ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کارشناسان حوزه اعتیاد از افزایش مصرف مخدر های صنعتی توسط زنان در کشور میگویند
تحویل «شیشه» به زنان در کمتر از 30 دقیقه!
مهسا قویقلب
خبرنگار
این روزها تبلیغات گسترده در محیطهایی مانند آرایشگاهها، برخی سالنهای ورزشی و فضای مجازی باعث شده که برخی از زنان به مصرف مواد مخدر روی بیاورند. این افراد با انگیزههایی چون لاغر شدن یا سفید شدن پوست به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی مانند شیشه روی آورده و خود را درگیر اعتیاد میکنند؛ به گفته کارشناسان در نهایت مصرف این ماده نه تنها پوست را سفید نمیکند، بلکه سبب پیری پوست شده و فرد را بشدت معتاد به شیشه میکند. بر اساس آمارهای موجود از سال ۸۷ تا سال ۹۲ اعتیاد در زنان به میزان دو برابر افزایش یافته و از ۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده است، این در حالی است که ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصرفکنندگان کل مواد، شیشه مصرف میکنند و در این میان ۳۰ تا ۴۰ هزار مصرفکننده شیشه زنان هستند هرچند کارشناسان معتقدند که ارقام واقعی خیلی بیشتر از اینهاست.
افزایش زنان 24 تا 27 ساله در کمپهای اعتیاد
فرید براتی سده، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در این باره به «ایران» میگوید: به طور سنتی مصرف مواد چه در مردان و چه در زنان به صورتی است که گفته میشود از مواد ضعیف و بهصورت دروازهای شروع شده و به سمت مواد شدید میرود، سیگار، الکل، ماریجوانا، تریاک، هروئین، شیشه و غیره فرآیند یا جریانی است که در نهایت به اعتیاد ختم میشود و در مراحل بالاتر بیخانمانی و مرگ را در پی دارد. در سالهای اخیر این پروسه چندینساله به دلایل مختلف سریعتر شده و فاصله شروع مصرف تا مثلاً بیخانمانی شتاب بیشتری گرفته است و دلیل آن هم به تعبیری تغییر نوع مواد، تغییر الگوی مصرف، نقص در سیستمهای درمانی و رفاهی شناخته شده است.
به گفته او، در سالهای اخیر این فرآیند در خانمها شتاب بیشتری به خود گرفته است، در کمپها خانمهای جوانی را میبینیم که طیف سنی ۲۴ تا ۲۷ ساله هستند، گاهی بچهدار یا خانهدار هستند و تنها با هدف لاغر شدن، آن هم بر اساس شنیدههایشان در آرایشگاههای زنانه به سمت مصرف شیشه روی آوردهاند یا بهعنوان مثال میخواهند با مصرف شیشه پوستشان را سفید کنند، اما در نهایت نه تنها این اتفاق نمیافتد، بلکه شیشه صورت را خراب کرده و پوست را بسرعت پیر میکند. یک خانم ممکن است حتی سیگاری هم نباشد اما با وسوسه لاغر شدن در مدت زمان کوتاهی پا را به مرحله آخر میگذارد و در زمان بسیار اندکی معتاد میشود و به یکباره خود را وسط منجلاب اعتیاد میبیند. متأسفانه ما به وفور شاهد تجارب اینچنینی و معمولاً مبتنی بر یک شایعه و یک سلسله اطلاعات غلط هستیم. در اعتیاد به ماده مخدر شیشه، فرد دچار علائم شدیدی مانند توهم، بدبینی و پارانوئید میشود و در برخی موارد فرد احساس میکند که زیر پوستش چیزی در حال راه رفتن است و دائماً دست و صورت خود را زخم میکند. مصرف شیشه پرخاشگریهای شدیدی بهدنبال دارد تا جایی که فرد به همسر و فرزندان خود آسیب زده و حتی ممکن است، فرزند خود را به قتل برساند.
به گفته براتی سده، تأثیر شبکههای اجتماعی، دورهمیها و رفتن به برخی آرایشگاههای زنانه میتواند از عوامل گرایش زنان به مصرف شیشه باشد. در دورهمیها معمولاً وقتی سه نفر تأیید میکنند که مصرف شیشه فرد را لاغر میکند یا هوشیاری را بالا میبرد، افرادی که ضعیفتر هستند ناخودآگاه تحت تأثیر قرار گرفته و حرف او را باور میکنند، البته در سالهای اخیر پلیس فتا در فضای مجازی خوب توانسته با موضوع خرید و فروش، توزیع و مقابله با اطلاعات ناصحیح وارد عمل شود، اما متأسفانه گستردگی اخبار کذب و دروغ آنقدر زیاد است که نمیتوان با کلیه آنها مقابله کرد، در این بازار، منابع مالی وسیعی برای فروشندگان وجود دارد و معمولاً فرآیند فروش از شهرهای بزرگی مانند تهران شروع میشود و به مناطق فقیر و در نهایت در سراسر کشور گسترش پیدا میکند. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به اینکه شیشه در سراسر کشور وجود دارد، توضیح میدهد: تا چند سال پیش آشپزخانههای خانگی در کشور وجود داشت، اما اکنون بهدلیل نبود مواد پیشساز اولیه در ایران این آشپزخانهها وجود ندارند و عمده شیشه از طریق کشورهای همجوار مانند افغانستان، ترکیه، کردستان یا عراق وارد کشور میشوند، اما بیشترین میزان شیشه از افغانستان به کشور ورود میکند.
براتی سده در زمینه طیف سنی مصرفکنندگان بیان میدارد: بیشترین سنین مصرفکنندگان شیشه در کشور ۲۳ تا ۲۴ سالگی است و در سنین پایینتر معمولاً به مصرف موادی مانند گل گرایش دارند، در مورد تریاک و هروئین هم ۲۷ سالگی به بالا مورد نظر مصرفکنندگان است.
سعید صفاتیان، کارشناس حوزه اعتیاد نیز با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۸ سال است که ماده روانگردان شیشه در کشور وجود دارد، به «ایران» میگوید: ماده شیشه بهصورت طبیعی و با کاشت گیاه افدرا و بهطور فراوان در کشور افغانستان تولید میشود و تولید آن بسیار هم ارزان است، با توجه به گزارشات ارائه شده در دو سال گذشته تولید این ماده بشدت افزایش پیدا کرده است و کم کم جای شیشه صنعتی را گرفته و با دسترسی ارزان در کشور وجود دارد.
به گفته او، در برخی از باشگاههای ورزشی (رشته فیتنس) ، آرایشگاهها و عموماً مکانهایی که مجوز رسمی ندارند، فروشندگان بهصورت علنی در حال توزیع شیشه هستند و آن را در اختیار زنان میگذارند، در بیشتر موارد هدف زنان از استفاده این ماده لاغری، نتیجه سریع آن است. چون با مصرف این ماده، مغز تحت تأثیر قرار گرفته و با کمخوری فرد بسرعت لاغر میشود؛ در عین حال مصرف این ماده سبب اعتیاد شدید فرد به شیشه میشود. فضای مجازی در حوزه خانمها در خصوص مصرف شیشه خوب اثر کرده است و در فضاهایی مانند واتساپ یا تلگرام گروههای توزیعکننده شیشه فعالیت دارند، البته پلیس فتا عملکرد خوبی داشته اما با توجه به زیاد بودن این گروهها نمیتوان آنها را بدرستی کنترل کرد.
صفاتیان در خصوص زمان تقاضا تا رسیدن شیشه به دست مصرفکننده، میگوید: در حال حاضر تهیه مواد در شهرهای بزرگ شاید فقط نیم ساعت وقت بگیرد، در تهران، مشهد و تبریز قطعاً زیر یک ساعت به دست مصرفکننده رسیده اما در شهرهای کوچک بهدلیل نبود ترافیک و کوتاهی بعد مسافت این میزان تا یک ربع هم کاهش یافته است.
به گفته او، تحقیقات نشان میدهد، ۱۷ درصد مردم ایران تمایل به مصرف مواد روانگردان و مخدر دارند، در سال ۸۵ حداکثر ۵ درصد مصرفکننده زن داشتیم اما در سال ۹۲ این روند ۱۰ درصد افزایش یافته است، یعنی دوبرابر شده است، ۱۵ درصد از مصرفکنندگان کل مواد شیشه مصرف میکنند و در این میان ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر مصرفکننده شیشه خانم داریم، البته ارقام قطعاً بالاتر از این هستند، نکته قابل توجه این است که مصرف شیشه در میان زنان در حال رشد است. بنابراین لازم است که برنامههای پیشگیری بیشتر شود، زیرا این اعداد و ارقام نشان میدهد که برنامههای پیشگیری به نوعی بیاثر شده، فضای مجازی و رسانهها و در کل فضای اجتماعی باید در این خصوص قویتر عمل کند و به روز شود. بهعنوان مثال صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور با بودجههایی که دارند، میتوانند بهصورت منسجم برنامههایی را درخصوص پیشگیری داشته باشند.
این کارشناس حوزه اعتیاد، معتقد است باید از نیروهای محلی و سازمانهای مردمنهاد و بخش خصوصی در این حوزه استفاده کرد، زیرا بخش دولتی نمیتواند به تنهایی موفق باشد و در کل برنامهها باید بهصورت منطقهای باشند.
صفاتیان در خصوص برخی شهرها که در معرض آسیبهای بیشتری در خصوص مصرف مواد مخدر هستند توضیح میدهد: در شمال کشور که بحث تفریحی و گردشگری و مسافرتی وجود دارد، مصرف موادی همچون شیشه بالاتر است، این در حالی است که شاید در روستاهای جنوب کشور تعداد مصرفکنندگان کمتری داشته باشیم.
برش
شیب تند افزایش اعتیاد در زنان
رضا تویسرکانمنش، مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در خصوص مصرف مواد توسط زنان در کشور به «ایران» میگوید: تحقیقات شیوع شناسی در ایران و آمارهای جمعآوری شده و شمار بازداشتها نشان میدهد که در ایران هم مانند سایر کشورهای دنیا روند مصرف روندی رو به رشد بوده و به طور میانگین ۵.۴ درصد سالانه به معتادان کشور اضافه شده است، در این میان شیب مصرف خانمها بیشتر از آقایان است، گرچه تعداد مصرفکنندگان مرد بیشتر است، اما بروز جدید صرف در خانمها سرعت بیشتری دارد و انتقال از مصرف سنتی به سمت مواد صنعتی مانند شیشه و ترکیبات متامفتامین با نامهای کریستال، آیس و شیشه و در نهایت حشیش در بازار وجود دارد. به گفته تویسرکانمنش، سن مصرف هم در حال پایین آمدن است، امروز در سیمای اعتیاد کشور، افزایش مصرف، افزایش مواد صنعتی جدید، رشد بیشتر مصرف در خانمها و کاهش سن اعتیاد در حال وقوع است.
تویسرکانمنش، در ادامه توضیح میدهد: مصرف ماده مخدری همچون شیشه میزان ترشح دوپامین در مغز را بالا میبرد، همان مادهای که وقتی هیجانزده هستیم یا خوشحالیم ترشح میشود و این احساس خوشایند در شروع مصرف به فرد دست میدهد، نکته دیگر این است که تولید این ماده بسیار ساده است و در یک آپارتمان هم قابل انجام است، با توجه به تبلیغات وسیعی که در کشور در خصوص افزایش هوش و توجه و تمرکز و کم شدن اشتها داشتیم، این تبلیغات گسترده در زنان به نوعی این توهم را ایجاد کرد که شیشه مادهای بیخطر است، این در حالی است که شیشه به مراتب خطرناکتر و اعتیاد آورتر از تریاک بوده و میتواند اثرات جبرانناپذیری را همچون افزایش فشار خون، سکته، تأثیر منفی بر حافظه کوتاه مدت، توهمات بیمار گونه، سوءظن و روانپریشیهای منجر به جنایت را بهدنبال داشته باشد. متأسفانه اقتصاد کلانی پشت مصرف شیشه وجود دارد و توزیع آن میتواند توطئهای باشد تحت عنوان جنگ نرم که نسل جوان کشور را از چرخه تولید خارج کند.
او در ادامه معتقد است: مصرف شیشه در مجموع معضل مهمی است که توجه جدی در زمینه مقابله با عرضه را میطلبد و باید در حوزه تقاضا هم فعالانهتر عمل کنیم. بنیان خانواده، مدارس و دانشگاهها باید آگاهتر از قبل شوند و بدانند که مصرف این ماده هیچ کاربرد درمانی، جسمی و روانی ندارد و در نهایت باید هشدارسازیها در خصوص مصرف این ماده مخدر بیش از پیش باشد.
دستور رئیس جمهور برای تامین واکسن کرونابه وزیر بهداشت
دیروز مسئولان کشور اخبار امیدوارکنندهای از تأمین واکسن کرونا به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای کشور در شرایط حاضر را اعلام کردند. آنها به مردم اطمینان دادند که اقدامات لازم برای تهیه و خرید واکسن از شرکتهای معتبر بینالمللی انجام شده و در این زمینه اعتبارات مورد نیاز آن هم تأمین شده است. تا جایی که دیروز حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص تصمیمات گرفته شده درباره واکسن کرونا تأکید کرد که از وزیر بهداشت درباره واکسن یکی از کشورها که محل بحث بود سؤال کرده و نمکی اطمینان خاطر داده که این واکسن قابل قبول است و بنابراین دستور وارد کردن واکسن صادر شده است. حسن روحانی گفته است که واکسیناسیون را از گروههای پر ریسک شروع میکنیم درباره واکسن به شرکتهای دانشبنیان هم کمک میکنیم تا هر وقت واکسنشان آماده شد از آن استفاده کنیم و البته از کشورهای دیگری هم سفارش دادیم که بانک مرکزی و سایر نهادها در این زمینه فعال هستند.
رئیس جمهوری گفت: هر اقدامی برای ورود دارو و واکسن انجام میدهیم باید صد لعن و نفرین به ترامپ بفرستیم چرا که برای یک کار ساده که با یک تلفن و سوئیفت حل میشد امروز کلی مشکلات برای ما ایجاد کرده است. این جماعت کاخ سفید که اینقدر خبیث بودند به بهداشت مردم هم رحم نکردند و فاسدترین و سبعانهترین رفتار را نسبت به مردم منطقه و مردم بزرگ ایران انجام دادند.
روحانی افزود: درباره واکسن پول آن آماده است و اراده و تصمیم هم وجود دارد ولی امریکا مانع میشود اما این به این معنی نیست که مردم فکر کنند واکسن به دستشان نمیرسد تنها خواستم مردم بدانند با چه سختی و مشکلاتی این کار در حال انجام شدن است که انشاءالله بزودی هم واکسن خارجی میخریم و هم در زمینه واکسن داخلی به نتیجه میرسیم.
در سریعترین زمان ممکن واکسن کرونای مورد نیاز کشور تأمین میشود
همچنین معاون اول رئیس جمهوری هم دیروز در جلسه تأمین واکسن کرونای مورد نیاز کشور با تأکید بر اینکه یکی از اصلیترین اولویتهای کشور در مقطع کنونی تأمین واکسن کرونا از شرکتهای معتبر بینالمللی است، گفت: با وجود فشارها و تحریمهای ظالمانه امریکا، دولت تمام ظرفیتها و امکانات موجود را برای رفع نیازهای مردم به کار گرفته و از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.
اسحاق جهانگیری، اظهار امیدواری کرد تا در سریعترین زمان ممکن و با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونای مورد نیاز کشور تأمین و در اختیار مردم قرار گیرد. او بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امورخارجه را موظف کرد تا با محوریت وزارت بهداشت، برای تأمین منابع مالی و نیز رایزنیهای لازم برای تأمین واکسن کرونا اقدامات مقتضی را انجام دهند. وی همچنین با اشاره به توان داخلی شرکتها و دانشمندان کشور در تولید دارو و واکسن، گفت: صنعت دارو در ایران یکی از موفقترین رشتههای صنعتی است که میتواند علاوه بر رفع نیازهای داخلی، ارزآوری قابل توجهی نیز برای کشور داشته باشد.
جهانگیری با بیان اینکه توان شرکتهای داروسازی کشور در منطقه بینظیر و قابل رقابت با برخی از کشورهای پیشرفته است، بر حمایت از شرکتهای دارویی و حفظ بازارهای صادراتی منطقه تأکید کرد.
با شرکتهای معتبر تولید کننده واکسن مذاکره کردهایم
سعید نمکی ، وزیر بهداشت هم در این جلسه با اشاره به مذاکرات انجام شده با شرکتهای معتبر تولید کننده واکسن کرونا، گفت: در حال حاضر به دنبال تهیه واکسن برای جمعیت هدف در کشور هستیم. وی با ابراز تأسف از سیاستهای دولت امریکا در جلوگیری از انتقال منابع مالی برای خرید واکسن، تصریح کرد: خوشبختانه شرکتهای داروسازی داخلی توانستهاند گامهای مؤثری که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی نیز واقع شده در بخش تولید واکسن کرونا بردارند و بسیار امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم با واردات و تولید داخلی واکسن کرونا، نیازهای کشور را تأمین کنیم. در این جلسه که معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز حضور داشت پس از بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای تأمین واکسن کرونا، مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه با محوریت وزارت بهداشت، اقدامات لازم را برای تأمین منابع ریالی و ارزی و عقد قرارداد با شرکتهای معتبر بینالمللی سازنده واکسن کرونا انجام داده و در سریعترین زمان ممکن نسبت به تأمین آن اقدام کنند.
او با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای خرید واکسن کرونا، گفت: تهیه واکسن کرونا تحت تأثیر فشارهای ناجوانمردانه امریکاییها و مشکلات در نقل و انتقال پول قرار داشت که خوشبختانه گرههای آن دارد گشوده میشود و به این ترتیب واکسن وارداتی کرونا برای تزریق در گروههای آسیبپذیر وارد کشور خواهد شد.
وی افزود: همچنین با کار گسترده انجام شده در داخل کشور، واکسن داخلی به عنوان افتخار ملی در خدمت مردم عزیز خواهد بود و در نشست آتی گزارش آن را به مردم ارائه خواهم داد.
تزریق واکسن کرونا به گروههای هدف؛ از دی یا بهمن ماه
وزیر کشور هم با اعلام اینکه از دی یا بهمن ماه تزریق واکسن با اولویت گروههای هدف آغاز میشود گفت: با اجرای طرح محدودیتها، تعداد شهرهای وضعیت قرمز از ۱۶۴ شهر به ۳۴ شهر کاهش یافته است. رحمانی فضلی افزود: در ساعات منع تردد خودروها بیش از نیم میلیون خودرو جریمه شدند.
مدیرکل آزمایشگاههای مرجع وزارت بهداشت اعلام کرد
تستهای گرانقیمت در منزل
مدیرکل آزمایشگاههای مرجع سلامت وزارت بهداشت درخصوص هزینهها و شرایط انجام تست در منزل توسط آزمایشگاههای خصوصی گفت: نمونهگیری در منزل از مدتها پیش در آییننامههای ما پیشبینی شده است اما ماجرای کرونا متفاوت است. برای فردی که در منزل بستری است، آزمایش باید توسط فردی از آزمایشگاه انجام شود، کسی که این خدمت را ارائه میکند باید آزمایشگاهی باشد. باید بدانیم نمونه در چه شرایطی و چگونه اخذ شده است و مسئولیت نمونهگیری در منزل بر عهده مسئول فنی آزمایشگاه است. در بحران کرونا با تبلیغ آزمایشگاههای خصوصی مواجه بودیم. فردی که تمایل نداشت به آزمایشگاه مراجعه کند میتواند با آزمایشگاههای خصوصی مجاز اعلام شده تماس بگیرد و هیچ راه مجاز دیگری جز این نیست. به گزارش ایسنا، دکتر سیامک سمیعی در این باره افزود: متأسفانه برخی اپلیکیشنها تست در منزل را تبلیغ کردند و باعث بالا بردن هزینه آزمایشها شدند. البته برخی آزمایشگاهها هم برای نمونهگیری در منزل طلب پولهای آنچنانی میکردند. اگر قرار باشد آزمایش در منزل انجام شود باید با رقم معقولی هزینه از بیمار دریافت شود. بنابراین اگر آزمایش در محل آزمایشگاه خصوصی انجام شود نباید بیش از ۳۰۱ هزارتومان باشد و اگر در منزل انجام شود معمولاً آزمایشگاه 100 هزار تومان به تعرفه اصلی اضافه میکردند اما، این آزمایشها در منزل تعرفه مصوبی ندارند. کسی که در جایی غیر از آزمایشگاهها میخواهد آزمایش دهد تنها باید با آزمایشگاههای مجاز وزارت بهداشت تماس بگیرد.
وی با اشاره به اینکه تستهای آنتیژن تنها در مراکز دولتی انجام میشود و هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، گفت: تیمهای سیار و مراکز ثابت فعلاً تست رپید انجام میدهند و اگر فعلاً جایی به جز این مراکز بخواهد تست آنتیژن انجام دهد یا دروغ میگوید یا قرار است تست دیگری با این نام برای متقاضیان انجام دهد. آزمایش آنتیژن باید در شرایط خاصی انجام شود، تفسیر نتایج دقیقی هم داشته باشد که به مهارت تیمهای ما نیاز دارد.
افزایش ٢٥ درصدی حقوق فرهنگیان در سال آینده
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: فعلاً افزایش حقوق سال آینده فرهنگیان همان ۲۵ درصد است که دولت اعلام کرده است.
علی اللهیار ترکمن در نشستی خبری با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ اولین بودجه قرن پانزدهم است که تدوین شده گفت: با توجه به رویکردهای بخشنامه، بودجه به مجموعههای اجرایی ابلاغ و در مجلس درحال بررسی است. در بخشنامه بودجه ۱۴۰۰ کلیاتی داریم که براساس آن بودجه تدوین شده و چارچوب این تدوین بر سه مبنا صورت گرفته است لذا شش رویکرد مشخص و برای تدوین لایحه وجود دارد. او گفت: در آموزش و پرورش اعتبارات مورد نیاز براساس حجم فعالیتهای سال بعد مشخص میشود. بودجه آموزش و پرورش برای تحت پوشش قرار گرفتن تمام دانشآموزان لازم التعلیم و انجام فعالیتهای اولویت دار سند تحول بنیادین پیشبینی میشود. در سال ۱۴۰۰ براساس برآوردها در حوزه آموزش دولتی ۱۳ میلیون نفر دانشآموز با نیروهای رسمی و پیمانی داریم.
اللهیار درباره اعتبار رتبهبندی معلمان توضیح داد که در لایحه ۱۴۰۰، رتبهبندی در بند ی تبصره ۲ رتبهبندی دیدهشده و مجوز تأمین اعتبار داده شده و در اعتبارات متفرقه نیز ۵۲۰۰ میلیارد دیده شده اما بودجه مورد نیاز باید در قانون رتبهبندی دیده شود. به گفته وی لایحه جدید رتبهبندی کاملاً طراحی شده منطبق با شرایط کار معلمی است. این سازوکارها در لایحه پیشبینی و به دولت ارسال شده است. همچنین اکنون در کمیسیون مربوطه و در حال پیگیری است. در کمیسیون تخصصی نهایی و به صحن دولت ارائه میشود و به مجلس خواهد رفت تا وقتی به قانون تبدیل و در سال ۱۴۰۰ اجرا شود.
بازخوانی استراتژِی رسانهای در مقابله با کرونا
مجید رضاییان
استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم
براساس آنچه در علم جامعه شناسی ارتباطات مطرح است، در مواجهه با پدیدههای اجتماعی با دو عنصر قطعی مواجهیم. نخست «کنشها» و دوم «واکنشها».
برای بررسی این دو باید در ابتدا به «عوامل تأثیرگذار بر ایجاد کنشها و واکنشها» پرداخت. چرا که اگر کنشهای اجتماعی بدرستی فرهنگسازی نشود، جامعه در یک «توازن غیرمنطقی» با واکنشها -در سطح پایینتر -قرار میگیرد. یعنی جامعه در یک حالت انفعالی در برابر کنشها، تنها واکنش نشان میدهد و این بیتحرکی اجتماعی میتواند به بدترین حالت ممکن تبدیل شود. بنابراین رسانهها در چنین شرایطی شایسته است با قدرت ظاهر شده و این وضعیت را به سمت «کنشگری یا کنشمندی» جهتدهی کنند.
برای رسیدن به این هدف، رسانهها به دو نقش خود که در مکتب فرانسوی و امریکایی مطالعات رسانه نیز به طور مشترک مطرح شده، یعنی آموزش و اطلاع رسانی، می باید بدرستی بپردازند. چراکه اگر سطح آموزش افزایش یابد، جامعه و افکار عمومی به سمت کنشگری هدایت خواهد شد و از انفعال بیرون میآید.
به باورِ من، رسانههای ما در شرایط کنونی در این دو حوزه به اندازه کافی پیشرو نیستند. برای مثال به جای تکیه صرف بر «تبعات منفی کرونا بر عوامل اقتصادی و اجتماعی» به سمت هدایت اخبار امیدوارکننده برای آینده بعد از کرونا بروند. با این رویکرد، رونق اقتصادی و افزایش سطح ارتباطات اجتماعی بعد از قطع شدن زنجیره سرسخت کرونا، باید در میان خبرها و گزارشها دیده شود. به عبارتی باید از زوایای دیگر و به شکل غیرمستقیم در ارائه پیامهای مثبت هم، قدم برداشت و لازمه این کار، وجود «استراتژی رسانهای» است. البته که در این مدت تا حدودی این اتفاق در برخی رسانهها افتاده است، اما ما بازهم به بازخوانی استراتژی نیاز داریم تا فراگیرتر شود. ما باید جامعه را به سمت کنشمندی ببریم و از کرونا درس بیاموزیم. بهعنوان مثال، برای «تقویت همیاری اجتماعی» صرفاً نیازی به نشان دادن سیاهیها نیست، تولید امید و انگیزه را هم باید مد نظر قرار داد. چراکه به هر میزان، انگیزهها، تقویت شود، جامعه بیشتر به سمت کنشمندی میرود.
برای نمونه میدانیم که تهران براساس آمارها و مطالعات جهانی هم اکنون در لیست پراسترسترین شهرهای دنیا، رتبه ششم را دارد. بنابراین، تلاش ما باید به سمت کاهش این «فضای منفی استرسزا»باشد و سریعترین راهکار موجود، این است که سوژههای دیگر هم، مورد توجه قرار بگیرد و در این فرآیند روزنامه نگاری، به جای طرح سوژه و رها کردن آن به سمت «پیگیری با تعقیب خبری»و «روزنامه نگاری تحلیلی» برویم. به عبارتی باید «چگونگی و چرایی رویداد» را مدنظر قرار دهیم و با انتشار اطلاعاتِ دقیق، مردم را از پیگیری شبه فکت و پسا فکت در شبکههای اجتماعی بینیاز کرده و به سمت روزنامهها و رسانههای مکتوب بیاوریم. در دنیا نیز هم اکنون به سمت روزنامه نگاری تحلیلی گرایش پیدا کردهاند و در تعقیب سوژههایی میروند که حتی ممکن است در شبکههای مجازی هم، موج ایجاد کرده باشد. شرایط کرونا شاید بهترین فرصتی باشد که بتوانیم به این سمت حرکت کنیم، بویژه در شرایطی که اخبار ضد و نقیض، زیاد مطرح میشود و لازم است که رسانهها، حرف اول و دقیق را درباره این ابهامها -به شکل حرفهای و تحلیلی-به گوش مخاطبان برسانند.
استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم
براساس آنچه در علم جامعه شناسی ارتباطات مطرح است، در مواجهه با پدیدههای اجتماعی با دو عنصر قطعی مواجهیم. نخست «کنشها» و دوم «واکنشها».
برای بررسی این دو باید در ابتدا به «عوامل تأثیرگذار بر ایجاد کنشها و واکنشها» پرداخت. چرا که اگر کنشهای اجتماعی بدرستی فرهنگسازی نشود، جامعه در یک «توازن غیرمنطقی» با واکنشها -در سطح پایینتر -قرار میگیرد. یعنی جامعه در یک حالت انفعالی در برابر کنشها، تنها واکنش نشان میدهد و این بیتحرکی اجتماعی میتواند به بدترین حالت ممکن تبدیل شود. بنابراین رسانهها در چنین شرایطی شایسته است با قدرت ظاهر شده و این وضعیت را به سمت «کنشگری یا کنشمندی» جهتدهی کنند.
برای رسیدن به این هدف، رسانهها به دو نقش خود که در مکتب فرانسوی و امریکایی مطالعات رسانه نیز به طور مشترک مطرح شده، یعنی آموزش و اطلاع رسانی، می باید بدرستی بپردازند. چراکه اگر سطح آموزش افزایش یابد، جامعه و افکار عمومی به سمت کنشگری هدایت خواهد شد و از انفعال بیرون میآید.
به باورِ من، رسانههای ما در شرایط کنونی در این دو حوزه به اندازه کافی پیشرو نیستند. برای مثال به جای تکیه صرف بر «تبعات منفی کرونا بر عوامل اقتصادی و اجتماعی» به سمت هدایت اخبار امیدوارکننده برای آینده بعد از کرونا بروند. با این رویکرد، رونق اقتصادی و افزایش سطح ارتباطات اجتماعی بعد از قطع شدن زنجیره سرسخت کرونا، باید در میان خبرها و گزارشها دیده شود. به عبارتی باید از زوایای دیگر و به شکل غیرمستقیم در ارائه پیامهای مثبت هم، قدم برداشت و لازمه این کار، وجود «استراتژی رسانهای» است. البته که در این مدت تا حدودی این اتفاق در برخی رسانهها افتاده است، اما ما بازهم به بازخوانی استراتژی نیاز داریم تا فراگیرتر شود. ما باید جامعه را به سمت کنشمندی ببریم و از کرونا درس بیاموزیم. بهعنوان مثال، برای «تقویت همیاری اجتماعی» صرفاً نیازی به نشان دادن سیاهیها نیست، تولید امید و انگیزه را هم باید مد نظر قرار داد. چراکه به هر میزان، انگیزهها، تقویت شود، جامعه بیشتر به سمت کنشمندی میرود.
برای نمونه میدانیم که تهران براساس آمارها و مطالعات جهانی هم اکنون در لیست پراسترسترین شهرهای دنیا، رتبه ششم را دارد. بنابراین، تلاش ما باید به سمت کاهش این «فضای منفی استرسزا»باشد و سریعترین راهکار موجود، این است که سوژههای دیگر هم، مورد توجه قرار بگیرد و در این فرآیند روزنامه نگاری، به جای طرح سوژه و رها کردن آن به سمت «پیگیری با تعقیب خبری»و «روزنامه نگاری تحلیلی» برویم. به عبارتی باید «چگونگی و چرایی رویداد» را مدنظر قرار دهیم و با انتشار اطلاعاتِ دقیق، مردم را از پیگیری شبه فکت و پسا فکت در شبکههای اجتماعی بینیاز کرده و به سمت روزنامهها و رسانههای مکتوب بیاوریم. در دنیا نیز هم اکنون به سمت روزنامه نگاری تحلیلی گرایش پیدا کردهاند و در تعقیب سوژههایی میروند که حتی ممکن است در شبکههای مجازی هم، موج ایجاد کرده باشد. شرایط کرونا شاید بهترین فرصتی باشد که بتوانیم به این سمت حرکت کنیم، بویژه در شرایطی که اخبار ضد و نقیض، زیاد مطرح میشود و لازم است که رسانهها، حرف اول و دقیق را درباره این ابهامها -به شکل حرفهای و تحلیلی-به گوش مخاطبان برسانند.
اخبـــار
مراسم شب یلدا را به سال بعد موکول کنید
معاون کل وزارت بهداشت گفت: از مردم میخواهیم برگزاری مراسم شب یلدا را به سال بعد موکول کنند.
دکتر ایرج حریرچی در گفتوگو با شبکه خبر با اشاره به محدودیتهای کرونایی گفت: همکاری مردم در دو هفته اول اجرای طرح محدودیتهای کرونایی بسیار درخشان بود و همراه با اقداماتی که در راستای طرح شهید سلیمانی از اوایل آبان ماه شروع شد تعداد فوتیها و بستریها در شهرها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد.
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۵ درصد مشاغل در گروه ۲ شغلی هستند، افزود: وقتی شهری از حالت قرمز به نارنجی تبدیل میشود و به گروه ۲ شغلی اجازه فعالیت داده میشود در حقیقت نصف شهر بازگشایی میشود. وی با تأکید بر اینکه اوضاع تهران همچنان شکننده است، گفت: متأسفانه هر کاری که انجام میدهیم تراکم در مترو و حملونقل عمومی قابل حل نیست. حریرچی مهمترین دغدغه و نگرانی کنونی را فصل سرما و شب یلدا بیان و تأکید کرد: درخواست ما از مردم این است که شب یلدا را به سال بعد موکول کنند. معاون کل وزارت بهداشت گفت: استفاده از ماسک هنگام میهمانی و تجمعات خانوادگی لازم است و باید هر یکساعت یکبار به مدت ۵ دقیقه هوای محیط را تهویه کرد.
295 فوتی جدید کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت آخرین موارد شناسایی و فوتی ناشی از کووید-۱۹ در کشور را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از ظهر 18 آذر ماه تا ظهر ۱۹ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یکهزار و ۷۴۷ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۲ هزار و ۶۲۰ نفر رسید. لاری ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۱ هزار و ۲۱۲ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۶۵ هزار و ۶۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شدهاند.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۵ هزار و 779 نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
وی همچنین گفت: تاکنون ۶ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۰۹ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. بهگفته سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تحویل «شیشه» به زنان در کمتر از 30 دقیقه!
-
دستور رئیس جمهور برای تامین واکسن کرونابه وزیر بهداشت
-
تستهای گرانقیمت در منزل
-
افزایش ٢٥ درصدی حقوق فرهنگیان در سال آینده
-
بازخوانی استراتژِی رسانهای در مقابله با کرونا
-
اخبـــار
اخبارایران آنلاین