رونمایی از تازه‌های فناوری در کنفرانس «گوگل»




میترا جلیلی

امروزه واقعیت مجازی،دستیارهای هوشمند و اپلیکیشن‌های پیام رسان، داغ ترین موضوع‌های روز دنیای فناوری هستند و گوگل این غول دنیای فناوری نیز بر هر سه مورد تمرکز شایان توجهی داشته و تلاش کرده است با رونمایی از آخرین محصولات خود در کنفرانس۲۰۱۶ Google I/O، گوی سبقت را از رقبا برباید. دراین مراسم از ویژگی‌های جدید دستیار گوگل رونمایی شد و می‌توان گفتAndroid N, Daydream, Android Wear 2.0, Google Home و اپلیکیشن‌های AlloوDuo ستاره‌های مراسم افتتاحیه بودند.

ویژگی‌های خاص اندروید N
در مراسم افتتاحیه امسال نیزهمچون سال گذشته«ساندرا پیچای»مدیر عامل گوگل روی صحنه رفت و با تأکید بر یادگیری ماشینی و نیز تمرکز بر پیشرفت هایی همچون درمان بیماران با کمک فناوری گفت: گوگل می‌خواهد ازیادگیری ماشینی برای کمک به پزشکان و اساتید و معلمان استفاده کرده و بسیاری از مشکلات تغییرات آب و هوایی و سلامت را نیز حل کند؛مشکلاتی که شاید از راه‌های دیگر براحتی حل نشود.«پیچای» قبل از هرچیز به قابلیت‌های ارتقا یافته ‌اندرویدN به عنوان شاهکار گوگل اشاره کرد و گفت: ما در این کنفرانس، نسخه جدید بتای آن را به نمایش درآوردیم تا حضار ببینند که این پلتفرم چیزی فراتر از یک سیستم عامل است.اندروید N که در ماه مارس(فروردین) با آن آشنا شدیم و در تابستان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، راهکارهای جدید مدیریت برنامه‌ها و پنجره‌ها مانند split screen ، نمایش تصویر در تصویر و انواع تازه‌ای از emoji را ارائه می‌دهد و برای بازی‌ها پلتفرمی بسیار سازگار است. این پلتفرم همچنین با اضافه شدن رابط نرم افزاری جدیدی به نام Vulkan گرافیک سه بعدی بهتری ارائه می‌دهد و زمان اجرای فرآیندهای مختلف را بهینه می‌کند. درزمینه بهبود کارآیی این پلتفرم هم باید گفت که گوگل بالاخره تصمیم گرفته است گزینهclear all را برای بستن یکباره همه برنامه‌های درحال اجرا در منوی مولتی تسکینگ اندرویدN ادغام کند و رضایت بیشتر مشتریان را در بر داشته باشد. گفتنی است اندرویدNبسیار مورد توجه فعالان عرصه تلفن هوشمند قرار گرفته است و یکی از این مشتریان پروپاقرص، کمپانی HTC است که در توئیت خود آورده است:«زندگی شیرین تر می‌شود و اندرویدN بهHTC10،HTC one A و HTC one M9 می‌آید.»البته گوگل هنوز نام مشخصی برای اندرویدN درنظر نگرفته و در مراسم افتتاحیه این کنفرانس،«پیچای»از همه حضار خواست تا ایده‌های خود را برای نامگذاری این پلتفرم گوگل ارسال کنند والبته به برنده نهایی جایزه هم تعلق خواهد گرفت.

دستیار تعاملی گوگل
یکی دیگراز شگفتی‌های این رویداد،دستیار گوگل(GOOGLE ASSISTANT) بود که یک هوش مصنوعی شخصی برای کاربران محسوب می‌شود و کاربران می‌توانند در حین جست و جو در وب، از این دستیار که شبیه «سیری»فعالیت می‌کند سؤال بپرسند و صحیح ترین پاسخ را دریافت کنند.به عنوان مثال می‌توان نام کوچک «پیکاسو»،امتیازهای مسابقات ورزشی یا نام آهنگی که تمام روز در ذهن کاربر بوده است و... را سؤال کرد. یکی از ویژگی‌های این دستیار،پردازش زبان کاربر و پاسخ طبیعی به آن است. به عنوان مثال در این کنفرانس«ساندرا پیچای» مقابل عکس یک مجسمه واقع در شیکاگو ایستاد و از گوگل پرسید چه کسی این مجسمه را ساخته است که دستیارگوگل با توجه به موقعیت مکانی این مجسمه و جست وجو، با صدایی مناسب و دوست داشتنی پاسخ داد.
اسپیکر هوشمند
اما این دستیارهوشمند گوگل کجا زندگی می‌کند؟پاسخ، Google Homeاست که پاییز امسال راهی بازار می‌شود.«ساندرا پیچای» برای معرفی این اسپیکر هوشمند،گذری به Amazon Echoداشت تا این وسیله جدید را معرفی کند.یک اسپیکر کوچک سفید و خاکستری استوانه‌ای شکل ویژه خانه‌های هوشمند با چند میکروفون که همه فرامین را می‌شنود و اجرا می‌کند.این اسپیکر که می‌توان آن را با توجه به دکوراسیون خانه تغییر داد،در کارهای روزمره از طریق وای فای به کاربر کمک می‌کند،موسیقی پخش کرده و همه وسایل هوشمند خانه ازجمله محصولات Nestرا کنترل می‌کند.Google Home مجهز به موتور جست وجوست و کاربر می‌تواند ازطریق آن،یک رستوران را رزرو کند یا به دوستش پیام دهد که مثلاً برای شام دیرتر می‌رسد.
Google Home برخلاف Echo می‌تواند به طور همزمان با چند وسیله در اتاق‌های مختلف یک خانه یا اداره کار کند و مثلاً موسیقی به طورهمزمان در 3اتاق پخش شود، موزیک را عوض کند،دما را بالا و پایین برده یا نور را کم و زیاد کند.
اپلیکیشن‌های پیام رسان
گوگل در این مراسم همچنین از 2اپلیکیشن پیام رسان جدیدAllo و Duo مجهز به هوش مصنوعی رونمایی کرد. Allo یک اپلیکیشن ویژه موبایل است که کاربر با استفاده از شماره تلفن همراه خود می‌تواند آن را فعال کند و امکان اتصال به اکانت گوگل را هم دارد. این اپ دارای ویژگی‌های پیام‌های معمولی،emoji،استیکرهای سفارشی است و توانایی طراحی روی عکس‌ها را دارد و همچنین می‌توان سایز فونت پیام را کنترل کرد. این اپلیکیشن شامل شناسایی عکس هوشمنداست و برای مکالمات خصوصی بسیار امن است. ازآنجا که برای رمزگذاری و امنیت بیشتر،یک حالت ناشناس به کاربر می‌دهد می‌توانید بدون ترس از احتمال بازگرداندن آن، پیام را از بین ببرید و حذف کنید که این موضوع برای مکالمات بسیار خصوصی خیلی مهم است. قرار است Allo که ویژه گوشی‌های اندرویدی و IOS است، در تابستان امسال راهی بازار شود.
ازآنجا که یک اپ پیام رسان کافی نیست، گوگل اپ دیگری با نام Duoرا نیز رونمایی کرد که برای چت ویدئویی مناسب است. Duo برای مکالمه‌های دونفره تدارک دیده شده است و با استفاده از قابلیت«Knock Knock»، درست مانند آیفون تصویری عمل می‌کند طوری که هنگام تماس، ویدئویی کوتاه از فرد تماس گیرنده، ارسال می‌شود و این امکان را به کاربر می‌دهد که طرف مقابل،حتی قبل از پاسخ دادن به تماس، ویدئو را ببیند.این اپ نیز تابستان امسال  برای گوشی‌های اندرویدی و IOS  راهی بازار می‌شود. اپلیکیشن Waze نیز برای خودروهای اندرویدی طراحی شده که براحتی می‌تواند ترافیک را پیگیری کند و از سوی دیگر در صورت سرعت بالا یا احتمال وقوع تصادف،راننده را آگاه می‌سازد و هشدار می‌دهد. اپ‌های Android Instant نیز تغییری بزرگ دردنیای اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شوند چرا که بدون نیاز به دانلود کردن از پلی استور و تنها ازطریق یک آدرسURL اجرا می‌شود.
واقعیت مجازی
در کنفرانس گوگل همچنین از Daydream پلتفرم واقعیت مجازی موبایل جدیدی بر پایه‌اندرویدN رونمایی شد که در پاییز امسال راهی بازار می‌شود. این پلتفرم گام بزرگی در زمینه واقعیت مجازی به شمار می‌رود و همچون Oculus Rift می‌تواند بازی،اپ،فیلم و... را در هدست واقعیت مجازی داشته باشد و کمپانی‌های بازی بسیاری ازجمله Ubisoft, CCPو EA Google Play Movies هم منتظر این پلتفرم هستند.
البته بزرگ ترین محدودیت این پلتفرم این است که تنها با گوشی‌های جدید که سنسورها و صفحات نمایشگر خاص دارند کار می‌کند و البته گوگل می‌گوید که چنین گوشی هایی در پاییز امسال راهی بازار می‌شوند و احتمال می‌رود کمپانی هایی همچون سامسونگ،ال جی،هوآوی، HTC و... دراین زمینه همکاری داشته باشند.
سیستم عامل جدید فناوری‌های پوشیدنی
در کنفرانس گوگل، پیش نمایشی از نسخه 0/2 سیستم عامل ویژه فناوری‌های پوشیدنی گوگل با نام  Android Wear 2/0 رونمایی شد که به این ترتیب ساعت‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی گوگل مستقل تر خواهند شد و وابستگی کمتری به گوشی هوشمند دارند. همچنین ساعت گوگل به یک کیبورد با نام QWERTY و امکاناتی تازه مانند پاسخ هوشمند« Smart Reply» مجهز خواهد بود.
 

 

نیم نگاه
Google I/O
در یک نگاه

کنفرانس Google I/Oمربوط به توسعه دهندگان گوگل یکی از رویدادهای اختصاصی در تقویم اندروید است که دوستداران عرصه فناوری معتقدند نباید آن را از دست داد و هرچند ورود به آن چندان آسان نیست ولی ارزش تلاش کردن را دارد. این رویداد از سال ۲۰۰۸ تاکنون هرسال با تمرکز بر توسعه دهندگان نرم افزار در سانفرانسیسکو کالیفرنیا برگزار می‌شود، تمامی مدیران ارشد گوگل همچون«ساندرا پیچای»، «اسکات هافمن» و«ماریو کوئیروز» در این کنفرانس سالانه حضور می‌یابند و مقابل صدها نفر از برنامه نویسان و علاقه مندان به محصولات گوگل آخرین و مهم ترین محصولات خود را رونمایی می‌کنند. هر سال در قالب این کنفرانس برنامه‌های با کیفیت تکنولوژی در زمینه ساخت وب،موبایل و اپلیکیشن ها،اندروید،کروم،Chrome OS،Google APIs،Google Web Toolkit،App Engine و... ارائه می‌شود.
این کنفرانس که نام «I» و«O» را از کلمه‌های  input/output گرفته ابتدا به صورت یک رویداد یک روزه برگزار می‌شد ولی از سال 2013 تاکنون به کنفرانسی 3روزه تبدیل شده است و ساندرا پیچای در 12ژانویه زمان برگزاری این رویداد را توئیت کرد و خبر داد که کنفرانس۲۰۱۶ Google I/O امسال از 18 تا 20 ماه مه(29 تا 31 اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6220/8/374600/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها