مدیرعامل ایرانخودرو از همکاری با سایپا خبر داد
دو خودروساز کشور خودروی اقتصادی تولید میکنند
مرجان اسلامی فر
خبرنگار
مدیرعامل بزرگترین شرکت خودروسازی کشور در گفتوگو با خبرنگار ما، به آخرین سؤالات روز درباره مسائل شرکت ایرانخودرو پاسخ داد. از میزان تولید روزانه خودرو، وضعیت پیش فروشها، تولید قطعات مهم داخلی تا همکاری با بخشهای دفاعی کشور. فرشاد مقیمی در بخشی از این مصاحبه، از همکاری دو شرکت خودروسازی، یعنی ایران خودرو و سایپا برای تولید خودرو با پلتفرم مشترک برای اولین بار خبر میدهد.
طی روزهای اخیر شاهد پیش فروشهای خودرو از سوی خودروسازان هستیم. زمان پیش فروش خودرو اکثر خریداران این نگرانی را دارند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا میتوانند در موعد مقرر خودروی خود را تحویل بگیرند یا اینکه تأخیر در تحویل چند ماهه خواهد شد؟
پیش فروش خودرو با حساسیت دنبال میشود و بهطور قطع هیچ پیش فروشی که امکان تحویل آن خودرو وجود نداشته باشد را نخواهیم داشت. از سویی اگر تأخیر چند روزه صورت گیرد، جریمه دیرکرد به ثبتنامکننده خودرو پرداخت میشود. در گذشته در این حوزه بهم ریختگیهای زیادی بود. بهعنوان مثال مجموعه توان تولید یک خودرو را نداشت اما پیش فروش آن را انجام میداد. اما امروز با امضای تمام بخشها و اینکه میتوانند در تأمین قطعه همکاری کنند، پیش فروش خودرو صورت میگیرد تا نسبت به تعهداتی که ایجاد میکنیم، پایبند باشیم.
این تعهدات قرار است با چه فرمولی باشد؟
صنعت قطعهسازی کشور بسیج شده است تا نسبت به تأمین قطعه اقدام کند، از اینرو مردم مطمئن باشند که ما به تعهدات پایبند هستیم و در زمان مقرر خودروهای ثبتنامی را تحویل میدهیم.
سطح کیفی و استاندارد خودروها به جهت تحریمها تغییری کرده است؟ این نگرانی وجود دارد که سطح کیفی خودروها طی چند وقت اخیر کاهش پیدا کرده باشد.
در خودروهای تحویلی به مردم استانداردها رعایت شده است. بههیچ عنوان از رعایت استانداردها عقبنشینی نکردیم و حتی جلوتر از استانداردهای اجباری در حال حرکت هستیم. با برنامهریزیهای انجام شده تا پایان تیرماه سال آینده از دو خودرو رونمایی خواهد شد که یورو 5 هستند و در این میان تمام سعی خود را خواهیم کرد که تا مدت عنوان شده یورو 5 به کل محصولات تولیدی ایرانخودرو تسری پیدا کند. با تولید خودروهای یورو 5 میزان آسیب به محیط زیست به حداقل میرسد. استاندارد تولید کردن خودرو وظیفه ما است.
تمام محصولات جدید یورو 5 خواهند بود؟
بله. سال آینده از دو محصول رونمایی خواهیم کرد که یورو 5 هستند. از طرفی خودرو 405 بنزینی هم تولید نمیشود و جای آن 405 گازسوز را تولید خواهیم کرد. یک محصول جدید که سال آینده وارد بازار خواهد شد، گازسوز و شبیه ونهای موجود است. اما این خودرو بسیار پیشرفته و دارای امکانات زیاد است. این خودرو 300 کیلومتر در هر بار سوختگیری قدرت پیمایش دارد. این خودرو که در حملونقل عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت بسیار میتواند در کاهش آلایندگی کلانشهرها تأثیرگذار باشد. خودروی جدید دیگر سواری است که بزودی جزئیات و حدود قیمتی آن اعلام خواهد شد. خودرویی که شبیه ونهای موجود است و خودروی سواری که به آن اشاره شد، بهصورت کامل تولید مهندسان داخلی کشور است.
با افزایش قیمت بنزین خیلی از مردم متقاضی خرید خودروهای گازسوز شدند و البته برخیها هم بهدنبال دوگانه سوز کردن خودروهای فعلی خود هستند، در این میان چه برنامهای وجود دارد و آیا از نظر علمی میتوان خودروهای موجود را با شرایط ایمن گازسوز کرد؟
برای تولید خودروهای پایه گازسوز برنامههای متعددی داریم. اخیراً ایران خودرو با شرکت پخش و پالایش وزارت نفت قراردادی را منعقد کرده است که تا پایان سال تولید خودروهای گازسوز از 300 دستگاه به 800 دستگاه برسد. اولویت ما این است که گازسوز کردن خودروهای حمل ونقل عمومی را انجام دهیم. از طرفی پروژههایی در حال تعریف شدن است که در پی آن خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز شود. هدف ما این است که مصرف اصلی خودروها را بخصوص خودروهای سنگین و نیمهسنگین را به سمت گازسوز شدن، هدایت کنیم تا سازگار با محیط زیست باشد.
مردم میتوانند در پروژه گازسوز کردن خودروها مشارکت داشته باشند؟
با مصوبه شورای اقتصاد برخی از مدل خودروهایی که در دست مردم است میتوانند با مراجعه به مراکزی که عنوان میشود، نسبت به گازسوز کردن خودروهای خود اقدام کنند. بزودی مکانیزم انجام چنین کاری اعلام خواهد شد. خودروهایی که موتور آنها پایه گازسوز است مشکلی ندارند اما خودروهایی که موتور پایه بنزینسوز هستند با همکاری وزارت نفت و در چارچوبی خاص میتوانند به سمت گازسوز شدن حرکت کنند. این خدمات به نحو مطلوب به شهروندان متقاضی ارائه خواهد شد.
تحریم مشکلات متعددی را برای صنعت خودرو ایجاد کرد و مردم بارها شاهد نوسان و تنش در حوزه خودرو بودند، اکنون وضعیت را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا ثبات به تولید و بازار خودرو برمیگردد؟
بعد از گستردهتر شدن تحریمها، با همکاری تولیدکنندگان داخلی توانستیم 31 قطعه را که به خارج از کشور وابسته بودیم داخلیسازی کنیم و این موضوع اتفاق بزرگی در صنعت خودرو است. تولید خودرو در قیاس با ماههای گذشته افزایش خوبی داشته است. چند ماه پیش میزان تولید روزانه خودرو تنها 900 دستگاه در روز بود ولی اکنون به 2 هزار و 118 دستگاه رسیده است. این نشان میدهد که ایرانخودرو به ثبات نسبی در تولید دست یافته است و بازار میتواند شرایط آرامتری را دنبال کند. از طرفی شهریور ماه روزانه 600 دستگاه خودرو به مردم تحویل داده میشد و اکنون این رقم به 2 هزار دستگاه رسیده است. ما به خاطر تمام معوقات در تحویل خودرو از مردم و شهروندان عذرخواهی میکنیم.
با تولید 31 قطعه میزان خودروهای ناقص یا کف کارخانه (پارکینگ خودروسازان) به چند هزار دستگاه رسیده است؟
شهریورماه میزان خودروهای ناقص که امکان تزریق در بازار مصرف را نداشت 67 هزار دستگاه بود اما با همکاری قطعهسازان این عدد به 12 هزار دستگاه خودرو رسیده است. با ورود 5 هزار قطعه جدید که از هفته جاری است، میزان خودروهای ناقص ایران خودرو در کف پارکینگ به 9 هزار دستگاه خودرو میرسد.
میزان معوقات ایرانخودرو به چند هزار دستگاه رسیده است؟
میزان کل معوقات فعلی ما 149 هزار دستگاه است. این در شرایطی است که تا چند ماه پیش میزان معوقات ما بیش از 200 هزار دستگاه بود. تا پایان سالجاری و با تزریق نقدینگی میزان معوقات کاهش قابل توجهی خواهد یافت.
اکنون وضعیت قطعهسازان چگونه است؟
یکی از اتفاقهایی که باعث شد حجم تولید خودرو افزایش پیدا کند، عدالت در بین قطعهسازان است و نکته دیگر شنیدن صحبتهای آنها و رفع مشکلات است.
این روزها برخی از خریداران خودرو می گویند که خودروهایشان با مشکلات زیادی روبرو است و برخی از قطعات از خودروها حذف شده است، این موارد را تأیید می کنید؟
از قبل از فروش خودرو باید به فکر تأمین قطعه بود. در گذشته به این موضوع توجه نشد با این حال در مقطع فعلی همه مشکلات را پیگیری خواهیم کرد و تمام سعی خود را می کنیم تا محصولات بهتر تولید کنیم. در برخی از قطعات خودرو وابستگی به خارج از کشور وجود داشت که در مدیریت جدید سعی بر داخلی سازی آنها داریم.
اخیراً قرارگاه خاتم الانبیا اعلام کرده که با خودروسازان همکاری خواهد کرد، این موضوع در چه وضعیتی قرار دارد؟
بله. همکاری با بخش دفاعی کشور آغاز شده است. اکنون با 8 مجموعه دفاعی کشور ساخت 23 پروژه را دنبال می کنیم. تولید مشترک در حوزه تولید خودرو و قطعات خودرو است. یکی از تولیدات مشترک تولید گیربکس اتومات است. از سال آینده تولید گیربکس اتومات وطنی شروع می شود.
در شرایط تحریم بهتر نیست که ایران خودرو و سایپا با یکدیگر همکاری کنند تا ظرفیت تولید خودرو در کشور افزایش پیدا کند؟
بله. با هدف ارتقای ظرفیت تولید خودرو و تنوع سبد محصولات خودروسازان، قرار است ایران خودرو و سایپا، خودروی اقتصادی تولید کنند. خودروی اقتصادی با پلتفرم مشترک ایران خودرو و سایپا به بازار عرضه خواهد شد. ایران خودرو و سایپا به دنبال نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بازسازی خودرو های موجود با همکاری وزارت کشور هستند. از طرفی برای افزایش ارائه خدماتدهی به مردم یکپارچه سازی فروش و خدمات در حال دنبال شدن است. این امر سبب رشد رضایت مشتریان در خرید خودروهای داخلی می شود.
یکی از نقدها به خودروسازان فاصله گرفتن از تولید و حرکت به سمت خرید و فروش ملک است. در این خصوص چه برنامه ای دارید؟
واگذاری دارایی های غیرمولد در دستور کار قرار گرفته است. ما سهامهای که ایجاد ارزش افزوده در تولید نمی کند را به فروش میرسانیم. ما باید کاری را انجام دهیم که به خودروسازی مربوط است. حداقل 200 ملک ایران خودرو به فروش می رسد.
چرا خودروهای موجود با گیربکس اتومات تولید نمی شود؟
سال آینده دنا اتومات وارد بازار خواهد شد و این امر می تواند جای خالی خودروهای وارداتی در بازار را پر کند.
چه زمان نوبت به استفاده از توان شرکت های دانش بنیان در صنعت خودروسازی می رسد؟
اگر هر مجموعه دانش بنیانی بتواند قطعات مورد نیاز صنعت خودرو را داخلی سازی کند، تا یکسال قطعات آنها را با قیمت وارداتی خریداری می کنیم و بعد از آن با هزینهای که برای داخل تمام می شود خریدها را دنبال خواهیم کرد.
5 نکته
سال آینده از دو محصول رونمایی خواهیم کرد که یورو 5 هستند. از طرفی خودرو 405 بنزینی هم تولید نمیشود و جای آن 405 گازسوز را تولید خواهیم کرد
پیش فروش خودرو با حساسیت دنبال میشود و بهطور قطع هیچ پیش فروشی که امکان تحویل آن خودرو وجود نداشته باشد را نخواهیم داشت
برای تولید خودروهای پایه گازسوز برنامههای متعددی داریم. اخیراً ایران خودرو با شرکت پخش و پالایش وزارت نفت قراردادی را منعقد کرده است که تا پایان سال تولید خودروهای گازسوز از 300 دستگاه به 800 دستگاه برسد
شهریورماه میزان خودروهای ناقص که امکان تزریق در بازار مصرف را نداشت 67 هزار دستگاه بود اما با همکاری قطعهسازان این عدد به 12 هزار دستگاه خودرو رسیده است
واگذاری دارایی های غیرمولد در دستور کار قرار گرفته است. ما سهامهای که ایجاد ارزش افزوده در تولید نمی کند را به فروش می رسانیم
شهردار تهران در اتاق تهران:
75 درصد بودجه شهرداری تهران از محل ساخت وساز تأمین میشود
گروه اقتصادی / روز گذشته میهمان نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی تهران، شهردار تهران بود. پیروز حناچی به اکثر سؤالات اعضای اتاق بازرگانی پاسخ داد و در نهایت قرار شد کمیسیون مشترک همکاریها بین بخش خصوصی و شهرداری تهران شکل بگیرد تا از پتانسیل بخش خصوصی در تصمیم گیریها استفاده شود. اعضای اتاق بازرگانی تهران از آلودگی هوای تهران صحبت کردند و اینکه این بحران فعالیتهای آنها را هم دچار اختلال کرده است.
شهردار تهران پاسخ داد که 14 دستگاه در مبارزه با آلودگی هوا نقش دارند و لزوم تک تک این دستگاهها احساس میشود. درست است که نقش شهرداری در این ماجرا پررنگ است اما سایر مجموعهها چون وزارتخانههای صمت، نیرو، نفت و سازمان محیط زیست هم سهم زیادی در کنترل آلایندهها دارند.
او ادامه داد: آنگونه که تحلیل شده 10 درصد عامل آلایندههای تهران موتورهای کاربراتوری است، خودروهای شخصی تک سرنشین هم تا 40 درصد در آلودگی هوا سهم دارند. تاکسیها هم نقش زیادی در آلایندگی هوا دارند.
در کنار تمام گفتهها، شهردار تهران به موضوعی اشاره کرد که سؤال این روزهای شهروندان است. مردم میگویند وقتی آلودگی هوا در سطح وسیعی است چرا با واردات خودروهای هیبریدی مخالفت شده است؟ حناچی گفت: در حال مذاکره با دولت هستیم تا واردات خودروهای هیبریدی آزاد شود، البته منظور ما خودروهای هیبریدی لوکس نیست بلکه خودروهای برقی کاربردی است.
شهردار تهران گفت: آلودگی و ترافیک اصلیترین مشکلات شهر تهران است، چراکه ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی و ۳۰ درصد گردش اقتصادی را به خود اختصاص داده است و اگر تهران و حریم آن را در نظر بگیریم، دو درصد مساحت کل کشور را در برمیگیرد، پس تمرکز شدیدی در محدوده این شهر داریم.
بهگفته وی، روزانه ۴۰۰ هزار خودرو از اتوبان تهران-کرج و مترو نیز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار سفر درون شهری را پوشش میدهد، در حالی که تهران با رشد جمعیت بسیار بالایی مواجه است؛ شهریار نیز که یکی از پایههای ناآرامیهای اخیر بود، رشد ۱۷ درصدی جمعیت را تجربه میکند.
وی تصریح کرد: پس از افزایش قیمت بنزین، تهران با چالش جدیدتری هم مواجه شده است و آن بحران در حمل و نقل عمومی است، البته در گذشته نیز مشکلاتی وجود داشت، چرا که مترو بخش عمدهای از حمل مسافر را به عهده داشت؛ ولی پس از افزایش قیمت بنزین، ۱۲ درصد به حجم استفاده از مترو اضافه شده است و مردم باید در پیک ساعات کاری، ۴ قطار را معطل بمانند.
به گفته حناچی، ماهانه یا دو ماه یک بار یک ایستگاه نیز اضافه میشود که اولین ایستگاهی که اضافه خواهد شد، ایستگاه مولوی خواهد بود. یکی از نقاط بحرانی، واگنهای مترو است که دو هزار واگن کم داریم تا خطوطی را که در حال حاضر داریم، به سرخط ۲.۵ دقیقه برسانیم و هر دو و نیم دقیقه نیز یک قطار به ایستگاه برسد.
شهردار تهران اظهار داشت: دو سوم واگنها در داخل تولید میشود ولی بهدلیل مسائل مالی و ارزی، وقفهای در تولید جدید و تحویل واگنهای جدید ایجاد شده است؛ البته منابع مترو را از طریق اوراق مشارکت تأمین کردهایم، ولی شرایط اقتصادی کشور سایه خود را بر توسعه حمل و نقل عمومی تهران هم گسترش داده است.
حناچی گفت: ما یک پارادایم شیفت در تهران تجربه میکنیم، به این معنا که دوشنبه شب ذرات معلق به ۲۰۰ پی پیام رسیده بود و باید خطر را جدی گرفت و شرایطی بود که شهر باید تخلیه میشد. این امر، ناشی از تمرکزی است که در جمعیت وجود دارد؛ پس نباید به تمرکز جمعیت دامن زد؛ شیوه مدیریت ما البته به این تمرکز دامن زده است.
وی اظهار داشت: بیش از ۷۵ درصد بودجه عمومی شهرداری تهران از ساخت و ساز و سایر موارد مرتبط با آن تأمین میشده است ولی ما میخواهیم این موضوع را به حد طبیعی برسانیم، در این رابطه ۳۰ سال بود که لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداریها در دولت گیر کرده بود ولی اکنون در مجلس مراحل تصویب را میگذراند که این نقطه عطفی برای شهرداری تهران خواهد بود.
حناچی در خصوص منشأ بوی بد تهران گفت: هم سال گذشته و هم امسال با این بوی بد در پایتخت مواجه هستیم که اتفاقاً ارتباط مستقیمی با پدیده وارونگی هوا دارد چرا که در این زمانها میزان SO۲ در هوای تهران بالا میرود و زمانی که آلودگی افزایش مییابد، این بوی بد هم تشدید میشود.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: منشأ بوی بد میتواند سوختهای فسیلی، مازوت و پالایشگاهها باشد البته ما نیز بررسیهایی در این حوزه صورت دادهایم که تا زمانی که مطالعات ما تکمیل نشود، نمیتوان در مورد منشأ اصلی بوی بد تهران اظهارنظر قطعی کرد.
حناچی درباره دفن پسماندها گفت: پسماندها در شهرهای وین و برلین دفن نمیشوند و آنچه باقی میماند، پس از تفکیک زبالهها سوزانده میشود و از آن انرژی تولید میگردد؛ بنابراین دفن زبالهها ناچیز است و خاکستر نیز بهصورت ماده اولیه مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. وی افزود: در مورد پسماندها، نگاه این کشورها با هدف اقتصادی نبوده بلکه طرح کاهش پسماندها را بهدلیل بهبود کیفیت زندگی مد نظر قرار دادهاند.
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران هم در نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در سال 98 رشد اقتصادی ما 4.8 درصد منفی بوده و در سال 99 طبق پیشبینی صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی کشور بین 8.5 تا 9.5 درصد منفی خواهد بود و برای دومین سال متوالی اقتصاد ایران همراه با رکود همراه خواهد بود.
خوانساری اظهار داشت: با توجه به گزارشهای اقتصادی، در 5 سال آینده برای اقتصاد کشور مجموعاً 4 درصد رشد پیشبینی شده است که اگر به همین روال پیش رود حدود 30 درصد عقبماندگی وضعیت اقتصادی سال 96 را میتوان جبران کرد و حدود 14 سال زمان لازم است تا وضعیت اقتصادی ما به سال 96 برگردد، بنابراین، این زنگ خطری است که باید سیاستگذاران کشور برای آن راه حلی بیندیشند.
مخالفت جدی بانک مرکزی با طرح بانکداری اسلامی
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی خطاب به نمایندکان مجلس گفت: اگر میخواهید به استقلال بانک مرکزی کمک کنید مقررات بانک مرکزی را اصلاح کنید ولی باید متوجه باشیم که 50 درصد تکالیف قانون بودجه برعهده بانک مرکزی است. رئیس کل بانک مرکزی در خصوص طرح بانکداری اسلامی اظهار داشت: من منکر نکات مثبت این طرح نیستم اما در این طرح ساختار بانک مرکزی را تغییر دادهاند. وی افزود: در شرایط تحریم هستیم و بانک مرکزی نیز عمود این خیمه است، نباید اجازه دهیم این شوک به ساختار بانک مرکزی وارد شود. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مگر میشود 205 ماده در خصوص سیستم بانکی آماده باشد و یکباره همه این تغییرات ایجاد شود بدون اینکه کارشناسان و بانک مرکزی در این زمینه اقناع شده باشند. همتی گفت: اجازه بدهید لایحه دولت در این زمینه به مجلس ارائه شود، اگر میخواهید به استقلال بانک مرکزی کمک کنید مقررات بانک مرکزی را اصلاح کنید. وی افزود: در حال حاضر باید شرایط اقتصادی کشور را ببینیم و متوجه باشیم که 50 درصد تکالیف قانون بودجه برعهده بانک مرکزی است.
همتی اظهار داشت: در شرایطی که همه چیز علیه بانک مرکزی است و بانک مرکزی تحت تحریم تروریستی امریکا است نباید چنین طرحی تصویب شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: براساس این طرح بانک توسعه باید ایجاد شود که این طرح با استقلال بانک مرکزی تناقض دارد زیرا براین اساس بانک مرکزی باید پول چاپ کند و در اختیار بانک توسعه قرار دهد./فارس
تأثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا ناچیز است
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت گفت: سازمان محیط زیست قبلاً هم اعلام کرده که تأثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است. وی با اشاره به سهمیهبندی بنزین و نتایج این طرح گفت: سهمیهبندی بنزین باعث شد حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش مصرف داشته باشیم که این عدد هنوز تثبیت نشده است. وزیر نفت افزود: طرح ۶۵۰۰ میلیارد تومان وام برای CNG سوز کردن خودروهای عمومی در حال عملیاتی شدن است که قراردادهای این طرح بسته شده و همچنین در حال انجام تمهیدات وام برای خودروهای غیرعمومی از جمله شخصی هستیم. بهگفته زنگنه، برای خودروهای غیرشخصی پرداخت وام ۶۵۰۰ میلیارد تومانی باید دولت بر عهده بگیرد اما برای خودروهای شخصی وام فراهم میکنیم که افراد خودشان آن را دریافت و سپس بازپرداخت کنند. وزیر نفت اضافه کرد: مشکل LPG را طی ۸ روز برای خانوارها حل خواهیم کرد اما بخشی از LPG مصرف سوخت خودروها میشود و کاری که ما در این مرحله انجام میدهیم این است که اطمینان حاصل کنیم تعدادی از کپسولها هر ماه به دست خانوارهایی میرسد که از گاز طبیعی استفاده نمیکنند و اگر خیالمان از این بابت راحت شود باقی مسائل را حل میکنیم./فارس
با استارتاپها رقابت نکنید، ۱۰۰ درصد میبازید
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری خطاب به دستگاههای دولتی گفت: به هیچ عنوان شانس رقابت با استارتاپها را ندارید و صد درصد میبازید. وی در مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه در مجموعه وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی به خاطر تولید دادههای هواشناسی برای ما جزو شرکتهای مرز دانش محسوب میشود گفت: در حوزه هوشمندسازی در وزارت راه و شهرسازی اتفاقات خوبی افتاده است اما هنوز به آنچه باید باشد فاصله داریم.
وی افزود: البته باید بین هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرق بگذاریم. اینکه دیتاها را در یک جا جمع کنیم هوشمندسازی نیست بلکه الکترونیکی کردن است. در هوشمندسازی پلتفرمی ایجاد میشود که همه شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها تحت آن فعالیت کنند. ستاری گفت: رشد استارتاپها بسیار زیاد است. برخی استارتاپها هفتهای ۱۰ درصد رشد میکنند. بازیکنان سنتی این حوزه حتماً در بخش استارتاپها سرمایهگذاری کنند. اگر امروز وارد شوید شاید در آینده سهمی داشته باشید در غیر این صورت در آینده میبازید./مهر
بندرجاسک منطقه آزاد شد
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: بندرجاسک در استان هرمزگان با نظر مثبت مجلس شورای اسلامی به منطقه آزاد تبدیل شد و از این پس از مزایای منطقه آزاد بهرهمند میشود. وی در همایش تسهیل فرآیندها و توسعه خدمات بندری و دریایی افزود: تاکنون آنطور که باید سیاست اقتصاد دریامحور در کشور به نتیجه نرسیده است و از برنامه اقتصادی کردن بنادر کشور عقب ماندیم. وی با بیان اینکه این عقب ماندگی تاریخی را میتوان با فرصت خلق کسب و کار در بنادر کشور جبران کرد، گفت: در همین راستا سیاست منطقه آزاد شدن بنادر کشور با هدف تسهیل سرمایهگذاری و جذب سرمایهگذار فراهم میشود. /ایرنا
تشدید بیماری علت استعفا
محمود حجتی، وزیر پیشین جهاد کشاورزی گفت: علت استعفا و کناره گیریم از دولت، تشدید بیماری مزمن حمله تنفسی بود و با این شرایط قادر به ادامه فعالیت نبودم. وی در آیین نکوداشت و تجلیل از خدماتش گفت: من دچار حمله تنفسی میشوم به طوری که در روزهای اخیر قادر به فعالیت نبودم. این حمله مزمن تنفسی یک بار سالها پیش در منطقه سیستان و بلوچستان به سراغم آمد که مجبور شدم از آنجا به تهران بیایم و در اواخر خدمت در جهاد کشاورزی پیش آمد و موجب شد از کار کنارهگیری کنم./ایرنا
سوپررونیای ایرانول برترین روغن موتور کشور معرفی شد
محصول روغن موتور سوپر رونیا 5W30 ایرانول براساس بررسی پژوهشگران ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت بهعنوان محصول برتر تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی کشور انتخاب و طی مراسمی با حضور، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و معاونین صمت از اسحاقی مدیرعامل شرکت نفت ایرانول تشکر و با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد. این محصول شرکت نفت ایرانول با توجه به ویژگیهایی از جمله تولید شده از روغن پایه تمام سنتتیک با استاندارد SN، دارای تأییدیه از شرکت رنو، کمک به استارت سریع موتور در دماهای پایین و صرفهجویی در مصرف سوخت، مقاوم در دماهای بالا و پایدار در برابر اکسیداسیون میباشد و تمام خودروهای خارجی موجود در کشور میتوانند از این روغن استفاده کنند.
بهگزارش روابط عمومی و تبلیغات شرکت نفت ایرانول، عیسی اسحاقی مدیرعامل شرکت نفت ایرانول پس از دریافت لوح تقدیر محصول برتر در جمع خبرنگاران گفت: خرد جمعی و همدلی کارکنان ایرانول باعث شد سه محصول جدید با بالاترین سطح کیفی روز دنیا سوپر رونیا 5W30، سوپر رونیا هیبریدی 0W20 و سوپر رویال 5W40 طراحی و در سالجاری بهصورت عمده به بازار عرضه کنیم و مورد استقبال مصرفکنندگان قرار گرفته است.