هشدار آموزش و پرورش به خانواده‌ها:

دانش‌آموزان فریب «پانسیون‌های مطالعاتی» را نخورند






هدی هاشمی/
هرازگاهی تب جدیدی جامعه را فرا می‌گیرد. به تازگی ثبت‌نام دانش‌آموزان در «پانسیون‌های مطالعاتی» فراگیر شده و به دلیل تبلیغات زیاد این مراکز، بسیاری از خانواده‌ها برای قبولی در کنکور، فرزندانشان را به این پانسیون‌ها می‌فرستند. اما وزارت آموزش و پرورش با اعلام غیرقانونی بودن این مراکز از احتمال سوء‌استفاده از دانش‌آموزان و ایجاد آسیب‌های اجتماعی در چنین اماکنی خبر داد.
پانسیون‌های مطالعاتی اردوی تابستانه و عیدانه برگزار می‌کنند و از دبیرهای نامی در هر رشته تحصیلی اسم می‌برند که به قول خودشان غول علمی ایران هستند. فقط کافیست نام «پانسیون مطالعاتی» را در اینترنت جست‌و‌جو کنید، دهها صفحه اینترنتی به روی شما باز می‌شود که هر کدامشان برنامه‌ای متفاوت ارائه می‌دهند. این‌ها جدای از تبلیغات مختلفی است که به صورت تراکت و پوستر نزدیک مدارس پخش می‌شود. این قضیه تا جایی پیش رفته که حالا وزارت آموزش و پرورش به خانواده‌ها هشدار داده که تحت هیچ شرایطی فریب تبلیغات این پانسیون‌ها را نخورند و در صورت مشاهده چنین تبلیغاتی، موارد را به حراست آموزش و پرورش اطلاع دهند. خبرنگار «ایران» در تماس با یکی از این مؤسسات متوجه چرب‌زبانی آنها می‌شود. خانمی که خودش را مشاور آموزشی معرفی می‌کند، از پشت تلفن این اطمینان را می‌دهد که دانش‌آموز می‌تواند با یک سال ثبت‌نام در این مؤسسه در بهترین دانشگاه تهران قبول شود: «پانسیون‌های زیادی در تهران وجود دارد اما ما از بهترین معلم‌های شهر برای ارتقای علمی دانش‌آموزان استفاده می‌کنیم. یکبار فقط کافی است دختر شما سر کلاس عربی آقای... بنشیند شما خودتان تغییر را متوجه خواهید شد.» از او پرسیدم شرایط ورود دانش‌آموز به پانسیون چگونه است: «شرایط خاصی ندارد. دانش‌آموزان در روزهایی که در مدرسه هستند از ساعت 15 تا 21 و روزهای تعطیل 9 صبح تا 21 به پانسیون می‌آیند و زیر نظر بهترین استادان درس می‌خوانند. مشاوران ما در این چند ساعتی که دانش‌آموزان در پانسیون حضور دارند بهترین برنامه‌ریزی تحصیلی را برایشان انجام می‌دهند، علاوه بر آن معلمان برجسته‌ای هم در استخدام پانسیون هستند که در ساعاتی از روز رفع اشکال می‌کنند.»از او درباره قیمت این پانسیون‌ها می‌پرسم و اینکه نظارت آنها روی دانش‌آموزان چگونه است؟ می‌گوید: «قیمت ما بستگی به برنامه‌هایی دارد که شما می‌خواهید اما برای یک سال تحصیلی با صبحانه، ناهار و شام حدود 5 تا 8 میلیون تومان برایتان تمام می‌شود. این تفاوت قیمت بستگی دارد به استادی که برای رفع اشکال با دانش‌آموز شما کار می‌کند یا خدمات آموزشی که شما می‌خواهید. همینطور  تمام دانش آموزان باید با لباس فرم در مؤسسه حاضر شوند»  
وی همینطور به کلاس‌های رفع اشکالی اشاره کرد که موجب ارتقای معدل دانش‌آموزان می‌شود: «یکسری کلاس‌ها در پانسیون ما وجود دارد که موجب ارتقای معدل دانش‌آموز می‌شود. این کلاس‌ها از ساعت 5 تا 7 بعد ازظهر برگزار می‌شود که در آن معلم‌ها نمونه سؤالات نهایی و امتحانی را کار می‌کند که بر اساس تجربه ما همیشه 10 تا 15 نمره از این سؤالات می‌آید.» این حرف‌های خانم مشاور در کمال اطمینان در حالی با آب و تاب فراوان مطرح می‌شود که مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درباره فعالیت پانسیون‌های مطالعاتی به خانواده‌ها هشدار می‌دهد: «متأسفانه در سال‌های اخیر با پدیده نوظهوری با عنوان «پانسیون‌های مطالعاتی» روبه‌رو شدیم که دانش‌آموزان را بخصوص در پایه دوم و سوم متوسطه با تبلیغات فریبکارانه و اغواکننده در مکان‌هایی خارج از مدرسه جمع می‌کنند، این مکان‌ها هیچ‌گونه وابستگی به دستگاه‌های دولتی و آموزش و پرورش ندارند.»
وی با اشاره به اینکه گزارش‌هایی به وزارت آموزش و پرورش در زمینه تخلفات این پانسیون‌ها رسیده است، تأکید می‌کند: «خانواده‌های زیادی به ما مراجعه کردند و گفتند که برخی از دبیران این پانسیون‌ها از فرزندانشان سوء‌استفاده کرده‌اند. همچنین برخی از این پانسیون‌ها از داروهای روانگردان برای رفع خستگی دانش‌آموزان استفاده می‌کنند. این پانسیون‌ها به جهت آسیب‌های اجتماعی و همچنین موارد عدیده غیراخلاقی به هیچ وجه از سوی آموزش و پرورش تأیید نمی‌شوند. خانواده‌ها تحت هیچ شرایطی فریب این تبلیغات را نخورند.»
به گفته وی مسئولان آموزش و پرورش از اداره اماکن نیروی انتظامی و قوه قضائیه درخواست کرده‌اند که به طور جدی با این پانسیون‌ها برخورد کنند.

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6220/4/374660/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها