با وجود سنگ اندازی های کمیسیون فدرال تجارت امریکا
فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ یکپارچه می شوند؟
میترا جلیلی
خبرنگار
در ماه مارس سالجاری میلادی، فیسبوک تصمیم خود را برای یکپارچهسازی اپلیکیشنهایش اعلام کرد و شواهد نشان میدهد مارک زاکربرگ بنیانگذار، این شبکه اجتماعی با جدیت بهدنبال ادغام سه پلتفرم فیس بوک، اینستاگرام و واتساپ است اما در این میان یک مشکل بزرگ وجود دارد و چرا که این روزها شبکه اجتماعی فیسبوک زیر ذرهبین کمیسیون فدرال تجارت امریکا(FTC) قرار گرفته تا جایی که برخی اعضای آن میخواهند از اجرای برنامه جدید فیسبوک و یکپارچهسازی اپلیکیشنهای آن جلوگیری کنند.
یک دادخواست علیه فیس بوک
یکی از اعضای کمیسیون فدرال تجارت امریکا(FTC) که نخواست نامش فاش شود بتازگی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که قانونگذاران امریکایی عملکرد فیسبوک را مورد تحقیقات موشکافانه قرار داده و نگران هستند که یکپارچهسازی اپلیکیشنهای فیس بوک، تجزیه این شرکت را در صورت لزوم سختتر کند.
به گفته وی5 نفر از اعضای این کمیسیون متشکل از 3جمهوریخواه و 2دموکرات، بهدنبال اقامه دعوا علیه فیسبوک و ارائه دادخواست به دادگاه فدرال امریکا هستند تا مانع اجرای برنامه قدرتمند این پلتفرم آنلاین شوند والبته در این راه تلاش میکنند تا دیگر اعضا را نیز با خود همراه کنند.
گفته میشود زاکربرگ تصمیم دارد پس از یکپارچهسازی سه پلتفرم فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ، همه آنها را به رمزگذاریهای پیشرفته یا end-to end مجهز کند؛ رمزگذاری که اکنون تنها در واتساپ اجرا میشود و همین موضوع قانونگذاران امریکا بویژه برخی اعضای FTC را بسیار نگران کرده است چرا که معتقدند با این کار دیگر نمیتوان مجرمان را در پلتفرمهای آنلاین مربوط به فیسبوک تحت تعقیب و پیگرد قرار داد. مخالفان یکپارچهسازی اپهای فیسبوک معتقدند مجرمان نیز همگام با کاربران عادی از ظرفیتهای این شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و در صورت وجود رمزگذاریهای گسترده و پیچیده، عملاً این پلتفرمها به فضایی امن برای آنها تبدیل میشود.
این گروه همچنین نگران نقض امنیت کودکان در فضای مجازی هستند و میگویند با این کار فیسبوک عملاً نمیتوان بسرعت متوجه سوءاستفادههای آنلاین از کودکان شد.
در همین راستا این کمیسیون بهدنبال حکمی است که فیسبوک را از یکپارچهسازی پلتفرمهای تحت مالکیتش باز دارد. درواقع اعضای این کمیسیون، فیسبوک را تهدید کردهاند که اگر فکری برای رمزگذاری نکند احتمالاً تا پایان ماه ژانویه حکمی علیه این شبکه اجتماعی اعلام میشود و مطمئناً در این صورت، عملاً فیسبوک اجازه یکپارچهسازی این پلتفرمها را نخواهد داشت. ازسوی دیگر هرچند تاکنون فیسبوک و FTC از هرگونه اظهارنظر دراین باره خودداری کردهاند، اما تازهترین گزارش والاستریت ژورنال نشان از افت 2.7درصدی ارزش سهام فیسبوک دارد و بسیاری این موضوع را به نگرانیهای کمیسیون فدرال تجارت امریکا(FTC) از نقض قوانین آنتی تراست توسط فیسبوک مرتبط میدانند.
«ویلیام بار» دادستان کل ایالات متحده امریکا نیز در این باره گفته است: امیدواریم در سال آینده وزارت دادگستری تحقیقاتی روی پلتفرمهای فناوری بزرگ تحقیقاتی انجام دهد. وی همچنین در ماه اکتبر از مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک خواست تا زمانی که مقامات امریکایی مطمئن نشدهاند که برنامههای فیسبوک به امنیت عموم مردم آسیبی نمیرساند باید برای یکپارچهسازی پلتفرمها و رمزگذاری آنها دست نگه دارد که البته پاسخ زاکربرگ، این بود که ما برنامهای برای ضعیفتر کردن رمزگذاریها نداریم تا به قانونگذاران اجازه دهد بهنام حفظ امنیت مردم، به اطلاعات دسترسی داشته باشد.
این استراتژی «زاکربرگ»
اما چرا فیسبوک با وجود مخالفتهای فراوان و همچنین احتمال مواجه شدن با موانع قانونی، همچنان بر یکپارچهسازی اپلیکیشنهای تحت مالکیتش اصرار دارد؟ در پاسخ باید گفت استراتژی یکپارچهسازی زاکربرگ، انعکاسی از اهمیت اینستاگرام و واتس اپ برای جذب کاربران جوان به این کمپانی در بازارهایی با سودآوری بیشتر است.
در این راستا فیسبوک اینستاگرام را در سال 2012 با بهای یک میلیارد دلار خریداری کرد و این اپلیکیشن حالا بیش از یک میلیارد کاربر را جذب کرده و البته 70درصد آنها زیر 35سال هستند. به این ترتیب اینستاگرام حالا تاج امپراطوری فیسبوک محسوب میشود. عملکرد جسورانه دیگر زاکربرگ نیز خرید واتس اپ در سال 2014 با هزینه 22میلیارد دلاری بود و حالا تعداد کاربران این پلتفرم به 1.5میلیارد نفر رسیده است.
همچنین باید گفت بخش عمدهای از رشد درآمد فیسبوک به تبلیغات اینستاگرامی مربوط میشود و البته این غول دنیای فناوری بهسمت درآمدزایی از شبکه اجتماعی واتس اپ نیز رفته است چراکه معتقد است این پلتفرم میتواند به یک شبکه اجتماعی پولساز تبدیل شود. درواقع فیسبوک با این یکپارچهسازی میخواهد درآمدزایی بیشتری از محل تبلیغات آنلاین داشته باشد چرا که بعد از الحاق سه پلتفرم اینستاگرام، واتس اپ و فیسبوک مسنجر، کسانی که قصد دارند بهعنوان مثال در فیسبوک تبلیغی برای کالا، محصول یا کار خود انجام دهند عملاً با یک بار پرداخت هزینه تبلیغات، میتوانند آن را روی هر سه پلتفرم در اختیار کاربران قرار دهند. این به معنای بازده بیشتر انجام هرگونه تبلیغات روی هریک از این پلتفرم هاست و بسیاری معتقدند فیسبوک عملاً با این کار میتواند سلطان بلامنازع تبلیغات آنلاین در فضای آنلاین و مجازی تبدیل شود چراکه کاربران عملاً در هرسه پلتفرم این تبلیغات را میبینند حتی اگر عضو هر سه آنها نباشند.
گفتنی است فیسبوک با وجود کاهش فعلی ارزش سهام باز هم در دنیای تجارت بسیار موفق عمل کرده چرا که موفق به جذب تعداد بالایی کاربر شده است. میزان درآمد این کمپانی سالانه رشد 28درصدی دارد و تعداد کاربرانی که روزانه یا ماهانه به این پلتفرم وارد میشوند و عضو میشوند رشدی 8درصدی داشته است تا جایی که تعداد کاربران فعال روزانه این پلتفرم به 1.59میلیارد رسیده و تعداد کاربران فعال ماهانه آن نیز 2.45میلیارد نفر است. به بیان دیگر فیسبوک همچنان یکی از محبوبترین سرویسهای اینترنتی روی کره زمین محسوب میشود.
کشمکش شبکههای اجتماعی با دولت امریکا
کشمکش رمزگذاریهای شبکههای اجتماعی با دولت امریکا از چه زمانی آغاز شده است؟ باید گفت که این تقابل از سال 2015 رنگ جدی تری به خود گرفته و اکنون ابعاد آن بسیار گسترده شده است. سال 2015 درست بعد از حادثه تروریستی و تیراندازی در سن برناندینو کالیفرنیا، اف بیآی(FBI) جنگی تمامعیار را با اپل آغاز کرد چرا که این نهاد امنیتی از اپل خواسته بود گوشی آیفون فرد مهاجم در این حمله تروریستی را رمزگشایی کند ولی اپل زیر بار این موضوع نرفت. در آن زمان، تیم کوک مدیرعامل اپل، این خواسته را خطرناک خواند و گفت: این موضوع میتواند مقدمهای برای دسترسی بیشتر دولت به اطلاعات شخصی کاربران در آینده وهمچنین تشدید نظارتهای دولتی بر این کمپانی باشد.
بههرحال دولت امریکا از آن زمان تاکنون درخواستهای نظارتی فراوانی از شبکههای اجتماعی داشته است و این، نخستین بار نیست که فیسبوک مورد هجمه FTCقرارمی گیرد چراکه پیشتر نیز این شبکه اجتماعی در ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا مورد تحقیقات جدی از سوی اعضای این کمیسیون قرار گرفته بود. در این ماجرا، اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر با هدف دخالت در انتخابات 2016 امریکا لو رفت.
با اینکه فیسبوک در این پرونده درنتیجه لو رفتن اطلاعات کاربران مجبور به پرداخت جریمه 5میلیارد دلاری شد ولی باید گفت که این کمپانی در طول 3ماه بیش از 3برابر رقم تنبیهیFTC را به دست آورد بههمین دلیل هم بسیاری معتقدند فیسبوک حتی با مخالفتهای کنونی FTC بازهم سودآوری خود را خواهد داشت. آلفابت شرکت مادرتخصصی گوگل، آمازون و اپل نیز تاکنون تحت تحقیقات قانون آنتی تراست کمیته قضایی وزارت دادگستری و مجلس نمایندگان قرار گرفتهاند.
بیستمین نمایشگاه تله کام افتتاح شد
بیستمین نمایشگاه بینالمللی صنایع مخابرات و اطلاعرسانی با عنوان تله کام پلاس با رویکرد راهحلهای نوآورانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد.
به گزارش «ایران» این نمایشگاه روز گذشته با حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، افتتاح شد.
بیستمین نمایشگاه بینالمللی صنایع مخابرات و اطلاعرسانی (تله کام) در مساحتی بیش از ۵ هزار مترمربع در دو سالن نمایشگاه بینالمللی تهران و با حضور ۱۱۰ شرکت آغاز به کار کرد و قرار است ۳۶ محصول سختافزاری در ایام این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد.نمایشگاه بینالمللی مخابرات و راهحلهای نوآورانه حوزه فناوری ارتباطات، ۲۶ تا ۲۹ آذرماه همزمان با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و با تأکید بر عرضه و تقاضای فناوری و رونق تولید دایر است.
این نمایشگاه پس از لغو برگزاری نمایشگاه ایران تله کام در آبان ماه امسال، توسط سندیکای صنعت مخابرات و اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مخابرات با نام تله کام پلاس در حال برگزاری است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات:
تحریم <گوگل پلی> مشکلی برای کاربران ایرانی ایجاد نمی کند
«اگرچه به نظر نمیرسد موضوع تحریم کاربران ایرانی از سوی سرویس دهنده «گوگل پلی»، جدی باشد، اما با وجود این اگر این اتفاق رخ دهد نیز مشکلی برای کاربران ایجاد نمیشود.» به گزارش مهر، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان مطلب فوق و با بیان اینکه بازار داخلی ما برای ارائه خدمات اندروید در حوزه «نقشه» و «بازار اپلیکیشن» تقویت شده و این خدمات دهندگان در حال سرویس دهی خوبی به کاربران هستند، گفت: ما هماکنون در کشور رقبای داخلی خوبی برای سرویس «گوگل پلی» داریم. معاون وزیر ارتباطات افزود: بررسیها نشان میدهد که امروزه تعداد زیادی از کاربران گوشیهای اندروید، از بازار داخلی اپلیکیشنهای اندرویدی استفاده میکنند و به همین دلیل وابستگی به «گوگل پلی» جدی نیست. ناظمی با اشاره به سرویسهای بومی نقشه و مسیریاب در کشور که ظرفیت جایگزینی رقبای خارجی مانند «گوگل مپس» و «ویز» را دارند نیز گفت: این اپلیکیشنها بدون محدودسازی و فیلتر رقیب خارجی به خوبی پیشرفت کردند و هماکنون نیز کاربران بسیاری خودشان انتخاب کردهاند که از این برنامههای داخلی استفاده کنند. بههمین دلیل با توجه به ظرفیتهایی که در این حوزه ایجاد شده است، میتوانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند.رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در مسأله تحریم ایران از سوی گوگل، آنچه که برای ما دارای اهمیت بوده این است که ما در حقیقت با هرگونه محدودسازی دسترسی برای کاربران مخالف هستیم و تفاوتی ندارد که این محدودیت از کدام سمت باشد.
توقف پشتیبانی گوگل از گوشی های اندرویدی در ترکیه
شاید کمتر فردی تصور میکرد که گوگل پس از فشارهای خود به چینیها این بار ترکیه را هدف خود قرار دهد. اما این موضوع حقیقت دارد و اکنون گوگل به شرکای تجاری خود در ترکیه نسبت به قطع همکاریهای مشترک هشدار داد.
به گزارش انتخاب، همه چیز از سال 2018 آغاز شد، یعنی زمانی که نهاد تنظیم رقابت ترکیه بهدلیل نقض قوانین رقابت در بازار نرم افزارهای تلفن همراه، گوگل را 17.4 میلیون دلار جریمه کرد. سازمان تنظیم رقابت ترکیه سپس از گوگل درخواست کرد تا با تغییر تمامی قراردادهای همکاری خود در زمینه توزیع و پشتیبانی نرمافزارهای اندرویدی، به مشتریان خود این امکان را بدهد که در صورت تمایل از موتورهای جستوجوی مختلفی در گوشیهای اندرویدی خود بهره ببرند.اما گوگل زیر بار این فشار نرفته و در بیانیهای که دوشنبه منتشر کرده است، تأکید کرده که از این پس قادر به پشتیبانی گوشیهای اندرویدی جدید نیست.