ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حسین مرعشی در گفتوگو با «ایران»:
اقتصاد مسأله محوری انتخابات پیش رو است
جامعه بهدنبال حرفهای جدید است و هنوز آن را پیدا نکرده است
احسان بداغی
خبرنگار
28 خرداد ماه سالجاری انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهرو روستا و میان دورهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار میشود. مهمترین موضوع یا مسأله محل توجه در انتخابات پیش رو چیست؟ اقتصاد، سیاست خارجی، سلامت، فرهنگ و...؟ کدام یک در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری شکل دهنده محتوای اصلی رقابت بین نامزدها و گروههای سیاسی خواهد بود؟ حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفتوگو با «ایران» به این سؤال محوری پاسخ میدهد.
در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که رقابت عموماً حول یک مسأله محوری شکل میگیرد و به شکلی آن مسأله اولویت اصلی مطالبات مردم از یک سو و شعارهای نامزدها از سوی دیگر میشود. به طور مثال در سال 92 این موضوع مسأله سیاست خارجی و گره پرونده هستهای بود. از این منظر در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به نظر شما چه مسأله و موضوعی این نقش را بازی خواهد کرد؟
مسأله الان به شکل واضحی مسأله اقتصادی است؛ یعنی از هر طرف نگاه کنیم مجموع نیروها و بازیگران مؤثر در این انتخابات، چه در مقام رأی دهنده، چه در مقام گروههای سیاسی، چه در مقام خود نامزدها و حتی من میخواهم بگویم چه در مقام کسانی که این انتخابات را قبول ندارند و با آن مخالفت میکنند و میگویند نباید رأی داد، مسأله اقتصاد دارند؛ یعنی میگویند با این وضعیت اقتصادی جامعه و این معیشت مردم چه باید کرد؟ یعنی الان از منتهی علیه نیروهای حزباللهی و اصولگرا گرفته تا آن سر اپوزیسیون خارجنشین کشور اگر سر یک مسأله توافق باشد این است که اوضاع اقتصاد خوب نیست و باید برای آن کاری کرد. الان در فضای ایران هیچ کسی نیست که این گزاره را رد کند؛ بنابراین من معتقدم ما مسأله اقتصاد را به شکل بسیار پررنگتری نسبت به قبل در این انتخابات خواهیم داشت و چیزی که بر سر آن بحث خواهد شد این دو سؤال است. یکی اینکه چطور میشود این فشار اقتصادی به کشور و مردم را کم کرد؟ دوم اینکه این وضعیت ناشی از چیست؟ الان جامعه در یک طرف این ماجرا نشسته و میخواهد درباره این دو موضوع از مجموع گروهها و چهرههای حاضر در انتخابات پاسخ بگیرد و آن طرف هم سیاسیون بر سر این رقابت خواهند کرد که کدام یک میتوانند بهترین پاسخ را به این سؤالات بدهند. من بعید میدانم الان کسی باشد که ارزیابی و برداشتی متفاوت از این، از فضای انتخابات داشته باشد. اختلاف در قدم بعدی است که قرار است به این مسأله پاسخ داده شود، ریشهیابی صورت بگیرد و مقصریابی شود.
من اتفاقاً میخواستم به همین مسأله برسم. در تمام ادوار دو دهه اخیر انتخابات مسأله اصلی همین موضوع اقتصاد بوده اما در هر دورهای از منظری به این موضوع ورود شده؛ مثلاً سال 84 مسأله عدالت ناظر به معیشت مردم مطرح بود و جدال بر سر آن بود. در سال 88 ما تا حدودی بحثهای توسعه سیاسی و مدیریت کارشناسی کشور را داشتیم که باز ناظر به اقتصاد بود. در سال 92 مسأله اقتصاد و معیشت پیوند خورده بود با موضوع سیاست خارجی و هستهای. امسال به نظر شما چه خواهد شد؟
من فکر میکنم امسال در انتخابات برایندی از تمام این موضوعات داشته باشیم، البته به شرطی که به شکل متوازن تمام گروهها نامزد داشته باشند؛ یعنی یک طرف اصلاحطلبان و تا حدودی اعتدالیون معتقدند که گرههای سیاست خارجی، عدم توسعه سیاسی در داخل و به تبع آن نحیف شدن بدنه کارشناسی کشور در فرایند تصمیمگیریها و تعدد مراکز تصمیمگیری و برنامهریزی برای کشور و این دست چیزها زمینه اصلی و عامل وضعیت موجود است. آن طرف اصولگرایان و مخالفان دولت خواهند گفت که بیتدبیری داخلی، نگاه به خارج، عدم اولویت عدالت با تعریفی که دارند و نبود اهتمام داخلی زمینه این مشکلات است. یعنی هر دوی این دیدگاهها را از الان براحتی میتوان حدس زد. حتی من فکر میکنم خیلی راحت و ساده بتوان بخش زیادی از شعارها و استدلالهای نامزدهای مختلف را از الان گفت؛ بنابراین به نظر من وجه ممیزه این انتخابات آن است که تقریباً از انتخابات خرداد 76 تا انتخابات 96، بخش عمده مسائلی که بهعنوان شعارهای محوری و مسائل محوری در انتخاباتها مطرح بود، در این دوره یکجا مطرح شود.
با این اوصاف یعنی هیچ گروهی حرف جدیدی ندارد؟
ببینید معنی حرف من این بود که به نظرم تمام دغدغههای عمومی که در طول 24 سال گذشته در ادوار مختلف انتخابات بهعنوان محور اصلی شکل دهنده رقابت مطرح شده بود، به احتمال زیاد در این دوره به شکل تجمیع شده مطرح خواهد شد. اما اینکه حرف جدیدی هم نیست، شاید این طور باشد، یعنی من بعید نمیدانم اینطور شود. چند تا دلیل دارد؛ یکی اینکه هر دو طرف بدون کارنامه نیستند، یعنی مثلاً سال 84 نیست که بگوییم اصولگرایان دولتداری نکردهاند و احتمالاً آنچه از عدالت میگویند کشور را گل و بلبل خواهد کرد یا سال 76 نیست که بگوییم چه خوب، یک رئیسجمهوری خواهد آمد که فضای کشور را باز میکند. ضعف و قوت گروهها و تیمهای مختلف در این شعارها در کشور سنجیده شده. ما تجربه شعار عدالت و «ما میتوانیم» را داریم و ذهن ما نسبت به آن خالی نیست؛ یا مردم ما میدانند که دولت اگر از گشایش خارجی یا توسعه سیاسی بگوید چقدر کار دستش هست. یکی از دلایلی که هنوز فضای انتخابات گرم نشده و معلوم هم نیست بشود یا نه، همین است. جامعه دنبال شعار نو و جدید است اما هنوز آن را پیدا نکرده. معنای این هم یعنی ابهام در آینده. من نمیگویم در این فضا حرف جدید نمیتوان زد اما پیدا کردن این حرف جدید و شعار جدید خیلی سخت است. شما ببینید الان حدود 60 روز تا انتخابات مانده اما هنوز حتی ذرهای هم مشخص نشده که نامزدهای اصلی چه کسانی هستند. این تعلیق نشانه وجود یک مشکل اساسی است. یعنی اینکه ما با برنامههای مدون که توسط جمعی کارشناس روی آن کار شده باشد، مواجه نخواهیم بود و چیزی که خواهیم دید باز هم حجم وسیعی از شعارها بر سر مسائل کلی است. انتخابات باید محل رقابت برنامهها باشد اما در کشور ما صحنه جنگ شعارهاست و این دفعه احتمالاً حتی شدیدتر از قبل هم خواهد بود. بعد این در شرایطی است که اقتصاد ما کاملاً از حالت نرمال خارج شده و وضعیت بسیار شکنندهای دارد و مسائل آن پذیرفته نمیشوند.
چرا پذیرفته نمیشوند؟ مانع این چیست؟
چون مسائلش از ساحت کارشناسی و فنی به ساحت سیاسی منتقل شده. سالهای سال هم هست این اتفاق افتاده. من شخصاً فکر میکنم هم مسأله عدالت مسأله اقتصاد ماست، هم گره سیاست خارجی، هم نیازمند اصلاحات جدی داخلی هستیم، هم توسعه سیاسی میخواهیم تا نظام تصمیمگیری و اجرایی کشور ترمیم شود، هم باید بیتدبیریها را در همین وضعیت موجود بپذیریم. یعنی حرف درست و صحیح در سخنان و شعارهای تمام گروهها و نامزدها هست اما مشکل این است که این حرفهای درست بیشتر به چشم آتش تهیه میدان نبرد سیاسی دیده میشوند تا موضوعاتی که نیاز به نگاه و ارزیابی کارشناسی داشته باشند. بنابراین میبینیم همه آنها حل نشده باقی ماندهاند. اتفاقی که تا قبل از این انتخابات یعنی تا الان افتاده این است که از بخش عمده این شعارها به دلایل مختلفی که هر کدام جای بحث دارد، اعتبارزدایی شده. من عرض کردم که خیلی از اینها هم شعارهای درستی بودند و حتی مطرح کنندگانشان هم به آنها اعتقاد داشتند، اما به دلایلی که جای بحث خودش را میطلبد از آنها اعتبارزدایی شده و مسأله این انتخابات به نظر من این است که این شعارها به خودی خود دیگر مثل ادوار قبل مشارکتساز نیستند.
با این تفسیر چه چیزی میتواند مشارکتساز باشد؟ یعنی شما فکر میکنید چه عواملی میتوانند فضا را به سمتی ببرند که شاهد سطح مشارکتی متفاوت از انتخابات اسفند 98 باشیم؟
اگر یک تغییر محسوس در فضای کشور و چشم اندازهای ما طی این 60 روز رخ دهد احتمالاً تنها عاملی است که میتواند یک مشارکت فعال مجدد را سبب شود. اصولگرایان به شکل سنتی سبد رأی خود را تا حدی دارند که البته آن هم به نظرم دچار تغییراتی شده. اما این افزایش مشارکت اگر اتفاق بیفتد ناشی از تحرک قشر خاکستری جامعه خواهد بود. ما به هر حال باید بپذیریم که طی اتفاقات این چند سال جامعه ما دچار تغییراتی شده که دیگر آن جامعه سال 96 یا 92 نیست. برای یک نمونه این را در نرخ مشارکت انتخابات مجلس یازدهم دیدیم.
در این فضایی که شما ترسیم میکنید آیا یک نگرانی این نیست که اگر تحولی در این 60 روز ایجاد نشود، نامزدها سعی کنند با داغ کردن میدان رقابت از طریق تشدید تنازعات بین خودشان و چندقطبیهای سیاسی به طرف افزایش مشارکت و به تبع آن سنگینتر کردن سبد رأی خود بروند؟ به عبارت سادهتر آیا این وضعیت احتمال تشدید فضای تنشآلود را بین نامزدها افزایش نمیدهد؟
این بستگی به ترکیب نامزدهای باقی مانده در صحنه رقابت دارد. نکته دوم هم اینکه صداوسیما چه تدارکی برای این انتخابات ببیند، خصوصاً برای مناظرهها. اما در شرایط نرمال اگر ببینیم با ترکیبی از نامزدها مثل ادوار اخیر مواجه باشیم به نظر میرسد که فضا برای تشدید جبههبندی نامزدها علیه همدیگر خیلی مستعدتر است. شما الان ببینید شاهد مواجهههای انتخاباتی درون جناحی در بخشهایی هستیم که مطلقاً در دورههای قبل ندیده بودیم. باید ببینیم که آیا این تنازعات تا قبل از شروع تبلیغات و رقابت رسمی مدیریت خواهد شد یا اینکه به آن فضا منتقل میشود. طبیعی است که اگر چنین شود با توجه به اینکه نامزدهای دیگری از جناحهای دیگر هم حضور دارند، زمینه تنش سیاسی به شکل ایجاد دوقطبی و چندقطبیهای شدید، بسیار بیشتر است. در نهایت باید منتظر آن ترکیب نهایی باشیم. اما همین الان هم واضح است که حتی در درون جناحها شاهد مواجهههایی هستیم که قبلاً به این شدت نبود. نقش شبکههای اجتماعی را هم در این دوره باید خیلی بیشتر از قبل جدی گرفت. اینها هم به هر حال با گسترشی که پیدا کردهاند و خصوصاً اینکه از یک طرف کاربران این شبکههای اجتماعی خیلی بیشتر از قبل شدهاند و از طرف دیگر تعدد شبکههای اجتماعی و تقویت ابزارهای آنها را هم داریم اما هنوز واقعاً من خودم هیچ ایدهای درباره اینکه ترکیب کاندیداها چه هستند، ندارم. این ترکیب میتواند طوری باشد که فقط یک نامزد جدی حضور داشته باشد و در آن شرایط مشخص است که این درگیری سیاسی و تبلیغاتی را نخواهیم داشت. بنابراین باید منتظر تعیین تکلیف این بخش از ماجرا باشیم. اما اگر در یک حالت فرضی که محتمل هم هست، بهسمت فضایی برویم که بخواهیم یک مشارکت هیجانی برای انتخابات به دست بیاوریم، من شخصاً قدری نگران تبعات آن هستم. یعنی مشارکت هیجانی نیازمند دادن پاسخ متناسب است که در این مورد واقعاً تردید وجود دارد. یعنی شاید با این ترتیب مشارکت در مقطع انتخابات بالا برود اما مشکلات آن پس از انتخابات خواهد بود.
به این ترتیب آیا صحنهای که شما ترسیم میکنید به این شکل خواهد بود که گروههای مختلف به میدان می آیند تا برآیند تمام گفتمانها و شعارهای دو دهه اخیر خود را به رقابت بگذارند؟
با این قطعیت نمیتوانم بگویم. به هر حال عرض کردم که ترکیب نامزدها مشخص نیست. باید ببینیم مثلاً اصلاحطلبان یک نامزد مشخص و مورد وثوق دارند یا نه. یا اینکه در جریان اصولگرایان چه نوع تنوعی از نامزدها را خواهیم دید و چنین دست مسائلی. اما اگر فرض بگیریم همه طیفها نامزد داشته باشند تقریباً همینطور میشود، یعنی گروههای سیاسی معدل گفتمانی و شعارهای دو دهه اخیر خود را به صحنه خواهند آورد و ناظر به بحثهای اقتصادی از آن استفاده خواهند کرد. یعنی هم از عدالت و مدیریت جهادی خواهیم شنید و هم از تنشزدایی خارجی و حتی لزوم توجه جدیتر به مردمسالاری و دموکراسی. البته این دوره همه چیز بر عهده نامزدها نیست و فضای مجازی نقش بسیار زیادی به هواداران اینها خواهد داد که باید به آن هم توجه شود. در ادوار اخیر هر چه جلوتر آمدیم این موضوع پررنگتر شده و این دفعه جدیتر خواهد بود. این دو بخش در صورتی که یک صفکشی جدی از نظر نامزد داشتن تمام جریانهای داخل چارچوب جمهوری اسلامی را تجربه کنیم، همدیگر را تقویت خواهند کرد و احتمال دارد این تقویت کردن همدیگر به شکل تشدید هیجان باشد. یعنی نامزدی از طرفدارانش برای این هیجان نیرو بگیرد یا هوادار از نامزدش این نیرو را دریافت کند. اما یک نکته هم این است که به نظر من خیلیها خصوصاً در وقایع سالهای 96 و 98 از تزریق هیجان به جامعه درس گرفتهاند و این احتمال وجود دارد در این انتخابات به کار بیاید و قدری باعث فاصله گرفتن از فضای هیجانی شود. اما در نهایت همه چیز بستگی به اینکه چه کسانی ترکیب نامزدها را تشکیل دهند، دارد و این که تا آن روز چه تحولاتی رخ دهد. مثلاً شاید اگر در برجام گشایشی رخ دهد قطعاً در شکل و جنس فضا تأثیر خیلی زیادی خواهد داشت یا اتفاقاتی از این دست.
خبرنگار
28 خرداد ماه سالجاری انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهرو روستا و میان دورهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار میشود. مهمترین موضوع یا مسأله محل توجه در انتخابات پیش رو چیست؟ اقتصاد، سیاست خارجی، سلامت، فرهنگ و...؟ کدام یک در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری شکل دهنده محتوای اصلی رقابت بین نامزدها و گروههای سیاسی خواهد بود؟ حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفتوگو با «ایران» به این سؤال محوری پاسخ میدهد.
در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که رقابت عموماً حول یک مسأله محوری شکل میگیرد و به شکلی آن مسأله اولویت اصلی مطالبات مردم از یک سو و شعارهای نامزدها از سوی دیگر میشود. به طور مثال در سال 92 این موضوع مسأله سیاست خارجی و گره پرونده هستهای بود. از این منظر در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به نظر شما چه مسأله و موضوعی این نقش را بازی خواهد کرد؟
مسأله الان به شکل واضحی مسأله اقتصادی است؛ یعنی از هر طرف نگاه کنیم مجموع نیروها و بازیگران مؤثر در این انتخابات، چه در مقام رأی دهنده، چه در مقام گروههای سیاسی، چه در مقام خود نامزدها و حتی من میخواهم بگویم چه در مقام کسانی که این انتخابات را قبول ندارند و با آن مخالفت میکنند و میگویند نباید رأی داد، مسأله اقتصاد دارند؛ یعنی میگویند با این وضعیت اقتصادی جامعه و این معیشت مردم چه باید کرد؟ یعنی الان از منتهی علیه نیروهای حزباللهی و اصولگرا گرفته تا آن سر اپوزیسیون خارجنشین کشور اگر سر یک مسأله توافق باشد این است که اوضاع اقتصاد خوب نیست و باید برای آن کاری کرد. الان در فضای ایران هیچ کسی نیست که این گزاره را رد کند؛ بنابراین من معتقدم ما مسأله اقتصاد را به شکل بسیار پررنگتری نسبت به قبل در این انتخابات خواهیم داشت و چیزی که بر سر آن بحث خواهد شد این دو سؤال است. یکی اینکه چطور میشود این فشار اقتصادی به کشور و مردم را کم کرد؟ دوم اینکه این وضعیت ناشی از چیست؟ الان جامعه در یک طرف این ماجرا نشسته و میخواهد درباره این دو موضوع از مجموع گروهها و چهرههای حاضر در انتخابات پاسخ بگیرد و آن طرف هم سیاسیون بر سر این رقابت خواهند کرد که کدام یک میتوانند بهترین پاسخ را به این سؤالات بدهند. من بعید میدانم الان کسی باشد که ارزیابی و برداشتی متفاوت از این، از فضای انتخابات داشته باشد. اختلاف در قدم بعدی است که قرار است به این مسأله پاسخ داده شود، ریشهیابی صورت بگیرد و مقصریابی شود.
من اتفاقاً میخواستم به همین مسأله برسم. در تمام ادوار دو دهه اخیر انتخابات مسأله اصلی همین موضوع اقتصاد بوده اما در هر دورهای از منظری به این موضوع ورود شده؛ مثلاً سال 84 مسأله عدالت ناظر به معیشت مردم مطرح بود و جدال بر سر آن بود. در سال 88 ما تا حدودی بحثهای توسعه سیاسی و مدیریت کارشناسی کشور را داشتیم که باز ناظر به اقتصاد بود. در سال 92 مسأله اقتصاد و معیشت پیوند خورده بود با موضوع سیاست خارجی و هستهای. امسال به نظر شما چه خواهد شد؟
من فکر میکنم امسال در انتخابات برایندی از تمام این موضوعات داشته باشیم، البته به شرطی که به شکل متوازن تمام گروهها نامزد داشته باشند؛ یعنی یک طرف اصلاحطلبان و تا حدودی اعتدالیون معتقدند که گرههای سیاست خارجی، عدم توسعه سیاسی در داخل و به تبع آن نحیف شدن بدنه کارشناسی کشور در فرایند تصمیمگیریها و تعدد مراکز تصمیمگیری و برنامهریزی برای کشور و این دست چیزها زمینه اصلی و عامل وضعیت موجود است. آن طرف اصولگرایان و مخالفان دولت خواهند گفت که بیتدبیری داخلی، نگاه به خارج، عدم اولویت عدالت با تعریفی که دارند و نبود اهتمام داخلی زمینه این مشکلات است. یعنی هر دوی این دیدگاهها را از الان براحتی میتوان حدس زد. حتی من فکر میکنم خیلی راحت و ساده بتوان بخش زیادی از شعارها و استدلالهای نامزدهای مختلف را از الان گفت؛ بنابراین به نظر من وجه ممیزه این انتخابات آن است که تقریباً از انتخابات خرداد 76 تا انتخابات 96، بخش عمده مسائلی که بهعنوان شعارهای محوری و مسائل محوری در انتخاباتها مطرح بود، در این دوره یکجا مطرح شود.
با این اوصاف یعنی هیچ گروهی حرف جدیدی ندارد؟
ببینید معنی حرف من این بود که به نظرم تمام دغدغههای عمومی که در طول 24 سال گذشته در ادوار مختلف انتخابات بهعنوان محور اصلی شکل دهنده رقابت مطرح شده بود، به احتمال زیاد در این دوره به شکل تجمیع شده مطرح خواهد شد. اما اینکه حرف جدیدی هم نیست، شاید این طور باشد، یعنی من بعید نمیدانم اینطور شود. چند تا دلیل دارد؛ یکی اینکه هر دو طرف بدون کارنامه نیستند، یعنی مثلاً سال 84 نیست که بگوییم اصولگرایان دولتداری نکردهاند و احتمالاً آنچه از عدالت میگویند کشور را گل و بلبل خواهد کرد یا سال 76 نیست که بگوییم چه خوب، یک رئیسجمهوری خواهد آمد که فضای کشور را باز میکند. ضعف و قوت گروهها و تیمهای مختلف در این شعارها در کشور سنجیده شده. ما تجربه شعار عدالت و «ما میتوانیم» را داریم و ذهن ما نسبت به آن خالی نیست؛ یا مردم ما میدانند که دولت اگر از گشایش خارجی یا توسعه سیاسی بگوید چقدر کار دستش هست. یکی از دلایلی که هنوز فضای انتخابات گرم نشده و معلوم هم نیست بشود یا نه، همین است. جامعه دنبال شعار نو و جدید است اما هنوز آن را پیدا نکرده. معنای این هم یعنی ابهام در آینده. من نمیگویم در این فضا حرف جدید نمیتوان زد اما پیدا کردن این حرف جدید و شعار جدید خیلی سخت است. شما ببینید الان حدود 60 روز تا انتخابات مانده اما هنوز حتی ذرهای هم مشخص نشده که نامزدهای اصلی چه کسانی هستند. این تعلیق نشانه وجود یک مشکل اساسی است. یعنی اینکه ما با برنامههای مدون که توسط جمعی کارشناس روی آن کار شده باشد، مواجه نخواهیم بود و چیزی که خواهیم دید باز هم حجم وسیعی از شعارها بر سر مسائل کلی است. انتخابات باید محل رقابت برنامهها باشد اما در کشور ما صحنه جنگ شعارهاست و این دفعه احتمالاً حتی شدیدتر از قبل هم خواهد بود. بعد این در شرایطی است که اقتصاد ما کاملاً از حالت نرمال خارج شده و وضعیت بسیار شکنندهای دارد و مسائل آن پذیرفته نمیشوند.
چرا پذیرفته نمیشوند؟ مانع این چیست؟
چون مسائلش از ساحت کارشناسی و فنی به ساحت سیاسی منتقل شده. سالهای سال هم هست این اتفاق افتاده. من شخصاً فکر میکنم هم مسأله عدالت مسأله اقتصاد ماست، هم گره سیاست خارجی، هم نیازمند اصلاحات جدی داخلی هستیم، هم توسعه سیاسی میخواهیم تا نظام تصمیمگیری و اجرایی کشور ترمیم شود، هم باید بیتدبیریها را در همین وضعیت موجود بپذیریم. یعنی حرف درست و صحیح در سخنان و شعارهای تمام گروهها و نامزدها هست اما مشکل این است که این حرفهای درست بیشتر به چشم آتش تهیه میدان نبرد سیاسی دیده میشوند تا موضوعاتی که نیاز به نگاه و ارزیابی کارشناسی داشته باشند. بنابراین میبینیم همه آنها حل نشده باقی ماندهاند. اتفاقی که تا قبل از این انتخابات یعنی تا الان افتاده این است که از بخش عمده این شعارها به دلایل مختلفی که هر کدام جای بحث دارد، اعتبارزدایی شده. من عرض کردم که خیلی از اینها هم شعارهای درستی بودند و حتی مطرح کنندگانشان هم به آنها اعتقاد داشتند، اما به دلایلی که جای بحث خودش را میطلبد از آنها اعتبارزدایی شده و مسأله این انتخابات به نظر من این است که این شعارها به خودی خود دیگر مثل ادوار قبل مشارکتساز نیستند.
با این تفسیر چه چیزی میتواند مشارکتساز باشد؟ یعنی شما فکر میکنید چه عواملی میتوانند فضا را به سمتی ببرند که شاهد سطح مشارکتی متفاوت از انتخابات اسفند 98 باشیم؟
اگر یک تغییر محسوس در فضای کشور و چشم اندازهای ما طی این 60 روز رخ دهد احتمالاً تنها عاملی است که میتواند یک مشارکت فعال مجدد را سبب شود. اصولگرایان به شکل سنتی سبد رأی خود را تا حدی دارند که البته آن هم به نظرم دچار تغییراتی شده. اما این افزایش مشارکت اگر اتفاق بیفتد ناشی از تحرک قشر خاکستری جامعه خواهد بود. ما به هر حال باید بپذیریم که طی اتفاقات این چند سال جامعه ما دچار تغییراتی شده که دیگر آن جامعه سال 96 یا 92 نیست. برای یک نمونه این را در نرخ مشارکت انتخابات مجلس یازدهم دیدیم.
در این فضایی که شما ترسیم میکنید آیا یک نگرانی این نیست که اگر تحولی در این 60 روز ایجاد نشود، نامزدها سعی کنند با داغ کردن میدان رقابت از طریق تشدید تنازعات بین خودشان و چندقطبیهای سیاسی به طرف افزایش مشارکت و به تبع آن سنگینتر کردن سبد رأی خود بروند؟ به عبارت سادهتر آیا این وضعیت احتمال تشدید فضای تنشآلود را بین نامزدها افزایش نمیدهد؟
این بستگی به ترکیب نامزدهای باقی مانده در صحنه رقابت دارد. نکته دوم هم اینکه صداوسیما چه تدارکی برای این انتخابات ببیند، خصوصاً برای مناظرهها. اما در شرایط نرمال اگر ببینیم با ترکیبی از نامزدها مثل ادوار اخیر مواجه باشیم به نظر میرسد که فضا برای تشدید جبههبندی نامزدها علیه همدیگر خیلی مستعدتر است. شما الان ببینید شاهد مواجهههای انتخاباتی درون جناحی در بخشهایی هستیم که مطلقاً در دورههای قبل ندیده بودیم. باید ببینیم که آیا این تنازعات تا قبل از شروع تبلیغات و رقابت رسمی مدیریت خواهد شد یا اینکه به آن فضا منتقل میشود. طبیعی است که اگر چنین شود با توجه به اینکه نامزدهای دیگری از جناحهای دیگر هم حضور دارند، زمینه تنش سیاسی به شکل ایجاد دوقطبی و چندقطبیهای شدید، بسیار بیشتر است. در نهایت باید منتظر آن ترکیب نهایی باشیم. اما همین الان هم واضح است که حتی در درون جناحها شاهد مواجهههایی هستیم که قبلاً به این شدت نبود. نقش شبکههای اجتماعی را هم در این دوره باید خیلی بیشتر از قبل جدی گرفت. اینها هم به هر حال با گسترشی که پیدا کردهاند و خصوصاً اینکه از یک طرف کاربران این شبکههای اجتماعی خیلی بیشتر از قبل شدهاند و از طرف دیگر تعدد شبکههای اجتماعی و تقویت ابزارهای آنها را هم داریم اما هنوز واقعاً من خودم هیچ ایدهای درباره اینکه ترکیب کاندیداها چه هستند، ندارم. این ترکیب میتواند طوری باشد که فقط یک نامزد جدی حضور داشته باشد و در آن شرایط مشخص است که این درگیری سیاسی و تبلیغاتی را نخواهیم داشت. بنابراین باید منتظر تعیین تکلیف این بخش از ماجرا باشیم. اما اگر در یک حالت فرضی که محتمل هم هست، بهسمت فضایی برویم که بخواهیم یک مشارکت هیجانی برای انتخابات به دست بیاوریم، من شخصاً قدری نگران تبعات آن هستم. یعنی مشارکت هیجانی نیازمند دادن پاسخ متناسب است که در این مورد واقعاً تردید وجود دارد. یعنی شاید با این ترتیب مشارکت در مقطع انتخابات بالا برود اما مشکلات آن پس از انتخابات خواهد بود.
به این ترتیب آیا صحنهای که شما ترسیم میکنید به این شکل خواهد بود که گروههای مختلف به میدان می آیند تا برآیند تمام گفتمانها و شعارهای دو دهه اخیر خود را به رقابت بگذارند؟
با این قطعیت نمیتوانم بگویم. به هر حال عرض کردم که ترکیب نامزدها مشخص نیست. باید ببینیم مثلاً اصلاحطلبان یک نامزد مشخص و مورد وثوق دارند یا نه. یا اینکه در جریان اصولگرایان چه نوع تنوعی از نامزدها را خواهیم دید و چنین دست مسائلی. اما اگر فرض بگیریم همه طیفها نامزد داشته باشند تقریباً همینطور میشود، یعنی گروههای سیاسی معدل گفتمانی و شعارهای دو دهه اخیر خود را به صحنه خواهند آورد و ناظر به بحثهای اقتصادی از آن استفاده خواهند کرد. یعنی هم از عدالت و مدیریت جهادی خواهیم شنید و هم از تنشزدایی خارجی و حتی لزوم توجه جدیتر به مردمسالاری و دموکراسی. البته این دوره همه چیز بر عهده نامزدها نیست و فضای مجازی نقش بسیار زیادی به هواداران اینها خواهد داد که باید به آن هم توجه شود. در ادوار اخیر هر چه جلوتر آمدیم این موضوع پررنگتر شده و این دفعه جدیتر خواهد بود. این دو بخش در صورتی که یک صفکشی جدی از نظر نامزد داشتن تمام جریانهای داخل چارچوب جمهوری اسلامی را تجربه کنیم، همدیگر را تقویت خواهند کرد و احتمال دارد این تقویت کردن همدیگر به شکل تشدید هیجان باشد. یعنی نامزدی از طرفدارانش برای این هیجان نیرو بگیرد یا هوادار از نامزدش این نیرو را دریافت کند. اما یک نکته هم این است که به نظر من خیلیها خصوصاً در وقایع سالهای 96 و 98 از تزریق هیجان به جامعه درس گرفتهاند و این احتمال وجود دارد در این انتخابات به کار بیاید و قدری باعث فاصله گرفتن از فضای هیجانی شود. اما در نهایت همه چیز بستگی به اینکه چه کسانی ترکیب نامزدها را تشکیل دهند، دارد و این که تا آن روز چه تحولاتی رخ دهد. مثلاً شاید اگر در برجام گشایشی رخ دهد قطعاً در شکل و جنس فضا تأثیر خیلی زیادی خواهد داشت یا اتفاقاتی از این دست.
کاندیداهای جدید به رقابت ریاست جمهوری ورود کردند
تأیید صلاحیت 90 درصد نامزدهای شوارها در هیأتهای اجرایی
گروه سیاسی/ یک چهره کمتر شناخته شده روز گذشته به جمع کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اضافه شد. به گزارش ایسنا، شاهین محمدصادقی مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور که دیروز با برگزاری نشستی خبری از قصد خود برای کاندیداتوری خبر داد؛ سابقه نمایندگی در دورههای هفتم و نهم مجلس را دارد و خرداد ماه سال گذشته طی حکمی از سوی سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور منصوب شده است.
روز گذشته همچنین احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانشآموختگان اعلام کرد که حزب متبوعش مسعود پزشکیان را به عنوان نامزد مورد حمایت خود در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کرده است. پزشکیان در گفتوگو با تسنیم گفته تنها در صورتی که نتیجه نظرسنجی ملی مطرح شده از سوی جبهه اصلاحات ایران فرد دیگری باشد به خواست مردم تمکین کرده و از انتخابات کنارهگیری خواهد کرد و در غیر این صورت به نفع دیگر کاندیداها از جمله علی لاریجانی یا محمدرضا عارف از کاندیداتوری انصراف نمیدهد.
منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان نیز در گفتوگویی با خبرآنلاین از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای نپیوستن به فرایند وحدت گلایه کرده و گفت: تاکنون از سوی شورای ائتلاف، اقدام جدی عملی را شاهد نبودیم از اینرو بر این باوریم که باید ظرفیتسازی خودمان را به عنوان شورای وحدت پیش ببریم. متکی با بیان اینکه ورود کاندیداهای متعدد به صحنه انتخابات شانس موفقیت اصولگرایان در انتخابات پیشرو را تضعیف میکند، توانمندی اجماعسازی و رأیآوری را از آن ابراهیم رئیسی دانست. او در عین حال ورود رئیسی به انتخابات را تابع ملاحظات ناشی از ریاستش بر قوه قضائیه دانست و گفت: به هر حال آقای رئیسی در جایگاه مهمی حضور دارند و باید برای آمدن به انتخابات ریاست جمهوری، آن جایگاه را ترک کنند که این نیازمند یکسری زمینهسازیهایی است.
اطلاعیه وزارت کشور در دفاع از عملکرد هیأتهای اجرایی
روز گذشته وزارت کشور با صدور اطلاعیهای به انتقاداتی که از سوی برخی چهرهها و جریانها نسبت به عملکرد هیأتهای اجرایی در احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای شهر مطرح شده بود، پاسخ داد. در این اطلاعیه با یادآوری اینکه اعضای هیأتهای اجرایی انتخابات، معتمدین مردم هستند که بر اساس مواد 36، 37 و 38 قانون انتخابات، از بین اقشار مختلف با گرایشهای سیاسی و اجتماعی گوناگون برگزیده شده و مبتنی بر تکلیف قانونی و شرعی خود، به انجام امورات مرتبط از جمله تعیین صلاحیتها میپردازند، آمده: بیان جملات کلی و مبهم و قضاوت یکطرفه نسبت به عملکرد صدها هیأت اجرایی که هزاران نفر از معتمدین مردم در آنها عضو هستند، قطعاً به دور از انصاف است. به گزارش ایرنا، وزارت کشور با بیان اینکه پس از بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها در هیأتهای اجرایی، صلاحیت بیش از 90 درصد از داوطلبان براساس مواد 30 تا 34 و 52 قانون انتخابات، تأیید شده است، افزود: افرادی که در این مرحله تأیید صلاحیت نشدهاند، بهموجب قانون، فرصت اعتراض دارند و تلاش مشترک همه عوامل اجرایی و نظارت، احقاق حق در مسیر قانونی خواهد بود.
وزارت کشور در این اطلاعیه تأکید کرد: «به منظور صیانت از ساحت ارزشمند شوراهای اسلامی به عنوان یکی از ثمرات انقلاب اسلامی و جایگاهی برای خدمتگزاری به مردم، همواره تأکید بر آن است که افرادی پاکدست و مورد وثوق مردم، با رأی مردم به شوراها راه یابند تا اصول مترقی قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی محقق گردد».
در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت کشور، با اشاره به تحلیلهای ناصواب مبتنی بر دادههای آماری نادرست راجع به میزان مشارکت و ثبتنام در انتخابات شوراهای اسلامی، اعلام شد: «بیش از 298 هزار نفر برای شرکت در رقابتهای انتخابات شوراهای شهرها و روستاها ثبت نام کردند که در قیاس با دوره قبل بیش از 8 هزار نفر و در مقایسه با دوره چهارم بیش از 32 هزار نفر افزایش یافته است. بیش از 8 درصد داوطلبان، از جامعه زنان بودهاند که نسبت به دوره قبل، 2 درصد و نسبت به دوره قبلتر بیش از 3 درصد افزایش داشته است. بر این اساس، آشکار است که تحلیلهای ارائه شده براساس دادههای آماری نادرست، کاملاً ناصواب و غیرواقعی است». وزارت کشور در پایان تأکید کرد که ستاد انتخابات کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و هیأتهای اجرایی در چارچوب وظایف قانونی خود بر اساس مجموعه قوانین ناظر بر انتخابات، عمل میکنند و تحت تأثیر هیچ فشار سیاسی رفتار نخواهند کرد.
آمادگی تلویزیون برای مناظره نامزدهای ریاستجمهوری
در حالی که شایعاتی درباره احتمال حذف مناظرههای تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری مطرح میشد، روز گذشته روزنامه کیهان در خبری از آمادگی رسانه ملی برای برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری خبر داد و نوشت که استودیوی یازده جام جم هماکنون در حال تجهیز و آمادهسازی برای مناظرههای انتخاباتی است. همچنین به گزارش ایلنا، صداوسیما دیروز در یک بخش خبری به بررسی نامزدهای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ پرداخت و از 29 چهره سیاسی به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نام برد. علی لاریجانی، سید عباس نبوی، رامین مهمانپرست، رستم قاسمی، محمد غرضی، محمد عباسی، محمد ناظمی اردکانی، صادق خرازی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدباقر قالیباف، محسن هاشمی رفسنجانی، محمدجواد آذری جهرمی، علی مطهری، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، حسین دهقان، سید ابراهیم رئیسی، عزتالله ضرغامی، سعید محمد، محسن رضایی، محمود احمدینژاد، سعید جلیلی، مطصفی کواکبیان، امیرحسین قاضیزاده هاشمی، علی نیکزاد، سورنا ستاری، محمدرضا عارف، حسن سبحانی و مسعود پزشکیان چهرههایی هستند که در این برنامه خبری به عنوان کاندیداهای احتمالی معرفی شدند.
روز گذشته همچنین احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانشآموختگان اعلام کرد که حزب متبوعش مسعود پزشکیان را به عنوان نامزد مورد حمایت خود در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کرده است. پزشکیان در گفتوگو با تسنیم گفته تنها در صورتی که نتیجه نظرسنجی ملی مطرح شده از سوی جبهه اصلاحات ایران فرد دیگری باشد به خواست مردم تمکین کرده و از انتخابات کنارهگیری خواهد کرد و در غیر این صورت به نفع دیگر کاندیداها از جمله علی لاریجانی یا محمدرضا عارف از کاندیداتوری انصراف نمیدهد.
منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان نیز در گفتوگویی با خبرآنلاین از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای نپیوستن به فرایند وحدت گلایه کرده و گفت: تاکنون از سوی شورای ائتلاف، اقدام جدی عملی را شاهد نبودیم از اینرو بر این باوریم که باید ظرفیتسازی خودمان را به عنوان شورای وحدت پیش ببریم. متکی با بیان اینکه ورود کاندیداهای متعدد به صحنه انتخابات شانس موفقیت اصولگرایان در انتخابات پیشرو را تضعیف میکند، توانمندی اجماعسازی و رأیآوری را از آن ابراهیم رئیسی دانست. او در عین حال ورود رئیسی به انتخابات را تابع ملاحظات ناشی از ریاستش بر قوه قضائیه دانست و گفت: به هر حال آقای رئیسی در جایگاه مهمی حضور دارند و باید برای آمدن به انتخابات ریاست جمهوری، آن جایگاه را ترک کنند که این نیازمند یکسری زمینهسازیهایی است.
اطلاعیه وزارت کشور در دفاع از عملکرد هیأتهای اجرایی
روز گذشته وزارت کشور با صدور اطلاعیهای به انتقاداتی که از سوی برخی چهرهها و جریانها نسبت به عملکرد هیأتهای اجرایی در احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای شهر مطرح شده بود، پاسخ داد. در این اطلاعیه با یادآوری اینکه اعضای هیأتهای اجرایی انتخابات، معتمدین مردم هستند که بر اساس مواد 36، 37 و 38 قانون انتخابات، از بین اقشار مختلف با گرایشهای سیاسی و اجتماعی گوناگون برگزیده شده و مبتنی بر تکلیف قانونی و شرعی خود، به انجام امورات مرتبط از جمله تعیین صلاحیتها میپردازند، آمده: بیان جملات کلی و مبهم و قضاوت یکطرفه نسبت به عملکرد صدها هیأت اجرایی که هزاران نفر از معتمدین مردم در آنها عضو هستند، قطعاً به دور از انصاف است. به گزارش ایرنا، وزارت کشور با بیان اینکه پس از بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها در هیأتهای اجرایی، صلاحیت بیش از 90 درصد از داوطلبان براساس مواد 30 تا 34 و 52 قانون انتخابات، تأیید شده است، افزود: افرادی که در این مرحله تأیید صلاحیت نشدهاند، بهموجب قانون، فرصت اعتراض دارند و تلاش مشترک همه عوامل اجرایی و نظارت، احقاق حق در مسیر قانونی خواهد بود.
وزارت کشور در این اطلاعیه تأکید کرد: «به منظور صیانت از ساحت ارزشمند شوراهای اسلامی به عنوان یکی از ثمرات انقلاب اسلامی و جایگاهی برای خدمتگزاری به مردم، همواره تأکید بر آن است که افرادی پاکدست و مورد وثوق مردم، با رأی مردم به شوراها راه یابند تا اصول مترقی قانون اساسی برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی محقق گردد».
در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت کشور، با اشاره به تحلیلهای ناصواب مبتنی بر دادههای آماری نادرست راجع به میزان مشارکت و ثبتنام در انتخابات شوراهای اسلامی، اعلام شد: «بیش از 298 هزار نفر برای شرکت در رقابتهای انتخابات شوراهای شهرها و روستاها ثبت نام کردند که در قیاس با دوره قبل بیش از 8 هزار نفر و در مقایسه با دوره چهارم بیش از 32 هزار نفر افزایش یافته است. بیش از 8 درصد داوطلبان، از جامعه زنان بودهاند که نسبت به دوره قبل، 2 درصد و نسبت به دوره قبلتر بیش از 3 درصد افزایش داشته است. بر این اساس، آشکار است که تحلیلهای ارائه شده براساس دادههای آماری نادرست، کاملاً ناصواب و غیرواقعی است». وزارت کشور در پایان تأکید کرد که ستاد انتخابات کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و هیأتهای اجرایی در چارچوب وظایف قانونی خود بر اساس مجموعه قوانین ناظر بر انتخابات، عمل میکنند و تحت تأثیر هیچ فشار سیاسی رفتار نخواهند کرد.
آمادگی تلویزیون برای مناظره نامزدهای ریاستجمهوری
در حالی که شایعاتی درباره احتمال حذف مناظرههای تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری مطرح میشد، روز گذشته روزنامه کیهان در خبری از آمادگی رسانه ملی برای برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری خبر داد و نوشت که استودیوی یازده جام جم هماکنون در حال تجهیز و آمادهسازی برای مناظرههای انتخاباتی است. همچنین به گزارش ایلنا، صداوسیما دیروز در یک بخش خبری به بررسی نامزدهای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ پرداخت و از 29 چهره سیاسی به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نام برد. علی لاریجانی، سید عباس نبوی، رامین مهمانپرست، رستم قاسمی، محمد غرضی، محمد عباسی، محمد ناظمی اردکانی، صادق خرازی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدباقر قالیباف، محسن هاشمی رفسنجانی، محمدجواد آذری جهرمی، علی مطهری، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، حسین دهقان، سید ابراهیم رئیسی، عزتالله ضرغامی، سعید محمد، محسن رضایی، محمود احمدینژاد، سعید جلیلی، مطصفی کواکبیان، امیرحسین قاضیزاده هاشمی، علی نیکزاد، سورنا ستاری، محمدرضا عارف، حسن سبحانی و مسعود پزشکیان چهرههایی هستند که در این برنامه خبری به عنوان کاندیداهای احتمالی معرفی شدند.
دیگه چه خبر؟
فرار عامل خرابکاری نطنز به خارج از کشور قبل از حادثه
خبر اول اینکه، بر اساس گزارشی که دیروز در اخبار ۱۴ شبکه یک سیما منتشر شد، وزارت اطلاعات عامل اقدام خرابکارانه در سایت هستهای نطنز را شناسایی کرد. به گزارش عصر ایران، رضا کریمی عامل اصلی این اقدام خرابکارانه قبل از حادثه به خارج از کشور گریخته است. البته اقدامات لازم برای بازگشت این عامل خرابکاری از مسیرهای قانونی در دست اجراست. بر اساس تصویری که در گزارش نشان داده شده، کریمی ۴۳ ساله است. یکشنبه هفته گذشته (22 فروردین) در بخشی از شبکه برق تأسیسات غنیسازی شهید احمدی روشن نطنز حادثهای رخ داده بود که طبق اعلام صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی این اقدام خرابکاری بوده و سرنخهای خرابکاری در سایت نطنز پیدا شده است.
تیک تاک ساعت برای بایدن
خبر دیگر اینکه، یک روزنامه امریکایی در گزارشی درباره مذاکرات بر سر بازگشت واشنگتن به برجام با هشدار نسبت به شکست دیپلماسی تأکید کرد: امریکا باید هرچه سریعتر درخصوص برداشتن تحریمها و ارائه یک نقشه راه معتبر برای احیای توافق هستهای با ایران تصمیمگیری کند. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود با اشاره به مذاکرات هستهای در وین نوشت: این روند دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید درگیریها در خاورمیانه و اجازه به جو بایدن برای تمرکز بر رقابت با چین بسیار حائز اهمیت است، اما تا زمانی که دولت بایدن سرعت عمل نداشته باشد، متزلزل خواهد شد. مذاکرهکنندگان امریکایی باید تحریمهایی را که ایالات متحده آمادگی دارد در ازای پایبندی کامل ایران حذف کند، فهرست کنند. در این گزارش آمده: اگر هیچ پیشرفتی در وین حاصل نشود و تهران به این نتیجه برسد که ایالات متحده تحریمها را لغو نخواهد کرد، مسأله هستهای میتواند چرخشی خطرناک داشته باشد و به طور بالقوه واشنگتن را به جنگ دیگری در خاورمیانه بکشاند. اکنون دولت بایدن باید با لغو تحریمهای دوران ترامپ و ارائه یک نقشه راه معتبر برای احیای توافق هستهای که ایالات متحده و ایران میتوانند بر سر آن توافق کنند، قاطعانه عمل کند.
هشدار دولت امریکا به اسرائیل
شنیدیم که،رسانههای اسرائیلی جمعه شب گزارش دادند که دولت جو بایدن رئیس جمهوری امریکا به اسرائیل هشدار داده است تا از «وراجی خجالتآور» درباره ایران دست بردارد. به گزارش ایرنا، کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد که دولت بایدن به اسرائیل اعلام کرده است که از «وراجی» درباره خرابکاری در تأسیسات هستهای ایران دست بردارد. بر اساس گزارش کانال ۱۲، پیام امریکا در این باره «قاطع» بوده است. این رسانه از یک واژه عبری استفاده کرد که معنی «تهاجمی» نیز دارد. این پیام از طریق «چندین کانال» منتقل شده است. کانال ۱۲ به نقل از مقامهای امریکایی در قدس که نامی از آنها نبرد، گزارش داد که اقدام مقامهای اسرائیلی درباره «نشت» اطلاعات مربوط به عملیات خرابکارانه درباره برنامه هستهای ایران باعث تضعیف تلاشهای امریکا برای بازگشت به میز مذاکره میشود. نیویورک تایمز چند روز پیش به نقل از «مقامهای اطلاعاتی غربی» از خرابکاری رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات هستهای نطنز پرده برداشت.
بازداشت مداح معروف در دورود
دست آخر اینکه، فرماندار دورود از بازداشت مداح معروف در این شهر خبر داد. به گزارش ایلنا، خدانظر دریکوند گفت: مداح متخلف اندیمشکی با دستور دادستان در شهرستان دورود بازداشت شد. این مداح بهنام «م. ح» بهدلیل حضور در مراسم ترحیم و رعایت نکردن مصوبات ستاد مدیریت کرونا با همکاری نیروی انتظامی شهرستان دورود بازداشت شد. فرماندار دورود افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت برگزاری مراسم، این مداح بهدلیل تهدید بهداشت و سلامت عمومی و رعایت نکردن مصوبات ستاد کرونا، با وجود تذکر از قبل، با هماهنگی دادستانی و قرار قانونی به بازداشتگاه معرفی شد.
خبر
تأکید ظریف و اتمر بر تسریع در امضای سند همکاریهای راهبردی
در تماس تلفنی محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، روابط دوجانبه و تحولات مربوط به روند صلح در افغانستان مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش ایسنا، ظریف در این گفت و گو با تأکید بر حفظ دستاوردهای دموکراتیک افغانستان در دو دهه گذشته و ارتباط آن با صلح پایدار، مجدداً حمایت همهجانبه جمهوری اسلامی ایران را از روند صلح افغانستان یادآور شد.
وزیر امور خارجه افغانستان در این تماس ضمن ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش دو کشور، از نقش مؤثر ایران در روند صلح افغانستان قدردانی کرد؛ دوطرف همچنین در این گفتوگو بر ضرورت تسریع در نهاییشدن و امضای سند جامع همکاریهای راهبردی دوکشور تأکید کردند. سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم از سفر محمدجواد ظریف به اندونزی در روز یکشنبه ۲۹ فروردین ماه خبر داد. براساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه، ظریف در این سفر و در دیدار با مقامات اندونزی موضوع های مرتبط با روابط دوجانبه و دیگر مسائل مورد علاقه دوطرف را مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار خواهد داد. ظریف همچنین دیروز در تهران با وزیر خارجه صربستان دیدار و گفت و گو کرد.
هشدار وزارت خارجه به جریانسازی به اسم منابع آگاه
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رسانهها به هیچ وجه نباید به جریانسازیهایی که با استناد به «منابع آگاه و مطلع» منتشر میشود، توجه کنند. به گزارش ایرنا، سعید خطیبزاده درباره شایعات و گزارشات مخدوش منتشر شده درباره روند مذاکرات، تأکید کرد: اخبار مذاکرات فقط از طریق کانالهای رسمی وزارت امور خارجه، سخنگوی وزارت خارجه و رئیس هیأت مذاکرهکننده منتشر میشود. پیش از این هم سید عباس عراقچی در خصوص مطالبی که بعضاً به نقل از منابع آگاه نزدیک به مذاکرات وین منتشر میشود، به ایرنا گفته بود هر گونه نقل قول یا اخبار منتشرشده منتسب به منابع آگاه یا منابع نزدیک به هیأت مذاکرهکننده و امثال آن فاقد اعتبار است.گفتنی است شبکه «پرس تی وی» در نمونه جدید از این خبرسازیها به نقل از یک منبع موثق مطلع از روند مذاکرات وین گفته که تفکیک تحریمها به سه دسته قابل رفع، قابل مذاکره و غیرقابل رفع قابل پذیرش نیست.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اقتصاد مسأله محوری انتخابات پیش رو است
-
تأیید صلاحیت 90 درصد نامزدهای شوارها در هیأتهای اجرایی
-
دیگه چه خبر؟
-
خبر
اخبارایران آنلاین