کشف و شهود

اصغر آقا، تا کی سیاه نمایی؟




رضا فرخی


همین دیروز در حالی که داشتیم سری جدید فرار از زندان می‌دیدیم دوباره از برنامه هفت تماس گرفتند. اتفاقاً جناب همیشه منتقد که اخیراً تو کارفرجام برجام هم وارد شده‌اند هم مهمان برنامه بودند. افخمی که احتمالاً پروژه مهران، سهیل، شهرام و گلابتون و بچه‌ها را بعد از (آذر، شهدخت، پریوش، پرویز و دیگران) کلید می‌زند، پرسید:آقا نظر شما درباره این فیلم جدید فرهادی چیه؟
ما هم که از این موج سیاه نمایی اصغر آقا به ستوه آمده بودیم فرمودیم: چی؟ ندیدم!ولی به صورت تضمینی می‌گم سیاه نماییه!بدم سیاه نمایی! اصلاً من خودم تیزر فیلم دیدم داره خونه می‌ریزه، این خودش سیاه نمایی، شما نگاه کن این همه با فروش تراکم تو همین تهرون داره بساز بفروش می‌شه، ایشون رفته سراغ ریختن خونه! این خودش سیاه نمایی نیست!؟ تو این فیلم شهاب حسینی که در نقش معلم فقیر ظاهر شده!انصافاً ما معلم فقیر داریم؟ اینم سیاه نمایی. یا مثلاً نشون می‌ده ماشین ساخت داخلی شهاب حسینی خوب ترمز نمی‌کنه. اینم سیاه نمایی! اصلاً این سیاه نمایی‌ها از «درباره الهام» شروع شده تا به اینجا رسیده. البته به بنده متذکر شدند که درباره الی بوده نه الهام ولی کلاً در اصل سیاه نمایی‌های آقای فرهادی تغییر ایجاد نمی‌کنه! چه الهام چه مینا، چه مریم، چه سیمین، چه سمانه!
آقای فراستی هم از آن طرف در استودیو دائماً خاطرنشان می‌فرمودند که این فیلم در حد دستفروش، دکه ای، هم نیست چه برسه به فروشنده! کارتون آقا، کارتونه آقا! اصلاً خود فراستی جان اینقدر خوب من نقد کردم که بنده رو به سمت معاونت نقد برگزیدند.
در ادامه از ما توضیحات مبسوطی درباره عمق سیاه نمایی خواستند و ما هم خاطرنشان فرمودیم: اصلاً شما نگاه کن همین که قباد و شهرزاد دوباره به هم رسیدن و به نوعی شهرزاد به فرهاد خیانت کرده و با قباد همبازی شده، نشون از عمق سیاه نمایی در فیلم اصغر آقا رو می‌ده. ایشون همش دنبال نخل و درخت و اسکار و نهال ایناست، معلومه دیگه از همه عناصر منحوس استفاده می‌کنه.
بعد هم ما خیلی قدرتمندانه احتماًل اینکه بردن دو جایزه برای یک فیلم ایرانی، افتخار محسوب شود را رد فرموده و خاطرنشان کردیم:بردن جایزه کن کار سختی نیست، من خودم تصمیم نگرفتم والا با پول یه سری مؤسسات یه فیلم می‌سازیم که کف کن و سولوقون واسکار موسکارو گرمی ومرمی، و هرچی جشنواره است ببره! در انتهای برنامه که دیگر خوابمان گرفته بود از ما پرسیدند: شما پیامی برای فرهادی دارید؟
ما گفتیم داریم خوبشم داریم: اصغر آقا تا کی کنترات گرفتن جشنواره و بردن فیلمها با سیاه نمایی! مااین طوری افتخارآفرینی نمی‌خوایم! در پایان هم ابراز تأسف می‌کنم برای هیأت داوران جشنواره کن...
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6220/24/374688/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها