کتابخوان




تماشای رنج دیگران
سوزان سانتاگ (2004-1933) نویسنده و منتقد نامدار امریکایی در این کتاب، خوانندگان را به تأمل درباره چرایی جنگ و چند و چون پرداختن به تصاویری (عکس‌هایی) از جنگ دعوت می‌کند و همچون سایر آثارش در رابطه با اوضاع و مناطق بحرانی می‌نویسد. قلم توانای سانتاگ در زمانی که کشتار، خشونت و بی‌رحمی و همچنین ثبت تصاویر خشونت‌بار در جهان همچنان از زوایای گوناگونی به بحث گذاشته می‌شود، تلاش دارد که پدیدآورندگان جنگ و خشونت و قدرت‌های ویرانگر را شناسانده و مورد سؤال قرار دهد. کتاب «تماشای رنج دیگران» با ترجمه زهرا درویشیان و توسط نشر چشمه روانه بازار کتاب شده است.



پایان رابطه
گراهام گرین (1991-1904) رمان‌نویس، منتقد ادبی و نویسنده مشهور داستان‌های کوتاه انگلیسی و خالق آثاری همچون «اسلحه‌ای برای فروش»، «مأمور ما در هاوانا» و... در کتاب «پایان رابطه» که داستان آن در شهر لندن و اندکی پس از جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد، به ماجرایی عاشقانه در بستر تاریخ و جنگ می‌پردازد. ماجرای آشنایی و رابطه یک نویسنده که به جهت سردرآوردن از زندگی یک آدم اداری شکل می‌گیرد بلکه از جزئیات زندگی او خبردار شود اما جنگ و پیامدهای آن، وضعیت دیگری را پیش روی آنها قرار می‌دهد و ماجراهای دیگری را به‌وجود می‌آورد. این کتاب توسط احمد علینقیان ترجمه و توسط نشر پارسه منتشر شده است.



شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران
در این کتاب که گردآوری، تألیف و ترجمه‌ای از ولی‌الله مظفریان است و توسط «نشر فرهنگ معاصر» انتشار یافته،  875 گونه گیاه دارویی و 1200 گونه گیاه معطر ایرانی با شرح، عکس و مشخصات کامل به خوانندگان شناسانده شده است. مظفریان که از گیاه‌شناسان کشورمان است و آثار دیگری هم از او مانند «درختان و درختچه‌های ایران» و «فرهنگ اصطلاحات گیاه‌شناسی» به چاپ رسیده در این کتاب خوانندگان را با دنیایی از عطر و گیاه و زندگی آشنا می‌کند. این کتاب، بیش از سه دهه تلاش و تجربه مؤلف در زمینه گیاه‌شناسی است و گردآوری آن، بر اساس آمار و ارقام معتبر از منابع گیاهان دارویی، صورت پذیرفته است.



فلسفه و رخداد
این کتاب شامل گفت‌وگوی فابین تاربی با آلن بدیو (فیلسوف معاصر و اهل کشور فرانسه) و مقدمه‌ای کوتاه بر فلسفه آلن بدیو است. علی فردوسی (مترجم کتاب) در مقدمه خود ابراز داشته همان طور که خواهید دید فلسفه بدیو وفادارترین حرکت اندیشه است به رخداد سقراطی، به رخداد آغازین فلسفه، به فلسفه به مثابه شکل حضور و عمل سوژه در جهان. نسبت او با حقیقت به شکلی در چهار شرط عشق، هنر، سیاست و علم آفریده می‌شود. این کتاب توسط نشر دیبایه راهی بازار کتاب شده است.



امپراتوری اندیشه
ایران از دیر باز توسعه‌طلب بوده است یا منفعل و دفاعی؟ تاریخ ایران به عنوان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های دنیا همچنان محل تأمل و بحث تاریخ‌نگاران و اندیشمندان است و مایکل آکسورتی نیز در کتاب «امپراتوری اندیشه» که با ترجمه شهربانو صارمی توسط نشر ققنوس چاپ شده است به تاریخ پر فراز و نشیب ایران نگریسته و کوشیده تا خوانندگان را با جنبه‌هایی کمتر خوانده شده از سرزمینی کهن آشنا کند. این کتاب در هفت فصل تنظیم شده و به موضوعاتی همچون؛ بیداری ایرانیان، اسلام و گسترش آن، تشیع و صفویه، سقوط صفویان، بحران در پادشاهی قاجار و همچنین تاریخ معاصر ایران می‌پردازد.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6220/12/374565/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها