کارگردان: مسعود کیمیایی. تحسین شده در فستیوال کان 1978 . برنامه فوقالعاده سینماهای صحرا، آسیا، حافظ، پیروزی و آستارا
اثر علی حاتمی. برنامه سینماهای آزادی، مرکزی، عصر جدید، صحرا، آسیا، ایران، ملت و فرهنگ
جام ملتهای آسیا 1984
روی سکوی چهارم
ملی پوشان ایران پس از عدم دستیابی به مقام قهرمانی در جام ملتهای آسیا 1980 کویت، با انجام بازیهای تدارکاتی در سال 1363 خود را برای کسب مقام قهرمانی در جام ملتهای آسیای 1984 سنگاپور آماده کردند. تیم ایران که در بازیهای دوستانه مقابل تیم ملی چین، ارتش چین، لیائونینگ چین و لوکوموتیو لایپزیک با هدایت محمود یاوری نتوانست در حد انتظار ظاهر شود، در بازیهای مقدماتی آسیا در مرداد ماه و نیز دو دیدار دوستانه مقابل باشگاه بوتوف بلغارستان توانست نتایج قابل قبولی کسب کند. بهروز سلطانی، حافظ طاحونی، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، محمد پنجعلی، رحیم میرآخوری، اصغر حاجیلو، حمید درخشان، ضیا عربشاهی، جعفر مختاری فر، عبدالعلی چنگیز، ناصر محمدخانی، رضا احدی، حمید علیدوستی، غلامرضا فتحآبادی، بیژن طاهری، محمدرضا شکورزاده، احمد سنجری، سعید مراغهچیان و... آذر ماه عازم جنوب شرق آسیا شدند تا یک بار دیگر بخت خود را برای تصاحب جام آسیا بیازمایند. جام هشتم با شرکت 10 کشور در دو گروه 5 تیمی برگزار میشد و ملی پوشان ایران در گروه ب با امارات، چین، هند و سنگاپور میزبان همگروه شده بودند. شاگردان ناصر ابراهیمی در نخستین دیدار در 10 آذر 1363 تیم امارات را با 3 گل حمید علیدوستی، ناصر محمدخانی و شاهرخ بیانی شکست دادند. در دومین دیدار، ایران با گل ناصر محمدخانی و ضیا عربشاهی از دیوار چین گذشت.
اما تیم ملی هند بهعنوان سومین حریف ایران بسیار سرسخت ظاهر شد و توپی از خط دروازهها نگذشت. تساوی یک بر یک مقابل سنگاپورهم که با تک گل شاهرخ بیانی حاصل شد، نتوانست ملیپوشان را از صعود به دیدار نیمه نهایی محروم کند. 22 آذرماه زمان مصاف تیم ملی ایران با عربستان سعودی بود. در نیمه اول و در دقیقه 43 شاهرخ بیانی توانست دروازه محمد الدعایه را باز کند. درنیمه دوم و در دقیقه 87 با گل عربستان، بازی به وقت اضافی و ضربات پنالتی کشید که در نهایت با به اوت رفتن پنالتی محمد پنجعلی، عربستان با نتیجه 6 بر 5 بازی را برد و به فینال آسیا صعود کرد. کویتیها دیدارردهبندی را با گل موید حداد شروع کردند. حملات پیاپی تیم ایران در نیمه اول نتیجه نداد تا اینکه در دقیقه 84 عبدالعلی چنگیز، تساوی یک بر یک را برای ایران رقم زد. در وقت اضافه هم حملات دو تیم نتیجهای دربرنداشت و در ضربات پنالتی، حاجیلو، درخشان، احدی پنالتیها را گل کردند اما مختاری فر پنالتی چهارم را به اوت زد و کویتیها با گل کردن ضربه پنجم به مقام سومی آسیا دست یافتند. در این بازیها عربستان، قهرمان و چین نایب قهرمان آسیا شدند.
هشدارهایی که هاشمی رفسنجانی داد ولی شنیده نشد
ضرورت ساخت مترو
ساخت و احداث مترو تهران اگرچه از سالهای قبل از انقلاب شروع شد ولی ریل توسعه آن بسیار کند پیش رفت و در سالهای ابتدایی بعد از انقلاب هم باتوجه به تحولات سیاسی، شروع جنگ و... عملاً کندتر شد تا اینکه در اوج روزهای جنگ، تحریمهای اقتصادی و... آیتالله اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و امام جمعه موقت تهران، در نماز جمعه 5 بهمن 1363 از ضرورت سرعت گرفتن ساخت مترو تهران گفت و نسبت به آینده پایتخت از نظر شهری در نبود مترو و سیستم حملونقل پیشرفته هشدار داد آن هم در شرایطی که در سالهای جنگ تحمیلی صحبت و اجرای بسیاری از طرحهای توسعه شهری از نظر بسیاری از مدیران، کاری لوکس و غیرضروری بهنظر میرسید و حتی در سال 1360 با مصوبه هیأت وزیران ساخت خطوط مترو متوقف شده بود. آیتالله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم 5 بهمن سال 1363 درباره ساخت مترو گفت:«در سه ماهه گذشته به اتفاق حدود سی نفر از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی به اتفاق استاندار، شهردار و دیگر مسئولان برنامهریزی شهر تهران جلسه مشترک و متعددی داشتیم و مسأله سرنوشتسازی در حل معضلات اجتماعی، رفاهی شهر تهران مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار گرفت و در این نشستها عنوان شد تهران که امروز حدود 7 میلیون نفر جمعیت دارد، 40 سال دیگر به 10 میلیون میرسد و بیش از پانصد کیلومتر منطقه تهران محسوب میشود که امروز جزو شهر به حساب میآید و خدمات رفاهی به آنجا تعلق میگیرد....
البته مسائل جنبی خیلی فراوان دارد. ازجمله اینکه باید جلوی رشد حرکت روستاییان به شهرها را گرفت.... مسأله دیگر حل معضل فاضلاب تهران و آب مصرفی آشامیدنی است. باید سازمانی ایجاد شود که این فاضلاب را برای استفاده کشاورزی تصفیه و به کارگیرد که البته همه این خدمات خرج دارد. در مورد مسأله ترافیک در گذشته کسانی بودند که با امر ایجاد مترو مخالف بودند. مانند ضدانقلاب و دشمنان انقلاب اسلامی، چون اینها نمیخواهند مردم در رفاه باشند....
البته باید توجه داشت که پول نفت مال همه مردم است و فقط به مردم تهران اختصاص ندارد. نباید با پول نفت مسأله زباله، مترو و آب تهران و دیگر شهرهای بزرگ را حل کرد. از اعتبارات بودجه کل کشور که مال همه مردم است، نباید برای این کار استفاده کرد. پولداران شهرستانی که در تهران جمع شده و زندگی میکنند، نباید پول نقل و انتقال زبالهشان را مردم بوشهر یا سیستان و بلوچستان پرداخت کنند. شهرداری تهران باید کارخانههایی تأسیس و زبالهها را به کود و خوراک دام تبدیل کند. همینطور مسأله فاضلاب تهران را حل نماید. در مورد مسأله ترافیک امروز حدود 7میلیون نفر در تهران جابهجا میشوند. البته شرکت واحد حدود 2600الی 2700دستگاه اتوبوس دارد و 18000تاکسی و 2500مینی بوس و ماشینهای شخصی جابهجایی این 7میلیون را که تا پایان قرن به 10میلیون نفر خواهد رسید، بهعهده دارند. 7میلیون جمعیت تهران در نتیجه جابهجایی حداقل روزانه نیمساعت وقتشان تلف میشود. اگر بخواهیم این وقت تلفشده مردم را که در نتیجه نبودن مترو بهوجود آمده از لحاظ پولی محاسبه کنیم، سالانه بالغ بر 25میلیارد تومان مردم تهران ضرر اتلاف وقت را میپردازند. برای راهاندازی مترو میتوانیم نیروگاه کوچکی برای مترو تهران با ظرفیت 100الی 150مگاوات و یک کارخانه کوچک سیمان برای تأمین سیمان مورد نیاز مترو در تهران احداث کنیم و براساس برنامه تنظیمی، تهران دارای 7خط مترو خواهد بود که 2 خط اصلی و اولیه آن توسط شهرداری و وزارت کشور احداث و راهاندازی و بقیه خطها به بانکها و مؤسسات خصوصی واگذار خواهد شد. ایجاد مترو لوکسبازی نیست. بیایید حساب فضای آلوده را که توسط خودروها به وجود میآید بکنید. مردم ما دارند سم تنفس میکنند... برای ایجاد مترو میتوان از کارخانه واگنسازی پارس که سالانه یکهزار واگن تولید میکند بهرهگرفت. باز هم تأکید میکنم برای احداث مترو در تهران مردم سیستان و بلوچستان نباید خرج مترو تهران را بدهند، خرج مترو را باید آنهایی پرداخت کنند که از مترو استفاده میکنند. در تهران بیش از یک میلیون و 600هزار اتومبیل شخصی وجود دارد. اینها اگر سالی یکهزارتومان عوارض بدهند، مخارج اولیه احداث مترو تهران که 160میلیارد تومان است، تأمین خواهد شد.»
چند روز بعد از سخنرانی آیتالله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه درباره ساخت مترو، شهردار وقت تهران محمد نبی حبیبی در گفتوگو با چند روزنامه برنامههای شهرداری برای احداث خطوط مترو را اعلام کرد. او گفت: نظر این است که تا حد امکان وارد کردن تکنولوژی مترو را به حداقل ممکن برسانیم. لازم به یادآوری است در ابتدا، سعی بر ایجاد خطوط روی زمینی مترو در جنوب شهر است. او همچنین چندی بعد مسیر 4 خط ابتدایی مترو را این چنین اعلام کرد:«خط یک: از میدان تجریش تا میدان راهآهن و سپس به جاده قدیم کرج. خط دوم: از حوالی تهرانپارس تا بزرگراه محمدعلی جناح و شهرزیبا. خط سوم: از مجیدیه تا جنوب شهر و شهرری. خط چهارم: از میدان آزادی تا نیروی هوایی.» خطوطی که البته بعدها تغییر مسیرهایی دادند.
تهیه و تنظیم:حسن مجیدی
آیتالله العظمی خوانساری درگذشت
آیتالله العظمی حاج سید احمد خوانساری[متولد 2 شهریور ۱۲۷۰ در خوانسار] یکی از مراجع بزرگ اسلام ساعت سیدقیقه بامداد شنبه ۲۹ دی 1363 در سن 93 سالگی و به علت بیماری دارفانی را وداع گفت. مرحوم خوانساری پس از طی دوران تحصیلات ابتدایی در خوانسار و فراگرفتن مقدمات علوم اسلامی در حوزه علمیه اصفهان، رهسپار نجف اشرف شد و از محضر مرحوم آیتالله العظمی آخوند خراسانی و آیتالله العظمی سید محمد کاظم یزدی بهره گرفت. وی پس از رسیدن به مرحله اجتهاد به ایران مراجعت کرد و در اراک با مرحوم آیتالله حائری ملاقات و در درس ایشان حضور یافت و همزمان با عزیمت آیتالله حائری به قم، ایشان نیز رهسپار این شهر شد. آیتالله العظمی خوانساری در زمان مرجعیت آیتالله العظمی بروجردی به تقاضای مردم تهران به این شهر آمد و تا هنگام وفات، حوزه درس خارج و امامت مسجد سید عزیزالله تهران را
عهده دار بود.
روزنامه کیهان- شنبه 29 دی 1363
طرح جامع بنای مصلای بزرگ تهران به مسابقه گذاشته شد
دفتر طرح و برنامه مصلای بزرگ تهران با انتشار اطلاعیهای از کلیه طراحان، معماران، استادان، هنرمندان و متخصصین دعوت کرد تا در مسابقه بزرگ گزیدهترین طرح جامع مصلای تهران شرکت کنند. متن اطلاعیه به این شرح است:
بسمه تعالی
لمسجدعلى التقوى من اول یوم احق آن تقوم فیه
دفتر طرح و برنامه مصلای بزرگ تهران حامل نظرات اخذ شده از مردم، نمازگزاران عزیز، روحانیت معظم، صاحبنظران و مسئولان؛ اهداف، تعاریف، خطوط اصلی و مشخصات کلی را که مجموعه مصلای بزرگ مبتنی بر آنها خواهد بود، تحت عنوان برنامه مصلای تهران تدوین نمود. اینک از همه طراحان، معماران و مهندسین مشاور، استادان، هنرمندان و متخصصین توانا دعوت میکند تا به تهیه طرحی جامع برای این بنای بزرگ و تاریخی همت گمارند و در مسابقهای بزرگ و بینالمللی که برای تهیه ارزنده و گزیدهترین طرح برگزار میشود شرکت نمایند.
داوطلبان میتوانند جهت دریافت این برنامه و آگاهی از کیفیت مسابقه و ثبتنام، حداکثر تا تاریخ دوازدهم بهمن ماه جاری، آغاز دهه مبارک فجر همه روزه بعدازظهرها به ستاد نماز جمعه تهران مراجعه فرمایند.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر با تلفنهای شماره 5-669703 یا به آدرس ستاد نماز جمعه تهران، خیابان ولی عصر مقابل کلانتری مرکز، تماس حاصل فرمایند.
دفتر طرح و برنامه مصلای بزرگ تهران
روزنامه کیهان- شنبه 29 دی 1363
طراح و معمار مصلای امام خمینی(ره) تهران
در تاریخ ۲۹ دی 1363 در فراخوانی از طریق تریبون نمازجمعه، از کلیه طراحان با تجربه و واجد شرایط، برای طراحی و ساخت مصلای تهران دعوت به عمل آمد. در این مسابقه ۳۶ اثر از طراحان داخلی و خارجی شرکت کردند. دبیرخانه مسابقه پس از بررسی، اثری را بهعنوان طرح برتر معرفی نکرد. بر اساس تصمیم اخذ شده، ایدههای حاصل از مسابقه و نظرات صاحبنظران، برای خلق طرح نهایی مصلی، در اختیار دکتر سیدپرویز مویدعهد، قرار گرفت.
پس از تأیید طرح استاد مویدعهد، ترسیم پلانها، برشهای جدیدی از طرح و ساخت ماکت این مجموعه عظیم ۶۳ هکتاری، در دستور کار معمار طرح قرار گرفت. پس از تصویب طرح پروژه مصلی، کار ساخت عملاً همزمان با تخصیص نخستین بودجه از سال ۱۳۷۴ آغاز شد. سیدپرویز مویدعهد در سال ۱۳۰۸ در تهران متولد شد. وی پس از اخذ لیسانس معماری از دانشگاه تهران به فرانسه عزیمت و موفق به اخذ دکترای معماری از دانشکده هنرهای زیبای پاریس(بوزار) و دکترای شهرسازی از دانشگاه سوربن گردید. وی در سال ۱۳۳۶ با رتبه دانشیاری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۳ به رتبه استادی رسید. او علاوه بر تدریس، در سالهای 1348 تا ۱۳۵۲ ریاست دانشکده هنرهای تزئینی وزارت فرهنگ و هنر را برعهده داشت. از استاد مویدعهد پس از سالها تدریس، تحقیق، تألیف و طراحی، در سال ۱۳۸۰ بهعنوان چهره ماندگار تقدیر شد. جایزه و مدال لورآتی (دیپلم معماری دانشگاههای فنی فرانسه)، دکترای افتخاری معماری دانشگاه سوربن و نشان درجه اول معماری دانشکده سلطنتی انگلستان از دیگر جوایز دریافتی ایشان است.
وی بناهای مختلفی را در داخل و خارج از کشور طراحی کرده که از آن جمله میتوان به طرح پاویون سفارت ایران در کانادا، طرح محوطه نمایشگاه بینالمللی تهران، طرح مدرسه سن لویی با همکاری پروفسور لو کنت، طرح مرمت و تزئینات کاخ گلستان، طرح معماری فرودگاه آبادان، طرح اکستانسیون و خوابگاه دانشجویان مدرسه البرز، طرح نمای جنوبی ساختمان سازمان حج و زیارت، طرح کلیسای جامع کاتدرال با همکاری گیوم ژیله و... اشاره کرد. مرحوم سیدپرویز مویدعهد چهره ماندگار معماری ایران، پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ در سن ۸۶ سالگی چشم از جهان فروبست و پیکر وی در دارالرحمه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد.*
*سایت مصلای امام خمینی تهران