شیرمحمد اسپندار در بستر بیماری است
ندا سیجانی
خبرنگار
استاد شیرمحمد اسپندار در بستر بیماری است و این روزهای تلخ خانهنشینی را تحت درمان پزشک میگذراند. شیرمحمد 93 سال سن دارد و نزدیک به سه سال است که به علت کهولت سن و بیماری توان نواختن سازش را ندارد و دیگر نمیتواند میراث ماندگار خود را به نسل جوان آموزش بدهد. او روزها و شبها را به امید فردای بهترموسیقی ایران سر میکند تا بلکه اندکی از دلسردی و ناامیدی هنرمندان جنوبیترین نقطه ایران کاسته شود.... زادگاه شیرمحمد، بمپور است، شهری که حال و هوای کویر را در چهره این هنرمند بزرگ بخوبی نمایان کرده، مردمان بمپور دلبسته شیرمحمد هستند چراکه روزگاری صدای ساز دونلی او توانست بمپور را به دنیای موسیقی معرفی کند.
اهالی موسیقی هم شیرمحمد را بخوبی میشناسند. او چهره نامآشنای موسیقی نواحی ایران است. شیرمحمد از نوازندگان کمنظیر و برجسته ساز دونلی است و طی سالها فعالیت در عرصه موسیقی، توانسته مقامهای موسیقی بلوچستان را به گوش جهانیان برساند. جالب است بدانید او صدای نی را در دوران کودکی آن زمان که 6 سال بیشتر نداشت و گلهداری میکرد آموخته و سالهای سال است که سخنش را با همین زبان موسیقی بیان میکند و چندان اهل گفتوگو نیست.
اللهبخش اسپندار پسر استاد شیرمحمد میگوید: «پدرم دیگر نمیتواند مانند سابق خارج از شهر برود و سازی بنوازد. او مدتهاست که بیمار است و در منزل بستری است و در این مدت علاوه بر آنکه از سوی مسئولان فرهنگی و حتی مسئولان شهرستان بمپور و استان هیچ حمایتی نبوده بلکه دلگرمی هم از سوی این دوستان ندیدهایم و در این مدت هیچ یک از مسئولان جویای حال پدر نبودند و به عیادتش نیامدند. البته شرایط این روزها کمی متفاوت است اما با این تفاسیر این دوستان یک تماس تلفنی را هم از ما دریغ کردند و باید بگویم نسلهایی چون شیرمحمدها دیگر باقی نخواهد ماند و این موسیقی ازبین خواهد رفت...
نکته دیگر اینکه مرداد ماه سال 93 بزرگداشتی برای پدرم در تالار وحدت برگزار شد که در این مراسم آقای علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد خانه پدر به موزه موسیقی تبدیل میشود. از این قول و صحبتی که بیان شد تا آنجا مطمئن بودم که به خواهر و برادرهایم گفتم قرار است میراث فرهنگی خانه پدری را به موزه تبدیل کند و تصوری روی این ملک نداشته باشید اما متأسفانه 6 سال گذشته و تا به امروز اتفاقی صورت نگرفته است.»
نابغه موسیقی بلوچستان پیشتر در گفتوگویی با «ایران» بیان داشت: «وقتی مردم اوضاع زندگی من را میبینند، عبرت میگیرند و دیگر راه موسیقی را انتخاب نمیکنند. به عقیده من موسیقی نواحی دیگر بین مردم رونق ندارد، حتی در بلوچستان. کسانی که به موسیقی علاقهمند بودند دیگر بین ما نیستند همین امر باعث شد موسیقی از دست مردم گرفته شود...»
در نشست خبری مجازی رئیس سازمان سینمایی مطرح شد
از وضعیت جشنوارهها تا سرنوشت فیلمهای توقیفی
نیلوفر ساسانی
خبرنگار
آبانماه امسال که از راه برسد عمر ریاست حسین انتظامی بر سازمان سینمایی به دو سال میرسد. او که در ایام مدیریتش بر سازمان سینمایی بیشتر از طریق فضای توئیتر درباره موضوعات روز و البته سینما اعلام نظر کرده ظهر روز یکشنبه 19 مردادماه بالاخره رضایت داد که برای دومین بار در دوران مدیریتش پاسخگوی اهالی رسانه باشد. در این نشست که به صورت مجازی و پخش آنلاین از سایت و اینستاگرام این سازمان برگزار شد، انتظامی به سؤالات مکتوب یا تلفنی نمایندگان رسانههای خبری پاسخ داد. او در پاسخ به همین گلایه - عدم گفتوگوی مستقیم با رسانهها - با تأکید بر شفافتسازی و پرهیز از شکلگیری رانت اطلاعاتی گفت: «به شهادت همین جلسهای که در اینجا هستیم، ارتباط مسئولان سینمایی با رسانهها برقرار است. به خاطر خاستگاه رسانهای که داشتم از ابتدا قرار بر این شد که رسانهها در تماس با آقای نجفی سؤال خود را انتقال بدهند و ما مکلف باشیم در ۶ ساعت اداری به سؤالهای غیرتکراری پاسخ بدهیم.»
سرنوشت جشنوارههای سینمایی و معرفی دبیرانش، شرط برگزاری آنلاین جشنوارهها، ارتباط سازمان سینمایی با اصناف، تعیین تکلیف درباره صدور مجوز شبکه نمایش خانگی، امکان اکران «رستاخیز» در ایام محرم و... سؤالاتی بود که در این نشست مطرح شد.
فعالیت سالنهای سینما همدوش با تقویت اکران آنلاین
حدود دو ماهی است که سالنهای سینما فعالیتشان را آغاز کردهاند؛ اما تجربه اکران دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف؛ ارتش سری» که از امیدهای اکران محسوب میشدند نشان داد که علاقهمندان سینما هم فعلاً میل و رغبتی برای حضور در سالنهای نمایش ندارند. در حالی که بخش زیادی از فیلمهایی که این روزها روی پرده اکران است کمتر از 40 بلیت فروختهاند، با وجود این سازمان سینمایی با ارائه تسهیلات به سینماداران از روشن ماندن چراغ سالنهای سینما حمایت میکند. چه میشود اگر به جای اصرار بر بازگشایی سالنهای سینما، بسترهای مناسب برای اکران آنلاین فیلمها تقویت شود؟ حسین انتظامی در پاسخ به این سؤال روزنامه ایران گفت: «اکران آنلاین یک ظرفیت جایگزین است و اصرار انجمن سینماداران به خاطر نیروی انسانی است که در این زیرساختها کار میکنند. اگر اکران متوقف شود آسیب جدی به این بخشها وارد میشود. ضمن اینکه مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی سینما کاملاً داوطلبانه است اما در عین حال باید سیاستهایی داشته باشیم تا از اکران آنلاین بیشتر استقبال کنیم.»
فعلاً بنا بر برگزاری است
سرنوشت جشنوارهها، احتمال برگزاری آنلاین آن و چگونگی هزینه بودجه اختصاص یافته به جشنوارههای کنسل شده سؤال مشترک اهالی رسانه در این نشست بود. انتظامی با اعلام بررسی مدلهای مختلف برگزاری جشنواره توسط دبیرخانههای پنجگانه، از ظرفیتهای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین گفت اما درباره جشنواره فیلم فجر توضیح داد: «فعلاً بنای ما بر برگزاری است. اگر به دلیل کرونا نتوانیم به شکل سابق برگزار کنیم و پلتفرمهایی نداشته باشیم که امنیت فیلمها را تضمین کند، سراغ اکران آنلاین هم نمیرویم.» او معرفی دبیران جشنواره بخصوص مهمترین رویداد سینمایی ایران، سیونهمین جشنواره فیلم فجر را به روزهای آینده و ایام نزدیک این رویداد موکول کرد. انتظامی همچنین درباره بودجه سازمان سینمایی و تخصیص هزینه جشنوارههای برگزار نشده توضیح داد: «حتی اگر فرض بر این باشد که جشنوارههایی برگزار نشود، طبق روال دیوانی برای ردیفهای مختلف، نمیتوانیم بودجه آن را جای دیگر خرج کنیم. مگر اینکه توافقی با دیوان محاسبات صورت بگیرد.» رئیس سازمان سینمایی همچنین این اطمینان را داد که طبق اطلاعات آثار سینمایی در حال تولید، تعداد فیلم به اندازه کافی برای برگزاری جشنواره داریم اما یکی از ارکان شکوه جشنواره حضور مردم است که این امر مهم نیاز به بررسی دارد.
شبکه نمایش خانگی در انتظار تعیین تکلیف مراجع بالادستی
شبکه نمایش خانگی این روزها حسابی خبرساز است. از یک سو گمانیزنیها درباره واگذاری امتیاز مجوز ویاودیها به سازمان صداوسیما و سکوت سازمان سینمایی در این زمینه و از سوی دیگر تشدید سانسور سریالها و فیلمها در اکران آنلاین. رئیس سازمان سینمایی درباره اخبار و حواشی احتمال تفویض اختیار صدور مجوز به سازمان صداوسیما توضیح داد: «فناوریهای نوپدید از جمله ویاودیها نیازمند تعریف جدیدی در حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی است تا برداشتهای متفاوت دستگاهها اصلاح شود. مراجع قانونگذاری در این زمینه تصمیمگیر هستند و جمعبندی توسط آنها مبنای عمل همه دستگاهها خواهد بود.» او البته تأکید کرد «ما منتظر تعیین تکلیف مراجع بالادستی هستیم تا تکلیف دستگاه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد را روشن کند» انتظامی درباره تشدید سانسور فیلمها در اکران آنلاین هم با تأکید بر اینکه اگر ادعایی در زمینه تشدید ممیزی فیلمها برای اکران آنلاین وجود دارد بهتر است بهصورت مصداقی مطرح شود، خاطرنشان کرد: «چند ماهی است کسانی که پروانه نمایش برای اکران میگیرند، دیگر برای نمایش خانگی لزوم دریافت پروانه جدید ندارند.» او همچنین از احتمال تشکیل شورای صنفی نمایش آنلاین و ایده راستیآزمایی آمار فروش فیلمهای اکران آنلاین در سامانه سمفا خبر داد.
سرنوشت رستاخیز و چند فیلم توقیفی
تصمیمگیری درباره احتمال نمایش برخی فیلمهای توقیف شده از جمله «گزارش یک جشن» یا «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» و... را انتظامی موکول به شورای پروانه نمایش کرد و گفت: «برخی ممکن است امکان نمایش پیدا کنند و برخی نه.» او اما درباره درخواست اکران فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش با توجه به فرارسیدن ایام محرم توضیح داد که مجوز عرضه این فیلم در نمایش خانگی در سال ۹۸ صادر شده و عرضه آن بهصورت آنلاین یا ویاودی از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و تصمیمگیری در این باره برعهده مالکان فیلم از جمله فارابی است.
عقبنشینی به نفع صنوف
رابطه سازمان سینمایی با خانه سینما و به رسمیت شناختن اصناف از دیگر سؤالهای محوری این نشست بود. او درباره حواشی ایجاد شده پیرامون ترکیب تازه شورای صنفی نمایش و معرفی نماینده کانون کارگردانان از سوی سازمان سینمایی که منجر به صدور بیانیهای از سوی خانه سینما شد، گفت: «شورای صنفی نمایش مطابق نظامنامه اکران تشکیل شده است. مطابق تبصره نظامنامه اکران در صورتی که یکی از صنوف که به صورت سنتی عضو شورا هستند جامعیت لازم را نداشته باشند و یا نتوانند و نخواهند نمایندهای را معرفی کنند، به دلیل متوقف نماندن کار اکران معاونت نظارت، فردی را معرفی میکند. یکی از پیشنهادات ما این بود که تا زمان رفع شرایط فوقالعاده ناشی از کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا که در سازمان سینمایی تشکیل شده، عهدهدار تصمیمگیری در زمینه اکران باشد، همچنان که در حال حاضر هم همین روند طی میشود.»
او همچنین درباره حاشیههای خانه سینما در برخورد با صنوف مختلف و دیدگاهش نسبت به نقش صنف در مدیریت سینما هم گفت: «از سیاستهای عمومی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عقبنشینی به نفع صنوف است. هرچقدر به نفع صنوف عقبنشینی کنیم همراهی و مشارکت بالاتری خواهند داشت و به دوام کار کمک میکند، البته دستگاهها موظف هستند در قبال این عقبنشینی سازوکارهایی برای نظارت داشته باشند.»
انحصارشکنی در سمفا
مهمترین ویژگی سمفا یعنی تقسیم پول در لحظه فروش فیلمها هنوز عملی نشده، این در حالی است که قرار بود با راهاندازی سامانه سمفا یکی از مشکلات سینمای ایران یعنی تقسیم پول بین صاحبان فیلم و سینمادار حل شود. رئیس سازمان سینمایی در نشست خبری مجازی در این باره هم توضیح داد: «مطابق مصوبهای که ما در ستاد ملی مقابله با کرونا در سازمان سینمایی داشتهایم در شرایط فعلی تمام درآمد حاصل از فروش فیلم به سینمادار میرسد. در عین حال این امکان و فرمول در سمفا دیده شده که انحصار از بین برود.» او در بخش دیگر این نشست درباره سامانه سمفا، یادآور شد: «دیدن میزان فروش فیلمها تا چندسال پیش امکانپذیر نبود در حالی که ما معتقدیم باید منتشر شود. اگر برنامههایی که دنبال میشود به مطالبه تبدیل شود امکان توقف آن وجود ندارد.»
انتظامی درباره شائبه شکلگیری انحصاری تازه در این سامانه هم توضیح داد: «قبلاً این انتقاد وجود داشت که فروش آنلاین بلیتها در انحصار است. تنوع در این بخش به نفع سینماست. رقابتی بین خود سامانههای فروش بلیت وجود دارد که این به نفع سینماست. سمفا زبان اجرایی نظامنامه اکران است. مواد و مقرراتش به این ماشین خورانده شده است. در قرارداد بین شرکت پخش و سینما، اگر چه میتوانند مثل سابق قراردادی امضا کنند ولی قرارداد اصلی در سمفا ارائه میشود.»
از سیاست جوانگرایی تا تأکید بر تداوم جریان تولید سینما
حمایت از تولید فیلمهای کم بودجه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سیاست جوانگرایی و حمایت از فیلمسازان جوان و اهدای 300 میلیون به 10 فیلم در این مرکز، تخصیص شش هفتم اعتبار برای فیلمسازان جوان غیرتهرانی به منظور استعدادیابی با تأکید بر سیاست ایران تهران نیست، اعمال سیاستهای محدودکننده برای فیلمهایی که جنبه فرهنگی در آنها کمتر است، استقبال از حضور استعدادهای تازه و دعوت دوباره از فیلمسازان جوانی که سوابق دستیار کارگردانی داشتهاند اما درخواست آنها رد شده است، توجه به فیلمنامه به عنوان نقاط گلوگاهی سینما و آسیبشناسی فارابی در این مسیر، تأکید بر تداوم جریان تولید سینما در ایام کرونا با تأکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی، بیمه اهالی سینما و اعلام مسیر حمایتی از فعالان صنفی آسیب دیده از کرونا و... از دیگر محورهای پرسشوپاسخ در این نشست بود.
با پایان یافتن زمان ارسال کتاب به جایزه شاملو، دبیرخانه این جایزه از ارسال بیش از صدوهشتاد عنوان کتاب برای داوری خبر داد. داوران مرحله اول هم کار خواندن و بررسی آثار رسیده را آغاز کردهاند و زمان اعلام نتایج مرحله اول ششمین دوره این جایزه مانند هر سال، یکم مهر ماه سالجاری خواهد بود./ خبرآنلاین
مراسم اهدای نشانهای طلایی، نقرهای و ویژه هشتمین لاکپشت پرنده جمعه ۲۴ مرداد بهصورت مجازی در شهر کتاب مرکزی برگزار میشود. نامزدهای نهایی دریافت نشانهای طلایی و نقرهای لاکپشت پرنده از میان کتابهایی که سال ۹۷ با امتیاز پنج یا شش لاکپشت به فهرست راه یافتهاند، انتخاب میشوند. اینمراسم بهطور زنده از حساب کاربری اینستاگرام شهر کتاب مرکزی پخش میشود./ مهر
فیلم «خداحافظ المپیک» بهکارگردانی مجتبی پوربخش به نمایندگی از ایران در جشنواره جهانی Cine Invisible از اسپانیا و mic genero از مکزیک رقابت میکند. نویسندگی فیلم «خداحافظ المپیک» را بهنام بروجردی برعهده دارد و رامین راستاد، فرجالله گلسفیدی، هومن جوادی، مهری آلآقا، طاهره عموزاده، اصغر سندوسی، مرتضی قدیری، جابر وثوق، علیرضا شهرستانی و مریم جهانی بازیگران این فیلم کوتاه هستند./ایلنا
شبکه یک سیما حضور رضا رشیدپور را در برنامه «صبح بخیر ایران» تکذیب کرد. مشاور مدیر شبکه یک گفت: «شایعه برخی رسانهها درباره اجرای رضا رشیدپور در شبکه یک کاملاً نادرست و در عین حال عجیب است. مدیران شبکه هیچگونه گفتوگویی با ایشان نداشتهاند. خط مشی شبکه ملی منطبق با چارچوب کمیته مجریان معاونت سیما است.»/مهر
تهیهکننده فیلم سینمایی «آن شب» بهدنبال بهترین زمان برای اکران است. محمد درمنش گفت: «برای اکران «آن شب» مانند سایر فیلمها در انتظار زمان مناسب هستیم، با توجه به شرایط فعلی که بهدلیل شیوع ویروس کرونا بهوجود آمده مصلحت نمیبینم که این فیلم سینمایی را اکران کنم. پروانه نمایش و مالکیت فیلم «آن شب» صادر شد، دوستانی هم که در امریکا برای نمایش یا حضور بینالمللی فیلم برنامهریزی میکنند، منتظر بازگشایی جشنوارههای خارجی هستند تا فیلم بتواند در جشنوارههای بینالمللی شرکت کند./ مهر
پگاه آهنگرانی در فیلم «برای مرجان» بهکارگردانی حمید زرگرنژاد بازی میکند. فیلمبرداری این فیلم چند روز آینده در تهران آغاز میشود و یک درام اجتماعی است و تمام لوکیشنهای آن در تهران خواهد بود./ مهر
حجت حسنی نوازنده سنتور و مدیر موسیقی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران بعد از مدتها بیماری درگذشت. این نوازنده سنتور از شاگردان ممتاز مجید کیانی استاد موسیقی ایرانی بود./ ایلنا
فیلم «تیغ و ترمه» بهکارگردانی کیومرث پوراحمد از سهشنبه 21 مرداد به شبکه نمایش خانگی میآید. «تیغ و ترمه» که تهیهکنندگی آن را علی قائم مقامی برعهده داشته است، پیش از این بهصورت آنلاین اکران شده بود./ ایلنا
گفتوگو با مدیرعامل «ودیو» نخستین سامانه نمایش فیلم کوتاه:
به دنبال ایجاد جریانی تازه در سینمای کوتاه هستیم
ترمه راد / نخستین سامانه نمایش فیلم کوتاه با نام «ودیو» مدتی است فعالیت خود را آغاز کرده و به این واسطه فرصتی تازه برای احیای سینمای کوتاه و پیوند بیشتر مخاطب با آن ایجاد شده است. پویان صدقی مدیرعامل «ودیو» درباره شکلگیری این پلتفرم تخصصی، اهداف و برنامههای این مجموعه با روزنامه ایران گفتوگویی داشته که در ادامه میخوانید.
چندسالی است که در ایران صنعت vod رشد قابل توجهی پیدا کرده و این روزها پلتفرمهای متعددی در حال ارائه محتوا به مخاطب و رقابت با یکدیگر هستند، اما این پلتفرمها عموماً محتوای تخصصی منتشر نمیکنند، چه دغدغهای شما را بر آن داشت تا پلتفرمی برای نمایش آثار کوتاه راهاندازی کنید؟
از ابتدای ایجاد بازار vod در ایران دغدغه این حوزه را داشتم، طبیعتاً زمانی که بهصورت طولانی با صنعتی درگیر باشی نیازهای آن را دقیقتر میدانی. فعالیت این صنعت در ایران به شکلی است که وی او دی ها عموماً محتوای تخصصی منتشر نمیکنند، پلتفرمها بیشتر به ارائه آثار سینمای بدنه و مثلاً فیلمهای کمدی گرایش نشان میدهند تا اینکه بخواهند انرژی و هزینه خود را صرف توزیع فیلم کوتاه کنند البته چنین نگرشی طبیعی بوده چرا که برآیند مادی آن نیز بیشتر است. اواسط دهه 90 زمانی که بهصورت جدی به این حوزه ورود کردیم قصد راهاندازی یک vod جامع را داشتیم اما در نهایت شرایط را مساعد ندیدیم چرا که به نوعی ورود به بازی بزرگان بود و آن طرف رقبایی داشتیم که به لحاظ منابع مالی و اعتباری پشتوانه محکم تری داشتند. اما ما چند جوان بودیم که باید با توجه به پتانسیل و ظرفیت خود قدم برمی داشتیم در نتیجه به سراغ ایده تأسیس vod تخصصی رفتیم. ما در پلتفرم خود آثار مستقل و در کنار آن فیلمهای کوتاه و مستند را ارائه کردیم و بعد دیدیم مردم از تماشای فیلم کوتاه استقبال میکنند و این یک قدم رو به جلو بود. همین شد که رویکرد اصلیمان ارائه فیلمهای کوتاه شد.
یعنی استقبال مخاطب از نمایش فیلمهای کوتاه انگیزه شما را مضاعف کرد؟
باید این نکته را به صراحت بگویم که بازاریابی فیلم کوتاه بسیار سخت است و اتفاقاً مخاطب خیلی دغدغه آن را ندارد، البته ما از ابتدا به این مسأله آگاه بودیم اما ایجاد جریانی تازه در سینمای کوتاه و ارائه آثار کوتاه که معمولاً مجال نمایش عمومی آن وجود ندارد و به نوعی نایاب است برایمان اهمیت بیشتری داشت.
با راهاندازی پلتفرمی چون «ودیو» فیلمسازان کوتاه بواسطه نمایش آثارو کسب درآمدی محدود، مخاطب بهخاطر دسترسی به آرشیویی که تا به حال به این شکل در اختیار نداشته و خود شما نیزبهعنوان متولی «ودیو» هر یک به نوعی بهره میبرید، در این مدت محدود تأثیر «ودیو» در عرصه فیلم کوتاه را چطور دیدید؟
از ابتدا این دغدغه را داشتیم که اکوسیستمی درست در حوزه فیلم کوتاه شکل پیدا کند تا فیلمسازان با اعتماد کامل فیلمهای خود را از کمد درآورده و پخش کنند. ما نیزسعی کردیم نسبت به اعداد و ارقام قراردادهای رایج در vodها درآمد قابل قبولی را از این طریق برای فیلمسازان ایجاد کنیم. البته نباید توقع داشت که تمامی هزینههای ساخت یک اثر به این وسیله بازگردد. باید چرخه اقتصادی درستی شکل بگیرد تا یک فیلم هزینههای خود را تا حد قابل قبولی پوشش دهد، این چرخه صرفاً با فعالیت یک پلتفرم شکل نمیگیرد بلکه برای تحقق این امرنیازمند یک همافزایی میان اجزای اقتصادی حوزه فرهنگ است. ما هنوز در ابتدای راه هستیم اما امیدوارم اتفاقات خوبی رقم بخورد.
شما از دغدغه ایجاد اکوسیستمی درست و جریانی تازه در حوزه فیلم کوتاه گفتید و حتی به بازاریابی سخت فیلم کوتاه اشاره کردید اما این راه سخت برایتان برآیند مالی هم به همراه دارد و طبیعتاً ورود به این کار صرفاً از روی دغدغه نبوده است!
در این شرایط اقتصادی هیچکس برای رضای خدا کار نمیکند، هر کسی که به کاری ورود پیدا میکند برایش سودآوری مالی آن نیز مهم است. فکر میکنم هر کاری درست انجام شود، مزایایی را برای آن مجموعه در پی خواهد شد. از همان ابتدا به این موضوع آگاه بودیم که سودآوری این کار، بلند مدت است.
شما محتوای متفاوتی را نسبت به سایر پلتفرمها در اختیار مخاطب قرار میدهید اما اینکه مخاطب برای تماشای هر اثر بهای جداگانهای بپردازد، برای او چندان مقرون به صرفه نیست، چرا مثل پلتفرمهای دیگر اشتراک مدت دار برای مخاطب تعریف نمیکنید؟
این مسأله حل شده است. «ودیو» به تازگی پوستاندازی کرده و از پلتفرمی به پلتفرم دیگر مهاجرت کردیم. در ساز و کار جدید «ودیو» اشتراک ماهانه برای مشترکان تعریف شده تا بتوانند بهصورت نامحدود به تماشای آثار موجود در «ودیو» بنشینند.
کسانی که دغدغه تماشای آثار کوتاه را دارند طیف مشخصی از دوستداران سینما هستند، در جهت ترغیب بیشتر مخاطب عام برای تماشای فیلم کوتاه برنامهای دارید؟
برای رسیدن به چنین نقطهای باید سالها تلاش و برنامهریزی کرد و این امری نیست که با تلاش یک پلتفرم محقق شود. البته ما به اندازه توان خود در این مسیر قدم برمی داریم. اتفاقاً صرفاً مخاطب فیلم کوتاه ببین یا کسانی که سانسهای فیلم کوتاه هنرو تجربه را پر میکنند، مدنظرما نیستند. آنها چند هزار نفر بیشتر نیستند و بهخاطر دغدغهای که دارند همواره پیگیر آثار این حوزه هستند. ما در نظر داریم مخاطب سینمای بدنه را جذب کنیم. به همین منظور تلاش کردیم تا ذهنیت درستی درباره فیلم کوتاه به مخاطب ارائه کنیم. در این مدت تمام سعی خود را به کار گرفتیم این تفکر را که فیلم کوتاه اثری تجربی است و مخاطب عام نمیتواند با آن ارتباط برقرار کند، تغییر دهیم. در «ودیو» آثار متفاوت از ژانرهای گوناگون را عرضه میکنیم. تنوع ژانر از ابتدا یکی از عوامل مهم برای ما بود چنانچه فیلمهای اکشن، ترسناک، اجتماعی، کمدی سیاه و همچنین آثار موفق ایرانی که در دنیا خوش درخشیدند در پلتفرم ما موجود است.
بسیاری از فیلمسازان امروز سینمای بلند، سابقه قابل توجهی در عرصه فیلم کوتاه داشتند. به نظر میرسد نمایش آثار کوتاه آنها بتواند سبب استقبال بیشتر مخاطب و پیوند آنها با مدیوم فیلم کوتاه شود. برای نمایش آثار کوتاه فیلمسازان مطرح امروز مثل محمدحسین مهدویان، محمد کارت، سعید روستایی و... برنامهای دارید؟
در حال حاضر آرشیو آثار کوتاه فیلمسازانی چون محمد حسین مهدویان، حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری که به تازگی فیلم سینمایی «جان دار» را از آنها در سینما دیدیم و برادران ارک که امسال فیلم «پوست» را در جشنواره داشتند و سابقه خوبی در عرصه فیلم کوتاه نیز دارند، در «ودیو» وجود دارد. در تلاشیم آثار سایر کارگردانان مطرح سینمای بلند را نیز بزودی ارائه کنیم. اخیراً با فرنوش صمدی و علی عسگری که از موفقترین فیلمسازان کوتاه هستند و به تازگی وارد سینمای بلند شدند، قراردادی بستیم و به این واسطه آثار آنها که موفقیتهای جهانی بسیاری کسب کردند در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. ما تمایل بسیاری برای تکمیل آرشیو فیلمسازان مطرح و غیر مطرح داریم اما مشکل مالکیت نامشخص آثار سرعت ما را کند میکند.