گزارش های معاونت نظارتی مجلس نهم مشخص کرد

ثبت 11960 «سؤال» و «تذکرکتبی» به دولت یازدهم




با اعلام گزارش عملکرد نظارتی آخرین سال کاری مجلس نهم، معلوم شد که نمایندگان مجلس نهم در مجموع 2 هزار و 224 سؤال از وزیران دولت یازدهم طرح کرده‌اند.
براساس گزارش اجلاسیه چهارم که روز گذشته در خبرگزاری فارس منتشر شد، در بازه زمانی 15 اردیبهشت 94 تا 15 اردیبهشت ماه سال جاری 616 تقاضای سؤال از وزیران به هیأت رئیسه تقدیم شده است.
از مجموع سؤالات ارجاعی به کمیسیون‌ها در این بازه زمانی 70 سؤال در مراحل اولیه خاتمه یافته است، بدین نحو که 58 مورد انصراف و 12 مورد با اقناع نماینده سؤال‌کننده همراه بوده است. همچنین 2 سؤال با درخواست نماینده سؤال‌کننده به حالت تعویق درآمده است و بقیه سؤالات در مراحل رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی می‌باشد (که با پایان کار مجلس منتفی شد). در بازه زمانی مذکور در مجموع 145 نماینده از وزیران دولت یازدهم سؤال داشته‌اند که از این میان یک نفر از نمایندگان با 50 سؤال واجد بیشترین سؤال بوده است.
در گزارش معاونت نظارتی مجلس یادآوری شده که تعداد سؤالات نمایندگان در اجلاسیه دوم نسبت به اجلاسیه نخست مجلس نهم، از (هزار و 79) فقره به (675) فقره کاهش یافته بود، ولی این رقم در اجلاسیه سوم به (970) فقره افزایش و در اجلاسیه چهارم به (616) مورد کاهش یافته است.
از این تعداد سؤال، وزیر نیرو با 63 سؤال مخاطب بیشترین و وزیر اطلاعات با 6 سؤال مخاطب کم‌ترین سؤال نمایندگان بوده‌اند و کمیسیون کشاورزی با 78 سؤال بیشترین و کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات با 4 سؤال کم‌ترین سؤالات ارجاعی را داشته‌اند. در اجلاسیه چهارم تعداد 22 فقره سؤال در صحن علنی مطرح شده است و مجلس در 7 مورد (معادل 32 درصد تعداد کل سؤالات) از پاسخ وزیران قانع نشده است.
نمایندگان در حالی در آخرین سال کاری خود 616 سؤال از وزیران طرح کرده‌اند که براساس گزارش اجلاسیه سوم (7 خرداد 1393 تا 15 اردیبهشت 1394) در سومین سال کاری مجلس هم در مجموع 970 تقاضای سؤال از وزیران به هیأت رئیسه تقدیم کرده‌اند.
 این آمار برای اجلاسیه دوم یعنی دومین سال کاری مجلس نهم که مصادف است با اولین سال کاری دولت یازدهم، عدد 675 سؤال را نشان می‌دهد با این توضیح که 3 ماه اول بازه زمانی یاد شده (خرداد، تیر و مرداد 92) مربوط به دولت دهم است. بر این اساس از 675 سؤال طرح شده 37 سؤال از وزیران دولت دهم در ظرف 3 ماه و 638 سؤال از وزیران دولت یازدهم در ظرف 9 ماه آغاز به کار دولت یازدهم است. بنابراین نمایندگان مجلس نهم در مجموع 2 هزار و 224 طرح سؤال از وزیران کابینه یازدهم داشته‌اند که منجر به ارائه 16 کارت زرد شده است.
تذکرات کتبی
براساس گزارش اجلاسیه سوم، نمایندگان همچنین از 7 خرداد 1394 تا 15 اردیبهشت 1395 در مجموع 2 هزار و 986 مرتبه به اعضای هیأت وزیران تذکر کتبی داده‌اند که از آن میان رئیس‌ جمهوری مخاطب بیشترین تذکر 489 فقره و وزیر اطلاعات مخاطب کمترین تذکر
9 فقره بوده است. بهارستانی‌ها در سال گذشته هم 3 هزار و 324 تذکر کتبی به دولتمردان داده بودند و در سال قبل‌تر هم که بازه 9 ماهه ابتدای شروع به کار دولت یازدهم را شامل می‌شود، 3 هزار و 424 بار به اعضای کابینه تذکر کتبی داده بودند. بر این اساس مجموع تذکرات کتبی مجلس نهم به دولت یازدهم نیز رقـــم خیره کننده 9 هزار و 736 است.
در گزارش عملکرد نظارتی آخرین سال مجلس آمده است که علاوه بر تذکرات کتبی در اجلاسیه چهارم، جمعاً هزار و 293 مرتبه تذکر شفاهی نمایندگان در صحن علنی به ثبت رسیده است که نسبت به اجلاسیه سوم حدود 26 درصد کاهش را نشان می‌دهد. از این میان، هزار و 117 مورد از تذکرات شفاهی به اعضای هیأت وزیران و مابقی به دستگاه‌های اجرایی است. بدین ترتیب، رئیس‌ جمهوری مخاطب بیشترین تذکر شفاهی (215 فقره) و وزیر اطلاعات، مخاطب کم‌ترین تذکر شفاهی (3 فقره) بوده است. بدین ترتیب مجموع سؤالات وتذکرات مجلس نهم به دولت یازدهم 11960 می رسد.
تحقیق و تفحص
در بخش مربوط به تحقیق و تفحص هم گزارش یادشده افزوده است: در اجلاسیه چهارم مجلس نهم 10 تقاضای تحقیق و تفحص به هیأت رئیسه تقدیم شده است که بر این اساس:8 پرونده برای رسیدگی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده است. 2 تقاضا نیز منتظر دستور هیأت رئیسه برای ارجاع به کمیسیون تخصصی است.
از 8 پرونده ارجاعی به کمیسیون تخصصی، 2 پرونده به دلیل انصراف متقاضیان مختومه شده است و 6 پرونده در حال رسیدگی است.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/6220/21/374691/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها