پروژه راهآهن زاهدان- چابهار بدون همکاری هندیها است
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه با تأخیر هند در ورود به پروژه راهآهن زاهدان- چابهار، با تکیه به توان داخل پروژه را ادامه دادیم، گفت: هند هیچ نقشی در اجرا و تأمین مالی این پروژه نداشت و این راهآهن با توان داخل سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
خیرالله خادمی درباره کنار گذاشتن هند از پروژه توسعه خط آهن زاهدان و اتصال چابهار به شبکه ریلی اظهار داشت: طبق توافقنامه منعقد شده ایران و هند قرار بر این شد که تأمین مالی و اجرای زیرسازی این پروژه ریلی با هندیها باشد و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بحث زیرسازی این پروژه را به اجرا برساند.
همچنین تأمین برخی از ادوات مانند ریل و سوزن هم بر عهده هند بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با وجود پیگیریهای مستمر ایران در سالهای 95 و 96 اما هند اقدامات خود طبق توافقنامه را انجام نداد و از آنجایی که مدت زمان این توافقنامه طولانی شد تصمیم گرفتیم پروژه را با منابع داخلی خودمان پیش ببریم و بخشی از منابع هم با درخواست دولت و موافقت رهبری از صندوق توسعه ملی تأمین شد.
وی ادامه داد: از اینرو با تأخیر هندیها، منابع مالی از داخل کشور تأمین و از اواخر سال گذشته پروژه راهآهن زاهدان – چابهار بهصورت جدی فعال شد./ ایلنا
«ایران» از آثار حراج اوراق بدهی دولت و عملیات بازار باز گزارش میدهد
برای اولین بار کسری بودجه دولت بدون استقراض و خلق نقدینگی تأمین شد
برای اولین بار کسری بودجه دولت بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق نقدینگی و نیز انداختن بار کسری روی دستگاههای دیگر، تأمین شد.
نقدینگی و رشد بالای آن در سالیان گذشته ریشه اصلی تورم مزمن و نابسامانی بازارهای مختلف بوده است. دراین راستا دولتهای مختلف برای مهار نقدینگی راهکارهای متفاوتی را در دستور کار خود قراردادهاند. در دوره جدید مدیریتی، بانک مرکزی قصد دارد تا با استفاده از «عملیات بازار باز» که از سالها پیش در سایر کشورها امتحان خود را پس داده است، ضمن مهار غول نقدینگی به رشد اقتصادی کشور کمک کند.
دراین زمینه بانک مرکزی در 21 دی ماه سال گذشته از آغاز به کار اجرای عملیات بازار باز خبرداد.
صفحه 10
بازگشت سیاست پولی روی ریل اصلی
منصور بیطرف
دبیر گروه اقتصادی
در نیمه اول دهه سال 1370 بود که دولت وقت ایران، اعلام کرد که برای اولین بار توانسته است بودجه سالانه خود را بدون کسری و صفر، ببندد. در آن ایام این خبر یک حرکت بسیار شجاعانه محسوب میشد. تقریباً حدود 5 سال از پایان جنگ تحمیلی گذشته بود و خسارت ناشی از جنگ بر مبنای محاسبه آن زمان سازمان برنامه و بودجه بهطور مستقیم بالغ بر 100 میلیارد دلار و بهطور غیرمستقیم حدود 1000 میلیارد دلار بود. بنابراین دولت با توجه به مخارجی که در کنار سازندگیهای ناشی از جنگ داشت نمیتوانست و باور کردنی نبود که بودجه خود را بدون کسری ببندد. اما این کار را با ترفند خاصی کرده بود که سبب شد سیاستهای پولی کشور بیشتر از ریل خارج شود. کاری که دولت وقت کرد این بود که اقدام به بارگذاری تسهیلات تکلیفی بر دوش بانکها کرده بود.
ادامه در صفحه 10
کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه، راهکاری برای مقابله با تحریم
در شرایطی که امریکا در برابر خواستههای جهانی برای لغو تحریمهای ایران سرباز میزند ایجاد کریدور سبز گمرکی با روسیه میتواند به توسعه روابط اقتصادی میان دو طرف کمک کند. ایران بر این باور است که همکاری چند جانبه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چارچوب ایده «ولادیمیر پوتین» رئیسجمهوری روسیه مبنی بر ایجاد کریدورهای سبز گمرکی، میتواند به توسعه همکاریهای اقتصادی دوجانبه کمک کند. بهگزارش ایرنا، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه چندی پیش در گفتوگوی ویدئویی با مسئولان گمرک روسیه از جمله «ولادیمیرویچ ایوین» معاون سرویس گمرک فدرال روسیه از آمادگی کشورمان برای ایجاد کریدور سبز گمرکی با روسیه خبر داد، در شرایطی که دو طرف با بحران کرونا دست و پنجه نرم میکنند، ایجاد این کریدور به نوعی فرش قرمز روسیه برای کالای ایرانی به شمار میآید. بر اساس کریدور سبز گمرکی میان دو طرف، کالای ایرانی در گمرک روسیه برای ترخیص، اولویتدار میشود، انجام کنترلهای فیزیکی حذف میشود. همچنین پذیرش اظهارنامه گمرکی شرکتها با حداقل اسناد به منظور تسهیل تبادل کالاهای تجاری بین دو طرف از دیگر ویژگیهای این تفاهمنامه به شمار میآید.
صفحه 9