قاچاق؛ معضل مهم صنایع دستی






معاون صنایع دستی کشور در آستانه برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، از راه‌اندازی موزه‌ صنایع‌دستی ایران در چین  و هلند خبر  داد و   یکی از مشکلات جدی در این حوزه را کالاهای قاچاق دانست و گفت: «همچنان یکی از معضلات اصلی ما ورود کالاهای قاچاق است. ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق چیزی نیست که ما بتوانیم به تنهایی و براحتی با آن مبارزه کنیم. »
 به گزارش روزنامه ایران، بهمن نامور مطلق در نشست مطبوعاتی این نمایشگاه  از برنامه ریزی معاونت برای یافتن  بازارهای جدید و نمایش صنایع دستی فاخر و نفیس ایرانی  خبر داد وگفت: «چین، هند و روسیه از جمله بازارهایی هستند که نمی‌توانیم بی‌تفاوت از کنار آن بگذریم؛ به همین خاطر امسال نمایشگاه صنایع دستی را در کشور روسیه برگزار می‌کنیم و بزودی موزه‌ای  برای نمایش آثار فاخر و نفیس ایرانی در چین و پس از آن در هند راه‌اندازی خواهد شد.» در نمایشگاه صنایع دستی بین‌المللی سال جاری تنها کشور «افغانستان» شرکت می‌کند. نامور مطلق درباره عدم استقبال دیگر کشورها از  این نمایشگاه برخلاف سال‌های گذشته گفت: «ما تاکنون شرایط خوبی را برای کشورهای خارجی فراهم می‌کردیم تا آنجا که هم رفت و آمد و هم اقامتشان در ایران رایگان بود. سال گذشته هزینه رفت و آمد پرداخت نشد و فقط غرفه‌ها به صورت رایگان در اختیارشان قرار گرفت. امسال غرفه مجانی را هم حذف کردیم. در نتیجه به جز کشور افغانستان، هیچ کشوری در نمایشگاه صنایع دستی شرکت نکرد.»به گفته نامور مطلق تمام هنرمندان ایرانی شرکت کننده در این نمایشگاه  هزینه شرکت در آن را پرداخت می‌کنند. او گفت: ما در نمایشگاه صنایع دستی به جای آنکه فروش را جهانی کنیم، بخش تجاری را جهانی کرده‌ایم و این سرمایه را در اختیار تجاری گذاشته‌ایم که می‌خواهند به ایران بیایند و به تولیدکنندگان سفارش دهند. ما افرادی را از اروپا و چین دعوت کرده‌ایم تا به ایران بیایند و با صنایع دستی ما آشنا شوند. او همچنین از برطرف شدن مشکل مستمری هنرمندان خبر داد و گفت: «مشکل مستمری هنرمندان صنایع دستی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین صندوق حمایت از هنرمندان برطرف شده اما مشکل بیمه همچنان باقی است و ما کماکان در حال گفت‌و‌گو با سازمان تأمین اجتماعی و دیگر نهادهای مرتبط با بیمه هنرمندان هستیم.»
نامورمطلق از وجود دو میلیون هنرمند صنایع دستی در کشور خبر داد و گفت: «از این دو میلیون نفر، ۵۵ هزار هنرمند بیمه هستند، ۳۶۰ هزار نفر از این تعداد در سامانه ما ثبت‌نام کرده‌اند که همه این افراد نیاز به بیمه ندارند. ۳۰ هزار هنرمند صنعتگر در اولویت بیمه شدن هستند که ما در سال جدید تنها توانسته‌ایم سه هزار نفر را معرفی کنیم.

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6220/4/374662/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها