ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تغییرات بیش از حد لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق هم نمایندگان مجلس را راضی نکرد
بازگشت بودجه به نقطه صفر
بهارستان بهدنبال لایحه چند دوازدهم برای بودجه 1400 است
گروه سیاسی/ بودجه 1400 تا اینجا صحنه یک تقابل و جنجال سیاسی تمام عیار بوده، آنقدر که نه تنها شاید رد کلیات آن هم در جلسه دیروز نقطه پایان این ماجرا نباشد، بلکه بعید هم نیست که رأی دیروز مجلسیها تازه آغازی بر دور جدیدی از اختلافات شود. خط و نشان آنها برای دولت در جلسه دیروز که تا تهدید به استیضاح رئیس جمهوری توسط رئیس کمیسیون تلفیق بودجه هم پیش رفت، نه تنها بیسابقهترین جلسه بررسی کلیات بودجه در تاریخ ایران را رقم زد که خود یکی از کم نظیرترین نمونههای اختلافات دو قوه بود. حالا با این وضعیت دولت باید یک بودجه سه دوازدهم به مجلس ارائه کند و بر سر بودجه جدید با بهارستان به توافق برسد. اما با دامنه اختلافات اخیر این توافق چگونه ممکن خواهد شد؟
یک رأی تناقضآمیز
دامنهدار شدن اختلافات بر سر بودجه ١۴٠٠ چندان هم عجیب نبود. فقط کافی است به یاد بیاوریم که در همان روزهای اول تقدیم لایحه توسط دولت، تمام مجلس از شخص رئیس قوه مقننه گرفته تا مشاوران او و باقی نمایندگان علیه این لایحه صف کشیدند و از لزوم «به هم ریختن شاکله» آن سخن گفتند. حتی الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در اولین اظهاراتش درباره این لایحه آن را «بودجه فروپاشی و نه اداره کشور» خوانده بود. قالیباف هم در اولین جلسه کمیسیون تلفیق بر لزوم «تغییرات گسترده به نفع مردم» در لایحه دولت سخن گفته بود. همین خط وسیاست برای بیش از یک ماه در کمیسیون تلفیق تعقیب شد و لایحه بودجه ١۴٠٠ آماج باران تغییرات عمده قرار گرفت. آنقدر زیاد که رئیس جمهوری نهایتاً معترض شد که این دیگر لایحه دولت نیست و قوه مجریه آن را قبول ندارد. یا معاون پارلمانی رئیس جمهوری هشدار داد که «لایحه» بودجه نباید تبدیل به «طرح» بودجه شود. پاسخ مجلس اما چیز دیگری بود؛ «به نفع مردم بودجه را تغییر دادیم.» عددها و رقمها اما چیز دیگری میگفت؛ یکی از مهمترین اعتراضات مجلسیها این بود که دولت منابع و مخارج بودجه را غیر واقعی تعیین کرده و با این وضع دچار کسری بودجه گسترده خواهد شد. اما در کمیسیون تلفیق همین منابع مورد اعتراض نمایندگان به اندازه ٣۵درصد رشد کرد و از ٨٣١ هزار میلیارد تومان به هزار و ١۴٣ هزار میلیارد تومان رساند. چیزی که یک تناقض بزرگ بود. همانطور که شعار معیشت مردم توسط نمایندگان و افزایش چندین باره بودجه نهادهایی چون صدا و سیما و حوزههای علمیه در عمل از نظر خیلیها یک تناقض جدی به نظر میرسید. اما نه به جدیت اقدام تناقضآمیز دیروز مجلس در دادن رأی منفی به کلیات لایحهای که بیش از یک ماه است در کمیسیون تلفیق بودجه دستخوش تغییرات اساسی یا به گفته خود نمایندگان اصلاح شده است. در حقیقت نمایندگان مجلس به بررسیهای همکاران خود در کمیسیون تلفیق هم اعتماد نکرده و به آن رأی منفی دادهاند.
یک برداشت عجیب، یک ابهام بزرگ
مجلس بیش از یک ماه و نیم به طور تمام قد از تصمیمات کمیسیون تلفیق برای بودجه ١۴٠٠ دفاع کرد. تصمیماتی که خلاصهاش چیزی نبود جز زیر و رو کردن تمام اعداد و ارقام و ردیفهای اصلی لایحه دولت. مهمتر اینکه این دفاع تمام قد در برابر انتقادات و مخالفتهای جدی دولتیها انجام میشد. با این فضا همه منتظر بودند که مجلس یازدهم به لایحهای که دولت نه فقط دیگر لایحه خودش نمیدانست بلکه میگفت معیشت مردم را هم به خطر میاندازد رأی مثبت قاطعی بدهد. نتیجه رأیگیری اما کاملاً متفاوت بود؛ مجلس کلیات لایحه دولت یا دستپخت کمیسیون تلفیق را رد کرد تا یک سؤال جدی پیش بیاید؛ چرا حتی تا روز قبل از رأیگیری هیچ نشان جدی از مخالفت مجلس با مصوبات کمیسیون تلفیق دیده نمیشد؟ اگر سخنان محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفتوگو با «ایرنا» در این رابطه درست باشد، باید گفت که ماجرا بیش از آنچه همگان فکر میکردند جای تعجب دارد. او گفته که «برخی از نمایندگان نمیدانستند که به لایحه بودجه رأی میدهند یا گزارش کمیسیون تلفیق مجلس، از این رو برخی از نمایندگان اشتباهی رأی دادند.» او به ایسنا هم گفته که «برداشتها در این زمینه متفاوت بود برداشت ما این بود که گزارش کمیسیون تلفیق بودجه به رأی گذاشته میشود همانطور که سالهای قبل هم این چنین بود ولی بعضی برداشتشان این بود که لایحه به رأی گذاشته خواهد شد.» احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در گفتوگو با ایسنا، به نوع دیگری همین روایت را تأیید کرده و گفته: «من از تریبون مجلس شورای اسلامی گفتم که کلیات بودجه به رأی گذاشته شده است قبل از آن نمایندگان پرسیدند که این گزارش بودجه است و من از رئیس مجلس شورای اسلامی این را سؤال کردم که ایشان گفتند کلیات بودجه است.» این ابهام یا ناآگاهی برخی نمایندگان درباره آیین نامه داخلی مجلس زمانی برجسته تر میشود که همه چهرههای شاخص مجلس در قامت موافق گزارش کمیسیون تلفیق بودند و قبل از جلسه دیروز نشانهای مبنی بر مخالفت جدی با تصمیمات این کمیسیون در بهارستان به چشم نمیخورد.
واکنش پاستور به رأی بهارستان
حالا بیاییم سراغ پاستور؛ دولتیها از رأی منفی دیروز مجلس به بودجه استقبال کردهاند و گفتهاند این میتواند باعث اصلاحات منطقی در مصوبه کمیسیون تلفیق شود. این هم خودش نشانه دیگری است بر اینکه اتفاقات دیروز را باید تعجبآور و توضیح نمایندگانی چون محمد خدابخشی را جدی دانست. علی ربیعی سخنگوی دولت پس از رأی دیروز مجلس، تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق مجلس را سبب بههم ریخته شدن شالوده بودجه دانست که به زعم او «غنایی نیز به بودجه نبخشیده.» او حتی از نمایندگانی که دیروز رأی منفی دادند، تشکر کرد. علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیس جمهوری هم در حساب کاربری خود در توئیتر درباره غیبت حسن روحانی در بهارستان چنین نوشت: «حضور رئیس جمهوری برای دفاع از کلیات بودجه نه الزام آییننامهای دارد و نه پیش از این مرسوم بوده؛ افزون بر این، دفاع از بودجهای که دیگر نشانی از «لایحه» دولت ندارد و بیشتر «طرحی» است از سوی کمیسیون تلفیق، وجهی برای حضور رئیس جمهوری باقی نگذاشته است.» غیبت روحانی در این جلسه باز هم حاشیهساز شده بود، اما حاشیهها صرفاً محدود به همین موضوع نبود. چه اینکه تنها در یک مورد الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق در دفاع از مصوبه این کمیسیون و تغییرات لایحه بودجه رئیس جمهوری را تهدید به استیضاح کرد. نادران هم در نطق خودگفته بود: «رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ عروسی دولت است.» نشانه دیگری از اینکه رأی دیروز نمایندگان مخالف دولت یک رأی تناقضآمیز به نظر میرسید. تهدید نادران به استیضاح رئیس جمهوری البته تنها اقدام قابل تأمل و البته تکراری برخی نمایندگان علیه دولت نبود. آنها در جلسه دیروز تا توانستند از خجالت دولت درآمدند و انواع و اقسام اتهامات همچون فاسد، رانت خوار و بی عرضه و ناکارآمد و... را حواله دولت کردند. تا جایی که محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس تذکر داد که این اتهامات قابلیت پیگیری دارد. اما در مجلسی که تریبون مجلس بر روی نماینده دولت برای دفاع از لایحه بودجه بسته میشود پیگیری این اتهامافکنیهای تکراری شاید خوش خیالی بیش نباشد.
سرنوشت بودجه، درگیر تناقضات
نکته اما اینجاست که در این اوضاع، وضعیت مملکت چه خواهد شد؟ آیا افقی برای حل گره بودجه در روزهای آینده وجود دارد. در جلسه دیروز مسأله قابل توجه این بود که هم موافقان کلیات لایحه بودجه و هم مخالفان، علیه دولت موضعگیری میکردند. موافقان میگفتند اشتباهات دولت در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برطرف شده و مخالفان میگفتند دولت بودجه را بد نوشته. حرفی که موافقان هم قبلاً آن را قبول داشتند. این یعنی جدای از جزئیات این لایحه یک صفکشی جدی مقابل دولت در بهارستان وجود دارد که البته از خیلی وقت قبل عیان شده بود. قالیباف، رئیس مجلس دیروز بعد از رد کلیات بودجه این اتفاق را فرصتی برای دولت خواند که میتواند از آن برای «اصلاح لایحه» استفاده کند. اما این امیدواری چقدر منطقی است؟ مجلس نه تنها از اساس انتقادات خود عقب ننشسته بلکه در یک ماه و نیم اخیر بخش زیادی از منویات خود ناظر به همین انتقادات را در مصوبات کمیسیون تلفیق لحاظ کرده و در نهایت با رد آن مواجه شده. حالا در فرصت کوتاه پیش رو دولت باید چه اصلاحاتی را لحاظ کند تا مجلسی که مصوبه کمیسیون تلفیق خود را این گونه ردکرده، راضی شود؟ به عبارتی ابهام این روزها این است که چه چیزی این مجلس را آن طور که قالیباف گفته راضی خواهد کرد؟ خصوصاً اینکه رئیس مجلس به دولت توصیه کرده که در راستای اصلاح لایحه بودجه «از تجربه کمیسیون تلفیق نیز بهره ببرد.» اما او توضیح نداده که اگر این تجربه موفق و باب میل مجلس است چرا صحن علنی با مصوبات کمیسیون تلفیق مخالفت کرده است؟
در چنین شرایطی و با توجه به اوضاع کشور، این سؤال جدی باقی است که فوت وقت یک ماه و نیمه توسط کمیسیون تلفیق، آن هم در حالی که قرار بود همه چیز به نقطه صفر برگردد، چه معنایی میدهد؟ مجلسی که نتوانست ظرف بیش از دو ماه اختلاف خود را با دولت حل کند، چگونه میتواند ظرف یکی دو هفته چنین کاری انجام دهد؟ به نظر میرسد تمایل بهارستان از همان ابتدا هم بر تدوین چند دوازدهم لایحه بودجه برای 1400 بود و حالا با رأی دیروز مجلسیها مسیر برای این اقدام هموار شده است.
یک رأی تناقضآمیز
دامنهدار شدن اختلافات بر سر بودجه ١۴٠٠ چندان هم عجیب نبود. فقط کافی است به یاد بیاوریم که در همان روزهای اول تقدیم لایحه توسط دولت، تمام مجلس از شخص رئیس قوه مقننه گرفته تا مشاوران او و باقی نمایندگان علیه این لایحه صف کشیدند و از لزوم «به هم ریختن شاکله» آن سخن گفتند. حتی الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در اولین اظهاراتش درباره این لایحه آن را «بودجه فروپاشی و نه اداره کشور» خوانده بود. قالیباف هم در اولین جلسه کمیسیون تلفیق بر لزوم «تغییرات گسترده به نفع مردم» در لایحه دولت سخن گفته بود. همین خط وسیاست برای بیش از یک ماه در کمیسیون تلفیق تعقیب شد و لایحه بودجه ١۴٠٠ آماج باران تغییرات عمده قرار گرفت. آنقدر زیاد که رئیس جمهوری نهایتاً معترض شد که این دیگر لایحه دولت نیست و قوه مجریه آن را قبول ندارد. یا معاون پارلمانی رئیس جمهوری هشدار داد که «لایحه» بودجه نباید تبدیل به «طرح» بودجه شود. پاسخ مجلس اما چیز دیگری بود؛ «به نفع مردم بودجه را تغییر دادیم.» عددها و رقمها اما چیز دیگری میگفت؛ یکی از مهمترین اعتراضات مجلسیها این بود که دولت منابع و مخارج بودجه را غیر واقعی تعیین کرده و با این وضع دچار کسری بودجه گسترده خواهد شد. اما در کمیسیون تلفیق همین منابع مورد اعتراض نمایندگان به اندازه ٣۵درصد رشد کرد و از ٨٣١ هزار میلیارد تومان به هزار و ١۴٣ هزار میلیارد تومان رساند. چیزی که یک تناقض بزرگ بود. همانطور که شعار معیشت مردم توسط نمایندگان و افزایش چندین باره بودجه نهادهایی چون صدا و سیما و حوزههای علمیه در عمل از نظر خیلیها یک تناقض جدی به نظر میرسید. اما نه به جدیت اقدام تناقضآمیز دیروز مجلس در دادن رأی منفی به کلیات لایحهای که بیش از یک ماه است در کمیسیون تلفیق بودجه دستخوش تغییرات اساسی یا به گفته خود نمایندگان اصلاح شده است. در حقیقت نمایندگان مجلس به بررسیهای همکاران خود در کمیسیون تلفیق هم اعتماد نکرده و به آن رأی منفی دادهاند.
یک برداشت عجیب، یک ابهام بزرگ
مجلس بیش از یک ماه و نیم به طور تمام قد از تصمیمات کمیسیون تلفیق برای بودجه ١۴٠٠ دفاع کرد. تصمیماتی که خلاصهاش چیزی نبود جز زیر و رو کردن تمام اعداد و ارقام و ردیفهای اصلی لایحه دولت. مهمتر اینکه این دفاع تمام قد در برابر انتقادات و مخالفتهای جدی دولتیها انجام میشد. با این فضا همه منتظر بودند که مجلس یازدهم به لایحهای که دولت نه فقط دیگر لایحه خودش نمیدانست بلکه میگفت معیشت مردم را هم به خطر میاندازد رأی مثبت قاطعی بدهد. نتیجه رأیگیری اما کاملاً متفاوت بود؛ مجلس کلیات لایحه دولت یا دستپخت کمیسیون تلفیق را رد کرد تا یک سؤال جدی پیش بیاید؛ چرا حتی تا روز قبل از رأیگیری هیچ نشان جدی از مخالفت مجلس با مصوبات کمیسیون تلفیق دیده نمیشد؟ اگر سخنان محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفتوگو با «ایرنا» در این رابطه درست باشد، باید گفت که ماجرا بیش از آنچه همگان فکر میکردند جای تعجب دارد. او گفته که «برخی از نمایندگان نمیدانستند که به لایحه بودجه رأی میدهند یا گزارش کمیسیون تلفیق مجلس، از این رو برخی از نمایندگان اشتباهی رأی دادند.» او به ایسنا هم گفته که «برداشتها در این زمینه متفاوت بود برداشت ما این بود که گزارش کمیسیون تلفیق بودجه به رأی گذاشته میشود همانطور که سالهای قبل هم این چنین بود ولی بعضی برداشتشان این بود که لایحه به رأی گذاشته خواهد شد.» احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در گفتوگو با ایسنا، به نوع دیگری همین روایت را تأیید کرده و گفته: «من از تریبون مجلس شورای اسلامی گفتم که کلیات بودجه به رأی گذاشته شده است قبل از آن نمایندگان پرسیدند که این گزارش بودجه است و من از رئیس مجلس شورای اسلامی این را سؤال کردم که ایشان گفتند کلیات بودجه است.» این ابهام یا ناآگاهی برخی نمایندگان درباره آیین نامه داخلی مجلس زمانی برجسته تر میشود که همه چهرههای شاخص مجلس در قامت موافق گزارش کمیسیون تلفیق بودند و قبل از جلسه دیروز نشانهای مبنی بر مخالفت جدی با تصمیمات این کمیسیون در بهارستان به چشم نمیخورد.
واکنش پاستور به رأی بهارستان
حالا بیاییم سراغ پاستور؛ دولتیها از رأی منفی دیروز مجلس به بودجه استقبال کردهاند و گفتهاند این میتواند باعث اصلاحات منطقی در مصوبه کمیسیون تلفیق شود. این هم خودش نشانه دیگری است بر اینکه اتفاقات دیروز را باید تعجبآور و توضیح نمایندگانی چون محمد خدابخشی را جدی دانست. علی ربیعی سخنگوی دولت پس از رأی دیروز مجلس، تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق مجلس را سبب بههم ریخته شدن شالوده بودجه دانست که به زعم او «غنایی نیز به بودجه نبخشیده.» او حتی از نمایندگانی که دیروز رأی منفی دادند، تشکر کرد. علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیس جمهوری هم در حساب کاربری خود در توئیتر درباره غیبت حسن روحانی در بهارستان چنین نوشت: «حضور رئیس جمهوری برای دفاع از کلیات بودجه نه الزام آییننامهای دارد و نه پیش از این مرسوم بوده؛ افزون بر این، دفاع از بودجهای که دیگر نشانی از «لایحه» دولت ندارد و بیشتر «طرحی» است از سوی کمیسیون تلفیق، وجهی برای حضور رئیس جمهوری باقی نگذاشته است.» غیبت روحانی در این جلسه باز هم حاشیهساز شده بود، اما حاشیهها صرفاً محدود به همین موضوع نبود. چه اینکه تنها در یک مورد الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق در دفاع از مصوبه این کمیسیون و تغییرات لایحه بودجه رئیس جمهوری را تهدید به استیضاح کرد. نادران هم در نطق خودگفته بود: «رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ عروسی دولت است.» نشانه دیگری از اینکه رأی دیروز نمایندگان مخالف دولت یک رأی تناقضآمیز به نظر میرسید. تهدید نادران به استیضاح رئیس جمهوری البته تنها اقدام قابل تأمل و البته تکراری برخی نمایندگان علیه دولت نبود. آنها در جلسه دیروز تا توانستند از خجالت دولت درآمدند و انواع و اقسام اتهامات همچون فاسد، رانت خوار و بی عرضه و ناکارآمد و... را حواله دولت کردند. تا جایی که محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس تذکر داد که این اتهامات قابلیت پیگیری دارد. اما در مجلسی که تریبون مجلس بر روی نماینده دولت برای دفاع از لایحه بودجه بسته میشود پیگیری این اتهامافکنیهای تکراری شاید خوش خیالی بیش نباشد.
سرنوشت بودجه، درگیر تناقضات
نکته اما اینجاست که در این اوضاع، وضعیت مملکت چه خواهد شد؟ آیا افقی برای حل گره بودجه در روزهای آینده وجود دارد. در جلسه دیروز مسأله قابل توجه این بود که هم موافقان کلیات لایحه بودجه و هم مخالفان، علیه دولت موضعگیری میکردند. موافقان میگفتند اشتباهات دولت در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برطرف شده و مخالفان میگفتند دولت بودجه را بد نوشته. حرفی که موافقان هم قبلاً آن را قبول داشتند. این یعنی جدای از جزئیات این لایحه یک صفکشی جدی مقابل دولت در بهارستان وجود دارد که البته از خیلی وقت قبل عیان شده بود. قالیباف، رئیس مجلس دیروز بعد از رد کلیات بودجه این اتفاق را فرصتی برای دولت خواند که میتواند از آن برای «اصلاح لایحه» استفاده کند. اما این امیدواری چقدر منطقی است؟ مجلس نه تنها از اساس انتقادات خود عقب ننشسته بلکه در یک ماه و نیم اخیر بخش زیادی از منویات خود ناظر به همین انتقادات را در مصوبات کمیسیون تلفیق لحاظ کرده و در نهایت با رد آن مواجه شده. حالا در فرصت کوتاه پیش رو دولت باید چه اصلاحاتی را لحاظ کند تا مجلسی که مصوبه کمیسیون تلفیق خود را این گونه ردکرده، راضی شود؟ به عبارتی ابهام این روزها این است که چه چیزی این مجلس را آن طور که قالیباف گفته راضی خواهد کرد؟ خصوصاً اینکه رئیس مجلس به دولت توصیه کرده که در راستای اصلاح لایحه بودجه «از تجربه کمیسیون تلفیق نیز بهره ببرد.» اما او توضیح نداده که اگر این تجربه موفق و باب میل مجلس است چرا صحن علنی با مصوبات کمیسیون تلفیق مخالفت کرده است؟
در چنین شرایطی و با توجه به اوضاع کشور، این سؤال جدی باقی است که فوت وقت یک ماه و نیمه توسط کمیسیون تلفیق، آن هم در حالی که قرار بود همه چیز به نقطه صفر برگردد، چه معنایی میدهد؟ مجلسی که نتوانست ظرف بیش از دو ماه اختلاف خود را با دولت حل کند، چگونه میتواند ظرف یکی دو هفته چنین کاری انجام دهد؟ به نظر میرسد تمایل بهارستان از همان ابتدا هم بر تدوین چند دوازدهم لایحه بودجه برای 1400 بود و حالا با رأی دیروز مجلسیها مسیر برای این اقدام هموار شده است.
سخنگوی دولت با تأکید بر اهمیت سلامت مردم:
بحث سیاسی درباره واکسن را کنار بگذاریم
گروه سیاسی/ علی ربیعی، سخنگوی دولت اظهارات رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اضافه شدن عربستان به مذاکرات هستهای با ایران را غیرمسئولانه توصیف و تأکید کرد قرار نیست هیچ مذاکره جدیدی درباره برجام انجام بگیرد و به تبع آن ملحق شدن اعضای جدید در گفتوگوهای پیشتر انجام شده، به طور کامل منتفی است.
به گزارش ایرنا، ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود، با اشاره به اینکه اظهارات آقای مکرون دوراندیشانه و مسئولانه نبود، اضافه کرد: تنها یک سناریو درباره برجام وجود دارد و آن بازگشت هرچه سریعتر امریکا به برجام و التزام همه اعضای آن از جمله فرانسه به تعهداتشان مطابق نص صریح توافق است.
او با بیان اینکه ما همیشه در استقبال از آغاز گفت وگوهای منطقهای میان کشورهای منطقه پیشتاز بودهایم، گفت: تنها کشورهای منطقه هستند که از صلاحیت تأمین امنیت منطقه برخوردار هستند و در این مسیر به مداخلهها و ابتکارهای نامعمول کشورهای خارج از منطقه نیازی نیست.
سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات دولت امریکا مبنی بر اینکه ابتدا ایران باید به تعهدات خود در برجام برگردد، تصریح کرد: موضع ما روشن است، امریکا تنها طرفی است که به عضویت خود در برجام خاتمه داده و برخلاف امریکا، جمهوری اسلامی ایران هرگز از برجام خارج نشده است و تنها در واکنش متناسب به خروج امریکا و ناتوانی دیگر اعضا درعمل به تعهداتشان ناگزیر از متوسل شدن به حق قانونی خود شد.
ربیعی با بیان اینکه دولت جدید امریکا نمیتواند تاریخ را وارونه بخواند و یا قانون علت و معلول را معکوس کند، افزود: تنها راه منطقی برای بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات، بازگشت شرایط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوی امریکاست. اما به محض آنکه چنین اتفاقی رخ بدهد، ما هم بلافاصله به انجام کامل تعهدات خود بازخواهیم گشت.
او با بیان اینکه رایزنی و مشورت با همه اعضای برجام ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: از نظر ما فرآیند بازگشت امریکا به برجام تابع فرمول پیچیدهای نیست و با بهکار افتادن اراده سیاسی این اتفاق با همه الزامات آن به سرعت میتواند رخ بدهد. به محض بازگشت دولت امریکا به تعهدات خود، ایران بدون فاصله زمانی بهطور کامل تعهداتش را عملی خواهد کرد.
سفر طالبان با هماهنگی دولت افغانستان
سخنگوی دولت در واکنش به بحثهایی که نسبت به حضور هیأت طالبان در ایران درگرفت، با تأکید بر اینکه این سفر با هماهنگی دولت افغانستان و در تداوم این سیاست همیشگی ایران مبنی بر رایزنی با همه گروههای سیاسی در افغانستان و به منظور تقویت صلح و ثبات در این کشور انجام شده است، گفت: نمیتوانیم نسبت به ناامنی و بی ثباتی در افغانستان بیاعتنا باشیم اما این به معنای وجود یک رابطه ویژه بین ما و گروه طالبان نیست.
او با بیان اینکه ایران آمادگی دارد در هماهنگی کامل با دولت کابل با همه گروههای سیاسی و قومی افغانستان و رایزنی کرده و آنان را به مشارکت در گفتوگوهای ملی برای رسیدن به صلح پایدار تشویق کند، تصریح کرد: دیدار با هیأت طالبان بیش از هر چیزی نشانگر این اعتقاد همیشگی ما به این واقعیت است که چالشهای امنیتی در افغانستان راه حل نظامی ندارد. میخواهیم اطمینان پیدا کنیم که طالبان در مسیر صلح و پرهیز از خشونت، مصمم است.
تخریبهای بی سابقه علیه دولت
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری درباره ضرورت گفتوگوی دولت با مردم اظهار کرد: پیش از کرونا، ارکان دولت سفرها و ارتباطات رو در روی خوبی با مردم داشتند و در ایام کرونا هم با توجه به پروتکلهای وضع شده از سوی ستاد ملی این ارتباطات به اشکال دیگری پابرجا بوده است.
ربیعی با بیان اینکه در هیچ دورهای رسانههای خارجی به این گستردگی علیه دولتی نتاختهاند و در هیچ دورهای هم مخالفان دولت اینچنین بیپروا و با حجم بالای منابع مالی دستاوردهای دولت را به چالش نکشیده و تخریب نکردهاند، تصریح کرد: تخریب دولت و اتهامزنی به او هزینهای برای هیچ کس ندارد و بهرغم اینکه دولت میداند در میان قوا تنها این حجم از تخریب فقط در مورد او اعمال میشود، با همه اینحرفها دولت باز هم برای گشودگی فضای نقد در جامعه استقبال میکند.سخنگوی دولت ادامه داد: اتهام میزنند که دولت ارز ۴۲۰۰ تومان را به اقوام و نزدیکان خود پرداخت کرده، اگر این چنین است معرفی نکردن آنان به قوه قضائیه خیانت است.
در خرید واکسن تأخیر نداشتیم
ربیعی درباره فرآیند خرید و آغاز تزریق واکسن کرونا نیز با بیان اینکه تاخیری در خرید واکسن کرونا نداشتیم، اظهار کرد: ترامپ کشور ما را در وضعیتی قرار داده بود که نمیتوانستیم مانند سایر کشورها عمل کنیم. با این حال با بسیاری از کشورها مذاکره کردیم و آقای همتی ارز را تأمین کرد که ابتدا برای انتقال ارز با موانع زیادی روبهرو شدیم.
او با بیان اینکه ایران در ابتدا حاضر نشد که در زمینه واکسن مورد مطالعه قرار بگیرد، افزود: برخی واکسنهای کشورهای همسایه که در مورد آن صحبت میشود از همان نوع واکسنهایی است که ما آمادگی نداشتیم و الان هم در مورد آن تردید وجود دارد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه ما برای تأمین واکسن، از چین و هند و کواکس و مشترکاً با کوبا اقدامات مؤثری انجام دادیم و از واریز پول تا قرارداد جلو رفتیم، اظهار کرد: برخی از مدارک فنی واکسنهای وصول شده، بررسی و تأیید شده و برخی در حال بررسی هستند. سلامت مردم برای وزارت بهداشت و درمان و دولت برای ما محور اصلی است. بنابراین اجازه دهیم معاونت غذا و دارو بدون فشار روانی کار خود را انجام دهد.
رویکرد ایران نسبت به «مجوز اضطراری» برخی واکسن ها
سخنگوی دولت گفت: برخی کشورها برای حل مسأله واکسن برای خود، مجوز استفاده در شرایط اضطراری صادر کردند، اما ما نمیتوانیم (این طور عمل کنیم) و صرفاً به ادعای سازنده اکتفا کنیم، بنابراین علاوه بر مجوز کشورهای مبدأ، باید از این واکسنها در کشورهای مبدأ استفاده شود تا نتیجه آن را بدانیم و در این صورت تصمیم خواهیم گرفت، زیرا سلامت مردم برای ما مدنظر است.
ربیعی با بیان اینکه باید بحث سیاسی درباره واکسن را کنار بگذاریم، ادامه داد: به محض اینکه واکسنهای اولیه وارد شود، واکسیناسیون با همان روالی که اعلام شد آغاز خواهد شد و با هرمیزان خرید و با تولید انبوهی که در داخل خواهیم داشت دسترسی همه به واکسن امکانپذیر خواهد شد.
حضور جنیدی در کمیسیونهای مجمع
سخنگوی دولت با رد این ادعا که برای بررسی موضوع «اف.ای.تی.اف» در کمیسیونهای مجمع تشخیص، نمایندهای از طرف دولت حاضر نمیشود، تصریح کرد: دولت صریحاً در مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد هر وقت مجمع برای ادای توضیحات و پاسخ به سؤالات دعوت کند آمادگی حضور در مجمع را دارد.
او با بیان اینکه پیشتر در این جلسات وزرای مختلف حاضر شدهاند، گفت: در دور جدید بررسی لوایح مذکور نیز، با توجه به اینکه کانون مسأله مورد بحث، یک امر حقوقی است، در دولت تصمیم گرفته شد لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری به عنوان نماینده دولت در جلسات بررسی آن، حضور پیدا کند.
سخنگوی دولت درباره به صدا در آمدن آژیر خطر در غرب تهران و فرود نیامدن هواپیمای ترکیه در فرودگاه امام خمینی(ره) نیز گفت: این موضوع هیچ شباهتی با موضوع تلخ سقوط هواپیما ندارد. مطابق گزارش وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیأت دولت، اتصال سیمها علت شنیده شدن صدای آژیر در تهران بود و هیچ ارتباطی به فرودگاه امام و پروازهای شبانه نداشت.
به گزارش ایرنا، ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود، با اشاره به اینکه اظهارات آقای مکرون دوراندیشانه و مسئولانه نبود، اضافه کرد: تنها یک سناریو درباره برجام وجود دارد و آن بازگشت هرچه سریعتر امریکا به برجام و التزام همه اعضای آن از جمله فرانسه به تعهداتشان مطابق نص صریح توافق است.
او با بیان اینکه ما همیشه در استقبال از آغاز گفت وگوهای منطقهای میان کشورهای منطقه پیشتاز بودهایم، گفت: تنها کشورهای منطقه هستند که از صلاحیت تأمین امنیت منطقه برخوردار هستند و در این مسیر به مداخلهها و ابتکارهای نامعمول کشورهای خارج از منطقه نیازی نیست.
سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات دولت امریکا مبنی بر اینکه ابتدا ایران باید به تعهدات خود در برجام برگردد، تصریح کرد: موضع ما روشن است، امریکا تنها طرفی است که به عضویت خود در برجام خاتمه داده و برخلاف امریکا، جمهوری اسلامی ایران هرگز از برجام خارج نشده است و تنها در واکنش متناسب به خروج امریکا و ناتوانی دیگر اعضا درعمل به تعهداتشان ناگزیر از متوسل شدن به حق قانونی خود شد.
ربیعی با بیان اینکه دولت جدید امریکا نمیتواند تاریخ را وارونه بخواند و یا قانون علت و معلول را معکوس کند، افزود: تنها راه منطقی برای بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات، بازگشت شرایط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوی امریکاست. اما به محض آنکه چنین اتفاقی رخ بدهد، ما هم بلافاصله به انجام کامل تعهدات خود بازخواهیم گشت.
او با بیان اینکه رایزنی و مشورت با همه اعضای برجام ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: از نظر ما فرآیند بازگشت امریکا به برجام تابع فرمول پیچیدهای نیست و با بهکار افتادن اراده سیاسی این اتفاق با همه الزامات آن به سرعت میتواند رخ بدهد. به محض بازگشت دولت امریکا به تعهدات خود، ایران بدون فاصله زمانی بهطور کامل تعهداتش را عملی خواهد کرد.
سفر طالبان با هماهنگی دولت افغانستان
سخنگوی دولت در واکنش به بحثهایی که نسبت به حضور هیأت طالبان در ایران درگرفت، با تأکید بر اینکه این سفر با هماهنگی دولت افغانستان و در تداوم این سیاست همیشگی ایران مبنی بر رایزنی با همه گروههای سیاسی در افغانستان و به منظور تقویت صلح و ثبات در این کشور انجام شده است، گفت: نمیتوانیم نسبت به ناامنی و بی ثباتی در افغانستان بیاعتنا باشیم اما این به معنای وجود یک رابطه ویژه بین ما و گروه طالبان نیست.
او با بیان اینکه ایران آمادگی دارد در هماهنگی کامل با دولت کابل با همه گروههای سیاسی و قومی افغانستان و رایزنی کرده و آنان را به مشارکت در گفتوگوهای ملی برای رسیدن به صلح پایدار تشویق کند، تصریح کرد: دیدار با هیأت طالبان بیش از هر چیزی نشانگر این اعتقاد همیشگی ما به این واقعیت است که چالشهای امنیتی در افغانستان راه حل نظامی ندارد. میخواهیم اطمینان پیدا کنیم که طالبان در مسیر صلح و پرهیز از خشونت، مصمم است.
تخریبهای بی سابقه علیه دولت
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری درباره ضرورت گفتوگوی دولت با مردم اظهار کرد: پیش از کرونا، ارکان دولت سفرها و ارتباطات رو در روی خوبی با مردم داشتند و در ایام کرونا هم با توجه به پروتکلهای وضع شده از سوی ستاد ملی این ارتباطات به اشکال دیگری پابرجا بوده است.
ربیعی با بیان اینکه در هیچ دورهای رسانههای خارجی به این گستردگی علیه دولتی نتاختهاند و در هیچ دورهای هم مخالفان دولت اینچنین بیپروا و با حجم بالای منابع مالی دستاوردهای دولت را به چالش نکشیده و تخریب نکردهاند، تصریح کرد: تخریب دولت و اتهامزنی به او هزینهای برای هیچ کس ندارد و بهرغم اینکه دولت میداند در میان قوا تنها این حجم از تخریب فقط در مورد او اعمال میشود، با همه اینحرفها دولت باز هم برای گشودگی فضای نقد در جامعه استقبال میکند.سخنگوی دولت ادامه داد: اتهام میزنند که دولت ارز ۴۲۰۰ تومان را به اقوام و نزدیکان خود پرداخت کرده، اگر این چنین است معرفی نکردن آنان به قوه قضائیه خیانت است.
در خرید واکسن تأخیر نداشتیم
ربیعی درباره فرآیند خرید و آغاز تزریق واکسن کرونا نیز با بیان اینکه تاخیری در خرید واکسن کرونا نداشتیم، اظهار کرد: ترامپ کشور ما را در وضعیتی قرار داده بود که نمیتوانستیم مانند سایر کشورها عمل کنیم. با این حال با بسیاری از کشورها مذاکره کردیم و آقای همتی ارز را تأمین کرد که ابتدا برای انتقال ارز با موانع زیادی روبهرو شدیم.
او با بیان اینکه ایران در ابتدا حاضر نشد که در زمینه واکسن مورد مطالعه قرار بگیرد، افزود: برخی واکسنهای کشورهای همسایه که در مورد آن صحبت میشود از همان نوع واکسنهایی است که ما آمادگی نداشتیم و الان هم در مورد آن تردید وجود دارد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه ما برای تأمین واکسن، از چین و هند و کواکس و مشترکاً با کوبا اقدامات مؤثری انجام دادیم و از واریز پول تا قرارداد جلو رفتیم، اظهار کرد: برخی از مدارک فنی واکسنهای وصول شده، بررسی و تأیید شده و برخی در حال بررسی هستند. سلامت مردم برای وزارت بهداشت و درمان و دولت برای ما محور اصلی است. بنابراین اجازه دهیم معاونت غذا و دارو بدون فشار روانی کار خود را انجام دهد.
رویکرد ایران نسبت به «مجوز اضطراری» برخی واکسن ها
سخنگوی دولت گفت: برخی کشورها برای حل مسأله واکسن برای خود، مجوز استفاده در شرایط اضطراری صادر کردند، اما ما نمیتوانیم (این طور عمل کنیم) و صرفاً به ادعای سازنده اکتفا کنیم، بنابراین علاوه بر مجوز کشورهای مبدأ، باید از این واکسنها در کشورهای مبدأ استفاده شود تا نتیجه آن را بدانیم و در این صورت تصمیم خواهیم گرفت، زیرا سلامت مردم برای ما مدنظر است.
ربیعی با بیان اینکه باید بحث سیاسی درباره واکسن را کنار بگذاریم، ادامه داد: به محض اینکه واکسنهای اولیه وارد شود، واکسیناسیون با همان روالی که اعلام شد آغاز خواهد شد و با هرمیزان خرید و با تولید انبوهی که در داخل خواهیم داشت دسترسی همه به واکسن امکانپذیر خواهد شد.
حضور جنیدی در کمیسیونهای مجمع
سخنگوی دولت با رد این ادعا که برای بررسی موضوع «اف.ای.تی.اف» در کمیسیونهای مجمع تشخیص، نمایندهای از طرف دولت حاضر نمیشود، تصریح کرد: دولت صریحاً در مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرد هر وقت مجمع برای ادای توضیحات و پاسخ به سؤالات دعوت کند آمادگی حضور در مجمع را دارد.
او با بیان اینکه پیشتر در این جلسات وزرای مختلف حاضر شدهاند، گفت: در دور جدید بررسی لوایح مذکور نیز، با توجه به اینکه کانون مسأله مورد بحث، یک امر حقوقی است، در دولت تصمیم گرفته شد لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری به عنوان نماینده دولت در جلسات بررسی آن، حضور پیدا کند.
سخنگوی دولت درباره به صدا در آمدن آژیر خطر در غرب تهران و فرود نیامدن هواپیمای ترکیه در فرودگاه امام خمینی(ره) نیز گفت: این موضوع هیچ شباهتی با موضوع تلخ سقوط هواپیما ندارد. مطابق گزارش وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیأت دولت، اتصال سیمها علت شنیده شدن صدای آژیر در تهران بود و هیچ ارتباطی به فرودگاه امام و پروازهای شبانه نداشت.
اخبــــار
تأکید برتولیدات علمی در حوزه کتاب دفاع مقدس
آیین اختتامیه اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت جایزه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی روز گذشته با حضور سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
به گزارش «ایران»، در این مراسم سرلشکر باقری هدف از انجام فعالیتهای پژوهشی در حوزه دفاع مقدس را ارائه روایتی عالمانه و نه احساسی، مستند و نه گمانی، مستدل یعنی مطابق با عقل و منطق دانسته و گفت: پژوهشهای ما باید دارای معیار باشند؛ یعنی مورد اتکا و توافق شده با ادبیات غنی و دارای رویکرد عمیق تحلیلی از دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشد. وی در ادامه برای مقابله با تحریف، اغراق، دروغ و فریب بر پاسخگویی به سؤالات و شبهات نسل جوان تأکید و عبور از مرحله توصیف و احساس و خاطره به مرحله تولید علم را راهگشا برشمرد و هدف نهایی از پژوهشهای دفاع مقدس را ایجاد گفتمان عمومی و فراگیر ملی خواند. او در بسط این مفهوم افزود: کشور ما دارای دانشگاههای فراوان و مراکز علمی، پژوهشگاهها و پژوهشکدههای متعددی است که همه اینها نوعاً دلسوز و علاقهمند فعالیت در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت هستند. ما باید بتوانیم از این ظرفیتها استفاده کرده و این ضرورت را به عنوان یک گفتمان فراگیر در این مجموعههای علمی تبدیل کنیم. در این مراسم سردار نائینی گزارشی از مراحل تولید و داوری آثار پژوهشی ارائه داده آنگاه آثارپژوهشی برگزیده و پدیدآورندگان معرفی شدند.
مجمع روحانیون مبارز:
باید فضای گفتوگو ایجاد شود
مجمع روحانیون مبارز طی بیانیهای به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: باید فضای گفتوگو و اظهارنظر و بیان دیدگاهها ایجاد شود و هر فرد یا جناح و هرحزبی با آزادی کامل بتواند نظر خود را برای برون رفت کشور از مشکلات بحرانآفرین کنونی بیان کند و رسانه ملی و دیگر رسانهها و تریبونهایی که متعلق به عموم مردم است در خدمت تمام جریانها و احزاب و گروهها و نشر دیدگاههای آنان قرار گیرد.
به گزارش جماران در بخشی از این بیانیه با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب و اشاره به برخی مشکلات معیشتی و بروز فسادهای کلان آمده است: پیروزی انقلاب اسلامی که با رهبری خردمندانه و الهی حضرت امام خمینی- که درود خداوند بر او باد - به دست آمد نتیجه تفاهم و همدلی اقشار مختلف و متنوع از اقوام و مذاهب و گرایشهای گوناگون سیاسی، فرهنگی و... بود و امروز نیز جز با به صحنه آمدن همه اندیشهورزان با همه گرایشهای سیاسی و فرهنگی و از همه اقوام و مذاهب کشور و استفاده از همه نیروهای دلسوز، رهایی از بحران اقتصادی موجود و نجات از حصر اقتصادی و کاهش تنش با کشورهای دور و نزدیک امکانپذیر نیست. مجمع روحانیون افزوده: ملت ایران در ایامی به استقبال سالگرد پیروزی انقلاب خود میرود که فاصله چندانی با انتخابات ریاست جمهوریِ پیش رو ندارد ولی اظهارات و مواضع کسانی که در بیان نظرات خود آزادند و از انواع تریبونهای عمومی میتوانند استفاده کنند، چنین برمیآید که گروهی در پی آنند که با توسل به هر شیوهای مراکز مهم اداره امور کشور را به دست گیرند و همه راهها را روی غیر خود ببندند تا به زعم آنان مبادا انقلاب به دست نامحرمان بیفتد... امروز هرکسی که دستی به کانون قدرت پیدا میکند در هر کاری که ارتباطی به وظایف ذاتی سازمان یا دستگاه متبوع او ندارد دخالت میکند به گونهای که مسئولیتها لوث شده است. آنان که در برابر افکار عمومی مسئول شناخته میشوند فاقد قدرتند و آنان که قدرت دخالت در هر کاری را دارند غیر مسئول معرفی میشوند و در این معرکه بههم ریختگی سهم کمکاریها و بیتدبیریها نیز ناشناخته میماند.
نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز و فردو
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین از نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات نطنز و فردو در چارچوب گامهای کاهنده ایران ذیل برجام خبر داد. به گزارش ایرنا، کاظم غریبآبادی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ضمن سپاس از دانشمندان سختکوش هستهای کشورمان، دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژهای آی.آر.2.ام با ظرفیت تقریبی چهار برابر نسبت به نوع آی.آر.یک با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با یو.اف.شش هستند. وی با بیان اینکه «نصب دو زنجیره سانتریفیوژهای آی.آر.شش هم در فردو آغاز شده است» افزود: نصب تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای جدید، در راه است. وی افزود: آژانس بینالمللی انرژی اتمی هنوز قادر به انجام فعالیتهای راستی آزمایی است و از پیشرفتهای برنامهریزی شده در این زمینه، مطلع میشود.
گزارش به مردم درباره واکسن
ادامه از صفحه اول
عدهای نیز در سطح رسانهها علی رغم توضیحات شفاف متولیان حوزه سلامت که بارها اعلام کردند ایران هم برای ساخت واکسن داخلی و هم برای خرید واکسن مطمئن خارجی خواهد کوشید، دوگانه مخربی میان واکسن ایرانی و واکسن خارجی درست کرده و به اعتماد عمومی که لازمه پروژه فراگیر واکسیناسیون در کشور است، صدمه وارد کردند.
یک بار دیگر به مردم عزیز عرض میکنیم؛ دولت جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از ساخت واکسن داخلی حمایت میکند اما در عین حال، بدلیل اهمیت نجات جان هموطنان عزیزمان؛ زمان را تا پایان مطالعات بالینی واکسن داخلی، از دست نمیدهد. کسانی که دولت را به سهلانگاری در انتخاب واکسن خارجی متهم میکنند، عملاً با اعتمادزدایی، به پروژه مهم واکسیناسیون ضربه میزنند و به تبع غلبه بر اپیدمی را به تأخیر میاندازند. روسیه اولین کشوری است که در جهان به واکسن کرونا دست یافته و خریدِ واکسن تولید این کشور، با توجه به حسن رابطه ایران و روسیه، از همان ابتدا در دسترس ما بوده است. اگر قرار بود این واکسن سهلانگارانه و بدون بررسیهای تخصصی خریداری شود، این فرآیند قطعاً تا به امروز به طول نمیانجامید. روشن است که آنچه خرید این واکسن را تا به امروز به تأخیر انداخته، بررسیهای متخصصان کشورمان بوده است. اطلاعات مربوط به مطالعات و مراحل مختلف کارآزمایی بالینی این واکسن به مرجع ملی تخصصی ما ارائه شده و خوشبختانه در یک پروسه کاملاً علمی و تخصصی، مورد تأیید قرار گرفته است. مردم مطمئن باشند که دولت جمهوری اسلامی ایران، تحت هیچ شرایطی، اجازه وقوع کوچکترین سهلانگاری در بحث سلامت مردم را به هیچ کس نمیدهد. ما برای سلامت مردم عزیزمان اهمیت زیادی قائل هستیم و سیاستمان، علاوه بر تهیه واکسن «اسپوتنیک وی»، تهیه سبدی از واکسنهای معتبر کنسرسیوم کواکس و خرید واکسن از چین و هند است. واکسن کواکس خریداری شده، خرید از چین و هند نیز مراحل نهایی را میگذراند که به این سبد اضافه خواهد شد.
عدهای نیز در سطح رسانهها علی رغم توضیحات شفاف متولیان حوزه سلامت که بارها اعلام کردند ایران هم برای ساخت واکسن داخلی و هم برای خرید واکسن مطمئن خارجی خواهد کوشید، دوگانه مخربی میان واکسن ایرانی و واکسن خارجی درست کرده و به اعتماد عمومی که لازمه پروژه فراگیر واکسیناسیون در کشور است، صدمه وارد کردند.
یک بار دیگر به مردم عزیز عرض میکنیم؛ دولت جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از ساخت واکسن داخلی حمایت میکند اما در عین حال، بدلیل اهمیت نجات جان هموطنان عزیزمان؛ زمان را تا پایان مطالعات بالینی واکسن داخلی، از دست نمیدهد. کسانی که دولت را به سهلانگاری در انتخاب واکسن خارجی متهم میکنند، عملاً با اعتمادزدایی، به پروژه مهم واکسیناسیون ضربه میزنند و به تبع غلبه بر اپیدمی را به تأخیر میاندازند. روسیه اولین کشوری است که در جهان به واکسن کرونا دست یافته و خریدِ واکسن تولید این کشور، با توجه به حسن رابطه ایران و روسیه، از همان ابتدا در دسترس ما بوده است. اگر قرار بود این واکسن سهلانگارانه و بدون بررسیهای تخصصی خریداری شود، این فرآیند قطعاً تا به امروز به طول نمیانجامید. روشن است که آنچه خرید این واکسن را تا به امروز به تأخیر انداخته، بررسیهای متخصصان کشورمان بوده است. اطلاعات مربوط به مطالعات و مراحل مختلف کارآزمایی بالینی این واکسن به مرجع ملی تخصصی ما ارائه شده و خوشبختانه در یک پروسه کاملاً علمی و تخصصی، مورد تأیید قرار گرفته است. مردم مطمئن باشند که دولت جمهوری اسلامی ایران، تحت هیچ شرایطی، اجازه وقوع کوچکترین سهلانگاری در بحث سلامت مردم را به هیچ کس نمیدهد. ما برای سلامت مردم عزیزمان اهمیت زیادی قائل هستیم و سیاستمان، علاوه بر تهیه واکسن «اسپوتنیک وی»، تهیه سبدی از واکسنهای معتبر کنسرسیوم کواکس و خرید واکسن از چین و هند است. واکسن کواکس خریداری شده، خرید از چین و هند نیز مراحل نهایی را میگذراند که به این سبد اضافه خواهد شد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
بازگشت بودجه به نقطه صفر
-
بحث سیاسی درباره واکسن را کنار بگذاریم
-
اخبــــار
-
گزارش به مردم درباره واکسن
اخبارایران آنلاین