روزهای آینده بازار خودرو آرامتر از الان خواهد بود، چون فروشندگان مجبورند برای فروش خودرو در بازار اسفند قیمت را کاهش دهند.در بازار خبری از افزایش قیمت نیست، اما در سایتها قیمت بالا میرود.در حال حاضر قیمت پژو 208 که 490 میلیون اعلام شده در بازار 460میلیون است.قیمت سراتو نیز 450 میلیون اعلام شده اما در بازار 420 میلیون است. در واقع تمام خودروهای تولیدی و مونتاژی در بازار کاهش قیمت دارد.»
آزاد راه تهران - شمال را در دوران تحریم ساختیم
ادامه از صفحه 7
هم از استاندار تهران و هم از استاندار البرز تشکر میکنم. هم برای این استانها مبارک است و هم مردم کل کشور و استانهای شمالی کشور بویژه مازندران.
هزینه ساخت
وی با بیان اینکه کار بزرگ و عظیمی انجام شده است، اظهار داشت: بیش از چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خرج شده است و ارزش فعلی آن هم ۱۰ هزار میلیارد تومان است. این جاده در طول زمان آماده شده است که به نفع سلامت مردم و صرف انرژی کمتر است و سالانه ۸۰ میلیون لیتر کمتر مصرف میشود. سلامت مردم بیشتر مدنظر است و مردم سالمتر به مقصد میرسند. روحانی افتتاح رسمی جاده تهران – شمال را روز خوبی برای تاریخ ایران و مهندسی ایران برشمرد و تصریح کرد: امروز بهعنوان روزی ارزشمند در جهاد همه جانبه ملت برای سازندگی ثبت میشود. جاده، راهآهن، بندر، کشتی، هواپیما و... زیربنای اصلی برای توسعه کشور هستند. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه بنادر کار عظیمی انجام شد. در راهآهن کار ما بینظیر بود و پنج استان به راهآهن سراسری وصل شدند. امیدواریم بخش بزرگ راهآهن چابهار به زاهدان با تزریق جدید مالی به سرانجام برسد و همچنین بودجه راهآهن رشت به آستارا تأمین شود.
کرونا نباید موجب وحشت شود
روحانی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور خاطرنشان کرد: انشاءالله ملت در همکاری با وزارت بهداشت از کرونا هم عبور کند. ویروس سخت آنفلوانزا در امریکا ۱۶ هزار نفر تلفات داد در حالی که در ایران ۱۱۶ نفر بود. این ویروس سختتر از کرونا است. البته شرایطش از نظر سرعت انتقال متفاوت است ولی نباید موجب وحشت شود. وی اظهارداشت: همه باید دستورالعمل وزارت بهداشت را رعایت کنند. سلامت و شفا از جانب خداوند است و ما وسیله هستیم. رئیس جمهوری در پایان از خدمات انجام شده از سوی جامعه پزشکی و پرستاری کشور برای مقابله با بیماریها تشکر کرد و ابراز داشت: انشاءالله روزهای شادتری را برای پایان سال و سال ۹۹ داشته باشیم و سال آینده سال پربرکتی برای ما باشد.
رایزنی برای بازگشایی مرزهای زمینی
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال از مذاکره وزارت بهداشت با کشورهای همسایه برای بازگشایی مرزهای زمینی روی ناوگان باری ایران خبر داد. او در رابطه با بسته شدن مرزهای زمینی کشورهای همسایه روی ناوگان باری ایران، گفت: مرزهای زمینی کشور عمدتاً کارکرد صادراتی دارند و کالاهای اساسی از مرزهای زمینی عبور و مرور داده نمیشوند. وی افزود: اکنون گروههایی از وزارت بهداشت در حال رایزنی با کشورهای همسایه و انعقاد پروتکلهایی در قبال مرزهای مشترک با کشورهای همسایه هستند تا صادرات از مرزها از سر گرفته شود.وی خبر داد که تاکنون با دو کشور همسایه مذاکرات آغاز شده است. اسلامی همچنین در خصوص ساخت سایر مناطق آزادراه تهران- شمال تأکید کرد که در صورت اطمینان از منابع مالی مطالعات منطقه سوم آزادراه تهران- شمال تکمیل و وارد فاز اجرایی میشود. وی با بیان اینکه سفر به شمال تقاضای دائمی مردم است، از برنامه دولت برای کاهش ترافیک در مسیر رسیدن به شمال خبر داد و گفت: علاوه بر ساخت باند ٢٢ کیلومتری رفت در منطقه دوم آزادراه تهران- شمال، از مرزن آباد تا پل زنگوله باند دوم به طول١٥ کیلومتر ساخته خواهد شد.
چهار خطه شدن مسیر چالوس
اسلامی گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید سه کیلومتر از مسیر چالوس نیز چهار خطه میشود و مجموع این اقدامات منجر به کاهش زمان و ترافیک رسیدن به شمال خواهد بود. وی خبر داد که تا پایان دولت تدبیر و امید ٥٨٥ کیلومتر به آزادراههای کشور اضافه میشود. اسلامی گفت: تاکنون٣٠٠ کیلومتر در دولت تدبیر و امید آزادراه ساخته شده است و ٣٥ درصد طول آزادراهها تا سال ١٤٠٠ افزایش مییابد. وی گفت: در سالجاری از تبدیل جادههای اصلی به بزرگراه (احداث باند دوم) ٧٣٢ کیلومتر به بزرگراههای کشور اضافه کردیم.
قدردانی از آخوندی
اسلامی همچنین از «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی قدردانی کرد و گفت: وی شرافتمندانه پای این کار ایستاد و پروژه را به ٨٠ درصد پیشرفت رساند.
اعتبار ٢ هزار میلیاردی برای تکمیل٥٠ درصدی قطعه دوم
پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان بهعنوان سازنده قطعه یک آزادراه تهران –شمال، از انعقاد تفاهمنامه سه جانبه بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مستضعفان برای ساخت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت:٢ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت باند رفت در قطعه دوم آزادراه تهران- شمال است. وی در حاشیه مراسم افتتاح گفت: رئیس جمهوری بعد از بازدید از قطعه دوم آزادراه تهران - شمال دستور داد تا این تفاهمنامه برای تسریع در تکمیل قطعه دوم منعقد شود.تکمیل باند رفت در قطعه دوم آزادراه ٢ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بنیاد مستضعفان آماده پرداخت سهم ٥٠ درصدی خود است. وی گفت: راهکاری اتخاذ خواهد شد تا دولت نیز بتواند بهطور کامل تعهدات خود را انجام دهد. رئیس بنیاد مستضعفان خبر داد که تا پایان دولت تدبیر و امید، باند رفت در قطعه دوم تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
برش
از کجا وارد آزادراه شویم؟
قطعه یک آزادراه تهران- شمال در انتهای بزرگراه همت غرب بعد از خروجی دهکده المپیک است. با آغاز عبور از این قطعه، تابلوی چالوس در انتهای اتوبان همت، نصب شده است. در واقع ورودی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در انتهای بزرگراه همت غرب بعد از خروجی دهکده المپیک است. این قطعه در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان بتدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد. از آن پس، مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6300 متر شده و در پل زنگوله خارج میشود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس -تنکابن متصل میشود.
برش
عوارض الکترونیکی
پرداخت عوارض قطعه یک آزادراه تهران- شمال بهصورت الکترونیکی است مبلع عوارض در روزهای عادی 20 و در ایام پیک 30 هزارتومان است. در حال حاضر سوخترسانی سیار در قطعه یک آزادراه تهران شمال انجام میشود ۲ جایگاه ثابت نیز برای این قطعه از آزادراه تهران-شمال درنظر گرفته شده است. منطقه یک آزادراه
تهران - شمال ۲۲ تونل بهطول ۳۱ هزار و ۴۰۰ متر بهصورت رفت و برگشت، ۲۶ دستگاه پل بهطول چهار هزار و ۶۰۰ متر با ویژگیهای خاص مثل ارتفاع ۷۰ متری دارد.
هم از استاندار تهران و هم از استاندار البرز تشکر میکنم. هم برای این استانها مبارک است و هم مردم کل کشور و استانهای شمالی کشور بویژه مازندران.
هزینه ساخت
وی با بیان اینکه کار بزرگ و عظیمی انجام شده است، اظهار داشت: بیش از چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خرج شده است و ارزش فعلی آن هم ۱۰ هزار میلیارد تومان است. این جاده در طول زمان آماده شده است که به نفع سلامت مردم و صرف انرژی کمتر است و سالانه ۸۰ میلیون لیتر کمتر مصرف میشود. سلامت مردم بیشتر مدنظر است و مردم سالمتر به مقصد میرسند. روحانی افتتاح رسمی جاده تهران – شمال را روز خوبی برای تاریخ ایران و مهندسی ایران برشمرد و تصریح کرد: امروز بهعنوان روزی ارزشمند در جهاد همه جانبه ملت برای سازندگی ثبت میشود. جاده، راهآهن، بندر، کشتی، هواپیما و... زیربنای اصلی برای توسعه کشور هستند. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه بنادر کار عظیمی انجام شد. در راهآهن کار ما بینظیر بود و پنج استان به راهآهن سراسری وصل شدند. امیدواریم بخش بزرگ راهآهن چابهار به زاهدان با تزریق جدید مالی به سرانجام برسد و همچنین بودجه راهآهن رشت به آستارا تأمین شود.
کرونا نباید موجب وحشت شود
روحانی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور خاطرنشان کرد: انشاءالله ملت در همکاری با وزارت بهداشت از کرونا هم عبور کند. ویروس سخت آنفلوانزا در امریکا ۱۶ هزار نفر تلفات داد در حالی که در ایران ۱۱۶ نفر بود. این ویروس سختتر از کرونا است. البته شرایطش از نظر سرعت انتقال متفاوت است ولی نباید موجب وحشت شود. وی اظهارداشت: همه باید دستورالعمل وزارت بهداشت را رعایت کنند. سلامت و شفا از جانب خداوند است و ما وسیله هستیم. رئیس جمهوری در پایان از خدمات انجام شده از سوی جامعه پزشکی و پرستاری کشور برای مقابله با بیماریها تشکر کرد و ابراز داشت: انشاءالله روزهای شادتری را برای پایان سال و سال ۹۹ داشته باشیم و سال آینده سال پربرکتی برای ما باشد.
رایزنی برای بازگشایی مرزهای زمینی
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال از مذاکره وزارت بهداشت با کشورهای همسایه برای بازگشایی مرزهای زمینی روی ناوگان باری ایران خبر داد. او در رابطه با بسته شدن مرزهای زمینی کشورهای همسایه روی ناوگان باری ایران، گفت: مرزهای زمینی کشور عمدتاً کارکرد صادراتی دارند و کالاهای اساسی از مرزهای زمینی عبور و مرور داده نمیشوند. وی افزود: اکنون گروههایی از وزارت بهداشت در حال رایزنی با کشورهای همسایه و انعقاد پروتکلهایی در قبال مرزهای مشترک با کشورهای همسایه هستند تا صادرات از مرزها از سر گرفته شود.وی خبر داد که تاکنون با دو کشور همسایه مذاکرات آغاز شده است. اسلامی همچنین در خصوص ساخت سایر مناطق آزادراه تهران- شمال تأکید کرد که در صورت اطمینان از منابع مالی مطالعات منطقه سوم آزادراه تهران- شمال تکمیل و وارد فاز اجرایی میشود. وی با بیان اینکه سفر به شمال تقاضای دائمی مردم است، از برنامه دولت برای کاهش ترافیک در مسیر رسیدن به شمال خبر داد و گفت: علاوه بر ساخت باند ٢٢ کیلومتری رفت در منطقه دوم آزادراه تهران- شمال، از مرزن آباد تا پل زنگوله باند دوم به طول١٥ کیلومتر ساخته خواهد شد.
چهار خطه شدن مسیر چالوس
اسلامی گفت: تا پایان دولت تدبیر و امید سه کیلومتر از مسیر چالوس نیز چهار خطه میشود و مجموع این اقدامات منجر به کاهش زمان و ترافیک رسیدن به شمال خواهد بود. وی خبر داد که تا پایان دولت تدبیر و امید ٥٨٥ کیلومتر به آزادراههای کشور اضافه میشود. اسلامی گفت: تاکنون٣٠٠ کیلومتر در دولت تدبیر و امید آزادراه ساخته شده است و ٣٥ درصد طول آزادراهها تا سال ١٤٠٠ افزایش مییابد. وی گفت: در سالجاری از تبدیل جادههای اصلی به بزرگراه (احداث باند دوم) ٧٣٢ کیلومتر به بزرگراههای کشور اضافه کردیم.
قدردانی از آخوندی
اسلامی همچنین از «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی قدردانی کرد و گفت: وی شرافتمندانه پای این کار ایستاد و پروژه را به ٨٠ درصد پیشرفت رساند.
اعتبار ٢ هزار میلیاردی برای تکمیل٥٠ درصدی قطعه دوم
پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان بهعنوان سازنده قطعه یک آزادراه تهران –شمال، از انعقاد تفاهمنامه سه جانبه بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مستضعفان برای ساخت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت:٢ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت باند رفت در قطعه دوم آزادراه تهران- شمال است. وی در حاشیه مراسم افتتاح گفت: رئیس جمهوری بعد از بازدید از قطعه دوم آزادراه تهران - شمال دستور داد تا این تفاهمنامه برای تسریع در تکمیل قطعه دوم منعقد شود.تکمیل باند رفت در قطعه دوم آزادراه ٢ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بنیاد مستضعفان آماده پرداخت سهم ٥٠ درصدی خود است. وی گفت: راهکاری اتخاذ خواهد شد تا دولت نیز بتواند بهطور کامل تعهدات خود را انجام دهد. رئیس بنیاد مستضعفان خبر داد که تا پایان دولت تدبیر و امید، باند رفت در قطعه دوم تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
برش
از کجا وارد آزادراه شویم؟
قطعه یک آزادراه تهران- شمال در انتهای بزرگراه همت غرب بعد از خروجی دهکده المپیک است. با آغاز عبور از این قطعه، تابلوی چالوس در انتهای اتوبان همت، نصب شده است. در واقع ورودی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در انتهای بزرگراه همت غرب بعد از خروجی دهکده المپیک است. این قطعه در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان بتدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد. از آن پس، مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6300 متر شده و در پل زنگوله خارج میشود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس -تنکابن متصل میشود.
برش
عوارض الکترونیکی
پرداخت عوارض قطعه یک آزادراه تهران- شمال بهصورت الکترونیکی است مبلع عوارض در روزهای عادی 20 و در ایام پیک 30 هزارتومان است. در حال حاضر سوخترسانی سیار در قطعه یک آزادراه تهران شمال انجام میشود ۲ جایگاه ثابت نیز برای این قطعه از آزادراه تهران-شمال درنظر گرفته شده است. منطقه یک آزادراه
تهران - شمال ۲۲ تونل بهطول ۳۱ هزار و ۴۰۰ متر بهصورت رفت و برگشت، ۲۶ دستگاه پل بهطول چهار هزار و ۶۰۰ متر با ویژگیهای خاص مثل ارتفاع ۷۰ متری دارد.
ظرفیت یک میلیارد دلاری مبادلات ایران و ویتنام
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ویتنام با اشاره به استقرار بسیاری از پایگاههای تولید تکنولوژی اروپایی و غربی در ویتنام تصریح کرد: در شرایط تحریم، همکاری با این کشور میتواند بهلحاظ تکنولوژیکی و ارتقای خطوط تولید کشور بسیار کمککننده باشد.
«سیدمصطفی موسوی» در گفتوگو با خبرنگار«ایراندیلی»، ویتنام را مرکز تجارت جهانی شرق آسیا خواند و تصریح کرد: در جنگ تجاری غرب با چین، کشورهای اروپایی روی ویتنام تمرکز کردند و پایگاههای تولید تکنولوژی خود را در شرق آسیا در ویتنام مستقر کردند.
وی افزود: در حال حاضر آیفون و اکثر شرکتهای بزرگ تولید موبایل و همچنین شرکتهای بزرگ خودروسازی نظیر بنز، بیامدبلیو و رنو در ویتنام شرکت تولیدی دارند و در زمینه تولید محصولات خود اقدام میکنند. وی ادامه داد: واقعیت این است که در حال حاضر ویتنام در زمینه همکاریهای مشترک نسبت به بسیاری از کشورها ظرفیتهای بهتری دارد. ویتنام با وجود آنکه کشوری کمونیستی است اما طی سالهای گذشته سیاست باز اقتصادی را دنبال کرده و پیشرفتهای بسیار خوبی داشته است.
بنگاه
مردم امور بانکی را غیرحضوری انجام دهند
محمدرضا حسینزاده رئیس شورای هماهنگی بانکها بر انجام امور بانکی بهصورت غیرحضوری و با استفاده از سامانههای بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال تأکید کرد. بهگزارش دبیرخانه شورای هماهنگی بانکها، حسینزاده ضمن تأکید بر رعایت نکات بهداشتی، نظافت فردی و ضدعفونی کردن و نظافت محیط بانکها، افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا، از مشتریان گرامی بانکها استدعا داریم برای حفظ سلامتی خود، تا آنجا که ممکن است امور بانکیشان را با استفاده از انواع سامانهها و اپلیکیشنهای بانکی انجام دهند و از مراجعه حضوری به شعب خودداری کنند. حسینزاده خاطرنشان کرد: خوشبختانه تمامی بانکهای کشور سامانهها و نرم افزارهایی را به مشتریان خود ارائه کردهاند که قابلیتهای فراوانی دارد.
آریاساسول، سرآمد واحدهای صنعتی برگزیده سبز کشور
در بیستویکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز، شرکت پلیمر آریاساسول بهدلیل عملکرد کم نظیر و پایدار در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار، برای سومین سال پیاپی بهعنوان واحد برگزیده صنعت سبز انتخاب شد و «تندیس زرین» این همایش را دریافت کرد. بهگزارش روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، بیستویکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز کشور27 بهمنماه سالجاری، با حضور عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، بیژن زنگنه وزیر نفت، نماینده مقیم سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد برگزار شد. در این دوره از همایش صنعت سبز کشور، شرکت پلیمر آریاساسول و ۳ واحد صنعتی دیگر کشور در کنار ۳ واحد خدماتی موفق به کسب «تندیس زرین» شدند. آریاساسول پیش از این موفق به کسب «تندیس زرین» نوزدهمین و بیستمین دوره و «تندیس سیمین» هجدهمین دوره از همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز شده بود که استمرار موفقیت این شرکت در رسیدن به این دستاورد بینظیر، در طول ۲۱ دوره برگزاری همایش صنعت سبز کشور بیسابقه بوده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
واردات و صادرات روان است، تأمین کالا فراوان
-
افزایش قیمت خودرو؟این خبرا نیست!
-
آزاد راه تهران - شمال را در دوران تحریم ساختیم
-
ظرفیت یک میلیارد دلاری مبادلات ایران و ویتنام
-
بنگاه
اخبارایران آنلاین