«ایران» از افزایش صادرات کیف و کفش ایرانی به کشورهای هدف گزارش می دهد
بازار 6 میلیارد دلاری کیف و کفش روسیه در اختیار ایران
روسیه سالانه بیش از 5/ 3 میلیارد دلار کفش وارد میکند و واردات در حوزه کیف هم عددی بین 2 تا 5 /2 میلیارد دلار است
گروه اقتصادی / اوراسیا خواهان کیف و کفش ایران شده است. چند وقتی است که کشورهای عضو اوراسیا بخصوص روسیه به دنبال خرید کیف و کفش ایرانی هستند و طی چند ماه گذشته مذاکرات جدی بین ایران و تجار کشورهای ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس صورت گرفته است. در سفر اخیر هیأت 120 نفره روسیه به ایران که یکی از بزرگترین هیأتهای اقتصادی بود برخی از تجار روسیه با صاحبان برندهای بنام در کیف و کفش گفتوگوهایی انجام دادند و قرار شد صادرات محصولات یاد شده با سرعت بیشتری به روسیه دنبال شود. تجار ارمنستان و بلاروس هم ضمن آنکه خریدار کیف و کفش ایران شدند به دنبال تولید مشترک و صادرات به سایر کشورها هم هستند.
مجتبی احدی، عضو اتاق بازرگانی ایران درخصوص صادرات کیف و کفش ایران به کشورهای عضو اوراسیا و بخصوص روسیه، به «ایران» گفت: از زمانی که روسیه جنگ با کشور اوکراین را آغاز کرد، خیلی از کشورها و برندهای جهانی از روسیه خارج شدند و اکنون این کشور بشدت به کیف و کفش باکیفیت نیاز دارد، لذا فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان کیف و کفش ایران فراهم شده است تا وارد بازار روسیه شوند.
او با بیان اینکه روسیه سالانه بیش از 3,5 میلیارد دلار کفش وارد میکرد و واردات در حوزه کیف هم عددی بین 2 تا 2,5 میلیارد دلار بود، تصریح کرد: ایران میتواند جای خالی برندها را با سرعت پر کند اما نکته مهم و اساسی این است که باید کیف و کفش باکیفیت وارد بازار روسیه شود تا حضور ایران در آنجا مستمر و پایدار شود.
احدی با تأکید بر اینکه حضور هیأت تجاری 120 نفره روسیه به ایران، فرصتهای خوبی برای مذاکره و گفتوگوی رودررو ایجاد کرد، گفت: برخی از تولیدکنندگان تصور میکردند که رفتن به بازار روسیه سخت باشد اما مذاکرات اخیر بسیار مثبت و سازنده بوده است لذا امیدواریم حداقل 4 برند داخلی بتوانند وارد بازار روسیه شوند.
او با بیان اینکه به غیر از روسیه کشورهای بلاروس، ارمنستان و قزاقستان هم خواهان افزایش مبادلات تجاری با ایران هستند، افزود: طی سالهای اخیر کالاهای تولیدی ایران به جهت کیفیت، رشد مضاعفی داشته است از همینرو خیلی از کشورها متقاضی کالاهای ایرانی شدند. از آنجا که دستگاه دیپلماسی و سازمان توسعه تجارت در کنار فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و تجار هستند با سرعت بیشتری میتوان موضوع صادرات را پیگیری کرد. در حال حاضر سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی حامی فعالان اقتصادی است و همین امر کمک میکند که از موانع صادراتی عبور کرد.
عضو اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه ایران، رقیب سرسختی در حوزه کیف و کفش دارد، خاطرنشان کرد: ترکیه بهشدت بهدنبال حضور قویتر و پررنگتر در بازار روسیه است از همینرو تولیدکنندگان نباید فرصتسوزی کرده و بازار این کشور را دودستی تقدیم رقیب کنند.
چندی پیش سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره صادرات کفش به روسیه گفته بود: کفش چرم تبریز یا کفش قم همان کیفیتی را دارد که کفش آلمان و ایتالیا دارد اما با این تفاوت که قیمت کفش ایرانی پایینتر است و این موضوع به نفع ما است چرا که قیمت روبل روسیه پایین آمده و حتی اگر امکان صادرات کفشهای اروپایی به روسیه وجود داشته باشد به دلیل کاهش قیمت روبل قیمت آنها بسیار بالا رفته و با کاهش قیمت روبل، کفش ایرانی با همان کیفیت در روسیه ارزانتر عرضه میشود که فرصت تجاری بسیار خوبی برای ایران است.
آنگونه که سازمان توسعه تجارت اعلام کرده کیف و کفش ایرانی در مسیر اوراسیا است و بزودی میتوان اعداد صادراتی در این حوزه را جهش داد. اتحادیه اوراسیا متشکل از ۵ کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال و تولید ناخالص داخلی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار، دارای رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق است که یکی از پررونقترین بازارهای سرمایهگذاری در جهان به شمار میآید. این بلوک اقتصادی در ژانویه ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرد. میزان تجارت اتحادیه اوراسیا با کشورهای جهان بالغ بر ۸۵۰ میلیارد دلار است. از این میزان ۳۳۱ میلیارد دلار مربوط به واردات است؛ در حال حاضر سهم ایران از این میزان 5 میلیارد دلار است. دست کم ۸۰ درصد صادرات اوراسیا به ایران، محصولات کشاورزی بویژه غلات و ۶۸ درصد صادرات ایران به اوراسیا، محصولات کشاورزی بویژه میوه و خشکبار است.
تغییر بسته تجاری ایران
حال قرار است طی ماههای آینده بسته تجاری (صادرات-واردات) ایران و اوراسیا تغییر پیدا کند و به سمت کالاها و محصولاتی برود که ارزش افزوده بیشتری دارد. یکی از تأکیدهایی که رئیسجمهور در زمینه صادرات داشته و اکنون به مراحل اجرا رسیده جلوگیری از هرگونه خامفروشی و صادرات کالاهایی است که ارزش افزوده بیشتری برای کشور دارد بنابراین با فرآوری کالاها و محصولات میتوان به یک کالا ارزش افزوده بیشتری داد.
اما تجارت با روسیه که یکی از بلوک اقتصادی کشورهای عضو اوراسیا محسوب میشود تفاوت عمدهای پیدا کرده چرا که این کشور به دنبال خرید کالای نهایی باکیفیت است. کشورهایی که روسیه را تحریم کردند مانند آلمان، ایتالیا و ژاپن در مجموع ۸۰ میلیارد دلار صادرات به روسیه داشتند لذا تجار و فعالان اقتصادی میتوانند سهم آن کشورها را از آن خود کنند.
رشد 3 درصدی صادرات کفش
روز گذشته عضو هیأت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران گفت: در حال حاضر سهم ایران از بازار ۴ میلیاردی کفش اوراسیا کمتر از یک درصد و از بازار 8میلیاردی کشورهای همسایه نیز حدود یک درصد است.
علی لشکری با اشاره به صادرات ٤٧ میلیون دلاری کفش در هفت ماه اول امسال گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 3درصد رشد داشته است. او با بیان اینکه عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و آذربایجان در مجموع به لحاظ وزنی ٩٧ درصد و به لحاظ ارزشی ٩٣ درصد صادرات ایران را به خود اختصاص دادند، تصریح کرد: در این مدت ۳۰ درصد صادرات کفش از گمرکات قم، حدود ۱۳ درصد از گمرک غرب تهران، ۱۱ درصد از مشهد، ۱۰ درصد از آستارا و ۹ درصد از منطقه ویژه اقتصادی زرندیه انجام شده است.
کفش ایران در بازارهای جدید
عضو هیأت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران، با بیان اینکه صادرات کفش ایران از سال 97 دچار مشکلات جدی شد، گفت: صادرات کفش از ۷۵ میلیون دلار در هفت ماه سال ۱۳۹۷ به حدود ۴۷ میلیون دلار رسیده که علت آن، بخشنامههای بانک مرکزی در دولت گذشته بود. برخی از تصمیمها سبب شد که فرصت رشد صادرات برای صنعت کفش از بین برود. ضمن آنکه فاصله نرخ ارز نیمایی با ارز صادراتی و افزایش هزینههای سربار داخلی را میتوان از علل افت صادرات انواع کفش نام برد. حال دولت سیزدهم در تلاش است صادرات کفش را افزایش دهد و این امر از طریق حضور در بازارهای جدید و فعالیت پررنگتر در کشورهای عضو اوراسیا انجام خواهد شد.
ورود به بازار اوراسیا و روسیه از طریق تعرفه ترجیحی
عضو هیأت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران درباره صادرات کفش به روسیه نیز گفت: سازمان توسعه تجارت در حال برنامهریزی برای ورود به بازار اوراسیا و روسیه از طریق تعرفه ترجیحی است. روسیه سالانه ۳,۷ میلیارد دلار و اوراسیا بیش از ۴,۲ میلیارد دلار کفش وارد میکند. در مورد کشورهای همسایه سهم ایران از بازار 8میلیاردی کفش ۱۵ کشور همسایه حدود یک درصد است. ۱۵ کشور همسایه ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۸,۲ میلیارد دلار واردات انواع کفش داشتند که ایران حدود ۸۲,۸ میلیون دلار از آن را تأمین کرده که یعنی سهم ایران حدود ۱,۰۱ درصد بوده است.
افزایش سهم چین از بازار کفش
او با بیان اینکه نفوذ در بازارهای هدف صادراتی جدید، گامی در جهت تنوع سبد صادراتی کفش و ارتقای جایگاه پایپوش ایران در بازار ۱۲۵ میلیارد دلاری صادرات کفش جهان خواهد بود، اظهار کرد: بازار کفش عراق در ۸ ساله ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ با رشد ۴۵ درصدی از ۳۵۷ میلیون دلار به ۵۰۱ میلیون دلار رسیده است.
عضو هیأت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران ادامه داد: اما صادرات کفش ایران به عراق در همین دوره مورد بررسی از حدود ۶۷ میلیون دلار به حدود ۶۰ میلیون دلار کاهش یافته است. یعنی سهم ایران از ۱۹ درصد در بازار کفش عراق در سال ۲۰۱۴ به ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. چین در همین دوره صادرات کفش خود به عراق را از ۱۴۱ میلیون دلار به ۳۶۴ میلیون دلار افزایش داده و سهم ۳۹ درصدی این کشور در بازار مصرفی کفش عراق به ۷۳ درصد افزایش یافته است. لذا باید سعی کنیم که بازار روسیه و اوراسیا را از دست ندهیم چرا که اگر این فرصت از بین برود کشورهایی چون چین و ترکیه جایگزین ایران خواهند شد.
صادرات ۲ برابری کفش ایران
لشکری با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد یکی از دلایل کاهش صادرات کفش و کالاهای مشابه است، تصریح کرد: اگر بانک مرکزی در کشورهای هدف صادراتی مانند اوراسیا، عراق و افغانستان صرافی شناخته شده داشته باشد، صادرکنندهها میتوانند همان جا تعهد ارزی خود را رفع کنند و تا حدودی مشکل آنها برطرف میشود. پیشبینی میشود در صورت بهکارگیری سیاستهای توسعه تجارت دولت سیزدهم با کشورهای اوراسیا، ارزش صادرات انواع کفش تا دو برابر فعلی افزایش پیدا کند.
بــــرش
تجارت ایران و اعضای شانگهای
پیشبینی میشود در صورت بهکارگیری سیاستهای توسعه تجارت دولت سیزدهم با کشورهای اوراسیا، ارزش صادرات انواع کفش تا دو برابر افزایش پیدا کند
سازمان توسعه تجارت در حال برنامهریزی برای ورود به بازار اوراسیا و روسیه از طریق تعرفه ترجیحی است. روسیه سالانه ۳,۷ میلیارد دلار و اوراسیا بیش از ۴,۲ میلیارد دلار کفش وارد میکند
قرار است طی ماههای آینده، بسته تجاری (صادرات-واردات) ایران و اوراسیا تغییر پیدا کند و به سمت کالاها و محصولاتی برود که ارزش افزوده بیشتری دارد
ترکیه بهشدت به دنبال حضور قویتر و پررنگتر در بازار روسیه است از همین رو تولیدکنندگان نباید فرصتسوزی کرده و بازار این کشور را دودستی تقدیم رقیب کنند
معاون وزیر صمت اعلام کرد
آمادگی ایمیدرو برای کمک به راهاندازی ۷ طرح فولادی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگی ایمیدرو برای ارائه کمکهای مالی و مشاورهای به طرحهای هفتگانه فولادی و به بهرهبرداری رسیدن آنها خبر داد.
وجیهالله جعفری در جلسه پایش طرحهای هفتگانه فولادی گفت: مدیران و مجریان طرحها زمانبندی لازم را برای تکمیل و راهاندازی طرحهای فولادی در دستورکار خود داشته باشند و بر همین اساس هم ما در ایمیدرو با سطحبندی و اولویتبندی نیازها، اقدامات لازم برای کمک و مساعدت به طرحها را انجام میدهیم.
رئیس هیأت عامل ایمیدرو خاطرنشانکرد: مشکلات مالی در همه پروژهها وجود دارد اما باید مجری، مشاور و پیمانکار به یک اجماع برای تعیین نیازهای مالی خود برسند و ما هم در کنارشان خواهیم بود؛ منوط به اینکه همه چیز بهصورت مدون و برنامهریزی شده به ما ارائه شود.
او با تأکید بر اینکه کمبود آب، گاز و برق از مشکلات اساسی کشور است، ادامهداد: در حال رایزنی با وزارت نیرو و دیگر دستگاههای مسئول هستیم تا کمترین قطعی انرژیهای مذکور به واحدهای معدنی و فولادی تحمیل شود.
جعفری اضافه کرد: باید برای استفاده از پسابهای شهری، برنامهریزی و تلاش مجدانه داشت تا در این شرایط کمآبی تولید در طرحهای هفتگانه دچار مشکل نشود.
او اظهار داشت: استفاده از پساب علاوه بر اینکه یک برنامه در راستای مسئولیتهای اجتماعی و حفاظت از محیطزیست است، موجب استفاده بهینه از منابع آبی کشور نیز خواهد شد.
رئیس هیأت عامل ایمیدرو همچنین در نشست با کمیته اکتشاف ایمیدرو ضمن تأکید بر پیوستگی ساختار اکتشاف در کشور تصریح کرد: انجام کار اکتشافی بزرگ در کشور نیازمند ساختار منسجم، برنامهریزی و پیگیری است، در این راستا باید از پتانسیل شرکتهای معدنی بزرگ همچون شرکت ملی صنایع مس ایران، چادرملو، گلگهر، پایا و... برای پیشبرد اهداف اکتشافی بهره گیریم.
او افزود: تقویت شرکتهای پیمانکار حوزه اکتشاف و حفاری در حوزههای تخصصی، تجهیزاتی و بهرهمندی از تکنولوژی روز دنیا با استفاده از توان مالی و پتانسیل شرکتهای بزرگ معدنی کشور یکی از راهکارهای کمک به پیشبرد اهداف حوزه اکتشاف کشور است.
لزوم بهرهگیری از مشاوران خارجی
حسام مقدمعلی، معاون طرحهای توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: با توجه به اینکه با کمبود مشاوران تراز اول حوزه اکتشاف در کشور مواجه هستیم و همچنین تمایل اکثر شرکتهای بزرگ معدنی کشور به برونسپاری فرایند اکتشاف و حفاری است، بنابراین استفاده از مشاوران خارجی میتواند علاوه بر رفع نیاز این شرکتها، به کسب نتایج بهتر و انتقال دانش روز به حوزه اکتشاف کشور منجر شود.
بــــرش
مشکلات مالی در همه پروژهها وجود دارد اما باید مجری، مشاور و پیمانکار به یک اجماع برای تعیین نیازهای مالی خود برسند و ایمیدرو هم در کنارشان خواهد بود
باید برای استفاده از پسابهای شهری برنامهریزی و تلاش مجدانه داشت تا در این شرایط کمآبی تولید در طرحهای هفتگانه دچار مشکل نشود
انجام کار اکتشافی بزرگ در کشور نیازمند ساختار منسجم، برنامهریزی و پیگیری است
ابلاغ برنامه خدمات پس از فروش کالاهای سرمایهای و بادوام
برنامه خدمات پس از فروش کالاهای سرمایهای و بادوام از سوی وزیر صمت ابلاغ شد.
سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت با اشاره به تمرکز بر توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات در کشور در سطوح مختلف، بویژه ارائه خدمات پس از فروش کالاهای سرمایهای و بادوام و به استناد قانون حمایت از مصرف کنندگان و قانون حمایت از مصرف کننده خودرو و آییننامههای مربوطه، فرایند جدید و راهبردهای اصلی برنامهریزی و توسعه خدمات پس از فروش کالاهای سرمایهای و بادوام تولیدی و وارداتی در کشور را اعلام کرد.
بر این اساس صدور شناسه کالا و شناسه رهگیری برای کالاهای سرمایهای و بادوام، مستلزم ثبت شناسنامه خدمات پس از فروش است. همچنین ارائه دهندگان خدمات پس از فروش مکلف به سپردن ضمانتنامه بانکی متناسب با حجم فعالیت خود به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواهند بود. در ارتباط با کالاهایی که به استناد قانون، نمایندگی رسمی از تولید کننده جزو الزامات است، در صورت دارا بودن شروط زیر، نمایندگی رسمی احراز خواهد شد.
یک؛ دارا بودن قرارداد رسمی مستقیم یا غیرمستقیم با تولید کننده، که اصالت آن با تشخیص سازمان توسعه تجارت احراز میشود. دوم؛ ارائه تعهد خدمات پس از فروش، شامل طی مراحل مذکور در دستورالعمل حاضر، نظیر ثبت «شناسنامه خدمات پس از فروش» در سامانه، تأمین شبکه خدماتدهندگان و ارائه خدمات پس از فروش در طول دوره تعهد و تضمین و سوم؛ ارائه تعهد تأمین قطعات یدکی از طریق واردات قطعات معادل 2 درصد ارزش واردات. براساس ابلاغیه جدید وزارت صمت، دوره ضمانت و تعهد برای کالاهای وارداتی دارای خدمات پس از فروش، حداقل معادل کالاهای تولید داخلی مشابه خواهد بود. سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مسئولیت بازرسی و رسیدگی به شکایات شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش را با همکاری ادارههای کل صنعت، معدن و تجارت استانی برعهده خواهد داشت. ارائه دهندگان خدمات پس از فروش، توسط دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری بهصورت دورهای، رتبهبندی و اعتبارسنجی میشوند.
افزایش ۲۱ درصدی تولید شمش آلومینیوم
میزان تولید شمش آلومینیوم کشور در هفت ماهه امسال، با ۲۱ درصد افزایش از مرز ۳۶۰ هزار تن عبور کرد. چهار شرکت تولیدکننده شمش آلومینیوم کشور از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه ۳۶۷ هزار و ۲۷۴ تن شمش آلومینیوم تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۰۳ هزار و ۸۲۹ تن بود.
از این میزان، شرکتهای «سالکو» ۱۵۷ هزار و ۳۱۱ تن، «ایرالکو» ۱۰۲ هزار و ۴۴۱ تن، «المهدی» ۸۶ هزار و ۳۳۰ تن و «آلومینای ایران» ۲۱ هزار و ۱۹۲ تن تولید داشتند. برپایه این گزارش، شرکت آلومینای ایران در هفت ماهه امسال ۱۳۸ هزار و ۱۹ تن پودر آلومینا تولید کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۱۳۶ هزار و ۶۴۰ تن)، حاکی از افزایش یکهزار و ۳۷۹ تن (یک درصد رشد) است. همچنین در این مدت، شرکت آلومینای ایران نزدیک به ۳۲۳ هزار و ۷۹ تن بوکسیت (ماده اولیه تولید پودر آلومینا) تولید کرد.
بورس کالا، قیمت خودرو را کاهش میدهد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عرضه خودرو در بورس کالا را اقدام مثبتی خواند و گفت: با تداوم عرضه خودرو در بورس کالا میتوان انتظار حذف دلالی و به دنبال آن کاهش قیمت خودرو را در بازار آزاد داشت.
محمدحسین فرهنگی افزود: متقاضیان و مشتریان خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا دسترسی راحتتری به خودروهای مدنظر خود دارند، بنابراین به نظر میرسد این مسیر درستی است.
او تصریح کرد: با ادامه قاطعانه عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا شاهد نتایج مثبتی در بازار خودرو خواهیم بود.
اسقاط کمتر از ۳۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده از اسقاط کمتر از ۳۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور خبر داد.
مشهدیشریف گفت: با وجود ۶,۵ میلیون خودرو سواری فرسوده در کشور، سال گذشته فقط ۲۹ هزار دستگاه از این خودروها از رده خارج شد.
به گفته او، برآوردهای ما نشان میدهد که نهادهای مختلف کشور در سال ۱۴۰۲ برای عمل به تکالیف مربوط به قانون هوای پاک، در مجموع به بیش از 100هزار میلیارد ریال اعتبار به علاوه ۲میلیارد دلار دیگر اعتبار ارزی نیاز دارند.
مشهدیشریف افزود: سالهاست که مسأله آلودگی هوا به یکی از اساسیترین معضلات محیط زیستی و بهداشتی کشور تبدیل شده است و با وجود تصویب قوانین و مقررات بسیار برای مبارزه با این پدیده در دهههای گذشته، این معضل معمولاً سال به سال تشدید میشود.
رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده گفت: اکثر برنامههایی که تاکنون در حوزه مبارزه با آلودگی هوا مطرح شده، متأسفانه به جایی نرسیده است.
شرکای تجاری ایران تغییر کردند
اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی آمار تجارت خارجی ایران در هشت ماه ابتدایی ۱۴۰۱ پرداخته است که از رشد ۴.۴ درصدی حکایت دارد.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا پایان آبانماه، میزان صادرات ایران به حدود ۳۲.۴ میلیارد دلار رسیده است که رشد ۴.۴ درصدی را نشان میدهد. از نظر وزنی نیز ایران بیش از ۷۰ میلیون تن کالا صادر کرده که در این حوزه کاهشی ۱۶ درصدی به ثبت رسیده است.
در حوزه واردات نیز تا پایان آبانماه، واردات حدوداً ۳۷ میلیارد دلاری ثبت شده است که افزایشی بیش از ۱۵ درصدی را نشان میدهد و از نظر وزنی، این واردات ۲۳ میلیون تن بوده که کاهشی بیش از ۱۲ درصد داشته است، اما وضعیت تجارت در آبانماه کاهش نسبی را نشان میدهد. بر این اساس ارزش واردات نسبت به مهرماه، کاهشی ۵.۴ درصدی و ارزش صادرات کاهشی ۴.۶ درصدی داشته است. از نظر وزنی اما میزان واردات در قیاس با مهرماه رشدی ۶.۷ درصدی و در حوزه صادرات کاهشی چهار درصدی به ثبت رسیده است.
در میان شرکای تجاری ایران نیز چند تغییر دیده میشود. مانند سالهای گذشته، همچنان چین اصلیترین خریدار کالاهای ایران به شمار میرود. پس از آن عراق، اماراتمتحدهعربی، ترکیه و هند قرار دارند. در میان مقاصد صادراتی ایران، دیگر خبری از افغانستان نیست و هند در این فهرست قرار گرفته است.
در میان اصلیترین صادرکنندگان کالا همچنان اماراتمتحدهعربی صدرنشین است و پس از آن چین، ترکیه، هند و آلمان قرار گرفتهاند. در این حوزه نیز پس از آنکه در ماههای قبل روسیه بهعنوان یکی از اصلیترین صادرکنندگان کالا به ایران شناخته شده بود، بار دیگر این جایگاه به آلمان تعلق گرفته است.
در میان کالاهای صادراتی ایران، پروپان مایعشده، متانول، بوتان، پلیاتیلن، قیر نفت، اوره، گاز طبیعی مایعشده و شمش آهن و فولاد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند.
در میان کالاهای وارداتی نیز ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، گوشی تلفن همراه، کنجاله و شکر تصفیه نشده در بالای فهرست قرار گرفتهاند.