خبر





نرخ رشد جمعیت کشور
در سال 1420 صفر می‌شود

نرخ باروری در کشور هم اکنون 19 فرزند به ازای هر 10 زن است که باید به 21 فرزند برسیم و اگر این فاصله جبران نشود با ادامه روند فعلی رشد جمعیت کشور بین سال‌های 1420تا 1430 صفر می‌شود.
به  گزارش « ایران » هر چند که رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاهش تعداد ازدواج‌ها، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش فاصله زمان ازدواج تا فرزندآوری به بیش از سه سال را از عوامل تهدید کننده سیاست‌های کلی جمعیتی اعلام می‌کند اما در عین حال تأکید می‌کند وزارت بهداشت عهده دار سلامت جمعیت است و نسبت به تأخیر ازدواج‌ها و فرزندآوری و میزان طلاق پاسخگو نیست.محمد اسماعیل مطلق روز گذشته در نشست خبری وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش سن ازدواج و ازدواج‌های دیرهنگام دو چالش بزرگ جمعیتی هستند، اظهار داشت: سن ازدواج در زنان و مردان بین 6-4 سال و در برخی استان‌ها تا 10 سال افزایش یافته است. علاوه بر این فاصله ازدواج تا فرزندآوری  بیش از 3 سال و فاصله فرزند اول تا فرزند دوم بالای 5 سال است که همه این‌ها منجربه ایجاد آسیب هایی در جمعیت کشور شده است. وی با بیان اینکه 20درصد زوج‌های کشور نابارور هستند، اضافه کرد: از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت برای رشد جمعیت ایجاد کلینیک‌های سلامت جنسی، سلامت باروری و مراکز زایمان بدون درد است.
رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از وجود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور خبر داد و گفت: برنامه‌های ما در جهت حمایت از زوجین نابارور باعث شد که در سال گذشته یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد داشته باشیم که نسبت به سال قبل از آن ۳۶ هزار مورد افزایش تولد داشته‌ایم.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و جوانان وزارت بهداشت با اعلام اینکه یک میلیون و ۱۹۵ هزار نفر در سال گذشته به جمعیت کشور اضافه شده است، اظهار داشت: سن امید به زندگی در خانم‌ها ۷۴ و در آقایان 8/72 سال است که بر اساس برنامه‌ریزی که در برنامه ششم توسعه انجام داده‌ایم، این میزان به ۷۶ سال برای زنان و ۷۴ سال برای آقایان می‌رسد.

 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6220/4/374665/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها