روحانی در دیدار بانخست وزیر هند تأکیدکرد

تغییر مناسبات از تجارت به روابط اقتصادی جامع




نیم نگاه

برگزاری نشست سه‌جانبه سران ایران، افغانستان و هند

رؤسای جمهوری ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند، روز گذشته در مراسمی موافقتنامه «تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی» موسوم به توافقنامه چابهار را امضا کردند. توافقنامه‌ای که سران این سه کشور، پیام آن را همکاری‌های مشترک، باورمندی و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای برای پیشرفت، امنیت و ثبات منطقه دانستند.
پیش از این مراسم، نشست سه‌جانبه سران برگزار شد. همچنین براساس موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی میان ایران، افغانستان و جمهوری هند؛ ایران به عنوان امین اسناد و دبیرخانه دائمی این موافقتنامه تعیین شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در مراسم امضای توافقنامه گفت: امروز از طرف تهران، دهلی نو و کابل این پیام به منطقه و جهان منتقل می‌شود که پیشرفت‌ و توسعه کشورهای منطقه در سایه همکاری‌های مشترک و استفاده از فرصت‌های منطقه‌‌ای شتاب بیشتری می‌گیرد. وی با بیان اینکه سند امروز تنها یک سند اقتصادی نیست بلکه سندی سیاسی و منطقه‌ای است و پیام آن این است که کشورهای منطقه باید از فرصت‌های منطقه‌ای برای منطقه استفاده کنند، افزود: در این توافقنامه سه‌جانبه فضا برای حضور و فعالیت کشورهای دیگر باز است و آنها می‌توانند در آینده به این سند ملحق شوند. روحانی تأکید کرد: توافق امروز علیه هیچ کشوری نخواهد بود، بلکه به نفع صلح و ثبات منطقه خواهد بود. نخست وزیر هندوستان نیز در این مراسم با خواندن شعری از حافظ، تصریح کرد: روزهای جدایی و شب‌های فراق به پایان رسیده و دوستی ما برای همیشه ادامه خواهد داشت. امروز همگان شاهد رقم خوردن تاریخ نه تنها برای ملت‌های سه کشور بلکه برای همه ملت‌های منطقه هستند. اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این مراسم با تأکید بر تعهد کشورش نسبت به قرارداد سه‌جانبه چابهار، گفت: قاره آسیا به لحاظ اقتصادی در حال تغییر و تبدیل شدن به یک قطب بزرگ اقتصادی است و تأمین رفاه مردم در این شرایط نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای است.


نخست وزیر هندوستان که کشورش به عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور جهان به شمار می‌رود، روز گذشته در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری قرار گرفت. «نارندرا دامورداس مودی» یکشنبه گذشته وارد تهران شده بود.
در این سفر، علاوه بر بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که با امضای 12 سند همکاری میان مقام‌های دو کشور همراه بود، توافقنامه سه‌جانبه (ایران- هندوستان- افغانستان) نیز امضا شد، امری که می‌تواند زمینه توسعه بیش از پیش روابط منطقه‌ای ایران را فراهم کند. روحانی و مودی پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی، به صورت خصوصی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند و پس از آن، نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و هندوستان برگزار شد.
روحانی: ایران به دنبال روابط جامع اقتصادی با هندوستان   
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،‌ روحانی در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، بر تلاش مسئولان دو کشور برای تحقق روابطی راهبردی و جامع میان تهران- دهلی نو تأکید کرد، روابطی که از حوزه‌های متنوع اقتصادی تا علم و پژوهش و زمینه‌های فرهنگی را دربر می‌گیرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه از دیدگاه ایران روابط با هندوستان به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه و اقتصادی نوظهور در جهان از اهمیت خاصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: امروز پس از برجام و عبور از تحریم‌ها، شرایط جدیدی برای توسعه همه‌جانبه مناسبات ایران و هندوستان مهیا شده که باید به بهترین شکل از آنها استفاده کنیم و ایران و هندوستان می‌توانند در زمینه روابط تجاری و در راستای تسهیل و توسعه همکاری‌ها از ظرفیت‌های اتاق پایاپای تجاری آسیا (ACU) نیز بهره بگیرند.
وی با تأکید بر اینکه ایران اهتمام دارد تا روابط خارجی خود را با هندوستان از حالت تجاری خارج کرده و به روابط جامع اقتصادی میان دو کشور تبدیل کند، افزود: سرمایه‌گذاری‌های مشترکی که در گذشته محدود بوده است، باید گسترش پیدا کند.
روحانی در این راستا، با اشاره به امکان همکاری و مشارکت ایران و هندوستان در زمینه صنایع آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی در منطقه چابهار، فرصت‌های مناسب همکاری در بخش‌های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، آی‌تی و فضایی و همکاری‌ در زمینه انرژی را از دیگر زمینه‌های توسعه روابط ایران و هندوستان برشمرد و خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند منبع مطمئنی برای تأمین نیاز هند به نفت و گاز باشد.
رئیس دولت یازدهم با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک گازی ایران گفت: هندوستان هم می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در میادین مشترک گازی از جمله میدان گازی فرزاد B، اقدام و مذاکره کند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه بندر چابهار می‌تواند «هاب» ترانزیت شمال و جنوب و مرکز همکاری‌های چندجانبه در منطقه شود، گفت: از طریق بند چابهار می‌توان بسیاری از کالاها را از کشورهای منطقه به آسیای مرکزی، قفقاز و شرق اروپا منتقل کرد و جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در بندر چابهار و همچنین مشارکت در احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان که پس از آن به مشهد متصل خواهد شد، استقبال می‌کند.
وی ضمن ابراز امیدواری از توسعه همه‌جانبه مناسبات ایران و هندوستان افزود: دولت یازدهم مصمم است با هندوستان در تمامی پروژه‌های مهمی که به نفع مردم دو کشور است، مشارکت داشته باشد.
تأکید نخست وزیر هند
بر دوبرابر شدن روابط اقتصادی
نخست وزیر هندوستان نیز در این نشست، خواستار توسعه مناسبات همه‌جانبه و ایجاد روابط راهبردی میان ایران و هندوستان شد. «نارندرا دامورداس مودی» اتصال راه‌آهن چابهار- زاهدان به مشهد و پس از آن به آسیای مرکزی را در گسترش روابط تجاری میان ایران و هندوستان و کشورهای منطقه تأثیرگذار دانست و بر همکاری و مشارکت دو کشور در این زمینه تأکید کرد.
تقویت روابط ایران و هندوستان به نفع دو ملت و منطقه است
روحانی در نشست مطبوعاتی که پس از امضای 12 سند همکاری میان مقام‌های دو کشور برگزار شد، تقویت روابط دو طرف را به نفع دو ملت و کل منطقه دانست و خاطرنشان کرد: سفر نخست وزیر هندوستان به ایران و در دوره پسابرجام و پساتحریم، زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته مهیا می‌کند. روابط اقتصادی دو کشور می‌تواند بسیار گسترده‌تر از گذشته باشد و امروز مسئولان اجرایی دو کشور تصمیم گرفتند روابط دو کشور از حالت تجاری به روابط اقتصادی جامع تبدیل شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه بحث‌های بسیار مهمی درباره نحوه ساماندهی روابط بین بانک‌ها داشتیم، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک، تسهیلات بانکی بیش از گذشته زمینه را برای روابط اقتصادی وسیع تر بین دو کشور فراهم و آماده کند.
مودی: فصل تازه در همکاری‌های استراتژیک دو کشور
نخست وزیر هندوستان نیز در این نشست خبری، همکاری و مشارکت دو کشور را بسیار حائز اهمیت توصیف و تأکید کرد: دستاوردهای این دیدار و قراردادهای امضا شده، فصل تازه‌ای در عرصه همکاری‌های استراتژیک دو کشور رقم می‌زند و بی تردید رفاه دو ملت در گرو همکاری‌های گسترده اقتصادی ایران و هندوستان خواهد بود.
نارندرا مودی از اختصاص 500 میلیون دلار برای توسعه و زیرساخت بندر چابهار برپایه قراردادی دوجانبه خبر داد و تصریح کرد: بی تردید این قرارداد به پیشرفت و رشد اقتصادی منطقه منجر خواهد شد و مصمم هستیم هر چه زودتر این قراردادها عملیاتی شود. وی همچنین با بیان اینکه دو کشور نسبت به تروریسم و افراطی‌گری نگرانی‌های مشترکی دارند، اعلام کرد: توافق کردیم همکاری‌های سازمان‌های دفاعی و امنیتی دو کشور در زمینه امنیت دریایی را تسهیل کنیم.
دیدار رئیس جمهوری افغانستان  با روحانی
«اشرف غنی احمد زی»، رئیس جمهوری افغانستان که روز گذشته به منظور امضای توافقنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی میان ایران، هند و افغانستان به تهران سفر کرد، دیروز با روحانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. دوطرف راه‌ها و موانع توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور را مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار داده و بر ایجاد شتاب در گسترش روابط تهران- کابل تأکید کردند.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6220/3/374667/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها